تجهیزات

آشنایی با تجهیزات آسانسور

تجهیزات آسانسور

معرفی قطعات و تجهیزات آسانسور

پیش از آنکه بسراغ معرفی تجهیزات آسانسور برویم خوب است بدانید که آسانسور وسیله‌ای برای حمل و نقل است که افراد و کالاها را بصورت عمودی از پایین به بالا و بالعکس جابه جا می‌کند. آسانسور معمولاً در ساختمان‌های چند طبقه قرار میگیرد تا بدون مشکل بالا رفتن از طبقات بالا را آسان کند. با توجه به قوانین در برخی کشورها، آسانسور ممکن است یک الزام قانونی در برخی از ساختما‌های بزرگ باشد. به خصوص اگر روش های دیگر غیرعملی باشد. مکانیسم حرکت آسانسور در طول تاریخ متفاوت بوده است. از فشار فیزیکی گرفته تا موتورهای بخار گرفته و سرانجام موتورهای الکتریکی رایج کنونی، اما اصل کار ثابت باقی مانده است.

عکس1

مطالب مرتبط:

الکتروموتور (موتور الکتریکی) چیست؟

انواع بالابرهای صنعتی (هیدرولیکی و…)

 

اکنون چندین دهه است که از آسانسور استفاده می‌کنیم و همیشه بر اساس یک اصل بسیار ساده کار می‌کنیم. اگرچه این اصل ساده مهندسی آسانسور در طول سال‌ها ثابت مانده است. اما تغییرات کوچک بسیاری انجام شده است تا آسانسور حرکت نرم تری داشته باشد. با استفاده از سیستم‌هایی که با کامپیوتر کنترل می‌شوند. کارایی آسانسورها افزایش یافته و حمل و نقل بسیار سریع‌تری را ارائه می‌دهند.

 

تجهیزات آسانسور:

آسانسورهای تجهیزات زیادی از جمله:

  • کنترل کننده
  • کابین آسانسور
  • ریل
  • درب‌ها
  • تنظیم کننده سرعت
  • کابل‌ها
  • و…

دارند که ما مهمترین‌های آنها را بررسی می‌کنیم.

 

حتما بخوانید:

لرزه گیر چیست؟ کاربرد آن

معرفی ماشین‌آلات ساختمانی

 

کابین آسانسور

کابین جایی است که مسافر آسانسور در آن می‌ایستد. از این رو، بسیار مهم است که طراحی کابین با سلیقه مسافران مطابقت داشته باشد و بخوبی با طراحی کلی ساختمان ادغام شود. و حس و حال کاملی را ایجاد کند. کابین آسانسور باید با سلیقه مشتری مطابقت داشته باشد. محدوده‌‌هایی وجود دارد که از کابین‌های با پوشش پودری فولادی ملایم تا کابین‌های استیل ضد زنگ با طراحی ممتاز در آن موجود است. سقف کاذب و کف کابین آسانسور نیز بنا به نیاز قابل تغییر می‌باشد.

قطعات آسانسور

انواع کابین

  • کابین با روکش پودری ملایم: کابین با روکش پودری ملایم نسخه اصلی کابین است. اما تمام تلاش خود را می‌کند تا احساس برتری داشته باشد.
  • کابین با طرح فولاد ضد زنگ لوکس: طرح‌های روی کابین با اچینگ بدست می‌آیند و از این رو این طرح‌ها عمر زیادی دارند.
  • کابین پانارومیک از نوع کپسولی: کابین پانارومیک/نوع کپسولی دارای شیشه در قسمت جلوی کابین است که به مسافران این امکان را می‌دهد که در هنگام سفر در آسانسور نمای بیرونی مشاهده کنند.

 

حتما بخوانید:

انواع پاک کننده‌های صنعتی

لوله گالوانیزه چیست؟ کاربرد آن

آشنایی با انواع تاسیسات صنعتی

 

ریل آسانسور

ریل آسانسور یک جزء آسانسور است که از ریل فولادی و صفحه اتصال تشکیل شده است که به ریل کابین و ریل سنگین جفتی تقسیم میشود. شکل مقطع به سه شکل T شکل، L شکل و توخالی تقسیم میشود. ریل راهنما نقش هدایت کننده را ایفا می‌کند که ضربه ی کابین، ترمز آسانسور و انبردست ایمنی را در هنگام ضربه ترمز اضطراری تحمل می‌کند. اندازه این نیروها با کیفیت بار و سرعت آسانسور مرتبط است، بنابراین ریل ها باید با توجه به سرعت آسانسور و کیفیت بار انتخاب شوند. معمولاً ریل اتومبیل به عنوان ریل اصلی ، ریل سنگین بعنوان ریل ثانویه شناخته میشود.

کار ریل آسانسور بالا و پایین کردن آسانسور در مسیر ایمنی چاه است. ریل بر روی دیوار چاه نصب می‌شود. توسط قاب ریل، به دیوار چاه متصل و ثابت میشود. ریلی که معمولا در آسانسورها استفاده میشود ریل نوع T شکل است. قاب ریلی باید صاف و بدون برآمدگی های قابل مشاهده باشد. از آنجایی که ریل ها متصل به دسته‌ی ایمنی در کابین آسانسور هستند. باید با فاصله نصب شوند. در عین حال، ریل در تصادف سرعت آسانسور مسئولیت توقف آسانسور را به عهده میگیرد. بنابراین نمیتوان از سفتی آن چشم پوشی کرد.

ریل آسانسور

حتما بخوانید:

انواع تجهیزات انتقال قدرت

صفر تا 100 خط تولید ساندویچ پانل

 

موتور آسانسور

یک موتور آسانسور ، موتور الکتریکی است که برای حرکت‌های بالا و پایین کابین آسانسور استفاده میشود. نیروی چرخشی تولید شده توسط موتور آسانسور به صفحه‌ی سیم پیچ طناب منتقل میشود تا طناب را بپیچد یا باز کند. بطوری که کابین آسانسور بالا و پایین می‌رود.

موتورهای آسانسور موتورهای الکتریکی ویژه‌ای هستند که برای اطمینان از شتاب و عقب افتادگی سریع، اینرسی قطعات متحرک موتور آسانسور باید تا حد امکان پایین نگه داشته شود. در نتیجه موتورهای الکتریکی مورد استفاده برای سرویس آسانسور با آرمیچرهایی با قطر نسبتاً کوچک طراحی میشوند. در سرویس آسانسور موتوهای سرعت کند ترجیح داده میشود. عموماً سرعت موتور آسانسور نباید از 900 دور در دقیقه بیشتر شود.

موتور آسانسور

برق مورد نیاز موتور آسانسور

به منظور تعیین توان مورد نیاز موتور آسانسور برای یک نصب معین، سه عامل زیر باید در نظر گرفته شود:

  • سرعت کابین آسانسور
  • بار (یا وزن خالص) که قرار است بلند شود
  • بهره‌وری

در تعیین باری که قرار است بلند شود باید در نظر داشت که بار موتور و قسمتی از بار توسط وزنه شمارنده متعادل میشود. بنابراین فقط بار نامتعادل باید در نظر گرفته شود. توان (بر حسب HP) موتور آسانسور مورد نیاز را میتوان با استفاده از یک فرمول فیزیک بدست آورد.

 

تابلو فرمان (Control Panel)

مکان یابی پنل کنترل آسانسور قسمت مهمی است که با این فناوری بهبود می‌یافت. می‌توان آن را در بالابر یا اتاق ماشین بالای شفت قرار داد. با کمک فناوری پیشرفته ریزپردازنده، قطعات کنترل پنل آسانسور، عملیات آسانسور را کنترل می‌کنند. قطعات یا اجزای آسانسور با استفاده از CAN با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

تابلو فرمان

نرم افزار کنترل معمولی آسانسور شامل موارد زسر هستند:

  • یک سیستم عامل
  • برنامه‌های زمان بندی وظایف
  • برنامه‌های ورودی، خروجی و ارتباطی
  • برنامه‌های بهینه سازی و کنترل عملیات عناصر

طراحی پنل کنترل آسانسور میتواند بر اساس نیاز متفاوت باشد. برخی از انواع و تخصص‌های پنل کنترل آسانسور بشرح زیر است:

 

تابلو فرمان اینورتر VVVF

درایورهای VVVF (فرکانس متغیر ولتاژ متغیر) یا با نام‌های دیگری به نام VFD (درایو فرکانس متغیر)، AFD (درایو فرکانس قابل تنظیم)، VSD (درایو سرعت متغیر) نوعی از فناوری جدید درایو با سرعت قابل تنظیم برای کنترل سرعت آسانسور هستند. با تغییر فرکانس و ولتاژ ورودی موتور. این نوع آسانسورهای اینورتر با تکنولوژی پیشرفته رایج شده اند و جایگزین آسانسورهای با کنترل دستی یا سرعت دوگانه شدند.

 

مطالب مرتبط:

نقش درایو در پمپ چیست؟

کاربرد درایو (اینورتر) در آسانسور

درایو فرکانس متغیر VFD چیست؟

 

تابلو فرمان MR

اتاق ماشین آسانسور اتاقی است که ماشین آلات و کنترل های الکتریکی برای عملیات آسانسور را در خود جای می دهد. در مقایسه با سایرین، جدیدترین فناوری نیست، اما این سیستم ارزان ترین است.

 

تابلو فرمان MRL بدون اتاق

یکی از تفاوت های اصلی تابلو فرمان MRL استفاده از موتور سنکرون به جای موتور آسنکرون است. این تغییر اساسی مستلزم استفاده از اینورتر VVVF در نمودار مدار پنل کنترل آسانسور است. از سوی دیگر، عدم وجود اتاق ماشین مجزا باعث می شود که پنل کنترلی ارگونومیک و به نحوی کارآمد در بالاترین نقاط قرار گیرد.

 

تابلو فرمان هیدرولیک

اگرچه آنها در مقایسه با انواع مدرن کم مصرف و سریع نیستند، اما بالابرهای هیدرولیک در برخی موارد ترجیح داده می شوند. پانل های کنترل آسانسور هیدرولیک با تکنیکی ساخته می شوند که در آن می توانند 3 موتور مختلف را به روشی بهینه هدایت کنند. کنترل‌کننده های هیدرولیک مستقیماً، مثلث ستاره ای و استارت نرم کار می‌کنند و می توانند با حداکثر ۴ قطعه بالابر کار کنند.

 

ضربه‎‌گیر (Buffer)

بافرهای آسانسور وسایل ایمنی هستند که باید در پایه چاه آسانسور نصب شوند. مانند هر وسیله ایمنی، بافرهای آسانسور باید با مشخصات مختلفی مطابقت داشته باشند، اما احتمالاً مهمترین آنها روشی است که بافرها باید ضربه ها را از کابین آسانسور بگیرند. مشخصات فنی متفاوتی برای بافرهای آسانسور در مناطق مختلف در سرتاسر جهان وجود دارد، با این حال همه از معیارهای اولیه یکسانی استفاده می کنند.
از همان روزهای اولیه آسانسورها، انواع سیستم های ایمنی برای اطمینان از عدم سقوط آزاد آسانسور استفاده شده است. هدف از بافرهای آسانسور محافظت در برابر نقص سیستم کنترل آسانسور است که منجر به ادامه حرکت آسانسور از پایین‌ترین توقف تا پایه چاه آسانسور می‌شود. بافرها مطابق با سرعت عملیاتی و جرم آسانسور مشخص می شوند. اگرچه سقوط آزاد از نظر علمی برای یک آسانسور اتفاق قابل قبولی نیست، اما مشخصات فنی آنها بر اساس فرض سقوط آزاد است.

ضربه گیر

انواع بافر در بین تجهیزات آسانسور کدامند؟

دو نوع اصلی بافر وجود دارد:

1. بافرهای انباشت انرژی:

اینها میتوانند بشکل فنرهای مکانیکی ساده یا بافرهای پلیمری باشند که انرژی جذب شده ضربه را به شکل انرژی کرنش ذخیره می‌کنند. در برخی از بافرهای انباشت، این انرژی ذخیره شده میتواند در حرکت برگشتی بافر تلف شود.

2. بافرهای اتلاف انرژی:

معمولاً بافرهای هیدرولیکی هستند که در طول حرکت بافر انرژی ضربه را بصورت گرما از بین میبرند. این نوع بافر میتواند برای همه سرعت‌ها استفاده شود. اما باید برای سرعت‌های 1.6 متر بر ثانیه یا بیشتر استفاده شود.

 

تراول کابل (Traveling Cable)

تراول کابل آسانسور یک پیوند حیاتی بین کابین آسانسور و کنترلر است. در آسانسورهای معمولی، تمام اطلاعات قدرت و سیگنال از طریق کابل در حال حرکت منتقل میشود. اکثریت قریب به اتفاق 95 درصد از سیم و کابل تولید شده بصورت ثابت نصب میشود. پنج درصد باقیمانده در جاهایی که نیاز به حرکت است استفاده میشود. بسیاری از این کابل‌ها براحتی قابل تعویض هستند و هیچ عواقب جدی در اثر خرابی ندارند.

انتظار می‌رود کابل‌های انعطاف پذیر متحرک، مانند کابل های استخراج، کابل‌های حفر چاه نفت، کابل‌های جرثقیل و تراول کابل‌های آسانسور، دوام بیاورند. تراول کابل آسانسور یک کابل تخصصی چند رسانا است که بطور مداوم در حال حرکت است و باید سال‌ها دوام بیاورد. طول عمر کابل‌های آسانسور معمولا 20 سال است. تراول کابل معمولاً در بالابر آسانسور نصب می‌شود. و بطور متناوب با بالا و پایین رفتن کابین، بار کامل کابل معلق را می‌گیرد. پایان راه آسانسور ممکن است در نقطه اتصال وسط راه آسانسور یا در اتاق ماشین باشد.

تراول کابل

 

درب آسانسور

درب آسانسور یکی از مهم‌ترین قطعات آسانسور شما می‌باشد. آیا می‌دانستید که آسانسور بطور متوسط 200000 بار در سال باز و بسته میشود؟

هر بار که آسانسور در یک طبقه متوقف میشود. ورودی آسانسور و درب آن باید بطور موثر، روان و ایمن باز و بسته شود. در واقع بیش از 70 درصد از مشکلات آسانسور مربوط به عملکرد درب است. آنها فراتر از عملکرد ضروری خود، نقش مهمی در طراحی زیبایی دارند زیرا ورودی آسانسور اولین چیزی است که مسافران هنگام رسیدن به آسانسور در راهرو میبینند. بنابراین چگونه در مورد نوع درب آسانسور عالی که عملکرد، طراحی و ایمنی ساختمان شما را ترکیب میکند، تصمیم میگیرید؟

در آسانسور

یک تکانه الکتریکی از سنسور آسانسور ارسال میشود که باعث میشود درها باز و بسته شوند. زمانی که کابین بطور ایمن در کف قرار دارد. کلیه عملیات درب آسانسور مکانیکی میباشد. آسانسورها از دو مجموعه مختلف از درها استفاده میکنند: درهای روی کابین و درهایی که به داخل آسانسور باز می شوند. درهای روی کابین ها توسط یک موتور الکتریکی کار می کنند که به کنترل کننده آسانسور متصل می شود.

 

پمپ هیدرولیک آسانسور

پمپ هیدرولیک یکی از اجزای اصلی در انواع بالابرهای سیستم هیدرولیک میباشد. در سیستم های هیدرولیک، وظیفه پمپ تامین جریان است. وظیفه پمپ بالابر هیدرولیک تامین جریان لازم در سیستم برای حرکت پیستون بالابر است. پمپ در اثر حرکت موتور الکتریکی میچرخد و آن را به سمت جک هیدرولیک حرکت میدهد و روغن را از داخل مخزن می‌مکد.

 

مطالب مرتبط:

سیستم هیدرولیک چیست؟

جک (سیلندر) هیدرولیک چیست؟

 

پمپ‌های بالابر هیدرولیک (بسته به نوع پمپ) معمولاً در پایین‌ترین سطح واحد قدرت نصب میشوند. اتصال کوپلینگ استاندارد در پمپ هیدرولیک به موتور الکتریکی مهر و موم شده و دارای دو پورت است. پورتی که باید توسط فیلتر مناسب با عملکرد مکش روغن محافظت شود ورودی پمپ است. پورت دیگر متصل به شیرهای کنترل جریان، خروجی پمپ است.

پمپ هیدرولیک

باتری آسانسور

سیستم های پشتیبان باتری به شما این امکان را میدهند که درصورت قطع برق آسانسور خود را با عملکرد کامل کار کنید. بنابراین، یک سیستم پایین آوردن باتری اضطراری تنها به آسانسور امکان میدهد در صورت قطع برق به سمت پایین حرکت کند.

باتری آسانسور

با سیستم های پشتیبان باتری، آسانسور شما یک منبع تغذیه بدون وقفه خواهد داشت و می‌تواند بین 30 تا 40 چرخه بالا و پایین حرکت کند. در حالیکه برق اصلی قطع است. با وجود این نوع پشتیبان، خیالتان راحت است که آسانسورهای شما به مدت کافی به کار خود ادامه میدهند تا افراد را در هنگام قطع برق با خیال راحت از ساختمان خارج کنند.

 

سیم بکسل

در اصل سیم بکسل، طنابی فولادی است که معمولا از طریق تاباندن تعدادی رشته سیم فلزی به دور یک هسته مفتولی شکل از جنس فولاد ساخته میشود. سیم بکسل‌ها میتوانند نیروهای زیاد را تحمل کنند و مانع از سقوط آسانسور شوند. سیم بکسل آسانسور به همراه قرقره موتور، وظیفه جابجایی سیستم و حرکت آسانسور را برعهده دارد.

سیم بکسل

همچنین تغییر جهت نیرو نیز با کمک سیم بکسل و قرقره موتور انجام میشود. در آسانسور های کششی، مهم‌ترین نقش کشش را سیم بکسل‌ها ایفا می‌کنند. سیم بکسل یکی از قسمت‌های اصلی آسانسور است. این قسمت از بالابر شامل مجموعه‌ای از سیم‌ها است که همگی در اطراف یک سیم مرکزی قرار دارند. کاربرد این مجموعه سیم‌ها برای ایجاد تعلیق کابین و همچنین بالابرنده وزن باسکول است. در نهایت، این سیم ها دور یک هسته فیبر پیچیده می شوند.

 

حتما بخوانید: انواع تجهیزات انتقال قدرت

 

لیست تمام تجهیزات آسانسور:

در مجموع باید گفت تجهیزات زیادی برای آسانسورها وجود دارد که ما مهم‌ترین های آنها را بررسی کردیم تا دید کلی از تجهیزات مورد نیاز و استفاده شده در آسانسور داشته باشید. لیست دیگری از تجهیزات آسانسور وجود دارد که در زیر برای شما آورده‌ایم:

  • بافر ضربه گیر آسانسور
  • پریز ته چاه
  • میکروسوئیچ
  •  لوله خرطومی
  • بست لوله خرطومی
  • شالتر پروانه ای
  • لوله خرطومی
  • بست لوله خرطومی
  • کابل تلفنی 6 زوج
  • پریز ته چاه
  • میکروسوئیچ
  • روغن دان
  • تابلو فرمان
  • موتور آسانسور
  • آژیر خطر
  • شستی طبقات
  • شستی کابین آسانسور
  • مگنت برقی
  • ریل آسانسور
  • قفل دربهای آسانسور
  • تراول کابل
  • بست تراول
  • سنسور نواری
  • سنسور LED
  • ضربه گیر تخت

 

کلام آخر

در این مقاله با مهم‌ترین تجهیزات آسانسور و نیز عملکرد و کاربرد آنها بحث کردیم. گروه صنعتی سپیانی فعال در زمینه مشاوره اتوماسیون صنعتی، تعمیر و نگهداری، اجرای اتوماسیون صنعتی از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید سپاسگزار است. جهت کسب راهنمایی پیرامون تجهیزات آسانسور میتوانید از طریق فرم درخواست مشاوره و نیز واتس‌اپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *