اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون خط تولید شامل چه چیزی است؟

اتوماسیون خط تولید 2

اتوماسیون خط تولید

تولیدکنندگان در تمام صنایع به چالش کشیده می‌شوند تا درباره کاری که انجام می‌دهند و نحوه انجام آن تجدیدنظر کنند. در خط تولید، همه چیز در مورد رسیدن به سطوح بالاتری از کیفیت و کارایی محصول است. اما این بدان معنا نیست که شما باید درگیر یکپارچگی و تعویض تجهیزات قدیمی باشید. ما همچنان بیشترین ارزش را در استفاده بهینه از آنچه در حال حاضر دارید می‌بینیم. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا تمام اطلاعات لازم را درمورد اتوماسیون خط تولید کسب کنید.

چرا شرکت‌های بیشتر و بیشتری به اتوماسیون خط تولید خود روی می‌آورند؟

شرکت‌هایی که اهمیت اتوماسیون خطوط تولید خود را احساس می‌کنند در حال حاضر به سمت اتوماسیون کار می‌کنند. مدت هاست که درباره اهمیت اتوماسیون صحبت می‌شود. اما چرا اخیراً توجه بیشتری به آن جلب شده است و شرکت‌های بیشتری آن را معرفی می‌کنند؟

  • افزایش هزینه‌های نیروی کار هم در داخل و هم در خارج از کشور
  • کمبود مزمن نیروی کار
  • بررسی بهره وری

مطالب مرتبط:

اتوماسیون صنعتی چیست؟

انواع اتوماسیون صنعتی کدامند؟

پروپوزال اتوماسیون صنعتی خطوط تولید

تا به حال، جریان تولید با استخدام تعداد زیادی کارگر با دستمزد پایین، بهره وری را حفظ کرده است. با این حال، اخیراً هزینه‌های نیروی کار حتی در خارج از کشور نیز افزایش یافته است و شرایط فعلی این است که دیگر نمی‌توان از همان روش‌های تولید قبلی استفاده کرد. علاوه بر این، به دلیل تنوع سبک کار، کمبود نیروی کار در هر کارخانه‌ای رخ می‌دهد. واضح است که این روند همچنان رو به رشد خواهد بود. بنابراین اتوماسیون خط تولید در کانون توجه قرار گرفته است.

اتوماسیون 1

هدف از اتوماسیون خط تولید

(1) با بهبود بهره وری و تثبیت کیفیت، سود را به حداکثر برسانید.

هدف از اتوماسیون خط تولید بسته به شرکت متفاوت خواهد بود با این حال، همه آنها یک چیز مشترک دارند: حداکثر کردن سود. با اتوماسیون خط تولید، می‌توان انتظار “بهبود بهره وری” و “ثبات کیفیت” را داشت. در نهایت، اتوماسیون تجهیزات تولید باید مورد توجه هر شرکتی قرار گیرد، زیرا در نهایت منجر به سود می‌شود.

(2) از بین بردن عوامل منفی (افراد، ماشین آلات، مواد، روش ها)

در تولید، «بهره‌وری» و «کیفیت» تا حد زیادی با موارد زیر مرتبط است.

  • افراد: کارگر / عامل انسانی
  • ماشین آلات: عوامل مربوط به ماشین آلات و تجهیزات
  • مواد: عوامل مرتبط با مواد اولیه
  • روش ها: روش کار و عوامل مرتبط با روش

اخیراً «رسانه: علل مرتبط با اطلاعات»، «مدیریت: علل مرتبط با مدیریت» و «محیط زیست: علل مرتبط با تغییرات محیطی» به این عوامل اضافه شده است، اما عوامل فوق اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.
“انسان: کارگر/عوامل انسانی” مهمترین بخش این موارد است. با اتوماسیون “کارگران” مرتبط با همه عوامل به “ربات” به عبارت دیگر با خودکارسازی خط تولید منجر به ارتقای بهره وری و کیفیت می‌شود.

مزایای اتوماسیون خط تولید:

با این اوصاف، فکر می‌شود تصور اینکه چه مزایایی در اتوماسیون خط تولید وجود دارد، دشوار است. بنابراین، مزایای اتوماسیون خط تولید را توضیح خواهیم داد. مزایای اتوماسیون خط تولید عبارتند از:

  • بهره وری بیشتر
  • کیفیت پایدار
  • حذف عوامل نامشخص
  • کاهش هزینه‌های نیروی کار

(1) بهبود بهره وری

انسان‌ها نمی‌توانند 24 ساعت شبانه روز کار کنند. البته می‌توانید بصورت شیفتی به کار ادامه دهید اما باز هم محدودیت‌هایی وجود دارد. ربات‌ها می‌توانند 24 ساعت شبانه روز و 365 روز سال کار کنند. علاوه بر این، از آنجا که آنها می‌توانند سریعتر از انسان کار کنند، تعداد تولید به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. بعنوان مثال، مواردی وجود دارد که در آن تجهیزاتی که دارای خطوط تولید خودکار هستند. حجم تولید را تا سه برابر افزایش داده‌اند، هرچند تعداد کارگران به یک سوم کاهش یافته است.

(2) کیفیت محصول پایدار

حتی اگر همان روند تولید حفظ شده باشد. مهارت کارگری، وضعیت جسمانی کارگر باعث ایجاد تغییرات در کیفیت محصول و تعداد تولید خواهد شد. با یک ربات، بدون توجه به اینکه چه کسی آن را اداره می‌کند، می‌توان سطح کیفیت ثابتی را حفظ کرد.

(3) تشخیص علت آسان و بهبود مکرر

تغییرات بدلیل عوامل مختلفی تا زمانی که محصول تکمیل شود رخ می‌دهد. البته مواقعی هم هست که محصولات معیوب بدلیل خطای انسانی تولید می‌شوند. بعنوان یک انسان، این امر اجتناب ناپذیر است. در حال حاضر مقابله با این خطاهای انسانی یا بهبود آنها دشوار است، زیرا به قدری مبهم هستند که کار بدلیل کم خوابی دقیق نبود و یا در ابتدا مشکلی در روش تولید وجود داشت.

اتوماسیون خط تولید، شناسایی علت محصولات معیوب و مشکلات را آسان تر می‌کند. همچنین، اگر به داده‌ها نگاه کنید، پیدا کردن مشکلات آسان تر خواهد بود، بنابراین می‌توانید بلافاصله آنها را بهبود بخشید.

(4) کاهش هزینه‌های نیروی کار

با اتوماسیون خط تولید می‌توان هزینه‌های نیروی کار را تا حد زیادی کاهش داد. ما می‌توانیم تعداد کارگران مورد نیاز برای کل کارخانه را کاهش دهیم و همچنین می‌توان هزینه‌های ناگهانی تأمین منابع انسانی لازم را در هنگام ترک ناگهانی کارگران کاهش داد.

 

حتما بخوانید:

انواع نرم افزار های مدیریت تولید

خرید تجهیزات اتوماسیون صنعتی

فروش تجهیزات اتوماسیون صنعتی

 

معایب اتوماسیون خط تولید:

اتوماسیون خط تولید شما مزایای زیادی دارد. با این حال، اتوماسیون هنوز هم چالش‌ها و معایب خود را دارد. بنابراین، بیایید بررسی کنیم که آیا بسته به موقعیت و هدف شرکت شما اتوماسیون را پیشنهاد کنیم یا خیر. این بار به معرفی معایب و مسائلی می‌پردازم که در هنگام معرفی اتوماسیون خط تولید می‌توان به آن توجه کرد.

(1) هزینه معرفی بالا

  • بزرگترین مشکل در اتوماسیون خط تولید، هزینه در زمان معرفی است.
  • آموزش و استخدام مهندسان
  • هماهنگی با تجهیزات خط مرتبط
  • تضمین ایمنی

(2) اتوماسیون بدون متخصص دشوار است.

حتی اگر خط تولید خودکار باشد، وضعیت فعلی این است که ساخت آن کاملاً بدون متخصص دشوار است.

  • تنظیم ربات
  • مدیریت تعمیرات و نگهداری
  • توجه انسان در جزئیات

ممکن است اتوماسیون قطعاتی که بطور مطلق نیاز به کارگران دارند، مانند موارد فوق، دشوار باشد. با این حال، 100٪ غیرممکن نیست، بنابراین اگر قطعه ای وجود دارد که می‌خواهید خودکار کنید، ایده خوبی است که یک بار با گروه سپیانی مشورت کنید.

(3) به منابع انسانی عالی نیاز است.

معرفی ربات‌ها نیاز به نیروی انسانی بعنوان کارگر را از بین می‌برد. با این حال، پس از معرفی یک ربات جدید، ما به منابع انسانی نیاز داریم که بتواند آن را “راه اندازی و مدیریت” کند. می‌توانید آنها را در خانه آموزش دهید، آنها را استخدام کنید یا آنها را برون سپاری کنید. مهم نیست که چه چیزی را انتخاب می‌کنید، به منابع انسانی جدیدی نیاز خواهید داشت، پس این را در نظر داشته باشید.

حتما بخوانید:

آموزش اتوماسیون صنعتی

مانیتورینگ صنعتی و کنترل خط تولید 

خودکارسازی یا اتوماسیون خط تولید چیست؟

خط تولید اتوماتیک

انواع اتوماسیون صنعتی کدامند؟

اتوماسیون ثابت یا سخت

تجهیزات اتوماسیون ثابت روزانه حجم زیادی از همان محصول را تولید می‌کنند. یک توالی ثابت از عملیات وجود دارد که نیازی به سفارشی سازی ندارد. عملیات بر اساس چیدمان ماشین آلات و اجزاء هدایت می‌شود.

مزایا:

  • بطور معمول، یک سیستم ثابت در مقایسه با دستگاه‌های قابل برنامه‌ریزی و انعطاف‌پذیر، گزینه ارزان‌تری است.
  • اتوماسیون ثابت کیفیت محصول را از طریق سازگاری بهبود می‌بخشد.
  • تجهیزات ثابت با سرعت بالا ثابت کار می‌کنند که باعث افزایش نرخ تولید می‌شود.
  • هنگام استفاده از تجهیزات ثابت، ROI به دلیل کاهش هزینه واحد برای هر قطعه فروخته شده مثبت است.

معایب:

  • طرح دستگاه ثابت غیر قابل انعطاف است، بنابراین تغییرات طراحی پرهزینه و زمان بر است.

اتوماسیون قابل برنامه ریزی

اتوماسیون قابل برنامه ریزی برای تولید کننده‌ای است که به یک خط تولید انعطاف پذیر برای اجرای دسته‌ای نیاز دارد. این سیستم امکان پیکربندی مجدد یا برنامه ریزی مجدد ماشین را برای مشخصات مختلف محصول فراهم می‌کند. کنترل عددی کامپیوتری (CNC) کنترل ماشین را از طریق نرم افزار خودکار می‌کند و نمونه‌ای از اتوماسیون قابل برنامه ریزی است.

مزایا:

  • این سیستم انعطاف پذیرتر از ثابت است. بنابراین برخی از متغیرهای محصول را فراهم می‌کند.
  • این سیستم برای اجرای چند ده تا بیش از 1000 واحد طراحی شده است.

معایب:

  • برای متغیرهای محصول، پیکربندی مجدد نرم افزار و تجهیزات سیستم هنوز هم می‌تواند زمان بر باشد.
  • با تجهیزات قابل برنامه ریزی، هزینه‌های اولیه بیشتر از ماشین آلات عمومی است.

اتوماسیون انعطاف پذیر یا نرم

این سیستم با گسترش اتوماسیون قابل برنامه‌ریزی، انعطاف پذیری بیشتری را در اجرای دسته‌ها با زمان کمتر از دست می‌دهد. با استفاده از این سیستم، بطور معمول ربات‌ها و بازوهای رباتیک با انواع گیره‌ها را خواهید دید.

مزایا:

  • دسته‌های کوچک را می‌توان با حداقل زمان از کار افتادن دستگاه ایجاد کرد.
  • تولید مداوم با تنظیمات برنامه ریزی شده متغیر محصول به ترتیب افزایش می‌یابد.

معایب:

  • این سیستم به بیشترین سرمایه گذاری اولیه نیاز دارد.
  • اجزایی باید گنجانده شوند که امکان تغییرات سریع را فراهم کنند، مانند بازوی رباتی که به کنترل‌کننده‌های منطقی، حسگرها و لیزرها نیاز دارد. برای تغییر قطعات، برنامه نویسی و نگهداری به نیروی کار ماهر نیاز خواهد بود.

حتما بخوانید:

معرفی تجهیزات اتوماسیون صنعتی

بهترین برند تجهیزات اتوماسیون صنعتی

طرح توجیهی اتوماسیون صنعتی خط تولید

خط تولید خودکار

نکاتی برای اتوماسیون خط تولید

در زیر، ما چند نکته را به اشتراک می‌گذاریم که هنگام تلاش برای بهبود کارایی خط تولید و کیفیت محصول باید در نظر بگیرید.

1. با نگاهی دقیق به اولین بازده (FTY) شروع کنید.

هر چه ایستگاه‌های بیشتری در یک خط وجود داشته باشد، نیاز به فرآیند تضمین کیفیت مبتنی بر داده‌ها بیشتر می‌شود که بتواند اطمینان حاصل کند که FTY در هر ایستگاه تا حد ممکن نزدیک به 100٪ است. به عنوان مثال، خطی را در نظر بگیرید که دارای 50 ایستگاه بصورت سری است و هر ایستگاه بطور متوسط با FTY 99 درصد کار می‌کند.

این 99 درصد ممکن است بالا به نظر برسد. اما در پایان خط، بازده عملیات نورد یا RTY، تنها حدود 60 درصد است. در نتیجه نرخ ضایعات یا دوباره کاری 40٪ است. این برای شما هزینه زیادی خواهد داشت.

2. پیدا کنید عیوب از کجا و در چه زمانی شروع می‌شود.

هر چه نقص تولیدی را که بر FTY تأثیر می‌گذارد به نقطه مبدا نزدیک‌تر تشخیص دهید و آن را تعریف کنید، اختلال کمتری در تولید کلی ایجاد می‌کند و رفع آن هزینه کمتری خواهد داشت. با این حال، بسیاری از خطوط همچنان به روش‌های تست، بازرسی و کنترل کیفیت تکیه می‌کنند که تشخیص عیب را به پایین‌دست هدایت می‌کند. چرا به صرف زمان، پول و مواد برای یک قطعه یا مجموعه فرعی که ممکن است مجبور به اسقاط شود ادامه دهیم؟

این بدان معنا نیست که آزمایش‌های پایان خط یا سایر آزمایش‌های پایین‌دستی جای خود را ندارند. اما باز هم، برای افزایش کیفیت کلی، تمرکز تیم شما باید بر چیزی بیش از یک بررسی نهایی کیفیت باشد. در عوض، در نظر بگیرید که چه کنترل‌ها و موازنه‌هایی می‌توانند و باید در هر مقطع بحرانی با پیشرفت یک قطعه یا مونتاژ در مسیر پایین‌تر ایجاد شوند.

3. از داده‌های تولید قطعه خود ارزش واقعی بدست آورید.

با در نظر گرفتن نکات فوق، سوال منطقی بعدی این است که وقتی نقصی تشخیص داده شود یا قطعه‌ای در بررسی کیفیت ناموفق باشد، چه باید کرد؟ جواب ساده است: با جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های مناسب، دلیل آن را بیابید.

برای مثال قطعه‌ای را در نظر بگیرید که در تست نشتی شکست خورده است. در ایستگاه‌های قبلی این قسمت حفاری و کلمپ شده و تحت عملیات توزیع و جوش قرار گرفت. نقص در هر یک یا بیشتر از این فرآیندها می‌تواند باعث شکست تست نشت شود.

با سنسورها و نرم‌افزار مناسب، ایستگاه‌های فرآیند موجود در خط را می‌توان به ابزارهای هوشمند برای جمع‌آوری، همبستگی و تجسم داده‌های تولید قطعه بسیار دانه‌ریز که توسط قطعه تولید می‌شود، نه ماشین، در طول یک فرآیند یا چرخه آزمایش، مجهز کرد. این به شما امکان می‌دهد بجای اینکه فقط به ایستگاه برای بینش‌های مؤثرتر و عملی‌تر نگاه کنید، مشکل را از منظر آن قسمت در نظر بگیرید.

حتما بخوانید:

راه اندازی انواع خطوط تولید صنعتی

انجام پروژه های اتوماسیون صنعتی

بروزرسانی و نوسازی خطوط تولید صنعتی

 

جمع بندی:

مهم نیست که کدام نوع اتوماسیون خط تولید را انتخاب می‌کنید، همه ایده‌های نوآورانه شما برای اتوماسیون جدید باید در چارچوب سازمان و بودجه شما کار کنند. اما برنامه ریزی قبلی شما بیهوده نبوده. شما مزایای اتوماسیون خط تولید خود را محاسبه کرده‌اید و آماده شروع اعمال تغییرات هستید. اتوماسیون نباید همه یا هیچ باشد. اگر تازه شروع به درک مفاهیم اتوماسیون کرده‌اید، احساس نکنید که باید با یک به روز رسانی ماشین آلات بزرگ شروع کنید. محدود کردن نیازهای خود و شروع آهسته به مدیریت توسعه و آزمایش کمک می‌کند. این همچنین به شما زمان می‌دهد تا فناوری‌های جدید تولید را مصرف کنید و هضم کنید. ممکن است از اینکه با چه سرعتی به آن دست می‌یابید شگفت زده شوید.

چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با اتوماسیون خط تولید دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های مختلف خطوط تولید و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ  و نیز فرم درخواست مشاوره با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *