تجهیزات, درایو صنعتی

آشنایی با انواع اینورتر‌ های NE

اینورتر NE

معرفی اینورتر‌ های NE و انواع مدل‌های آن:

اینورتر NE و در کل اینورتر وسیله‌ای است که جریان مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) بدیل می‌کند. این بطور کلی به‌معنای چیزی است که برق را از یک باتری 12 ولتی (V) به شکلی تبدیل می‌کند که تجهیزات الکتریکی خانگی طراحی شده برای کار از یک سوکت 230 ولتی سه پین در محدوده توانایی سیستم شما را اجرا می‌کند. مقاله امروز سپیانی توضیح می‌دهد که آنها برای چه‌چیزی استفاده می‌شوند. انواع مختلف و مدل‌های مختلف اینورتر های NE موجود و همچنین مشاوره در مورد انتخاب اندازه مناسب برای نیازهای شما و آنچه برای تامین انرژی آنها لازم است ارائه می‌دهد.

مطالب مرتبط:

اینورتر یا درایو صنعتی چیست؟

انواع درایو (اینورتر) صنعتی و کاربرد آن

روش های راه اندازی اینورتر (درایو صنعتی)

در ساده‌ترین حالت، یک اینورتر می‌تواند یک موتور DC باشد که یک ژنراتور AC را هدایت می‌کند، اگرچه چنین دستگاهی معمولاً بعنوان مبدل چرخشی شناخته می‌شود. اینورترهای اینجا همگی از الکترونیک برای رسیدن به نتیجه مطلوب استفاده می‌کنند. این کار هر قطعه متحرک را حذف می‌کند و در عین حال کارایی و قابلیت اطمینان را بهبود می‌بخشد.

NE inverter

موارد استفاده از اینورترها:

اینورترها در زمینه مهندسی برق کاربردهای زیادی دارند. یکی از موارد رایج، اتصال پنل‌های خورشیدی به‌شبکه برق AC معمولی است. آنها همچنین ممکن است در برخی از توربین‌های بادی یافت شوند، جایی که آنها تولید برق AC ثابت را بدون توجه به سرعت باد ممکن می‌سازند.

در این راهنما، ما بر روی اینورترهای کوچک تمرکز می‌کنیم، زیرا اینورترها برای کسانی که در چادرها، کاروان‌ها و موتورخانه‌ها کمپ می‌کنند بسیار مفید هستند. اینها معمولاً در محدوده 100 وات (W) ایده آل برای موارد کم مصرف مانند شارژر تلفن و لپ تاپ تا 3000 وات برای یک کتری بخاری هستند، اگرچه این خروجی بالا در عرض چند دقیقه باتری معمولی را تخلیه می‌کند.

اینورترها چگونه کار می‌کنند؟

اینورترها با گرفتن برق DC و روشن و خاموش کردن آن از طریق ترانسفورماتور کار می‌کنند. این یک شکل موج جریان متناوب (AC) در سمت خروجی ترانسفورماتور ایجاد می‌کند. نسبت سیم پیچ‌ها به گونه‌ای است که خروجی 230 ولت است. اولین اینورترها از یک ویبراتور مکانیکی برای انجام سوئیچینگ استفاده می‌کردند، اگرچه انواع مدرن از الکترونیک استفاده می‌کنند.

 

مطالب مرتبط:

تفاوت موتور های AC و DC

ترانسفورماتور چیست؟ انواع و کاربرد آن

اینورتر یا درایو AC چیست؟ انواع و کاربرد آن

 

چگونه یک اینورتر انتخاب کنید؟

دو نوع اصلی خروجی اینورتر وجود دارد – موج سینوسی اصلاح شده‌و موج سینوسی خالص. اولی ممکن است بعنوان موج شبه‌سینوسی نیز نامیده‌شود. این تعاریف به‌شکل موج خروجی AC اینورتر اشاره دارد. مهم است که قبل از جدا شدن از پول خود با دقت انتخاب کنید.

اینورترهای موج سینوسی اصلاح شده:

منبع تغذیه از شرکت‌های برق باید یک موج سینوسی خالص با افزایش و کاهش ولتاژ در یک الگوی ریتمیک ثابت باشد. این همان چیزی است که اکثر لوازم خانگی برای استفاده کارآمد طراحی شده‌اند. بازتولید چنین شکل موجی از یک ولتاژ ورودی DC ثابت آسان یا ارزان نیست. با این حال، تولید چیزی که شبیه آن است. این همان کاری است که اینورترهای موج سینوسی اصلاح شده انجام می‌دهند.

افزایش و کاهش بسیار شدید ولتاژ می‌تواند در برخی از برنامه‌ها مشکلاتی ایجاد کند، مانند تداخل در تصویر تلویزیون، صدای زمزمه تجهیزات صوتی یا حتی گرم شدن بیش از حد ترانسفورماتورها و شارژرهای ابزار.

برای کاهش این مشکلات می‌توانید مقداری بیشتر برای اینورتر با مراحل بیشتر در شکل موج بپردازید. می‌توانید ببینید که خروجی چقدر بیشتر با موج سینوسی مطابقت دارد. با وجود این، هنوز لبه‌های تیز وجود دارد که ممکن است در برخی از تجهیزات مشکل ایجاد کند.

ممکن است اینورترهایی با مراحل بیشتری در شکل موج پیدا کنید، اما اگر واقعاً به آن درجه از اصلاح نیاز دارید، ممکن است بهترین گزینه برای انتخاب اینورتر موج سینوسی خالص باشد. در یک اینورتر موج سینوسی اصلاح شده که بخوبی طراحی شده‌است، ناحیه بین خط قرمز نشان داده‌شده‌در اینجا و خط پایه در وسط باید مشابه ناحیه‌محصور شده‌توسط منحنی موج سینوسی خالص باشد. این ناحیه معیاری از توان بالقوه موجود برای هدایت بار است.

مطلب مرتبط: آشنایی با انواع منبع تغذیه صنعتی

موارد استفاده اینورترهای موج سینوسی اصلاح شده:

اینورترهای موج سینوسی اصلاح شده‌می‌توانند با موفقیت طیف وسیعی از تجهیزات را تغذیه کنند. بعنوان مثال می‌توان به‌مته‌های برقی، مخلوط کن، سشوار، انبر حلقه دار، شارژرهای باتری ساده و… اشاره کرد، اگرچه در یک محیط کمپینگ، بیشتر آنها باتری ۱۲ ولتی را بسرعت تخلیه می‌کنند.

بسیاری از رایانه‌ها موج سینوسی اصلاح شده را تحمل می‌کنند، اما همیشه بهتر است ابتدا با سازنده چک کنید. با این حال، اگر از یک لپ تاپ با استفاده از شارژر با آجر برقی خود استفاده می‌کنید، بدترین اتفاق ممکن این است که آجر برقی آسیب ببیند. خود لپ تاپ باید سالم باشد. جایی که باید مراقب باشید، بارهای حساس الکترونیکی است. برای اینها، یک اینورتر موج سینوسی خالص ضروری است. اگر تداخل مشکل ساز شود، گاهی اوقات می‌توان با حرکت دادن سیم‌های برق به اطراف یا حتی نصب یک مهره فیلتر فریت به‌سیم برق دستگاه، آن را کاهش داد. مزایا و معایب اینورترهای موج سینوسی اصلاح شده را می‌توان به شرح زیر خلاصه کرد:

مزایا:
  • نسبتا ارزان است.
  • می‌توان با طیف نسبتاً وسیعی از تجهیزات استفاده کرد.
معایب:
  • ممکن است باعث تداخل شود.
  • ممکن است به تجهیزات حساس آسیب برساند.
  • ممکن است باعث گرم شدن بیش از حد شود.

اینورترهای موج سینوسی خالص:

اینورترهای موج سینوسی خالص دقیقاً شکل موج تولید شده‌توسط شرکت‌های برق را بازتولید می‌کنند و بنابراین می‌توانند با خیال راحت با هر نوع باری مورد استفاده قرار گیرند.

موارد استفاده اینورترهای موج سینوسی خالص:

برای کیت‌های حساس مانند مسواک‌های برقی، دستگاه‌های فشار مثبت مداوم راه‌هوایی CPAP (یک ونتیلاتور فشار مثبت راه هوایی، که برای اصلاح آپنه خواب استفاده می‌شود) و شارژرهای حالت سوئیچ مانند استفاده از ابزارهای برقی بی‌سیم ضروری است. با این حال، اگر یک قطعه از تجهیزات پزشکی (مانند دستگاه CPAP) حیاتی است، توصیه می‌شود که به اینورتر اعتماد نکنید. یک ژنراتور یا دیگر منبع برق ثابت، مانند یک قلاب برقی در محل کمپینگ، ترجیح داده می‌شود.

مزایا:

• مناسب برای تمام تجهیزات (با توجه به نیازهای بار)

معایب:

• گران

انواع اینورتر NE

ابزار جایگزین برای تامین برق:

برخی از دستگاه‌ها فقط به ولتاژ پایین نیاز دارند، بنابراین از یک ترانسفورماتور مناسب برای کاهش و تبدیل برق اصلی استفاده کنید تا این امکان را فراهم کند. بنابراین، بسیاری از این دستگاه‌ها می‌توانند از پریزهای 12 ولت DC از طریق یک آداپتور تأیید شده تغذیه شوند، بنابراین با تأمین‌کننده تجهیزات بررسی کنید که آیا آداپتور در دسترس است یا خیر.

برای مثال برخی از تلویزیون‌ها، تبلت‌ها و تلفن‌های همراه کمپینگ دارای آداپتورهای مناسبی هستند که به‌طور گسترده در دسترس هستند، بنابراین نیاز به یک اینورتر و کاهش بازدهی که در زیر توضیح داده‌می‌شود، کاهش می‌یابد.

 

حتما بخوانید:

درایو/اینورتر میکرومستر چیست؟

بهترین برند اینورتر (درایو صنعتی) کدام است؟

 

راندمان اینورتر:

اینورترهای موج سینوسی با کیفیت خوب می‌توانند از نظر توان خروجی به‌توان ورودی به بازدهی 90-95 درصدی دست یابند. انواع موج سینوسی اصلاح شده ارزانتر ممکن است در محدوده 75-85 درصد باشد. تلفات برق به‌شکل گرمای تولید شده در هنگام تبدیل و همچنین در حالت آماده به‌کار است.

اینورترها در حدود 15 تا 60 درصد توان خروجی نامی در بیشترین کارایی خود هستند. کمتر از 15 درصد، راندمان می‌تواند به‌سرعت کاهش یابد، بنابراین اینورتر بسیار بزرگتر از آنچه واقعاً نیاز دارید تهیه نکنید.

 

انواع و مشخصات اینورتر های NE:

جدول 1

جدول اینورتر 2

جدول اینورتر 3

به چه اندازه اینورتری نیاز دارید؟

هنگامی که در مورد بهترین نوع اینورتر برای نیازهای خود تصمیم گرفتید، توجه بعدی این است که به‌چه میزان توانی نیاز دارید و این قدرت از کجا تامین می‌شود. ابتدا باید وات دستگاه‌هایی را که می‌خواهید اجرا کنید در نظر بگیرید و تصمیم بگیرید که کدام یک از آنها را می‌خواهید بطور همزمان اجرا کنید. در مثالی که در اینجا نشان داده‌شده‌است، ما سه آیتم مجموعاً 610 وات داریم که معمولاً ممکن است در یک زمان استراحت در کاروان یا موتورخانه استفاده شوند – اتو مو، کتری و رایانه لپ تاپ. در این مورد، یک اینورتر 750 یا 1000 وات انتخاب خوبی خواهد بود که کمی فضای بیشتری برای آینده ایجاد می‌کند.

این اینورترهای قوطی در بیشتر وسایل نقلیه جای نوشیدنی دارند و از سوکت فندک برق می‌گیرند. با حداکثر 200 وات برق AC در 230 ولت، آنها برای راه‌اندازی رایانه‌های لپ تاپ، کنسول‌های بازی ویدیویی و سایر دستگاه‌های الکترونیکی دیگر طراحی شده‌اند. اکثر آنها دارای یک سوکت شارژ USB هستند. هنگامی که از باتری‌های اوقات فراغت تغذیه می‌شود، اینورترها معمولاً هنگام تامین بارهای کوچکتر مانند لپ تاپ و اتو مو در بهترین حالت خود هستند.

با این حال، در یک موتورخانه، ممکن است قدرت اضافی همراه با امکانات شارژ خوب در دسترس باشد. در این نوع محیط، اینورترها دامنه بسیار بیشتری دارند. اگر می‌خواهید سشوار را راه‌اندازی کنید، به یک اینورتر حداقل 1500 وات نیاز دارید، اما مصرف این مقدار انرژی از یک باتری معمولی در عرض چند دقیقه آن را صاف می‌کند. یک دینام قدرتمند همراه با یک باتری لیتیومی می‌تواند اجاق‌های مایکروویو، جاروبرقی، سشوار و غیره را تغذیه کند، در حالی که خود باتری سرعت شارژ سریعی دارد. در حالی که چنین تنظیماتی گران هستند و احتمالاً باقی خواهند ماند، آنها راه‌را برای برق سیار در موتورخانه‌ها نشان می‌دهند.

بهترین انواع باتری برای استفاده:

اینورترها می‌توانند جریان DC زیادی را در یک دوره زمانی استفاده کنند. بنابراین بهترین نوع باتری برای اینورتر که از آن برق می‌گیرد، باتری سیکل عمیق است. انواع اسیدهای سرب بگونه‌ای طراحی شده‌اند که قبل از شارژ مجدد بطور مکرر تا حدود 50 درصد ظرفیت اسمی خود تخلیه شوند. نسخه‌های AGM (حصیر شیشه‌ای جذبی) بدلیل مقاومت داخلی پایین آنها (که به جریان جریان کمک می‌کند) و توانایی چرخه عمیق بهبود یافته‌در مقایسه‌با انواع اسید سرب استاندارد، برای استفاده با اینورترها مناسب هستند.

اگر می‌توانید بودجه خود را به یک باتری لیتیومی افزایش دهید، این کار را انجام دهید. باتری‌های لیتیومی را می‌توان بارها و بارها تا حدود 20 درصد ظرفیت تخلیه کرد و می‌توان آن را بسرعت شارژ کرد.

 

حتما بخوانید: نقش درایو در پمپ چیست؟

 

خلاصه

در مقاله امروز سپیانی به اینورتر های NE و انواع مدل‌های آن پرداختیم. ابتدا به معرفی اینورترها و کاربردهای آنها اشاره کردیم. سپس به انواع اینورترها پرداختیم و در ادامه مشخصات و انواع مدل‌های اینورترهای NE را مرور کردیم و مقاله را با راهنمای انتخاب یک اینورتر تمام کردیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با اینورتر های NE دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید انواع اینورتر NE و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *