برق صنعتی

آشنایی با انواع سیم و کابل صنعتی

انواع سیم و کابل صنعتی

انواع سیم و کابل برق صنعتی

در حالت کلی به منظور برق رسانی و منتقل کردن انرژی الکتریکی به نقاط گوناگون از سیم و کابل استفاده می‌کنند. از حائز اهمیت‌ترین خصوصیت‌ های تجهیزات و لوازم برقی ساختمانی می‌توانیم سیم و کابل برق را نام ببریم که مسیر های عبور جریان الکتریکی در آن‌ها انجام می‌گیرد. این محصولات انواع گوناکونی دارند و در زمینه‌های بسیاری طرح‌ریزی و تولید می شوند. هم اکنون در حوزه برق صنعتی قسمت بزرگی از توزیع انرژی الکتریکی، به خصوص در صنعت فشار ضعیف توسط سیم و کابل صنعتی صورت میگیرد. سیم ها لوازمی می‌باشند که در آنها از یک هادی به جهت نقل و انتقال برق و از یک عایق به سبب ممانعت نشت برق به اطراف و حفاظت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

حتما بخوانید:

تجهیزات خط تولید لامپ LED

انواع سیم کشی صنعتی کارخانه

تابلو برق صنعتی چیست؟ کاربرد آن

 

به منظور انتقال انرژی الکتریکی فشار متوسط و قوی نیز در بعضی موارد از کابل‌های برق بهره‌برداری می‌شود. کارکرد کابل برق در تاسیسات الکتریکی بسیار گسترده می‌باشد. در تعریف کابل این‌گونه می‌شود بیان کرد که هر نوع رسانا که قادر باشد جریان برق را از درون خود عبور دهد و عایق باشد. به گونه‌ای که ولتاژ روی سطح نارسانا نسبت به زمین صفر و در روی سطح سیم نسبت به زمین دارای ولتاژ فازی است کابل گفته می‌شود. کابل ها نیز نظیر سیم‌ها دارای رسانا هستند که عمدتاً از جنس مس و یا آلومینیوم می‌باشند.

 

تعریف هادی سیم و کابل صنعتی

بر اساس استاندارد بین المللی IEC هادی به بخشی از سیم و یا کابل گفته می‌شود که وظیفه عبور جریان برق را برعهده دارد. هادی مسی و آلومینیومی سیم و کابل را می‌شود به شکل زیر دسته‌بندی کرد:

  • رسانا تک مفتولی
  • رسانا گرد تابیده منظم
  • رسانا انعطاف پذیر (هادی افشان)
  • رسانا فشرده ی گرد تابیده منظم
  • رسانا فشرده سکتور تابیده منظم
  • رسانا یا هادی تک مفتولی(کلاس 1) و رسانا یا هادی تابیده منظم (کلاس 2)، برای عملکرد نصب ثابت و رسانای انعطاف پذیر یا افشان (کلاس5) و انعطاف پذیری زیاد (کلاس6) برای عملکرد با انعطاف پذیری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • نقره، طلا و آلومینیوم از نظر رسانایی جریان برق، در درجه بالایی قرار دارند که البته دارای دو عیب مهم نیز هستند. به همین دلیل در هادی ها از مس بجای این فلزها استفاده می‌کنند.

این عیوب عبارت هستند از:

  • قیمت بالای فلزهای طلا و نقره
  • مقاومت پایین در برابر کشش (استقامت مکانیکی کم)

هرچند آلومینیوم در قیاس با مس، دارای وزن بسیار پایین‌تری است که این حسن دیگر آن محسوب می‌شود.

مس چند برتری بسیار مهم دارد:

  • دارا بودن مقاومت الکتریکی کم
  • مقاومت در مقابل تأثیرات جوی
  • پایداری مکانیکی خوب و ایده‌آل
  • فرم پذیری خوب

هر چند در خطوط انتقال هوایی به سبب وزن کم، بیشتر آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

حتما بخوانید:

ارت سنج (ارت تستر) چیست؟

سینی کابل چیست؟ انواع و کاربرد آن  

 

انواع سیم و کابل صنعتی

انواع سیم و کابل

سیم مفتول Rebar Wire

از جمله سیم و کابل های صنعتی میتوان به سیم مفتول اشاره کرد. در فرهنگ لغت، مفتول به معنی تافته، تاب داده، هر چیز تافته شده و… است. سیم مفتولی یا سیم ثابت یا سیم خشک، عبارت می‌باشد از سیمی تک رشته که رسانا آن از جنس فلز مس می‎باشد و عایق کار شده رفته در آن ترکیبی از پلیمر PVC/C پی وی سی است. سیم برق مفتولی به شکل یک لایه مسی یا یک نوار رشته ای است که به سیم نوع خشک نیز شهرت دارد عمدتاً به خاطر دارا بودن قابلیت فرم‌پذیری، در داخل تابلو های برق به کار برده می‌شود و مورد بهره‌بری قرار می گیرد.

در عین حال از سیم مفتولی (سیم با بدون قابلیت انعطاف یا سیم خشک و ثابت) در لوله ها و زیر گچ مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده و در بخش هایی که احتیاج به نصب دائم و حرکت ندارند فوق العاده کارایی دارد. سیم های مفتولی در بیشتر مواقع به لوازم اضافی نظیر سرسیم‌ها برای اتصال نیازی ندارند اما امکان شکسته شدن آنها به دلیل جابجایی و حرکت زیاد است. رسانای استفاده شده در آنها از جنس مس استاندارد با محافظی از پی وی سی ساخته شده است.

 

حتما بخوانید:

دژنکتور چیست؟ کاربرد آن

مدارهای مهم و پرکاربرد در برق صنعتی

 

سیم افشان Multicore Wire

این مدل سیم ها به سبب داشتن قابلیت انعطاف پذیری بالا در سیم کشی ساختمان‌ها بسیار طرفدار دارند. در این حوزه کارایی بسیاری دارند. ساختار این مدل سیم ها نظیر سیم‌ های مفتولی و نیمه افشان می‌باشد اما قابلیت انعطاف پذیری آنها در قیاس با نوع نیمه افشان بسیار زیادتر است. اگر برای شرکت یا ساختمان خود در جستجوی بهترین سیم افشان هستید، باید ویژگی‌های گوناگون آنها را با هم قیاس کنید و در نتیجه بهترین مورد متناسب با احتیاج خود را خریداری کنید!

هرچند در زمان خرید سیم برق افشان، باید مراقب سیم‌های تقلبی و غیر استاندارد هم باشید. توجه داشته باشید که کاور غیر استاندارد را به سادگی و بدون دیدن ظاهر قابل تشخیص نیست بدین جهت شما می‌بایست با دقت نظر خاصی اقدام به انتخاب و خرید کنید زیرا روکش غیر استاندارد فوق‌العاده خطرناک است با کمی گرم شدن، آتش خواهد گرفت و خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد. شمار رشته‌های سیم افشان، و قطر هر یک از رشته‌ها نیز قادر خواهند بود ملاک دیگری به منظور شناسایی تقلبی بودن و اصل بودن آن باشد.

گروه صنعتی سپیانی با سابقه‌ای درخشان در واردات و عرضه تجهیزات صنعتی و اتوماسیون صنعتی، طراحی و راه اندازی خطوط تولید، مشاوره راه اندازی خط تولید، راه اندازی خطوط تولید لبنیات و… امکان خریدی مطمئن را برای شما فراهم می کند. متخصصین و مهندسین و مشاور گروه صنعتی سپیانی از لحظه‌ای که تصمیم به خرید می‌گیرید همراه شما خواهند بود. شما عزیزان میتوانید به بخش مراجعه کنید و از بین بهترین محصولات ارائه شده با مشاوره متخصصین گروه سپیانی بهترین انتخاب متناسب با نیاز خود را تجربه کنید. لازم بذکر است که با فروش محصول به شما تعهد ما آغاز می شود و بیست و چهار ساعت شبانه روز آماده ارائه خدمات و پشتیبانی به شما می‌باشیم.

سیم اتصال به زمین

سیم ارث اتصال به زمین

Earth Wire در صنعت برق به سیم ارت یا ارث سیم متصل شونده به زمین معروف می‌باشد. در واقع این سیم از برق گرفتگی جلوگیری خواهد کرد. در مدارات الکتریکی امکان دارد نشتی ایجاد شود. این نشتی جریان برق ممکن است بوسیله اجسام رسانا به سطوح خارجی لوازم الکتریکی و الکترونیکی انتقال یابد. به گونه‌ای که با لمس کردن آنها جریان الکتریسیته به بدن آزاد انتقال می‌یابد. به منظور ممانعت از این کار می‌بایست فلزات رسانا مرتبط به لوازم الکتریکی را بوسیله یک سیم به زمین (سیم ارت یا سیم اتصال به زمین) متصل کرد که در حال حاضر این شیوه در تعداد زیادی از کشورهای پیشرفته دنیا به عنوان یکی از ملزومات و استاندارد های سیستم برق‌کشی شهری و مسکونی به حساب می‌آید.

امروزه سیستم ارث یا ارثینگ از جایگاه فوق‌العاده خاص با کارایی بالا برخوردار است. در سیستم های مخابرات به منظور برطرف کردن نویز از سیم های ارثینگ بهره‌برداری می‌گردد. این سیستم در شبکه‌ های توزیع و انتقال برق نیز کارایی دارد. در حقیقت شبکه‌ های برق گیر، بدون داشتن سیم ارت بلا استفاده خواهند بود. سیم ارت با متصل شدن به سیم های فاز، فیوز مرتبط به آن جریان برق را قطع میکند و باعث دفع خطر خواهد شد.

 

سیم نیم افشان Insulated Wire

این یک نوع سیم برق بین سیم های مفتولی و افشان است با این تفاوت که شمار رشته های آن از نوع افشان کمتر می‌باشد. کارایی اصلی این سیم، فوق‌العاده شبیه سیم های مفتولی می‌باشد و تنها در مواردی که احتیاج به انعطاف بیشتر نسبت به سیم‌های مفتولی باشد، از این مدل استفاده خواهد شد. این نوع از سیم‌ها به منظور نصب ثابت به عنوان سیم‌های رابط در داکت های زیرزمینی، ماشین آلات، تابلو های کنترلی و… به کار گذاشته می‌شوند.

محصولات سیم و کابل در طیف گسترده‌ای از مصارف مورد بهره‌بری قرار می گیرد از ساختمان سازی تا استفاده‌های خاص نظامی اما قسمت عمده ای از این محصولات در صنایع مختلف و به منظور کاربرد های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. صنایع گوناگون با توجه به وضغیت تولیدی و محیطی آنها نیازمند به نوعی خاص و متفاوتی از سیم و کابل ها می‌باشند که در ادامه به بررسی برخی از انواع آنها خواهیم پرداخت.

 

کابل های منتقل کننده سیگنال

در صنایع ملزومات و عملگرهایی وجود دارند که با دریافت کردن سیگنال‌های مخصوص تغییر وضعیت می‌دهند یا کار برنامه‌ریزی شده‌ای را انجام می دهند. گروهی از این تجهیزات و ملزومات را ابزار دقیق می‌گویند. کابل ابزار دقیق مسیری مطمئن و ایمن را برای مبادله سیگنال‌های یاد شده فراهم خواهد کرد. ابزارها و دستگاه ها دارای تنوع بالایی می‌باشند و حساسیت یا تأثیرگذاری آنها متغیر می‌باشد و در شرایط گوناگونی کار خواهند کرد.

 

مطلب مرتبط : کاربرد ابزار دقیق در اتوماسیون صنعتی

 

کابل های ابزار دقیق به منظور منتقل کردن و دریافت سیستم کنترل، سیگنال های آنالوگ و دیجیتال از حسگرها و تجهیزات، مورد بهره‌بری واقع می‌شوند. این نوع از کابل ها در طیف وسیعی از صنایع من جمله تولید و توزیع برق و صنعت پتروشیمی مورد بهره‌بری قرار می گیرند.

 

کابل های مخابراتی

کابل های مخابراتی یک نوع رابط انتقال هدایت شونده می‌باشند. این کابل ها عمدتاٌ برای منتقل کردن انرژی الکتریکی به کار می‌روند. با این وجود، کابل های مخابراتی در زمینه های ارتباطی به منظور انتقال امواج الکترومغناطیسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کابل ها راهنمای موج الکترومغناطیسی خوانده می شوند. این کابل ها به منظور انتقال سیگنال های آنالوگ یا دیجیتال به صورت نصب ثابت مناسب می‌باشند و در انواع گوناکونی تولید می‌شوند که به طور مثال به کابل های فرکانس صوتی، کابل های بیرون ساختمان، فیبرهای نوری و کابل های شبکه را می‌توان نام برد. کابل های مخابراتی برای نصب در بیرون ساختمان مناسب می‌باشند. کارکرد این کابل ها در مدارات فرکانس صوتی است. انواع کابل های اولیه و ثانویه در شبکه های تلفن محلی، مخابرات، راه آهن و واحدهای صنعتی مثالی از این نوع کابل‌ها می‌باشند.

 

کابل های نوری

کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری مشابه به کابل الکتریکی می‌باشد اما دربردارنده یک یا چند فیبر نوری است. عناصر فیبر نوری عمدتاً به شکل مجزا با لایه‌های پلاستیکی پوشیده می‌شوند و در یک لوله نگهدارنده متناسب با محیطی که کابل استقرار می‌یابد، قرار خواهند گرفت.

 

کابل‌ های سیستم ایمنی

در صنایع گوناگون من جمله صنعت ساختمان احتیاج به اعلام فوری اتفاقاتی مانند حریق می‌باشد. برای حصول این مهم از کابل‌های گوناگونی به منظور اعلام حریق استفاده می‌شود. این نوع از کابل‌ها باید در وضعیت بحرانی آتش‌سوزی توان خود را حفظ کرده و سیگنال های مرتبط را به تجهیزات مورد نظر ارسال کنند. زره در این مدل از کابل‌ها در نمونه‌های زیر موجود است:

  • سیم‌های گرد یا تخت: فولاد گالوانیزه، مس، مس قلع اندود، آلومینیوم یا آلیاژ آلومینیوم
  • نوارها: فولاد، فولاد گالوانیزه، آلومینیوم یا آلیاژ آلومینیوم

هر زمان احتیاج به هدایت الکتریکی حداقلی برای لایه زره سیم فولادی باشد، از تعدادی سیم مسی یا مس قلع اندود در لایه زره استفاده خواهد شد. در گزینش جنس زره، بویژه هر زمان از زره برای اسکرین استفاده شود. می‌بایست نهایت دقت را بعمل آورد که در صورت احتمال خوردگی، ایمنی مکانیکی و ایمنی الکتریکی تامین شود.

 

سیم رشته‌ ای «String Wire»

این مدل سیم از رشته‌های نازک سیم نهیه شده است که با یکدیگر یک رسانا را خواهند ساخت. سیم رشته‌ای منعطف بوده، در نتیجه برای عملکرد هایی که سیم‌ها باید خم شوند یا پیچ خورده باشند مناسب است. برقکار ها استفاده از سیم رشته‌ای را به سیم مفتولی ترجیح می‌دهند به سبب منعطف بودن، عبور آن از لوله‌ ساده‌تر می‌باشد. این سیم، در اتصال های تابلوهای کنترل، در ساخت دسته سیم و همچنین الکترونیک صنعتی مورد استفاده واقع می‌گردد.

 

سیم مفتولی «Wired Wire»

این نوع سیم، دارای اتصال بهتری است اما به دلیل سختی آن، خم شدن یا تابیدن آن سخت می‌باشد. خم کردن‌های متعدد سیم امکان خسارت دیدن رساناهای درون آن را افزایش می‌دهد. این سیم‌های در جاهایی مورد استفاده قرار خواهند گرفت که احتیاج به خم شدن آن‌ها نباشد، به منظور استفاده در سیم کشی داخلی تابلو ها و توزیع کننده‌های برق مناسب است.

 

حتما بخوانید: صفر تا 100 مونتاژ تابلو برق

 

سخن آخر

انتخاب ابزار و تجهیزات و نیز انواع سیم و کابل صنعتی با کیفیت متناسب با نیاز شما، از شروط اساسی تیم سپیانی میباشد. شما عزیزان میتوانید جهت خریداری و استعلام قیمت انواع سیم و کابل صنعتی به بخش فروشگاه مراجعه فرمایید. گروه صنعتی سپیانی افرون بر فروش قطعات و تجهیزات اتوماسیون صنعتی به خدماتی از جمله اجرا و طراحی اتوماسیون صنعتی، طراحی و راه اندازی خط تولید و نیز مشاوره راه اندازی خط تولید تمامی خدمات مرتبط با اتوماسیون صنعتی میپردازد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید فرم درخواست مشاوره رایگان را کامل نمایید تا تکنسین های ما در کمترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند. همراه با گروه صنعتی سپیانی تجربه ای بیاد ماندنی از خدمات اتوماسیون صنعتی، تعمیر و نگهداری خطوط تولید، تامین قطعات صنعتی و… را تجربه کنید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *