تجهیزات

تجهیزات خط تولید لاستیک خودرو

تجهیزات خط تولید لاستیک

آشنایی با تجهیزات خط تولید لاستیک

برای راه اندازی و نصب خط تولید لاستیک خودرو نیاز به تجهیزاتی همچون دستگاه های بچ اف، دوپلکس انواع غلطک و سایر تجهیزات است. این روزها باید گسترش روز افزون استفاده از خودرو در جامعه و نیز با توجه به مصرفی بودن لاستیک خودرو، میتوان دریافت که خط تولید لاستیک تا میزانی میتواند سودآور باشد. از طرفی این خط تولید نیاز به فضا و تجهیزات زیادی نیز دارد. برای کسب موفقیت در این زمینه لازم است تا با آگاهی و داشتن اطلاعات درست نسبت به خرید و احداث این خط تولید اقدام شود.

یکی از مواردی که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد دستگاه های مورد استفاده در این زمینه است. این تجهیزات و ماشین آلات به نصب و راه اندازی و نگهداری و تعمیرات نیاز خواهند داشت. بنابراین داشتن اطلاعات کلی در این باره بسیار راه گشا و سودمند میباشد. به این منظور و برای درک بهتر موضوع ابتدا به معرفی فرایند تولید لاستیک خواهیم پرداخت.

 

مطالب مرتبط:

بلبرینگ چیست؟ انواع و کاربرد

صفر تا 100 خط تولید لاستیک خودرو

 

خط تولید لاستیک خودرو

در خطوط تولید لاستیک خودرو از روش سیمی و نخی برای تولید کردن محصولات استفاده میشود. این لاستیک ها برای استفاده در سرعت های بالاتر از مواد اولیه بسیار مرغوب تری تولید خواهند شد. اغلب این ماشین آلات از جنس استیل مرغوب بوده و در مجاورت و تماس با رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان میدهند. از دستگاه ها و تجهیزات مورد استفاده در این خط تولید موارد زیر را می توان نام برد:

1-بچ اف

2- دوپلکس

3- بانک خازن

4- کلندر پرس پخت

5- بنبوری در تناژ های متنوع

6- غلطک در تمام سایز ها

7- تجهیزات بسته بندی

خط تولید لاستیک

مطلب مرتبط: تعمیر و نگهداری دستگاه بنبوری

 

توجه: گروه صنعتی سپیانی در زمینه خط تولید لاستیک خودرو فعالیتی ندارد.

حتما بخوانید:

بیرینگ چیست؟ کاربرد آن

رولبرینگ چیست؟ انواع و کاربرد آن

آشنایی با انواع گیربکس و کاربرد آنها

 

مواد موردنیاز برای تولید لاستیک خودرو چیست؟

در ساخت و تولید لاستیک علاوه بر تجهیزاتی مانند دستگاه بچ اف و دستگاه دوپلکس نیاز به مواد اولیه نیز وجود دارد. این مواد اولیه شامل موارد زیر میباشند:

  • لاتکس مایع و کربن سیاه
  • لاستیک مصنوعی یا طبیعی
  • پلیمر های موجود در روغن های خام

فرایند تولید لاستیک به چه صورت است؟

این فرایند شامل مراحلی است که مرتبط با آج زنی، ساختن دیواره های کناری و نوار های شفر و همچنین آسترهای داخلی میباشد. کیفیت محصول نهایی نیز وابستگی زیادی به مواد اولیه مورد استفاده دارد. هرچه از مواد اولیه بهتری استفاده گردد نتیجه ی کار لاستیک با کیفیت تری خواهد بود. برای تولید لاستیک خودرو ابتدا باید لاتکس مایع را به همراه برخی از اسیدها ترکیب کرده تا استحکام مورد نیاز حاصل شود.

سپس این مواد ترکیبی را حرارت میدهند. به منظور جداسازی آب اضافی این ترکیب وارد دستگاه پرس میشود. در انتها نیز در دستگاه خشک کن به شکل کامل و دقیق خشک میشود. ماده مورد نیاز بعدی در این خط تولید، کربن سیاه است. کربن از سوختن گاز طبیعی و نفت حاصل میشود. به همین جهت ویژگی های مورد نیاز برای تولید لاستیک خودرو را دارد.

فاکتور های مهم در کیفیت لاستیک خودرو

محصول تولید شده برای اینکه از لحاظ کیفیت در سطح مناسب و قابل قبولی قرار داشته باشد باید دارای فاکتور هایی باشد. این فاکتور ها شامل موارد زیر است:

  • فرم آج ها
  • دوام و مقاومت در مقابل اصطکاک
  • مقاومت و دوام در مقابل اشعه

در تمام فاکتورهای گفته شده محصول نهایی مورد بررسی و سنجش قرار میگیرد.

توجه: گروه صنعتی سپیانی در زمینه خط تولید لاستیک خودرو فعالیتی ندارد.

مشخصات یک خط تولید کارآمد جهت تولید لاستیک خودرو چیست؟

آگاهی از این موضوع که یک خط تولید نیاز به چه آیتم هایی دارد تا راندمان بالایی داشته باشد بسیار مهم و حیاتی است. در زمینه خط تولید لاستیک خودرو میتوان موارد زیر را در این ارتباط نام برد:

1- سرعت در عملکرد

2- امکان پذیر بودن تولید سایز های مختلف تایر

3- گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب

4- امکان ساخت تایر هایی با مقاومت بالا و سبک

5- استفاده از تکنولوژی های پیشرفته ی رادیال در ساخت انواع لاستیک

در ادامه به معرفی و ارائه ی اطلاعات تکمیلی پیرامون تجهیزات خط تولید لاستیک خواهیم پرداخت.

حتما بخوانید: خط بازیافت تایر (لاستیک خودرو)

 

1. آشنایی با دستگاه بچ اف در نصب خط تولید لاستیک

درباره ی عملکرد کلی بچ اف باید گفت این دستگاه دقیقا بعد از میل اختلاط لاستیک دارد. وظیفه اصلی آن تبدیل کردن بچ کامپاند لاستیک به نوارهایی لاستیکی است تا دستگاه اکسترود را تغذیه نماید. دستگاه بچ اف دارای دو بخش متفاوت است:

  • خنک کننده ی نوار های لاستیک به صورت فشرده که در وان قرار دارد. در حقیقت نوار های پلاستیکی در آب وان بصورت پنوماتیک قرار داده میشوند.
  • برش پنوماتیکی

دستگاه بچ اف

حتما بخوانید:

معرفی ماشین آلات کشاورزی

مجوزهای لازم برای ساخت خط تولید صنعتی

مطلب مرتبط: دسترسی به تمامی مقالات دسته بندی پنوماتیک

 

در فرایند گفته شده در صنایعی مانند لاستیک سازی و کاغذ و مقوا سازی نیز استفاده میشود. با استفاده از این ماشین مواد الاستومری که در برخی از اوقات با مواد تقویت کننده دیگری نیز ترکیب میشوند (مانند الیاف فلزی و غیر فلزی) تبدیل به ورقه هایی در اشکال و اندازه های مختلف میشوند.

2. آشنایی با دستگاه دوپلکس در نصب خط تولید لاستیک

در این بخش از فرایند تولید لاستیک ترکیبی از مواد لاستیک به داخل حفره قالب تزریق میشوند. فرایند پخت در این مرحله صورت میگیرد. در قسمت تزریق دستگاه یک سیستم کنترل دمایی برای روغن تعبیه شده است. از این طریق میتوان از اصطلاحا اسکورچی شدن ترکیب نیز جلوگیری نمود. در این دستگاه از یک نوع موتور هیدرولیک قدرتمند استفاده میشود. از دیگر مزایای دستگاه دوپلکس این است که به وسیله دستگاه PLC و میکرو کامپیوتر های جانبی آن این امکان برای اپراتور فراهم است تا کلیه پارامترهای مورد نیاز را با دقت بسیار زیادی تنظیم نموده و این امر مطمئن بودن کل فرایند را چند برابر خواهد کرد.

دستگاه دوپلکس

مطالب مرتبط:

پی ال سی (PLC) چیست؟

تفاوت سیستم های PLC و DCS چیست؟

سیستم کنترل توزیع شده (DCS) چیست؟

 

توجه: گروه صنعتی سپیانی در زمینه خط تولید لاستیک خودرو فعالیتی ندارد.

 

3. آشنایی با دستگاه بنبوری در نصب خط تولید لاستیک خودرو

این دستگاه در واقع عمل ترکیب داخلی را انجام میدهد از سه قسمت مختلف ساخته شده است:

بخش تغذیه: این بخش از یک قیف تشکیل شده است تا مواد از این طریق وارد شوند. همچنین یک رام برای نگهداشتن مواد ترکیبی در داخل اتاقک نیز در این بخش تعبیه شده است. حرکت رام به سمت بالا و پایین و نیز باز شدن و بسته شدن دریچه توسط فشار هوا انجام می شود.

بخش ترکیب: این بخش شامل دو سیلندر میباشد که داخل آن ها دو مارپیچ حلزونی شکل به نام روتور نیز وجود دارد. روتور های تعبیه شده در داخل سیلندر ها در جهتی متضاد و با همچنین با سرعت های متفاوت از هم میچرخند. (یکی از روتور ها کمی سریع تر میچرخد.) هر کدام از آنها دارای دو و یا 4 بادامک نیز هستند. چرخش موتور هایی که معمولا با ولتاژ بالا کار میکنند باعث دور گرفتن این روتورها میگردد. از آن جایی که این روتورها درون اتاقک ترکیب قرار گرفته اند به بنبوری مخلوط کن داخلی نیز گفته میشود.

بخش موتور: این موتور برای به حرکت در آوردن روتور ها به منظور مخلوط کردن ترکیب داخل بنبوری مورد استفاده قرار میگیرد. گاهی از اوقات مشکلاتی نیز طی مراحل کار این تجهیزات بعد از نصب خط تولید لاستیک به وجود می آید. که برخی از آنها را عنوان خواهیم کرد.

ماشین بنبوری

مشکلات احتمالی دستگاه بنبوری

1- بالا نیامدن کوبه: علل احتمالی در این مشکل میتواند نشت پکینگ اطراف سیلندر پیستون کوبه باشد. یا فشار هوا وجود ندار و یا کنترل فشار هوا ناقص انجام میشود. در پاره ای از اوقات نیز بخشی از ترکیب در قسمت گلویی دستگاه گیر میکند. به منظور بر طرف کردن این مشکل باید ابتدا شرایط را اصلاح نمود و پکینگ را تعویض کرده و دستگاه را تمیز نمود.

2- دمای ترکیب به سرعت بالا میرود: در این حالت احتمال دارد که فشار کوبه زیاد باشد. مناسب نبودن پیمانه نیز جزو موارد مهمی است که باید به آن شوجه شود. البته عدم کارایی سیستم سرمایش نیز میتوان به این مشکل منجر گردد. برای رفع آن بهتر است ابتدا فشار را کم کرده و سپس اندازه ی پیمانه مورد بررسی واقع شود. تمیز کردن سیستم نیز میتواند در رفع این مشکل موثر باشد.

3- ترکیب تخلیه شده به خوبی ترکیب نشده است: این مشکل نیز میتواند از عواملی مانند بی کیفیت بودن مواد اولیه مصرفی و یا عدم تناسب توالی افزودن مواد ایجاد گردد. برای رفع آن توالی افزایش تغییر یابد و اندازه ی پیمانه نیز اصلاح گردد. در صورت از بین نرفتن مشکل با واحد کنترل کیفیت هماهنگ شود.

مواردی مشابهی برای سایر تجهیزات به کار رفته در خط تولید میتواند بروز کند. به همین دلیل حضور یک تیم متخصص و کار بلد در کنار مجموعه به عنوان پشتیبان به منظور نگهداری و نصب میتواند در پیشگیری از بروز مشکلات این چنین و همینطور رفع سریع آن ها کمک زیادی بکند. در واقع خدمات مربوط به تعمیر و نگهداری از خط تولید به اندازه ی نصب خط تولید لاستیک حائز اهمیت میباشد.

4. آشنایی با دستگاه پرس در نصب خط تولید لاستیک

دستگاه های پرس به کار رفته در این خط تولید انواع مختلفی دارند. هر کدام از این انواع از لحاظ شکل و اندازه و ساختار با یکدیگر متفاوت میباشند. این انواع را میتوان به گروه های زیر تقسیم کرد:

  • پرس های ضربه ای و C شکل
  • پرس های دروازه ای شکل
  • پرس های چهر ستونی
  • پرس های سرعت بالا
  • پرس های پایین به بالا

دستگاه پرس

5. آشنایی با دستگاه غلطک در نصب خط تولید لاستیک

دستگاه غلطک دارای دو استوانه است. جنس آنها عموما از چدن مقاوم در برابر سایش و مواد شیمیایی میباشد. در این دستگاه رول جلویی با سرعت کمتری نسبت به رول عقب حرکت میکند. رول بخش عقبی علاوه بر سرعت بیشتر در حین چرخش ثابت نیز میباشد. فاصله ی این دو از هم نیز قابل تنظیم میباشد. در تجهیزات مدرن دیگر از غلطک به عنوان ابزاری برای ترکیب و اختلاط استفاده نمی شود.

این دستگاه برای کامل کردن عمل ترکیب و بعد از انجام عملیات ترکیب در بنبوری مورد استفاده قرار میگیرد تا به بهتر شدن ترکیب کمک نماید. به این نیز توجه داشته باشید که در حین روشن نمودن میل در آغاز شیفت کاری باید در ابتدا بخار میل را باز نمود تا درجه ی غلطک به چیزی در حدود 60 درجه ی سانتی گراد برسد. سپس ورقه کامپاند از قسمت کناری به میل اضافه شوند.

غلطک لاستیک سازی

حتما بخوانید:

معرفی ماشین آلات ساختمانی

انواع اورینگ و پکینگ و کاربرد آنها

راه اندازی انواع خطوط تولید صنعتی

 

کلام پایانی

با وجود سودآوری بالا در خط تولید لاستیک این بخش نیاز به تجهیزات و ماشین آلات زیادی نیز دارد. تجهیزاتی که علاوه بر نصب و راه اندازی نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. لازم به ذکر است که گروه صنعتی سپیانی در زمینه خط تولید لاستیک خودرو فعالیتی ندارد.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *