اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون صنعتی زیمنس – شرکت زیمنس

اتوماسیون صنعتی زیمنس

شرکت زیمنس

شرکت زیمنس در سال 1847 توسط ارنست فون زیمنس در شهر برلین تاسیس شد. زیمنس در آن زمان تنها 30 سال داشت و شاید هرگز تصور نمیکرد شرکتی که تاسیس کرده روزی به یکی از بزرگ ترین قطب های اتوماسیون صنعتی تبدیل خواهد شد. زیمنس با شریک خود به نام هالسکه تصمیم داشتند تا از طریق اختراع خود تلگراف الکتریکی که توسط ویتستون و فایرگیل کوک ساخته شده بود را ارتقا و بهبود دهند.

هالسکه چه در طراحی تلگراف جدید و چه در شرکت زیمنس شراکت داشت. در ابتدا این شرکت تنها با 10 نفر آغاز به فعالیت نمود. پروژه های بزرگ و مهمی همچون تعمیر و نگهداری از خط های تلگراف در روسیه موجب شهرت این شرکت شد. بعد با فعالیت در زمینه ی کابل های زیر دریا به رشد و توسعه ی خود ادامه داد تا سرانجام در سال 1875 موفق شد اولین کابل کشی زیر دریا را انجام داده و خط تلگراف ایرلند را به خط تلگراف آمریکا متصل کند. در همین سال زیمنس اولین فشار قوی ساخت خود را به بازار عرضه کرد و بعد ها در این زمینه به فعالیت های گسترده ای دست زد.

 

مطالب مرتبط:

قیمت تجهیزات برند زیمنس

انواع کامپیوتر های صنعتی ز یمنس

برترین برندهای تجهیزات اتوماسیون صنعتی

 

شرکت زیمنس و جنگ جهانی اول و دوم

با شروع جنگ جهانی اول شرکت زیمنس هم مانند سایر شرکت های آلمانی وارد عرصه ی ساخت تجهیزات نظامی شد. در زمان جنگ جهانی اول این شرکت به ساخت تجهیزات الکترونیکی، موتور هواپیما و اجزای سلاح پرداخت. با پایان جنگ مقادیر زیادی از سرمایه های این شرکت توسط روسیه و آمریکا به عنوان خسارت جنگی مصادره شدند.

همچنین 40 درصد از حق امتیاز های این شرکت نیز لغو شد. با شروع جنگ جهانی دوم شرکت زیمنس مجددا فعالیت های خود در زمینه ی نظامی را از سر گرفت. اما تنها به ساخت تجهیزات الکترونیکی بسنده کرد. با این وجود بعد از پایان جنگ بخش عظیمی از سرمایه های این شرکت توسط روسیه و برخی از کشور های غربی مصادره شد و بیشتر حق امتیازها و پروانه های کار این شرکت در سراسر دنیا نیز لغو گردید. در این دوران شرکت زیمنس بالغ بر 80 درصد سرمایه خود را از دست داد.

 

حتما بخوانید:

اتوماسیون صنعتی سایمون – شرکت سایمون

اتوماسیون صنعتی اشنایدر – شرکت اشنایدر الکتریک

 

شروع دوباره برای شرکت زیمنس

با گذشت چند سال از پایان جنگ جهانی دوم و طی سال های 1948 تا 1955 به صورت تدریجی محدودیت های اعمال شده بر شرکت های آلمانی کم شد و شرکت زیمنس به تاسیس و بازگشایی شعبات و نمایندگی های خود در سرتاسر دنیا اقدام کرد. ساخت اولین سیستم کنترل شده به نام سیماتیک در سال 1954 توسط این شرکت شهرت و شکوفایی زیادی به همراه داشت. چرا که تا پیش از آن این محصول تنها در انحصار آمریکا بود. سرانجام در سال 1966 این شرکت از نام زیمنس برای تمام شرکت های تابعه ی خود استفاده نمود و کاملا یکپارچه شد. اما شرکت زیمنس در ایران با محصولات صنعتی خود شناخته میشود.

گروه صنعتی سپیانی ارائه کننده ی اتوماسیون صنعتی PLC و اتوماسیون صنعتی زیمنس در ایران و با سابقه ی موفق و قریب به دو دهه تجربه در داخل و خارج از کشور اقدام به راه اندازی خط تولید با تجهیزات شرکت زیمنس مینماید.

برای شناخت بیشتر و بهتر نسبت به این شرکت به بررسی فعالیت های شرکت زیمنس در فواصل زمانی مختلف خواهیم پرداخت تا با ابعاد مختلف این شرکت بزرگ آشنا شویم.

 

کمپانی زیمنس

فعالیت های شرکت زیمنس تا سال 2001

در سال 1994 این شرکت اقدام ساخت و تولید قطار های برقی برای سنگاپور نمود. همچنین در سال 1997 شرکت دیگری با نام خدمات مالی زیمنس تاسیس شد و آغاز به کار کرد. وظیفه ی اصلی این شرکت بررسی ریسک های مالی پروژه هایی بود که در شرکت زیمنس انجام میگرفت. در خلال این سال ها توجهاتی از طرف این شرکت به سمت مهندسی پزشکی رخ داد اما در سال 2000 رسما وارد بازار تولید محصولات مهندسی پزشکی شد. همینطور با خرید قسمتی از سهام شرکت بوش به عرصه ی تلفن های همراه نیز قدم گذاشت.

 

فعالیت های شرکت زیمنس بین سالهای 2001 تا 2011

شرکت زیمنس در خلال این سال ها با همکاری یک شرکت فرانسوی فعالیت های خود در زمینه ی هسته ای را آغاز نمود. در سال 2004 با خرید شرکتی دانمارکی به نام انرژی باد به دنیای انرژی های نو وارد شد و شروع به فعالیت در این زمینه نیز نمود. سال 2005 شرکت زیمنس تلفن همراهی را وارد بازار کرد که پشتیبانی واقعی GPS داشت. اما در این زمینه توفیق چندانی به دست نیاورد و بعد از خسارت های مالی زیاد بالاخره کل سهام شرکت تلفن همراه خود را به یک شرکت از کشور تایوان واگذار نمود.

یکی دیگر از گام های بلند شرکت زیمنس در گسترش و شکوفایی خود اقدامی بود در سال 2008 انجام داد و آن سرمایه گذاری 15 میلیون دلاری این شرکت و تاسیس شرکت برق آراوا میباشد. مدیر عامل شرکت زیمنس پیتر لاستر در گفتگوی مطبوعاتی خود در اشاره به این سرمایه گذاری بزرگ گفت:

این گام بعدی شرکت زیمنس در تقویت کردن فناوری های سبز و با ثبات میباشد.

در حال حاضر شرکت زیمنس مالک بالغ بر 40 درصد از سهام این شرکت بزرگ است. سال 2009 شرکت زیمنس اقدام به فروش تجهیزات مخابراتی بسیار پیشرفته ای که قابلیت رهگیری و نظارت از راه دور را دارد، به ایران نمود.

 

حتما بخوانید:

اتوماسیون صنعتی ABB – شرکت ABB

اتوماسیون صنعتی راکول – شرکت راکول

 

فعالیت های شرکت زیمنس از سال 2011 تا به امروز

سال 2011 شرکتی زیمنس در حالی که مسئول ساخت 17 نیروگاه هسته ای در آلمان بود اعلام کرد که بعد از فاجعه ی فوکوشیما و تغییرات اساسی در سیاست های مربوط به انرژی که در آلمان رخ داده است به طور کامل از بخش هسته ای خارج میشود. رئیس اجرایی شرکت زیمنس پیتر لوچر از برنامه های این شرکت برای ورود به دنیای انرژی های تجدید پذیر حمایت کرد و از آن با عنوان “پروژه ی قرن” یاد کرد.

این شرکت اعلام کرد که هدف اصلی آنها در زمینه ی انرژی های تجدید پذیر دست یابی به بیش از 35 درصد از منابع آن تا پایان سال 2020 میباشد. از دیگر اقدامات شرکت زیمنس در جهت توسعه ی هر چه بیشتر خریداری کردن واحد ساخت و تولید کمپرسور و توربین های گازی شرکت رولز-رویس به مبلغ یک میلیارد پوند بود. همچنین در سال 2019 قراردادی به منظور ساخت دو نیروگاه برای تولید برق با کشور عراق امضا کرد که به گسترش فعالیت های این شرکت در عراق و سایر کشورهای منطقه ی خلیج فارس نیز کمک زیادی خواهد کرد.

 

حتما بخوانید:

اتوماسیون صنعتی دلتا – شرکت دلتا

اتوماسیون صنعتی فتک – شرکت فتک

 

چه محصولات و خدماتی توسط شرکت زیمنس ارائه میشوند؟

فعالیت این شرکت برای سالهای متمادی در زمینه ی برق به تولید محصولاتی متنوع و با کیفیت منجر شد. دسته بندی این محصولات به شرح زیر میباشد:

1- محصولات مربوط به اتوماسیون صنعتی و ساختمانی

2- خدمات و محصولاتی در حوزه ی انرژی های نو و تجدید پذیر

3- تجهیزات و خدمات در زمینه ی مخابراتی

4- محصولات ساخت شرکت زیمنس، مربوط به بخش روشنایی

5- محصولات مهندسی پزشکی

6- خدمات و محصولات حمل و نقل

 

چه محصولاتی از شرکت زیمنس در ایران شناخته شده هستند؟

با وجودی که این شرکت تقریبا همه چیز تولید میکند. اما در ایران بیشتر با محصولات مربوط به صنعت برق شناخته میشود. در ادامه به معرفی شماری از محصولات پر فروش این کمپانی بزرگ در ایران خواهیم پرداخت.

 

اینور از برند زیمنس:

این اینورترها که با نام VFD یا درایو های سرعت متوسط از برند زیمنس نیز شناخته میشوند فاقد قطعات متحرک بوده و جزو اینورتر های استاتیک به شمار میروند. همچنین در مدلها و سری های مختلفی تولید و عرضه میشوند. برای اطلاع بیشتر از کاربرد و انواع آن به مقاله زیر رجوع کنید.

 

مطلب مرتبط: درایو فرکانس متغیر (VFD) چیست؟

 

رله های حفاظتی از برند زیمنس:

این رله های حفاظتی تولید شده در شرکت زیمنس به منظور جدا کردن بخش های معیوب از دستگاه و ادامه یافتن کار بقیه قسمت ها مورد استفاده واقع میشوند.

 

کنتاکتور از برند زیمنس:

این وسیله با تحریک بوبین در نقش کلیدی به منظور قطع و وصل کردن مدارهای قدرت از راه دور مورد استفاده قرار میگیرد.

 

کارت های آنالوگ از برند زیمنس:

این کارت ها سینگال های الکترونیکی را از سنسور ها و ترانسمیتر های آنالوگ دریافت کرده و سپس به دیتا تبدیل می نماید.

 

سافت استارتر از برند زیمنس:

این محصول موجب میشود تا استارت به نرمی انجام شده و راه اندازی گردد. البته کاربرد آن از نام محصول نیز قابل حدس بود. به همین دلیل این تجهیز را به دستگاه هایی مانند الکتروموتور وصل می کنند تا به نرمی راه اندازی شود. برای آگاهی بیشتر پیرامون موتور های الکتریکی میتوانید مقاله ای با عنوان الکتروموتور را مطالعه فرمایید.

 

مطلب مرتبط: الکتروموتور چیست؟ انواع آن

 

کلید اتوماتیک از برند زیمنس:

این محصول یک نوع بریکر با قابلیت قطع شدن زیر بار میباشد. از کلید اتوماتیک برای محافظت اتصال کوتاه و اضافه بار موتور استفاده میشود. همچنین در سیستم های روشنایی و سیر مصرف کننده ها نیز کاربرد دارد.

 

کلید حراراتی از برند زیمنس:

کلید های حرارتی یا اورلود ها که شرکت زیمنس به بازار عرضه میکند به منظور محافظت از اختلاف بار و جریان در مسیر مدار موتور های الکتریکی قرار داده میشوند.

 

مطلب مرتبط: رله صنعتی چیست؟

 

کلید هوایی از برند زیمنس:

کلید هوایی در واقع یک کلید فشار قوی محسوب میشود که دو وظیفه بر عهده دارد. یکی حفاظت کردن از شبکه و دیگری قطع و وصل نمودن خط میباشد.

 

مانیتور صنعتی از برند زیمنس:

این مانیتورها برای رویت پارامترهای مربوط به اتوماسیون صنعتی زیمنس مانند PLC و درایو ها به کار میروند.

 

کلید بیمتال از برند زیمنس:

این کلید در واقع حفاظت کننده از موتور در برابر جریان های اضافی میباشد.

 

مطلب مرتبط: بیمتال یا رله حرارتی چیست؟

 

شرکت زیمنس و تولید PLC های مختلف

در صنایع بزرگ استفاده از اتوماسیون صنعتی بسیار ضروری میباشد. یکی از بخش های مهم اتوماسیون صنعتی PLC ها هستند. هسته‌ی مرکزی اتوماسیون صنعتی را PLC تشکیل میدهد. در حقیقت این PLC ها هستند که وظیفه ی کنترل و مدیریت کردن همه ی اقدامات ربات را بر عهده دارد.

شرکت زیمنس یکی از بزرگ ترین کمپانی ها در زمینه ی تولید انواع مختلف PLC میباشد. وظایف PLC ها شامل سه بخش دریافت کردن اطلاعات و پردازش داده های ورودی و نیز ارسال کردن فرمان میباشد. بنابراین PLC ها از بخش ماژول ورودی، ماژول خروجی و پردازنده ی مرکزی تشکیل شده اند.

 

حتما بخوانید:

اتوماسیون صنعتی PLC

اتوماسیون صنعتی چیست؟

انواع اتوماسیون صنعتی کدامند؟

 

انواع PLC های ساخته شده در شرکت زیمنس

PLC S7-20:

این PLC از انواع ارزان و میکرو تولید شده توسط شرکت زیمنس میباشد که اغلب برای اهداف کنترلی ساده تا کمی پیچیده قابل استفاده است. از مزیت های این مدل میتوان به نصب راحت و استفاده ی آسان از آن اشاره کرد. انواع مختلفی از این نوع PLC ها تولید و به بازار عرضه شده است. تفاوت اصلی آنها با هم در تعداد ورودی و خروجی آنالوگ و دیجیتال میباشد.

PLC S7-300:

یکی مدل یکی از محبوب ترین انواع PLC های تولید شده در شرکن زیمنس میباشد. قدرت و قابلیت های بالای این مدل در تعداد زیادی از کشور های صنعتی اثبات شده است. از همین جهت شرکت زیمنس با وجود تولید مدل های جدیدتر اعلام کرده است که تا پایان سال 2023 به تولید این مدل از PLC ها ادامه خواهد داد.

PLC S7-400:

تجربه ی موفقیت آمیزه شرکت زیمنس در مورد مدل قبلی موجب شد تا اقدام به ارتقاء آن نماید. این مدل از PLC ها نسبت به نوع قبلی از توانمندی و سرعت پردازش بالاتری برخوردار هستند. این PLC نیز همانند سایر مدلها قابلیت استفاده از چند USP را دارند.

PLC S7-1200:

این مدل در سال 2013 تولید و به بازار عرضه شد. در مقایسه با مدل های قبلی از قدرت بالاتری برای کنترل برخوردار بوده و ابعاد کوچک تری نیز دارد. همچنین انعطاف پذیر بوده و ساختار ماژولار دارد. این مدل در مقایسه با کارایی بالایی که دارد از قیمت مناسبی نیز برخوردار است.

PLC S7-1500:

این مدل آخرین تولید PLC در شرکت زیمنس میباشد. از پیشرفته ترین PLC ها در جهان محسوب میشود و نسبت به مدل های قبلی سرعت بیشتری نیز دارد. برای این مدل یک منبع تغذیه که 24 وات است تعبیه شده تا در صورتی که منبع خارجی به هر دلیلی قطع شد به عنوان جایگزین مورد استفاده قرار گیرد. ویژگی های این مدل ساخته شده در شرکت زیمنس شامل موارد گفته شده در ذیل میباشد:

  1. عیب یاب سیستم دارد.
  2. دارای نمایشگر میباشد.
  3. قابلیت ارتباط با شبکه های صنعتی پروفی باس و پروفی نت را دارد.
  4. دارای وب سرور میباشد که از طریق اتصال به اینترنت و بدون نیاز به CPU میتواند بسیاری از اقدامات را انجام دهد.

 

حتما بخوانید:

آموزش PCS7 زیمنس

نرم افزار Factory I/O چیست؟

 

کلام پایانی

شرکت زیمنس پیشرو در بسیاری از عرصه های صنعتی محسوب میشود. اما در ایران بیشتر با محصولات مربوط به بخش اتوماسیون صنعتی و مخصوصا PLC ها شناخته میشود. بسیاری از کارخانجات و خطوط تولیدی با محصولات این شرکت آشنا هستند و از آن ها استفاده میکنند. شما نیز برای آغاز یا گسترش فعالیت تولیدی صنعتی خود میتوانید از گروه صنعتی سپیانی برای مشاوره و راه اندازی خط تولید کمک بگیرید و از تجربه ی بیست ساله ی متخصصان سپیانی بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره رایگان همین الان از طریق واتس اپ اقدام نمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *