تجهیزات, خطوط تولید

آشنایی با انواع سپراتور (separator)

انواع سپراتور

انواع سپراتور موجود در صنعت

سپراتور چیست؟ کلمه انگلیسیseparator به معنای جداکننده است. اصطلاح Separator به نوع خاصی از سیستم سپراتور اشاره دارد که در سیستم فیلتراسیون استفاده می‌شود. وظیفه آن تشخیص هوا، روغن، آب و ذرات ریز و درشت است. مش‌های بالاتر توسط این دستگاه در صنایعی که پودر میکرونیزه تولید می‌کنند امکان پذیر می‌شود. انواع مختلفی از این دستگاه وجود دارد که در صنایع مختلفی برای تولید پودرهایی مانند گچ، کربنات کلسیم، بنتونیت و رنگدانه‌های مختلف و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا تمام اطلاعات مورد نیاز را درباره انواع سپراتور موجود در صنعت کسب کنید.

دستگاه سپراتور:

در پاسخ به این سوال که سپراتور چیست؟ لازم به ذکر است که فرآیند جداسازی شامل جداسازی مواد خام به دو جریان مجزا می‌باشد که دو قسمت مجزا بر اساس سطح و اندازه ذرات تعیین می‌شود. ذرات با استفاده از دستگاه سپراتور بر اساس سطح یا اندازه جدا می‌شوند. چگالی مواد بعنوان پایه‌ای برای عملکرد دستگاه سپراتور عمل می‌کند که محصولات نرم را از خشن متمایز می‌کند.

این ماشین‌ها که می‌توانند بطور مستقل یا بعنوان یک مدار پالایشی عمل کنند، به اندازه ذرات پاسخ می‌دهند. مواد توسط گرانش یا نیروی گریز از مرکز با این دستگاه‌ها جدا می‌شوند. یک وسیله مکانیکی که به عنوان سپراتور شناخته می‌شود برای جداسازی مواد مختلف غیرفلزی در مخلوطی از جامد، مایع یا گاز استفاده می‌شود. بعنوان مثال، با استفاده از یک سپراتور، این مواد زمانی که سوخت و آب مخلوط می‌شوند یا روغن و هوا مخلوط می‌شوند از یکدیگر جدا می‌شوند.

انواع سپراتور 5

مطالب مرتبط:

سپراتور (separator) چیست؟

تجهیزات و دستگاه های خطوط تولید لبنیات

نحوه عملکرد انواع سپراتور:

به طور کلی انواع سپراتور به این صورت عمل می‌کند که ابتدا پودرهای مورد نظر وارد دستگاه می‌شود. در این پودر هم ذرات ریز و هم درشت وجود دارد. یک یا چند فن پس از ورود پودر به دستگاه چرخانده می‌شوند و مواد سبک وزن و کوچک در هوا می‌چرخند. درزهای با فاصله مکش به این مواد ریز که در هوا می‌چرخند اجازه می‌دهد تا وارد کیسه فیلتر شوند.

هدف از این درزها جداسازی مواد است. پره‌ها می‌چرخند زیرا نیرو از دینام به تسمه و سپس به پره منتقل می‌شود. موتور هنگام تعیین این نیرو وزن و حجم ماده را در واحد زمان در نظر می‌گیرد. علاوه بر این، موتور الکتریکی مقدار هوای مورد نیاز را بر اساس تعداد دور پره‌ها – قدرت تولید موتور الکتریکی – تعیین می‌کند.

بزرگی این نیرو فوق العاده قابل توجه و ظریف است. زیرا اگر این نیرو حتی کمی بیشتر از نیروی مکش ذرات کوچک باشد، ذرات بزرگتر پراکنده شده و در خروجی ظاهر می‌شوند. در نتیجه، روش جداسازی به درستی انجام نمی‌شود.

کاربرد انواع سپراتور در صنعت

در صنعت، انواع آسیاب‌ها پودرهایی با ناهمگنی درشت و ریز تولید می‌کنند. برای تولید یک پودر همگن، این ذرات باید بطور همگن از یکدیگر جدا شوند. سپس ذرات درشت و ناهمگن یک بار دیگر آسیاب می‌شوند. در این صنعت از سپراتور‌های گرانشی برای جداسازی ذرات درشت و ریز به پودر یکنواخت استفاده می‌شود.

دو نوع سپراتور وجود دارد:

سپراتور جدا:

در اصل سپراتور فقط برای جدا کردن دو محصول آسیاب شده تمام شده در این نمونه استفاده می‌شود.

سپراتور در مدار سایش قرار گرفته:

در این مثال، سپراتور به یک مدار متصل است. مواد پس از آسیاب تا حدی توسط دستگاه سپراتور به دو قسمت تقسیم می‌شوند. اولی محصول نهایی و دومی محصولی است که توسط سپراتور به آسیاب برگردانده می‌شود.

مروی بر انواع سپراتور

سپراتور توربوپلکس:

سپراتور توربوپلکس می‌تواند ضایعات غذایی با ارزش را با حداکثر بازده 99 درصد از بسته بندی خود حذف کند. پس از فرآیند جداسازی، سپراتور توربو را می‌توان به تنهایی بعنوان یک سیستم خشک یا مرطوب استفاده کرد و در صورت نیاز آب یا مایعات را اضافه کرد.

این سیستم به طور فزاینده‌ای توسط تولید کنندگان و شرکت‌های مدیریت زباله برای جداسازی و بازیابی موادی مانند مقوا و گچ استفاده می‌شود زیرا مقررات دفن زباله سخت تر می‌شود.

دستگاه سپراتور Circoplex:

سپراتور Circoplex می‌تواند مواد با اندازه‌های بین 5 میلی متر تا 5 میکرومتر را جدا کند. کودهای شیمیایی، غذا، سم، دارو و سایر مواد را می‌توان با استفاده از این سپراتور‌ها جدا کرد. به منظور کاهش آلودگی، از فولاد ضد زنگ در قطعاتی که مستقیماً با مواد در تماس هستند استفاده می‌شود.

سپراتور Ventoplex:

این نوع سپراتور، مواد را بدون استفاده از هوا جدا می‌کند. سپراتور Ventoplex برای مواد منفجره، معمولی یا چسبنده در این محدوده اندازه بهترین کار را دارد زیرا می‌تواند مواد را از 45 تا 300 میکرومتر دانه‌بندی کند.

سپراتور هوایی:

برای جداسازی هوا از سپراتور هوایی بر پایه آب استفاده می‌شود. از آنجایی که در این شرایط حلالیت گازها در آب کمتر است، بهترین مکان برای این سپراتور‌ها سپراتور‌هایی با دمای آب بالا و فشار کم است. سه مدل مجزا از سپراتور هوا وجود دارد: سری AS-L، سری Extron AX و Extron سری L.

طبقه بندی کننده:

طبقه بندی کننده یا کتگورایزر وسیله‌ای است که مواد را به دو قسمت درشت (درشت دانه) و نرم (ریزدانه) جدا می‌کند. نیروی گریز از مرکز، کشش و اثر گرانش بر ذرات همگی در این فرآیند استفاده می‌شوند. سه نسل طبقه ‌بندی ‌کننده وجود دارد: اول، دوم، سوم. وقتی صحبت از جداسازی مواد برای نرم‌کردن یا اختلاط با آسیاب می‌شود، طبقه ‌بندی ‌کننده‌های هوایی بالاترین کارایی را دارند.

سپراتور مغناطیسی مخروطی:

سپراتور مغناطیسی مخروطی برای جذب یون‌های آهن ایده آل است. یک آهنربای مخروطی و یک محفظه این دستگاه را تشکیل می‌دهند که با توجه به دانه بندی مواد و قطر کانال عبور طراحی شده است. این نوع سپراتور با جذب ذرات آهن براحتی مواد را جدا می‌کند و می‌تواند در مسیر لوله‌هایی که حرکت مواد عمودی و حجیم است قرار گیرد.

این دستگاه با جذب ذرات آهن بدون نیاز به اپراتور از آسیب به دستگاه‌های خرد کن، آسیاب ها، تایفون‌ها و سایر تجهیزات جلوگیری می‌کند. صنایعی مانند غذا، شکر و آرد از این سپراتور استفاده می‌کنند، مانند کارخانه‌هایی که برای حیوانات و پرندگان خوراک تهیه می‌کنند.

سپراتور‌های دینامیکی:

سپراتور دینامیکی بین 30 تا 25 درصد مواد نرم و درشت را برمی گرداند و قدرت جداسازی بالایی به آن می‌بخشد. این دستگاه دارای محدوده دانه بندی 30 تا 100 میکرون می‌باشد. صنایعی مانند کشاورزی، سیمان، گچ و غیره از این دستگاه استفاده می‌کنند. سه نوع از این سپراتور‌ها وجود دارد: سپراتور‌های توربو یا نسل اول، گردباد یا نسل دوم، قفس یا نسل سوم که به عنوان سپراتور‌های کارآمد نیز شناخته می‌شوند.

مخزن سپراتور

حتما بخوانید:

خط تولید بستنی از صفر تا صد

انواع دستگاه خامه‌گیر صنعتی

انواع سپراتور در صنعت سیمان:

سپراتور‌ها معمولاً همراه با آسیاب‌ها در صنعت سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صنعت سیمان از آسیاب‌های گلوله‌ای مختلفی استفاده می‌شود که برخی از آنها دارای سپراتور‌ها به عنوان یک جزء ضروری هستند. سیمان تولید شده قبل از ورود به سیلوهای ذخیره سازی از یک سپراتور عبور می‌کند تا ذرات درشت و ریز را جدا کند و در آنجا ذرات درشت برای آسیاب برگردانده می‌شود.

سپراتور‌های استاتیک و دینامیک استفاده می‌شود. فرآیند جداسازی با کمک یک یا چند عملگر در سپراتور‌های دینامیکی امکان‌پذیر است، در حالی که در سپراتور‌های استاتیک، این فرآیند بدون استفاده از تجهیزات متحرک مانند گیربکس انجام می‌شود.

انواع سپراتور در خط تولید پنیر:

در خط تولید پنیر از سپراتور برای جداسازی خامه از شیر، استانداردسازی چربی شیر و تبدیل شیر به انواع کم چرب و پرچرب استفاده می‌شود. پس از استخراج شیر از بخار پز در خط تولید پنیر، برای جداسازی به سپراتور منتقل می‌شود.

شیر روی فنجان‌های مخروطی شکل در سپراتور پخش می‌شود و نیروی گریز از مرکز چربی را از شیر جدا می‌کند. خامه از شیر جدا می‌شود و مقداری از آن وارد شیر می‌شود. اکثر خامه حذف می‌شود. شیر پس از اتمام این مرحله وارد مرحله همگن سازی می‌شود تا فرآیند تولید پنیر ادامه یابد.

سپراتور فولادی در دیگ بخار:

حرارت دیگ بخار در حالت بهینه خود دارای ضریب خشکی 95 درصد است. خشکی بخار نیز در صورت اختلال در راندمان دیگ بخار کاهش می‌یابد و تبادل حرارت باعث می‌شود مقداری از بخار در خط انتقال بخار متراکم شود.

در این زمان توجه به این نکته ضروری است که در حالی که بخار و آب خروجی از دیگ دارای TSD حدود 3000 پی پی ام هستند که این مقدار زیاد در نظر گرفته می‌شود، آب ناشی از تراکم آب خالص است، بنابراین باید این دو را از هم تفکیک کرد. هر زمان که تراکم منجر به تولید آب شود، باید از سپراتور استفاده شود. این دستگاه برای افزایش ضریب خشکی بخار، بخار و آب را جدا می‌کند.

دیگ بخار دارای انواع سپراتور از جمله موارد زیر است:

  • سپراتور‌های گردابی
  • سپراتور‌های تیغه‌ای
  • سپراتور‌های انعقادی

سپراتور‌ های روغن:

در بازار از این دستگاه به عنوان اویل سپراتور یاد می‌شود. مبرد و روغن توسط این سپراتور‌ها جدا شده و به میل لنگ کمپرسور بازگردانده می‌شوند. 95 درصد روغن خارج شده از کمپرسور با این دستگاه قابل برگشت است. این کار به روش‌های مختلفی انجام می‌شود، از جمله استفاده از فیلترهای مخصوص، نیروی گریز از مرکز، یا تغییر ناگهانی جهت حرکت تیغه‌های داخل آن.

انواع سپراتور صنعتی استاتیک و دوار:

تفاوت بین سپراتور‌های صنعتی استاتیک و دوار به جنبه‌های ساخت، روش‌های عملیاتی و زمینه‌های استفاده مربوط می‌شود. بیایید با ویژگی‌های سپراتور استاتیک صنعتی شروع کنیم، که از ماشینی تشکیل شده است که نیازی به استفاده از موتور یا قطعات متحرک ندارد.

فرآیند جداسازی از یک اثر فیزیکی به نام «پارتوچسبندگی» استفاده می‌کند که به لطف آن ذرات جامد به لطف انرژی جنبشی و نیروی گرانش از مایعی که در آن غوطه‌ور هستند جدا می‌شوند. برای اطمینان از تخلیه مواد قطع شده به داخل محفظه سپراتور، لازم است که دومی در فشار محیط باشد، بنابراین معمولاً از یک فن در بالادست سپراتور استفاده می‌شود که فشار فن پایین دست مورد استفاده برای فیلتر را متعادل می‌کند.

سپراتور‌های استاتیک را می‌توان با سپراتور‌های سیکلونی صنعتی که برای ایجاد حرکت چرخشی به جریان هوا طراحی شده‌اند، مقایسه کرد. به لطف اثر نیروی گریز از مرکز، ذرات جامدی که قرار است جدا شوند به دیواره سپراتور می‌چسبند و نیروی گرانش نزول آنها را به قسمت پایین فیلتر تعیین می‌کند، جایی که جمع‌آوری و خارج می‌شوند.

سپراتور صنعتی استاتیک ویژگی‌های زیر را دارد:

  • برای عملکرد خود به یک سیستم الکتریکی پیچیده نیاز ندارد.
  • می توان از آن در هر محیطی استفاده کرد.
  • هزینه‌های بسیار پایینی دارد.
  • این می‌تواند برای مدت طولانی با کاهش نیاز به نگهداری و تمیز کردن کار کند.
  • خطر گرفتگی وجود ندارد.

در بین سپراتور‌های صنعتی، سپراتور‌های تیغه‌ای دوار نیز کاربردهای مهمی مانند موارد پیشنهادی سورگاتو پیدا می‌کنند. اینها ماشین‌های موتوری هستند که اجازه می‌دهند مقادیر زیادی ذرات بزرگتر را از سیال غبارآلود جدا کنند. این نوع سپراتور در یک چرخه پیوسته عمل می‌کند و اجازه می‌دهد تا حتی مقادیر زیادی از مواد را بدون اینکه دستگاه دچار مشکل گرفتگی شود جدا کند.

از مزایای سپراتور‌های چرخشی صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش هزینه‌ها در رابطه با ظرفیت جداسازی بالا
  • تقریباً بدون نیاز به تعمیر و نگهداری
  • سهولت استفاده
  • ساخت و ساز جامد
  • انعطاف پذیری در استفاده

برای هر دو نوع سپراتور، به مزیت‌های ذکر شده، ویژگی‌های طراحی و ساخت اضافه شده است که در ادامه به بررسی بیشتر حوزه‌های کاربردی سپراتور‌های صنعتی خواهیم پرداخت.

separator x

حتما بخوانید:

صفر تا صد خط تولید پنیر

تعمیر و نگهداری خطوط تولید لبنیات

اهمیت تعمیر و نگهداری خطوط تولید کارخانجات

کاربردهای انواع سپراتور صنعتی:

در طراحی سپراتور‌های استاتیکی یا چرخشی صنعتی باید چندین عنصر در نظر گرفته شود:

  • اندازه ذرات جداشونده
  • وزن و وزن مخصوص ذرات
  • سرعت فرآیند جداسازی و فیلتر کردن
  • پارامترهای طراحی و ساخت: مصالح، ابعاد، جریان هوا، شیب دیوارها و غیره
  • دمای استفاده و رطوبت

همه این ویژگی‌ها بر عملکرد ماشین آلات تأثیر می‌گذارد و همچنین به بخش تولیدی که سپراتور در آن استفاده خواهد شد بستگی دارد.

زمینه‌های کاربرد سپراتور‌ها در واقع بسیار زیاد است. برای مثال:

  • بخش تبدیل: اینها کاربردهای مربوط به دنیای کاغذ و بافت، برای جداسازی ذرات کاغذ در مراحل مختلف پردازش، اول از همه در مرحله مدیریت و انتقال زباله‌های پردازش هستند.
  • مدیریت زباله، که در آن فرآیند جداسازی برای اجرای سیاست‌های بازیافت، بازیافت و دفع پایدار ضروری است.
  • صنایع غذایی: سپراتور‌های صنعتی عمدتاً در فعالیت‌های فرآوری و بسته بندی استفاده می‌شوند.
  • بخش شیمیایی و دارویی، که در آن ویژگی‌های فیزیکی فرآیند جداسازی، خواص شیمیایی ذرات مورد جداسازی را یکپارچه می‌کند.

این لیست می‌تواند بسیار طولانی تر باشد، زیرا کاربردهای انواع سپراتور واقعاً بسیار زیاد است. با این حال، یک عنصر باید با توجه خاص در نظر گرفته شود: ویژگی‌های هر بخش کاربردی باید با نیازهای خاص هر شرکت ادغام شود. دقیقاً به همین دلیل، تضمین انعطاف پذیری یک رویکرد سفارشی برای مشتری مهم است. طراحی سپراتور‌های صنعتی سفارشی که ویژگی‌های فرآیندها و نحوه تولید یک شرکت را در نظر می‌گیرد، به معنای بهبود عملکرد و کاهش ناکارآمدی‌ها است.

جمع بندی:

در مقاله امروز سپیانی به انواع سپراتور موجود در صنعت پرداختیم. مقاله را با تعریف سپراتور شروع کردیم و در ادامه انواع سپراتور موجود در صنعت را مرور کردیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با انواع سپراتور موجود در صنعت دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش فروشگاه و لبنیات ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ  و فرم درخواست مشاوره با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *