تجهیزات, صنایع غذایی

انواع دستگاه های شیر دوشی صنعتی

دستگاه شیردوشی

به لطف معرفی فناوری‌های جدید، کشاورزان دیگر نیازی به نشستن روی چهارپایه و شیردوشی یک گاو ندارند. کشاورزان لبنیات اکنون از ماشین آلات، ربات‌ها و سیستم‌های کارآمد برای انجام شیردوشی انبوه به سرعت و کارآمدی بالا استفاده می‌کنند. کشاورزان اغلب تجهیزات شیر دوشی را، چه نو و چه مستعمل، با کمک یک شرکت حمل و نقل حمل می‌کنند. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا با انواع دستگاه شیر دوشی صنعتی آشنا شوید.

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید شیر خشک

آشنایی با انواع یونیت دریافت شیر

صفر تا 100 خط تولید شیر پاستوریزه

انواع دستگاه شیردوشی صنعتی

مزارع لبنیات مکانی دارند که در آن شیر دوشی انجام می‌شود و به آن سالن می‌گویند. شیردوشی جایی است که گروه بزرگی از گاوها در آن دوشیده می‌شوند. سالن‌ها می‌توانند اتاق‌های بزرگ، کارخانه‌های خاص، انبارها یا سازه‌هایی باشند که برای شیردوش و البته گاو راحت باشد. شیردوشی‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. در ادامه چهار نوع اصلی دستگاه های شیر دوشی صنعتی آورده شده‌است.

 

مطلب مرتبط:

طرز تهیه لبنیات خانگی

اتوماسیون یا هوشمند سازی گاوداری ها

 

موازی:

گاوها در سالن موازی در کنار هم برای شیردوشی ایستاده‌اند. شیردوش از قسمت پشتی حیوان به پستان دسترسی پیدا می‌کند. هر گاو باید در طویله خود بایستد تا شیردوشی شروع شود. پس از اتمام شیردوشی، همزمان از سالن خارج می‌شوند. شیردوشی معمولاً از ده دقیقه بیشتر نمی‌شود.

شیردوشی موازی

پشت سر هم (سری):

طراحی‌های سالن‌های پشت سر هم شبیه به دوچرخه‌های پشت سر هم هستند. گاوها به صورت سری به شکل دماغه به دم چیده شده‌اند. شیردوش از پهلو به پستان گاو دسترسی پیدا می‌کند. مانند سالن‌های موازی، گاوها را می‌توان یکی یکی رها کرد زیرا هر سالن در خود را دارد. اگر یک گاو کند باشد، گاو دیگر مجبور نیست منتظر او بماند.

شیردوشی ردیفی

دوار:

در سالن‌های دوار، دکه‌های شیردوشی بصورت دایره‌ای بر روی سکویی که می‌چرخد چیده می‌شود. به جای اینکه شیردوش در اطراف سالن قدم بزند تا وسایل شیردوشی را روی هر پستان بچسباند، هر گاو به سمت شیردوش می‌رود.

تقریباً 220 سالن چرخشی در بریتانیا وجود دارد که 150 تای آن وستفالیا است. سال گذشته این شرکت 16 سالن در سراسر کشور نصب کرد. سالن‌های چرخشی داخلی و خارجی وجود دارد. گرایش خارجی در گله‌های بزرگ‌تر موجود در ایالات متحده و نیوزلند دیده می‌شود، در حالی که گله‌های داخلی به دلیل اندازه کوچک‌تر گله در بریتانیا رایج هستند.

چرخش‌های داخلی یافت شده معمولاً 36 یا 40 نقطه هستند (به این معنی که 36 یا 40 گاو را می‌توان در یک زمان دوشید). با این حال سالن‌ها را می‌توان سفارشی کرد و یک امتیاز 48 در بریتانیا وجود دارد. مزایای سالن داخلی این است که نگهدارنده به گاوها در حین شیردهی و هنگام ورود و خروج به سالن دسترسی کامل دارد. اگر مشکل شناسایی شود، برای دامدار آسان است که مشکل را حل کند. زیرا او براحتی به همه گاوها دسترسی دارد.

شیردوشی دوار

حتما بخوانید:

دستگاه شیر سردکن دست دوم

طراحی و راه‌اندازی خط تولید لبنیات

تعمیر و نگهداری خط تولید شیر پاستوریزه

جزئیات دستگاه های شیر دوشی صنعتی دوار:

یک سالن خارجی می‌تواند هر تعدادی از 300 گاو تا 8000 را شیر دهد. با 40 امتیاز کوچکترین موجود، 80 امتیاز بزرگترین اندازه استاندارد موجود است. تجهیزات استاندارد شامل یک ضبط کننده شیر ICAR، شیر سنج یا نشانگر، حذف خودکار فنجان و گام شمار است. گیت‌های جداسازی، حمام خودکار پا و اسپری‌های خودکار سرپستانک گزینه‌های دیگر موجود هستند.

ضبط شیر ICAR یک کامپیوتر صفحه لمسی در سالن است. این سیستم در طول زمان شیردوشی برای دامدار قابل دسترسی است و اطلاعات مربوط به سلامت گاو، کیفیت شیر و غیره را ذخیره می‌کند. شیر سنج یا نشانگر رسانایی جریان، جمع آوری تعداد سلول‌های بالا یا سایر مسائلی که ممکن است ایجاد شود را اندازهگیری می‌کند. حذف کننده‌های اتوماتیک لیوان (ACR) همان چیزی است که با ثبت کاهش در جریان شیر، ACR‌ها مکش را متوقف می‌کنند و اجازه می‌دهند لیوان بیفتد.

گام شمار شناسه خودکار گاو است. هنگامی که گاو وارد سالن می‌شود، شناسه ثبت می‌شود و تمام اطلاعات مربوط به آن شیر گاو به سلامت در ICAR موجود است. گام شمار همچنین فعالیت گاوها را کنترل می‌کند و به دامداران کمک می‌کند تا بدانند گاوها چه زمانی گاو نر می‌زنند یا آیا مشکلی وجود دارد. ICAR می‌تواند گزارش‌هایی را برای گاوها یا گله‌ها در مورد هر چیزی از فعالیت گرفته تا تعداد سلول‌ها و بازده تولید کند.

محوطه‌های جمع آوری دارای یک دروازه پشتی هستند که به آرامی گاوها را به جلو هل می‌دهد و آنها را تشویق می‌کند تا وارد سالن شوند. این دروازه خودکار باعث صرفه‌جویی در کار کنترل کننده‌ها در بالا بردن گاو می‌شود. پس از نصب دستگاه شیر دوشی صنعتی دوار، کارکنان در محل خواهند ماند تا به کاربران جدید کمک کنند.

رباتیک:

امروزه فناوری به مزارع لبنی اجازه می‌دهد تا بسیاری از کارهای پیچیده و تکراری را با استفاده از روبات‌ها خودکار کرده و کنترل و سرعت بیشتری بر تولید و فرآوری شیر فراهم کنند. یکی از موارد استفاده رباتیک و اتوماسیون در صنایع لبنی، سیستم‌های شیردوشی خودکار (AMS) یا ربات‌های شیردوش است که جایگزین عمل شیردوشی با دست می‌شود. آنها نسبت به سیستم‌های شیردوشی معمولی انعطاف‌پذیری بیشتری در زمان‌ها و دفعات شیردوشی فراهم می‌کنند و نیاز به شیر دوشی گاوها را در زمان‌های تنظیمی منظم از بین می‌برند.

در یک دستگاه شیر دوشی صنعتی رباتیک، از ربات‌ها برای دوشیدن گاوها استفاده می‌شود. ربات‌ها برای انجام این کار بر اساس عوامل خاصی برنامه ریزی شده‌اند. بعنوان مثال، یک سالن رباتیک می‌تواند برنامه‌ریزی شود که برخی از گاوها را بیشتر از بقیه شیر دهد. دستگاه‌ها به پستانک مخصوص گاو متصل می‌شوند، شیر لازم را استخراج می‌کنند و پس از اتمام کار، پستانک را به‌طور خودکار آزاد می‌کنند. گاوهایی که توسط روبات‌ها دوشیده می‌شوند معمولاً یک فرستنده در اطراف گردن خود دارند که کد شناسایی دارد.

هر گاو در یک پلتفرم شیردوشی رباتیک یک برچسب الکترونیکی دریافت می‌کند که به ربات اجازه می‌دهد زمانی که گاو به صورت الکترونیکی وارد واحد شیردوشی می‌شود. آن را شناسایی کند. ربات تگ را می‌خواند و یک جایزه خوراکی را ارائه می‌دهد که متناسب با سطح تولید و برنامه گاو است. سپس بازوهای رباتیک به تمیز کردن پستانک‌ها ادامه می‌دهند، فنجان‌های شیردوشی را روی هر گاو وصل می‌کنند.

هر ربع به صورت جداگانه دوشیده می‌شود و فنجان‌ها بر اساس جریان شیر از هر سرپستانک برداشته می‌شوند و در نتیجه شیردوشی بیش از حد هر ربع به حداقل می‌رسد. این نوع شیردوشی سیستم پیشرفته می‌تواند در طول روز و شب با تعامل انسانی محدود انجام شود.

شیردوشی رباتیک

مزایای دستگاه شیردوشی صنعتی رباتیک:

مزایای سیستم‌های شیردوشی خودکار (AMS) گسترده است. کاهش هزینه از نظر نیروی کار کمتر بزرگترین مزیت است. زیرا AMS به افراد زیادی برای کار یا نظارت نیاز ندارد. دفعات شیردوشی می‌تواند تا سه بار در روز افزایش یابد. در یک روز معمولی، می‌تواند به 2.5 بار در روز برسد.

بهبود سلامت گاو یکی دیگر از نتایج بزرگ این نوع دستگاه شیردوشی صنعتی است. AMS باعث ایجاد استرس کمتری در گاوها می‌شود. شیردوشی ربع به ربع عفونت‌های پستان را کاهش می‌دهد و با ذخیره شیر کمتر، گاو استرس کمتری بر روی پستان احساس می‌کند و احساس راحتی بیشتری می‌کند. این ربات می‌تواند همه چیز را از خون موجود در شیر، رسانایی گرفته تا تولید در هر ربع نظارت کند. با این دستگاه مدیریت گله آسان و کارآمد می‌شود.

اولین دستگاه شیر دوشی رباتیک جهان توسط شرکت تجهیزات لبنی سوئدی DeLaval در مزرعه Quamby Brook تاسمانی استرالیا رونمایی شد. این دستگاه دارای پنج ربات است که می‌تواند از پهلو به گاو برسد و تا 90 گاو در ساعت شیر دهد. با فناوری لیزر، ربات‌ها محل پستانک‌های گاو را برای تمیز کردن و چسباندن فنجان‌ها تعیین کردند. هنگامی که شیردوشی کامل شد، سیستم‌های پر کردن و تکمیل مایع خودکار می‌تواند محصول را برای بازار آماده کند.

نکات مهم نصب دستگاه شیر دوشی:

عواملی که باید قبل از نصب دستگاه شیردوشی صنعتی در نظر گرفت. چندین عامل تعیین کننده سیستم‌های شیردوشی که ممکن است یک دامدار به آن نیاز داشته باشد است. برای مثال، یک دامدار که چندین گاو دارد و آنها را بیش از سه بار در روز دوشیده‌است، به سیستم‌های شیردوشی متفاوتی نیاز دارد که فقط چند گاو در روز دوشیده‌می‌شوند. عوامل دیگری که در تعیین نوع سیستم شیردوشی نقش دارند عبارتند از هزینه ماشین آلات و ترجیح شخصی کشاورز. قبل از تصمیم به نصب سیستم شیردوشی، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

تعداد گاوهایی که دارید.

دستگاه‌های شیردوشی گزینه ای عالی و اقتصادی برای دامداران با گله‌های بزرگ است. اگر فقط یک گاو دارید، نصب دستگاه شیردوشی ممکن است ایده خوبی نباشد.

هزینه و کیفیت کار دستی

اگر اهل منطقه ای هستید که هزینه کار دستی بالا است، خودکار کردن فرآیند شیردوشی شما کمک زیادی به صرفه جویی در هزینه‌های نیروی کار شما خواهد کرد. با این حال، باید مزایای بلند مدت نصب سیستم‌های شیردوشی را در نظر بگیرید. این امر ممکن است گران باشد اما در دراز مدت مقرون به صرفه باشد. همچنین، کیفیت و کمیت شیری را که ممکن است در هر دو مورد دریافت کنید، مقایسه کنید.

سطح تولید شیر

اگر محصول گله شما کم است، نصب دستگاه‌های شیردوشی ممکن است توجیه پذیر نباشد.

حتما بخوانید:

دستگاه بوگیر (دگازور) لبنیات

روش های کنترل کیفیت (کنترل کیفی) شیر

پروسس تانک یا دستگاه پخت شیر چیست؟

مزایای استفاده از سیستم‌های شیردوشی در دامپروری:

دامداران با استفاده از ماشین‌های شیر دوشی از مزایای بی شماری برخوردار می‌شوند. در ادامه این مقاله برخی از آنها آورده‌شده‌است:

ماشین‌های شیردوشی، شیردوشی انبوه را برای دامداران آسان می‌کند و در هزینه‌های نیروی کار صرفه‌جویی می‌کند. اگر یک مزرعه بزرگ لبنیات از روش‌های سنتی شیردوشی استفاده کند، می‌تواند به چندین کارمند برای عملکرد صحیح نیاز داشته باشد. آنها وابستگی مزرعه به کارگران را کاهش می‌دهند. تولید و فروش شیر آنچنان که در مزرعه سنتی در صورت خروج کارگران ممکن است تحت تأثیر قرار نگیرد. سیستم‌های شیردوشی روتینی را القا می‌کنند که استرس را بر روی گاوها کاهش می‌دهد.

گاوهایی که استرس کمتری دارند سالم تر هستند و کیفیت شیر بهتری تولید می‌کنند. با وجود سیستم‌های شیردوشی، پرورش گله بزرگ آسان‌تر است. گله بزرگتر به معنای تولید شیر بیشتر و در نتیجه سود بیشتر است. سیستم‌های شیردوشی، شیردوشی را آسان و سریع می‌کنند.

شیردوشی 2

سوالات متداول:

برای دوشیدن گاو چقدر خلاء لازم است؟

سطوح خلاء و کنترل کننده خلاء – شورای ملی ورم پستان (NMC) خلاء متوسط در پنجه در هنگام شیردوشی بین 10.5 تا 12.5 اینچ جیوه را توصیه می‌کند. این معمولاً نشان می‌دهد که خلاء تنظیم شده‌یا اسمی در سیستم باید 12.5 تا 13.5 اینچ جیوه برای خطوط کم و شیردوش‌های سطلی و 14 تا 15 اینچ جیوه برای خطوط بالا باشد.

پمپ خلاء لبنیات چگونه کار می‌کند؟

پمپ‌های خلاء فشار منفی ایجاد می‌کنند که به کشیدن شیر از گاو کمک می‌کند و سپس شیر را از گیرنده شیر به کاسه گیرنده یا مخزن فله منتقل می‌کند. جریان هوای ایجاد شده توسط پمپ‌های خلاء نیز آب و محلول تمیز کننده را از طریق سیستم شیردوشی در هنگام تمیز کردن منتقل می‌کند.

شیردوش‌های ضربانی چگونه کار می‌کنند؟

وقتی ضربان‌دهنده سر می‌خورد و مکش روی سرپستانک اعمال می‌شود و فنجان‌های سرپستانک مانند هر دستگاه شیردوشی سعی می‌کنند بالا بروند و سرپستانک را ببلعند، اما فوراً ضربان‌گیر به سمت دیگری می‌لغزد و مکش راحت می‌شود. واحد نوسانی آنها را درست به جایی که تعلق دارند برمی‌گرداند.

آیا دستگاه شیردوش برای گاو خوب است؟

دستگاه‌های شیر دوشی مدرن در صورتی که بدرستی نصب شده و در شرایط عالی نگهداری شوند و بدرستی مورد استفاده قرار گیرند. قادرند گاوها را سریع و کارآمد بدون آسیب رساندن به پستان شیر دوشی کنند.

پالساتور خلاء چگونه کار می‌کند؟

در اصل پالساتور محفظه ضربان را به خلاء متصل می‌کند، آستر باز می‌شود و شیر جریان می‌یابد. پالساتور محفظه ضربان را به جو متصل می‌کند، آستر فرو می‌ریزد، مجرای پستانک را فشرده‌می‌کند و از جریان شیر جلوگیری می‌کند. جریان شیر از سرپستانک‌ها با افزایش خلاء افزایش می‌یابد، اما جداسازی آن نیز افزایش می‌یابد.

دستگاه شیردوشی از چه نوع خلاء استفاده می‌کند؟

جمع کننده خلاء را توزیع می‌کند و شیر را از هر چهار فنجان پستانک جمع می‌کند. در دستگاه‌های شیردوشی سه زمانه نیز مکانیزمی وجود دارد که باعث ایجاد سکته آرامش می‌شود. خلاء لازم برای شیردوشی 25-65 سانتی متر جیوه است (بهینه 35-40).

گاو آیکون

حتما بخوانید:

قیمت تجهیزات کارخانه لبنیات

نیازمندیهای خط تولید شیر پاستوریزه

دستگاه شیردوشی چگونه از گاو شیر می‌گیرد؟

ساخت و ساز اساسی شیردوشی ماشینی استخراج شیر از گاو با خلاء است. این دستگاه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که یک خلاء ثابت در انتهای سرپستانک اعمال می‌کنند تا شیر را به بیرون بمکد و آن را به ظرف مناسبی منتقل کند و فشار دوره‌ای را که از خارج به کل سرپستانک اعمال می‌شود برای حفظ گردش خون ایجاد می‌کند.

چرا خلاء شیردوشی کمتر از پالساتور است؟

هنگامی که گاوها توسط پنجه‌های شیردوشی به سیستم شیردوشی متصل می‌شوند، شیر و خلاء در سمت شیردوشی وجود دارد. این باعث می‌شود که خلاء سمت شیردوشی سیستم تا حدودی کمتر از خلاء سمت تپنده باشد.

تله بهداشتی در دستگاه شیردوشی چگونه کار می‌کند؟

تله بهداشتی قسمت شیردوشی سیستم را از قسمت خلاء سیستم جدا می‌کند. گیرنده شیر را از واحدهای شیر دوشی جمع آوری می‌کند و پمپ شیر شیر را از شیشه گیرنده به مخزن فله پمپ می‌کند.

جمع بندی:

در مقاله امروز سپیانی به دستگاه شیر دوشی صنعتی پرداختیم. در این مقاله انواع این دستگاه‌ها را بررسی کردیم و از مزایای آن گفتیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با دستگاه شیر دوشی صنعتی دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش لبنیات و فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق فرم درخواست مشاوره و واتساپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *