تجهیزات, تعمیر و نگهداری

تعمیر و نگهداری دستگاه سانفور

دستگاه سانفور

آشنایی با تعمیر و نگهداری دستگاه سانفور

یکی از نقص‌ها و دغدغه‌های استفاده از پارچه‌های زیبای نخی آب رفتن پارچه است. که علتش عدم استفاده از دستگاه سانفور در تولید آن می‌باشد. آب رفتگی پارچه به تغییر در اندازه پارچه بعد از شستشو و آب زدن گفته می‌شود. ممکن است این اتفاق در زمان شست و شو و حتی اتو زنی هم برای برخی از پارچه‌ها رخ دهد. آب رفتگی پارچه‌ها از ۱۵ تا ۲۰ درصد ممکن است ایجاد شود. این ایراد پارچه باعث می‌شود لباسی که به اندازه فرد دوخته شده است پس از شست و شو کوتاه و تنگ شود.

دستگاه سانفور یکی از تجهیزات مهم در صنعت نساجی می‌باشد. چک‌های دوره‌ای و نگهداری درست از آن باعث کم کردن هزینه های تعمیر و دردسر های تعمیر و تعویض آن خواهد. در این مقاله قصد داریم شما را با این دستگاه و تعمیر و نگهداری آن آشنا سازیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید. گروه صنعتی سپیانی فعال در زمینه تعمیر و نگهداری، مشاوره اتوماسیون صنعتی، اجرای اتوماسیون صنعتی و نیز فروش تجهیزات صنعتی از اینکه در ادامه این مقاله ما را همراهی میکنید سپاسگزار است.

دستگاه سانفور نساجی

فروش انواع تجهیزات صنعتی، ابزاردقیق، پنوماتیک، هیدرولیک و… از سایت فروشگاهی drplc

 

فهرست مطالب:

  • دستگاه سانفور چیست؟
  • اساس کار ماشین سانفور یا ماشین سانفوریزه چیست؟
  • اجزای سازنده دستگاه سانفور کدام‌اند؟
  • تعمیر و نگهداری دستگاه سانفور
  • انواع مدل‌های دستگاه سانفور چیست؟

 

دستگاه سانفور چیست؟

دستگاه سانفور یا ماشین سانفوریزه در صنعت نساجی برای جلوگیری از آبرفت پارچه طراحی شده است. این دستگاه عمل کمپرس یا سانفور پارچه را انجام می‌دهد. در طی این عملیات که بر روی تار و پود پارچه انجام می‌گیرد. میزان آبرفت پارچه به صفر خواهد رسید. دستگاه‌های مدرن سانفور طبق سیستم غلتک پالمر طراحی و ساخته می‌شوند. و این سیستم موجب می‌شود خروجی کار پارچه‌ای لطیف و لخت و بدون آبرفت باشد. در پارچه‌هایی که پس از شست و شو و اتوکشی اصطلاحا آب نمی‌روند. در تولیدشان و بافت تار و پودش از این دستگاه استفاده شده است.

یکی از نقص‌ها و دغدغه‌های استفاده از پارچه‌های زیبای نخی آب رفتن پارچه است که علتش عدم استفاده از دستگاه سانفور در تولید آن می‌باشد. در زمان شست و شو و اتو زنی این مشکل برای برخی از پارچه‌ها ایجاد می‌شود. دستگاه سانفور مشکل آب رفتگی پارچه‌ها را حل کرده و میزان آب رفتن پارچه را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. آب رفتگی پارچه‌ها از ۱۵ تا ۲۰ درصد ممکن است ایجاد شود. این یعنی استفاده از سانفور تقریبا میزان آب رفتن پارچه را به صفر کاهش پیدا می‌کند. با کمک دستگاه سانفوریزه و یا کمپرس، پارچه در مرحله تکمیلی و یا در حالت استراحت قرار می‌گیرد.

 

حتما بخوانید:

تعمیر و نگهداری دستگاه استنتر نساجی

تجهیزات و ماشین آلات خط تولید نخ مصنوعی

 

اساس کار ماشین سانفور یا ماشین سانفوریزه چیست؟

در ابتدا باید گفت به پروسه‌ای که از طریق آن، پارچه جهت ثبات ابعادی از دستگاه سانفور (یا سانفوریزر) عبور داده می‌شود سانفوریزه می‌گویند. سانفور دستگاهی است که در ساختار آن از غلتک‌های استوانه‌ای پر از بخار داغ استفاده شده است. این فرآیندها به منظور کنترل میزان آب رفتگی و کم کردن این میزان و یا جمع شدن پارچه و سانفور کردن و گرفتن آبرفتن پارچه انجام می‌گیرد.

پارچه از جهت طولی وارد ماشین سانفور میشود. و کمپرس به آن فشار وارد می‌کند. البته لازم به ذکر است که قبل از انجام سانفورایزینگ (عمل سانفوریزه) ظرفیت جمع شدن پارچه از طول و عرض طبق آزمایش‌های استاندارد اندازه‌گیری می‌شوند و ماشین سانفور بر اساس نتایج به دست آمده از آزمایش‌ها تنظیم می‌شود. تا بتواند پارچه را به مقدار معین و مناسب وادار به جمع شدگی نهایی کند. ماشین سانفور پارچه‌ها را به میزان قابل کنترل جمع شدگی‌اش به آب رفتن وادار می‌کند.

ماشین سانفور

اجزای سازنده دستگاه سانفور

سیلندر حرارتی:

سیلندر حرارتی به پارچه کمک میکند تا حرارت بهتر درون الیاف آن نفوذ کند.

سیستم مرطوب کننده:

سیستم مرطوب کننده مرطوب سازی پارچه را انجام می‌دهد.

کشش دهنده عرضی:

این کشش‌دهنده شامل دو نوار نقاله و گیره‌ای است که روی آنها بسته شده. این کشش دهنده در وهله اول وظیفه‌ی تنظیم کردن عرض پارچه و سپس تغذیه کردن آنها به قسمت اصلی ماشین می‌باشد.

غلتک های تغذیه:

غلتک تغذیه وظیفه‌ی وارد کردن پارچه به درون ماشین به میزان مشخص را عهده‌دار است.

اتاقک بخار:

این اتاقک متشکل از چندین غلتک است. و پارچه‌ها تا زمانی که رطوبت به خوبی درون الیاف آنها نفوذ کند در این اتاقک می‌مانند.

سیلندر و نوار لاستیکی:

این بخش جز قسمت‌های اصلی کمپرسور، ماشین سانفور است. نوار لاستیکی به دور بیش از نیمی محیط سیلندر پیچیده شده است. زمانی که پارچه به درون بخش تغذیه وارد می‌شود. فشار و نگهدارنده فشار با این نوار قابل تنظیم می‌باشد. به گونه‌ای که با افزایش فشار، نوار لاستیکی دچار کشیدگی می‌شود.

نوار بعد از اتمام تماس با غلتک تغذیه به حالت و طول اولیه خود باز می‌گردد. پارچه با قسمت کشیده شده نوار تغذیه و اشباع می‌شود. و کاهش سطح طولی نوار را به دنبال دارد. پارچه که حالا مرطوب است بین سیلندر داغ، سطح صاف و لاستیک تحت فشار قرار میگیرد و جمع میشود. برای جلوگیری از فرسایش نوار باید آن را با آب سرد خنک کرد.

سیلندر خشک کن:

این قسمت از دستگاه سانفور بعد از عمل سانفورایزه، پارچه را بین سیلندر و نوار نقاله نمدی خشک میکند.

تعمیر و نگهداری دستگاه سانفور

تعمیر و نگهداری دستگاه سانفور

ماشین سانفور از مدل‌های متعددی که سازگار و مناسب با تمام انواع ماشین آلات بافندگی و دیگر اجزای خطوط تولید محصولات نساجی با کاربری و استفاده آسان برای همه افراد موجود می‌باشند. این دستگاه جزو محصولات سازگار با محیط زیست می‌باشد. و تمام ویژگی‌های ایمنی لازم را دارد. از دستگاه سانفور می‌توان با تمام انواع ماشین آلات خودکار، نیمه خودکار، و دستی نساجی برای افزایش عملکرد استفاده کرد.

عموما دستگاه‌های سانفور مجهز به ویژگی‌هایی مانند ضد خوردگی، ضد زنگ، ضد آتش، مقاوم در برابر دما، لبه‌های صیقلی، کیفیت دقیق، و بسیاری دیگر از ویژگی‌ها بر اساس مدل‌ها و برندهای مختلف می‌باشند. نکته قابل توجه در تعمیر و نگهداری دستگاه سانفور توجه به نکات و تذکرات موجود در دفترچه راهنمای این محصول می‌باشد. البته بهتر است هر مدت یک بار از یک متخصص برای چک کردن تنظیمات نرم افزار و سخت افزار آن کمک گرفت تا بتوان از خسارت‌های سنگین مالی به آن جلوگیری کرد.

 

حتما بخوانید: ماشین‌آلات و دستگاه‌های نساجی

 

انواع مدل های دستگاه سانفور چیست؟

انواع مختلفی از مدل دستگاه سانفور توسط برندهای مختلف طراحی و در بازار عرضه شده‌اند. که هر یک دارای قیمت و ویژگی‌های منحصر به خود می‌باشند. مدل‌های متنوع و ویژگی‌های منحصر به فرد دستگاه های سانفور، انتخاب و خرید را برای صنعتگران نساجی سخت کرده است. کاربران باید بنا بر نوع پارچه‌های تولیدی خود و ویژگی‌های لازمه دستگاه مدل مناسب دستگاه سانفور را تهیه کنند. برای خرید انواع مدل های دستگاه سانفور یا ماشین سانفوریزه می‌توانید با همکاران ما در واحد فروش تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق واتس اپ با تکنسین‌های ما در ارتباط باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *