اتوماسیون صنعتی

انواع تجهیزات نظافت صنعتی

تجهیزات نظافت صنعتی

آشنایی با انواع تجهیزات صنعتی

تجهیزات نظافت صنعتی به مجموعه ای از محصولات نظافتی گفته میشود که برای نظافت محیط های بزرگ بکار گرفته میشوند. امروزه با گسترش مکان‌های عمومی بزرگ و کارخانه‌هایی با مسافت گسترده و آلودگی دوچندان بیشتر نیاز به تجهیزات نظافتی صنعتی گسترش پیدا کرده است. بطور کلی حفظ پاکیزگی و بهداشت محیط‌ های صنعتی بسیار حائز اهمیت میباشد. زیرا موجب می‌شود تا کارایی کارکنان، میزان سلامت عمومی آنها، افزایش پاکیزگی محیط باعث افزایش قابل توجه راندمان کاری میگردد. برای نظافت و حفظ پاکیزگی یک محیط صنعتی در مدت زمان کوتاه با هزینه پایین، استفاده از انواع تجهیزات نظافت صنعتی راهگشا است. تجهیزات نظافت صنعتی انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

 

حتما بخوانید:

انواع پاک کننده‌های صنعتی

آشنایی با تجهیزات استرلیزاسیون

 

فهرست مطالب:

  • تجهیزات نظافت صنعتی چیست؟
  • کاربرد تجهیزات نظافت صنعتی
  • انواع تجهیزات صنعتی
  • بخارشوی صنعتی
  • سوییپر صنعتی یا جارو

جارو صنعتی

تجهیزات نظافت صنعتی چیست؟

در جواب سوال تجهیزات نظافت صنعتی چیست؟ باید بگوییم که تجهیزاتی که برای پاکسازی محیط و اماکن صنعتی مثل انبارهای بزرگ و کوچک، مراکز آموزشی و تفریحی، اماکن اداری، بیمارستان‌‌ها، کارخانه‌ های بزرگ و کوچک، و هر محلی که میزان کارکنان زیادی دارد و رفت و آمد در آنجا زیاد است استفاده می شود، تجهیزات نظافت صنعتی گفته می‌شود.

از آنجایی که پاکسازی یک محیط صنعتی به علت آلودگی و مساحت بالا کار بسیار سختی است و نیروی انسانی مورد نیاز ز برای این کار زیاد است، دستگاه‌هایی مختلفی طراحی و تولید می‌شوند تا سرعت و راندمان عمل تمیزکاری را بالا ببرند. برای انجام نظافت این گونه محل‌های برگ و پر جمعیت، باید از برخی دستگاه‌‌ها و تجهیزات صنعتی مخصوص استفاده شود. بطور کلی میتوان گفت مجموعه دستگاه‌هایی که در نظافت مراکز صنعتی بکار گرفته میشود، تجهیزات نظافت صنعتی نام دارند. بعلت تنوع کاربرد و وجود مکان‌های متعدد صنعتی، تجهیزات نظافت صنعتی انواع بسیار گسترده‌ ای دارند. که هر کدام ویژگی‌ها، کاربرد، کارایی‌ و همچنین خصوصیات متفاوتی دارند.

 

حتما بخوانید: آشنایی با انواع تاسیسات صنعتی

 

کاربرد تجهیزات نظافت صنعتی:

دانستیم که نظافت صنعتی، تمیز کردن مکان‌ها با استفاده از دستگاه‌های مکانیزه صنعتی است. که این تجهیزات مشکلات نظافت و شستشو در فضا های صنعتی و تجاری را حل کرده است. کاربرد تجهیزات صنعتی را میتوان در برخی از صنایع که نیاز است لکه‌های گریس و روغنی و چرب تمیز گردد و این کار به‌روش سنتی بسیار سخت و غیرممکن است بتوان دید. یا در برخی دیگر از کارخانه‌ها که به‌جرم گیری و رسوب زدایی سطوح نیاز میباشد بکار گرفته میشود. بطور کلی کابرد دستگاه‌های نظافت صنعتی را میتوان در جرم گیری، رسوب زدایی، از بین بردن لکه‌های روغن و چربی و… مشاهده کرد.

اماکنی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند عبارتند از: هتل‌ها، انبارها، کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، محیط های تجاری و مال‌ها، مراکز آموزشی و اداری و… . بطور کلی خدماتی که تجهیزات نظافت مکانیزه ارائه میدهد، عبارتند از: شستشوی انواع سطوح بصورت روزانه، شستشوی شیشه‌ها، شستشوی فرش و موکت‌ها، گردگیری محیط های صنعتی، جمع‌آوری نمودن انواع زباله، نظافت خطوط تولید و سالن‌ها و… . تفاوتی که نظافت صنعتی با دیگر روش‌های نظافت سنتی دارد این این است که از این روش نظافتی معمولا برای اموری که سخت‌تر و پیچیده‌تر است و برای تمیز کردن آنها نیاز به استفاده از تجهیزات خاصی می‌باشد به‌کار میرود.

 

انواع تجهیزات صنعتی

امروزه برای هر کاربرد اعم از لکه‌‌ها، از بین بردن روغن، زنگ بری و سایر آلودگی‌ های مضر از سطح قطعات، فلزات،‌ محصولات و سطوح کف و تجهیز خاصی طراحی و ساخته شده‌است که برخی از آنها در زیر آمده است:

  • اسکرابر صنعتی
  • واترجت صنعتی
  • جاروبرقی صنعتی
  • سوییپر صنعتی (جارو)
  • واکس زن کفش
  • دستگاه پولیشر صنعتی
  • تی شوی صنعتی
  • دستگاه بخارشور صنعتی
  • بخار شوی خشک
  • ترالی نظافتی و حمل
  • و… .

تجهیزات نظافت

بخارشوی صنعتی:

برای تمیز کردن مؤثر قطعات و بخش‌هایی از دستگاه‌ها مانند، ماشین آلات و وسایل نقلیه و دستگاه های صنعتی، که تمیز کردن آنها کار دشواری است، به ابزاری با فشار زیاد نیاز است. بخارشوها، انواع و کاربرد های صنعتی فراوانی دارند. و مزایای آنها این است که می‌توان از آنها در مناطقی که دسترسی مستقیم به منبع آب وجود ندارد، استفاده کرد. عملکرد این این نوع دستگاه، اینگونه است که یک جت آب قدرتمند را بصورت پرفشار به بیرون پرتاب میکند که به از بین رفتن خاک و کثیفی، با سرعت زیاد بسیار موثر است.

بخار شوی خشک هم یکی از انواع تجهیزات نظافت صنعتی است. که از آن در شرایطی که آب بیش از حد ممکن است برای وسیله مضر باشد، استفاده میکنند. بخار شوی خشک اغلب می‌تواند بدون نیاز به مواد شیمیایی و آب، محیط را بصورت عمقی ضدعفونی و تمیز کند. به همین دلیل نسبت به روش‌های تمیز کای و نظافت مبتنی بر مواد شیمیایی، با محیط زیست سازگارتر میباشد. از مزایای این دستگاه این است که بخار داغ به سرعت خشک می‌شود و از باقی ماندن لکه‌‌های آب بر روی سطوح جلوگیری میشود.

 

حتما بخوانید: اهمیت تعمیر و نگهداری خطوط تولید

 

سوییپر صنعتی یا جارو:

از این دستگاه نظافت مکانیزه، برای جمع آوری گرد و خاک و آلاینده‌ها از محیط استفاده میشود. با توجه به تجهیزات جانبی که این دستگاه دارد. با آن میتوان فضا های غیر قابل دسترس هم نظافت کرد. همچنین عمیق‌ترین و ریزترین آلودگی‌ها را نیز جمع آوری می‌کند. سوییپر صنعتی با چرخاندن یک سیستم متشکل از برس ‌ها بر روی سطوح عمل می‌کند. با این کار خاک با سرعت و دقت جمع میشود و از بین میروند.

سوییپر صنعتی در طیف وسیعی از ابعاد برای کاربردهای مختلف طراحی و تولید می‌شوند. این جارو در مکانیزم خود، از آب استفاده نمی‌کند. و عملکرد آن فقط مبتنی بر فشاریست که توسط برس ‌ها برای از بین بردن آلودگی روی سطوح وارد می ‌شود است. سوییپر صنعتی بسته به مدل ممکن است با برق و یا باتری کار کند. یکی از انواع این تجهیزات صنعتی، مکنده‌ های صنعتی هستند که گرد و غبار، آلودگی‌ها و ذرات موجود در محیط را با مکش جمع میکند. سوییپرها از پرکاربردترین تجهیزات نظافتی به شمار می‌آیند. برای خرید و اطلاع از قیمت مکنده صنعتی می‌توانید به فروشگاه ما مراجعه فرمایید و از قیمت‌ها و نحوه خرید و ویژگی های فنی آن مطلع شوید.

 

زمین شوی یا اسکرابر صنعتی:

یکی از پر کاربردترین تجهیزات نظافتی صنعتی اسکرابر صنعتی است. کاربرد این دستگاه در شستشوی سطوح کف اماکن دیده میشود. اسکرابرها مشابه جاروها هستند. اما برای از بین بردن آلودگی‌ها از آب و مایعات پاک کننده و همچنین برس ‌های چرخشی استفاده می‌کنند. این تجهیز نظافتی، میتواند همزمان با شستشو قابلیت خشک کردن را هم ارائه میدهد. در اسکرابرهای صنعتی، پس از پاشش آب به سطح، سطح مورد نظر توسط برس‌‌ها، پاک میشود و سپس با استفاده از یک تی جمع ‌کننده، آب سطح جمع می‌شود. سپس در پایان کار محیط بطور کامل با استفاده از تی‌‌های جمع کننده، خشک خواهد شد. از اسکرابرها، برای نظافت مکان ‌هایی با ابعاد بزرگ استفاده میشود. این تجهیز صنعتی، در دو نوع دستی و سرنشین‌ دار طراحی و عرضه می‌شوند.

 

واترجت صنعتی:

از مهم‌ترین مزایای این تجهیز نظافتی، کاهش میزان مصرف مواد شوینده است. که آن را به مناسب‌ترین و بهترین گزینه ‌ برای جلوگیری از هدر رفت آب تبدیل کرده است. از واترجت‌ها برای نظافت و شستشوی موارد دیگری مانند: نظافت منازل مسکونی، شستشوی نمای ساختمان‌ها، شستشوی ماشین و نظافت دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی استفاده میشود. واترجت‌ها در سه نوع صنعتی آب سرد، صنعتی آب گرم و خانگی طراحی و تولید میشوند. دستگاه‌های واترجت صنعتی، شوینده‌هایی هستند که با اعمال فشار قوی میتوانند تمامی آلودگی‌های سطحی و عمیق را بسرعت از بین ببرند.

 

پولیشر:

پولیشر یکی از تجهیزات نظافت صنعتی است. که به منظور درخشان کردن و برق انداختن و جلوگیری از فرسودگی سطوح کفپوش ها بکار گرفته میشود. این ابزار نظافت برای سطوح با جنس های مختلف مناسب میباشد. یکی از رایج ترین کاربرد پولیشر در مراکز تجاری میباشد تا به کفپوش‌ها و سامیک‌ها جلا دهد. و موجب زیبا شدن محیط گردند. این عضو تجهیزات نظافت صنعتی (پلیشر) علاوه بر بالا بردن کیفیت نظافت در کاهش زمان نظافت نیز تأثیر بسزایی دارد. همچنین برای شستشوی کفپوش‌ها در به کمترین آب و مواد شوینده نیاز دارد.

جاروبرقی صنعتی:

جاروبرقی های صنعتی در اماکن مختلف به منظور غبارگیری، جمع آوری آلودگی های ریز و درشت، انتقال مواد، مکش ضایعات مایع و… مورد استفاده قرار می گیرد. این جاروبرقی ها کاربرد بسیاری در بیمارستان ها، هتل ها، صنایع غذایی، انبارها و… دارند. جاروبرقی صنعتی یک مکنده قوی صنعتی است. که با سیستم مکشش، علاوه بر ارائه نظافت سریع و با کیفیت به حفظ بهداشت محیط و سلامت کارکنان و افراد حاضر در مکان هم کمک می نماید.

لوازم نظافت صنعتی

مزایای استفاده از تجهیزات نظافت صنعتی

هر کدام از دستگاه های نظافت صنعتی نام برده، با توجه به کاربرد و ویژگی هایی که دارند. از مزایای متفاوتی برخوردار هستند. اما بطور کلی استفاده از تجهیزات نظافت صنعتی، برای نظافت فضاهای مختلف و گسترده همگی اهداف مشخصی را دنبال می‌کنند. به‌همین دلیل استفاده از آنها مزایای مشترکی دارد. برخی از مزایای و اهداف استفاده از تجهیزات نظافت صنعت در زیر آمده است.

  • افزایش سرعت نظافت و عدم نیاز به زمان طولانی جهت خشک کردن سطوح پس از شستشو
  • صرفه‌جویی در مصرف آب و مواد شوینده
  • کاهش هزینه‌های نظافت
  • حفظ بهداشت محیط به منظور افزایش ایمنی و سلامت افراد و کارکنان
  • نیاز کمتر به نیروی انسانی و انرژی به دلیل استفاده از دستگاه‌های نظافتی
  • سهولت کاربرد دستگاه‌های نظافت صنعتی و توانایی افراد آماتور در به کار گرفتن این دستگاه‌ها
  • افزایش کیفیت نظافت با استفاده از دستگاه های نظافت صنعت
  • عدم نیاز به نظافت مجدد
  • از پخش شدن گرد و غبار در محیط، در طول نظافت جلوگیری میشود.

 

حتما بخوانید:

اتوماسیون صنعتی چیست؟

انواع اتوماسیون صنعتی کدامند؟

 

نکاتی که هنگام خرید تجهیزات نظافت صنعتی باید به آن توجه کرد:

برای نظافت یک محیط خاص از تجهیزات نظافت صنعتی خاصی باید کمک گرفت. انتخاب این تجهیزات مناسب امر بسیار مهمی است. در هنگام خرید تجهیزات نظافت صنعتی، نکاتی وجود دارند که بسیار حائز اهمیت هستند و باید به آنها توجه ویژه‌ای داشت. برخی از این نکات، در ادامه این بخش بیان شده‌اند.

  • نیاز
  • برند تولید کننده
  • نحوه استفاده و عملکرد
  • راندمان کاری ماشین
  • منبع تغذیه و ظرفیت شارژ باتری
  • لوازم جانبی و امکان ارتقا
  • خدمات پس از فروش وگارانتی

برای انتخاب بهترین تجهیزات نظافت صنعتی میتوانید از یک فرد متخصص و آگاه کمک بگیرید. مشاورین ما آماده کمک رسانی به شما در جهت خرید مطمئن و مناسب این تجهیزات هستند. مشاوره بصورت رایگان تنها از طریق راه های ارتباطی زیر میسر میباشد. جهت کسب اطلاعات بیشت میتوانید از طرق فرم درخواست مشاوره و نیز واتس‌اپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *