برق صنعتی, درایو صنعتی

اینورتر چیست؟ مزایا و کاربرد آن

اینورتر چیست؟

اینورتر چیست؟

اینورتر در لغت به معنای مبدل است و با نام های دیگری همچون درایو ، کنترل دور موتور و یا VFD نیز شناخته میشود. این تجهیز از طریق تقویت کننده، سطح و فرکانس ولتاژ تولید شده را به سطح و ولتاژ مورد نظر تبدیل کرده و سپس خروجی برق AC با ولتاژ و فرکانس مورد نیاز مصرف کننده را تامین میکند. در واقع اینورتر برق مستقیم یا همان DC را به جریان متناوب برق یا همان AC تبدیل کرده و سپس در اختیار کاربر قرار میدهد.

ورودی اینورها می تواند یک فاز یا سه فاز باشد اما در هر صورت خروجی آن سه فاز خواهد بود. همچنین اینور هایی که توان بیشتر از 3 اسب بخار داشته باشند حتما با ورودی سه فاز طراحی میشوند. به دلیل استفاده از قطعات ثابت و غیر متحرک در ساختار اینور از آنها در موارد زیادی همچون منابع تغذیه رایانه ها تا صنایع انرژی های تجدید پذیر میتوان استفاده نمود.

مطلب مرتبط:

نقش درایو در پمپ چیست؟

انواع درایو صنعتی و کاربرد آن

درایو فرکانس VFD چیست؟ مزایا و کاربرد

 

کارکرد اینورتر

موجی که توسط اینورتر ایجاد میشود در اصطلاح علمی مربعی است و با کمک گرفتن از فیلتر هایی همچون خازن ها و سلف تبدیل به موج سینوسی میشود. کاربرد متداول اینورتر تبدیل برق مستقیم تولید شده توسط پنل های خورشیدی و باتری ها به جریان برق متناوب و استفاده از آن در دستگاه های مورد نیاز است. اینورتر ها معکوس کاری که یکسوکننده ها انجام می دهند را عملی میکنند بدون آن که قدرت و گشتاور موتور کاهش یابد سرعت آن را کم میکنند.

به همین دلیل نوسان ساز های الکترونیکی با قدرت بالا محسوب میشوند. ظرفیت اینورتر ها نیز با یکدیگر متفاوت است. مثلا برای موتوری با ظرفیت 20 اسب بخار از اینورتر 20HP استفاده می شود. برای درک بهتر از موضوع هتلی را تصور کنید که الگوی مصرف آب در ساعات مختلف در آن متفاوت است.

حتما بخوانید:

مشاوره اتوماسیون صنعتی

درایو/اینورتر میکرومستر چیست؟

آموزش شبکه کردن PLC با اینورتر (درایو)

 

جهت تهیه اینورتر مناسب با فعالیت شغلی خود و همچنین استفاده از مشاوره و راه اندازی خط تولید خود می توانید با مشاوران گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل نمایید. این گروه با سابقه ی کاری درخشان نزدیک به دو دهه، ارائه دهنده خدمات اتوماسیون صنعتی و مشاوره و راه اندازی خطوط تولید در داخل و خارج از کشور میباشند. در ادامه به انواع تقسیم بندی اینورترها، کاربرد های آنها و سایر نکات با اهمیت در این رابطه میپردازیم. پس در صورت تمایل به آشنایی بیشتر با مباحث پیرامون اینورتر ها با ما تا انتها همراه باشید.

 

تقسیم بندی اینورتر ها بر اساس موج خروجی

پیشتر گفته شد که اینورترها از نظر ورودی برق به یک فاز و سه فاز تقسیم بندی میشوند. در ادامه باید گفت که از لحاظ شکل موج خروجی نیز به چهار گروه مختلف تقسیم می شوند. این چها گروه عبارتند از:

  1. خروجی به شکل موج مربعی است.
  2. خروجی به شکل موج سینوسی است.
  3. خروجی به شکل موج سینوسی اصلاح شده است.
  4. خروجی به شکل موج سینوسی خالص است.

 

از اینورتر در چه پروژه هایی استفاده میشود؟

اینورتر برای کنترل کردن دور موتور و راه اندازی آن در قسمت های مختلف صنعتی مورد استفاده دارد. در واقع اینورترها در اتوماسین صنعتی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. بخشی از این پروژه ها شامل موارد زیر میباشد:

  • پروژه های مربوط به فن های صنعتی مانند فن کوره و گلخانه و فن  های تونل و کولینگ تاور
  • پروژه های مربوط به پمپ های صنعتی و پمپ های ساختمانی
  • پروژه های مربوط به سیستم های آبرسانی مربوط به بوستر پمپ ها
  • آسانسور ها و بلوئر
  • پروژه های مربوط به اسپیندل موتور برای دستگاه های چوب و فرزکاری
  • استفاده از اینورتر در اواع جرثقیل های سقفی و همچنین تاور کرین سنگین
  • استفاده از اینورتر در نوار نقاله
  • پروژه های مربوط به ماشین آلات صنعت چاپ
  • پروژه های استفاده از پنل های خورشیدی
  • پارکینگ های طبقاتی
  • پروژه های مرتبط با ماشین آلات صنعتی تزریق پلاستیک
  • پروژه های با نیاز به منبع تغذیه و منابع اضطراری برق و گرمکن های القایی
  • درایو های الکتریکی در وسایل نقلیه

حتما بخوانید:

آموزش اتصال اینورتر به PLC

آشنایی با انواع اینورتر های NE 

راه اندازی و اجرای اتوماسیون صنعتی

 

کاربرد و عملکرد اینورتر 

  1. کاربرد در درایوهای وسایل نقلیه: در خودرو های الکتریکی و وسایل نقلیه برقی مانند قطار های برقی از اینورتر برای کنترل کردن قدرت کشش موتور استفاده میشود. استفاده از اینورتر ها در وسایل نقیله برقی کمک زیادی به پیشرفت تکنولوژی آنها کرده است. همچنین در وسایل نقلیه ای که دارای ترمز احیا کننده هستند اینورتر انرژی دریافتی خود از موتور را در باتری ذخیره می کند.
  2. کاربد در پنل های خورشیدی: با توجه به این نکته که پنل ها خورشیدی دارای خروجی مستقیم یا DC هستند استفاده از اینورترها موجی می شود تا توان آن ها به متناوب تغییر کرده و قابل استفاده در لوازم برقی گردد.
  3. کاربرد در منابع تغذیه: در منابع تغذیه ای مانند سلول های سوختی نیز اینورترها کار تبدیل جریان مسقیم به متناوب را انجام میدهند.
  4. کاربرد در گرمکن های القایی: اینورتر ها موجب میشوند تا فرکانس برق اصلی بالاتر رفته و در گرمکن القایی قابل استفاده گردد. برای این منظور برق اصلی به DC و سپس از طریق اینورتر به برق AC با فرکانس بالا تبدیل میشود.
  5. کاربرد در انتقال انرژی به روش HVDC: در این روش برای انتقال انرژی در مسافت های زیاد و با اتلاف بسیار کم باید برق متناوب به مستقیم تبدیل و در مقصد از طریق اینورتر مجدد به صورت متناوب درآید تا قابل استفاده برای کاربران باشد.

 

اینورتر چگونه به کاهش مصرف برق کمک میکند؟

کاهش مصرف انرژی یکی از دغدغه های اصلی چه در بخش خانگی و چه در صنعت محسوب میشود. در حدود 65 درصد از انرژی مورد استفاده در صنایع انرژی الکتریکی یا همان برق است. برق صنعتی یکی از پایه های اصلی بسیاری از صنایع محسوب میشود و کمبود آن میتواند مشکلات زیادی در زمینه ی اتوماسیون صنعتی و ادامه ی فعالیت کارخانه ها ایجاد کند. همچنین هر روز بر تعداد و میزان استفاده از لوازم برقی در منازل نیز افزوده میشود. به همین دلیل تمام فعالان در ا ین حوزه در تلاش هستند تا راه کارهایی برای کاهش مصرف انرژی برق ارائه نمایند.

کاربرد اینورتر

حتما بخوانید:

آموزش اتصال مدباس HMI و اینورتر

بهترین برند اینورتر (درایو صنعتی) کدام است؟

استفاده از اینورتر نه تنها به کاهش مصرف کمک میکند بلکه معمولا موجب افزایش راندمان موتور در این لوازم نیز میشود. اما اینورتر ها چگونه به این کاهش مصرف برق کمک میکنند:

نحوه عملکرد اینورتر درجهت کاهش مصرف برق

1- بار وارده به موتور به طور هوشمند توسط اینورتر تشخیص داده شده و متناسب با بار وارده جریان وارد موتور میکند. میزان جریانی که از این طریق وارد موتور میشود اغلب کمتر از میزان جریان نامی موتور است. به همین دلیل موتور به اندازه ی مصرف جریان میکشد و همین امر موجب کاهش مصرف برق خواهد شد.

2- موتور های القایی مورد استفاده در کارخانجات بار راکتیو استفاده میکنند که با جریمه های سنگین از سمت اداره برق نیز همراه است. بانک خازن به کار رفته در اینورتر ها بار راکتیو موتور را جبران کرده و دیگر نیازی به استفاده از بانک خازن خارجی وجود نخواهد داشت. در واقع با استفاده از اینورتر موتور به جای استفاده از بار راکتیو از برق سراسری این بار را از طریق اینورتر و شبکه ی برق دریافت خواهد کرد.

انواع اینورتر

3- در موارد زیادی برای راه اندازی ماشین آلات نیاز به انرژی بسیار زیادی نیاز است و این موضوع باعث میشود تا معمولا موتور هایی با توان بالاتر خریداری شود. میزان جریان دهی توسط این موتور ها در حین کار نیز بالا خواهد بود. اما استفاده از اینورتر موجب میشود تا به طور هوشمند و اتوماتیک جریان لازم در حین راه اندازی افزایش یابد و بعد از آن مجددا با توجه به میزان مورد نیاز کاهش پیدا کند. همین امر به کاهش میزان مصرف برق کمک زیادی مینماید.

4- یکی دیگر از مشکلاتی که در حین راه اندازی خط تولید ایجاد می شود. کشیدن جریان زیاد در هنگام راه اندازی موتور است. این موضوع به کاهش چشمگیر ولتاژ ختم شده و در سایر لوازم ایجاد مشکل و آسیب مینماید. استفاده از اینورتر موجب می شود تا این جریان اضافه تا حد ممکن کم شود. اینکار علاوه بر کاهش مصرف باعث افزایش طول عمر دستگاه ها نیز میگردد.

 

استفاده از اینورتر در صنعت چه مزایایی دارد؟

1. بالا رفتن بهره وری

به کار بردن درایو ها در صنعت موجب می شو تا هم منبع تغذیه با قدرت بالا و هم بدون اختلال در دسترس باشد. همین موضوع باعث افزایش بهره وری صنایع و سودآوری بیشتر آنها میشود.

2. جلوگیری از خاموش شدن سیستم

با خراب شدن و اختلال در منبع جریان، دستگاه ها از فعالیت خود باز میمانند. خاموشی دستگاه ها خسارات مالی زیادی به همراه می آورد. استفاده از درایو مناسب از بروز این مشکل جلوگیری خواهد کرد. همچنین برای نصب و راه اندازی یک درایو مناسب فعالیت خود میتوانید با گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل کرده و خدمات این متخصصان این گروه در زمینه های مختلفی همچون اتوماسیون صنعتیPLC و مشاوره و راه اندازی خط تولید بهره مند شوید.

3- امکان تعویض قطعات در حین فعالیت

نیاز به تعویض برخی از قطعات در هنگان فعالیت های صنعتی امری است که اجتناب ناپذیر میباشد. استفاده از اینورتر این امکان را فراهم میکند تا برای تعویض قطعات نیازی به خاموش کردن دستگاه وجود نداشته باشد و در حین کار میتوانید اقدام به تعویض قطعات مشکل دار نمایید. خود این موضوع به افزایش راندمان و بهره وری سیستم کمک زیادی خواهد کرد.

4- حفاظت از تجهیزات

یکی از مواردی که موجب آسیب رساندن به تجهیزات برقی میشود، نوسانات جریان و ولتاژ برقی است که در سیستم وجود دارد. استفاده از درایو موجب میشود تا با کنترل اتوماتیک جریان از آسیب های وارده به این دلیل پیشگیری گردد.

اتوماسیون صنعتی زیمنس یکی از شناخته شده ترین برندها در زمینه ی محصولات اتوماسیون صنعتی میباشد. در ادامه مقاله به مزیت های استفاده از اینورتر در صنعت می پردازیم.

 

اینورتر تک فاز به سه فاز

درایوهایی که توانایی راه اندازی الکتروموتور های سه فاز از طریق برق تک فاز را دارند درایو های تک فاز به سه فاز نامیده میشوند. این نوع از اینورترها اغلب در کارگاه ها و صنایعی که به برق سه فاز دسترسی ندارند مورد استفاده قرار میگیرد. بیشترین کاربرد و استفاده از این نوع درایو ها در پمپ های خانگی میباشد.

مطالب مرتبط: الکتروموتور چیست؟ انواع آن

زیرا منازل امکان دسترسی به برق سه فاز را عموما ندارند. مزیت های این نوع درایو ها توانایی آنها در راه اندازی موتور های سه فاز تا 4 وات است. همچنین کاهش نویزهای خروجی نیز از دیگر مزیت های این نوع از درایو ها به شمار می آید. این مزیت در پمپ های خانگی که اغلب از صدای آنها شکایت دارند بسیار کاربردی و مفید واقع میشود.

 

قیمت انواع درایو های صنعتی به چه عواملی بستگی دارد؟

مواردی از جمله تک فاز یا سه فاز بودن اینورتر و مورد استفاده از آن در کاربری های سنگین یا سبک همچنین کیلو وات اینورتر در قیمت گذاری روی آن تاثیر گذار است. البته اینکه از چه برندی اقدام به تهیه درایو نمایید نیز بر قیمت نهایی تاثیرگذار خواهد بود. اما نکته ی مهم در این میان این است که قبل از توجه به قیمت اینورتر باید از کیفیت و کارایی آن اطمینان حاصل کرد.

چرا که اگر درایو قیمت ارزانی داشته باشد ولی کارایی لازم را نداشته باشد هرگز خرید آن توجیه اقتصادی درستی نیز نخواهد داشت. به همین دلیل پیش از خرید با شرکت های معتبر و خوشنامی که در این زمینه فعالیت دارند مشاوره کنید و با اطمینان هر چه بیشتر اقدام به خرید نمایید.

حتما بخوانید:

سوالات مهم درباره اینورتر های برند LS

اینورتر یا درایو AC چیست؟ انواع و کاربرد آن

روش های راه اندازی اینورتر (درایو صنعتی)

 

سوالات رایج درباره ی اینورتر:

  • اینورتر به زبان ساده چیست؟ نوسان ساز های الکترونیکی که قادر هستند جریان مستقیم برق را به جریان متناوب تبدیل کنند اینورتر یا درایو نامیده میشوند.
  • کاربرد درایو ها در صنعت چیست؟ در صنعت از اینورتر ها به عنوان منابع تغذیه و برق اضطراری استفاده میشود. همچنین برای انتقال برق در مسیر های طولانی و کمترین تلفات انرژی نیز از درایو ها استفاده میشود.
  • استفاده از درایو در صنعت چه امتیازهایی به همراه دارد؟ اینورتر با کنترل کردن سرعت موتور موجب افزایش توان بهره وری آن شده و نیز زمان خاموشی و از دور خارج شدن دستگاه ها را به طور محسوسی کاهش میدهد. حفاظت از موتور دستگاه ها و امکان تعویض قطعات در حین کار از دیگر امتیازات استفاده از درایو در صنعت محسوب میشود.

توجه: جهت دریافت مشاوره رایگان میتوانید از طریق واتساپ، فرم درخواست مشاوره و نیز راه های ارتباطی دیگر موجود در صفحه تماس با ما اقدام نمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *