تجهیزات, خطوط تولید, صنایع غذایی

انواع دستگاه خامه گیر صنعتی

دستگاه خامه گیر

تولید خامه با دستگاه خامه گیر و چربی‌گیری:

خامه از محصولات لبنی مشتق از شیر است که طرف‌دار فراوانی دارد و فواید بسیار، آن را به یک نوع مواد خوراکی مغذی مبدل کرده است. این فرآورده لبنی از شیر مشتق می‌شود و در حقیقت همان چربی موجود در شیر است. خامه به‌طورکلی به دو شیوه صنعتی و سنتی تولید می‌شو‌د و از تجهیزات ویژه‌ای به‌منظور انجام این فرایند استفاده می‌شود. در شیوه سنتی کار به‌خصوصی انجام نمی‌شود و فقط شیر جوشیده‌شده به‌مدت چندین ساعت به حال خود رها خواهد شد. این عمل سبب می‌شود تا چربی‌های موجود در شیر در سطح آن جمع گردند. ایراد این کار دشواری و صرف زمان طولانی آن است.

مطلب مرتبط: صفر تا 100 خط تولید خامه

خامه‌گیری با بهره‌گیری از دستگاه‌های خامه‌گیر ساده‌ترین و اقتصادی‌ترین شیوه‌ای است که در حال حاضر در لبنیاتی‌ها و کارخانه‌های تولید لبنیات مورداستفاده قرار می‌گیرد. این روش به سبب مزایای متعددی که دارد بسیار فراگیر شده‌و دستگاه‌های مورد استفاده در این عرصه از تنوع زیادی برخوردار بوده‌و ظرفیت‌های مختلفی دارند.

خامه گیر

مطالب مرتبط:

انواع دستگاه کره‌گیر صنعتی

سپراتور (separator) چیست؟

طراحی و راه اندازی خط تولید لبنیات

 

تجهیزات خامه‌گیری:

خامه گیر به دستگاهی می‌گویند که طی فرایندهایی چربی‌های موجود در شیر را از آن جدا می‌سازند. در بازار مدل‌های متنوعی از دستگاه‌های خامه‌گیر عرضه می‌گردد که مطلوب جهت استفاده در واحد‌های گوناگون تولید لبنیات هستند. در ادامه این مقاله که توسط گروه صنعتی سپیانی تدوین شده است توضیحاتی جامعی پیرامون تجهیزات خامه‌گیری ارائه شده است. عملکرد این دستگاه‌ها دارند کاملاً اتوماتیک است و فرایند خامه‌گیری بدون دخالت دست صورت می‌گیرد و سرعت آن فوق‌العاده بالاتر از شیوه سنتی است.

همان گونه که در مطالب فوق نیز گفته شد، خامه‌گیرها در چندین نوع یعنی به شکل خامه‌گیرهای خانگی، کارگاهی و صنعتی طراحی و تولید می‌شوند. این تجهیزات از لحاظ ساختار دارای تفاوت‌های بنیادین با یکدیگر هستند و گنجایش آنها با نظر به خانگی و صنعتی بودنشان متمایز است. خامه گیرهای خانگی که در کارگاه‌های تولید لبنیات نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد، ظرفیتی پایین‌تر از نمونه‌های صنعتی دارند. چنانچه بخواهیم توضیح کوتاهی پیرامون مدل‌های کارگاهی ارائه بدهیم می‌بایست بگوییم که اگر شخصی تصمیم داشته باشد یک کسب‌وکار خانگی راه‌اندازی کند، می‌تواند از دستگاه خامه‌گیر خانگی استفاده کند.

هرچند نباید نام خانگی شما را به‌اشتباه بیندازد، این خامه گیرها از قابلیت تولید خامه در مقادیر انبوه را در طول روز برخوردارند. خامه گیرهای صنعتی از سایر نمونه‌هایی محسوب می‌شوند که از ظرفیت بیشتری نسبت به مدل‌های خانگی یا کارگاهی برخوردار هستند و به‌منظور بهره‌برداری در کارخانه‌های طراحی و تولید می‌شوند. به‌منظور آشنایی بیشتر با این دستگاه‌ها، تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

دلایل استفاده از دستگاه‌های خامه‌گیر خانگی:

ممکن است این سؤال برای شما مطرح شود که تا زمانی خامه‌های پاستوریزه در فروشگاه‌ها موجود است ما چه احتیاجی به خامه گیر داریم. اما همان گونه که اطلاع دارید آن خامه‌ها به سبب مواد نگهدارنده زیادی که در تولید آن‌ها استفاده می‌شود برای بدن نه‌تنها مفید نمی‌باشند؛ بلکه امکان دارد مضر نیز باشند. در حال حاضر مردم اهمیت بسیار زیادی به رژیم غذایی خود می‌دهند و تمایل دارند که چیزهای سالم بخورند. شما با استفاده از دستگاه خامه گیر این امکان را دارید که خامه‌ای کاملاً ارگانیک و طبیعی تولید کنید و از آن لذت ببرید.

هزینه خرید دستگاه خامه گیر:

قیمت دستگاه‌های خامه گیر با در نظر گرفتن گستردگی مدل‌های آن متغیر می‌باشد؛ اما این موضوع واضح است که بهای دستگاه‌های خامه گیر دستی از انواع صنعتی آن ارزان تر است. برای اطلاع از قیمت انواع دستگاه خامه گیر میتوانید به سایت‌های گروه سپیانی به فروشگاه ما مراجعه کرده و از درخواست مشاوره رایگان با برجسته‌ترین مهندسین و متخصصین کشور در زمینه راه‌اندازی خط تولید لبنیات، برخوردار گردید.

حتما بخوانید:

دستگاه های خطوط تولید لبنیات

فرمولاسیون اختصاصی تولید انواع پنیر

تفاوت پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون چیست؟

 

قطعات تشکیل‌دهنده دستگاه خامه‌گیر:

دستگاه‌های خامه گیر متشکل از یک الکتروموتور است و درعین‌حال یک همزن روزنه دار که با کمک آن چربی را از شیر جدا می‌کنند. همچنین این دستگاه‌ها دارای یک تایمر هستند که زمان اتمام فرایند خامه‌گیری را نشان می‌دهد. بدنه این دستگاه‌ها از متریال استیل و ضدزنگ می‌باشند، زیرا چنانچه بدنه زنگ بزند به سبب اینکه زنگ زدن یک فرایند شیمیایی است شیر و خامه را آلوده می‌کند. این دستگاه‌ها دارای یک کاسه شیشه‌ای یا استیل به‌منظور تولید فرآورده‌های لبنی است.

خامه گیر5 تنی

خامه گیرها از نظر نوع عملکرد به گروه برقی و دستی تقسیم می‌گردند. در ادامه به توضیح مشخصات هریک می‌پردازیم.

ویژگی‌های دستگاه خامه گیر دستی:

در خامه گیرهای دستی به‌منظور جداسازی چربی از شیر می‌بایست اهرم تعبیه شده بر روی دستگاه را پیوسته چرخاند تا زمانی که همزن به گردش در بیاید شیر را هم زده و چربی آن را جدا کند؛ اما می‌بایست به این نکته توجه داشته باشید که همزن‌های دستی قدرت کافی به‌منظور جداسازی کامل چربی از شیر را ندارند و تنها جهت مقداری خامه برای مصرف روزانه مناسب می‌باشند.

ویژگی‌های دستگاه خامه گیر برقی:

خامه گیرهای برقی به سبب اینکه از انرژی الکتریکی بهره می‌گیرند از شتاب و قدرت بیشتری برخوردار هستند و این امکان را دارند که چربی‌ها را کاملاً از شیر جدا کنند. یعنی میزان خامهٔ بیشتری در ازای مقدار معینی شیر تولید می‌کنند. اما به این نکته نیز باید توجه کرد که دستگاه‌های خامه گیر برقی میزان مصرف انرژی بالایی دارد و برق مصرفی در آن به نسبت بالا می‌باشد.

انواع مختلف دستگاه‌های خامه گیر برقی:

در ادامه به انواع خامه گیرهای برقی خواهیم پرداخت و مشخصات هریک را برای شما توضیح می‌دهیم.

ویژگی‌های دستگاه خامه گیر برقی خانگی:

ابعاد این خامه گیر فوق‌العاده کوچک است و به شکل رومیزی استفاده می‌گردد. گنجایش آن کم است برای مثال حدود 80 لیتر؛ اما به‌عنوان مصرف خانگی و یا کسب‌وکار خانگی گزینه خوبی محسوب می‌شود.

ویژگی‌های دستگاه خامه گیر یا سپراتور نیمه‌صنعتی:

این دستگاه‌ها به سبب گنجایش و قدرت بالا برای فروشگاه‌ها و دامداری‌ها بسیار مطلوب هستند. ظرفیت‌های این دستگاه‌ها عمدتاً از 100 تا 250 لیتر است.

ویژگی‌های دستگاه خامه گیر یا سپراتور صنعتی:

خامه گیر صنعتی مناسب به‌منظور استفاده در کارخانه‌های تولید فرآورده‌های لبنی و دامداری‌های بزرگ است. این دستگاه‌ها به سبب برخورداری از راندمان بالا بسیار اقتصادی و سودآور هستند. این دستگاه‌ها دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی نظیر 5 تن و بالاتر می‌باشند.

 

خامه گیر صنعتی گروه صنعتی سپیانی:

خامه گیر صنعتی همانگونه که از نامش نیز مشخص است به‌منظور بهره‌گیری در فضاهای صنعتی طراحی و تولید شده و از ظرفیت و ابعاد بزرگ‌تری در قیاس با سایر مدل‌ها برخوردار است. با ورود این خامه گیرها به بازار، کارخانه‌های تولید فرآورده‌های لبنی موفق شدند روزانه مقادیر قابل‌توجهی خامه را تولید کنند. گروه صنعتی سپیانی از طراحان و اجراکنندگان به نام خط تولید لبنیات در کشور بوده و با پشتیبانی یک تیم قدرتمند متشکل از برترین مهندسین و متخصصین کشور موفق شده است، برترین و مدرن‌ترین تجهیزات خامه‌گیری را طراحی و تولید کند.

خامه گیرهای صنعتی گروه صنعتی سپیانی از نظر دوام و استحکام بی شک در بالاترین رتبه در کشور قرار گرفته‌اند و به سبب بهره‌گیری از تجهیزات باکیفیت از برترین برندهای معتبر دنیا از کیفیت و ماندگاری بالایی برخوردارند. بهره‌گیری از استیل در تولید کلیه قسمت‌های این دستگاه‌ها سبب شده‌رعایت اصول بهداشتی در مورد این دستگاه‌ها به بهترین نحو ممکن، تسهیل گردد. درعین‌حال خامه گیرهای صنعتی از توانایی تولید حجم بالایی خامه در طول روز برخوردار می‌باشند. به‌منظور آشنایی کامل با این دستگاه‌ها، ضروری است که نخست با اجزاء و ساختار آنها آشنا شوید و کارکرد آن را به شکل کامل مورد بررسی قرار دهید.

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید کره

دستگاه هموژنایزر چیست؟

تعمیر رو نگهداری دستگاه فنل میکسر

 

مروری بر ساختار دستگاه‌های خامه گیر صنعتی

بدنه:

بدنه در تجهیزات صنعتی که در تولید محصولات خوراکی به کار می‌روند، از اهمیت بسزایی برخوردار است و به همین سبب از متریال‌هایی منطبق و سازگار با اصول بهداشتی در تولید و ساخت آنها استفاده می‌شود. در تولید و ساخت بدنه‌خامه‌گیرهای صنعتی استیل ضدزنگ مورداستفاده‌قرار گرفته‌است. استیل دوام و ماندگاری دستگاه را بالا برده‌و باعث سهولت در شستشو می‌شود.

محل خروجی‌ شیر و خامه:

این دستگاه‌ها نیز تجهیز شده به دو قسمت مجزا جهت خروج شیر و خامه می‌باشند. در تولید و ساخت این قسمت‌ها نیز متریال استیل مورداستفاده قرار گرفته است. استفاده از استیل در ساخت بدنه دستگاه خامه گیر صنعتی سبب عدم زنگ‌زدگی آن در تماس با شیر می‌شود.

پمپ مکنده:

وظیفه این پمپ مکنده، منتقل کردن شیر به قسمت خامه‌گیری است.

موتور سپراتور:

موتور از حائزاهمیت‌ترین قسمت‌های موجود در این دستگاه است که وظیفه آن به حرکت درآوردن کاسه‌های کوچک خامه‌گیری است. گروه صنعتی سپیانی در دستگاه خامه‌گیری صنعتی از موتوری باقدرت بالا و کیفیتی عالی استفاده می‌کند.

کاسه‌های کوچک:

در خامه‌گیر صنعتی از تعدادی کاسه کوچک استفاده می‌شود که در درون یکدیگر قرار می‌گیرند و شیر با عبور از میان آنها، چربی‌هایش جدا و از قسمت خروجی به بیرون منتقل می‌گردد.

 

دستورالعمل استفاده

حتما بخوانید: همه چیز درباره دستگاه دوغ زن

چگونگی استفاده از خامه گیر صنعتی:

خامه‌گیری با تجهیزات صنعتی ذکر شده کار چندان دشواری نخواهد بود و به‌سادگی می‌شود این کار را انجام داد. نخستین کاری که می‌بایست انجام گیرد، تمیزکردن قسمت‌های درونی دستگاه است که شیر از میان آنها گذر می‌کند. پس از این کار نوبت انتقال شیر با استفاده از پمپ مکنده به درون دستگاه می‌رسد. با روشن شدن موتور کاسه‌های کوچک شروع به حرکت خواهند کرد. هنگامی که شیر از میان این کاسه‌ها عبور می‌کند بیشتر چربی‌های موجود در آن جدا می‌شود و از قسمتی که بدین منظور طراحی شده، خارج می‌شود.

شیر که چربی آن گرفته شده از خروجی مخصوص خود به بیرون انتقال می‌یابد و درون ظروف ریخته می‌شود. توجه داشته باشید که این دستگاه به‌صورت پی‌درپی و پیوسته قادر است، در طول روز مقدار بسیار زیادی چربی شیر را جدا و تولید خامه کند. در نتیجه می‌توانید در کارخانه‌های تولید فرآورده‌های لبنی و یا یک واحد بزرگ لبنیاتی از آن استفاده کرد. کلیه قسمت‌های این خامه گیر صنعتی از استیل متشکل است و از بابت استهلاک و فرسودگی زود هنگام آن نگرانی وجود ندارد.

 

مزایای دستگاه خامه گیر صنعتی گروه صنعتی سپیانی:

  • تولید و ساخت کلیه قسمت‌های دستگاه از استیل ضدزنگ
  • مجهز به کاسه‌های کوچک به‌منظور خامه‌گیری
  • تولید خامه با رعایت اصول بهداشتی کامل
  • برخورداری از عملکرد اتوماتیک بدون احتیاج به دخالت دست
  • برخورداری از عملکرد پیوسته و پی‌درپی در خامه‌گیری
  • مجهز به موتور باکیفیت پرقدرت از برترین دنیا
  • سهولت در شستشو
  • توانایی تولید خامه باکیفیت
  • دارابودن مجوز از سوی سازمان بهداشت
  • ارائه خدمات گارانتی و خدمات پس از فروش توسط گروه صنعتی سپیانی

 

عیوب دستگاه خامه گیر صنعتی گروه صنعتی سپیانی:

  • وابستگی دستگاه به انرژی الکتریکی
  • زیاد بودن وزن دستگاه

 

موارد استفاده از دستگاه‌های خامه گیر صنعتی:

  • کارخانه‌های تولید فرآورده‌های لبنی
  • کارگاه‌های بزرگ لبنیات
  • فروشگاه‌های بزرگ فروش فرآورده‌های لبنی

 

چرا استفاده از دستگاه‌های خامه‌گیر گروه صنعتی سپیانی اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه است؟

در جواب این سؤال می‌بایست گفت که دستگاه‌های خامه گیر گروه صنعتی سپیانی از مزیت‌های بسیاری برخوردار است و این امر سبب شده‌بهره‌گیری از آن برای کاربران سود اقتصادی بسیار بالایی بدنبال داشته باشد. چرا که وجود دستگاه‌های خامه گیر گروه صنعتی سپیانی سبب می‌گردد تا شما یک محصول جدید به تولیدات خود اضافه کنید و با فروش آن سود خوبی کسب کنید. هرچند کیفیت ساختار و قطعات دستگاه خامه گیرها از سایر مواردی است که می‌شود در این زمینه بدان اشاره کرد. طراحی ویژه و منحصربه‌فرد خامه‌گیرهای کارگاهی و صنعتی گروه صنعتی سپیانی سبب شده تا کاربران بدون هرگونه آموزشی از آنها استفاده کنند.

درعین‌حال جنس مخزن و کاسه‌های خامه‌گیری استیل بوده که سبب شده دوام و استحکام آن افزایش یابد و تماس با شیر و آب موجب خوردگی و زنگ‌زدگی در آنها نشود. این نکته را در نظر داشته باشید که شما با خرید این دستگاه‌ها این امکان را دارید که سالیان طولانی و بدون وقفه از آن در تولید خامه استفاده کنید.

مورد دیگر الکتروموتور قرار داده شده در دستگاه خامه ‌گیر گروه صنعتی سپیانی است که از قدرت و توان بسیار بالایی برخوردار است و از برندهای معتبر و خوشنام دنیا انتخاب می‌شود و این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند که بتواند ساعت‌های متوالی و پی‌درپی از دستگاه استفاده کند. این موضوع از سوی دیگر سبب تولید حجم بسیار زیادی خامه در روز می‌گردد. آخرین نکته قابل‌تأمل مصرف میزان متناسب انرژی الکتریکی در این خامه گیر است که سبب شده توجیه‌اقتصادی استفاده‌از آن افزایش یابد.

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید دوغ

تعمیر و نگهداری خطوط تولید لبنیات

آشنایی با انواع سپراتور (separator)

 

جمع‌بندی:

نخستین و مهمترین اقدامی که می‌بایست پیش از هر کاری چه کوچک و چه بزرگ انجام گردد، این است که پیرامون آن کار تحقیقات لازم را انجام دهید. به ویژه زمانی که قصد دارید چیزی بخرید نخست پیرامون آن تحقیق کنید و سپس مبادرت به خرید کنید. برای اینکه امکان خریداری یک دستگاه خوب و با کیفیت خامه گیری را داشته باشید، احتیاج به مشاوره دارید. متخصصین و مهندسین ما در گروه صنعتی سپیانی روزانه‌آماده هستند که راهنمایی های لازم را به منظور خرید و راه‌اندازی خط تولید لبنیات و دستگاه خامه‌گیر به شما ارائه بدهند.

جهت استعلام قیمت و نیز خرید تجهیزات خطوط تولید لبنیات علی‌الخصوص خامه گیر صنعتی میتوانید به فروشگاه ما مراجعه فرمایید. همچنین از طریق صفحه تماس و نیز ‌واتس‌اپ و فرم درخواست مشاوره با ما در ارتباط باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *