تجهیزات, خطوط تولید, صنایع غذایی

انواع آبمیوه گیر صنعتی

آبمیوه گیر صنعتی

آشنایی با انواع آبمیوه گیر صنعتی

در صنعت آبمیوه گیری انواع مختلفی آبمیوه گیری وجود دارد که با توجه به نوع کار و میوه‌ای که در آنها اسفاده میشود دسته بندی میشوند. در زیر چندین نوع آبمیوه‌ گیری را تفکیک می‌کنیم تا بهترین نوع آبمیوه‌ گیری را انتخاب کنید که با نیازها و اهداف کسب و کار شما مطابقت دارد. بهترین نوع آبمیوه گیری برای کسب و کار شما بیشتر به حجم و نوع آبمیوه ای که شما در کسب و کار خود به دنبال ارائه آن هستید و همچنین نوع غذاهایی که به دنبال آبمیوه گیری هستید بستگی دارد.

اگر به دنبال بهترین آبمیوه گیری صنعتی برای فروش برای استفاده در رستوران یا کافه خود هستید، قاعدتا دنبال انتخاب یک آبمیوه گیری مناسب برای کار خود هستید. آبمیوه گیری صنعتی خوب باید به گونه‌ای باشد که ظاهر و طعم آبمیوه تازه‌ای برای شما آماده کند، که شما به مشتریان خود ارائه دهید. مطمئناً شور و هیجانی در میان نوشیدنی‌ های پرشور آبمیوه ایجاد می‌ شود و آنها را وادار می‌کند تا برای آبمیوه تازه با طعم عالی و بسیار مغذی به فروشگاه شما سرازیر شوند!

آبمیوه گیری

آبمیوه گیری سرد صنعتی باید آبمیوه تازه را با بهترین کیفیت تولید کند. با استفاده از فناوری پرس سرد واقعی، می‌تواند ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنزیم‌ های طبیعی موجود در میوه و سبزیجات را حفظ کند. امروزه آگاهی در مورد کیفیت غذا در رستوران‌ها و کافه‌ها افزایش یافته است. مردم بطور فزاینده‌ای نسبت به محتوای مغذی مواد غذایی و نوشیدنی هایی که هنگام صرف غذا در بیرون مصرف می‌کنند آگاه می‌شوند. به همین دلیل است که بازی خود را با آبمیوه گیری پرس سرد صنعتی به نفع خود تقویت کنید.

 

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید رب گوجه‌فرنگی

دستگاه عرق گیر (تقطیر گلاب) چیست؟

 

کدام آبمیوه گیری صنعتی بهترین است؟

متاسفانه آبمیوه گیری های صنعتی به طور سنتی از نظر نوآوری از آبمیوه گیری های خانگی عقب مانده‌اند. اما زمان در حال تغییر است و ما چند مدل جدید در حال عرضه به بازار هستند که واقعاً پیشرفت چشمگیری کرده‌اند.

گاهی اوقات این سوال را میشنویم که بهترین آبمیوه گیری صنعتی چیست؟ پاسخ به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله اینکه چه مقدار آبمیوه درست می‌کنید؟ آیا آبمیوه بلافاصله سرو میشود؟ آیا مواد اولیه را برای تهیه دستور العمل های آبمیوه ترکیب می کنید؟ و… .

بعنوان مثال، یک بار ممکن است فقط به یک پرس کوچک مرکبات نیاز داشته باشد زیرا آنها فقط آب لیمو یا لیموترش درست می‌کنند تا به کوکتل اضافه کنند. یا در یک کیوسک مرکز خرید کار می‌کنید و ممکن است نتوانید از آبمیوه گیری گریز از مرکز بزرگ بدلیل صدای بلندی که ایجاد میکند، استفاده کنید. و یک آبمیوه ممکن است به چندین آبمیوه گیری نیاز داشته باشد که هر کدام بر روی یک ماده یا دستور پخت خاص تمرکز دارند.

 

حتما بخوانید: کاربرد دستگاه هموژنایزر چیست؟

 

تفاوت بین آبمیوه گیری خانگی و تجاری چیست؟

هیچ خط مشخصی برای تشخیص آبمیوه گیری خانگی از آبمیوه گیری صنعتی وجود ندارد. در تئوری یک آبمیوه گیری صنعتی باید از مواد بادوام تر ساخته شود، موتور قوی تر با چرخه کاری طولانی تر ارائه دهد. دارای اجزای بزرگتر (مانند لوله تغذیه، صفحه آبمیوه گیری، کاسه آبمیوه گیری و مارپیچ) باشد تا تولید را سریعتر پردازش کند و بزرگتر داشته باشد. ظروف آب میوه و پالپ نیاز به تخلیه کمتری دارند. با این حال، برخی از تولیدکنندگان به ایجاد تغییرات جزئی در آبمیوه‌گیری‌های خانگی (مانند جایگزینی بدنه پلاستیکی با فولاد ضد زنگ) و تغییر نام آن بعنوان یک آبمیوه گیری صنعتی شناخته شده‌اند.

علاوه بر این، در برخی مناطق ممکن است یک آبمیوه گیری برای استفاده صنعتی به گواهینامه خاصی نیاز داشته باشد. در حالی که تمام آبمیوه‌ گیری‌ هایی که در اتحادیه اروپا فروخته می‌شوند باید دارای گواهینامه CE باشند. در ایالات متحده گواهی های تجاری جداگانه ETL و NSF وجود دارد که توسط برخی از بخش‌های بهداشت شهرستان برای تجهیزات خدمات غذایی مورد نیاز است.

آبمیوه گیر صنعتی

انواع آبمیوه گیری های تجاری و صنعتی

سه نوع اصلی از آبمیوه گیری در کاربردهای تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد. شامل:

  • آبمیوه گیری مرکبات اختصاصی
  • آبمیوه گیری گریز از مرکز با سرعت بالا
  • آبمیوه گیری تجاری جدید با فشار سرد

بیایید نگاهی به هر یک از این موارد بیندازیم و مزایا و معایب آنها را فهرست کنیم.

 

حتما بخوانید: صفر تا 100 خط تلید و بسته‌بندی پیاز سرخ شده

 

1. آب میوه گیری مرکبات

این آبمیوه‌گیرها  اغلب توسط رستوران‌هایی که آب پرتقال تازه ارائه می‌دهند و بارهایی که به آب مرکبات بعنوان یک عنصر نیاز دارند، استفاده می‌شوند. چون از سرعت آهسته یا استخراج دستی استفاده میکنند، شیره بدست آمده بسیار شیرین است و برای مدت طولانی تازه می‌ماند.

چند نوع آبمیوه گیری مرکبات وجود دارد:

آبمیوه گیر مرکبات

1. فشارنده:

اینها ابزارهای دستی هستند که کمی شبیه دو قاشق بستنی در کنار هم هستند. نصف مرکبات را داخل آن بریزید، سپس دسته ها را به هم فشار دهید. درست کردن یک لیوان آب پرتقال ممکن است زمان بر باشد. اما زمانیکه به مقدار کمی آب لیمو یا لیموترش نیاز دارید، اینها عالی هستند.

2. پرس های دستی:

زرگ و سنگین، اینها دستگاه‌های ساده و محکمی هستند که میوه‌های بریده شده را روی قیف قرار میدهند و کاربر یک دسته را پایین می‌کشد. اهرم نیروی بسیار قوی برای بدست آوردن حداکثر استخراج ایجاد میکند. همچنین میتوان از آن برای تهیه آب انار استفاده کرد.

3. آبمیوه گیری برقی مرکبات:

در این آبمیوه گیری‌ها، مرکبات بریده شده را روی یک مارپیچ فشار می‌دهید که در داخل یک کاسه فلزی می‌چرخد. برخی از مدل‌های با قیمت بالاتر دارای دسته‌ای هستند که میوه‌ها را روی مارپیچ چرخان فشار می‌دهد.

کاربرد:

استفاده برای حجم متوسط در بارها، رستوران ها و…

میوه های مورد استفاده:

لیمو، لیموترش، پرتقال

نحوه استفاده:

دستگاه‌های آب مرکبات از یک دستگاه چرخاننده موتوری برای حذف آب از مرکبات استفاده می‌کنند. برای شروع، میوه را نصف کرده و آماده کنید. دستگاه را روشن کنید. طرف بریده شده میوه را محکم به سمت پایین و به سمت پایین فشار دهید، اما نه آنقدر محکم که ریمر متوقف شود.

 

مزایا:

  • بطور کلی ارزان تر از انواع دیگر است
  • برای مرکبات پوست کندن لازم نیست
  • جمع و جور و بیصدا

معایب:

  • محدود به مرکبات (و انار با پرس دستی)
  • عملکرد آهسته

 

2. آبمیوه گیری گریز از مرکز

آبمیوه گیری های گریز از مرکز، آبمیوه‌گیری های “کلاسیک” هستند که معمولا در فروشگاه‌های بزرگ دیده میشوند. تیغه‌های تیز که بسرعت میچرخند و خرد می‌کنند. اینها تا حد زیادی رایج ترین نوع آبمیوه گیری صنعتی هستند و در اکثر آبمیوه فروشی‌ها و رستوران‌ها استفاده میشوند. آنها تولید را تا 10000 دور در دقیقه پردازش می‌کنند. آنها برای مکان‌هایی که نیاز به آبمیوه گیری سریع دارند و جاهایی که دستگاه های پر سر و صدا از مشتریان دور هستند، مناسب هستند.

کاربرد:

استفاده با حجم متوسط تا زیاد در آبمیوه فروشی‌ها، رستوران‌ها یا کافه‌ها

مورد استفاده برای چه میوه هایی است؟

سیب، پرتقال، کرفس، لیموترش، لیمو، گوجه فرنگی، و سایر میوه ها و سبزیجات سفت یا سفت با پوست ضخیم و… .

نحوه استفاده:

دستگاه های آبمیوه گریز از مرکز از یک سبد مشبک فلزی در حال چرخش برای خمیر کردن غذا های تازه و در نتیجه خارج کردن آبمیوه استفاده میکنند. میوه ها را با برداشتن پوست های ضخیم، دانه ها یا هسته های بزرگ و ساقه‌ها و برش دادن به اندازه‌ها آماده کنید. آبمیوه‌گیری را روشن کنید و اجازه دهید به بالاترین سرعت برسد. میوه و سبزیجات را کم کم اضافه کنید.

آبمیوه گیر گریز از مرکز

مزایا:

  • بسیار سریع – تا 2 لیتر در دقیقه برای بزرگترین مدل ها
  • باز شدن گسترده به معنای زمان کمتر برش محصول است
  • نسبتاً ارزان در مقایسه با دستگاه های پرس سرد

معایب:

  •  عملکرد کمتر در مقایسه با ماشین های پرس سرد
  • پر سر و صدا
  • سرعت زیاد آب میوه را اکسید میکند، یعنی باید سریع مصرف شود و ارزش غذایی کمتری دارد
  • سرعت زیاد آب کفی ایجاد میکند که طعم آبکی بیشتری دارد
  • برای سبزیجات برگ‌دار مناسب نیست

 

حتما بخوانید: دستگاه پاستوریزاتور چیست؟ (انواع، کاربرد و نگهداری)

 

3. آبمیوه گیری با فشار سرد (آهسته)

این آبمیوه‌گیری‌ها که به‌عنوان آبمیوه‌گیری آهسته یا آبمیوه گیری جونده نیز شناخته می‌شوند. با جویدن آرام محصول به تکه‌های کوچک با مارپیچ و فشار دادن آن‌ها بر روی صفحه ریز، آبمیوه می‌سازند. آنها معمولاً بین 40-80 دور در دقیقه کار می‌کنند.

کاربرد:

استفاده با حجم متوسط تا زیاد در آبمیوه خانه ها، رستوران‌ها یا کافه‌ها

مورد استفاده برای:

اسفناج، کلم پیچ، سیب، پرتقال، کرفس، لیموترش، لیمو، گوجه فرنگی، و سایر میوه ها و… .

نحوه استفاده:

با جدا کردن پوست، ساقه و دانه‌ها و نصف کردن میوه‌ها و سبزیجات در دمای اتاق آماده کنید. واحد را روشن کنید به آرامی غذاها را به آبکش اضافه کنید. در صورت نیاز، با فشار دهنده همراه آن فشار دهید.

آبمیوه گیر آهسته

مزایا:

  • باکیفیت ترین آبمیوه را تولید می‌کند.
  • آبمیوه تا 24 ساعت قابل نگهداری است.
  • نسبتا ساکت
  • عملکرد بالای آبمیوه
  • به دلیل سرعت آهسته حداکثر تغذیه و طعم را حفظ می‌کند.
  • تمیز کردن راحت تر

معایب:

  • کندتر از آبمیوه گیری گریز از مرکز
  • گرانتر از آبمیوه گیری گریز از مرکز
  • معمولاً محصول باید به قطعات کوچکتر بریده شود.

 

 

حتما بخوانید: صفر تا 100 خط تولید و بسته‌بندی خشکبار

 

دیگر آبمیوه گیر های صنعتی

به جز سه آبمیوه گیری که گفتیم خدمتتون، انواع آب میوه گیری های دیگه‌ای هم وجود دارد که با اینکه کمتر به سه نوع اول استفاده میشنود. اما در نوع خود اهمیت بالایی دارند که در پایین آنها را بررسی می‌کنیم.

1. آبمیوه گیر علف گندم:

کاربرد: استفاده با حجم متوسط تا زیاد در آبمیوه‌خانه‌ها، اسپا، رستوران‌ها یا کافه‌ها

مورد استفاده برای: علف ها، جوانه ها، گیاهان، سبزی های برگ دار. لازم بذکر است که برای استفاده با میوه نیست.

روش استفاده: علف‌ها را از بالای ریشه می‌ببرید. در صورت وجود، ساقه‌های چوبی را جدا کنید. آبمیوه گیری را روشن کنید. علف‌ها یا سبزی‌ها را وارد آن کنید. از فشار دهنده ارائه شده برای کمک به فشار محصول به دستگاه استفاده کنید.

2. آبمیوه گیر آب پرتقال:

کاربرد: استفاده با حجم متوسط تا زیاد در بازارها، چشمه‌های معدنی، هتل‌ها، رستوران‌ها یا کافه‌ها

مورد استفاده برای: پرتقال

نحوه استفاده: مطمئن شوید که دستگاه برای کار تنظیم شده است. میوه را به لوله اضافه کنید. دستگاه های آب پرتقال ممکن است متفاوت باشند. اما بطور کلی بسادگی دکمه را فشار دهید تا فشار دادن شروع شود و دکمه توقف را فشار دهید تا فشار دادن متوقف شود.

3. آبمیوه گیر غربال کننده:

کاربرد: استفاده با حجم متوسط تا زیاد در رستوران ها، نانوایی‌ها یا هتل‌ها
مورد استفاده برای: میوه های خرد شده، انواع توت ها، زیتون های خرد شده، سبزیجات از قبل پخته شده و… .
روش استفاده: غربال‌ها از صافی برای جدا کردن دانه‌ها و پوست از آبمیوه استفاده می‌کنند. قبل از شروع، حتماً دستورالعمل‌های سازنده را برای آماده سازی مواد غذایی برای پردازش دنبال کنید. سینی محصول را پر کنید و دستگاه را روشن کنید. محصول را به آهستگی وارد کانال تغذیه کنید.

 

حتما بخوانید: دستگاه سپراتور چیست؟ کاربرد آن

 

کدام آبمیوه گیری بهتر است؟

همانطور که قبلا ذکر شد، همه چیز به نیاز شما بستگی دارد. آب میوه گیری مرکبات بسیار محدود است. اما آب پرتقال عالی درست میکند. ما آن‌ها را برای رستوران‌هایی که آب پرتقال تازه سرو می‌کنند، هتل‌هایی که صبحانه ارائه می‌دهند و بارهایی که از آب مرکبات به‌عنوان ماده تشکیل دهنده آن استفاده می‌کنند، توصیه می‌کنیم.

آبمیوه گیری های گریز از مرکز برای موقعیت هایی با مقادیر زیاد، کاربردهایی که در آنها از آبمیوه در دستور العمل ها استفاده می شود. یا در جاهایی که آبمیوه تازه سرو میشود اما در مقابل مشتری آماده نمیشود. در واقع دستگاه در اتاقی دور از مشتری قرار داد بهترین مناسب هستند. موتورهای پر سر و صدا آنها را برای کافه‌ های کوچکتر و آبمیوه‌ فروشی‌ها نامناسب می‌کند. اگرچه برخی از مدل‌ها دارای پوشش صدای یکپارچه هستند. آب سانتریفیوژها به سرعت اکسید میشود. بنابراین باید در عرض یک ساعت پس از آبگیری استفاده یا مصرف شود، بخصوص آب سیب و گلابی. (آب مرکبات ماندگاری بیشتری دارد زیرا اسید اسکوربیک بعنوان یک آنتی اکسیدان عمل میکند).

آبمیوه گیری های سرد برای مراکز تناسب اندام، آبمیوه فروشی‌ها، کافه‌ها و در هر جایی که کیفیت آب میوه مهم است، توصیه میشود. موتورهای نسبتا بیصدا آنها را برای مشاغلی که آب میوه در نزدیکی مشتری ساخته میشود مناسب می‌کند. آبمیوه‌گیری های سرد پرس تنها آبمیوه گیری هایی هستند که می‌توان از آنها برای سری‌های برگ دار استفاده کرد.

 

کلام آخر

گروه صنعتی سپیانی فعال در زمینه مشاوره اتوماسیون صنعتی، تعمیر و نگهداری، اجرای اتوماسیون صنعتی و… از اینکه تا پایان این مقاله ما را همراهی کردید از شما سپاسگزار است. جهت خرید هر گونه تجهیز صنعتی میتوانید به فروشگاه ما مراجعه کرده و استعلام قیمت کنید. همچنین جهت کسب اطلاعات پیرامون هریک از تجهیزات صنعتی همچون آبمیوه گیر صنعتی میتوانید از طریق واتس‌اپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *