اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون فرآیند هوشمند (RPA) چیست؟

اتوماسیون فرایند هوشمند

اتوماسیون فرآیند هوشمند

اتوماسیون فرآیند هوشمند فراتر از یک رویکرد است! هدف نهایی شرکت‌ها چیست؟ «با حداقل منابع به بهره‌وری بالا دست یابید!» بطور معمول این هدف هرگز بدون خودکارسازی وظایف محقق نمی‌شود. هنگامی که یک سازمان یک کار ساده «سفارش قطعات» را خودکار می‌کند، وابستگی به نیروی کار را بیش از 80 درصد کاهش می‌دهد، دقت کار را بیش از 90 درصد افزایش می‌دهد و روند را تا 3 برابر سرعت می‌بخشد. به این معنی که شرکت با حداقل منابع به بهره‌وری بالایی می‌رسد! با این حال، خودکار کردن یک کار مستلزم یک رویکرد دست‌چین‌شده، فناوری‌های قدرتمند و همچنین تخصص در آن است. و وقتی بخواهید یک فرآیند کامل را خودکار کنید، همه چیز پیچیده‌تر می‌شود. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا همه چیز را در مورد اتوماسیون فرآیند هوشمند بدانید.

RPA

مطالب مرتبط:

اتوماسیون صنعتی چیست؟

انواع اتوماسیون صنعتی کدامند؟

 

تعریف اتوماسیون فرآیند هوشمند

اتوماسیون فرآیندهای هوشمند یکی از جنبه‌های تغییر گسترده‌تر در فناوری، یعنی اتوماسیون بعنوان یک کل است. از خودروهای بدون راننده گرفته تا هواپیماهای بدون سرنشین خودران، اتوماسیون با ایجاد و بهره‌برداری از اشکال جدید هوش، به در دسترس قرار دادن فناوری‌های ظاهراً عصر فضا امروزه کمک می‌کند. خواه ارتباطات مشتری در قالب دستیارهای دسکتاپ باشد، یا وظایف خودکار در سراسر یک شرکت، اتوماسیون شیوه زندگی و کار ما را متحول می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود که امسال اتوماسیون به نوک نیزه تحول دیجیتال تبدیل خواهد شد و همه چیز را از زیرساخت‌ها گرفته تا مشتریان و مدل‌های تجاری تحت تأثیر قرار خواهد داد. برای ارائه خدمات مبتنی بر این اتوماسیون، سازمان‌ها باید عملیات پیچیده خود را از طریق فرآیندهای خودکار هماهنگ کنند.

هدف اصلی اتوماسیون فرآیند هوشمند

اتوماسیون فرآیندهای هوشمند (IPA) مجموعه‌ای از فناوری‌هایی است که برای مدیریت، خودکارسازی و یکپارچه سازی فرآیندهای دیجیتال گرد هم می‌آیند. فناوری‌های اولیه‌ای که IPA را تشکیل می‌دهند شامل اتوماسیون فرآیند دیجیتال (DPA)، اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) و هوش مصنوعی (AI) است.

DPA مجموعه چابکی از فناوری‌های اتوماسیون فرآیند هوشمند را توصیف می‌کند که از ریشه‌های خود در فناوری BPM تکامل یافته‌اند. DPA چابکی و بینش لازم را برای فعال کردن یک رویکرد جامع برای خودکارسازی فرآیندهای تجاری فراهم می‌کند. این به شما امکان می‌دهد تا جریان داده‌ها را در سراسر شرکت خود مدیریت کنید و شناسایی مناطق برای بهبود و ایجاد تغییرات چابک را آسان‌تر می‌کند.

از طرف دیگر، RPA سرعت و کارایی را به میز می‌آورد. استقرار ربات‌هایی که از اعمال انسان تقلید می‌کنند، به کاهش کارهای بسیار دستی و پر زحمت، مانند کلید زدن مجدد داده‌ها از یک سیستم به سیستم دیگر کمک می‌کند.

سپس هوش مصنوعی هوش و تصمیمات زیادی را به این ترکیب کمک می‌کند. این سطح دیگری از تفکر را برای اتوماسیون به ارمغان می‌آورد زیرا هوش مصنوعی می‌تواند داده‌ها را به گونه‌ای تجزیه و تحلیل کند که انسان با تشخیص الگوهای موجود در داده‌ها و یادگیری از تصمیمات گذشته برای انتخاب هوشمندانه‌تر قادر به تجزیه و تحلیل آن نیست.

در حالی که این فناوری‌ها به تنهایی قدرتمند هستند. استفاده از آنها بصورت جداگانه کافی نیست. با اتحاد راه حل‌های صرفه‌جویی در کار مانند RPA و AI با DPA، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که رویکردی استراتژیک در پیش گرفته‌اید و نه تنها وظایف، بلکه کل فرآیندها را در سطح سازمانی خودکار می‌کنید.

rpa 6

حتما بخوانید:

آموزش اتوماسیون صنعتی

مزایای اتوماسیون صنعتی چیست؟

8 نکته طلایی فرآیند اتوماسیون صنعتی

 

فناوری‌های مورد استفاده در اتوماسیون فرآیند هوشمند

اتوماسیون فرآیندهای هوشمند ترکیبی از بسیاری از فناوری‌های قدرتمند است. همه این فناوری‌ها برای نیازهای مختلف نقش متفاوتی دارند. در زیر فناوری‌های رایج مورد استفاده در راه حل‌های اتوماسیون هوشمند آورده شده است.

1. هوش مصنوعی: قدرتمندترین فناوری در حال حاضر است. زیرا توانایی تفکر و عملکرد درست مانند انسان (حتی بیشتر) را دارد. هوش مصنوعی از ریاضیات و منطق برای درس گرفتن از داده‌های گذشته و تصمیم گیری برای حل مسئله استفاده می‌کند.

2. یادگیری ماشینی: زیر مجموعه هوش مصنوعی است. ML از الگوریتم‌های قدرتمند برای شناسایی الگوها در داده‌های مقیاس بزرگ برای تصمیم‌گیری دقیق در مورد نتایج اتوماسیون استفاده می‌کند.

3. فرآیند کاوی رویکرد تحلیلی است. این فناوری به کشف، نظارت و بهبود عملیات تجاری با استفاده از داده‌ها کمک می‌کند.

4. OCR (تشخیص کاراکتر نوری) ترکیبی از هوش مصنوعی، تشخیص الگو و بینایی کامپیوتری است. OCR به شما امکان می‌دهد داده‌ها را از فایل‌های PDF، تصاویر یا متن چاپ شده یا نوشته شده استخراج کنید و آن را به فرمت قابل خواندن ماشین تبدیل کنید.

مزایای اتوماسیون فرآیندهای هوشمند

بسیاری از شرکت‌ها در سراسر صنایع، IPA را با نتایج چشمگیر تجربه کرده‌اند: اتوماسیون 50 تا 70 درصد وظایف، که به 20 تا 35 درصد راندمان هزینه سالانه منجر شده است. این امر از راه‌های زیر حاصل می‌شود:

هماهنگ‌سازی انسان‌ها و ربات‌ها:

بجای استقرار ساده فناوری‌هایی مانند RPA در سیلوها و واگذاری آن‌ها به انجام وظایف فردی، اتوماسیون فرآیند هوشمند می‌تواند به هماهنگ کردن کار بین ربات‌ها، افراد و سیستم‌ها کمک کند. رباتیک‌ها همه خوب و خوب هستند. اما مگر اینکه آنها را با یک پلتفرم IPA ادغام کنید، در نهایت به راه حل‌های مجزا در مقایسه با راه حل‌های کل سازمانی خواهید رسید.

آزاد کردن کارمندان از وظایف معمول:

کارمندان می‌توانند توسط RPA از کارهای پرمشغله آزاد شوند و در زمینه‌های کارآمدتر کار کنند. با ترکیب با DPA و AI، می‌توانید مطمئن باشید که تصمیم درست گرفته شده است زیرا در جریان کار برنامه‌ریزی شده است و هوش مصنوعی به تصمیم‌گیری آگاهانه در طول مسیر کمک می‌کند.

حصول اطمینان از رهبری مناسب و به حداقل رساندن ریسک:

با خودکارسازی فرآیندهای انتها به انتها، می‌توانید خطر خطاهایی مانند ورود نادرست داده‌ها را کاهش دهید. RPA از این وظایف خودکار مراقبت می‌کند. اما اگر استانداردهای سازمانی را زیر پا بگذارد یا از آن منحرف شود، IPA به شما آرامش خاطر می‌دهد که بدانید فرآیندهای شما بطور مداوم در حال تکمیل هستند.

مشاهده سرتاسر فرآیندها و سفر مشتری:

هنگامی که فناوری‌های اتوماسیون فردی به کار گرفته می‌شوند، مشاهده نتیجه در سطح سازمانی دشوار است. با استفاده از IPA، می‌توانید کل فرآیند را مشاهده کنید و به شما این امکان را می‌دهد که گلوگاه‌ها یا نقاطی را شناسایی کنید که سفر مشتری می‌تواند راحت‌تر باشد.

چابکی و سرعت تغییر فرآیند:

IPA شما را قادر می‌سازد نه تنها پردازش سرتاسر را تسریع کنید، بلکه تغییرات چابک را در فرآیندها و فناوری‌هایی که از آنها پشتیبانی می‌کنند را نیز آسان می‌کند. این به سازمان‌ها کمک می‌کند تا بطور مستمر فرآیندهای تجاری خود را بهبود بخشند.

RPA 4

حتما بخوانید:

اجزای اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون صنعتی PLC چیست؟

آشنایی با تجهیزات اتوماسیون صنعتی

 

موارد استفاده از اتوماسیون فرآیند هوشمند

یک مثال معمولی از یک مورد استفاده برای اتوماسیون فرآیندهای هوشمند، موقعیتی است که سازمان‌ها باید داده‌ها را برای مشتریان بیاورند. اما کارهای دستی، مانند پردازش ادعاهای بیمه یا خودکار کردن درخواست‌های مشتری، زمان زیادی را می‌طلبد.

یکی از بزرگترین گروه‌های بانکی در آمریکای لاتین در بانکولمبیا، از Bizagi به عنوان پلتفرم اتوماسیون فرآیند هوشمند خود برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان، چه بصورت دیجیتالی و چه در شعبه، استفاده می‌کند و به انسان‌ها و ربات‌ها کمک می‌کند تا بطور موثر با هم کار کنند. مقیاس آنچه آنها در این فضا بدست آورده‌اند فراتر از بسیاری از بانک‌های جهان است.

یکی از نمونه‌های دستاوردهای آنها ترکیب اتوماسیون رومیزی است که توسط پلتفرم IPA Bizagi هماهنگ شده است تا از کارکنان شعبه خود با ارائه اطلاعات صحیح مشتری در زمان واقعی پشتیبانی کند و هوش مصنوعی بهترین خدمات را برای آن شخص توصیه کند. این امر شاهد افزایش 59 درصدی در بهره‌وری زمان خدمات و آزادسازی بیش از 515000 ساعت در سال در شعبه بوده است.

چگونه یک فرآیند دستی را با اتوماسیون فرآیند هوشمند خودکار کنیم؟

مرحله 1: فرآیندهای تکراری و وقت گیر را شناسایی کنید.

اولین قدم برای خودکار کردن یک فرآیند چیزی نیست جز شناسایی فرآیندهای دستی! با استفاده از پارامترهایی مانند – منابع مورد نیاز، زمان لازم و خروجی مورد نظر شما، باید فرآیندهای دستی مکرر را که بیشتر منابع شما را می‌خورند، کشف کنید.

مرحله 2: در مورد رویکرد اتوماسیون تصمیم بگیرید.

هنگامی که فرآیندهای تکراری را شناسایی کردید، باید در مورد رویکرد اتوماسیون تصمیم بگیرید. عمدتاً دو رویکرد اتوماسیون وجود دارد – اتوماسیون غیر هوشمند و اتوماسیون هوشمند. اگر فرآیند ورودی و خروجی ثابتی دارد، باید اتوماسیون غیر هوشمند را انتخاب کنید. بعنوان مثال، فرآیند صورتحساب دارای ورودی و خروجی ثابت است. اگر فرآیند دارای ورودی و خروجی متغیر است، باید اتوماسیون هوشمند را انتخاب کنید. بعنوان مثال، فرآیند تشخیص پزشکی دارای ورودی و خروجی متغیر است.

مرحله 3: اتوماسیون را هدایت کنید.

با توجه به رویکرد اتوماسیونی که انتخاب می‌کنید، یک شریک اتوماسیون استخدام کنید، اتوماسیون را در فرآیند اعمال کنید و آن را برای اولین بار اجرا کنید. به یاد داشته باشید، قبل از اجرای آن برای اولین بار، الزامات، اهداف و طراحی راه حل مناسب را مشخص کنید. نظارت و ثبت عملکرد و نتیجه آن نیز مهم است. آخرین اما نه کم اهمیت، شما همچنین باید از ذینفعان بازخورد بخواهید.

مرحله 4: اتوماسیون را گسترش دهید.

این مرحله، مرحله افزایش نامیده می‌شود. در این مرحله، شما باید ربات نرم افزاری که به تازگی مستقر شده است را بهینه کنید و به نظارت بر عملکرد و نتیجه آن ادامه دهید. در همین حال، شناسایی سایر فرآیندهای تکراری و خودکارسازی آنها با استفاده از همان روشی که فرآیند اول را خودکار می‌کنید نیز مهم است. با این حال، موفقیت مرحله افزایش تا حد زیادی به موفقیت اولین فرآیند خودکار بستگی دارد.

مرحله 5: روش محیط کار جدید خود را بشناسید.

به یاد داشته باشید، شما دیگر کسب و کار خود را با همان فرآیندهای دستی اداره نمی‌کنید. این بدان معناست که شما باید محیط کار خودکار جدید خود را برای استفاده از آن متمایز کنید. با تمرکز بیشتر بر روی این 3 نیاز اصلی محیط کار خودکار جدید، می‌توانید یک فرآیند دستی را به روشی سودمند به یک فرآیند خودکار تبدیل کنید.

  • ایجاد یک طرح بازیابی بلایا
  • ایجاد طرح تداوم کسب و کار
  • ارتقای بهبود فرآیند با شش سیگما

مدیریت RPA

حتما بخوانید:

اتوماسیون صنعتی در کشور های عربی

اتوماسیون صنعتی و مانیتورینگ کارخانه

خودکار سازی یا اتوماسیون (Automation) خط تولید

 

اتوماسیون فرآیند هوشمند: روشی جدید برای نوآوری

سیستم‌های قدیمی تحول دیجیتال را مسدود می‌کنند. زیرا جایی برای ترکیب فناوری‌های جدید باقی نمی‌گذارند. برای ایجاد اختلالی که بسیاری از سازمان‌ها به آن نیاز دارند، به پلتفرمی نیاز دارند که بعنوان یک تسمه نقاله هوشمند اطلاعات عمل کند که در ارتباط با سیستم‌های قدیمی شما کار می‌کند و براحتی قابل پیکربندی مجدد است.

Bizagi بعنوان یک پلتفرم هوشمند خودکارسازی فرآیند، DPA ،RPA و AI را برای تشکیل یک راه‌حل یکپارچه متحد می‌کند، که به شما امکان می‌دهد هر مؤلفه را مدیریت کنید، تحول دیجیتال را هدایت کنید و در نهایت اتوماسیون فرآیند هوشمند را در سطح سازمانی ارائه‌دهید.

هنگامی که ربات نرم‌افزاری درحال ظهور یا کارگر دیجیتال را با تسمه نقاله اطلاعات ترکیب می‌کنید. یک خط مونتاژ خودکار ایجاد می‌شود که فرآیندهای سازمانی را دیجیتالی می‌کند. اکنون هوش‌مصنوعی را در بالای فرآیند اضافه کنید و مخرب‌ترین گرداب فناوری‌های جدید را خواهید داشت.

دیگر خبری از اتوماسیون فرآیندهای هوشمند در مقابل اتوماسیون فرآیندهای رباتیک نیست. زیرا IPA استراتژی گسترده‌تری را درمورد RPA ایجاد می‌کند و به شما کمک می‌کند بیشترین بهره را از ربات‌های خود ببرید. بجای استفاده از فناوری‌ها بصورت مجزا، آنها را با یک پلتفرم IPA متحد کنید تا چابکی و ثبات مورد نیاز خود را بدست آورید. به این‌ترتیب می‌توانید شناسایی کنید که ربات‌ها باید در کجا مستقر شوند و نیروی کار دیجیتال خود را هماهنگ کنید و در عین حال کارمندان، مشتریان و شرکای تجاری خود را به هم متصل کنید.

پیشرفت‌ها در هوش مصنوعی، رباتیک و اتوماسیون، که با سرمایه‌گذاری قابل توجهی پشتیبانی می‌شود. عصر جدیدی از اتوماسیون هوشمند را تحریک می‌کند که احتمالاً در سال‌های آینده به یک محرک مهم برای عملکرد سازمانی تبدیل خواهد شد. برای شرکت‌ها در همه بخش‌ها مهم است که اتوماسیون فرآیند هوشمند را درک کرده و بپذیرند، درغیر اینصورت خطر عقب افتادن آن‌ها وجود دارد.

جمع بندی:

در این مقاله به اتوماسیون فرآیند هوشمند پرداختیم. مقاله را با تعریف اتوماسیون فرآیند هوشمند شروع کردیم و طرز کار و مزایای آن را بررسی کردیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با اتوماسیون فرآیند هوشمند دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ و فرم درخواست مشاوره با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *