تجهیزات

آشنایی با تجهیزات استرلیزاسیون

تجهیزات استرلیزاسیون

آشنایی با تجهیزات استرلیزاسیون:

دستگاه های استرلیزاسیون یکی از تجهیزات مورد استفاده در بخش هایی است که نیاز به استرلیزه تجهیزات و لوازم خود دارند نظیر بخش های آزمایشگاهی و پزشکی. در این بخش‌ها استرلیزه کردن یکی از مراحل و قسمت های مهم کار بوده و بدون آن نمیتوان از صحت نتایج حاصله اطمینان داشت. در صنعت لبنیات نیز از دستگاه های استرلیزاسیون کردن استفاده به عمل می‌آید. برای این منظور مهندسین دستگاه‌ها و تجهیزات مختلفی را طراحی کرده‌اند که هر کدام بنابر نوع استفاده با یکدیگر متفاوت هستند. در این مقاله با انواع این تجهیزات و اجزای آنها آشنا خواهیم شد.

استرلیزاسیون

حتما بخوانید:

انواع تجهیزات نظافت صنعتی

انواع حلال های آلی و غیر آلی

 

روش های استرلیزاسیون:

استرلیزاسیون پروسه‌ای است که باعث از بین رفتن تمام میکروارگانیسم‌های زنده در تجهیزات و مواد مورد نظر می‌شود.برای این منظور از شیوه‌های شیمیایی و فیزیکی زیادی کمک گرفته می‌شود. انواع این شیوه‌های استرلیزه نمودن شامل موارد زیر میباشد:

روش حرارتی:

در این شیوه از دستگاه‌ها و تجهیزاتی همچون اتوکلاو و فور استفاده می‌شود. به کمک گرما و فشار بخار آب برای عمل استرلیزاسیون انجام می‌شود. خود این روش از دو زیر مجموعه به‌نام های گرمای خشک و گرمای مرطوب تشکیل شده‌است.

روش شیمیایی:

در پاره‌ای از اوقات برای استرلیزه نمودن نمی‌توان از گرما و رطوبت استفاده کرد. در این مواقع از مواد شیمیایی کمک گرفته‌می‌شود. این مواد شیمیایی تنوع بالایی نیز دارند. در این روش یا میکروارگانیسم‌ها از بین می‌روند و یا روند رشد آن‌ها متوقف خواهد شد.

روش پرتودهی:

در این شیوه از پرتو گاما یا پرتوی ایکس و فرا بنفش برای استرلیزه نمودن کمک می‌گیرند.

روش فیلتراسیون:

از آن جایی که برخی از مواد با گرما دیدن دچار تغییراتی در ساختمان خود می‌شوند ناگزیر به استفاده از محلول‌ها برای استرلیزاسیون آن‌ها هستیم.از فیلترهایی استفاده می شود که از باکتری‌ها ریزتر بوده و مانع از عبور آنها شود.

اتوکلاو

حتما بخوانید:

آشنایی با انواع پاک کننده های صنعتی

دستگاه اسپری درایر چیست؟ کاربرد آن

 

دستگاه‌های استرلیزاسیون:

برای دستیابی به نتیجه مطلوب از تجهیزات و دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که در این بخش این تجهیزات استریلیزه کردن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1- دستگاه فور یا آون:

این دستگاه یک محفظه کنترل شده ساخته‌شده‌است که برای استریل نمودن و یا خشک کردن گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ظروف مورد استفاده در این دستگاه باید از جنس فلز و یا شیشه باشند تا بتوان در این تجهیز قرار داد. در تمام آزمایشگاه‌ها از این دستگاه‌های استرلیزاسیون بهره می‌گیرند. حرارت داخلی آن چیزی در حدود 180 تا 250 درجه سانتی گراد بوده و مدت زمان لازم برای استریل شدن لوازم 2 ساعت است.

2- آون خلا:

از این تجهیز برای استریل کردن و خشک نمودن لوازم استفاده می‌شود. بسیاری از لوله‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی نیلاز دارند تا در محیط خلا مورد استریل شده قرار گیرند. همچنین چون پروسه در خلا انجام می‌شود لوازم و تجهیزات اکسید نیز نخواهند شد. محفظه‌ی آن کاملا مهر و موم شده است و درزهای آن نیز نیز بطور کامل پوشانده می‌شود. گروه صنعتی سپیانی از شرکت‌های با سابقه در زمینه‌ی ارائه تجهیزات و دستگاه های استرلیزاسیون است. برای دریافت مشاوره و خرید محصول مورد نظر همین الان با مشاورین ما تماس حاصل نمایید.

3- اتوکلاو:

این دستگاه به وسیله بخار تجهیزات و لوازم مورد نظر را استریل می‌نماید. محفظه این تجهیز کنترل شده بوده و دیگی در آن تعبیه شده است که از جنس ورق‌های استیل است. از سه میل و دو سیوتی ساخته شده است که شامل سوپاپ اطمینان و قطع نمودن برق دستگاه است. این دستگاه به یک آلارم و زنگ هشدار نیز مجهز است. در آن از المنت‌های استیل و کنترل سطوح آب و نیز آب نمای سطح آب به همراه شیر تخلیه آب بهره گرفته شده است. سبد آلومینیومی نیز برای قرار دادن ابزار و محصولات مورد نظر در این دستگاه تعبیه شده است.

4- اتوکلاو بیمارستانی:

از این دستگاه های استرلیزاسیون برای استریل نمودن تجهیزات و لوازم بیمارستانی استفاده می‌شود. لوازمی که در بیمارستان‌ها نیاز به استریل شده‌دارد شامل:

  • ابزارهای جراحی
  • شیشه آلات آزمایشگاهی
  • ابزارهای دندانپزشکی
  • تجهیزات مورد استفاده در خط کشت بافت گیاهی

و نظیر آن است. دستگاه اتووکلاو بیمارستانی از انواع بسیار پر کاربرد این تجهیزات است. در این تجهیز برای استریل نمودن لوازم از شیوه‌ی بخار دادن تحت فشار و نیز اعمال حرارت بصورت غیرمستقیم برای از بین بردن میکروب‌ها استفاده‌شده‌است. این شیوه از روش‌های استاندارد استرلیزاسیون است.

5- استریلایزر:

از این دستگاه برای جایگزینی چراغ‌های الکلی و نیز شعله‌های گازی در زیر هود استفاده می‌شود. این تجهیز از یک ظرف استوانه‌ای شکل که یک گلس بید در درون آن قرار دارد ساخته‌شده‌است. با اعمال دمایی تا 250 درجه سانتی گراد لوازم و ابزارهایی نظیر قیچی و پنس در این تجهیز از سری دستگاه‌های استرلیزاسیون استریل می‌شوند. در تمام آزمایشگاه‌هایی که از هودهای کشت بافت و میکروب استفاده می‌کنند یک استریلایز وجود دارد.

دستگاه استرلیزاسیون

استریل کردن لوازم خاص به چه صورت است؟

برای استریل کردن پارچه‌ها می‌توان از بیکس و یا دستگاه اتوکلاو استفاده کرد. ابتدا پارچه‌ها را در بسته‌به‌صورتی که زیاد محکم نباشد و بخار بتواند به داخل آن‌ها وارد شود و سپس در این تجهیزات قرار دهید.
اما برای استریل کردن لوازم پلاستیکی که امکان جوشاندن آن‌ها وجود ندارد. می‌توان از محلول‌های ضد عفونی استفاده کرد. مدت زمان مورد نیاز برای استریل شدن در محلول‌های ضد عفونی در حدود 4 ساعت است.

برای استریل نمودن ابزارهای لعابی از آن جایی که در دستگاه فور آسیب خواهند دید بهتر است از دستگاه اتوکلاو استفاده گردد. گروه صنعتی سپیانی با ارائه نمودن تجهیزات و دستگاه‌های استرلیزاسیون اصل و با کیفیت یک خرید آسان و مطمئن را برای شما به ارمغان می‌آورد. از دیگر خدمات گروه صنعتی سپیانی می‌توان به اتوماسیون صنعتی و اتوماسیون plc نیز اشاره‌نمود.

 

حتما بخوانید:

خط تولید شیر استریلیزه

روش های پاستوریزه کردن (پاستوریزاسیون) شیر

 

کلام آخر:

تجهیزات استرلیزاسیون از جمله تجهیزاتی است که در بسیاری از بخش‌های بیمارستان و آزمایشگاه ها در سطح وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل تنوع کاربرد این تجهیزات از تنوع بالایی در طراحی و ساخت نیز برخوردار هستند. برای انتخاب بهترین نوع از این دستگاه‌ها بهتر است تا با مشاورین و متخصصین با سابقه و آگاه مشورت نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *