تجهیزات

آشنایی با انواع مختلف پروژکتور

انواع پروژکتور

معرفی و آشنایی با انواع مختلف پروژکتورها:

پروژکتور وسیله‌ای است که برای نور پردازی‌های خارجی مناسب بوده و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصولا نور پردازی‌ها چه در دید و چه در جلب نظر مردم از مهم‌ترین عوامل به‌شمار می‌روند. این محصولات دارای تنوع زیادی هستند چه به لحاظ برند تولید کننده و چه به لحاظ ویژگی‌ها و قابلیت‌ها و چه از نظر قیمت فروش. نسل جدید این تجهیزات نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر میزان انرژی مصرفی کمتری دارند و عمر مفید در آن‌ها نیز بالاتر است. برندهای زیادی در ایران و جهان اقدام به تولید و ساخت آن کرده‌اند که نمونه‌های زیادی از این محصول در بازار وجود دارد. به همین جهت اگر قصد خرید پروژکتور دارید پیشنهاد می‌شود این مقاله را مطالعه فرمایید تا درباره مسائل پیرامون این محصول آگاه شده و انتخاب کارآمدتری داشته‌باشید.

پروژکتور

پروژکتور چیست و در کجا استفاده می‌شود؟

این تجهیزات از لامپ، کاسه انعکاس نور و روکش محافظ ساخته شده‌اند البته در مدل‌های جدیدتر و به روزتر این محصول کلید استارت نیز تعبیه‌شده‌است. از آن جایی که کاسه انعکاس در کنار لامپ در این وسیله قرار داده شده است قادر است تا نور را چندین برابر میزان دریافتی منعکس نماید و بدلیل است که استفاده از این وسیله در مکان‌هایی که نیازمند میزان بالاتری از نور هستند توصیه می‌شود. مکان‌هایی مانند:

  • پیاده‌رو
  • خیابان
  • بخش‌های امنیتی
  • فروشگاه‌ها
  • محوطه کارخانه‌ها

و دیگر مکان‌هایی که نیازمند حجم و انعکاس نور بالایی هستند. پروژکتورها دارای تنوع بسیار زیادی هستند و هر نوع نیز بیشتر برای کاربری خاصی مناسب است. با شناخت بیشتر نسبت به انواع مختلف و ویژگی‌هایی که هر مدل دارد در انتخاب می‌توانید قدرتمندتر عمل کنیم.

استفاده از پروژکتور چه مزایایی دارد؟

این تجهیز با قابلیت چند برابر کردن میزان نور دریافتی مزیت‌های زیادی با خود به همراه دارد:

  • بجای اینکه از چندین لامپ مختلف برای روشن کردن یک فضای مشخص کمک بگیری تنها با به کار بردن یک پروژکتور قادر خواهید بود تا همان میزان فضا را بهتر نورپردازی و روشن کنید.
  • میزان نور دریافت از آن نسبت به قیمت و هزینه‌ای که دارد بسیار ایده‌آل و مقرون بصرفه می‌باشد.
  • از لحاظ مصرف انرژی نسبت به چندین لامپ که از نظر نوری در حجم مساوی با آن تولید روشنایی کنند میا انرژی کمتری مصرف می‌کند.
  • از آن جایی که این تجهیز قادر است تا نور را به اصطلاح پرتاب کند بنابراین نواحی بزرگ‌تری را به وسیله این وسیله می‌توان روشن نمود.
  • از آن جایی که این تجهیزات ضد آب هستند بر خلاف لامپ‌های معمولی محدودیتی در استفاده کردن از آن‌ها در فضاهایی که رطوبت بالا دارند و یا در شرایط بارندگی وجود ندارد.
  • دارای ابعاد و سایزهای بسیار متنوع و متفاوتی هستند بنابراین در هر فضا با توجه به نیاز و ضرورت می‌توان گزینه‌ای که تناسب کامل داشته باشد را براحتی انتخاب نمود.

موارد فوق موجب می‌شود تا در شرایطی که نیاز به روشن کردن و نور پردازی یک محیط نسبتا بزرگ است پروژکتور گزینه‌ای مناسب باشد.

پروژکتورها و انواع مختلفی آن‌ها:

همانطور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم این تجهیزات دارای تنوع بسیار بالایی هستند در این قسمت تلاش کرده‌ایم تا دسته‌بندی‌های اصلی آن‌ها را که بیشتر مورد توجه است بیان کنیم.

1- پروژکتور خیاری:

پرنورترین نوع از پروژکتورها انواع خیاری آن هستند به همین دلیل بیشتر از سایر مدل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مدل یک یا چند لامپ خیاری به همراه تقویت ولتاژ و استارت تعبیه شده است. اما هزینه مصرف برق در این نوع کمی بالا است. پس اگر به میزان نور زیادی نیاز باشد و هزینه برق مصرفی از اهمیت چندانی برخوردار نباشد نوع خیاری یک گزینه بسیار عالی است.

2- پروژکتور COB:

این نوع از نظر میزان نور پاشی تقریبا هم ردیف با نوع خیاری است با این تفاوت عمده که میزان مصرف انرژی برق در آن بسیار کمتر است. پس در مواقعی که نیاز به نور زیادی داری اما مایل به پرداخت هزینه زیاد برای برق مصرفی نیستید می‌توانید از مدل COB استفاده کنید.

3- پروژکتور خطی:

این نوع زیر مجموعه‌ای از نوع LED به شمار می‌روند که نور دهی و نور پاشی در آن‌ها به صورت کاملا خطی بوده. به‌همین دلیل در گروه جداگانه‌ای طبقه‌بندی شده و به آن‌ها خطی گفته می‌شود.

4- پروژکتور خورشیدی:

این مدل به دلیل استفاده از سلول‌های خورشیدی در ساختارش به نوع خورشیدی معروف است. شیوه کار در این نوع به این صورت است که در تمام طول روز انرژی خورشیدی را در سلول‌های خود ذخیره نموده و در زمان تاریکی از آن به شکل انرژی الکتریسیته استفاده می‌کند. بنابراین انرژِی مورد استفاده کاملا رایگان در اختیار قرار می‌گیرد. در مکان‌هایی که دسترسی آسان و ساده به برق شهری وجود ندارد این نوع از پروژکتورها توصیه می‌شود.

5- پروژکتور LED:

این نوع از انواع مختلف پروژکتور را می‌توان در گروه کم نور ترین و نیز کم مصرف‌ترین انواع این تجهیزات دسته‌بندی نمود. بنابراین اگر میزان هزینه برق مصرفی نسبت به حجم نور دهی از اولویت بالاتری برخوردار است این مدل گزینه بسیار مناسبی برای استفاده خواهد بود. این پروژکتورها خود دارای انواع گوناگونی هستند اعم از:

پروژکتورهای SMD:

قطعات ال ای دی در این نوع بصورت گروه‌های چند عددی و در بسته‌بندی‌های SMD در کنار هم قرار داده شده‌اند که دلیل نامگذاری این نوع نیز است. همانطور که همه می‌دانیم استفاده از قطعات ال ای دی در دنیای امروزه رواج بسیار زیادی پیدا کرده است و دلیل آن نیز میزان مصرف انرژی بسیار پایین در آن‌ها است. این نوع دارای عمر مفیدی معادل 50 هزار ساعت است. میزان برق مصرفی در آن تا 80 درصد کمتر است. از طرفی سرعت خاموش و روشن شدن آن نیز بالاتر از دیگر مدل‌ها است. از تنوع رنگی بالایی برخوردار بوده و پرتوهای مضر و فرابنفش نیز ایجاد نمی‌کند.

پروژکتورهای COB:

چیپ به کار رفته در این نوع یک تکه بوده و به همین دلیل با این نام شناخته می‌شود. به کمک این چیپ یک تکه نور تماما در یک نقطه متمرکز شده و به وسیله لنز زاویه مناسب برای آن تعیین و ایجاد می‌گردد. بهره‌وری در این مدل نسبت به مدلSMD بیشتر است. طول عمر در این مدل بالای 30 هزار ساعت است. این امکان وجود دارد که میزان نور به وسیله لنز تنظیم گردد. کم حجم بودن و فضای زیادی نیاز ندارد. همچنین از تمرکز نوری بالایی نیز برخوردار است.

گروه صنعتی سپیانی عرضه کننده اتوماسیون‌های صنعتی و خدمات مرتبط با مشاوره و راه اندازی خطوط تولید در وب سایت فروشگاهی خود دکتر پی ال سی کلیه تجهیزات صنعتی و تجاری مورد نیاز در حیطه برق را ارائه می‌نماید. با خرید از مجموعه سپیانی از اصالت و کیفیت کالای خریداری شده اطمینان خواهید داشت.

6- پروژکتور متال هالید و سدیم:

این نوع در واقع نسل قدیمی‌تری از این تجهیزات به شمار می‌روند که امروزه با نوع ال ای دی جایگزین شده‌اند. چرا که از راندمان پایینی برخوردار هستند و میزان انرژی بسیار زیادی مصرف کرده چرا که بخش زیادی از انرژی دریافتی را بشکل گرما از دست می‌دهند. عمر مفید در این نوع در حدود دو سال برآورد می‌شود. از طرفی هزینه‌های کابل کشی در این مدل بالا بوده و زمان راه اندازی اولیه بالایی نیز دارند. در حدود 10 دقیقه زمان لازم است تا راه اندازی و روشن شوند.

7- پروژکتور کم مصرف:

در این مدل از لامپ‌های کم مصرف برای ایجاد روشنایی استفاده می‌شود. در این لامپ‌ها از بالاست یک دستی که از آرگون و میزان بسیار کمی بخار جیوه تشکیل شده‌استفاده‌شده‌است. با عبور کردن جریان الکتریسیته از درون گاز نور فرابنفش ساطع شده که با برخورد کمردن به شیشه فلورسنت به نور قابل مشاهده تبدیل می‌گردد. عمر نسبتا بالا در کنار قیمت پایین و اقتصادی این مدل از ویژگی‌های خوب آن است در حالی که گازهای به کار رفته در آن برای سلامتی انسان مخاطره آفرین هستند.

8- پروژکتور رشته‌ای:

سال‌های زیادی بازار پروژکتورها در اختیار این مدل بوده است. نور ساطع شده از آن شباهت زیادی به نور خورشید داشته‌و از دیگر انواع این تجهیز ارزان قیمت‌تر است. اما از آن جایی که مصرف برق بالایی دارد و این روزها میزان صرفه‌جویی در انرژی از مباحث جدی و مهم است مانند گذشته پر فروش و پر طرفدار نیست. حساسیت نسبت به ضربه نیز از دیگر معایب این نوع به حساب می‌آید. با توجه به توضیحات مذکور می‌توان چنین نتیجه گیری کرد که در بین انواع مختلفی از پروژکتور که در بازار موجود است نوع LED در راس دیگر انواع قرار دارد و امتیازات بیشتری را از آن خود کرده به همین دلیل جزو پرفروش ترین نوع در حال حاضر است. بعد از آن نوع کم مصرف در جایگاه دوم قرار داشته و در مقاوم سوم نیز می‌توان از نوع رشته‌ای نام برد.

 

حتما بخوانید: دوربین حرارتی چیست؟ کاربرد آن

 

در زمان انتخاب پروژکتور باید به چه مواردی توجه نمود؟

در این نوع باید توجه و تمرکز اصلی بر روی میزان نور دهی تجهیز باشد و نه توان مصرفی آن. اگر اغلب به توان مصرفی توجه می‌کنند اما باید به این موضوع دقت کرد که چند لامپ آن میان از توان مصرفی را ایجاد می‌کنند. میزان نوردهی هر لامپ با واحدی به نام لومن اندازه‌گیری می‌شود. در واقع هر چقدر که میزان لومن در یک لامپ بیشتر باشد میزان نور بیشتری نیز ایجاد می‌کند. بنابراین در زمان خرید پروژکتورها باید به میزان نور دهی و قدرت پرتاب نور در آن‌ها بیشتر توجه نمود تا میزان انرژی برق مصرفی و پس از اطمینان از رضایت بخش بودن این فاکتور مهم نسبت به خرید آن اقدام کنید. در واقع پرژکتور انتخاب شده باید نیاز شما به نوردهی را رفع نماید.

پروژکتور ایسوس

بهترین برندهای تولید کننده پروژکتور کدام‌اند؟

از آن جایی که این تجهیزات دارای کاربردهای زادی هستند برندهای زیادی به طراحی و تولید این محصولات پرداخته‌اند که در این بخش به چند مورد از این برندهای پر شمار اشاره می‌کنیم:

  • صبا ترانس
  • آلتون رای
  • مازی نور
  • شعاع
  • فاین الکتریک
  • لنا افراتاب
  • اکووات
  • دلتا
  • تکنوتل
  • و چندین برند مطرح دیگر

استانداردهای روشنی در محیط‌های مختلف:

برای هر فضا و محیط با توجه به ابعاد و وسعت آن عددی برای میزان نیاز به نور مشخص شده است که به آن استاندارد روشنایی محیطی گفته می‌شود. این استاندارد علاوه بر وسعت و ابعاد محیط به فعالیت‌هایی که در آن انجام خواه شد نیز بستگی دارد. مثلا در مساحت‌های یکسان میزان نور مورد نیاز برای یک زمین تنیس از میزان نور مورد نیاز برای سالن یک کارخانه تولید لبنیات متفاوت است. پس در زمان انتخاب پروژکتور باید جدول مشخصات آن را مورد مطالعه قرار داده‌با مطمئن شوید میزان نوردهی مناسبی با محیط و استانداردهای کاری شما دارد.

کارشناسان و مهندسین ما در گروه صنعتی سپیانی آماده‌ی ارائه‌خدمات مشاوره‌ای به شما در زمان خرید و تهیه پروژکتورهای مورد نیازتان هستند. گروه صنعتی سپیانی نامی آشنا در اتوماسیون‌های صنعتی و اتوماسیون زیمنس و برق صنعتی در کشور است که با داشتن سال‌ها تجربه مشتریان خود را در زمینه تهیه ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و مشاوره و راه اندازی خط تولید راهنمایی می‌کند. تمام مشاوره‌های مهندسین سپیانی رایگان است. شما می‌توانید از طریق وب سایت و یا اپلیکیشن واتس آپ نوبت دریافت مشاوره دریافت کنید.

رنگ بندی در پروژکتورهای ال ای دی:

این تجهیزات در دو نوع رنگی و غیر رنگی در بازار موجود هستند. نوع رنگی دارای رنگ بندی آبی قرمز و سبز بوده و نوع بی رنگ نیز در دو شکل آفتابی و مهتابی عرضه شده است. نورهای زرد 2700 کلوین و نورهای مهتابی یا سفید نیز 6500 کلوین هستند. کلوین به میزان رنگ در نور گفته می‌شود. در زمان خرید میزان کلوین هر پروژکتور در جدول مشخصات آن را مطالعه فرمایید.

 

حتما بخوانید:

اینترنت اشیا (IOT) چیست؟

پرکاربرد ترین مدارها در برق صنعتی

 

جمع بندی:

پروژکتور تجهیزی است که برای نورپردازی و روشنایی در محیط‌ های مختلف از سوله‌های کارخانه‌ها و محوطه کارگاه‌ها گرفته تا سالن‌های ورزشی و خیابان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنوع مدل رنگ و قیمت بالایی دارد و به‌همین دلیل زمان خرید ممکن است که سردرگمی و مشکلاتی در انتخاب ایجاد گردد. بنابراین بهتر است تا با متخصصین و افراد با تجربه در این خصوص مشورت نموده تا بهترین انتخاب را داشته‌باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق فرم درخواست مشاوره و نیز پیامرسان واتس اپ اقدام نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *