اتوماسیون صنعتی

آموزش اتوماسیون صنعتی

آموزش اتوماسیون صنعتی

آشنایی با آموزش اتوماسیون صنعتی

آموزش اتوماسیون صنعتی به کارکنان یکی از پایه‌های اصلی در پیشرفت و استفاده از توان حداکثری خط تولیدی است که به‌وسیله سیستم‌های اتوماسیونی مجهز شده است. چرا نیروهای آموزش دیده‌در پیشبرد اهداف مجموعه نقشی انکار ناپذیر دارند. به‌همین خاطر است که امروز بیشتر از هر زمان دیگری تعهد سازمان‌ها به کارکنان خود و مدیریت منابع انسانی اهمیت پیدا کرده است.

بنابراین با آموزش دادن به‌کارکنان اثربخشی تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده در خط نیز بالا می‌رود. به‌همین دلیل بعد از مکانیزه کردن کردن خط با اتوماسیون های صنعتی باید فرآیند آموزش کارکنان را نیز عملیاتی کرده و در دستور کار قرار داد. برای این منظور لازم است تا چندین مرحله و گام را در نظر گرفت که در ادامه این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد.

مطالب مرتبط:

اتوماسیون صنعتی چیست؟

انواع اتوماسیون صنعتی کدامند؟

اتوماسیون خط تولید شامل چیست؟

 

اتوماسیون صنعتی چیست؟

این مفهوم از جمله مفاهیم جذاب و گیرا در موضوعات فنی به شمار می‌رود. اتوماسیون صنعتی از منظر کاربردی به معنای انجام فعالیت‌های لازم و ثبت اطلاعات آن در محیط‌های صنعتی بصورت کاملا خودکار و بدون مداخله نیروی انسانی است. هدف اصلی استفاده از اتوماسیون های صنعتی حذف و کاهش دادن نیروی انسانی مورد نیاز است. ثمره آن نیز بالا رفتن میزان راندمان و سرعت و دقت در کار است. اما همچنان نیاز به آموزش برای برقراری ارتباط و بهره‌برداری از این سیستم توسط کارکنان مسئول در مجموعه‌ها حس می‌شود. اینجاست که به کمک آموزش اتوماسیون صنعتی این نیاز را مرتفع خواهیم کرد.

حتما بخوانید:

اتوماسیون صنعتی و پی ال سی

انواع نرم افزارهای اسکادا (SCADA)

اتوماسیون صنعتی و مانیتورینگ کارخانه

 

اتوماسیون صنعتی چه مزیت‌هایی دارد؟

اولین و مهم‌ترین مزیت این سیستم‌ها کاهش چشمگیر میزان هزینه است. علاوه بر آن میزان بهره‌وری در تولید نیز افزایش خواهد یافت چرا که بدون نیاز به تعطیل کردن خط این امکان که در تمام ساعات شبانه روز تولید داشته باشید وجود دارد. همچنین نرم افزارهای به کار رفته در رایانه‌های کنترلی در اتوماسیون صنعتی کمک می‌کند تا دقت و در نتیجه کیفیت محصول تولید شده افزایش پیدا کند. افزودن برخی از مراحل به مجموعه‌های اتوماسیون شده کار ساده‌ای است در حالی که همان آموزش اتوماسیون صنعتی اولیه به کارکنان برای تمام بخش‌ها کفایت می‌کند.

این در حالی است که در سیستم‌های سنتی برای اضافه شدن هر بخش اضافی به کار باید پرسنل مجددا تحت آموزش‌های طولانی قرار گیرند. آخرین موردی که بعنوان مزیت استفاده از اتوماسیون‌های صنعتی می‌توان نام برد حفظ سلامت کارکنان است. در بسیاری از فرآیندها در شیوه سنتی کارکنان ناگزیر از انجام عملیات‌های خطرناک و سخت بوده‌اند اما در استفاده از اتوماسیون تمام فرآیندها و عملیات‌های لازم توسط ماشین آلات و تحت نظارت رایانه‌ها صورت می‌گیرد.

آموزش اتوماتیک کردن

حتما بخوانید:

انواع کامپیوتر های صنعتی

انجام پروژه های اتوماسیون صنعتی

بروزرسانی و نوسازی خطوط تولید صنعتی

 

مراحل آموزش اتوماسیون صنعتی به پرسنل:

همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم آموزش کارکنان در هر مجموعه‌ای حائز اهمیت است. سیستم‌های اتوماسیون صنعتی اگر چه بی نیاز از حضور نیروی انسانی هستند اما به کار گیری و فعال نمودن آن‌ها و یا اقدامات مناسب در شرایط خط نیاز به آموزش دارد. به‌همین دلیل گام‌هایی برای آموزش کارکنان در هر مجموعه‌ای که از اتوماسیون‌های صنعتی بهره برده‌است ضروری می‌باشد.

1- گام اول:

در فرآیند آموزش باید شایستگی‌های موجود در بین کارکنان با شایستگی‌هایی که نیاز به آن وجود دارد قیاس شود و شیوه و مراحل آموزش بر اساس آن تبیین گردد. نکته مهم در خصوص آموزش دادن به پرسنل این است که شیوه و نوع آموزش همچنین مواد آن به‌شکلی باشد برای کارکنان مفید بوده و بطور عملی برای دراز مدت نیاز آن‌ها را مرتفع سازد. همچنین باید باز نگری‌های لازم در خصوص آموزش‌ها در دوره‌های زمانی مختلف نیز صورت گیرد.

2- برنامه‌ریزی و طراحی خلاقانه:

یکی دیگر از اقدامات لازم پیش از آغاز فرآیند آموزش این است که معیارها و اهداف آموزش در نظر گرفته شود و سپس متناسب‌ترین شیوه برای آموزش آن مشخص گردد. به این روش اثر بخشی آموزش‌های ارائه شده نیز بیشتر خواهد بود. برای اینکه به‌چنین شیوه‌ای در آموزش دست پیدا کرد لازم است تا اهداف اصلی سازمان از آموزش کارکنان خود در نظر گرفته‌شود و بر اساس آن بندهای لازم برای آموزش تدوین گردد.

3- اجرای برنامه‌های آموزش:

برای اینکه بهترین نتیجه از آموزش به دست آید لازم است تا بهترین شرایط برای هر دو گروه آموزش دهنده و آموزش گیرنده فراهم باشد. این شرایط اعم از مکان مناسب و مستندات و تجهیزات لازم می‌باشد. در آموزش اتوماسیون صنعتی به کارکنان این نکات دارای اهمیت زیادی هستند.

4- ارزیابی دوره آموزشی و میزان اثر بخشی آن:

بعد از اتمام پروسه آموزش باید از میزان اثر بخشی و کارآمدی آن نیز مطلع شد. برای این منظور انجام ارزشیابی بعد از دوره می‌تواند مفید و نتیجه بخش باشد. در دوره‌های آموزشی که توسط گروه صنعتی سپیانی برای افزایش کارایی پرسنل انجام می‌گیرد تمام موارد فوق در نظر گرفته‌شد و آموزش‌های جامعی ارائه می‌شود که نیاز پرسنل را برای دوره زمانی طولانی برآورد می‌سازد. این آموزش‌ها توسط مهندسین و کادر مجرب که سال‌ها تجربه کار عملیاتی و آموزشی را با هم دارند صورت می‌پذیرد. همین امر آموزش‌ اتوماسیون صنعتی توسط گروه صنعتی سپیانی را اثربخش و کارآمد می‌کند.

پایش تمام مراحل آموزش:

یکی دیگر از اقداماتی که در میزان اثر بخشی آموزش‌های سازمانی کمک زیادی می‌کند پایش کردن کلیه مراحل آموزش است. وقتی از پایش در این مبحث صحبت می‌کنیم منظور اطمینان یافتن از میزان کارایی آموزش‌ها می‌باشد. در واقع باید بررسی نمود که آیا مراحل مختلف اموزشی به‌همان نتیجه‌ای که انتظار می‌رفت دست یافته است یا خیر؟ البته باید توجه نمود که این پایش باید به وسیله افراد متخصص در این حوزه صورت گیرد و هر کسی قادر نیست برآورد درستی از آن داشته‌باشد.

حتما بخوانید:

اتوماسیون صنعتی PLC

بروزرسانی plc چیست؟ مراحل آن

8 نکته طلایی فرآیندهای اتوماسیون صنعتی

 

آیا با استفاده از اتوماسیون‌های صنعتی افراد بیکار خواهند شد؟

یکی از نگرانی‌هایی که افراد در خصوص اتوماسیون صنعتی دارند این موضوع است که افراد با به کارگیری انواع اتوماسیون صنعتی بیکار شده و در نتیجه نظم و رفاه اجتماعی نیز از بین خواهد رفت. در بخش آموزش اتوماسیون صنعتی به این موضوع بصورت جامع پرداخته‌خواهد شد. اما باید گفت با وجودی که تجهیزات و رایانه‌ها جایگزین نیروی انسانی خواهند شد اما این به معنای بیکار شدن افراد در مجموعه نیست. بلکه در مقابل جایگاه شغلی آنان ارتقا یافته‌و تغییر می‌کند.

در واقع در مجموعه‌هایی که از اتوماسیون صنعتی استفاده می‌کنند نیروی انسانی وظیفه نظارت بر عملکرد سیستم و نیز نگهداری و تعمیر آن را بر عهده دارد. البته برای انجام این سلسله از وظایف نیاز به آموزش اتوماسیون صنعتی وجود دارد که به مهارت‌های لازم در این خصوص را به کارکنان و نیروی انسانی شاغل در مجموعه بیاموزد. این موضوع بسطی فراتر از این حد دارد. در دنیای مدرن امروزه‌و رقابت زیادی که بین برندها و شکرت‌های تولید کننده وجود دارد اگر یک مجموعه تمایلی به‌استفاده از اتوماسیون‌های صنعتی از خود نشان ندهد در بازار رقابت براحتی حذف شده‌و در نتیجه‌نیروی کار شاغل در آن نیز بیکار خواهند شد.

بنابراین استفاده از اتوماسیون صنعتی نه‌تنها موجب بیکار شدن نیروی انسانی نخواهد شد بلکه باعث ارتقا یافتن سطح کاری او نیز می‌شود. بیشتر تجهیزات و دستگاه‌هایی که در اتوماسیون‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند مشاغل طاقت فرسا و دشواری را بر عهده دارند که انجام آن‌ها برای انسان ملال آور و یا خطرناک است. بنابراین امنیت سلامت کارکنان نیز در این حالت بیشتر محفوظ خواهد ماند.

تاثیر پشتیبانی نیروی کار ماهر در بهره‌وری اتوماسیون صنعتی:

با وجودی که افزایش دقت و سرعت در استفاده از ماشین آلات به خودی خود بهره‌وری در مجموعه را بالا می‌برد اما به هر حال این ماشین آلات نیاز به مراقبت و نگهداری و در پاره‌ای از اوقات نیاز به تعمیر دارند. از این رو حضور نیروی انسانی آموزش دیده‌در افزایش میزان بهره‌وری سیستم اثر گذار بوده‌و نباید نادیده‌گرفته‌شود. از این منظر باید بطور جدی نسبت به آموزش اتوماسیون صنعتی به کارکنان اقدام نمود. زیرا تجهیزات مدرن نیروی کار آگاه و توانا نیز نیاز دارد.

خط تولید plc

حتما بخوانید:

فروش تجهیزات اتوماسیون صنعتی

طرح توجیهی اتوماسیون صنعتی خط تولید

اتوماسیون فرآیند هوشمند (RPA) چیست؟

 

کمپانی‌های برتر جهان در اتوماسیون صنعتی:

در این بخش از مقاله درباره غول‌های اتوماسیون صنعتی در جهان خواهیم گفت. یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های اتوماسیون‌های صنعتی را می‌توان PLC دانست. در این رابطه‌نیز طبق آمار منتشر شده در سال 2017 شرکت زیمنس در قله تولید و فروش PLC در جهان ایستاده‌است. دیگر رقبای این شرکت نیز راکول و میتسوبیوشی نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

برای اجرا و راه‌اندازی اتوماسیون صنعتی در خط تولید کارخانه خود می‌توانید با مشاورین ما در گروه صنعتی سپیانی تماس گرفته‌و از بین تمام برندهای مطرح در دنیا بهترین گزینه که با بودجه‌و نیاز شما تناسب داشته‌باشد را انتخاب کنید. مشاوره‌ها و راهنمایی‌های لازم قبل از فروش محصولات و ارائه خدمات توسط مهندسین و تکنیسین‌های گروه صنعتی سپیانی ارائه خواهد شد. بعد از راه‌اندازی اتوماسیون‌های صنعتی خدمات مربوط به آموزش اتوماسیون صنعتی به کارکنان را نیز می‌توانید به مهندسین مجموعه سپیانی واگذار کرده و خدمات آموزشی جامعی را با رعایت استانداردهای جهانی دریافت کنید.

 

مطالب مرتبط:

پی ال سی (PLC) چیست؟

برنامه نویسی صنعتی چیست؟

انواع پی ال سی  (PLC) کدامند؟

 

مراحل مختلف اجرای اتوماسیون صنعتی چیست؟

برای اینکه سیستم‌های اتوماسیون صنعتی مورد نیاز بدرستی شروع به کار کند لازم است تا بدرستی اجرا و راه‌اندازی گردد. مراحل اجرای آن نیز عبارتند از:

  • طراحی اتوماسیون صنعتی
  • تامین نمودن قطعات و کالاها
  • برنامه نویسی‌های لازم برای رایانه کنترلی
  • راه‌اندازی
  • آموزش اتوماسیون به کارکنان

البته اگر تعداد دقیق و ریز این مراحل را در نظر بگیریم چیزی در حدود 36 مرحله نیاز است تا کار بدرستی و اصولی پیش برود.

1- درخواست مشتری:

در واقع اولین بخش از کار درخواست مشتری مبنی بر تهیه و خرید اتوماسیون صنعتی برای خرید تولید خود است. در این درخواست نیاز و دلیل استفاده از این تجهیزات مشخص خواهد شد و همان اساس طراحی‌های بعدی در کار قرار می‌گیرد.

2-مشاوره‌های اولیه:

در این بخش از کار با همکاری کارفرما و پیمانکار مشاهدات و اطلاعات مورد نیاز در خصوص پروژه بدست آمده‌و سپس پیمانکار بر اسا دانش و تجربه خود راهنمایی‌های لازم را برای دستیابی به اهداف کارفرما ارائه می‌کند. این مشاوره از نوع سیستم و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری در کار می‌باشد.

3- بازدید حضوری:

در این مرحله لازم است تا پیمانکار برای بازدید به مکان پروژه‌رفته‌و مستندات لازم را بدست می‌آورد. حضور کارشناسان فنی از طرف پیمانکار در محل پروژه دید درست و جامعی را ایجاد می‌کند. چرا که کارفرما ممکن است از زاویه دید خود موارد را تفسیر کرده باشد.

4- طراحی سیستم اتوماسیون صنعتی:

اطلاعات مختلفی که تا این مرحله جمع آوری شده‌است اساس طراحی و تدوین پیشنهاد پیمانکار برای رفع نیاز کارفرما خواهد بود. پارامترهایی که در این مرحله باید ارائه گردد شامل:

  • نوع فرآیند
  • روند کاری
  • رفع نیاز کارفرما
  • تجربه فنی پیمانکار
  • موجودی بازار
  • امکانات وارد کردن قطعات

و مواردی از این دست می‌باشد.

5- ارائه برنامه مالی و زمانبندی کار:

در این مرحله‌هزینه‌ها برآورد شده و زمانبندی دقیقی از سرعت پیشرفت کار به‌کارفرما ارائه‌می‌گردد.

6- آموزش اتوماسیون صنعتی:

در انتهای این پروسه‌آموزش‌های لازم به کارکنان برای نگهداری و کار با این سیستم‌های اتوماسیون صنعتی داده‌می‌شود. همچنین در خصوص سرویس کردن و تعمیر قطعات نیز در صورت تمایل کارفرما می‌توان آموزش‌های درخوری ارائه نمود.

یکی از بهترین راه‌های تهیه تجهیزات و راه‌اندازی خطوط تولید اتوماسیون شده همکاری با گروه‌ها و افراد خبره‌و با تجربه‌است. گروه صنعتی سپیانی با سال‌ها فعالیت تخصصی در این زمینه خدمات جامعی را از تهیه و تامین قطعات تا طراحی و راه‌اندازی نمودن خطوط اتوماسیون‌ شده‌ی صنعتی و نیز آموزش به کارکنان در جهت بهره‌وری بیشتر مجموعه ارائه می‌نماید. کافی است تا با کارشناسان ما در گروه صنعتی سپیانی تماس حاص فرموده و فرم درخواست مشاوره را پر کنید.

 

حتما بخوانید:

اتوماسیون خطوط تولید لبنیات

مزایای اتوماسیون صنعتی چیست؟

اتوماسیون خط تولید شامل چیست؟

 

سخن آخر:

آموزش اتوماسیون صنعتی یکی از اقدامات لازم و ضروری برای بالا بردن بهره‌وری و کارکرد تجهیزات در خطوط تولید اتوماسیون شده است. همچنین با این آموزش‌ها دیگر نه تنها نیروی کار با اجرای اتوماسیون صنعتی بیکار نخواهد شد بلکه ارتقای شغلی نیز پیدا کرده و در مشاغل ایمن و بی‌خطر به فعالیت خواهد پرداخت. فراموش نکنید که بدون حضور اتوماسیون صنعتی بسیاری از صنایع دیگر قادر به ادامه فعالیت و رقابت در بازار نخواهند بود و ناگزیر به تعطیلی و اتمام فعالیت می‌شوند. برای ثبت درخواست خود در وب سایت گروه صنعتی سپیانی و یا از طریق واتس‌ آپ اقدام فرمایید. همچنین میتوانید از راه های دیگر ارتباطی موجود در صفحه تماس با ما نیز اقدام نمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *