تعمیر و نگهداری

تعمیر و نگهداری مبدل حرارتی (پلیت کولر)

مبدل حرارتی چیست؟

تعمیر و نگهداری مبدل حرارتی

پیش از آنکه به سراغ مبدل حرارتی یا پلیت کولر و یا مبدل صفحه ای برویم خوب است بدانید که در صنایع غذایی و لبنیاتی ضرورت دارد که مراحل پاستوریزاسیون و استرلیزاسیون بر روی محصولات گوناگون صورت گیرد. در نتیجه به منظور انجام این عملیات احتیاج به تجهیزات ویژه است. همچنین نیروگاه‌ها و صنایع ساختمانی احتیاج به تبادل حرارتی مابین سیالات گوناگونی با درجه دمایی گوناگونی دارند. بدین منظور انواع پلیت کولر (مبدل های حرارتی) طراحی و تولید شده‌اند.

مطالب مرتبط:

ساخت سفارشی مبدل حرارتی

پلیت هیتر چیست؟ انواع و کاربرد

در صنایع شیر و لبنیات، به سبب آلوده شدن سریع مواد لبنی وجود دستگاه های مورد نیاز به منظور پاستوریزاسیون ضروری است. یا در صنایع آب‌میوه به منظور پاکسازی این نوشیدنی‌ها از میکروب‌های بیماری‌زا به پاستوریزاتور احتیاج دارند. در حالت کلی از کاراترین دستگاه‌های کاربردی در صنایع متعدد به جهت انجام تبادل حرارتی، پلیت کولر ها هستند که این تبدیل کننده‌ها را می‌شود به منظور فراهم کردن گرمایش و سرمایش در فرآیند تولید مورد بهره‌بری قرار داد.

پلیت کولر

حتما بخوانید:

راه اندازی خطوط تولید لبنیات

گرمخانه و سردخانه کارخانه لبنیات

اویل کولر (خنک کننده روغن) چیست؟

 

مدل‌های مختلف مبدل های حرارتی به شیوه‌ای عمل می‌کنند که میان دو سیال یا مایع مبادله حرارتی بوجود آورند. میان آنها تماس جرمی بوجود نخواهد آمد، در حقیقت سیال گرم‌تر به سیال سردتر کمک خواهد کرد تا حرارت بگیرد و دمایش افزایش پیدا کند. بدین روال حرارت سیال گرم تر کاهش پیدا خواهد کرد و خنک می شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی پلیت کولرها و کارایی و مباحث مرتبط به تعمیرات و نگهداری آنها بپردازیم. گروه صنعتی سپیانی از اینکه تا پایان این مقاله ما را همراهی خواهید کرد سپاسگزار است.

 

مبدل حرارتی یا پلیت کولر چیست؟

پلیت کولر عنوان دستگاهی است که عهده ‌دار ایجاد تبادل حرارتی میان سیالات گوناگون است. از این دستگاه به منظور فراهم کردن آبگرم مورد احتیاج ساختمان ها، گرم کردن آب استخر و سیستم گرمایش از کف استفاده می‌شود. در عین حال این امکان وجود دارد از آن در کاهش روغن نیز استفاده کرد. میتوان این دستگاه را به‌عنوان اواپراتور کندانسور در چیلرها مورد استفاده قرار داد.

پلیت کولرهای صفحه‌ای انتقال‌دهنده حرارت با ضریبی بالا هستند. این دستگاه ها اندازه‌های فوق العاده کوچکی دارند و در قیاس با مبدل‌های حرارتی پوسته و لوله از میزان راندمان بیشتری برخوردار هستند. در حقیقت کارکرد این دستگاه مشابه منابع کویلی دوجداره خواهد بود. چنانچه که در ساخت این پلیت کولرها، سختی گیر مورد استفاده قرار گیرد، آبگرم مورد احتیاج (در ورودی مسیر آب سرد) بدون احتیاج به ذخیره سازی در لحظه تامین می‌گردد.

مدل‌های مختلف پلیت کولر

مبدل های حرارتی در دو مبدل قابلیت تولید دارند که هر یک خصوصیتی مخصوص به خود دارند و مصارف فراوانی در صنایع دارند. این مبدل‌ها مشتمل بر مبدل حرارتی پوسته و لوله و مبدل حرارتی صفحه ای هستند. مبدل های صفحه ای (پلیت کولرها) جزء رایج‌ترین مبدل ها هستند که در صنایع غذایی و کارخانجات تولیدی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. این مبدل‌ها متشکل از تعدادی صفحه هستند که با عبور یک سیال از بین صفحات تبادل حرارتی بوجود می‌آیند. این صفحه‌ها قادر هستند به شکل صفحه‌های فرم دار طرح‌ریزی شوند تا سطوح تماس میان دو سیال افزایش پیدا کند.

کارایی مبدل‌ حرارتی (پلیت کولر) در صنایع

در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، صنایع فلزی و ذوب آنها، صنایع غذایی و هر صنعتی که احتیاج به مبادله حرارت باشد امکان استفاده از پلیت کولر وجود دارد. این تبادل حرارتی قادر است از یک سیال گرم به سیال سرد و یا برعکس از یک سیال سرد به یک سیال گرم انتقال پیدا کند. گروه صنعتی سپیانی با سابقه‌ای درخشان بی رقیب و پیشتاز در امر تولید، واردات و عرضه تجهیزات صنعتی ارائه کننده خدمات تعمیر و نگهداری(نت)، اتوماسیون صنعتی، اتوماسیون صنعتی زیمنس، اتوماسیون صنعتیplc، تعمیر و نگهداری خط تولید، مشاوره راه اندازی خط تولید، طراحی و راه اندازی خطوط تولید، صفر تا صد راه اندازی خط تولید، تجهیزات صنعتی به تولید کنندگان عزیز خواهد بود. ما گروه صنعتی سپیانی مفتخر خواهیم بود تا شما تولید کنندگان و صنعت‌گران عزیز را در امر انتخاب و خرید پلیت کولر با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت همراهی کنیم.

مبدل صفحه ای

خرید انواع تجهیزات اتوماسیون، برق صنعتی، پنوماتیک، ابزاردقیق و… از سایت فروشگاهی drplc

 

حتما بخوانید:

تعمیر و نگهداری دستگاه پاستوریزاتور

همه‌چیز درباره تعمیر و نگهداری کندانسور

 

نکات حائز اهمیت در انتخاب انواع مبدل حرارتی

عملکردهای حرارتی یکی از مراحل حایز اهمیت در صنایع غذایی هستند. از این قسم عملکردها می‌توان به پاستوریزاسیون و افزایش دما و استرلیزاسیون اشاره نمود. گزینش یک مبدل حرارتی متناسب، با بازدهی بالا به منظور بهره‌بری در این صنایع فرآیندی کارشناسی شده و تخصصی خواهد بود. که احتیاج به اطلاعات ویژه‌ای نظیر نوع فرآیند، دمای مورد نیاز فرآیند، نوع سیال، مدت زمان مورد نیاز به منظور عملکرد بهینه، دبی سیال، ظرفیت پلیت کولر، متریال به کار رفته صفحات پلیت کولر و میزان ضخامت صفحات مبدل دارد.

برای مثال گزینش مبدل برای یک ماده غذایی با غلظت بالا یا چگال، نیاز به یک صفحه مبدل با صفحات موج دار دارد تا بازه زمانی و سطح تماس ماده غذایی را با صفحات پلیت کولر را افزایش دهد. این عمل سبب خواهد شد ماده غذایی زمان مورد نیاز را به منظور مبادلات حرارتی با مبدل داشته باشد. یکی از نکاتی که در انتخاب پلیت کولر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ضخامت صفحه و متریال صفحات مبدل است.

اگر این صفحات دارای ضریب حرارتی بالا باشند دو سیال تبادل حرارتی را به راحتی انجام خواهند داد. در حقیقت این دستگاه ها تبادل حرارتی را میان سیال‌ها به شکل مایع – مایع، گاز- گاز و مایع – گاز انجام می‌دهند. نکته دیگر که می‌بایست در نگهداری این تجهیزات مد نظر قرار داده شود، نظافت و جرم‌زدایی پلیت کولرها است. می‌بایست در استفاده از مایعات دقت کافی بعمل آید تا مواد حالت جامد خود را از دست بدهند که سبب جرم گیری صفحات مبدل نشود. عملیات جرم‌گیری پلیت کولر باید به شکل دوره‌ای انجام شود.

 

حتما بخوانید:

کندانسور چیست؟ انواع آن

انواع یخچال‌های سردخانه ای

 

خصوصیات مبدل حرارتی یا پلیت کولر شیر

پلیت کولرها یا مبدل‌های حرارتی تجهیز شده به فن ها و کویل‌هایی هستند که فن ها حالت دمیده دارند و هوا را در میان کویل‌ها به گردش در می‌آورند و باعث سردی و خنک شدن شیر یا دیگر سیالات می‌شوند. پلیت کولر شیر نوعی خنک کننده است که افزون بر کاهش دما از قابلیت افزایش دما نیز برخوردار است. از مبدل حرارتی (پلیت کولر) به عنوان اواپراتور نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلیت کولر یا مبدل حرارتی در دو مدل مبدل حرارتی پوسته و لوله و مبدل حرارتی صفحه ای وجود دارد که از مدل پوسته و لوله ای عمدتاً به منظور پاستوریزه و استرلیزه کردن شیر و دیگر سیالات و نوشیدنی‌ها استفاده میشود.

پلیت کولر صفحه ای تشکیل شده از صفحاتی نازک و فلزی است که ویژگی آب بند و موج دار داشته و سیالات گرم و سرد به شکل یک در میان در درون صفحات به گردش در خواهند آمد، در نتیجه میان آنها تبادل حرارتی انجام خواهد گرفت.

 

قابلیت های ویژه دستگاه

دستگاه پلیت کولر شیر از متریال استیل خالص تولید میشود که دارای ضخامت مناسبی است. و در برابر خش و زنگ زدگی از مقاومت بالایی برخوردار است و بازه عمر طولانی دارد. از مزایای اصلی استیل می‌شود به شستشوی آسان آن اشاره کرد.

از پلیت کولر یا مدل حرارتی می‌شود در حوزه‌ صنایع فرآوری شیر و لبنیاتی، صنایع نفتی و گازی، شیر سردکن ها و … بهره‌وری کرد. دستگاه پلیت کولر (مبدل حرارتی را می توان به سیستم CIP تجهیز کرد. این سیستم در شستشوی اتوماتیک پلیت نقش بسزایی ایفا می‌کند. این دستگاه به شیوه‌ای طراحی شده که مصرف کننده قادر باشد به راحتی آن را بروزرسانی کند.)

 

مطلب مرتبط: سیستم شستشوی CIP چیست؟

 

نصب و راه اندازی مبدل حرارتی (پلیت کول فوق‌العاده ساده و راحت است و احتیاجی به تخصص قبلی نیست. در نتیجه همه افراد این امکان را دارند که به راحتی از آن استفاده کنند. پلیت کولر شیر مجهز به پلیت‌ها و بلوک‌هایی است که در دو حالت ثابت و متحرک قابلیت تولید دارند و متریال آنها از استنلس استیل است.

 

موارد قابل توجه پیرامون پلیت کولر شیر

  • پلیت کولر (مبدل حرارتی) یک مدل تبادل کننده حرارت است که به شکل غیرمستقیم مایعات را تحت‌تاثیر حرارت و برودت قرار میدهد.
  • این دستگاه با استفاده از سیالات خنک کننده (مثل آب یخ) دما را آنی به مایعات انتقال می‌دهد.
  • پلیت کولر (مبدل حرارتی) بازدهی بالایی در پایین آوردن دما دارد.
  • پلیت های مورد استفاده در این دستگاه حالت شیاردار دارند و از متریال استیل هستند. در عین حال این دستگاه تجهیز شده به کاسکت‌های مخصوصی است که شکل کلیپس دار و بدون چسب هستند.

همه اجزاء پلیت کولر شیر از نوع استاندارد و درجه یک بازار توسط گروه سپیانی تهیه می‌شوند. در واقع این دستگاه مطابق با استانداردهای روز جهانی بوسیله متخصص و مهندسین گروه سپیانی که در زمینه های اتوماسیون صنعتی، اتوماسیون صنعتیplc، طراحی و راه‌اندازی خط تولید، خبره هستند طراحی شده و از مکانیسمی کاملاً بهداشتی و ارگانیک برخوردار خواهد بود.

 

مزایای پلیت کولر (مبدل حرارتی):

  • شتاب عملیاتی بالا و صرفه جویی در زمان
  • تولید به شکل کاملاً بهداشتی و ارگانیک
  • دارای بدنه ای محکم از متریال استنلس استیل
  • توانایی خنک سازی و گرم سازی محصولات به بهترین شکل ممکن
  • پلیت کولر شیر تجهیز شده به فن های دمنده و تعداد کویل است.
  • توانایی تولید به شکل مبدل حرارتی صفحه ای و مبدل حرارتی پوسته و لوله
  • توانایی استفاده از سیستم CIP شستشوی اتوماتیک دستگاه
  • نصب و راه اندازی به راحتی انجام می‌پذیرد
  • تجهیز شده به پلیت های شیاردار و استیل

انواع مبدل حرارتی

تعمیر و نگهداری پلیت پلیت کولر

نگهداری مبدل صفحه‌ای (پلیت کولر) و هزینه‌های مرتبط با آن نه تنها مؤثر است بلکه برای هر استراتژی تجاری موفقیت‌ آمیز که نگران بهره‌وری تولید مستمر خود است، یک ضرورت محسوب می‌شود. با قاطعیت می‌توان اظهارنظر کرد که به ندرت فردی را در این صنعت پیدا خواهید کرد که اعتقادی به داشتن استراتژی نگهداری پلیت کولر نداشته باشد. نکته حایز اهمیت، گستره فعالیت و میزان اثربخشی آن است. زمان فکر کردن درباره خلق یک استراتژی نگهداری، پرسش‌های دشواری، که بودجه را متاثر از خود می‌کنند سریعاً به ذهن خطور خواهد کرد:

 

حتما بخوانید: اهمیت تعمیر و نگهداری خطوط تولید

 

هزینه‌های مرتبط با تعمیر و نگهداری پلیت کولر

یک:

1. آیا مشکلات تجهیزات را پس از رخ دادن مرتفع کنید یا در ابتدا از پیش‌آمد آن‌ها ممانعت کنید؟

2. خرابی تجهیزات به ناچار باید زمانی رخ دهد آیا بهتر است این اشکالات در محل حل شوند یا مسئله را از طریق تمیزکاری و عیب‌یابی در محل، تجهیزات و تعمیرات تولیدکننده اصلی تجهیزات (OEM) پیگیری کرد؟

3. آیا در صورت عدم استفاده از قطعات تولیدکننده اصلی تجهیزات (OEM) سود و زیانی متوجه خط تولید خواهد شد. چالش همگامی ایجاد می‌شود که مطلع باشیم چه زمانی می‌بایست، با نگاهی به بازدهی منطقی سرمایه‌گذاری، تلاش خود را معطوف هزینه‌های نگهداری پلیت کولر کنید و چه هنگامی تعمیر و نگهداری می‌تواند از طریق شیوه‌های کم هزینه مثمرثمر باشد.

این امر الزاماً مسئله‌ی گزینش بین این و آن نیست: بیشتر با یک عملکرد متعادل‌کننده مرتبط است که نگاهی به بهترین شیوه‌های تعمیر و نگهداری مبدل صفحه‌ای به منظور کسب بیشترین استفاده از تجهیزات را دارد. این مسئله فقط منحصر به صرف هزینه به منظور نگهداری مبدل حرارتی نیست که منتج به استفاده مثمرثمر خواهد شد؛ بلکه این عمل صرف هزینه به شکل منطقی‌تر و هوشمندانه است.

این پرسش‌های سخت و غامض به یک انتخاب ساده راهبردی بر می‌گردد:

آیا کار و حرفه شما در واکنش به مسائل مرتبط با نگهداری نه فقط واکنش‌گر که کنش‌گر و فعال رفتار خواهد کرد؟

نگرش واکنش‌گر مطلوب‌ترین شیوه‌ای است که اغلب کسب و کارهای تولیدی به منظور پس‌انداز کوتاه مدت آن را مورد استفاده قرار می‌دهند. شیوه کنش‌گر یک نگرش فعال با نگاهی به سوی آینده است و کسب و کار را برای خسارات احتمالی تجهیزات و حل مشکلات، پیش از اینکه بر میزان تولید یا جریان نقدینگی تأثیر گذار باشند، آماده می‌کند.

هدف ما از ارائه این مقاله بررسی و بازبینی دقیق شیوه‌های نگهداری مبدل حرارتی صفحه ای یا پلیت کولر است به گونه‌ای که تا جایی که امکان دارد با ماکزیمم میزان توان کار کند. پرسشی که مطرح خواهد شد این است که چرا و در چه زمانی و چگونه می‌بایست اقدام به تعمیر و نگهداری پلیت کولر کند؟

حتما بخوانید: تعمیر و نگهداری دستگاه CIP

دو:

به چه دلیل باید خدمات تعمیر و نگهداری مبدل صفحه ای ارائه گردد؟

ادله فراوانی به منظور برنامه‌ریزی برای تعمیر و نگهداری منظم موجود است. مبدل حرارتی صفحه ای باید قادر باشد توان خود را به ماکزیمم برساند بدانسان که در ابتدا به منظور گرمایش یا سرمایش در کاهش فشار مشخصی طراحی شده است. توقف‌های خارج از برنامه در تولید، پرهزینه و آزاردهنده خواهد بود. هرچند افزایش دما سبب بوجود آمدن بیشترین تنش در یک مبدل حرارتی صفحه ای (پلیت کولر) می‌گردد.

اما الزاماً این باور درست نیست که سیستم‌های گرمایشی، در قیاس با سیستم‌های سرمایش و خنک‌کننده، به تعمیر و نگهداری بیشتری احتیاج دارند. افزون بر این، در صورت احتیاج به بازگرداندن دستگاه به عوامل مداخله‌گر اصلی طراحی شده یا طراحی دوباره آن بر پایه مقیاس‌های جدید، عملیات تعمیر و نگهداری ضرورت پیدا خواهد کرد. نیاز نیست که یک متخصص حرفه‌ای مراحل گرمایش تشخیص دهد که چه هنگام بر روی مبدل صفحه ای باید تعمیر و نگهداری اعمال شود.

خسارات بوسیله هر کسی به سادگی قابل تشخیص خواهد بود. این تشخیص از راه نشتی قابل تشخیص از طریق واشر به اتمسفر یا توسط آلودگی ناخواسته بین سیالات از راه ترک‌های موجود در صفحات در بررسی‌های منظم تجهیزات حصول می‌شود. کنترل‌های چشمی نشان می‌دهند که چه هنگامی رسوب یا گرفتگی در سطح صفحات ایجاد خواهد شد و یا اینکه چه هنگامی واشرها به سبب چرخش دما یا تنظیم فشرده‌سازی از کار خواهند افتاد.

اجرای مراحل تعمیر و نگهداری زمانی که چنین خطاهای آشکاری رخ خواهد داد، روندی فوق‌العاده متعارف در میان صنایعی است که از پلیت کولر (مبدل حرارتی) استفاده می‌کنند. اعتماد به یک بازرسی منسجم، صرفاً از لحاظ بازبینی و بررسی نشت و آسیب، هویتی واکنشی دارد و می‌تواند اثربخشی یک استراتژی تعمیر و نگهداری مبدل حرارتی را محدود کند.

حتما بخوانید: تعمیر و نگهداری خطوط تولید لبنیات

سه:

اهمیت تعمیر و نگهداری(نت) مبدل حرارتی صفحه ای(پلیت کولر)

زمانی که افت فشار افزایش پیدا می‌کند و از سطح فشار طرح اصلی بالاتر می‌رود، یا زمانی که افت انتقال حرارت رخ می‌دهد و دمای دستگاه کاهش پیدا نمی‌کند. یا همان‌گونه که طراحی شده است، گرم نمی‌شود، امکان دارد مبدل حرارتی نیازمند تعمیر و نگهداری باشد. تجهیزات مانیتورینگ، در قالب فشارسنج و دماسنج، به منظور تشخیص فرسودگی و فشار بر روی دستگاه، قادر خواهند بود به برنامه‌ریزی فرایند نگهداری در همه واحدهای آسیب‌دیده کمک کنند.

سرمایه‌گذاری بر روی این مدل تجهیزات مانیتورینگ امکان دارد به سبب محدودیت‌های مرتبط با بودجه، محدود شود یا حتی در فرآیند اجرای کاهش هزینه‌ها، مد نظر گرفته نشود. اما آیا این روال واقعاً منتج به خلق یک سیستم تعمیر و نگهداری مقرون به صرفه خواهد شد؟ اگر شما پیرامون بهره‌وری بهینه و تولید مستمر خود نگرانی دارید، می‌بایست پلیت کولر را تعمیر و نگهداری کنید.

حتما بخوانید:

تعمیر و نگهداری دستگاه فنل میکسر

نکات طلایی انتخاب سیستم گرمایشی کارخانه

 

کلام آخر

در این مقاله سعی شد تا شما عزیزان را با مقوله مبدل های حرارتی که به عناوین پلیت کولر و نیز مبدل های صفحه ای نیز شناخته میشوند. و نیز موضوعات پیرامون آن آشنا کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این تجهیز صنعتی و نیز سایر موارد همچون اتوماسیون صنعتی، تعمیر و نگهداری، راه اندازی خط تولید و… میتوانید فرم درخواست مشاوره را کامل نمایید تا در کمترین زمان ممکن با شما تماس بگیریم. همچنین از طریق واتس اپ نیز میتوانید با ما تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *