تعمیر و نگهداری, خطوط تولید

تعمیر و نگهداری خط تولید شیر طعم دار

نگهداری خط تولید شیر

خط تولید شیر طعم دار

دستگاه شیردوشی مهمترین دستگاه در خط تولید شیر طعم دار شما است، اما دستگاه شیردوشی شما نیز منبع بالقوه انتشار عفونت و آسیب است. در مقاله امروز سپیانی بخوانید که چرا تعمیر و نگهداری حیاتی است و بیاموزید که چه بررسی هایی را باید انجام دهید تا مطمئن شوید که خط تولید شیر طعم دار شما در شرایط کار خوبی است.

اهمیت نگهداری از دستگاه شیردوشی

دستگاه شیردوشی مسلماً مهمترین تجهیزات در خط تولید شیر طعم دار شماست – این همان چیزی است که تمام شیری را که می‌فروشید برداشت می‌کند. همچنین این تنها ماشین آلات کشاورزی است که هر روز مستقیماً با گاوهای شما در تماس است.

این باعث می‌شود که خطر انتشار باکتری‌های ایجاد کننده ورم از گاو به گاو افزایش یابد. علاوه بر این، اگر دستگاه شیردوشی شما بدرستی کار نکند، می‌تواند به رگ‌های خونی در گاو آسیب برساند و باعث هیپرکراتوزیس شود. این امر دفاع طبیعی گاو را در برابر ورم محدود می‌کند. به این دلایل، دستگاه شیردوشی شما باید بطور مرتب سرویس و نگهداری شود. خط تولید کوچک شیر طعم دار به یک سرویس جزئی در هر 750 ساعت کار و خدمات قابل توجه‌تری در هر 1500 ساعت کار نیاز دارند.

نت شیر طعم دار

مطالب مرتبط:

تعمیر و نگهداری خط تولید خامه

تعمیر و نگهداری خط تولید شیر طعم دار

اهمیت شیر و فرآورده های لبنی در هرم غذایی

 

نحوه عملکرد دستگاه‌های شیردوشی

دستگاه شیردوشی از خلاء برای استخراج شیر از سرپستانکی استفاده می‌کند. چهار فنجان پستانکی (شامل صدف و آستر) به قطعه پنجه متصل شده است. ورود متناوب هوا در فشار اتمسفر و تحت خلاء به محفظه ضربان، بین پوسته و آستر، باعث باز و بسته شدن لاینر می‌شود. هنگامی که سطح خلاء بین آستر و پوسته بیشتر از خلاء زیر پستانکی باشد، آستر باز می‌شود و شیر جریان می‌یابد. هنگامی که محفظه ضربان حاوی هوا در فشار اتمسفر است، خلاء زیر پستانکی باعث فرو ریختن آستر، ماساژ سرپستانکی و کاهش اثرات نامطلوب خلاء می‌شود.

هیپرکراتوز و مشکلات دستگاه شیردوشی

هیپرکراتوز ضخیم شدن پوست در انتهای پستانکی است. این بدلیل رشد بیش از حد کراتین است که کانال پستانکی را می‌پوشاند. دلایل احتمالی زیادی برای این امر وجود دارد، از جمله:

  • سطح خلاء نامناسب
  • دوشش زیاد
  • نبض ناکافی
  • فشرده سازی بیش از حد لاینر
  • شکل سرپستانکی

هایپرکراتوز خطر ابتلا به عفونت‌های جدید را افزایش می‌دهد، بنابراین مهم است که علت آن را پیدا کنید و دستگاه را تعمیر کنید. سایر تغییرات در وضعیت سرپستانکی در پایان شیردوشی، مانند تغییر رنگ، تورم مایع، زنگ زدن یا گوه شدن نیز نشانه‌های قابل اعتمادی هستند که نشان می‌دهند ممکن است مشکلی در خط تولید شیر طعم دار شما وجود داشته باشد. موقعیت خوشه‌ای خوب، پشتیبانی کافی از لوله و گاوهای کنترل شده بخوبی به اطمینان از دوشش یکنواخت کمک می‌کند. شیردوشی ناهموار یا ناقص نشانه عملکرد ضعیف دستگاه شیردوشی است.

چک کردن ماشین شیردوشی

برای اینکه مطمئن شوید دستگاه شیردوشی شما به طور موثر کار می‌کند و به پستانکی گاو آسیب نمی‌رساند، این چک‌های منظم روزانه، هفتگی و ماهانه را در مدیریت خط تولید شیر طعم دار خود بگنجانید.

تچهیزات 2

حتما بخوانید:

دستگاه شیر سردکن دست دوم

انواع دستگاه های شیردوشی صنعتی

 

نگهداری تجهیزات مختلف خط تولید شیر طعم دار

فن‌های تهویه

اکثر فن هایی که در کارخانه شیر استفاده می‌شود ابعاد بسیار بزرگتری نسبت به پمپ‌ها دارند و بعلاوه محفظه‌ها، کانال‌ها و تیغه‌های آنها از ورقه‌های فلزی نسبتاً نازک ساخته شده است. به همین دلیل در حین حمل و نصب بسیار بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند. آنها به بازرسی کامل هنگام تحویل، نگهداری دقیق قبل از نصب و مراقبت بیشتر در حمل و نقل، به ویژه هنگامی که با بالابر بلند می‌شوند، نیاز دارند. نصب فن‌های سایز بزرگتر به معنای مونتاژ مجدد در خط تولید شیر طعم دار است زیرا معمولاً قبل از ارسال توسط سازنده جدا می‌شوند. مونتاژ باید با مراقبت مناسب انجام شود تا با علامت‌های سازنده مطابقت داشته باشد. باید به جهت صحیح چرخش اهمیت ویژه‌ای داد.

عناصر جدا کننده باید از پایه سفت و سختی که موتور و فن روی آن نصب شده‌اند پشتیبانی کنند. آنها باید از نظر تعداد کافی و با فاصله مناسب باشند. اتصالات انعطاف پذیر باید بین کانال‌های هوا و فن ایجاد شود. فن‌های بزرگ معمولاً تسمه‌ای هستند و کارایی درایو بستگی به اصطکاک قابل تنظیم توسط کشش تسمه V دارد. کشش صحیح زمانی حاصل می‌شود که تسمه‌ها هنگام کار با سرعت و بار کامل نلغزند.
راه اندازی اولیه یک فن در مقیاس بزرگ باید تحت بار کاهش یافته شروع شود: دمپرهای خروجی و پره‌های ورودی متغیر باید تا حدی – نه بطور کامل – بسته شوند. ارتعاش را می‌توان با ابزارهایی که جابجایی را نشان می‌دهند اندازه‌گیری کرد: فن‌هایی که به خوبی کار می‌کنند، جابجایی از 0.05 میلی‌متر برای فن‌هایی با سرعت چرخش کم (600 دور در دقیقه) تا 0.02 میلی‌متر برای کسانی که سرعت بالا (1900 دور در دقیقه) دارند، را نشان می‌دهند.

کمپرسورهای هوا

در بسیاری از موارد کمپرسورهای هوا توسط سازنده بعنوان یک واحد همراه با مخزن هوا مونتاژ می‌شوند. از آنجایی که بالاترین فشار مجاز در مخزن به مقدار اعلام شده توسط سازنده محدود می‌شود و در اکثر کشورها نیز مشمول بازرسی توسط مراجع قانونی می‌باشد، مخزن دارای شیر اطمینان است و عملکرد کمپرسور به طور خودکار توسط یک روشن کنترل می‌شود. رگولاتور خاموش کمپرسور توسط یک موتور الکتریکی از طریق یک درایو تسمه V حرکت می‌کند. فیلترهای هوا در سمت مکش کمپرسور نصب می‌شوند. تخلیه کننده فشار از راه اندازی دستگاه با فشار هوا در سر کمپرسور جلوگیری می‌کند.

محفظه لنگ حاوی روغن لازم برای روانکاری محرک اصلی پیستون است. در بسیاری از کارخانه‌ها هوای فشرده باید دارای رطوبت بسیار کمی باشد که به یک دستگاه خنک کننده هوا و متراکم کننده آب بین کمپرسور و مخزن هوا نیاز دارد. بدست آوردن هوای بدون رطوبت بسیار دشوار است و برای اکثر اهداف کاهش رطوبت هوای فشرده به این هدف عمل می‌کند. حتی با نصب خنک کننده هوا، ممکن است مقداری آب در مخزن هوا متراکم شود و بنابراین یک شیر تخلیه در پایین مخزن ضروری است – ترجیحاً بطور خودکار کار کند. جداکننده‌های روغن بر روی لوله هوای فشرده نصب می‌شوند، اما هوای بدون روغن که برای هم زدن شیر در مخازن بزرگ استفاده می‌شود، فقط از کمپرسورهای نوع خاصی که در آن‌ها روانکاری سیلندر با استفاده از حلقه‌های خود روان‌شونده انجام می‌شود، قابل دستیابی است.

نگهداری کمپرسور هوا

بازرسی و نگهداری کمپرسورهای هوا شامل موارد زیر است:

  • تمیز کردن هفتگی فیلتر هوا
  • بررسی هفتگی سطح روان کننده در جعبه میل لنگ
  • بررسی هفتگی عملکرد رگولاتور روشن و خاموش
  • بررسی هفتگی سطح میعانات و زهکشی
  • بررسی هفتگی تخلیه کننده فشار
  • تمیز کردن ماهیانه جداکننده‌های روغن
  • بررسی ماهانه و تنظیم کشش تسمه V
  • بررسی ماهانه عملکرد کمپرسور با اندازه‌گیری زمان مورد نیاز برای بارگیری مخزن از کمترین فشار به بالاترین فشار
  • چک‌های روزانه
  • سطح خلاء را بررسی کنید.

بررسی کنید که سوراخ‌های ورودی هوا شفاف هستند.

سوراخ‌های ورودی هوا در قطعه پنجه باید باز شود. در غیر این صورت، شیر با سرعت بیشتری از پنجه خارج می‌شود و منجر به نوسانات زیادی در خلاء می‌شود. لغزش لاینر ممکن است رخ دهد، و هنگامی که خوشه در حال جدا شدن است، شیر در لاینرها وجود خواهد داشت. سوراخ‌های ورودی هوا را با استفاده از ابزار مناسب باز کنید.

پس از جدا شدن فنجان ها، سرپستانکی‌ها را بررسی کنید.

پس از برداشتن خوشه ها، پستانکی گاوها را بررسی کنید. اگر رنگ آنها تغییر کند (قرمز یا آبی، شلوغ یا حلقه‌ای)، ممکن است مشکلی مانند خلاء زیاد، ضربان ضعیف، دوشش زیاد یا انتخاب نادرست آستر وجود داشته باشد. شما باید در این مورد تحقیق کنید.

بازوی خط تولید

حتما بخوانید:

تعمیر و نگهداری خط تولید ماست

تعمیر و نگهداری دستگاه پرکن مایعات

 

رفتار گاو را بررسی کنید.

هنگام دوشیدن گاوها مراقب آنها باشید. اگر آنها نابسامان باشند، این ممکن است نشان دهنده مشکل در دستگاه شیردوش باشد.

چک‌های هفتگی

  • آسترهای پیچ خورده را بررسی کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که علامت‌های آستر روی هود و لوله شیر کوتاه تراز هستند.
  • فیلترهای خطوط هوایی پالساتور را بررسی کنید.
  • فیلتر موجود در خطوط هوایی پالساتور را تمیز نگه دارید و از رضایت بخش بودن ویژگی‌های ضربان اطمینان حاصل کنید.
  • به رگولاتور گوش کنید.
  • هنگام شیردوشی، مطمئن شوید که تنظیم کننده هوا را وارد می‌کند. باید صدای خش خش را بشنوی هنگام اتصال خوشه‌ها باید حجم هوا کاهش یابد.

وضعیت لاینر را بررسی کنید.

شما باید هر 2500 بار شیردوشی یا هر 6 ماه یکبار لاینر را عوض کنید. آسترهای سیلیکونی عمری نزدیک به 8000 دوشش گاو دارند.

توجه: آسترها باید در شرایط خوبی باشند، زیرا تنها بخشی از دستگاه هستند که مستقیماً با پستانکی گاوها در تماس هستند. هنگامی که آنها را می‌پوشند، شکل خود را از دست می‌دهند و پستانکی را به درستی ماساژ نمی‌دهند، در نتیجه زمان شیردوشی طولانی‌تر و عملکرد کاهش می‌یابد. آسترهای فرسوده همچنین منبع باکتری‌ها هستند، به ویژه باکتری‌های ترمودوریک (به راهنمای مدیریت ترمودوریک ما مراجعه کنید)، زیرا در شکاف‌های آستر پنهان می‌شوند.

دریچه‌های تخلیه را در خطوط هوایی پالساتور بررسی کنید.

دریچه تخلیه در خطوط هوایی باید زمانی باز شود که دستگاه شیردوشی از کار افتاده است. هر شیر یا آبی که بعد از دوشش از این ایرلاین می‌آید نشان دهنده ترک خوردگی لاینر یا لوله پالس است.

سطح روغن پمپ خلاء را بررسی کنید.

روغن موجود در پمپ خلاء یک مهر و موم بین روتور و قاب موتور ایجاد می‌کند تا نشت هوا/خلاء را متوقف کند.

چک‌های ماهانه

ذخیره موثر را بررسی کنید.

شما می‌توانید ذخیره موثر را با بستن دکمه‌های روی تمام قطعات پنجه و سپس باز کردن تنها یک مورد بررسی کنید. اگر گیج خلاء بیش از 2 کیلو پاسکال کاهش یابد، ذخیره موثر کافی نیست. این تست برای خط تولید شیر طعم دار با 16 تا 32 واحد قابل اجرا است. اگر بیش از 32 واحد وجود دارد، دو واحد را باز کرده و مجدداً وکیوم گیج را بررسی کنید.

زمان شیردوشی را بررسی کنید.

«زمان شیردوشی» زمانی است که برای دوشش یک گاو طول می‌کشد. این به بازده گاو بستگی دارد، اما از زمان تخلیه شیر تا پایان، معمولاً 5 تا 7 دقیقه طول خواهد کشید.

لغزش لاینر را بررسی کنید.

در طول یک بار شیردوشی، تعداد لغزش‌های لاینر یا قیچی‌هایی که باید توسط شیردوش اصلاح شود را ثبت کنید. پنج یا کمتر در هر 100 گاو قابل قبول است، در حالی که 10 یا بیشتر در هر 100 گاو نیاز به بررسی دارد.

تولید شیر طعمدار

حتما بخوانید:

تعمیر و نگهداری دستگاه هموژنایزر

تعمیر و نگهداری دستگاه وت پنیرسازی

 

تست دستگاه شیردوشی

سرویس و نگهداری منظم دستگاه شیردوش باعث می‌شود که بطور موثر و قابل اعتماد کار کند. همچنین به کاهش خطر بروز خطاها و خرابی‌های نامناسب در خط تولید شیر طعم دار کمک می‌کند. سطوح خلاء، نرخ ضربان و نسبت‌های صحیح برای حذف موثر شیر بدون آسیب به پستانکی ضروری است. می‌توانید این موارد را با انجام تست دستگاه شیردوشی استاتیک بررسی کنید.

این سرویس باید شامل موارد زیر باشد:

  • مانیتورینگ تست استاتیک سطح خلاء سیستم
  • عمل ضربان
  • ذخیره خلاء موثر
  • نشتی خلاء
  • خروجی پمپ خلاء

این سرویس احتمالاً شامل کیت‌های خدماتی برای تپنده‌ها، شیر سنج‌ها و پمپ‌های شیر و خلاء خواهد بود. همچنین در صورت مشاهده هرگونه ناهنجاری باید آزمایشی ترتیب دهید. نگاهی به وضعیت سرپستانک (انتهای پستانک و رنگ) و رفتار گاو در حین شیردوشی، اطلاعات زیادی در مورد نحوه عملکرد دستگاه شیردوشی به شما می‌دهد.

 

دستگاه شیردوشی هر چند وقت یکبار باید سرویس شود؟

یک خط تولید شیر طعم دار معمولاً پس از 750 ساعت کار به یک سرویس موقت و بعد از 1500 ساعت به خدمات مهمتر نیاز دارد. یک گله با 250 گاو که هفت ساعت در روز دوشیده است، هر 215 روز یک بار به خدمات عمده نیاز دارد. تست دستگاه شیردوش استاتیک و دینامیک باید حداقل دو بار در سال توسط یک تکنسین مستقل و واجد شرایط مطابق با آخرین استانداردهای مربوط به دستگاه یا تاریخ نصب انجام شود.

 

جمع بندی

در مقاله امروز سپیانی به تعمیر و نگهداری خط تولید شیر طعم دار پرداختیم. مقاله را با اهمیت نگهداری از خط تولید شیر طعم دار و نحوه عملکرد دستگاه شیردوشی شروع کردیم و در ادامه نگهداری تجهیزات متفاوت خط تولید شیر طعم دار را مرور کردیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با تعمیر و نگهداری خط تولید شیر طعم دار دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید.

همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش لبنیات و نیز فروشگاه سایت ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *