اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون صنعتی در کشور های عربی

اتوماسیون صنعتی عربی

اتوماسیون صنعتی

با ساخت چندین شهر هوشمند توسط عربستان سعودی و تمرکز امارات متحده عربی بر انقلاب صنعتی چهارم (4IR) که به آن صنعت 4.0 نیز گفته می‌شود، خاورمیانه به سمت اتوماسیون پیش می‌رود. بر اساس گزارش اخیر، یکی از سه گرایش برتر در حال توسعه در عربستان سعودی و امارات در سال 2023، اتوماسیون صنعتی است. بر اساس تحقیقات، زندگی هوشمند و کار هوشمند دو روند آینده در این دو کشور و کشورهای عربی هستند.

نزدیک به 4000 کارخانه در عربستان سعودی به شدت به تجهیزات و فناوری‌های خودکار وابسته خواهند بود. این مطالعه نشان داد که هدف اصلی، بهره‌مندی از هوش مصنوعی (AI) و نوآوری‌های هوشمند، کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی است. با کمک فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، بلاک چین، ربات ها، چاپ سه بعدی و اینترنت اشیا، دولت عربستان امیدوار است از مزایای 4IR استفاده کند.

geer

حتما بخوانید:

اتوماسیون صنعتی PLC

اتوماسیون صنعتی چیست؟

انواع اتوماسیون صنعتی کدامند؟

اتوماسیون صنعتی در امارات

در همین حال، امارات متحده عربی بر افزایش بهره وری و ارائه محصولات نوآورانه تر با استفاده از سیستم‌های خودکار طی 50 سال آینده تمرکز دارد. به لطف این دستگاه‌های خودکار کنترل کننده عملیات در بسیاری از کارخانه ها، کارمندان آزادی بیشتری در ساعات کاری و الگوهای کاری خود خواهند داشت.

عملکرد کارخانه‌ها و تأسیسات تولید، که بر فناوری‌های هوش مصنوعی متکی است، به عنصری حیاتی در موفقیت تولید در هر بخش معین تبدیل شد. این حرکت برای افزایش سود و حفظ رشد و پایداری بسیار مهم است. کار هوشمند که به عنوان کار ترکیبی نیز شناخته می‌شود، مورد علاقه کارفرمایان و کارمندان است زیرا بهره‌وری را افزایش می‌دهد. نزدیک به 70 درصد از مشاغل امارات متحده عربی می‌گویند ناتوانی در رسیدگی به شیوه‌های کاری ترکیبی و روش‌های استخدام منجر به جابجایی بالای کارمندان و تلاش برای یافتن استعدادهای تازه می‌شود.

برای ایجاد تعادل ایده‌آل کار و زندگی برای شهروندان خود، ابرشهر NEOM به نام The Line قبلاً برای عربستان سعودی برنامه ریزی شده است. عربستان سعودی یک منطقه مترقی است. ما دیگر بهانه‌ای نداریم که به کار هیبریدی یا هوشمند اعتقاد نداشته باشیم. بعنوان مثال، 33 درصد از شرکت‌ها شاهد افزایش بهره‌وری از کار هیبریدی در بیش از 50 درصد در خود امارات هستند.

اتوماسیون صنعتی در خاورمیانه

بر اساس گزارش ResearchAndMarkets.com پیش‌بینی می‌شود که بازار اتوماسیون صنعتی خاورمیانه در طی سال‌های 2019-25 با CAGR 5.2 درصد رشد کند. در این گزارش آمده است که عربستان سعودی، ترکیه و امارات کشورهای درآمدزای کلیدی در بازار کلی اتوماسیون صنعتی خاورمیانه هستند و انتظار می‌رود بخش تاسیسات برق و تصفیه آب تا سال 2025 سهم درآمدی کلیدی را در اندازه بازار اتوماسیون صنعتی خاورمیانه بدست آورد.

این گزارش نشان می‌دهد که این به دلیل ابتکارات مطلوب دولت برای تقویت بخش‌های انرژی تجدیدپذیر در بسیاری از کشورهای عربی است. تلاش‌هایی که برای تنوع بخشیدن به اقتصادهای منطقه انجام می‌شود شامل توسعه نیروگاه‌های جدید برق و تصفیه آب در آینده نزدیک می‌شود. در نتیجه، این گزارش می‌افزاید، در نتیجه، کشورهای عربی تعداد صنایع غیرنفتی رشدی را تجربه خواهند کرد که به نوبه خود رشد تقاضا برای اتوماسیون صنعتی در سراسر منطقه را در دوره پیش بینی افزایش خواهد داد.

حتما بخوانید:

آموزش اتوماسیون صنعتی

مانیتورینگ و کنترل خطوط تولید (مانیتورینگ صنعتی)

آینده اتوماسیون صنعتی در کشورهای عربی

در این گزارش آمده است که ابتکارات دولت برای کاهش وابستگی بسیاری از کشورها به بخش نفت و گاز و سرمایه‌گذاری هنگفت در بخش تولید داخلی از جمله صنایع دارویی، خودروسازی و صنایع غذایی، تقاضا برای بازار اتوماسیون صنعتی خاورمیانه را در سال‌های آینده افزایش خواهد داد.

علاوه بر این، نیاز روزافزون به اتوماسیون برای بهره‌وری بهتر تولید در بخش صنعتی، راه‌های جدیدی را برای راه حل‌های اتوماسیون صنعتی باز می‌کند. بطور کلی بخش صنعتی پررونق در منطقه بدلیل ابتکاراتی مانند استراتژی صنعتی دبی 2030 و برنامه توسعه صنعتی و لجستیک ملی، همراه با چندین پروژه غیرنفتی آتی، همچنان نقش مهمی در رشد بازار اتوماسیون صنعتی ایفا خواهد کرد.

پیامدهای کووید 19:

پیامدهای کووید 19 بر بازار اتوماسیون صنعتی کشورهای عربی چیست؟

در طول اپیدمی جهانی کووید 19، فناوری اتوماسیون صنعتی بعنوان یک رسانه قدرتمند برای محافظت از فرآیندها و افراد عمل کرد. علاوه بر این، تجارت نهایی دارویی و صنایع غذایی فرآوری شده، شاهد افزایش قابل توجهی در تقاضا برای راه حل‌های اتوماسیون صنعتی بوده است. کووید 19 بطور قابل توجهی بر زنجیره ارزش و تقاضای بازار اتوماسیون صنعتی تأثیر گذاشت. این بیماری همه گیر تقاضا برای راه حل‌های اتوماسیون صنعتی را در کشورهایی که بشدت از شیوع این بیماری آسیب دیده‌اند، کاهش داد.

در طول کووید 19، اینترنت اشیا (IoT) نقش مهمی در اتوماسیون صنعتی ایفا کرد زیرا به ایجاد معماری‌های سیستمی کارآمد، مقرون‌به‌صرفه و پاسخ‌گو کمک می‌کند. راه حل‌های صنعتی اینترنت اشیا (IIoT) به اتصال دارایی‌های صنعتی، افزایش کارایی و ایجاد سریع شفافیت کمک کرد.

مدیریت دستگاه و نرم‌افزار طبقه فروشگاه با راه‌حل‌های محاسباتی IIoT و لبه‌ای در طول عمر آسان‌تر می‌شوند. در نتیجه، شرکت‌ها شروع به استفاده از راه حل‌های IIoT برای خودکارسازی فرآیند تولید و بهبود رضایت مشتری کردند. چنین پذیرش گسترده‌ای از راه حل‌های IIoT احتمالاً به رشد بازار اتوماسیون صنعتی دامن می‌زند.

رشد بازار اتوماسیون صنعتی:

تاثیرگذاران اصلی در رشد بازار اتوماسیون صنعتی در کشورهای عربی کدامند؟

به لطف فناوری‌های اتوماسیون صنعتی، که به آنها کمک می‌کند داده‌های شرکتی و عملیات چند کارخانه‌ای را تجمیع کنند، تولیدکنندگان می‌توانند به داده‌های کف کارخانه در زمان واقعی دسترسی داشته باشند. تولیدکنندگان در صنایع مصرف کننده نهایی مانند نفت و گاز، غذا و نوشیدنی، خودرو، و هوافضا و دفاع بدنبال راه حل‌هایی هستند که می‌تواند به آنها در تجزیه و تحلیل داده‌ها در زمان واقعی و تعمیر و نگهداری پیشگیرانه و دید بهتر کارخانه تولید برای بهبود وضعیت رندمان کارخانه کمک کند.

علاوه بر این فن‌آوری‌های اتوماسیون صنعتی مانند HMI، تولیدکنندگان را قادر می‌سازد تا فرآیندهای تولید را از نزدیک نظارت کنند و بسرعت با تقاضاهای در حال تغییر سازگار شوند و در نتیجه کارایی عملیاتی را افزایش داده و زمان توقف برنامه‌ریزی نشده را کاهش دهند. راه‌حل‌های نگهداری پیش‌بینی‌کننده و مدیریت دارایی با نظارت بر ویژگی‌هایی مانند دما، جریان، ولتاژ، سرعت، ارتعاش و مکان، دید بهتری را در وضعیت تجهیزات به کاربران می‌دهد. همچنین پیش‌بینی می‌کند که چه زمانی قطعات احتمالاً شکسته می‌شوند، که اجازه می‌دهد اقدامات خیلی زودتر انجام شود و کارایی افزایش یابد. در نتیجه راندمان اتوماسیون صنعتی در طول زمان افزایش خواهد یافت.

فرصت 22

حتما بخوانید:

برنامه نویسی صنعتی چیست؟

خودکارسازی یا اتوماسیون (Automation) خط تولید

چالش ها:

چالش‌های کلیدی در بازار اتوماسیون صنعتی در کشورهای عربی چیست؟

نصب و راه اندازی کارخانه‌های تولید خودکار جدید نیاز به فناوری‌های پیشرفته اتوماسیون دارد. سرمایه گذاری قابل توجهی در تجهیزات، نرم افزار و آموزش برای راه اندازی واحدهای تولیدی مورد نیاز است. سرمایه گذاری در چنین مقدار زیادی برای تازه واردانی که اولین تولید خود را می‌سازند دشوار است.

در نتیجه قبل از استقرار سیستم‌ها و راه‌حل‌های اتوماسیون صنعتی، این مشاغل باید تجزیه و تحلیل کاملی از بازگشت سرمایه خود انجام دهند. علاوه بر این، بدلیل هزینه‌های بالای سیستم‌های جدید و پیشرفته و عدم قابلیت همکاری در سیستم‌های قدیمی، بسیاری از سازمان‌ها قادر به جایگزینی سیستم‌های قدیمی خود نیستند.

این سیستم‌های قدیمی از طریق پروتکل‌های منحصر به فرد خود ارتباط برقرار می‌کنند و اتصال آنها به سیستم‌های فناوری جدیدتر را دشوار می‌کند. هنگام نوسازی سیستم‌های موجود، سازندگان با هزینه‌های اضافی زیادی روبرو می‌شوند.

فرصت 11

فرصت ها:

فرصت‌های موجود در بازار اتوماسیون صنعتی در کشورهای عربی کدامند؟

افزایش تقاضا برای راه حل‌های اتوماسیون مطابق با ایمنی برای افزایش عملکرد، فرصت‌های سودآوری را به بازار ارائه می‌دهد. تعدادی از فرآیندهای تولید صنعتی می‌توانند برای انسان خطرناک باشند. در طول فرآیند تولید، خطاهای انسانی یا خطاهای مکانیکی می‌تواند منجر به حوادث مرگبار شود. در نتیجه، صنعت صنعتی باید تدابیر ایمنی را برای جلوگیری از حوادث محل کار در نظر بگیرد.

محصولات اتوماسیون مطابق با ایمنی به کاهش خطر تصادف کمک می‌کنند. در نتیجه، این سیستم‌های ابزار ایمنی به گونه ای طراحی شده اند که سریع و قابل اعتماد واکنش نشان دهند. کمیسیون جهانی الکتروتکنیک (IEC) و سازمان استاندارد بین المللی (ISO) استانداردهای ایمنی بین المللی ماشین آلات را به منظور اطمینان از ایمنی کارگران، کیفیت محصول و سازگاری فنی محصولات و خدمات مدیریت می‌کنند.

این استانداردهای ایمنی عملکردی به صنایع کمک می‌کند تا سطح خاصی از ایمنی و عملکرد عملکردی را بدست آورند. در نتیجه، افزایش تقاضا برای محصولات و خدمات اتوماسیون مطابق با ایمنی به بازار اتوماسیون صنعتی کمک می‌کند. تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی با استفاده از طیف وسیعی از رابط‌ها، فناوری‌ها و پروتکل‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. به دلیل عدم استانداردسازی در رابط‌ها و پروتکل‌های ارتباطی مختلف، داده‌ها ممکن است اشتباه ارائه شوند.

استاندارد سازی 2

حتما بخوانید:

اتوماسیون صنعتی شرکت فورد

اتوماسیون صنعتی و پی ال سی

پروپوزال اتوماسیون صنعتی خطوط تولید

استانداردسازی:

نقش استانداردسازی در اتوماسیون صنعتی کشورهای عربی چیست؟

عدم استانداردسازی فناوری، یکپارچه سازی سیستم را دشوارتر می‌کند و از استفاده از ویژگی plug-and-play برای سیستم‌های غیرمرتبط جلوگیری می‌کند. بعنوان مثال، اکثر سازندگان تجهیزات از پروتکل‌های رابط خود برای اتصال به دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند که مشکلات ارتباطی را برای دستگاه‌های ایجاد شده توسط سایر سازندگان ایجاد می‌کند. عدم دسترسی به داده‌های کارخانه یکی دیگر از مشکلاتی است که مهندسان نرم افزار صنعتی و سیستم با آن مواجه هستند.

استانداردسازی و اندازه‌گیری‌های قابلیت همکاری برای دستگاه‌های صنعتی عرضه‌شده توسط چندین فروشنده، به دلیل کمبود این داده‌های حیاتی، چالش‌برانگیز است. با این حال، در نتیجه تلاش‌های کسب‌وکارهای مختلف برای بهبود کارایی تولید، پیش‌بینی می‌شود تبادل نهاده‌های حیاتی برای تأسیسات تولیدی در سال‌های آینده افزایش یابد.

تاثیر نفت و گاز در بازار اتوماسیون صنعتی

بخش نفت و گاز بیشترین سهم درآمد را در کل بازار اتوماسیون صنعتی عربستان سعودی در سال 2019 به دست آورد. ابتکارات دولت عربستان سعودی برای کاهش وابستگی به بخش نفت و گاز و سرمایه‌گذاری هنگفت در بخش تولید داخلی از جمله صنایع دارویی، خودروسازی و صنایع غذایی، تقاضا برای اتوماسیون صنعتی در عربستان سعودی را در سال‌های آینده افزایش خواهد داد. علاوه بر این، نیاز روزافزون به اتوماسیون برای بهره‌وری بهتر تولید در بخش صنعتی، راه‌های جدیدی را برای راه‌حل‌های اتوماسیون صنعتی باز می‌کند.

پیش بینی می‌شود که اندازه بازار اتوماسیون صنعتی عربستان سعودی طی سال‌های 2020-2026 با CAGR 4.1 درصد رشد کند. دولت عربستان ابتکارات متعددی را برای تقویت بخش غیرنفتی مانند چشم انداز 2030، برنامه تحول ملی (NTP) و برنامه توسعه صنعتی و لجستیک ملی (NIDP) اجرا کرده است. همه اینها نوید خوبی برای رشد در بخش غیرنفتی، به ویژه تولید است که منجر به افزایش تقاضا برای اتوماسیون صنعتی در پادشاهی می‌شود. علاوه بر این، افزایش استفاده از فناوری‌هایی مانند صنعت 4.0 و IoT (اینترنت اشیا) انتظار می‌رود که پذیرش کارخانه‌های هوشمند را ارتقا دهد. بنابراین، نیاز روزافزون به اتصال کارآمد دستگاه‌ها و ماشین‌ها به یکدیگر منجر به تقاضا برای اتوماسیون صنعتی در دوره پیش بینی می‌شود.

در سال 2019، حرکت و درایوها بیشترین سهم درآمد را در کل بازار اتوماسیون صنعتی عربستان سعودی به‌دلیل نقش حیاتی آن‌ها در عملکرد اتوماسیون این صنعت بعنوان نوار نقاله، حرکات خطی، کاربرد خنک کننده و عملیات چرخشی بدست آوردند.

الأتمتة الصناعية

پیش بینی رشد بازار اتوماسیون صنعتی در کشورهای عربی:

علاوه بر این، انتظار می‌رود بخش رباتیک بالاترین رشد را در بازار اتوماسیون صنعتی عربستان سعودی در دوره پیش‌بینی بدلیل استفاده از فناوری‌هایی مانند صنعت 4.0 در سراسر کشورهای عربی ثبت کند که به نوبه خود منجر به پذیرش سریع‌تر رباتیک در صنعت فرآیند ساخت خواهد شد. همچنین ادغام رباتیک در فرآیند تولید صنعتی، کارایی تولید را بهبود می‌بخشد و هزینه‌های نیروی کار را نیز کاهش می‌دهد.

بخش نفت و گاز بالاترین سهم درآمد را در بازار اتوماسیون صنعتی عربستان سعودی دارد. با این حال، مشارکت فزاینده بازیگران خصوصی در بخش برق، افزایش تقاضا برای زیرساخت‌های برق برای برآورده کردن نیازهای برق در مناطق دورافتاده، افزایش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و برنامه‌هایی برای تقویت ظرفیت تولید برق ملی احتمالاً منجر به توسعه پروژه‌های نیروگاهی در کشور منجر به افزایش تقاضا برای اتوماسیون صنعتی در سال‌های آینده خواهد شد. برخی از بازیگران کلیدی در بازار اتوماسیون صنعتی عربستان سعودی عبارتند از زیمنس، ABB، Honeywell، Yokogawa و Omron.

حتما بخوانید:

انواع سیستم های کنترل صنعتی

طرح توجیهی اتوماسیون صنعتی خط تولید

اتوماسیون فرآیند هوشمند (RPA) چیست؟

جمع بندی:

در این مقاله به اتوماسیون صنعتی در کشورهای عربی پرداختیم و با بررسی تاثیر نفت و گاز در این بازار به پیش بینی آینده بازار اتوماسیون صنعتی در این کشورها پرداختیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با اتوماسیون صنعتی در کشورهای عربی دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش لبنیات و  فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ و نیز فرم درخواست مشاوره با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *