اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون یا هوشمند سازی گاوداری ها

اتوماسیون گاوداری

آشنایی با اتوماسیون گاوداری ها:

با افزایش جمعیت جهان، تقاضا برای شیر نیز افزایش می‌یابد. علیرغم تعداد گاوها و گاوداری‌ها در سطح جهان، دامداران در تلاش هستند تا با تقاضا مطابقت داشته باشند. خوشبختانه، بسیاری از روش‌ها و فن‌آوری‌های مدرن به اتوماسیون گاوداری کمک می‌کنند تا بیشترین بهره را از گاوهای خود ببرند و از هدر رفتن منابع جلوگیری کنند. گاوداری خودکار آینده دامداری است. برخی از فناوری‌هایی که توسط دامداران مدرن استفاده می‌شود عبارتند از:

  • ژئوفنسینگ
  • مدیریت تولید مثل
  • مدیریت خودکار سلامت
  • شیردوشی رباتیک
  • مخازن خنک کننده

در مقاله امروز سپیانی ما به هر یک از این روش‌ها و موارد دیگر نگاه می‌کنیم و به بررسی نکات اتوماسیون یا هوشمندسازی گاوداری می‌پردازیم.

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید شیر پاستوریزه

طراحی و راه اندازی خطوط تولید لبنیات

سوالات متداول راه اندازی خط تولید لبنیات

آیکون گاو

ژئوفنسینگ: ردیابی حیوانات با فناوری بالا

در یک مفهوم کلی، ژئوفنسینگ به معنای ایجاد یک مرز مجازی در اطراف یک منطقه جغرافیایی فیزیکی با استفاده از فناوری RFID یا GPS است. اما این موضوع چگونه در مورد یک گاوداری اعمال می‌شود؟ طبق یک مطالعه، ژئوفنسینگ “برای ردیابی سلامت حیوانات و سایر رفتارهای کلیدی برای افزایش بازده و سلامت کلی حیوانات استفاده می‌شود.”

گاوها با قلاده‌های مخصوص، تا حدودی شبیه قلاده‌های شوک مجهز شده‌اند. اما، به جای وارد کردن شوک به گاو در صورت خروج از منطقه تحت پوشش زمین، یک هشدار ارسال می‌کند و به کشاورز اجازه می‌دهد تا موقعیت گاو را ردیابی کند. این فناوری هوشمند به کشاورز اجازه می‌دهد تا گاوها را زیر نظر داشته باشد و در صورت سرگردانی گاوها، یافتن آنها را آسان تر می‌کند. همچنین به کشاورز اجازه می‌دهد تا زمانی که گاوها در منطقه حفاظت‌شده زمین هستند، به صورت مجازی روی سلامتی و رفاه عمومی آنها نظارت کند.

برچسب گذاری و نظارت بر دام:

بسیاری از “برچسب‌های هوشمند” در دسترس گاوداران وجود دارد. این برچسب‌ها می‌توانند عملکردهای مختلفی داشته باشند، از جمله ردیابی مکان، نظارت بر سلامت، و ایجاد مدرک از هر جایی که گاو در طول زندگی خود بوده است. این کاربردها منجر به طیف وسیعی از مفاهیم مهم می‌شود. هر تگ به عنوان یک شناسه منحصر بفرد عمل می‌کند و به دامدار اجازه می‌دهد که بداند هر گاو در هر زمان کجاست. این می‌تواند بروز گاوهای دزدیده شده را کاهش دهد. به کشاورزان کمک کند گاوهایی را که سرگردان شده‌اند پیدا کنند و کشاورزان را نسبت به تغییرات مربوط به سلامتی در گاوهایشان آگاه کند.

به نوبه خود، این مزایا منجر به گاوهای سالم‌تر، بهینه‌سازی منابع و در نهایت تولید شیر بهتر و سود مالی می‌شود. بسیاری از این برچسب‌ها از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند، بنابراین دامداران هرگز نگران تعویض باتری نیستند. برخی نیز می‌توانند در صورت لزوم خود را روشن و خاموش کنند.

این سیستم‌های برچسب‌گذاری و مانیتورینگ از فناوری‌های پردازش ابری و موقعیت‌یابی مثلثی استفاده می‌کنند و آنها را قادر می‌سازد تا از کمترین توان ممکن بدون صرفه‌جویی در دقت استفاده کنند. نتایج امیدوارکننده بوده است. زیرا به نظر می‌رسد برچسب‌های هوشمند راهی مفید و از نظر مالی کارآمد برای نظارت بر تک گاوها صرف نظر از اینکه مزرعه چقدر بزرگ است، باشد.

مدیریت تولیدمثلی در اتوماسیون گاوداری

با افزایش تقاضا برای شیر، یکی از مستقیم ترین راه‌ها برای دامداران برای تامین این تقاضا از طریق مدیریت تولید مثل است. مدیریت تولید مثل شامل دو هدف اصلی است: افزایش تعداد گاوها در مزرعه و بهبود کیفیت ژنتیکی گاوها. این یعنی چه؟ و چگونه محقق می‌شود؟

بدیهی است که وجود گاوهای بیشتر در مزرعه باعث افزایش تولید شیر می‌شود. اما تشویق به تولید مثل گاوهایی با ویژگی‌های ژنتیکی مناسب می‌تواند مفیدتر باشد. پرورش نه تنها برای تولید شیر بلکه برای افزایش باروری، طول عمر و سلامت کلی بهترین نتایج را در درازمدت به همراه خواهد داشت. فناوری‌های هوشمند مختلفی برای کمک به مدیریت تولیدمثلی در گاوداری‌ها وجود دارد، از جمله:

  • ابزار تشخیص حرارت
  • سنسورهای مختلف برای تعیین بارداری و سلامت اولیه
  • تکنیک‌های کشاورزی دقیق مانند درمان‌های هورمونی
  • مدیریت تغذیه و سلامت و همچنین کنترل بیماری‌ها نیز نقش زیادی در مدیریت تولید مثل دارند. ما در بخش‌های بعدی نگاهی دقیق‌تر به این جنبه‌های تولید خودکار لبنیات خواهیم داشت.

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید پنیر سفید

صفر تا 100 خط تولید روغن حیوانی

قیمت دستگاه های تولید لبنیات سنتی

 

مدیریت خودکار سلامت

حفظ سلامت گاوها و جدا کردن گاوهای ناسالم از بقیه گله هر دو جنبه‌های مهمی در پرورش گاو است. اما اینها هر دو می‌توانند کارهای دشواری در مزارع بزرگ با تعداد زیادی دام باشند. ابزارهای خودکار مدیریت سلامت به کشاورزان کمک می‌کند تا با ردیابی رفتار هر گاو، نظارت بر سلامت آنها، و در صورت مشاهده تغییرات یا بیماری‌های احتمالی، به سرعت به دامدار هشدار دهند.

در ادامه، نگاهی دقیق‌تر به دو جنبه مدیریت سلامت خواهیم داشت:

  • مدیریت خودکار تزریقات
  • مدیریت تغذیه

مدیریت خودکار تزریقات:

هنگامی که گاو بعنوان یک بیمار شناخته شد، هنوز این سوال وجود دارد که چگونه آن را درمان کنیم. در مزارع بزرگ، ممکن است چندین گاو به طور همزمان نیاز به درمان داشته باشند و درمان آنها می‌تواند فرآیندی زمان بر باشد.

برای مبارزه با این مشکل، شرکت Pharm Robotics مستقر در ایالات متحده یک سیستم روباتیک خودکار برای تزریق به گاوهای بیمار توسعه داد. این ربات از دوربین‌ها و فناوری RFID برای تشخیص دقیق گاوهایی که نیاز به تزریق دارند استفاده می‌کند. سپس می‌تواند به آرامی گاو را مهار کند و تزریق را انجام دهد، بدون اینکه نیازی به تلاش یا کمک دامداران ندارد.

مدیریت تغذیه:

برای بهره‌مندی بیشتر از هر گاو، دامداران باید راهی برای ارائه متعادل‌ترین گزینه‌های تغذیه‌ای با کمترین هزینه ممکن بیابند. این می‌تواند یک چالش باشد، اما برخی از روش‌های تغذیه در سال‌های اخیر آن را آسان کرده است. یکی از گزینه‌های خوراک، به ویژه Purina Animal Nutrition با NutriTek، ادعا می‌کند که تولید شیر و سلامت کلی گاوها را افزایش می‌دهد. با استفاده از یک فناوری تخمیر خاص، این خوراک حاوی مقادیر بیشتری آنتی اکسیدان و سایر مواد مغذی است تا به گاوها کمک کند تا به اوج انرژی و سطح تولید خود برسند.

ضدعفونی کننده‌های هوشمند به تمیز کردن کمک می‌کنند.

دستگاه‌های ضدعفونی کننده هوشمند به روش‌های مختلفی کار می‌کنند. برخی از آنها اشعه ماوراء بنفش ساطع می‌کنند، در حالی که برخی دیگر اسپری ضد عفونی کننده منتشر می‌کنند. برخی کوچک هستند و برای استفاده شخصی ساخته شده اند، در حالی که برخی دیگر برای استریل کردن خانه ها، ساختمان‌ها و حتی بیمارستان‌ها استفاده می‌شوند.

با اینکه استفاده از ضدعفونی کننده‌های هوشمند در گاوداری یک ایده نسبتا جدید است. اما راهی عالی برای کاهش ویروس‌ها و باکتری‌ها در اطراف مزرعه است. ضدعفونی کننده‌های هوشمند می‌توانند هوا، آب و سطوح را تصفیه کنند و برخی می‌توانند اطلاعات مربوط به ویروس‌ها و باکتری‌ها را ردیابی و ضبط کنند.

بنابراین منطقی است که استفاده از دستگاه‌های ضدعفونی کننده هوشمند در گاوداری‌ها باعث بهبود سلامت حیوانات و کارکنان و کاهش بروز آلودگی و فساد شیر می‌شود. این امر به نوبه خود منجر به تولید بیشتر و افزایش درآمد می‌شود.

گاوداری هوشمند

حتما بخوانید: مشاوره و راه اندازی خط تولید شیر خشک گوساله

 

تامین آب و غذای اتوماتیک

شیر گاو تقریباً 87 درصد آب است، بنابراین اطمینان از تامین آب کافی گاوها برای تولید شیر بسیار مهم است. بدیهی است که گاوهای کم آب شیر کمتری تولید می‌کنند. اما عواملی مانند رطوبت هوا و رطوبت موجود در خوراک نیز می‌توانند در این امر نقش داشته باشند.

مخازن آب هوشمند اغلب در گاوداری‌ها استفاده می‌شود. این مخازن آب را در دمای ایده آل برای نوشیدن تنظیم می‌کنند و سطح آب را حفظ می‌کنند، بنابراین مخزن هرگز خشک نمی‌شود. برخی از این مخازن نیز می‌توانند در صورت نیاز آب را فیلتر و تصفیه کنند.

علاوه بر آب، تغذیه مناسب نیز برای حفظ حداکثر تولید شیر ضروری است. اگر گاوها بیش از حد تغذیه شوند، ممکن است مواد مغذی زیادی در بدن خود ایجاد کنند که ممکن است اثرات سمی یا مضری داشته باشد. از سوی دیگر، تغذیه ناکافی بر تولید شیر تأثیر منفی می‌گذارد و به مرور زمان باعث بدتر شدن سلامت گاو می‌شود.

فیدرهای اتوماتیک

بدلیل زمان لازم برای تغذیه تعداد زیادی گاو، سیستم‌های تغذیه خودکار در بین دامداران محبوبیت پیدا کرده است. برخی از سیستم‌ها، مانند سیستم DeLaval Optifeeding در سوئد، ممکن است در وقت کشاورزان تا سه ساعت کار در روز صرفه‌جویی کند و در عین حال ذخیره‌سازی غذا و تکنیک‌های تغذیه کارآمد را نیز بهبود بخشد.

این فیدرهای اتوماتیک چگونه کار می‌کنند؟

بسیاری از آنها مانند مخازن بزرگ محصور به نظر می‌رسند که خوراک را نگه می‌دارند و آن را در محیطی خنک، تاریک و خشک نگهداری می‌کنند. سپس این سیستم بطور خودکار خوراک را اندازه‌گیری، مخلوط و توزیع می‌کند و فقط نسبت‌ها و ترکیبات مناسب را برای هر گاو یا گروه گاو فراهم می‌کند.

سیستم‌های تغذیه خودکار میزان ضایعات را کاهش می‌دهند و در هزینه‌های کشاورزان صرفه‌جویی می‌کنند و همچنین در زمان صرف شده برای ترکیب و توزیع جیره‌های صحیح صرفه‌جویی می‌کنند. علاوه بر این، بیشتر فیدرها نیازی به پر کردن مجدد در زمان اوج مصرف ندارند، که باعث صرفه‌جویی بیشتر در زمان و دردسر کشاورزان می‌شود. این سیستم‌ها را می‌توان برای تغذیه گروه‌های مختلف گاو در زمان‌های مختلف بر اساس نیازهای تغذیه ای آنها تنظیم کرد.

با بسیاری از ویژگی‌ها و عملکردها، فیدرهای خودکار ممکن است یکی از بهترین منابع اتوماسیون گاوداری موجود باشد.

شیردوشی رباتیک

دستگاه‌های شیردوشی رباتیک برای کشاورزان و گاوها بطور یکسان مفید هستند. بسیاری از این ماشین‌ها کاملا اتوماتیک هستند. آنها گاوها را با خوراک جذب می‌کنند. سپس پستانک‌ها را تمیز می‌کنند و به طور خودکار شروع به دوشیدن گاو می‌کنند. این فرآیند کاملاً خودکار زمان زیادی را برای گاوداران آزاد می‌کند. همچنین با اجازه دادن به گاوها برای دوشیدن در اوقات فراغت آنها سودمند است – آنها انتخاب می‌کنند چه زمانی در طول روز به دستگاه نزدیک شوند.

حتما بخوانید:

معرفی انواع ربات های صنعتی

انواع دستگاه های شیردوشی صنعتی

با اینکه ماشین‌های شیردوشی رباتیک در حال حاضر عمدتاً توسط گاوداری‌ها کوچک‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روند احتمالاً با حرکت به سوی آینده و رایج‌تر شدن فناوری، مزارع بزرگ‌تر را نیز شامل می‌شود. آنها می‌توانند در طول زمان با کاهش اتلاف و محدود کردن نیاز به کمک استخدامی، پول بیشتری برای کشاورزان ذخیره کنند.

البته ممکن است در ابتدا کمی زمان و تلاش لازم باشد تا به گاوها کمک شود تا به فرآیند دوشیدن توسط ربات عادت کنند. آنها ممکن است در ابتدا از آن دوری کنند یا در اطراف ماشین‌ها به زحمت عمل کنند. اما این نیز احتمالاً در طول زمان بهبود می‌یابد زیرا روبات‌های شیردوش به یک هنجار تبدیل می‌شوند. در واقع، در مزرعه‌هایی که از روبات‌های شیردوش استفاده می‌کنند، گاوها در نهایت به آن‌ها عادت می‌کنند و وقتی وارد انبار شیردوشی می‌شوند که ربات‌ها در آن نگهداری می‌شوند، انتظار دارند چه اتفاقی قرار است بیفتد.

مخازن خنک کننده

مخازن خنک کننده شیر در دنیای پرورش لبنیات جدید نیستند. از آنها برای خنک کردن سریع شیر تا دمای ایده‌آل قبل از ذخیره‌سازی استفاده می‌شود تا خطر فاسد شدن شیر کاهش یابد. اما مانند هر جنبه‌ای از دنیای مدرن، مبتکران بدنبال راه‌هایی هستند تا مخازن خنک کننده شیر را کارآمدتر، موثرتر و خودکارتر کنند.

DeLaval یک سیستم مخزن خنک کننده شیر ارائه می‌دهد که می‌تواند مصرف انرژی را تا 70٪ در طول فرآیند خنک سازی شیر کاهش دهد. این سیستم فقط شیر را خنک نمی‌کند. در واقع گرما را از آن خارج می‌کند، سپس گرما را به آب گرم برای استفاده‌های دیگر در اطراف گاوداری بازیافت می‌کند.

هر سیستم خنک کننده شیر برای نیازهای خاص مزرعه طراحی شده‌است، مهم نیست که مزرعه چقدر بزرگ یا کوچک باشد. آنها با سیستم‌های تمیز کننده کارآمد و داخلی برای جلوگیری از آلودگی و فساد عرضه می‌شوند و شیر را بسرعت خنک می‌کنند تا گرما را بازیافت کنند. این سیستم‌های خنک کننده شیر برای استفاده با دستگاه‌های شیردوشی روباتیک ایده آل هستند.

این دستگاه یک فاز پیش خنک کننده را ارائه می‌دهد که در آن شیر در حالی که از طریق لوله‌ها به سمت محل ذخیره پمپ می‌شود خنک می‌شود. این نقطه‌ای است که در آن بیشتر گرما از شیر گرفته می‌شود و به نوبه خود، آب مورد استفاده برای خنک کردن آن را گرم می‌کند و سپس می‌توان از آن برای آبیاری گاوها یا برای مصارف دیگر استفاده کرد. پس از فرآیند پیش سرد کردن، شیر به یک چیلر پمپ می‌شود و در آنجا بیشتر تا دمای مورد نظر خنک می‌شود. پس از این فرآیند آماده پمپاژ به ماشین‌های شیردوشی و ذخیره‌سازی می‌باشد.

گاوداری هوشمند 2

مدیریت هوشمند کود

گزارش شده است که هر گاو در هر روز تقریباً 120 پوند کود تولید می‌کند. وقتی فکر می‌کنید که کود منبع اصلی متان و سایر گازهای گلخانه‌ای است، به راحتی می‌توانید درک کنید که چرا نوآوری در مدیریت کود برای حرکت رو به جلو ضروری است.

اما برای بهبود نحوه مدیریت کود دامی در گاوداری‌ها چه می‌توان کرد؟

هر گاوداری که غذای خود را پرورش می‌دهد، می‌تواند از کود در حین تولید استفاده کند و چرخه ای را حفظ کند که از ذخیره طولانی مدت کود جلوگیری می‌کند. این به نوبه خود مانع از توسعه هر چه بیشتر گازهای گلخانه‌ای و انتشار آن در جو می‌شود و در نتیجه اثرات منفی بر محیط زیست را کاهش می‌دهد.

سیستم هوادهی کود هوشمند به کشاورزان لبنی اجازه می‌دهد تا از کود در صورت نیاز استفاده کنند و در عین حال از تجمع گازهای خطرناک در حین ذخیره‌سازی جلوگیری می‌کند. این سیستم مقرون بصرفه، بدون دردسر است و کود آماده پخش را با توزیع یکنواخت مواد مغذی تولید می‌کند. در اصل، کود را مدیریت می‌کند تا کود مفیدتری ایجاد کند.

گزینه دیگر استفاده از هاضم بی هوازی است که متان را از کود گرفته و از آن بعنوان گاز طبیعی استفاده می‌کند. در حالی که این امر بطور کامل انتشار گازهای گلخانه ای را از بین نمی‌برد، سوزاندن گاز طبیعی بسیار کارآمدتر از انتشار ساده متان در جو است.

حتما بخوانید:

اتوماسیون خطوط تولید لبنیات

تعمیر و نگهداری خطوط تولید لبنیات

معرفی تجهیزات خطوط تولید لبنیات

 

جمع بندی:

همانطور که می‌بینید، روش‌های زیادی برای اطمینان از کمبود شیر دنیا وجود دارد. بسیاری از مزارع بزرگ لبنیات در حال حاضر برخی یا همه این روش‌ها را به کار می‌گیرند. اتوماسیون گاوداری راه آینده است. چه از طریق مدیریت تولید مثل، برچسب گذاری و نظارت، یا تغذیه و آبیاری خودکار، حداکثر استفاده از هر گاو و اطمینان از هدر نرفتن شیر کاملاً ضروری است.

چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با اتوماسیون گاوداری دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش لبنیات و فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *