اتوماسیون صنعتی, تعمیر و نگهداری

انواع پاک کننده های صنعتی

انواع پاک کننده صنعتی

آشنایی با پاک کننده های صنعتی

محصولات پاک کننده صنعتی در مقیاس کوچک رایج هستند. همه ما سینک‌ها و توالت‌های خود را با پاک کننده‌های شیمیایی، اسپری‌های تمیزکننده و دستمال‌های ضدباکتری تمیز کرده‌ایم. اما هنگامی که نوبت به انتخاب مواد شوینده صنعتی قدرتمند می‌رسد، بسیاری از ما دچار گمراهی می‌شویم. این به دلیل کمبود این منابع نیست. این اقلام تنوع بسیار زیادی دارند، با این حال بسیاری از ما نمی‌دانیم چه هستند.
اگر در حال راه‌اندازی یک شرکت نظافتی صنعتی هستید یا اگر خود را مسئول یک پروژه بزرگ نظافتی می‌بینید، احتمال اینکه ناگهان به خرید مواد تمیزکننده تجاری نیاز پیدا کنید، زیاد است. علاوه‌بر این، اگر تجربه قبلی در این زمینه ندارید، این می‌تواند یک ایده‌ترسناک باشد. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا با انواع پاک کننده های صنعتی آشنا شوید.

شوینده

حتما بخوانید:

انواع تجهیزات نظافت صنعتی

آشنایی با انواع تاسیسات صنعتی

 

پاک کننده صنعتی چیست؟

پاک کننده‌های صنعتی دقیقاً همان چیزی است که از نام آنها پیداست. اگرچه آنها مواد تمیز کننده هستند. اما برای استفاده صنعتی ساخته شده‌اند. این نشان می‌دهد که آنها اغلب در مقادیر زیادی وارد می‌شوند، اما گاهی اوقات ممکن است اینطور نباشد. علاوه بر این، آنها اغلب از قبل رقیق نمی‌شوند و معمولاً کمی خشن تر از مشابه‌های خانگی خود هستند زیرا برای اهداف سخت‌تری طراحی شده‌اند.
البته این تمایل به تندخویی یک قانون جهانی نیست. چندین پاک کننده صنعتی ملایم تر در دسترس هستند زیرا مکان‌های صنعتی به‌کارهای تمیزکاری مختلفی نیاز دارند. با این حال، گرایش غالب به‌سمت پاک کننده‌ها و مواد شیمیایی است که از طریق استفاده از درمان‌های شدید عمل می‌کنند.

انواع پاک کننده‌های صنعتی متعدد است. آنها می‌توانند دستمال مرطوب آب، اسپری، صابون یا سایر محصولات باشند. کالاهای نظافت صنعتی انواع مختلفی دارند، درست مانند انواع مختلفی از لوازم نظافتی برای منازل. صنایع غذایی، لبنیات و آبجوسازی و همچنین نگهداری از تاسیسات صنعتی و سازمانی ارزش بالایی برای نظافت صنعتی و سازمانی (I&I) قائل است. به دلایل بهداشت عمومی، حفظ نظافت و شرایط بهداشتی در بیمارستان‌ها و سایر مناطق عمومی باید در اولویت قرار گیرد. آگاهی مصرف کنندگان از خطرات ناشی از عدم رعایت بهداشت در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری‌های واگیر افزایش یافته است. در نتیجه، هزینه‌های پیشگیری و حفاظت از سلامت بطور کلی در چند سال گذشته افزایش یافته است.

انتظار می‌رود افزایش در بخش نظافت صنعتی و سازمانی با افزایش آگاهی مصرف کنندگان در مورد بیماری‌های عفونی ناشی از باکتری‌ها و ویروس‌ها تقویت شود. بهترین روش برای جلوگیری از عفونت، تمیز نگه‌داشتن محیط بیمارستان است که میزان باکتری‌های موجود را کاهش می‌دهد. این بلافاصله بر ایمنی بیمار تأثیر می‌گذارد و هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را برای عموم مردم کاهش می‌دهد.

نظافت سازمانی

حتما بخوانید:

اهمیت تعمیر و نگهداری خطوط تولید

دستگاه اسپری درایر چیست؟ کاربرد آن

 

چرا استفاده از پاک کننده های صنعتی مهم است؟

اگر قبلاً محصولات تمیز کننده‌ای دارید که دوست دارید و در خانه عملکرد خوبی دارند، ممکن است بپرسید که چرا به یک سری دیگر از مواد تمیز کننده نیاز دارید. این سوال منطقی است، اما برای اکثر کارهای نظافتی در مقیاس صنعتی، پاک کننده‌های روزمره شما کفایت نمی‌کنند. اول از همه، آنها کمبود خواهند داشت. بسته‌بندی کالاهای خانگی برای استفاده‌های مختصر و مجزا در آشپزخانه یا حمام طراحی شده است. آنها هرگز قصد نظافت یک فروشگاه یا انبار را نداشتند.

دوم، این احتمال وجود دارد که پاک کننده‌های شما قدرت لازم برای تکمیل نظافت مورد نیاز را نداشته باشند. این پاک کننده‌ها برای مقابله با خاک، گل، لکه‌های نمک یا هر چیز دیگری ساخته نشده‌اند. بلکه برای از بین بردن لکه‌های جزئی از خانه شما ساخته شده‌اند. در حالی که پاک کننده‌های خانگی ممکن است نتوانند به‌همان میزان قدرت پاک کنندگی دست پیدا کنند، پاک کننده‌های صنعتی برای مقابله با این لکه‌های سخت تر طراحی شده اند.

در بخش مواد غذایی، حفظ پاکیزگی بسیار مهم است و جزء حیاتی ایمنی مواد غذایی است. از آلودگی میکروبی که در موارد شدید حتی ممکن است منجر به شرایطی شود که زندگی انسان را به خطر می‌اندازد، از طریق تمیز کردن و ضدعفونی کردن جلوگیری می‌شود. طول عمر ماشین آلات و تاسیسات صنعتی ارتباط نزدیکی با استفاده از مواد پاک کننده و ضدعفونی مناسب دارد و این امر را به یک جزء حیاتی تبدیل می‌کند. ما باید به دلایل متعددی برای حفظ نظافت مناطق عمومی و تجاری خود، پاک کننده‌های با کیفیت استخدام کنیم.

1. جلوگیری از نگرانی‌های بهداشتی

تمیز نگه داشتن اتاق بسیار مهمتر است، زیرا افراد بیشتری در آن انباشته می‌شوند. به همین دلیل، قوانینی وجود دارد که میزان نظافت مورد نیاز در تمام مناطق عمومی را تعیین می‌کند. اگر یک کسب و کار در حد و اندازه آن قوانین نباشد، ممکن است همه کسانی را که وارد می‌شوند آلوده به‌میکروب، بیماری و کثیفی کند. کافی نیست که پیشخوان‌ها را با دستمال کاغذی پاک کنید. پاک کننده‌های صنعتی مورد نیاز است.

2. ظاهر تمیزی را حفظ کنید.

هیچ کس نمی‌خواهد به تجارتی برود که آشکارا کثیف است یا در آنجا خرید کند. مردم به چیزهایی مانند توالت‌های کثیف و کف‌های کثیف چشم تیزبین دارند. یکی دیگر از عناصر مهم بو است و یک عنصر بد می‌تواند مشتریان را دور کند. این واقع بینانه است که فرض کنیم مشتریانی که در یک کسب و کار به دلیل سطح پایین تمیزی آن از ناراحتی رنج می‌برند، آن حادثه را به خاطر می‌آورند و به عقب برنمی گردند.

3. کارمندان را راضی نگه دارید.

حفظ سطح بالایی از پاکیزگی به چندین روش برای کسب و کار شما سود می‌برد. همچنین شامل ارائه یک محل کار دلپذیر به کارکنانتان می‌شود. هیچ کس دوست ندارد در محیطی کثیف، تاریک و پر از بوهای عجیب کار کند. تجهیزات نظافتی با کیفیت را خریداری کنید و یک فضای کاری دلپذیر ایجاد کنید.

 

حتما بخوانید:

اتوماسیون صنعتی چیست؟

انواع اتوماسیون صنعتی کدامند؟

 

چه نوع پاک کننده‌هایی وجود دارد؟

بطور کلی، سه دسته اصلی از پاک کننده‌های صنعتی وجود دارد. زیرمجموعه‌های متعددی در هر دسته وجود دارد، اما این تقسیم‌بندی‌های گسترده روش خوبی برای گردآوری چیزهای مشابه برای درک مطلب ارائه می‌کنند.

پاک کننده

1. پاک کننده‌های صنعتی مبتنی بر آب

پاک کننده‌هایی با پایه آب آنهایی هستند که مایع هستند و جزء اصلی آنها آب است. آنها بطور معمول در یک پارچ یا ظرف بزرگ قرار می‌گیرند و شما پاک کننده را با یک برس، موبر یا پارچه استفاده می‌کنید. مقادیر pH پاک کننده‌های مبتنی بر آب معمولاً اندازه گیری، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند و برای جداسازی آنها از یکدیگر استفاده می‌شود. یک محصول تمیزکننده ممکن است بسته‌به سطح pH آن برای انجام انواع خاصی از تمیز کردن مجهزتر یا بدتر باشد.

لکه‌های معدنی را می‌توان بطور موثر با پاک کننده‌هایی که در سمت اسیدی مقیاس pH قرار می‌گیرند، که از 0 تا 7 متغیر است، پاک کرد. این شامل مواردی مانند کف صابون، خوردگی، یا تجمع آب سخت است. اسیدها در برش دادن این تجمعات، حل کردن آنها و جدا کردن آنها از سطحی که به آن چسبیده‌اند کاملاً مؤثر هستند. بعنوان مثال، تمیز کردن کاسه توالت اغلب دارای یک پایه اسیدی است.

در طرف دیگر محدوده PH، از 7 تا 14، پاک کننده‌های قلیایی در از بین بردن چربی‌ها بهتر هستند. روغن‌ها، موم‌ها، گریس‌ها و حتی کثیفی و کثیفی ساده را در نظر بگیرید. آلکالین برای مقابله و از بین بردن این مواد شیمیایی سازگارتر است. هنگام تهیه مواد شوینده مبتنی بر آب، داشتن منابع کافی از پاک کننده‌های اسیدی و قلیایی بسیار مهم است. اگر فقط یکی از آن‌ها را داشته‌باشید. برای مبارزه‌با برخی لکه‌ها به خوبی مجهز خواهید بود. اما برای برخی دیگر کاملاً آماده نیستید. اگر هر دو را داشته‌باشید، عملاً برای هر چیزی آماده خواهید شد.

 

مطلب  مرتبط: انواع حلال های آلی و غیر آلی

 

2. پاک کننده‌های صنعتی مبتنی بر حلال

پاک کننده‌های مبتنی بر حلال از یک یا چند ماده شیمیایی بعنوان ماده اولیه خود استفاده می‌کنند، برخلاف پاک کننده‌های مبتنی بر آب که از آب بعنوان جزء اصلی خود استفاده می‌کنند. با این حال، بسته به مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت آنها، پاک کننده‌های مبتنی بر حلال همچنان می‌توانند اسیدی یا قلیایی باشند. پاک کننده‌هایی که از حلال‌ها استفاده می‌کنند را می‌توان بیشتر به دو گروه اصلی تقسیم کرد.

محلول‌های تمیزکننده‌ای وجود دارد که بطور خاص برای سطوحی مانند کروم، فولاد یا چوب ساخته‌شده‌است. سپس مواردی وجود دارند که برای پاک کننده‌های همه منظوره ساخته شده‌اند که می‌توانند روی طیف وسیعی از مواد و سطوح اعمال شوند.

میتوان بلافاصله نتیجه گرفت که عاقلانه ترین اقدام از منظر اقتصادی این است که مقدار زیادی پاک کننده‌های عمومی را ذخیره کنیم و بقیه را نادیده بگیریم. اما همیشه اینطور نیست. در حالی که پاک کننده‌های همه منظوره در بسیاری از موقعیت‌ها مفید هستند، اما اغلب در توانایی خود برای از بین بردن لکه‌ها و علائم بسیار دشوار کوتاهی می‌کنند. استفاده از یک پاک کننده عمومی برای از بین بردن یک لکه دشوار، اغلب قبل از موفقیت آمیز شدن، چندین بار تلاش می‌کند که هزینه، زمان، هزینه و بهره وری دارد.

ما توصیه می‌کنیم علاوه بر نگهداری روی چندین پاک کننده همه منظوره مورد علاقه خود، سطوحی را که معمولاً تمیز می‌کنید در نظر بگیرید و محلول‌هایی را که مخصوص این شرایط ساخته شده اند خریداری کنید. بعنوان مثال ممکن است سطوح فولادی ضد زنگ متعددی داشته باشید. به جای اتلاف وقت برای یک پاک کننده همه منظوره بی فایده، سرمایه گذاری روی پاک کننده‌های فولادی قطعاً ارزشمند خواهد بود.

3. پاک کننده‌های صنعتی مبتنی بر حلال محلول در آب

نوع سوم، که ترکیبی از اجزای هر دو گروهی که قبلاً به آن پرداختیم، تا حدودی ترکیبی است. با وجود داشتن یک ماده شیمیایی بعنوان جزء اصلی آنها، این پاک کننده‌ها گزینه‌های ایده آلی برای محلول‌های تمیز کننده هستند زیرا در آب حل می‌شوند. این پاک کننده‌ها باید همراه با بقیه لوازم شما ذخیره شوند، زیرا آنها جزء ضروری هر زرادخانه نظافت حرفه ای هستند. این پاک‌کننده‌ها، مانند سایر پاک‌کننده‌ها، می‌توانند پایه‌یا اسیدی باشند و به ترتیب برای از بین بردن لکه‌های چربی یا معدنی بهترین عملکرد را دارند.

این پاک کننده‌ها همچنین می‌توانند برای هدف قرار دادن مواد خاص، سطوح و انواع لکه‌ها و کثیفی ایجاد شوند. پاک کننده‌های همه منظوره نیز رایج تر هستند.
در حالی که هیچ یک از دو پاک کننده اول را نمی‌توان با پاک کننده‌های محلول در آب جایگزین کرد، اما آنها این ویژگی‌ها را به روشی مفید و کاربردی ترکیب می‌کنند. به این فکر کنید که این موارد را در فهرست لوازم خود بگنجانید تا در دسترس باشید. انواع مختلفی از این موارد را بخرید که به نظر می‌رسد برای اشیایی که معمولاً تمیز می‌کنید مناسب هستند تا تنوع بیشتری به لوازم خود بدهید.

 

حتما بخوانید:

انواع ابزارآلات برش و تراش

آشنایی با تجهیزات آسانسور

 

کدام محصول پاک کننده را بخریم؟

اگر در صنعت پاک کننده‌های صنعتی تازه کار هستید، دانستن نحوه انتخاب محصولات پاک کننده می‌تواند چالش برانگیز باشد. تلاش برای انتخاب اینکه کدام چیز مهم ترین است و کدام یک می‌تواند تا روز دیگری صبر کند، می‌تواند دشوار باشد زیرا گزینه‌های زیادی در دسترس است. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما در تکمیل این فرآیند کمک می‌کند:

شوینده22

1. به سرمایه گذاری فکر کنید.

خرید کالاهای تجاری همیشه ارزان نیست. ممکن است وسوسه انگیز باشد که به جای آن برای صرفه‌جویی در هزینه، محصولات درجه یک خانگی را خریداری کنید. با این حال، ما اکیداً از آن جلوگیری می‌کنیم. از آنجایی که محصولات درجه یک خانگی در مقادیر کمتری بسته‌بندی می‌شوند، همانطور که قبلاً اشاره کردیم، در نهایت تعداد بیشتری از آنها را خریداری خواهید کرد. این به همان اندازه که برای تمیزکننده‌ها صدق می‌کند در مورد تجهیزات نیز صادق است. لوازم و تجهیزات نظافتی تجاری ممکن است هزینه بیشتری داشته باشند، اما قبل از سرمایه گذاری، پولی را که در درازمدت پس انداز خواهید کرد، در نظر بگیرید.

2. کارآیی را به جذابیت ترجیح بدهید.

شاید محصولی وجود داشته باشد که شما قصد امتحانش را داشته اید زیرا فکر می‌کنید بسیار جالب است. مسئله اصلی این است که واقعاً برای خط کار شما کاربردی نیست و احتمالاً فقط یک بار در سال از آن برای کاری استفاده می‌کنید که ابزار دیگری که قبلاً دارید می‌تواند به همان خوبی انجام دهد. مسیر معقول عمل در چنین موقعیت‌هایی این است که بگذریم. سعی کنید اقلامی را به دست آورید که بطور منظم از آنها استفاده کنید تا بیشترین بهره را از پول خود ببرید و کارایی را به حداکثر برسانید. علاوه بر این، کالاهایی را در نظر بگیرید که می‌توانند در موقعیت‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

3. سعی کنید آنها را اجاره کنید.

احتمالاً هر از گاهی از ماشین‌های شستشوی فشار، ماشین‌های کف، و اسکرابرهای خودکار استفاده خواهید کرد. با این حال، آنها نیز گران هستند. خرید این موارد را تا پایان نظافت خود به تاخیر بیندازید. در عوض آنها را اجاره کنید و در صورت نیاز از آنها استفاده کنید. اگر متوجه شدید که اغلب از آنها استفاده می‌کنید، هزینه آن قابل توجیه است. اگر اینطور نیست، می‌توانید به سادگی در آنها صرفه جویی کنید تا در هزینه و زمان صرفه جویی کنید.

 

حتما بخوانید: آشنایی با تجهیزات استرلیزاسیون

 

جمع بندی

در مقاله امروز با پاک کننده‌ های صنعتی آشنا شدیم. انواع این پاک کننده‌ها را مرور کردیم و نکاتی را درباره استفاده آنها گفتیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با پاک کننده‌های صنعتی دارید می‌توانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتس‌اپ  و یا فرم درخواست مشاوره با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *