تجهیزات

آشنایی با مخازن آسپتیک

مخازن آسپتیک

مخازن آسپتیک چیست؟

مخازن ذخیره‌سازی آسپتیک برای نگهداری مایعات و محصولات چسبناک، از جمله محصولات لبنی قبل از پر کردن آسپتیک استفاده می‌شود. آنها برای برآوردن دقیق ترین الزامات بهداشتی برای صنایع غذایی و نوشیدنی طراحی شده‌اند و کاملاً با روش‌های تمیز کردن در محل سازگار هستند. آنها بین دستگاه‌های پرکننده UHT و آسپتیک برای افزایش دوره‌های تولید، کاهش تلفات محصول و افزایش کارایی استفاده می‌شوند. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا درباره مخازن آسپتیک، نحوه پردازش آسپتیک و مزایا و معایب این نوع مخازن آشنا شوید.

 

حتما بخوانید:

آشنایی با انواع مخازن صنعتی

انواع مخازن استیل صنایع لبنی

 

آشنایی با مخازن آسپتیک:

فاضلاب موجود در مخزن از طریق روش‌های فیزیکی و بیولوژیکی از طریق فرآیندهای زیر تصفیه می‌شود:

  • ته نشینی – این فرآیندی است که طی آن ذرات معلق در فاضلاب در کف مخزن قرار می‌گیرند. به این تجمع مواد جامد در کف مخزن لجن گفته می‌شود.
  • شناورسازی – با ته‌نشین شدن لجن، روغن و گریس بر روی فاضلاب مخزن شناور می‌شوند و چیزی را به‌وجود می‌آورند که به آن کف می‌گویند. از آنجایی که باکتری‌ها زباله‌های آلی را تجزیه می‌کنند، ممکن است گازهایی مانند متان تولید شود و این گازها نیز در لایه‌ی کف ته‌نشین می‌شوند.
  • هضم بی‌هوازی – این فرآیندی است که در آن باکتری‌ها و آنزیم‌ها مواد آلی را در غیاب اکسیژن تجزیه می‌کنند.

یک مخزن اسپتیک که بدرستی کار می‌کند باید بتواند 25-35٪ از بار اکسیژن (بیوشیمیاییBOD5) و حداقل 60٪ از زباله‌های جامد را حذف کند. با ته‌نشین شدن جامدات برای تشکیل لایه‌های لجن و کف، مایع شفاف شده به‌زهکشی فرستاده می‌شود. اما چگونه می‌توانید تشخیص دهید که خانه شما دارای سیستم سپتیک یا فاضلاب است؟ فقط از این سه‌مرحله ساده‌استفاده کنید و مطمئناً متوجه خواهید شد.

موقعیت مکانی خانه شما یک نکته مهم است. ساخت و نگهداری سیستم‌های فاضلاب بسیار پرهزینه‌است و بنابراین در شهرها/شهرک‌های بزرگ ساخته می‌شوند. اگر در یک بخش فرعی یا یک منطقه دور افتاده هستید، احتمال زیادی وجود دارد که از  سیستم سپتیک استفاده کنید. ملک را بررسی کنید تا ببینید آیا یک توده‌بزرگ استوانه ای یا مستطیلی از زمین وجود دارد. این معمولاً نشانه‌این است که ملک شما دارای سیستم سپتیک است. صورتحساب سیستم‌های فاضلاب معمولا بصورت ماهانه‌می‌آید. اگر در قبوض زباله و آب عوارض فاضلاب مشاهده کردید، نشانه آن است که از سیستم فاضلاب استفاده می‌کنید.

آسپتیک

جنس مخازن آسپتیک:

مخازن ذخیره‌سازی آسپتیک از فولاد ضد زنگ و بطور کلی استوانه‌ای، عمودی، با کف بشقاب یا مخروطی و مجهز به لایه بیرونی خنک کننده ساخته می‌شوند. این مخازن به گونه‌ای طراحی و آزمایش شده‌اند که در فشار حداکثر 3 بار و تحت خلاء کامل کار کنند. در صورتی که محصولات تمایل به جدا شدن داشته باشند، مخازن را می‌توان به یک همزن نصب شده در پایین نیز تعبیه کرد.

قبل از شروع فرآیند تولید، مخزن آسپتیک با استفاده از بخار در حداقل دمای 125 درجه سانتیگراد استریل می‌شود. سپس مخزن توسط آب در حال گردش از طریق سطح خارجی خنک کننده یا سیم پیچ خنک می‌شود. در این مرحله هوای استریل به مخزن وارد می‌شود تا از ایجاد خلاء جلوگیری کند و مخزن را تحت فشار جزئی نگه دارد. در طول تولید، هوای استریل فضای مخزن را بالاتر از سطح محصول پر می‌کند. فشار بطور خودکار کنترل می‌شود تا فشار تغذیه مورد نیاز دستگاه پرکننده در حال کار حفظ شود.

مخازن ذخیره‌سازی آسپتیک با یک ماژول کلاستر سوپاپ با پانل کنترل عرضه می‌شوند که جریان محصول، هوای استریل، مایعات تمیزکننده و بخار را هدایت می‌کند. در طول تولید، یک مانع بخار برای محافظت از محصول در برابر آلودگی اعمال می‌شود. پس از دستگاه‌های پرکننده، خوشه انتهایی دریچه از عفونت مجدد جلوگیری می‌کند. غذاهایی که تحت پردازش آسپتیک قرار می‌گیرند، برخلاف محصولات غذایی کنسرو شده، ارزش غذایی بهتری دارند و حاوی رنگدانه طبیعی هستند. پردازش با تانک‌های آسپتیک انعطاف پذیری و امکان افزودن عناصر زیست فعال و حساس به حرارت مانند پروبیوتیک ها، اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین‌ها یا سایر ریز مغذی‌ها را ارائه می‌دهد.

پردازش آسپتیک چیست؟

در اصل پردازش آسپتیک تکنیکی است که در آن غذاهای مایع استریل شده تجاری و حرارتی در ظروف از قبل استریل شده در شرایط کاملاً استریل بسته‌بندی می‌شوند تا محصولات پایدار در قفسه تحویل داده شوند. این محصولات تا باز شدن بسته‌ها نیازی به نگهداری در یخچال ندارند. پردازش مستمر آسپتیک، نگهداری بدون عفونی و بسته بندی بدون عفونی تقریباً بطور کامل جایگزین استریل کردن یا کنسرو کردن محصولات غذایی مایع مانند آب میوه، شیر و سایر محصولات لبنی شده‌است.

 

مخازن ذخیره آسپتیک چیست؟

تانک‌های آسپتیک برای ذخیره مایعات و برخی از محصولات چسبناک، از جمله لبنیات، قبل از پر کردن آسپتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها برای رعایت دقیق‌ترین مشخصات بهداشتی صنایع غذایی و آشامیدنی در نظر گرفته شده‌اند و با روش‌های سیستم تمیز کردن CIP سازگار هستند.

آنها پس از UHT و قبل از ذخیره شیر در دستگاه‌های پرکننده آسپتیک برای افزایش توالی تولید، کاهش اتلاف محصول و بهبود کارایی استفاده می‌شوند. مخازن ذخیره‌سازی آسپتیک با استفاده از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند و معمولاً بصورت عمودی و استوانه‌‌‌‌ای، با کف بشقاب یا مخروطی شکل، مجهز به سطح خارجی خنک کننده هستند.

این مخازن برای اطمینان از عملکرد آنها در فشار از پیش تعیین شده و تحت خلاء کامل ایجاد و بررسی می‌شوند. در صورتی که محصول تمایل به جدا شدن داشته باشد، ممکن است مخازن به یک همزن نصب شده در پایین نیز مجهز شوند. پیش از آغاز فرایند تولید، تانک‌های آسپتیک با بخار استریل می‌شوند، سپس با گردش آب در سطح خارجی خنک کننده خنک می‌شوند. در این مرحله هوای استریل به مخزن وارد می‌شود که از ایجاد خلاء جلوگیری می‌کند و مخزن را تحت فشار نگه می‌دارد.

در طول تولید، هوای استریل ناحیه بالاتر از سطح محصول مخزن را پر می‌کند. سپس فشار برای حفظ فشار تغذیه مورد نیاز دستگاه پرکننده اعمال می‌شود. مخازن مجهز به یک ماژول کلاستر سوپاپ و یک صفحه کنترل است که جریان محصول، مایعات تمیزکننده، هوای استریل و بخار را هدایت می‌کند. در طول تولید، یک مانع بخار از آلودگی محافظت می‌کند. سپس خوشه دریچه انتهایی از خطر عفونت مجدد محافظت می‌کند.

 

حتما بخوانید:

مخازن استیپینگ و کاربرد آنها

آشنایی با سیلوهای فولادی و مخازن توزین دار

 

مزایای مخازن ذخیره‌سازی آسپتیک:

پر کردن و استریل کردن یک محصول غذایی، که بعنوان یک بافر عمل می‌کند، از ویژگی‌های مخزن نگهداری آسپتیک است. این مخازن همچنین مزایای زیر را ارائه می‌دهند:

  • انعطاف‌پذیری در برنامه‌ریزی تولید با رفع نیاز به بازگشت محصول استریل شده اضافی از پرکننده آسپتیک به دستگاه استریلیزر
  • ایمنی ذخیره‌سازی بین پردازش و بسته‌بندی، به‌حداقل رساندن تلفات محصول
  • مکانیزم تمیز کردن همراه با نظارت بر تولید برای افزایش کارایی وجود دارد.
  • سفارشی کردن فرآیند تولید با استفاده از همزن یا لایه بیرونی خنک کننده برای بهبود بیشتر ایمنی و کیفیت پردازش

Neologic Engineers بعنوان یکی از تولیدکنندگان پیشرو تجهیزات نوشیدنی آسپتیک، مخازن طراحی شده برای مطابقت با مشخصات FSSAI و EHEDG را ارائه می‌دهد. این مخازن برای فرآوری آبمیوه و کنسانتره آبمیوه، شیر، شیر تغلیظ شده، شیر طعم دار یا سایر محصولات لبنی مناسب هستند.

این مخزن پیشرفته، شیرهای بهداشتی را با استفاده از سد بخار و سیستم هوای استریل با فیلترهای میکرون، ابزار دقیق، پنل کنترل و صفحه نمایش لمسی برای سهولت کار، نظارت و کنترل در بر می‌گیرد.

مخازن اختلاط آسپتیک با استفاده از یک سد نیتروژن یا هوای با فشار بالا برای حفظ یک محیط استریل به حفظ مداوم محتویات از آلاینده‌ها کمک می‌کند. Highland Equipment مخازن آسپتیک را متناسب با نیازهای خاص برنامه مشتری فراهم می‌کند. در ادامه مقاله امروز برخی از صنایع اولیه که از مخازن آسپتیک استفاده می‌کنند و همچنین ملاحظاتی برای انتخاب یک مخزن ایده‌آل را بررسی خواهیم کرد.

تانک آسپتیک

صنایع و کاربردهای مخازن اختلاط آسپتیک:

طیف وسیعی از کاربردها و صنایع از مخازن اختلاط آسپتیک برای استریل نگهداشتن محتویات استفاده می‌کنند. صنایعی که بطور مرتب از این مخازن استفاده می‌کنند عبارتند از:

  • دارویی
  • لبنیات
  • خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها
  • آبجوسازی
  • لوازم آرایشی
  • شاهدانه
  • محصولات غذایی نیاز به کارتن (آبگوشت، سوپ، شیرهای جایگزین)

در یک نکته خاص‌تر، مخازن اختلاط آسپتیک برای مخلوط کردن پوشش‌های اپوکسی درجه مواد غذایی و برای مخلوط کردن واکسن‌ها ضروری هستند.

مخلوط آسپتیک چیست؟

اختلاط آسپتیک مستلزم ترکیب مواد متفاوت است و در عین حال از آنها در برابر پاتوژن‌های موجود در هوا و همچنین خود هوا محافظت می‌کند. این فرآیند به شرکت‌های تولیدی در بخش‌های مختلف اجازه می‌دهد تا با استانداردها و مقررات مربوطه مطابقت داشته باشند و همچنین ماندگاری محصولات خود را افزایش دهند.

مخازن آسپتیک اختلاط بهداشتی را با بستن محتویات بطور کامل از عناصر بیرونی تسهیل می‌کنند. بسته‌به‌محصول، امکان نصب مخزن با قابلیت فشار داخلی یا خلاء برای تسهیل گرمایش یا سرمایش نیز وجود دارد. مخازن آسپتیک معمولاً دارای ساختار فولادی ضد زنگ و شکل استوانه‌ای عمودی هستند. آنها همچنین معمولاً دارای یک ته مخروطی یا بشقاب و یک اتصال لایه بیرونی خنک کننده هستند. با نصب مخزن اختلاط آسپتیک مناسب، تولیدکنندگان می‌توانند مطمئن شوند که محصولاتشان برای مصرف ایمن باقی می‌مانند و در برابر فساد اولیه ناشی از باکتری‌ها یا آلاینده‌های غیرمنتظره مقاوم هستند.

 

حتما بخوانید:

آشنایی با مخازن BBT و CCT

مخازن همزن دار و ویژگی های آنها

 

ملاحظات مربوط به مخازن آسپتیک:

تطبیق‌پذیری مخازن آسپتیک آنها را کاملاً همه‌کاره می‌کند. علاوه بر نگهداری ایمن برخی از محصولات مانند شیر و سایر محصولات لبنی در تنظیمات دمایی مناسب، تانک‌های آسپتیک می‌توانند بعنوان مخازن افزایش فشار نیز عمل کنند که برای خنثی کردن بارهای فشار کار می‌کنند. چند مزیت کلیدی با اجرای مخازن اختلاط آسپتیک بدست می‌آید. این مزایا شامل موارد زیر میشود:

حداقل نیازهای تعمیر و نگهداری

تانک‌های آسپتیک به‌تلاش کمی در هنگام تمیز کردن نیاز دارند. تمیز کردن در محل (CIP) و بخار در محل(SIP) بطور موثر مخازن آسپتیک را تمیز می‌کند، که کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که کارگران زمان زیادی را برای این کار صرف نمی‌کنند. ماهیت استریل تانک‌های آسپتیک نیاز به تمیز کردن آنها را بیشتر کاهش می‌دهد. سیستم‌های مکانیزه و خودکار نیز نیاز به نگهداری عمومی را به حداقل می‌رساند.

براحتی اصلاح می‌شود.

کاربران می‌توانند مخازن آسپتیک را بر اساس نیازهای متغیر خود بسازند. بعنوان مثال، سیستم‌های این نوع مخزن می‌توانند براحتی با مخازن دیگر متصل شوند تا یک سیستم مخزن آسپتیک واحد و بزرگتر ایجاد کنند که رشد کسب و کار را در خود جای دهد.

مخازن آسپتیک همچنین با دریچه‌های مختلف، گیج‌های اندازه‌گیری سمیت، سیستم‌های هشدار و سیستم‌های تهویه و سایر تغییرات موجود هستند. نصب کننده‌ها همچنین ممکن است مخازنی را با همزن‌های زیرین برای محصولاتی که تمایل به جدا شدن در حالت ثابت دارند، نصب کنند.

طراحی تانک آسپتیک قابل اعتماد

اگر به مخازن آسپتیک با کیفیت بالا نیاز دارید، تجهیزات هایلند می‌تواند راه حل مناسبی را برای نیازهای خاص شما به شما ارائه دهد. این شرکت مدیریت پروژه پایان به انتها، از جمله طراحی و ساخت سیستم سفارشی شما، ادغام با سیستم‌های موجود، نصب و خدمات پشتیبانی مداوم را ارائه می‌دهد. این برند از مخازن آسپتیک دارای طراحی مبتکرانه مکانیکی هستند و قابلیت‌های اختلاط، ذخیره‌سازی و بسته‌بندی را برای طیف وسیعی از صنایع و موارد استفاده ارائه می‌دهند.

مخزن آسپتیک

امکانات این مخازن اسپتیک:

  • عایق مخزن (مانند پشم معدنی، استایروفوم، ترموفلکس)
  • فرمان دستی، اتوماتیک
  • اندازه گیری الکترونیکی سطح مرتبط با تجسم با:
  • سنسورهای رادار
  • مبدل‌های فشار
  • پروب خازنی – به عنوان محافظ در برابر پر شدن بیش از حد مخزن
  • در این مخازن آسپتیک می‌توانید آب میوه‌ها را با استفاده از سه روش ذخیره کنید:
  • با استفاده از لوله تخمیر
  • با استفاده از بالشتک نیتروژن
  • حفظ فشار بیش از حد

 

مزایای این مخازن آسپتیک:

  • ضخامت دیواره مخازن آبمیوه و کنسانتره مطابق بهینه
  • دریچه بیرون کش، بدون جوش
  • پردازش کامل جوش‌های خارجی و داخلی
  • فشار عمیق سطوح در تماس با محصول، Ra < 0.8
  • دریچه‌های پروفیلی
  • شیرهای نمونه‌استریل – آسپتیک با امکان گرفتن نمونه‌استریل
  • اتصالات آسپتیک سازندگان مطرح
  • استفاده از فیلتر هوای جهانی
  • محافظت از فشار با استفاده از یک سوپاپ اطمینان

 

حتما بخوانید: همه چیز درباره مخازن حمل شیر

 

جمع بندی:

در مقاله امروز سپیانی به مخازن آسپتیک پرداختیم. کاربردهای این مخازن را مرور کردیم و مزایا و معایب مخازن آسپتیک را بررسی کردیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با مخازن آسپتیک دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *