تعمیر و نگهداری, خطوط تولید, مانیتورینگ

تجهیزات امنیتی و نظارتی خطوط تولید

تجهیزات امنیتی و نظارتی

آشنایی با تجهیزات امنیتی و نظارتی خطوط تولید

برای آغاز بحث تجهیزات امنیت و نظارتی باید بدانیم که همه سطوح یک خط تولید به منظور اطمینان از حفاظت کامل از کارخانه‌های صنعتی، کارخانه‌ها و شرکت‌ها در برابر خرابکاری، مسائل کارگری، تهدیدات داخلی و خارجی از جمله حملات سایبری باید بطور همزمان محافظت شوند. از مدیریت کارخانه تا سطح مزرعه، از کنترل دسترسی گرفته تا حفاظت خط تولید مدرن که از ماشین آلات صنعتی پیشرفته استفاده می‌کند. و حفاظت از آنها به‌خودی خود مسائل امنیتی قابل توجهی را ایجاد می‌کند. در حال در نتیجه افزایش تصاعدی ارتباطات و یکپارچگی بین افراد، فرآیندها، داده ها، ماشین‌ها و فرآیندهای تولیدی خطرات و تهدیدات امنیتی بیشتری وجود دارد که اغلب پیچیده و چندوجهی هستند. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا تجهیزات امنیتی و نظارتی موردنیاز برای خط تولید را بشناسید.

 

حتما بخوانید:

معرفی انواع اچ ام آی (HMI)

اچ ام آی (HMI) چیست؟ کاربرد آن

انواع نرم افزارهای اسکادا (SCADA)

 

مقدمه

خط تولید اساساً مجموعه‌ای از رویه‌های هماهنگ است که در کارخانه‌ای راه‌اندازی می‌شود که در آن مواد خام برای ایجاد یک کالای نهایی مناسب برای مصرف پالایش می‌شوند یا جایی که اجزای آن برای ایجاد یک کالای نهایی به یکدیگر متصل می‌شوند. در صورت قطع شدن خط تولید این شرکت فعالیت خود را متوقف خواهد کرد.

رویه‌های امنیتی و ایمنی خط تولید فقط بخوبی کارکنانی است که در آنجا کار می‌کنند. کارکنان باید قبل از ورود یا خروج از کف کارخانه یا دفاتر اداری از کلیه فرآیندهای قابل اجرا مطلع شده و آنها را دنبال کنند. امنیت خط تولید و کارخانه با دسترسی استاندارد ساختمان آغاز می‌شود و با نگهبانی مبتنی بر کارت کلید از مکان‌های حساس ادامه می‌یابد. یک رویکرد جامع حفاظت از گیاه بخشی از خدمات امنیتی صنعتی سفارشی شده است. اینها شامل ارزیابی ریسک، استفاده و نظارت بر اقدامات مناسب و بروز رسانی‌های معمول است. باید بخاطر داشت که کارایی خط تولید و امنیت دست بدست هم می‌دهند.

تولید کنندگان ژاپنی بدلیل بهره‌وری و انعطاف‌پذیری خود در انطباق با شرایط متغیر کسب و کار مشهور هستند. به این فکر کنید که یک تیم چند رشته‌ای را گرد هم بیاورید تا برای چند روز روی یک موضوع بهبود فرآیند کار کنند. بعنوان مثال، یک کسب و کار از کارکنان خود خواسته بود که فضاهای کاری و ذخیره‌سازی را برای شناسایی فرصت‌های بالقوه بهبود سازماندهی کنند. مدت زمان راه‌اندازی نصف شد، از شش ساعت به سه ساعت!

ابزار امنیتی

حتما بخوانید:

فایروال صنعتی چیست؟

انواع کامپیوتر های صنعتی

 

چه نیازی به امنیت خط تولید است؟

خطوط تولید و تأسیسات اغلب در معرض خطر هستند. وضعیت امنیتی کارخانه تحت تأثیر تجهیزات آلوده، افراد غیرمجاز و دسترسی غیرمجاز از طریق شبکه و اینترنت قرار دارد. به‌منظور ایجاد تدابیر امنیتی صنعتی و خط تولید خود، مشاغل باید عناصر مختلفی را در نظر بگیرند. با استفاده از این اصول بعنوان اصول پایه، هر منطقه به‌مجموعه قوانین و مقررات خاص خود نیاز دارد. این امر کمک می‌کند تا همه طرف‌ها سطح بالایی از امنیت را بدون ایجاد مانع در تولید داشته‌باشند. امنیت صنعتی به این ترتیب به یک مسئولیت اصلی مدیریتی ارتقا می‌یابد.

 

حتما بخوانید:

تجهیزات شبکه چیست؟

مانیتورینگ صنعتی و کنترل خط تولید

اتوماسیون صنعتی و مانیتورینگ کارخانه

 

پیامد های نقض امنیتی خطوط تولید:

در ادامه چند پیامد و اثرات نقض امنیتی برای تولیدکنندگان و خطوط تولید آمده‌است:

  • سرقت یا از دست دادن مالکیت معنوی و اطلاعات اختصاصی یا خصوصی
  • از کار افتادن کارخانه و کاهش بهره‌وری بالقوه بسیار جدی. زیر پا گذاشتن قوانین و مقررات
  • کاهش شهرت و اعتماد عمومی
  • آسیب به سازمان، کارخانه یا دفتر شرکت، هم از نظر مالی و هم از نظر فیزیکی

به گفته سیمانتک، یک شرکت فناوری آمریکایی با دفتر مرکزی در کالیفرنیا در ایالات متحده، بخش تجاری تولید بیشترین هدف سال 2013 بوده و 24 درصد از کل حملات هدفمند را به خود اختصاص داده است، زیرا اکثر فرآیندهای تولید و عملیات اداری در حال حاضر رایانه‌ای هستند. شبکه‌های صنعتی در فهرست حساس‌ترین سیستم‌های مهاجمان رتبه اول را دارند. علاوه بر این، بین سال‌های 2013 و 2014، تعداد حملات به سیستم‌های کنترل نظارت صنعتی و جمع‌آوری داده‌ها دو برابر شد. متأسفانه برای سازندگان، 91٪ از نقض‌ها فقط در چند ساعت یا کمتر انجام شده است، با این حال بیش از 60٪ از حملات ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از راه‌اندازی آنها کشف شده‌است. مهاجمان سایبری فرصت‌های متعددی برای بدست آوردن اسرار تجاری سازنده و داده‌های حساس تولید دارند زیرا این شکاف بزرگ است. دو جزء کلیدی برای امنیت خط تولید وجود دارد:

حفاظت از کارخانه:

دفاع فیزیکی و مدیریت امنیتی برای سیستم‌های اتوماسیون هر دو جزء امنیت کارخانه هستند. با استفاده از انواع تکنیک ها، امنیت کارخانه از دسترسی فیزیکی افراد غیرمجاز به اجزای حیاتی جلوگیری می‌کند. امنیت کارخانه با دسترسی استاندارد ساختمان شروع می‌شود و به سمت استفاده از کارت‌های کلیدی برای ایمن سازی مکان‌های حساس پیش می‌رود. خدمات امنیتی صنعتی سفارشی امروزی، رویه‌ها و دستورالعمل‌هایی را برای حفاظت کامل از کارخانه ارائه می‌دهند. اینها شامل بروز رسانی منظم، امنیت شبکه، ارزیابی ریسک، و نصب و نظارت بر راه حل‌های مناسب است.

مدیریت دسترسی:

حفاظت از مکان‌های مهم شرکتی نیازمند کنترل دسترسی مدیریت شده است که یک جزء حیاتی این پروسه است. مدیریت این جنبه را می‌توان با هر چیزی از پلتفرم‌های ساده فرمان و کنترل گرفته تا سیستم‌های کنترل دسترسی یکپارچه پیچیده اداره کرد.

حتما بخوانید: تجهیزات خط تولید لامپ LED

سایر موارد امنیتی:

برخی از جنبه‌های دیگر که بر تداوم خطوط تولید تأثیر می‌گذارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تجهیزات حفاظتی

مواد خطرناک:

هر چیزی که می‌تواند یک فرد یا حیوان را به‌خطر بیندازد، یک ماده خطرناک محسوب می‌شود. خورنده‌ها، سرطان‌زاها، اکسید کننده‌ها، ترکیبات قابل اشتعال و مواد شیمیایی که به غشاهای مخاطی، چشم‌ها، ریه‌ها و پوست آسیب می‌رساند نمونه‌هایی از خطرات بالقوه در تاسیسات صنعتی هستند. اگر این مواد شیمیایی به‌پوست یا چشم کسی پاشیده شود، ممکن است مستقیماً با آنها تماس پیدا کند. پس از دست زدن به‌مواد خطرناک، کارگران در معرض خطر استنشاق دودهای شیمیایی یا بلعیدن مواد شیمیایی با لمس زبان خود هستند.

امنیت برق:

برخی از کارگران تولیدی در معرض وظایفی هستند که خطر بروز حوادث الکتریکی را افزایش می‌دهد. این مشکلات به‌دلیل سیم‌های فرسوده، اتصالات معیوب، مدارهای بیش از حد بارگذاری شده یا رویه‌های کاری پرخطر به‌وجود می‌آیند. آموزش صحیح ضروری است زیرا حوادث الکتریکی می‌تواند منجر به‌سوختگی، شوک، ایست قلبی و حتی مرگ شود. در مورد نحوه رعایت پروتکل‌های ایمنی الکتریکی و زمان استفاده از تجهیزات عایق باید به‌کارکنان دستورالعمل داده‌شود.

پیشگیری از آتش سوزی:

برخی از کارمندان کارخانه با ابزار و ماشین آلاتی کار می‌کنند که شعله یا گرمای زیادی ایجاد می‌کند. این امر باعث می‌شود که تأسیسات تولیدی بیشتر در معرض آتش سوزی قرار گیرند. خروجی‌های آتش که مستقیماً به‌خارج منتهی می‌شوند، از الزامات برای همه شرکت‌ها هستند. هر زمان که کارکنان در ساختمان حضور دارند، این درها نباید قفل شوند. اگرچه تهیه کپسول‌های آتش نشانی قابل حمل برای کارفرمایان اجباری نیست، اما در صورت انجام، کارکنان باید نحوه استفاده مناسب از آنها را آموزش ببینند. برای اطمینان از عملکرد آنها در مواقع اضطراری، آشکارسازهای دود، سیستم‌های اسپرینکلر و آلارم‌های کشش دستی همگی باید تحت بازرسی و آزمایش معمول قرار گیرند.

اختلالات استرس مزمن:

هنگامی که یک کارگر همان اقدامات را در مدت زمان طولانی انجام می‌دهد، آسیب‌های استرس مکرر ممکن است ایجاد شود. در خطوط مونتاژ، کارکنان تولید بطور مکرر حرکات مشابهی را در طول شیفت کاری خود تکرار می‌کنند و آنها را در معرض خطر این زخم‌ها قرار می‌دهند. سندرم تونل کارپال، بورسیت و انگشت ماشه‌ای چند نمونه از آسیب‌های استرس مکرر هستند.

ایمنی چشم و شنوایی:

کارگرانی که در تاسیسات صنعتی کار می‌کنند در معرض خطراتی هستند که می‌تواند شنوایی و بینایی آنها را مختل کند. کارمندان در چنین شرایطی باید از گوش گیر یا محافظ گوش استفاده‌کنند. زیرا محل کار پر سر و صدا می‌تواند به‌شنوایی کارگران آسیب برساند. افرادی که با مواد شیمیایی یا تجهیزات تولید خاک اره، چوب، تراشه‌های فلزی و گرد و غبار کار می‌کنند، باید نگران مشکلات چشمی خود باشند. برای جلوگیری از آسیب دیدن اشیاء خارجی به چشم، باید از عینک یا عینک ایمنی استفاده کرد.

خرابکاری:

تهدیدات خط تولید می‌تواند از منابع مختلفی از جمله نقض امنیتی ناشی شود. بعنوان مثال، نقص‌های امنیتی ممکن است بطور تصادفی یا عمدی رخ دهد. انگیزه یک کارمند ناراضی که عمداً یک دسته از کالاها را خراب می‌کند با انگیزه یک کارمند غیرمجاز که جای یک همکار بیمار را پر می‌کند و یک خطای دسته‌ای انجام می‌دهد متفاوت است، اما نتیجه همچنان یکسان است – دسته‌ای از کالاهای خراب. از شروع یک فرآیند تا پایان آن، امنیت خط تولید باید تمام موارد نقض احتمالی را بررسی کند.

تعریف رهنمودها:

شرکت‌ها باید هنگام توسعه رویه‌های امنیتی صنعتی خود، عناصر مختلفی را در نظر بگیرند. با استفاده از این اصل بعنوان اصل پایه، هر منطقه به مجموعه قوانین و مقررات خاص خود نیاز دارد. اینها به تضمین سطح بالایی از امنیت برای همه طرفین کمک می‌کند و در عین حال مانع از بهره‌وری نمی‌شود. بنابراین امنیت صنعتی به‌یکی از مسئولیت‌های اصلی مدیریت تبدیل می‌شود.

سازمان‌ها باید از مشاورانی استفاده کنند که در زمینه برنامه‌های امنیتی، ارزیابی ریسک، اجرای برنامه‌های امنیتی و مهندسی و طراحی سیستم‌های امنیتی تجربه داشته‌باشند. مدیران همچنین ممکن است در مورد اجباری کردن گواهی‌های امنیتی حرفه‌ای مانند مشاور امنیت خبره یا متخصص امنیت فیزیکی فکر کنند.

خریداران محصولات امنیتی اغلب خود را به‌عناصر ضروری مانند نقشه‌های ضبط، آموزش و سیستم‌هایی نیاز می‌یابند که بگونه‌ای عمل می‌کنند که نیازهای منحصربه‌فرد کارخانه‌هایی را که در آن نصب می‌شوند برآورده کند. در واقع، شرکت‌ها اغلب بدلایل مختلف دستگاه‌ها را خاموش می‌کنند. زیرا می‌توانند در عملیات اختلال ایجاد کنند و اغلب پس از ساعت‌ها به پاسخ غیرضروری پلیس نیاز دارند. مدیران کارخانه و سازمان‌هایی که سیستم‌های امنیتی فیزیکی را خریداری می‌کنند می‌توانند با دنبال کردن مراحل زیر از شکست در این پروسه جلوگیری کنند:

تجهیزات نظارتی

تجزیه و تحلیل ریسک:

برای تأیید پایه طراحی هر گونه ارتقاء امنیت فیزیکی پیشنهادی برای کارخانه، تجزیه و تحلیل ریسک کامل را انجام دهید. با مسائل احتمالی که سعی در حل آنها دارید شروع کنید. هنگام بحث در مورد سیستم‌های امنیتی، تامین کنندگان اغلب می‌خواهند با بحث در مورد نحوه استفاده از آنها شروع کنند، که یک رویکرد تاکتیکی (و نه استراتژیک) است.

نیاز به ارتقای امنیت را شناسایی کنید و از مشاور بخواهید محصولات محتاطانه‌ای را انتخاب کند که مطابق با آن استانداردها باشد. برای همگام شدن با عرضه هفتگی محصولات جدید به یک کار تمام وقت نیاز است. بعنوان مثال، اگر یک دوربین امنیتی نصب کرده باشید و نیاز به تشخیص چهره از طریق ویدیو داشته باشید، به تجهیزات امنیتی و نظارتی نیاز خواهید داشت که بتواند به کیفیت تصویر بالایی دست یابد.

بررسی داخلی:

با توسعه پروژه، مطمئن شوید که مشخصات و نقشه‌ها حداقل دو بار مورد بازبینی و تایید قرار گرفته‌اند تا مطمئن شوید که اتخاذ تدابیر امنیتی فیزیکی بی جهت در عملیات اختلال ایجاد نمی‌کند. مدیریت نگهداری، کیفیت، ایمنی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات باید در این فرآیند ارزیابی گنجانده شود.

اعتماد به مشاور:

در صورت استفاده از مناقصه رقابتی، مشاور-طراح باید به کارخانه کمک کند تا نمایندگان واجد شرایط کالاهای امنیتی مورد بررسی را کشف کند.

پشتیبانی مداوم:

طراح باید در حین پیاده‌سازی سیستم، پشتیبانی ارائه دهد. برای مثال، با ارزیابی ارسال‌های فروشنده، پاسخ به درخواست‌های اطلاعات، و انجام ارزیابی‌های دوره‌ای سیستم در طول نصب برای اطمینان از مطابقت با مشخصات و نقشه‌ها.

 

حتما بخوانید:

آلارم یونیت چیست؟

معرفی انواع پی ال سی  (PLC)

پی ال سی  (PLC) چیست؟ کاربرد آن

 

جمع بندی:

در مقاله امروز به تجهیزات امنیتی و نظارتی خطوط تولید پرداختیم. با مقدمه‌ای بر خطوط تولید شروع کردیم و نکاتی برای امنیت بالاتر کارخانه را مرور کردیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با تجهیزات امنیتی و نظارتی خطوط تولید دارید می‌توانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها می‌توانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتس‌اپ  و فرم درخواست مشاوره با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *