اتوماسیون صنعتی, خطوط تولید

انواع نرم افزار های مدیریت تولید

نرم افزار مدیریت تولید

آشنایی با انواع نرم افزار های مدیریت تولید

نرم افزار های مدیریت تولید دسته‌ای از نرم افزارهای برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) هستند که توسط شرکت‌هایی که محصولات خود را تولید می‌کنند استفاده می‌شود. این قطعات نرم افزاری به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تولید کالاهای خود را ردیابی، مدیریت و سازماندهی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه نرم افزارهای مدیریت تولید چیست با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا با تعریف آن و همچنین تاریخچه و کاربردهای تجاری رایج آن آشنا شوید.

مطالب مرتبط:

هزینه راه اندازی خطوط تولید صنعتی

مجوز های لازم برای ساخت خط تولید صنعتی

طرح توجیهی اتوماسیون صنعتی خطوط تولید صنعتی

نرم افزارهای مدیریت تولید چیست؟

نرم افزار های مدیریت تولید که بعنوان نرم افزار مدیریت پروژه نیز شناخته می‌شود. نوعی نرم افزار مدیریت کسب و کار است که به شرکت‌ها در مدیریت تولید و سایر فرآیند های خود کمک می‌کند. نرم افزار های مدیریت تولید به مدیران کمک می‌کند تا بودجه یک شرکت را ردیابی کنند، پروژه‌ها را برنامه ریزی کنند و پیشرفت هر مرحله درگیر در فرآیند را نظارت کنند. این سیستم همچنین می‌تواند به شما در پیگیری هرگونه تغییر در هزینه‌ها یا تاریخ های تخمینی تکمیل کمک کند.

برنامه ریزی تولید

کاربرد نرم افزارهای مدیریت تولید چیست؟

نرم افزار های مدیریت تولید در ابتدا برای سازمان‌های بزرگ با بخش‌های مختلف مانند بانک‌ها و زنجیره‌های خرده فروشی بزرگ طراحی شده بود. در دهه 1980، نرم افزار MRP برای کمک به مدیریت تولید کالا در کارخانه‌ها و سایر مکان‌های فیزیکی ایجاد شد.

کاربردهای متداول تجاری امروزه، انواع مختلفی از نرم افزارهای مدیریت تولید موجود است، از جمله سیستم‌های اجرایی ساخت سازمانی (EMES)، که تمامی جنبه‌های مدیریت کارخانه شامل مدیریت زنجیره تامین سازمانی (ESCM)، که بر مدیریت تامین کنندگان و حمل و نقل تمرکز دارد و عمر محصول سازمانی را پوشش می‌دهد.

مدیر تولید کیست؟

مدیر تولید مسئول نظارت بر تولید یک محصول هستند. این شامل مدیریت نیروی کار، نظارت بر بودجه برای مواد و لوازم مورد نیاز برای تکمیل پروژه و اطمینان از مطابقت محصول نهایی با مشخصات است. مدیران تولید بر فرآیندهای تولید در کارخانه‌ها و سایر عملیات در مقیاس بزرگ نظارت می‌کنند. آن‌ها بودجه و برنامه‌ریزی می‌کنند، کارگران را مدیریت می‌کنند و اطمینان می‌دهند که محصولات با استانداردهای کنترل کیفیت مطابقت دارند.

وظایف مدیران تولید:

از آنجایی که آنها در چنین مقیاس‌های بزرگی کار می‌کنند، معمولاً مدیران تولید دارای مسئولیت‌های متعدد هستند. برای مثال، آنها این وظایف را بر عهده دارند:

  • برنامه ریزی برنامه ریزی تولید
  • تنظیم بودجه تولید
  • نظارت بر استخدام
  • مدیریت کارکنان
  • نظارت بر شرایط ایمنی
  • بررسی گزارش‌های مالی
  • توسعه استراتژی‌هایی برای افزایش بهره‌وری

الزامات تحصیلی:

مدیران تولید معمولاً به حداقل مدرک لیسانس در یک رشته تجاری یا مدیریت نیاز دارند. اگر آنها در یک محیط تولیدی کار می‌کنند. ممکن است برای نظارت بر جنبه‌های فنی فرآیندهای تولید به مدرک مهندسی نیز نیاز داشته باشند.

حتما بخوانید:

اتوماسیون صنعتی چیست؟

انواع اتوماسیون صنعتی کدامند؟

مانیتورینگ صنعتی و کنترل خط تولید

ابزار های مدیریت تولید:

مدیریت تولید مهمترین بخش فرآیند تولید است. استفاده از ابزارهای مدیریت تولید به منظور مدیریت موثر و کارآمد فعالیت‌های مربوط به ایجاد یک محصول بسیار مهم است. نرم افزارهای مدیریت تولید مزایای زیادی نسبت به سیستم‌های دستی از جمله کارایی، اتوماسیون و یکپارچه سازی با سایر سیستم‌ها ارائه می‌دهد. مدیران محصول مسئول توسعه و اجرای استراتژی کلی محصول در هر مرحله از چرخه عمر محصول هستند.

آنها مسئول جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در مورد مشتریان، رقبا و روندهای بازار هستند و این اطلاعات را در طرح تجاری برای ایجاد مزیت رقابتی در بازار گنجانده‌اند. مدیران محصول معمولاً دارای حداقل مدرک لیسانس در مدیریت بازرگانی یا یک رشته مرتبط هستند.

وظایفی که توسط مدیران محصول انجام می‌شود عبارتند از:

  • تعریف الزامات محصول: این الزامات تعیین می‌کنند که یک محصول چقدر خوب عمل می‌کند. نقش مدیر محصول این است که با تیم‌های تحقیقات بازاریابی، فروش و خدمات مشتری کار کند تا بفهمد مشتریان چگونه می‌خواهند محصول عملکردی داشته باشد تا بتوان آن را بهتر با نیازهای آنها تطبیق داد.
  • مدیریت توسعه: این شامل نظارت بر مدیریت پروژه و همچنین حصول اطمینان از اینکه محصولات به موقع و در چارچوب بودجه تحویل داده می‌شوند.
  • تجزیه و تحلیل محصولات رقبا: این امر آنها را قادر می‌سازد تا روندهای آینده بازار را پیش بینی کنند.

انواع نرم افزارهای مدیریت تولید

مدیر تولید

حتما بخوانید:

آموزش اتوماسیون صنعتی

پروپوزال اتوماسیون صنعتی

مهمترین روش های افزایش بهره وری تولید

نرم افزار مدیریت تولید ایری:

با فراگیرتر شدن فناوری ابری، کسب و کارها در هر ظرفیتی که بتوانند از مزایای بسیاری که فناوری ابری ارائه می‌دهد استفاده می‌کنند. نرم افزار مدیریت تولید نیز تفاوتی ندارد. نرم افزار های مدیریت تولید مبتنی بر فضای ابری نه تنها راه مناسبی برای کنترل جریان کاری شرکت شما است، بلکه می‌تواند در هزینه شما نیز صرفه جویی کند.

یکی از مهمترین مزایای نرم افزار مدیریت تولید ابری، انعطاف پذیری آن است. علاوه بر اینکه به شما امکان می‌دهد تقریباً از هر جایی به داده‌های خود دسترسی داشته باشید، همچنین به شما کمک می‌کند تا با اعضای تیم بدون توجه به موقعیت فیزیکی آنها همکاری کنید.

نرم افزار مدیریت تولید ابری به اعضای تیم شما اجازه می‌دهد تا از خانه یا محل کار کار کنند و همچنان بتوانند از طریق یک ارتباط امن با همکاران و مشتریان به صورت بلادرنگ ارتباط برقرار کنند. نرم افزار مدیریت تولید مبتنی بر ابر نیز یک روش کارآمد برای مدیریت پروژه‌ها است.

چه در حال مدیریت پروژه‌ای در شرکت خود باشید و چه بعنوان فروشنده برای یک مشتری خارجی کار می‌کنید، نرم افزارهای مدیریت تولید ابری به شما دید بهتری از جزئیات و نقاط عطف پروژه می‌دهد. این به شما امکان می‌دهد پیشرفت پروژه خود را در هر مقطع زمانی ارزیابی کنید، بنابراین می‌توانید تغییرات یا تنظیمات لازم را برای انجام درست کار انجام دهید.

نرم افزار مدیریت ویدیو مبتنی بر ابر:

نظارت تصویری یک روند رو به رشد در امنیت و ایمنی است. ارزان، انعطاف پذیر و آسان برای نصب است. با این حال، این منجر به پیچیدگی‌های مختلفی در مورد سیستم‌های نظارتی که بصورت زنده و ضبط می‌شوند، شده است.

نرم افزار مدیریت ویدیوی Terracotta Cloud با ارائه ابزارهای مورد نیاز برای حفظ سیستم نظارت تصویری زنده 24/7 به این مسائل می‌پردازد. این نرم افزار قابلیت‌های دسترسی از راه دور را برای نظارت بر دوربین‌های شما از هر نقطه در سراسر جهان فراهم می‌کند.

علاوه بر این، نرم افزار مدیریت ویدیوی Terracotta Cloud توانایی ادغام با دستگاه‌های شخص ثالث مانند NVR، دوربین‌های IP و غیره را دارد. این یکپارچه‌سازی عملکرد روان بین همه دستگاه‌های شما را تضمین می‌کند و به شما کمک می‌کند از اشتباهات پرهزینه‌ای که می‌تواند ناشی از استفاده از سیستم‌های ناسازگار باشد، اجتناب کنید.

این نرم افزار همچنین ابزارهایی را برای برچسب گذاری لحظات مربوطه بر روی فیلم‌های ویدیویی شما ارائه می‌دهد که به شما امکان می‌دهد به راحتی آنها را نظارت کنید. حتی اگر رویدادی در بازه‌های زمانی و مناطق تعیین‌شده رخ دهد، می‌توانید اعلان‌های خودکار دریافت کنید.

نرم‌افزار مدیریت ویدیوی Terracotta Cloud پیچیدگی‌های مدیریت نظارت تصویری را از بین می‌برد و در عین حال مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد که کارایی سیستم شما را بهبود می‌بخشد. سیستم‌هایی مانند DMS و DVR می‌توانند بطور قابل توجهی کارایی و اثربخشی عملیات نظارت تصویری شما را بهبود بخشند.

نرم افزارهای مدیریت پروژه ویدیویی وب و موبایل:

ابزارهای مدیریت پروژه سالهاست که وجود داشته‌اند، اما ظهور فناوری‌های مبتنی بر ابر امکان دسترسی به این ابزارها را از هر کجا ممکن کرده است. در واقع، بسیاری از مدیران پروژه اکنون از یک اپلیکیشن موبایل بعنوان روش اصلی مدیریت پروژه خود استفاده می‌کنند.

راه حل‌های مدیریت پروژه چندین مزیت دارند، از جمله:

  • کارایی – دسترسی به منابع مدیریت پروژه به شما امکان می‌دهد پروژه را در هر زمان و هر کجا که نیاز دارید مدیریت کنید.
  • ذخیره سازی داده‌ها – اکثر راه حل‌های مدیریت پروژه مبتنی بر ابر هستند و می‌توان از رایانه‌های شخصی یا دستگاه‌های تلفن همراه به آنها دسترسی داشت. این بدان معناست که همه داده‌های شما در یک مکان ذخیره می‌شوند تا دسترسی آسان همه افراد درگیر در پروژه شما را داشته باشند.
  • همکاری – با اکثر راه‌حل‌های مبتنی بر ابر، می‌توانید براحتی با سایر اعضای تیم خود همکاری کنید و اسناد مهم را با آنها به اشتراک بگذارید. هر کسی که به آنها نیاز دارد. افزودن ویدیو به استراتژی بازاریابی آنلاین شما یک راه عالی برای افزایش تعامل و تبدیل در یک وب سایت است.

نمونه نرم افزارهای مدیریت تولید

نرم افزار تولید

حتما بخوانید:

اتوماسیون صنعتی PLC

اجرای اتوماسیون صنعتی چیست؟

کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری کارخانجات

نرم افزار Netsuite:

اولین مورد در لیست ما Netsuite است. یک نرم افزار مبتنی بر ابر که راه حل‌های مدیریت تولید قوی ارائه می‌دهد. این نرم افزار ابزارهای باورنکردنی را برای مدیریت تمام فرآیندهای تولید فراهم می‌کند. Netsuite بر اساس متعادل کردن عرضه و تقاضا، فرآیند خرید و کنترل زنجیره تامین، تولید شما را بهتر افزایش می‌دهد. Netsuite برای پاسخگویی به نیازهای مختلف مشاغل تولیدی، از کالاهای مصرفی گرفته تا تجهیزات پزشکی ساخته شده است. علاوه بر این، Netsuite ویژگی‌هایی را برای برنامه ریزی و زمان بندی موثر، تدارکات، کنترل تولید و CRM ارائه می‌دهد. همچنین ابزارهایی برای مدیریت داده‌های محصول، مدیریت سفارشات، کنترل طبقه فروشگاه و مدیریت کیفیت ارائه می‌دهد.

Odoo:

Odoo یک نرم افزار مدیریت تولید منبع باز است که راه حل‌هایی را برای مشاغل کوچک، متوسط و بزرگ ارائه می‌دهد. قابل تنظیم و کاملاً یکپارچه است. با صدها برنامه کاربردی تجاری پیچیده همراه است. Odoo تمام آنچه را که برای مدیریت تولید و بهبود بهره‌وری کسب و کار خود نیاز دارید به شما ارائه می‌دهد.

اینها شامل CRM، فروش، تولید، مدیریت موجودی، تجارت الکترونیک، مدیریت کارکنان و حسابداری است. همچنین می‌توانید یک ماژول سفارشی بر اساس نیاز کسب و کار خود به نرم افزار اضافه کنید. ابزار پروژه و جدول زمانی آن به شما کمک می‌کند تا عملکرد تیم و فرآیندهای تولید خود را برنامه‌ریزی، برنامه‌ریزی، ارزیابی کنید. این برای تقویت و تطبیق رشد کسب و کار شما طراحی شده است.

Epicor:

Epicor یک نرم افزار مدیریت تولید است که در درجه اول برای بهینه‌سازی فرآیندهای تولید شرکت‌های متوسط طراحی شده است. با Epicor، می‌توانید به طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها و ابزارها دسترسی داشته باشید تا هر جنبه‌ای از کسب‌وکارتان را به‌طور مؤثر مدیریت کنید. این ویژگی‌ها شامل مدیریت سرمایه انسانی، مدیریت خدمات و دارایی، مدیریت فروش، مدیر مالی، مدیریت پروژه، CRM، مدیریت عرضه و بسیاری موارد دیگر است. Epicor را می‌توان در محل یا در فضای ابری نصب کرد.

Sage 100cloud:

Sage 100cloud یک نرم افزار مبتنی بر ابر است که برای ارائه راه حل‌های تجاری به خرده فروشان، تولید کنندگان و توزیع کنندگان کوچک و متوسط طراحی شده است. بیش از 30 سال است که در بازار وجود دارد. می‌تواند به کسب و کار شما در مدیریت پیچیدگی‌های مرتبط با رشد کمک کند. با Sage 100cloud، شرکت شما به ابر متصل می‌شود و امکان دسترسی کسب و کار شما به وب و ملزومات تلفن همراه مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار شما را فراهم می‌کند. برخی از ویژگی‌های Sage 100cloud عبارتند از تولید، مدیریت فروش و مشتری، مدیریت خرید و تامین کنندگان، انبارداری، حسابداری و هوش تجاری و گزارش دهی.

حتما بخوانید: فایروال صنعتی چیست؟

Prodsmart:

Prodsmart از نرم افزارهای مدیریت تولید پیشرو است. ویژگی‌ها و ابزارهای لازم برای دیجیتالی شدن را به شرکت ارائه می‌دهد. این امر تولید هوشمندتر و کارآمدتر را افزایش می‌دهد. Prodsmart با هدف اتصال ماشین ها، افراد و فرآیندها طراحی شده است.

Prodsmart برای شرکت‌های ساخت مناسب ترین است. داده‌هایی را که برای درک محیط کسب‌وکارتان، بهینه‌سازی عملیات شرکت و واکنش سریع به تغییرات نیاز دارید، در اختیار شما قرار می‌دهد. برخی از ویژگی‌های Prodsmart شامل برنامه‌ریزی و برنامه‌ریزی منابع تولید، برنامه‌ریزی و ردیابی زمان، تجسم گردش کار و مدیریت کیفیت است. این نرم افزار همچنین ارتباط مناسب کارمندان و گزارش در زمان واقعی را تضمین می‌کند. Prodsmart بدلیل چندین ویژگی برجسته، ROI عظیمی را ارائه می‌دهد.

Connecteam:

Connecteam یکی از بهترین و کارآمدترین نرم افزارهای مدیریت تولید است. برای مدیریت کارمندان سیار طراحی شده است. این یک راه حل همه کاره برای تلفن همراه ارائه می‌دهد تا از هر کجا کسب و کار خود را برای کارآمدی زیر نظر داشته باشید. ابزارهای فوق‌العاده‌ای که از Connectteam دریافت می‌کنید، شما را برای برقراری ارتباط و نظارت بر تیم، برنامه‌ریزی شیفت‌ها، پیگیری زمان، و اطمینان از تولید با کیفیت و رشد کسب‌وکارتان حتی اگر تیم شما از راه دور باشد، تقویت می‌کند. برخی از ویژگی‌های Connecteam عبارتند از بازخورد 360 درجه، مدیریت انتساب، اتوماسیون فرآیند کسب و کار، بایگانی و نگهداری، محک زدن و غیره.

 

حتما بخوانید:

صفر تا 100 راه اندازی خط تولید 

پرسودترین خط تولید صنعتی در ایران

آشنایی با نرم افزار VMware و کاربرد آن

 

جمع بندی:

در مقاله امروز سپیانی به نرم افزار های مدیریت تولید پرداختیم. مقاله را با تعریف و الزام نیاز به این نرم افزارها شروع کردیم و در ادامه بهترین نرم افزارهای مدیریت تولید را مرور کردیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با نرم افزارهای مدیریت تولید دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ  و فرم درخواست مشاوره با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *