تعمیر و نگهداری, صنایع غذایی

تعمیر و نگهداری دستگاه فنل میکسر

دستگاه فنل میکسر

آشنایی با تعمیر و نگهداری دستگاه فنل میکسر

امروزه بدون شک یکی از بخش‌های مهم در هر سازمان تجهیزات، ماشین‌آلات و نیروی انسانی آن سازمان است. و از سوی دیگر به منظور افزایش بازدهی و کارایی ارائه خدمات و دست یافتن به استانداردهای روز جهان می‌بایست توجه مخصوص به افزایش کارایی ماشین‌آلات، تقلیل هزینه‌های تعمیراتی ماشین آلات و‌ دستگاه‌ها داشت. موفقیت شرکت‌ها ‌و کارخانجات در ارائه خدمات و محصولات و افزایش کیفیت آن به دلایل مختلفی وابسته است.

 

حتما بخوانید: تجهیزات و دستگاه های خطوط تولید لبنیات

 

داشتن یک نظام تعمیر و نگهداری بهینه یکی از مهم‌ترین مباحث حائز اهمیت در هر شرکت و سازمانی است. این مبحثی است که باید از راه مطلوب‌ترین و عملیاتی‌‌ترین روش‌ها، بدان دست پیدا کرد. جايگزين کردن ماشین به جای انسان، اتوماسیون صنعتی و هوشمند سازی دستگاه‌ها در صنایع امروزی سبب شده است که مهیا و آماده به كار بودن دستگاه‌ها و ماشین‌آلات در سیکل ارائه خدمات به طور کامل مورد توجه قرار بگیرد.

دستگاه فنل میکسر

با نظر به اینکه تعمیر و نگهداری بهینه یکی از ارکان حائز اهمیت و مهم بهره‌بری محسوب میگردد. در این مقاله به مقوله تعمیر و نگهداری دستگاه فنل میکسر که یکی از تجهیزات بسیار مهم و حائز اهمیت در خط تولید لبنیات به شمار می‌رود خواهیم پرداخت. اما پیش از آن نیاز است اندکی با میکسرها و انواع و ساختار آن‌ها بیشتر آشنا شویم. این مقاله توسط گروه صنعتی سپیانی ارائه دهنده خدمات اتوماسیون صنعتی، طراحی و راه اندازی خط تولید، مشاوره اتوماسیون صنعتی، راه اندازی خطوط تولید لبنیات و… گردآوری شده است. از اینکه ما را تا انتهای این مقاله همراهی خواهید کرد از شما سپاسگزاریم.

 

حتما بخوانید:

انواع دستگاه میکسر صنعتی

همه چیز درباره دستگاه بچ میکس

 

میکسرهای صنعتی و انواع آن

میکسر صنعتی (Industrial Mixer) در مواردی که تولیدکنندگان احتیاج به در هم آمیختن و یا درهم شکستن مواد داشته باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک میکسر به هر دستگاهی که مواد را در هم آمیخته یا همگن می‌کند. یا مواد گوناگون ریز را به یک ماده پایه تبدیل می‌کند، گفته می‌شود. میکسرها قابلیت ترکیب کردن هر مایع یا جامدی را دارا می‌باشند تا در انتها ماده مورد نیاز حاصل شود. در حالت استاندارد یک میکسر شامل یک محفظه یا مخزن اصلی است و با تیغه یا بیلچه دوار، مواد درون آن همگن می‌شود.

حتما بخوانید: سپراتور (Separator) چیست؟

بستگی به اینکه میکسر به چه منظوری مورد استفاده قرار خواهد گرفت، جهت همگن کردن مواد امکان دارد دارای بیلچه یا پاروی پهن و یا تیغه تیز و برنده باشد. عمدتاً به همراه میکسر چند نوع تیغه متنوع ارائه می‌گردد تا جهت ترکیب و مخلوط کردن مواد با قابلیت‌های گوناگون امکان تعویض و جابجایی داشته باشد. بیشتر میکسرها به دلیل ماهیت بهداشتی و‌ مقاومت در مقابل پوسیدگی و خوردگی، از فولاد ضد زنگ تولید می‌شوند. سایر مواد که امکان دارد در تولید میکسر مورد استفاده قرار بگیرد، تیتانیوم، چدن، فولاد یا آلومینیوم است.

حتما بخوانید: تفاوت پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون چیست؟

میکسر قادر است در بسیاری از موارد در زمان پردازش و یا مراحل گوناگون تولید محصول با به کارگیری تیغه‌های موتوری بسیار قدرتمند، ساختار مواد مختلف را به مرحله ذوب شدن برساند. در صنایعی نظیر خودرو، تصفیه آب، خمیر و کاغذ، کشاورزی، شیمیایی، دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی از میکسرها به منظور ساخت محصولات استفاده می‌کنند. این محصولات عبارت هستند از پلی اورتان، سیلیکون، فرآورده‌های نفتی، مواد غذایی، فرآورده‌های لبنی، خمیر دندان، مواد شوینده، شامپو، ویتامین‌ها، لوسیون، کرم، پماد، شیره گیاهی، شربت، دارو، مواد شیمیایی مرطوب و خشک، بیودیزل و سیمان.

 

انواع مختلف میکسر صنعتی

انواع میکسر صنعتی

میکسر پارویی (Paddle Mixer):

یک نوع از میکسر که به دلیل پاروی بزرگی که در آن تولید و ساخت آن بکار گرفته شده و حول یک محور افقی می‌چرخد بدین نام معروف است.

میکسر ساکن (Paddle Static):

یک نوع دیگر از میکسر است و در آن تیغه‌های صاف، نازک و نواری شکل بکار رفته است. علت نامگذاری این میکسر به این علت است که متشکل از اجزای بدون حرکت میباشد. در عوض، به گونه‌ای طراحی شده است که محفظه مواد مسدود خواهد شد و مواد با نیروی بسیار زیادی با یکدیگر ترکیب می‌شوند. نظافت و نگهداری میکسر ایستایی به سبب آرایش ساده تیغه‌هایش فوق‌العاده ساده و راحت است.

میکسر برشی بالا (High Shear Mixer):

این میکسر با سرعت بسیار بالا کار می‌کند. و به منظور امولسیون سازی، تجزیه، کوچک‌تر کردن سایز ذرات، پراکنده سازی، مخلوط نمودن انواع مواد جامد و مایع طراحی شده است.

میکسر درام (Drum Mixers):

میکسری که با کارایی مخلوط کردن مواد با گرانروی کم یا متوسط نظیر چسب یا سیمان ساخته شده است. میکسر درام دارای یک محفظه استوانه‌ای است که چرخش آن باعث مخلوط شدن مواد خواهد شد. و می‌تواند ذرات مواد با سایزهای گوناگون را با یکدیگر ترکیب کند.

میکسر خاص (Certain Mixer):

زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به جهت محصول نهایی یک فرآورده خاص مورد نظر باشد. میکسر مواد غذایی جزء این موارد است. این میکسرها عمدتاً به منظور هم زدن، خمیر کردن، مخلوط کردن، مخلوط کردن و یا لایه لایه کردن مواد خوراکی استفاده می ‌شوند. به دلیل قوانین سخت بهداشتی، این میکسرها می‌بایست کاملاً بهداشتی باشند. از این رو تعمیر و نگهداری فنل میکسر از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

هموژنایزر (Homogenizer):

به منظور مخلوط کردن کامل مواد و تجزیه و شکستن آن‌ها مورد استفاده قرار میگیرد. مدت زمان طولانی است که در پژوهش‌های علمی فناوری و پردازش مواد غذایی از هموژنایزر استفاده می‌گردد. شیر و خامه نمونه‌ای از فرآورده‌های غذایی هستند که بوسیله هموژنایزر تهیه می‌گردند. و دستگاه فنل میکسر یک میکسر هموژنایزر محسوب می‌شود.

 

حتما بخوانید:

کاربرد دستگاه هموژنایزر چیست؟

پروسس تانک یا پاتیل شیر چیست؟

 

امولسیون (Emulsifier):

یک نوع از میکسر با سرعت بالا است که از یک صفحه به منظور ترکیب کردن مواد استفاده می‌کند که در غیر این‌صورت مخلوط کردن فوق العاده سخت خواهد بود.

همزن مایعات (Agitator):

به منظور پردازش مواد با ویسکوزیته پایین نظیر مایعات مورد استفاده قرار میگیرد. معمولاً از این میکسر، به منظور سرعت بخشیدن و افزایش کیفیت در قسمت فرایند تولید استفاده می‌گردد. و قادر نیست به تنهایی عمل ترکیب کردن را انجام دهد. این همزن به منظور استفاده برای مخلوط کردن مواد سخت و چسبناک مناسب نیست.

میکسر دسته ای (Batch Mixer):

عمدتاً به منظور مخلوط مواد در زمان‌های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. به منظور انجام این پروسه، میکسرها یک مقدار از مواد را با یکدیگر ترکیب و پس از آن با مواد بعدی معاوضه و یا دسته می‌کنند.

 

دستگاه فنل میکسر چیست؟

پروسه تولید محلول با مواد قابل حل در یکدیگر یا حل کردن پودر و ترکیبات مایع در یکدیگر در صنایع غذایی یک پروسه معمول و شناخته شده‌ای است. هدف از آن دستیابی به ترکیبی از محصول به شکل کاملاً مخلوط و صاف با حفظ کردن کیفیت آن است. فنل میکسرها و بلندرهای (blender) طراحی و تولید شده توسط گروه صنعتی سپیانی طیف گسترده‌ای از پودرها و مایعات در صنایع لبنی را پوشش می‌دهند. چند نمونه از آنها:

  • شیر طعم دار
  • شیر کندانس
  • ماست
  • نوشیدنی‌ها
  • ترکیبات بستنی
  • شکلات مایع
  • چاشنی‌های لبنی
  • و دیگر فرآورده‌ها

 

تعمیر و نگهداری

واژه Maintenance به معنی عملیات تعمیر و نگهداری است که به همه اقدامات به منظور سالم و مرتب نگاه داشتن لوازم کار ماشینی و غیر ماشینی گفته خواهد شد. با نظر به افزایش هزینه‌های مواد اولیه و در نتیجه آن، افزایش قیمت نهایی ماشین آلات و تجهیزات، مقوله تعمیرات و نگهداری بهینه بیشتر از قبل جلب توجه میکند. به منظور افزایش طول عمر یک دستگاه و استمرار فرآیند تولید موفق احتیاج به تعمیرات اصولی داریم. هر ماشینی که آغاز به کار می‌کند. از یک طول عمر مفید برخوردار است. عمر مفید یعنی از زمانی که دستگاهی اولین استارت را می‌زند و آغاز به کار می‌کند تا زمانی که نخستین خرابی در آن مشاهده شود.

 

حتما بخوانید: تعمیر و نگهداری دستگاه پاستوریزاتور

 

تعمیر و نگهداری دستگاه میکسر

دستگاه فنل میکسر در یک نگاه کلی بلندر ترکیب پیچیده‌ای ندارد. اما با نظر به دارا بودن یک عضو دوار همیشه خرابی در آن فراتر از انتظار نیست.

 

ایجاد خرابی در یاتاقان:

شافتی که به شکل عرضی درون مخزن قرار دارد، دو سر آن به منظور چرخش در درون یاتاقان واقع شده است. ساچمه‌های درون بلبرینگ دارای یک طول عمر مفید است. فشارهای مضاعف و مستمر سبب زودتر به آخر رسیدن عمر مفید آنها می‌گردد که احتیاج به تعویض دارند. روغن‌کاری در زمان‌های مشخص و ریختن میزان مشخصی از مواد با در نظر گرفتن قدرت موتور و حجم مخزن باعث افزایش طول عمر دستگاه میشود.

 

مطلب مرتبط: تعمیر و نگهداری بلبرینگ گیربکس‌ها

 

ایجاد خرابی پره و شافت:

درگیری پیوسته و طولانی پره‌های فنل میکسر با مواد سبک و سنگین بعضی اوقات سبب دفورمگی پروانه داخل مخزن و فقدان دور بودن شافت آن خواهد شد. خوردگی نیز قسمتی از عیوبی است که ممکن دارد با گذشت زمان در پره‌های ریبون بلندر رخ دهد.

 

تعمیر و نگهداری موتور و اینورتر:

درایوهای سرعت متغیر یا اینورترها کنترل کننده الکترونیکی هستند. که به منظور کنترل سرعت موتور الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از دستگاه‌های بلندر به منظور کنترل دقیق‌تر گردش احتیاج به نصب اینورتر دارند. در حقیقت خلل تنظیمات اینورتر از ایرادت بخش‌های برقی دستگاه فنل میکسر است.

موتور که وظیفه چرخاندن پروانه را بر عهده دارد. با گذشت زمان گرفتار فرسایش و آسیب دیدگی خواهد شد. عمدتاً برای میکسرهای پودر با گنجایش 800 لیتر به بالا معمولاً از موتورهای پوسته چدنی که از قدرت بیشتری برخوردار هستند، استفاده می‌گردد.

 

مطالب مرتبط:

اینورتر چیست؟ کاربرد آن

موتور الکتریکی یا الکتروموتور چیست؟

 

هزینه تعمیر دستگاه فنل میکسر

هزینه و اجرت تعمیر و سرویس دستگاه فنل میکسر بلندر با نظر به فاکتورهایی مانند حضور تعمیرکار در محل، میزان زمان صرف شده، هزینه قطعات تعویض شده و… می‌تواند متغیر باشد.

 

تعمیر و نگهداری فنل میکسر مواد غذایی

انواع میکسر ها

نگهداری روزانه فنل میکسر:

فنل میکسر را هر روز بعد از استفاده تمیز کنید. از جمله قسمت‌هایی که باید رسیدگی شوند: قلاب همزن، قاب جداکننده و سیلندر همزن را توسط یک حوله مرطوب نمدار هستند. لازم بذکر است که از جمع‌آوری آب در سیلندر خودداری کنید.

تعمیر و نگهداری هفتگی فنل میکسر:

تمیز کردن هفتگی همه دستگاه فنل میکسر ضرورت دارد. مراقب باشید به منظور پیشگیری از ورود آب به یاتاقان‌های لوازم الکتریکی یا تجهیزات محرک که امکان دارد سبب وارد شدن خسارت به تجهیزات بشود،. آنها را با آب به خوبی شست و شو دهید و کنترل و بازبینی بعمل آورید. که آیا تجهیزات به درستی نصب شده‌اند یا نه.

تعمیر و نگهداری ماهانه فنل میکسر:

1. قطعات زنجیر و چرخ دنده فنل میکسر روغن‌کاری شود.

2. درجه سفتی تسمه یا زنجیر را بررسی کنید. تا بر اثر لغزش کمربند یا زنجیر متحمل خسارت نشود.

اعمال احتیاطی در استفاده از فنل میکسر:

1. هنگام کار کردن همه دستگاه را تکان ندهید.

2. بیش از حد نیاز هم نزنید. چنانچه میزان آب از 55 درصد کمتر شد از مقدار همزدن کم کنید.

3. در زمان استفاده از یخ، از آب یخ به منظور ممانعت از خسارت به قلاب فنل میکسر استفاده کنید.

4. هنگام تزریق غذا، برای جلوگیری از خرابی سیلندر مخلوط از ابزار فلزی بیل یا دیگر تجهیزاتی که موجب خراش میشوند استفاده نکنید.

 

جمع بندی:

1. میکسرها دستگاه‌های بسیار مهمی محسوب می‌گردند. از آن‌جا که در بیشتر صنایع، ترکیب کردن نخستین گام در تولید انواع محصولات است. از میکسرها در صنایع گوناگون استفاده می‌شود. میکسرها در طیف گسترده‌ای از پروسه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. و با موادی سر و کار خواهند داشت که می‌بایست آن‌ها را به طور کامل همگن کنند. در نتیجه، باید قابل اطمینان باشند. و نیز از نظر کیفیت و امنیت در سطح قابل قبولی قرار گیرند. بنابراین تعمیر و نگهداری بهینه این دستگاه‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

2. دستگاه فنل میکسر می‌بایست با دقت و از متریال با کیفیت بالا تولید شود. همچنین باید پروسه ساخت و مونتاژ قطعات، با کیفیت بالا انجام گردد. پیشنهاد اکید می‌شود متریال بکار برده شده در تولید فنل میکسر به دلیل تماس با مواد غذایی، مقاوم در مقابل خوردگی باشد.

3. یکی از عوامل مهم و اصلی دیگر در طراحی مهندسی یک فنل میکسر،‏ طراحی تیغه و نیز گزینش الکتروموتور با قدرت متناسب است. شرکت صنعتی سپیانی نسبت به دیگر شرکت‌ها در طراحی، نصب و راه‌اندازی و تعمیر و نگهداری خط تولید لبنیات و دستگاه‌های آن نظیر فنل میکسر علاوه بر بکارگیری برگزیده‌ترین مهندسین و متخصصین ایرانی از با کیفیت‌ترین تجهیزات موجود در بازار استفاده خواهد می‌کند.

 

حتما بخوانید:

تعمیر و نگهداری خط تولید ماست

طراحی و راه‌اندازی خطوط تولید لبنیات

 

سخن آخر

گروه صنعتی سپیانی با سابقه‌ای درخشان بی رقیب و پیشتاز در امر تولید، واردات و عرضه تجهیزات صنعتی ارائه کننده خدمات تعمیر و نگهداری(نت)، اتوماسیون صنعتی، اتوماسیون صنعتی زیمنس، اتوماسیون صنعتیplc، تعمیر و نگهداری خط تولید، مشاوره راه اندازی خط تولید، طراحی و راه اندازی خطوط تولید، صفر تا صد راه اندازی خط تولید، تجهیزات صنعتی به تولید کنندگان عزیز خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید فرم درخواست مشاوره ما را کامل نمایید. و نیز از طریق واتس‌اپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *