تعمیر و نگهداری

تعمیر و نگهداری دستگاه استنتر

تعمیر و نگهداری دستگاه استنتر

تعمیر و نگهداری دستگاه استنتر

استنتر یا خشک‌کن نام ماشینی است که برای کشش دادن و خشک کردن پارچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف از به کارگیری ماشین استنتر، طول و عرض پارچه را به ابعاد مطلوب و از پیش تعیین شده رساندن و استقرار حرارتی پارچه است. از این ماشین به منظور تکامل شیمیایی و تنظیم دگرگونی های عمق رنگ نیز استفاده می‌گردد. در ادامه این مطلب بر آن هستیم که نگاهی کلی به ماشین استنتر و مراحل تعمیر و نگهداری آن داشته باشیم.

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که حوصله خواندن مقالات علمی و سر و کله زدن با مفاهیم تخصصی را ندارید به راحتی از خواندن ادامه این مطلب صرف‌نظر کرده و یکی از راه‌های ارتباطی با ما را انتخاب کرده و بقیه امور را به متخصصین ما در گروه صنعتی سپیانی بسپارید. گروه سپیانی با در اختیار گرفتن برجسته‌ترین متخصصین و مهندسین خبره ایرانی همواره آماده خدمات رسانی در زمینه طراحی و راه اندازی اتوماسیون صنعتی، مشاوره راه اندازی خط تولید، تعمیرات و نگهداری خط تولید نساجی و… خواهند بود.

با نظر به یادآوری فوق همچنان اگر تمایل به مطالعه مقاله گردآوری شده توسط ما دارید. گروه سپیانی از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما خواهید بود سپاسگزار است.

ماشین استنتر

چگونگی کارکرد ماشین استنتر

ابتدا پارچه از روی طاقه‌ باز میشود. هوا روی آن دمیده می‌شود و مراحلی را خواهد گذراند که تکمیل روی پارچه در آنجا انجام می‌شود و بعضی اوقات عمق رنگ آن نیز تصحیح می‌شود. هنگامی که پارچه وارد بخش ورودی ماشین می‌شود که با محکم نگه داشتن پارچه بوسیله سوزن و یا گیره‌ها وظیفه از میان بردن چروک در پارچه را عهده دار هستند. استفاده از سوزن‌ها یک ایراد دارد و آن هم این است که در لبه‌های پارچه جای سوراخ سوزن باقی خواهد ماند.

این نکته را مد نظر قرار داده که قدرت کشش‌دهی پارچه بوسیله سوزن از گیره بیش‌تر است. این گیره‌ و سوزن‌ها به یک زنجیر که توسط موتور ماشین گردانده می‌شود، متصل هستند. متوسط هشت تا ده محفظه در هر ماشین قرار دارد. هر محفظه شامل یک مشعل و فیلترهایی است که گرد و غبار را از هوا تفکیک می‌کنند. پروانه‌ها فن‌ها هوا را از پایین به سمت بالا می‌دمند و فن‌های تخلیه هوا، همه هوای گرم درون محفظه‌ها را تخلیه می کنند. غلتک‌های کشش نیز به منظور کشیدن پارچه در امتداد نخ تار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بعد از گذر پارچه از استنتر این امکان وجود دارد که عرض پارچه را بین 2-5/1 اینچ افزایش پیدا کند. سرعت ماشین متوسط 7 متر در ثانیه است.در هر محفظه امکان حرکت 3 متر پارچه وجود دارد. دما نیز با در نظر گرفتن جنس پارچه قابلیت تنظیم شدن دارد. این دما برای پارچه‌های پلی‌استری 210 درجه و برای پارچه پنبه‌ای بین 110 تا 130 درجه سانتی‌گراد متغیر خواهد بود.

 

حتما بخوانید:

ماشین آلات و دستگاه‌های نساجی

تجهیزات و ماشین آلات خط تولید نخ مصنوعی

 

کاربردهای ماشین‌های استنتر:

  • ثبات دمایی پارچه‌های نمور و پارچه‌هایی که از الیاف مصنوعی و مخلوط الیاف تشکیل شده‌اند، بوسیله استنتر صورت می‌گیرد.
  • عرض پارچه بوسیله استنتر بازبینی و کنترل می‌گردند.
  • مواد شیمیایی تکمیل بوسیله استنتر روی پارچه اعمال خواهد شد.
  • طول حلقه پارچه حلقوی بوسیله استنتر بازبینی و کنترل می‌گردد.
  • رطوبت پارچه بوسیله استنتر بازبینی و کنترل خواهند شد.
  • انحراف حلقه در پارچه‌های حلقوی بوسیله دستگاه استنتر بازبینی و کنترل می‌گردد.
  • وزن واحد سطح پارچه بوسیله استنتر بازبینی و کنترل خواهد شد.
  • پارچه در ماشین استنتر رطوبت زدایی خواهند شد.
  • ویژگی‌های جمع‌شدگی پارچه بوسیله استنتر بازبینی و کنترل می‌شود.
  • مراحل مختلف پخت رزین در پارچه‌های ضد آب بوسیله استنتر انجام می‌پذیرد.

 

حتما بخوانید: اهمیت تعمیر و نگهداری خطوط تولید

کاربرد استنتر

مدل‌های گوناگون ماشین‌های استنتر:

من حیث‌المجموع سه مدل ماشین استنتر موجود است که عبارت هستند از استنتر 10f، استنتر 8f و استنتر پارچه حلقوی.

استنتر 10f

عبارت 10f مبین وجود 10 شعله (10flames) در ماشین استنتر است. در این استنتر از سوزن به منظور کشش در پارچه استفاده می‌شود. عیوب این ماشین به وجود آوردن سوراخ در لبه‌های پارچه و رنگرزی نایکنواخت ناهمگن پارچه است.

استنتر 8f 

در این ماشین نیز عبارت 8f نمایانگر وجود 8 شعله در ماشین است. اساس کار این ماشین نیز نظیر ماشین 10f است. حائز اهمیت‌ترین برتری این استنتر توان انجام رنگرزی در درون ماشین و دارا بودن سیستم IR است. این ماشین دارای امکان رنگرزی و تثبیت پیگمنت است. در عین حال می‌توان اشکالات مرتبط به کجی و یا شکم دادن پارچه را نیز در این ماشین تحت کنترل درآورد. برتری دیگر این استنتر بهره‌گیری از رنگ‌های روشن است و جای گیره‌ها در پارچه باقی نخواهند ماند.

 

ماشین استنتر پارچه حلقوی

از حائز اهمیت‌ترین تفاوت این استنتر می توان، بهره‌گیری از آن به منظور استقرار دمایی، خلق عمق رنگی روشن و چاپ و تکمیل شیمیایی پارچه‌های حلقوی‌بافت را برشمرد. در این مدل ماشین استنتر در کنار گیره از سوزن نیز استفاده خواهد شد. غلتک‌هایی با سطح صاف در ماشین مورد استفاده قرار گرفته و یک برس به منظور نگه داشتن سوزن‌ها بکار برده می‌شود. در حال حاضر یک لبه‌بر نیز به همراه این سیستم مکنده در این ماشین‌های استنترها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

حتما بخوانید: تعمیر و نگهداری دستگاه سانفور

 

تجهیزات ماشین استنتر:

  1. اندازه ماشین استنتر از عرض ۱۸۰ الی ۳۲۰ سانتی متر است.
  2. از ۱ کابين الى ۱۰ کابین بنا بر درخواست مشتری تولید می شود.
  3. کنترل حرارت توسط PLC و HMI با کمترین درصد تغییر دما صورت می‌گیرد.
  4.  مدل ریل و زنجیر به صورت افقی و عمودی طراحی شده‌اند.
  5. کنترل عرض کاملا خودکار است.
  6. حرکت زنجیر و کلیپس جدا توسط موتور گیربکس های SEW بدون جزئی‌ترین خطا برنامه ریزی شده و قابل کنترل و برنامه‌ریزی است.
  7. قسمت گرمادهی کانال های هوا به طور کامل منطبق بر تکنولوژی روز دنیا طراحی می‌شود و هوای درون قابلیت کنترل دارد.
  8. هر اتاق دارای ۴ ونتیلاتور و درایو با قابلیت کنترل است.
  9. فولاد ماشین دارای کنترل نرم افزاری است و مطابق با سفارش مشتری از ۱ تا ۲ فولارد قابلیت اجرا شدن دارند.
  10. در ورودی ماشین HMI به ابعاد inch 15 به منظور کنترل استنتر و در خروجی نیز HMI به ابعاد inch 10 به منظور کنترل خروجی استنتر موجود است.
  11. کنترل تار و پود پارچه منظبق بر سفارش مشتری، به صورت دستی و یا کاملا خودکار تولید می‌گردد.

 

جزییات اصلی دستگاه تنظیم استنتر؟

در واقع تجهیزات عمدتاً مشتمل بر هفت قسمت است که عبارت هستند از:

  • بخش تغذیه
  • بخش سفت کن پارچه
  • زنجیر
  • بدنه اجاق گاز دستگاه پارچه doffing
  • نورد
  • مکانیسم خوراک شیمیایی
  • مکانیسم گرمایش کوره های روغن

طرح‌ریزی مکانیسم بخش تغذیه به نسبت ساده است. معمولاً متشکل از یک دهانه و غلتک است. پارچه با مواد شیمیایی وارد فرورفتگی می‌گردد و سپس مواد شیمیایی اضافی بوسیله غلطک ها تمیز خواهند شد. در این فراگرد، پرسنل می‌بایست به یک نکته توجه داشته ‌باشند، که فشار را در دو طرف چپ و راست تجهیزات استنتر حفظ کنند. به جزء این باشد، مواد جانبی بیشتری در بخش جانبی با فشار کم ایجاد خواهد شد، و مواد کمتری در طرف آن با فشار زیاد وجود خواهد داشت، و پارچه با مشکلات کیفی نظیر عدم تناقض میان چپ و راست همراه خواهد بود.

در تجهیزات مرتبط با دستگاه تنظیم دستگاه استنتر، دستگاه برش پود یکی از اجزاء مهم محسوب می‌گردد. عمدتاً چهار مجموعه از سنسورها بیشتر به طور هم زمان بر روی دستگاه برش پود پیکربندی می‌گردند. هر مجموعه از سنسورها حاوی دو قسمت هستند: تابش نور و حساس به نور. این پود قابلیت تولید با اثر فوتوالکتریک را دارا است و بخش عمل آن بوسیله یک سیستم هیدرولیکی کنترل می‌شود.

 

روند تنظیم دستگاه استنتر

در روند بهره‌گیری از دستگاه تنظیم کننده استنتر، می‌توان کیفیت پارچه را از راه پردازش نرم، کیفیت بهتری بخشید تا این امر سبب شود نیاز مشتریان را برآورده گردد. افزون بر این، سبب می‌شود ایجاد خراش بر روی چرخ راهنمای پارچه‌ای ساده نباشد. همچنین، بهره‌گیره از تجهیزات ماشین تنظیم کننده استنتر قادر است سطح پارچه را از نظر اندازه صاف و ثابت نگه دارد و همچنین چین و چروک و چین و چروک‎ های پدیدار شده در طی روند رنگ آمیزی و اتمام را از بین خواهد برد.

لازم به یادآوری است که، به منظور دستیابی به همچین نتیجه مطلوبی، در روند کار با دستگاه تنظیم استنتر، احتیاج است که به شکل کاملاً منطقی شرایط مناسب تنظیم گردد. ابتدا می‌بایست، درجه حرارت تنظیم در کل با نظر به میزان جمع شدگی الاستیک و ضخامت پارچه تعیین گردد. چنانچه دمای تنظیم شده بیشتر از حد نرمال باشد. سبب کاهش استحکام خواهد شد، کشش کاهش پیدا خواهد کرد و ممکن است پارچه دچار تغییر رنگ شود در مقابل، چنانچه درجه حرارت بیش از حد مطلوب پایین باشد، سبب پیچ خوردگی پارچه، عرض ناپایدار و کوچک شدن بسیار خواهد شد.

تعمیر و نگهداری استنتر

نکاتی پیرامون نگهداری و تعمیرات دستگاه استنتر

تعمیر و نگهداری انواع ماشین‌ استنتر یکی از چالش‌هایی است که هر شرکت نساجی با آن درگیر خواهد بود. این یک عامل ضروری است، زیرا این عمل به این وظایف بهینه‌سازی فعالیت‌های تولیدی روزانه شرکت نساجی مورد نظر را تضمین خواهد کرد و از ازدحام غیر ضروری کارخانه های نساجی ممانعت خواهد کرد.

برنامه‌ریزی به منظور تعمیر و نگهداری ماشین استنتر، سبب بهینه‌سازی روند کار و تولیدات روزانه، و در عین حال ممانعت از اتفاقات غیرمنتظره خواهد شد. افزون بر این چنانچه بر یک برنامه دوره‌ای پایبند باشیم، از تعمیرات اساسی و گران که زودتر قابل پیش بینی هستند جلوگیری به عمل خواهد آمد. طول عمر دستگاه استنتر افزایش خواهد یافت و حصول بازدهی حداکثری سرمایه گذاری انجام شده ممکن خواهد شد. تعمیر و نگهداری ماشین استنتر یا به طور کلی هر نوع ماشینی شامل 3 نکته مهم و حائز اهمیت است.

 

1. تعمیر و نگهداری مستمر روزانه

کنترل و بررسی صحیح و تمیز کردن دستگاه استنتر در هر شیفت بوسیله اپراتور، به قسمت تعمیر و نگهداری این امکان را خواهد داد که آن دسته از نقایصی را که امکان دارد مورد توجه قرار واقع نگردد، شناسایی کرده و آنها را مطلع کند. در نتیجه، بسیار حائز اهمیت است که کارخانجات نساجی پرسنل خود را آموزش دهند تا هر نوع تغییر در کارکرد یا ظاهر دستگاه استنتر را بلادرنگ شناسایی کنند. افزون بر این، پیشنهاد می‌شود یک روتین روزانه به منظور نگهداری ماشین آلات نساجی خود برنامه‌ریزی کنند.

 

2. بازبینی و بررسی

بازبینی و بررسی تجهیزات و همه قطعات ماشین استنتر، برنامه‌ریزی تعمیر و نگهداری موشکافانه و فراگیر به ما اجازه خواهد داد تا در روند تولید برنامه‌ریزی ما نیز به طور کامل اجرا گردد. اجرای صحیح این وظایف سبب افزایش عمر دستگاه استنتر خواهد شد.

 

3. تغییر قطعات

همه ماشین ها به تحهیزات یدکی و پشتیبان احتیاج دارند که به منظور حفظ کارکرد صحیح آنها می‌بایست تعویض گردند. به همین سبب است که تهیه و انبار قطعات یدکی مهم است. این موارد می‌بایست بر اساس نیاز هر خط تولید مطالعه و ترکیب گردد. به همین ترتیب، باید بوسیله همه اپراتور های تعمیر و نگهداری که به آن دسترسی خواهند داشت به روز گردد. موجودی درست قطعات، اجرای وظایف تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده را امکان‌پذیر می‌سازد. در نتیجه اطمینان حاصل شود که همه موارد مورد نیاز را در اختیار خواهیم داشت.

بر پایه سه اصل بنیادی، چندین نوع نگهداری وجود دارد:

پیش‌گویی کننده

این پیرامون اجرای فعالیت‌های نظارتی و تشخیصی به منظور پیش‌گویی زمان مداخله در ماشین استنتر است. در حال حاضر، الگوریتم‌هایی به منظور پیش‌گویی زمان کنترل دستگاه استنتر برای برنامه‌ریزی کار تعمیر و نگهداری بدون تأثیرگذاری بر جریان تولید، گسترش یافته‌اند.

پیشگیرانه

این تعمیر و نگهداری، فعالیت‌های تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی شده را بر پایه نشانه‌های سازنده ماشین به انجام خواهد رساند. و به دنبال مداخله در ماشین استنتر پیش از آسیب دیدن، بدون مزیت‌های پیش‌گویی است.

اصلاح‌کننده

این نگهداری گونه‌ای مداخله است که می‌بایست از آن پرهیز کرد. در واقع اقدامات برنامه‌ریزی نشده‌ای هستند که احتیاج به مداخله سریع دارند و ناگزیر با تشخیص شکست اجرا خواهند شد. این ممکن است از یک تنظیم ساده در ماشین استنتر تا تعمیرات پیچیده‌تر باشد. با نگهداری پیشگیرانه مطلوب، از این مدل وظایف که بر برنامه‌ریزی تولید اثر گذار خواهد بود، تا حد زیادی جلوگیری می‌توان کرد و اطمینان حاصل کرد که ماشین استنتری را که روی کار با آن حساب کرده ایم سالم و در دسترس خواهد بود.

سازنده

این مدل نگهداری فوق‌العاده ساده است، اما دلیل بر بی‌اهمیت بودن آن نیست. یک سری کارهای ساده نظافت روزانه و تأیید نظری هستند. آموزش اپراتور ماشین استنتر اهمیت بسزایی، به دلیل اینکه آنها متحدی به منظور تشخیص این نواقص در ماشین استنتر و گزارش آنها به مدیران تعمیر و نگهداری هستند. این یک گام و پیشرفت بزرگ به منظور نگهداری و برنامه‌ریزی نگهداری پیشگیرانه محسوب می‌شود. سرانجام اپراتور با ماشین استنتر آشنا خواهد شد و قادر خواهد بود اطلاعات دست اول بدهد.

در نتیجه می توان گفت که با نگهداری مطلوب تجهیزات و ماشین‌ استنتر، خط تولید قدر خواهد بود به شکل مستمر خروجی‌های اثرگذاری ارائه کند. از این راه می توان به ایمنی خط تولید، راندمان ایده‌آل، استفاده بهینه از زمان به منظور انواع تولیدات، صرفه‌جویی دراز مدت در هزینه و تعهدات دست پیدا کنیم. صنایعی که پیگیری مطلوب در زمینه نگهداری انجام خواهند داد، همواره با بهره‌گیری کامل از ماشین‌آلات مشتریانی بیشتری را جذب خواهند کرد.

 

سخن آخر

گروه صنعتی سپیانی پیشتازترین گروه صنعتی ایرانی در زمینه واردات و توزیع تجهیزات صنعتی و در عین حال با داشتن کادری از خبره‌ترین متخصصین و مهندسین نخبه ایرانی در امر طراحی و راه‌اندازی خطوط تولید،  تعمیرات و نگهداری، اجرای اتوماسیون صنعتی، مشاوره راه اندازی خط تولید، تعمیرات خط تولید کارخانجات نساجی و تربیت نیروی متخصص و در عین حال ارائه خدمات نامحدود 24 ساعته همچنان در عرصه صنعت در کشور بی‌رقیب بوده و آماده خدمات رسانی به تولیدکنندگان عزیز خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و نیز دریافت یک جلسه مشاوره رایگان میتوانید فرم درخواست مشاوره را تکمیل نمایید تا تکنسین های ما در کمترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند. همچنین میتوانید از طریق آیکون واتس اپ نیز با ما در ارتباط باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *