خطوط تولید, صنایع غذایی

آشنایی با دستگاه ماست بندی

دستگاه ماست بندی

دستگاه ماست‌بندی

ماست فواید بسیاری برای سلامتی دارد، از تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها گرفته تا حمایت از سلامت دستگاه گوارش. ماست با کشت‌های زنده فعال به سلامت روده‌های شما کمک می‌کند. داشتن دستگاه ماست بندی راهی آسان برای افزایش محتوای کلسیم با مصرف بیشتر ماست خانگی است. می‌توانید آن را بصورت دسته‌ای درست کنید و در جای خنک نگهداری کنید تا زمانی که برای یک میان وعده مغذی آماده شوید. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا مفیدترین نکات خود را در مورد نحوه استفاده از دستگاه‌ماست بندی به اشتراک بگذاریم.

مطلب مرتبط: صفر تا 100 خط تولید ماست

آنچه برای استفاده از دستگاه ماست بندی نیاز دارید: شما به یک دستگاه ماست بندی باکیفیت نیاز دارید که تمیز و آماده استفاده باشد. علاوه بر این، به یک فنجان اندازه گیری مایع، قابلمه، دماسنج، کاسه همزن، ملاقه، قاشق و همزن نیز نیاز دارید. اگر اولین بار است که ماست درست می‌کنید، به شیر و ماست خریداری شده از فروشگاه نیز نیاز خواهید داشت.

 

کره گیر 76

حتما بخوانید:

فرمول (فرمولاسیون) تولید ماست

گرمخانه و سردخانه کارخانه لبنیات

 

نحوه استفاده‌از دستگاه ماست بندی:

شیر را با ریختن شیر پرچرب در قابلمه روی حرارت متوسط گرم کنید. شیر باید در اطراف لبه‌ها بدون جوشیدن شروع به کف کند. به حدود 82 درجه سانتیگراد بچسبید. تابه را از روی حرارت بردارید. شیر را خنک کنید تا حدود 41 تا 44 درجه سانتیگراد شود. با پر کردن یک کاسه با یخ می‌توانید این روند را تسریع کنید. سپس شیر را در ظرف دیگری بریزید و روی یخ قرار دهید. این فرآیند باید حدود پنج دقیقه طول بکشد، اگرچه باید دماسنج خود را در دسترس داشته باشید تا مطمئن شوید که خنک‌تر نمی‌شود. از طرف دیگر، آن را در یک فضای خنک قرار دهید که ممکن است یک ساعت طول بکشد تا خنک شود.

مقداری شیر خنک تر به شیر با دمای اتاق اضافه کنید و هم بزنید. به تدریج حدود 120 میلی لیتر در هر بار اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط یکدست شود. تفاوت دما به این معنی است که شیر خنک‌تر پخته نمی‌شود و بافت کلی مورد نظر شما را ایجاد می‌کند. بعد از اینکه ۲۵۰ میلی لیتر شیر به ماست اضافه کردید، مخلوط را در ظرفی بریزید و دوباره مخلوط کنید تا بافت کاملا یکدست شود. شیشه‌های ماست را از مخلوط پر کنید و در دستگاه ماست بندی قرار دهید.

نکته:

اگر دستگاه شما فقط یک ظرف بزرگ دارد، تمام مخلوط را در ظرف شیشه ای قرار دهید. درب هر ظرف را جدا نگه دارید، اما درب آن را روی دستگاه ماست بندی قرار دهید. دستگاه ماست بندی را روشن کرده و روی برنامه دلخواه تنظیم کنید. تنظیم به نوع شیری که استفاده می‌کنید بستگی دارد. شیر کامل حدود هفت ساعت نیاز دارد، در حالی که شیر بدون چربی تا 10 ساعت طول می‌کشد. ماست را اذیت نکنید، زیرا این می‌تواند بر طعم و بافت کلی تأثیر بگذارد. پس از اتمام انکوباسیون دستگاه ماست بندی، درب هر ظرف را بگذارید و حداقل سه ساعت در یخچال قرار دهید.

هنگامی که تمام ماست خود را خوردید، شیشه‌های خود را کاملا تمیز کنید و می‌توانید یک عملیات جدید را شروع کنید!

فواید استفاده از دستگاه ماست بندی:

درست کردن ماست در خانه فواید زیادی دارد. در واقع، می‌توانید هر بار با دستور العمل‌ها و طعم‌ها برنامه ریزی کنید. به علاوه، بسته به ترجیحات خود در آن روز، می‌توانید با مواد مختلف موجود در منو بازی کنید. علاوه بر این، می‌توانید شکر کمتری به ماست اضافه کنید و هر گونه افزودنی را حذف کنید و در عین حال مواد مغذی را نیز افزایش دهید. به طور خاص، می‌توانید میوه اضافه کنید و از شیر بدون چربی برای جایگزینی کم چرب استفاده کنید.

درست کردن ماست در خانه می‌تواند جایگزین آسان‌تر و ارزان‌تری برای جایگزین‌های خریداری شده در مغازه باشد. به سادگی شیر را مخلوط کرده، هم بزنید و حدود 8 ساعت در دمای اتاق بگذارید تا طعم دلپذیری پیدا کند. علاوه بر این، زمانی که خودتان آن را بسازید، ارزش بیشتری برای پول خود دریافت می‌کنید.

انتخاب شیر برای تهیه ماست خانگی:

شیر گاو محبوب ترین انتخاب برای تهیه ماست است. این عمدتا به این دلیل است که فرآیند گرمایش بافت ضخیم را تشویق می‌کند. یکی دیگر از مواد محبوب شیر بز است که باعث می‌شود بافت نازک تری به وجود بیاید که مزه آن صاف تر است.

 

حتما بخوانید:

تعمیر و نگهداری خط تولید ماست

معرفی دستگاه های خطوط تولید لبنیات

 

راه‌های غلیظتر کردن ماست:

هنگامی که ماست خود را درست کردید، ممکن است بخواهید روی روش‌های مختلفی برای بهبود بافت آن تمرکز کنید – به ویژه، غلیظ تر کردن آن. در ادامه چند راه عالی برای غلیظ کردن مخلوط آورده شده است.

1. فرآیند گرمایش

یک ترفند آسان برای غلیظ تر کردن ماست این است که شیر را تا دمای بالاتر و شاید 95 درجه سانتیگراد قبل از افزودن ماست گرم کنید. سپس سعی کنید شیر را حدود 20 دقیقه در این دمای بالا نگه دارید. انجام این کار باعث می‌شود تا مقداری از رطوبت موجود در شیر تبخیر شود و مواد جامد متمرکز شوند.

2. بگذارید ماست برای مدت طولانی بماند.

پس از گرم شدن و خنک شدن، قبل از قرار دادن ماست در یخچال، اجازه دهید مدت زمان بیشتری بماند. رفتن از یک دما به دمای دیگر باعث افزایش ضخامت ماست می‌شود. پس از حدود هفت ساعت نشستن، ضخامت و ترشی شروع به از بین رفتن می‌کند.

3. استفاده از مواد غلیظ کننده

مواد متعددی وجود دارد که می‌توانید برای غلیظ شدن ماست از آنها استفاده کنید. مقدار چربی را با استفاده از خامه کامل یا شیر 2 درصد پس از چند نوبت افزایش دهید تا به مرور زمان غلظت آن را افزایش دهید. مواد جامد شیر یک ترفند عالی برای افزایش ضخامت ماست بدون نیاز به مواد افزودنی یا حرارت اضافی هستند. همچنین می‌توانید پودر شیر را برای بهبود سفتی نیز اضافه کنید.

 

طعم دهنده ماست ساده:

اگر می‌خواهید مقداری طعم به ماست تزریق کنید، می‌توانید بدون افزودن زیاد به محتوای شکر، با دستور غذا بازی کنید. می‌توانید قبل از اینکه ماست را یک شبه منجمد کنید، انواع مختلفی از مواد تقویت‌کننده طعم را اضافه کنید. در ادامه چند ایده خوشمزه وجود دارد که همه آنها را دوست خواهند داشت:

  • مربای طعم‌دار و یک قاشق دانه چیا را اضافه کنید. قبل از خوردن ماست حتما دانه‌ها را اضافه کنید. در غیر این صورت، ماست خانگی شما را دلمه دلمه می‌کند.
  • مقداری آب پرتقال تازه یا پوست پرتقال را برای طعمی تند که به طور طبیعی بدون انبوه شکر مصنوعی شیرین می‌شود، مخلوط کنید.
  • کره بادام و نارگیل ریز خرد شده شیرین نشده را اضافه کنید تا ترشی ماست بدون طعم و مزه قندی زیاد از بین برود.
  • ماست ساده را با حدود پنج قطره عصاره وانیل شیرین کنید. هر بار یک قطره اضافه کنید و سپس طعم را امتحان کنید.
  • میوه‌های یخ زده مورد علاقه خود (مانند زغال اخته، توت فرنگی و تمشک) را با آن مخلوط کنید. شما همچنین می‌توانید میوه‌های یخ زده خود را با خرد کردن میوه‌های تازه و اضافه کردن آنها به ظروف ماست خود درست کنید. برای شیرینی بیشتر، بدون استفاده از شکر، کمی دارچین بپاشید.
  • کره بادام زمینی را با چیپس شکلات مخلوط کنید. این ترکیب شیرین و خوشمزه است. به علاوه، کره بادام زمینی برای افزایش سطح انرژی شما عالی است.
  • گرانولا بریزید تا یک میان وعده یا صبحانه خوشمزه قبل از تمرین بدون استفاده از ماست درست کنید. در ظرف‌های شیشه ای در یخچال قرار دهید تا از باکتری‌ها دور بماند و چند روز تازه بماند. سپس، در روزی که آن را می‌خورید، گرانولا بریزید.

نحوه انتخاب دستگاه ماست بندی:

تهیه ماست راهی عالی برای تهیه دستور غذای خود و تهیه یک میان وعده خوشمزه با فواید سلامتی باورنکردنی است. در ادامه برخی از عوامل مهمی که باید در هنگام فکر کردن به این دستگاه آشپزخانه در نظر بگیرید آورده شده است.

تعداد ظرف:

ابتدا محاسبه کنید که در روز چند ظرف ماست مصرف می‌کنید. به تعداد افراد خانه خود توجه داشته باشید و اینکه آیا آنها نیز بطور منظم ماست مصرف می‌کنند. اگر می‌خواهید در یک جلسه هشت شیشه ماست درست کنید، به ظرفیت زیادی نیاز دارید. ماست را می‌توان تا 10 روز در یخچال نگهداری کرد، بنابراین نیازی نیست محصولات خود را بلافاصله مصرف کنید. در نظر بگیرید که آیا ترجیح می‌دهید شیشه‌های بزرگ یا کوچک ماست درست کنید. برخی از افراد ظرف بزرگتر را ترجیح می‌دهند زیرا کمتر شسته­ میشود.

دستگاه ماست بندی برقی یا غیر برقی:

دستگاه ماست‌ بندی غیر برقی سال‌ها پیش محبوب‌ترین گزینه بود و این نوع ماشین‌ها بر حفظ دمای شیر گرم تمرکز می‌کنند، در حالی که سازندگان برقی عمدتاً بر تولید گرما تمرکز می‌کنند. در اصل دستگاه ماست بندی غیر برقی در اصل قمقمه ای برای نگهداری شیر گرم است. از طرف دیگر، دستگاه ماست بندی برقی مجهز به بخاری، تایمر، سنسور و کنترل‌ها است که به ساده‌سازی کل فرآیند تولید ماست کمک می‌کند.

تمیز کردن:

در نهایت، تمیز نگه داشتن دستگاه ماست بندی ساده ترین کار نیست. اگر ماشین ظرفشویی دارید، بررسی کنید که اجزای دستگاه قابل شستشو در ماشین ظرفشویی باشند، در غیر این صورت، پس از هر بار استفاده، در نهایت با انبوهی از شست و شو مواجه خواهید شد. طراحی دستگاه را نیز در نظر بگیرید. آنهایی که دارای گوشه و شکاف هستند تمیز کردن اجزای جداگانه ممکن است دشوار باشد.

 

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید دوغ

تعمیر و نگهداری خط تولید دوغ

فرمولاسیون اختصاصی تولید دوغ طعم‌دار

 

بایدها و نبایدها:

اگر مبتدی هستید، ممکن است کمی طول بکشد تا به کار با دستگاه عادت کنید.

باید های استفاده از دستگاه ماست بندی:

  • به شیری که استفاده می‌کنید دقت کنید. شیر کامل و پرچرب بهترین نتایج را ارائه می‌دهد و بافت غلیظ تری ایجاد می‌کند. شیر UHT آنقدر غلیظ نیست و همچنین تازه نیست، بنابراین طعم کلی آن بهترین نخواهد بود.
  • برچسب ماست خریداری شده در فروشگاه خود را بررسی کنید، به خصوص اگر از آن به عنوان پیش غذا استفاده می‌کنید. پانل مواد تشکیل دهنده باید فرهنگ‌های زنده را بیان کند.
  • پس از هر مرحله از تهیه ماست، اطمینان حاصل کنید که شیر به دمای مطلوب برسد تا بهترین نتیجه را بگیرید.
  • هنگامی که ماست خود را آماده کردید، مخلوط را در یک پارچه توری یا صافی صاف کنید. اجازه دهید تا آبکش شود تا به ضخامت مورد نظر برسد.
  • ظروف یا شیشه‌های ماست خود را با آب داغ استریل کنید.

نباید های استفاده از دستگاه ماست بندی:

  • از ایجاد مزاحمت برای ماست در زمان انکوباسیون خودداری کنید. شما نمی‌توانید این فرآیند را با عجله طی کنید و باید حدود هشت ساعت به حال خود رها شود تا بدرستی تنظیم شود. هم زدن یا مخلوط کردن مخلوط می‌تواند فرآیند انکوباسیون را از بین ببرد. صبور باشید و بگذارید حداکثر زمان بماند.
  • هرگز از شیر کهنه استفاده نکنید. این که از شیر تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید واضح است اما حتی استفاده از شیری که چندین روز در آشپزخانه شما نشسته است می‌تواند بر طعم آن تأثیر بگذارد. با استفاده از شیر کامل تازه، طعم ماست خوشمزه تر می‌شود. به علاوه، بیشتر دوام خواهد آورد.
  • در فرآیند تولید ماست با نادیده گرفتن مراحل عجله نکنید. شیر را همیشه در دمای مناسب گرم کنید. این به پروتئین‌ها اجازه می‌دهد تا با باکتری‌ها واکنش نشان دهند و در نتیجه ماست ایجاد کنند. در غیر این صورت ماست آبکی خواهید داشت.

ماست بندی 98

سوالات متداول درباره دستگاه ماست بندی

آیا برای تهیه ماست به دستگاه ماست بندی نیاز دارید؟

خیر. مردم از روش‌هایی برای تهیه ماست در فر، آرام پز و حتی قمقمه استفاده می‌کنند. با این حال، هیچ یک از این روش‌ها به آسانی و راحت بودن استفاده از یک دستگاه ماست بندی مناسب نیست. بنابراین اگر قصد دارید بطور منظم ماست درست کنید، قطعا ارزش خرید یک دستگاه ماست بندی با کیفیت را دارد.

چه مدت می‌توان ماست را در دستگاه ماست بندی رها کرد؟

24 ساعت طولانی ترین زمانی است که باید ماست را در دستگاه ماست بندی بگذارید. 4 تا 8 ساعت زمان لازم است و زمان‌های طولانی تر ماست بهتر و غلیظ تر می‌شود.

آیا تهیه ماست ارزانتر از خرید آن است؟

بله! اما دلیل آن، این است که تولید کنندگان ماست باید سود ببرند و هزینه بستهبندی، بازاریابی، حمل و نقل و غیره را بپردازند. تنها چیزی که برای تهیه ماست در خانه نیاز است مقداری شیر و ماست برای شروع است. شما حتی نیازی به یک دستگاه ماست بندی واقعی ندارید، اگرچه اکثر مردم آن را بسیار قابل کنترل تر از برخی از روش‌های دیگر می‌دانند.

آیا ماست خانگی سالم تر از ماست خریداری شده در فروشگاه است؟

معمولاً ماست خانگی سالم تر است. غیر معمول نیست که تولیدکنندگان شکر، رنگ‌های غذایی، شیرین کننده‌های مصنوعی و غلیظ کننده‌ها را به ماست اضافه کنند تا جذابیت بیشتری داشته باشند. با این حال، سالم‌ترین ماست فقط از شیر خام تغذیه‌شده با علف و کشت‌های زنده پروبیوتیک ساخته می‌شود. البته، سالم‌تر کردن ماست خانگی‌تان ممکن است، اما این همه در کنترل شماست.

آیا ماست خانگی پروبیوتیک بیشتری دارد؟

ماست خانگی هر چه مدت زمان بیشتری تخمیر شود، پروبیوتیک بیشتری دریافت می‌کند. بنابراین در نهایت، شما کنترل می‌کنید که آیا ماست خانگی شما دارای مقدار زیادی پروبیوتیک است یا خیر.

جمع بندی

در مقاله امروز سپیانی به دستگاه ماست بندی پرداختیم. در ابتدا به طرز تهیه ماست با دستگاه ماست بندی پرداختیم و در ادامه نکات خرید و بایدها و نبایدهای استفاده از دستگاه ماست بندی را مرور کردیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با دستگاه ماست بندی دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش لبنیات و فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق فرم درخواست مشاوره و واتساپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *