تعمیر و نگهداری

تعمیر و نگهداری بلندر

تعمیر و نگهداری بلندر

تعمیر و نگهداری بلندر

صنعت تولید مواد غذایی دارای چالش‌های منحصربه‌فرد بسیاری است که نیاز به یک برنامه قابل اطمینان و قوی دارد. همین چالش ها می توانند وظایف تعمیر و نگهداری تجهیزات صنعتی را دشوار کنند. به این ترتیب، برای تولیدکنندگان مواد غذایی مهم است که هنگام اجرای برنامه های تعمیر و نگهداری از بهترین شیوه ها پیروی کنند. در این مقاله آموزشی در وبسایت گروه صنعتی سپیانی هم درباره اهمیت تعمیر و نگهداری تجهیزات در خط تولید صنایع غذایی به طور کلی و همچنین درباره تعمیر و نگهداری بلندر صنعتی به طور ویژه صحبت خواهیم کرد.

 

حتما بخوانید:

تعمیر و نگهداری خط تولید ماست

نصب و راه اندازی بلندر (میکسر) لبنیات

 

تعمیر و نگهداری چه نقشی در تولید مواد غذایی دارد؟

در تولید مواد غذایی، تعمیر و نگهداری اهداف مختلفی دارد که تعدادی از آنها منحصر به تولید مواد غذایی هستند. از جمله نقش هایی که نگهداری در تولید مواد غذایی ایفا می کند موارد زیر است:

تعمیر و نگهداری بلندر (1)

 

حفظ فرآیند تولید

مانند هر صنعت دیگری، یکی از نقش های کلیدی تعمیر و نگهداری در تولید مواد غذایی، کمک به ادامه فرآیندهای تولید بدون توقف های ناگهانی است. هرچه سازندگان مواد غذایی و نوشیدنی بهتر به نگهداری تجهیزات خود ادامه دهند، احتمال اینکه فرآیند تولید و نظم عملکرد خط تولید به دلیل خرابی قطع شود، کمتر خواهد بود.

 

حتما بخوانید:

انواع دستگاه میکسر صنعتی

همه چیز درباره دستگاه بچ میکس

 

سلامتی و ایمنی مواد غذایی

بیشتر صنایع باید مطمئن شوند که محصولات شان برای استفاده ایمن هستند، اما برای صنایع غذایی، سلامتی و ایمنی محصول از اولویت بالاتری برخوردار است. با توجه به اینکه مردم این تولیدات را می خورند و می نوشند، تولیدکنندگان مواد غذایی باید کاملاً مطمئن باشند که هر چیزی که تولید می کنند کاملاً دست نخورده و عاری از آلاینده های مضر است.

نگهداری تجهیزات خط تولید در شرایط خوب به جلوگیری از آلودگی کمک می کند و در عین حال اطمینان می‌دهد که مواد غذایی به درستی برای مصرف از خط تولید خارج می شوند.

 

کاهش دور ریز 

هر زمان که تجهیزات در یک مرکز تولید مواد غذایی خراب شود، خود محصول را در معرض خطر قرار می دهد. هرچه غذا برای مدت طولانی تری باقی بماند، به دلیل فاسد شدن احتمال دور ریختن آن ها بیشتر می شود. در کارخانه‌ای که روزانه هزاران کیلوگرم محصول تولید می‌کند، خرابی تجهیزات صنعتی در خط تولید می‌تواند منجر به ضررهای هنگفت شود. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه در خط تولید مواد غذایی به راحتی می تواند تمام این خسارات را از بین ببرد.

تعمیر و نگهداری بلندر (2)

حتما بخوانید:

اهمیت تعمیر و نگهداری خطوط تولید

تعمیر و نگهداری دستگاه پاستوریزاتور

 

چالش های رایج تعمیر و نگهداری در تولید مواد غذایی

تولید مواد غذایی با تعدادی چالش مواجه است که اکثر صنایع دیگر حداقل به همان میزان با آن دست و پنجه نرم نمی کنند. این چالش ها شامل موارد زیر است.

 

مقررات سختگیرانه ای که باید رعایت شود!

مانند سایر صنایع، تولیدکنندگان مواد غذایی باید از استانداردهایی مانند استانداردهای تعیین شده توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان غذا و دارو پیروی کنند.

 

استانداردهای بهداشت محیط

برای همگام شدن با مقررات بهداشت محیط و جلوگیری از آلودگی، کارخانه‌های مواد غذایی باید کاملاً تمیز نگه داشته شوند. همه چیز از زباله های تصادفی گرفته تا تکه های زنگ و رنگ باید از مواد غذایی پاک نگه داشته شود تا مطمئن شوید که محصول برای مصرف کاملاً ایمن است، بنابراین تمیز کردن مکرر برای عملیات تولید کننده مواد غذایی حیاتی است.

برای رسیدن به این هدف، علاوه بر خود مواد غذایی، محیط کارخانه های تولید مواد غذایی باید بسیار تمیز و پاکیزه باشند و کارگران هم باید از لباس های خاصی در فرآیند تولید استفاده کنند.

 

وجود محصولات فاسد شدنی

همراه با خرابی ناشی از خرابی، در صورت از کار افتادن تجهیزات، خود محصول در معرض خطر است. برخی از ماشین‌ها باید به سرعت تعمیر شوند تا از هدر رفتن مواد اولیه تا حد ممکن جلوگیری شود، اما گاهی اوقات ممکن است این امکان وجود نداشته باشد.

به این ترتیب، معمولاً باید برای زمان‌هایی که تجهیزات کار نمی‌کنند، برنامه‌ریزی شود تا مواد غذایی فاسد نشوند. علاوه بر این، فرآیندهای نگهداری نباید محصول را در معرض خطر آلودگی قرار دهند.

 

کنترل کیفیت دقیق تر از دیگر محصولات

کنترل کیفیت در تولید مواد غذایی کلیدی است. علاوه بر نظارت بر سلامتی مواد غذایی باید اطمینان حاصل کرد طعم و مزه مواد غذایی حفظ شده است و به بسته بندی بهداشتی محصول آسیب نرسیده است. این مشکلات مختص خط تولید صنایع غذایی است و در دیگر محصولات به ندرت اهمیت دارد.

بلندر 4

تعمیر و نگهداری بلندر صنایع غذایی

بلندر (blender) دستگاهی است که معمولا کار آن مخلوط کردن مواد اولیه است. بلندرها انواع مختلفی دارند که در این مقاله نمی‌خواهیم به توضیح آن‌ها بپردازیم اما وجود هرکدام از آن‌ها در خطوط تولید محصولات بسیار زیادی از جمله انواع مواد غذایی ضروری است.

تولید محصولات غذایی معمولا مستلزم ترکیب مواد اولیه مختلفی است که تمام این کارها بر عهده بلندرهاست. با استفاده از بلندر صنعتی مواد اولیه در مراحل مختلف در خط تولید، با ترکیب های مشخص با هم مخلوط می شوند. بعضی از این مواد می‌توانند جامد باشند و برخی دیگر از انواع مواد مایع و خمیری شکل باشند. هرچه باشد، تفاوت چندانی در عملکرد ندارد جز اینکه بلندر صنعتی باید استانداردهای خاصی را رعایت کند.

در ادامه، توضیح می‌دهیم که برای تعمیر و نگهدای بلندر در خط تولید صنایع غذایی رعایت چه نکاتی الزامی است.

 

کارایی و عمر مفید بلندر

بلندرها معمولاً برای مدل های سنگین عمر مفیدی بین 10 تا 15 سال دارند اما اگر از بهره وری 100 درصدی چشم پوشی کنیم، می‌توان تا دوبرابر این زمان و بلکه بیشتر هم از آن‌ها استفاده کرد. تعمیر و نگهداری مناسب نه تنها به ارائه یک ترکیب دقیق در تولید محصول غذایی باکیفیت کمک می کند، بلکه عمر مفید بلندر را نیز افزایش می دهد.

 

اقدامات ضروری برای افزایش طول عمر بلندر

اگرچه موتورهای مهر و موم شده این دستگاه‌ها معمولاً نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند، اما اپراتورها می توانند اقدامات ساده ای را برای کارکرد راحت بلندر ها انجام دهند. در ادامه، چند مورد از این اقدامات را توضیح می‌دهیم:

تعمیر و نگهداری بلندر (6)

آموزش نیروها و اپراتور

طبق مطالعه ای که توسط ERG (گروه تحقیقات شرقی) تحت نظر سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) انجام شد، یکی از مهمترین مشکلات ایمنی مواد غذایی آموزش ناکافی کارکنان بود.

پرسنل تعمیر و نگهداری باید در مورد بهترین شیوه های فعلی در مورد ایمنی مواد غذایی، ایمنی شغلی و کنترل کیفیت آموزش ببینند. علاوه بر این، آنها باید متوجه شوند که چرا این کار مهم است و چگونه به کسب و کار کلی کارخانه شما کمک می کند. این آموزش نیز نباید فقط یک بار انجام شود بلکه جلسات آموزشی منظم باید برگزار شود. این کار می تواند گروه تعمیر و نگهداری شما را همیشه به روز نگه دارد.

 

تمیز نگه داشتن میکسر و بلندر

تمام اجزاء را تا حد امکان تمیز نگه دارید. این امر مستلزم پاک کردن مرتب بیرونی با آب و شوینده استاندارد است. ظرف و پایه بلندر را قبل و بعد از استفاده تا حد امکان تمیز نگه دارید.

برای تمیز کردن از شیلنگ یا فشار آب استفاده نکنید زیرا ممکن است به موتور آسیب برساند و عملکرد آن را تحت تأثیر قرار دهد. پایه های بلندر قابل شستشو در ماشین نیستند. ظرف را با عبور دادن آب از آن تمیز کنید.

اپراتورها همچنین باید مخلوط کن های صنعتی را از نظر آلودگی بازرسی کنند و ذرات ریز موجود روی آن ها را با هوای فشرده خارج کنند.

 

حتما بخوانید : عارضه یابی خطوط تولید کارخانجات

 

بررسی دوره ای

به‌طور مرتب ظرف اصلی بلندر و اطراف آن را از نظر ترک‌خوردگی بررسی کنید، به ویژه در عملیات‌های با حجم بالا. دقت کنید که تیغه ها باید به راحتی با بچرخند. نظارت و بررسی را زمانی انجام دهید که بلندر تمیز شده است و بخش های مختلف آن به راحتی قابل مشاهده است.

 

از روان کننده های استاندارد استفاده کنید.

به جای روغن های گیاهی، برای روغن کاری نقاط روغن کاری، از روان کننده های استاندارد تجهیزات مواد غذایی استفاده کنید تا از خراب شدن مکانیسم و انجماد دندانه های دستگاه جلوگیری کنید.

 

مراقب صداها و ارتعاشات باشید.

مخلوط کن ها به ندرت نیاز به سرویس دارند زیرا بلبرینگ های بالایی آببندی هستند. بزرگترین مشکلاتی که در این تجهیزات رخ می دهد این است که کاتر کاسه ممکن است شل شود. این موضوع می تواند باعث نشت مایع به یاتاقان ها و موتور شود و مشکلات بزرگی ایجاد کند. علائم این خرابی، صداهای غیر معمول یا بیش از حد، ارتعاشات غیرعادی یا نشتی روغن و مایعات است.

 

رعایت نکات جزئی توسط اپراتور

برخی از اشتباهاتی که بسیاری از اپراتورها مرتکب می شوند عبارتند از بیرون کشیدن ظرف از روی پایه موتور قبل از اینکه چرخش کامل آن متوقف شود یا سعی می کنند آن را در حالی که هنوز در حال کار است دوباره روی آن قرار دهند. هر دو این کارها می توانند به دستگاه آسیب برسانند.

 

حتما بخوانید : تعمیر و نگهداری دیگ بخار

 

اقدامات لازم در تعمیر و نگهداری بلندر

درست مانند یک ماشین یا هر قطعه ماشینی، تعمیر و نگهداری بلندر هم برای اطمینان از ساعت ها استفاده بدون مشکل مهم است. بدون تعمیر و نگهداری مناسب، ترکیب مواد اولیه که برای تولید محصول باید با دقت انجام شود می تواند تحت تاثیر قرار گیرد. در نتیجه، تعمیر و نگهداری منظم میتواند کاهش هزینه مواد اولیه و همچنین کاهش هزینه تعمیرات گران قیمت را تضمین کند.

مخلوط کن

کالیبره کردن بلندر

برای اطمینان از عملکرد کارآمد، یک مخلوط کن صنعتی یا همان بلندر باید کالیبره شود. این کار به معنای تنظیمات دقیق عملکرد استاندارد است.

 

برنامه تعمیر و نگهداری سالیانه

توصیه می شود که بلندرهای تولید محصولات غذایی حداقل سالی یک بار توسط مهندسین با تجربه در امر تعمیر و نگهداری، بازرسی شوند. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه باید به طور منظم انجام شود تا اطمینان حاصل شود که دقت ترکیب نهایی محصول حفظ می شود و دستگاه خرابی ندارد.

اتصالات به سیلندر هوا باید برای اطمینان از سالم بودن و شکستگی یا فرسودگی آنها بررسی شود. فشار هوا، اتصالات و خطوط هوا نیز باید بررسی شود. با پیروی از یک برنامه تعمیر و نگهداری منظم، یک اپراتور می‌تواند اطمینان حاصل کند که بلندر های کارخانه در اوج راندمان کار می‌کنند.

 

بررسی سطل وزنه

سطل های وزنه باید مورد بررسی قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که هیچ چیز به هیچ بخش ثابتی از مخلوط کن برخورد نمی کند و وزن آن به طور کامل توسط لودسل ها پشتیبانی می شود، همانطور که طراحی شده است. برای اطمینان از اندازه گیری های دقیق، باید از همه طرف فاصله ثابت وجود داشته باشد. در صورت مشاهده هرگونه تداخل سطل وزن، باید اصلاح شود.

 

بررسی تیغه های بلندر

محفظه های مخلوط باید از نظر تیغه های خمیده یا تیز که ممکن است در اثر ساییدگی مواد ناشی از اختلاط ایجاد شوند، بررسی شوند. تیغه های تیز هم از نظر ایمنی خطرناک هستند و هم عملکرد میکس و ترکیب را مختل می کنند. اگر تیغه ها در شرایط عالی نیستند، باید تعویض شوند.

 

انجام عیب یابی الکترونیکی

بسیاری از سازندگان بلندرهای پیشرفته، تجهیزاتی را ارائه می دهند که به مشتری امکان می دهد از طریق کابل به دستگاه متصل شده یا فعالیت مخلوط کن را روی یک درایو فلش USB بارگیری کنید. این اطلاعات را می توان برای شرکت سازنده ایمیل کرد و آن ها با بررسی شرایط عملکرد مخلوط کن، تجهیزات را عیب یابی می کنند.

 

خرید انواع تجهیزات صنعتی، ابزاردقیق، پنوماتیک و… فقط از سایت فروشگاهی drplc

 

سخن پایانی

در این مقاله از سری مقالات آموزشی گروه صنعتی سپیانی در مورد تعمیر و نگهداری دستگاه بلندر صنعتی در خطوط تولید مواد غذایی صحبت کردیم و گفتیم که به طور کلی تعمیر و نگهداری برای یک مجموعه غذایی در مقایسه با صنایع دیگر، اهمیت بسیار بیشتری دارد و برای این کار باید دقت بیشتری به خرج داد چون مواد غذایی حساسیت بالاتر و استانداردهای سختگیرانه تری دارند.

سپس به طور اختصاصی به تعمیر و نگهداری بلندر پرداختیم و گفت این نوع میکسر و مخلوط کن صنعتی برای اینکه با بهترین راندمان خود کار کند و طول عمر بالایی داشته باشد به چه اقداماتی نیاز دارد.

اگر به فکر خرید یکی از این صنعت تجهیزات هستید یا می خواهید خط تولید مواد غذایی راه بیندازید و فکر می کنید نیاز به مشاوره دارید اصلاً عجله نکنید و حتما با مشاوران تخصصی و مهندسان با تجربه گروه صنعتی سپیانی مشورت کنید. برای این کار هم می توانید از شیوه مشاوره واتس اپی استفاده کنید و هم فرم درخواست مشاوره را پر کنید و منتظر باشید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *