خطوط تولید, صنایع غذایی

صفر تا 100 خط بسته‌بندی حبوبات

خط بسته بندی حبوبات

آشنایی با خط فرآوری و بسته بندی حبوبات

خط بسته بندی حبوبات این امکان را فراهم می‌کند تا تمام انواع حبوبات را به بهترین و سریع‌ترین حالت ممکن بسته‌بندی نمایید. حبوبات از جمله مواد غذایی هستند که سال‌های سال است کشت و برداشت میشوند. و خواص بسیار زیادی نیز دارند. ارزش غذایی بالای حبوبات موجب شده‌است تا در سطح گسترده‌ای تولید و به بازار عرضه شود.

حتما بخوانید: آشنایی با انواع خشک کن های صنعتی

به همین دلیل نیاز به حبوبات بسته‌بندی شده به شدت احساس می‌شود. این حبوبات از نظر بهداشتی و کیفیت نسبت به سایر انواع در سطح بالاتری قرار دارند. و تعداد بیشتری از افراد در جامعه تمایل به خرید و استفاده از حبوبات بسته‌بندی شده دارند. از این رو تکنولوژی‌های مورد استفاده در خط بسته‌بندی حبوبات هر روزه با پیشرفت های قابل توجهی همراه بوده است. در واقع بسته‌بندی حبوبات از طریق اتوماسیون های صنعتی موجب جلب نظر مشتری و اعتماد به محصول میشود.

بسته بندی حبوبات

حتما بخوانید:

صفر تا صد خط تولید پنیر

صفر تا صد خط تولید بستنی

معرفی انواع دستگاه های پرکن

 

اتوماسیون در خط فرآوری و بسته بندی حبوبات

با توجه به تنوع بالایی که حبوبات دارد استفاده از دستگاه‌ها و اتوماسیون صنعتی در سهولت و کیفیت کار بسته‌بندی تاثیر زیادی دارد. ماشین آلات متعددی که هر کدام از آنها نیز دارای وظیفه و هدف خاصی است در خط بسته‌بندی حبوبات مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرند. محصول پس از برداشت و انتقال به خط فرآوری و بسته‌بندی حبوبات به کمک این تجهیزات به شکل اتوماتیک و نیز نیمه اتوماتیک:

  • فرآوری
  • الک
  • تسویه
  • و در نهایت بسته‌بندی

میشوند. علاوه بر سرعت بالا دقت کار نیز افزایش می‌یابد. استفاده از تجهیزات و اتوماسیون صنعتی موجب می‌شود تا نیاز به نیروی انسانی کم شود و در نتیجه از نظر اقتصادی نیز برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه است. از طرفی ظرفیت های تولید هنگامی که از اتوماسیون در خط استفاده شود نیز به میزان چشمگیری بالا می‌رود. و همین امر موجب میشود تا سود دهی نهایی کار نیز افزایش یابد.

 

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید رب گوجه‌فرنگی

صفر تا صد خط تولید ظروف یکبار مصرف

 

خط تولید مناسب برای حبوبات

با توجه به این موضوع که حبوبات دارای دانه‌های بسیار سخت و سفتی هستند. به همین جهت دستگاه‌های موردنیاز در خط تولید احتیاجی به مکانیسم‌های زیاد و یا لیزری ندارند. بنابراین قیمت تمام شده در ماشین آلات مورد نیاز برای خط بسته‌بندی حبوبات نیز چندان بالا نخواهد بود. خط تولید مناسب برای حبوبات مناسب برای بسته‌بندی نمودن حبوبات به خطی می‌گویند که در آن عملیات غربال‌گری و تسویه حبوبات انجام شود.

لازم بذکر است که این مراحل باید از سرعت خوب و قابل قبولی برخوردار باشند. همچنین حبوبات در مراحل انتهایی نیز به کمک دستگاه‌های مخصوص بوجاری میشوند و سپس بسته‌بندی میگردد. دستگاه‌های بوجاری و نیز ماشین‌آلات مربوط به بسته‌بندی توزین از جمله اصلی‌ترین ماشین آلات اتوماسیونی بکار رفته در این خط می‌باشند.

 

حتما بخوانید:

دستگاه سیل چیست؟ انواع آن

صفر تا صد خط فراوری و بسته‌بندی پیاز سرخ شده

 

معرفی و شناخت خط فرآوری و بسته‌بندی حبوبات

همانطور که اشاره شد استفاده کردن از خط تولید های مکانیزه باعث اتلاف زمان کمتری در کل پروسه‌ی فرآوری و بسته‌بندی حبوبات میشود. و از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه‌تر میباشد. این تکنولوژی‌ها کمک می‌کنند تا حبوبات پاک شده و بسته‌بندی شده را با بالاترین میزان دقت و کمترین خطای ممکن در اختیار داشته باشیم. خط بسته‌بندی حبوبات از ماشین آلات مشخصی متشکل است. که عبارتند از:

  • دستگاه بالابر کاسه‌ای
  • دستگاه بوجاری
  • دستگاه نوار نقاله دست چین
  • ماشین پالیشر
  • بالابر z
  • دستگاه بسته‌بندی چند توزین
  • نوار نقاله

که در این بین ماشین آلات بسته‌بندی چند توزین و نیز نوار نقاله بسته‌بندی از تجهیزات مربوط به بسته‌بندی محسوب میشود و دیگر تجهیزات مرتبط با فرآوری نمودن حبوبات هستند. در واقع در خط فرآوری و بسته‌بندی حبوبات اقداماتی را روی محصول اعمال می‌کنند. تا با کیفیت و ظاهر بهتری به بازار عرضه شوند. این عملیات در جلب نظر مشتری نیز بسیار تاثیر گذار بوده و میتواند به فروش هر چه بیشتر منجر گردد.

دستگاه پولیش حبوبات

آشنایی با دستگاه بالابر کاسه‌ای

این ماشین اولین دستگاهی است که در ارتباط با حبوبات قرار می‌گیرد. حبوبات را درون این دستگاه می‌ریزند. بالابر کاسه‌ای دارای یک مخزن است که باید به کمک نیروی انسانی از حبوبات مورد نظر پر گردد. از این مرحله به بعد بالابر با کمک گرفتن از حرکت‌های مکانیکی از طریق کاسه‌های قرار گرفته در این تجهیز از حبوبات درون مخزن مقادیری را بر می‌دارد.

این مقادیر برداشته‌شده از مخزن بالابر به درون مخزن دستگاه بعدی به نام ماشین بوجاری ریخته می‌شود. البته این بالابر علاوه بر مورد گفته شده که تغذیه‌ی مخزن بوجاری است. وظیفه ی دیگری نیز بر عهده دارد و ان تغذیه نمودن دستگاه‌های دیگری به نام های نوار نقاله و دستگاه پولیش است.

در واقع وظیفه و هدف اصلی استفاده از این دستگاه بالابر کاسه‌ای تسریع روند کار و نیاز کمتر به نیروی انسانی در خط بسته‌بندی حبوبات است. به همین دلیل چنانچه تازه آغاز به فعالیت نموده‌اید. و یا در صدد کاستن هزینه‌های اولیه‌ی خرید دستگاه‌ها هستید می‌توان به جای بهره‌بری از این دستگاه از نیروی انسانی استفاده‌نمایید.

 

حتما بخوانید:

انواع دستگاه بسته‌بندی ساشه

دستگاه عرق گیر (تقطیر گلاب) چیست؟

صفر تا 100 خط تولید و بسته‌بندی خشکبار

 

آشنایی با دستگاه بوجاری

این ماشین در حقیقت از مهم ترین ماشین آلات موجود در خط فرآوری و بسته‌بندی حبوبات است. شیوه‌ی کار این ماشین به این صورت است که با استفاده از روش الک کردن خاشاک و آلودگی‌های موجود در حبوبات مانند پوسته‌ها و ناخالصی‌ها را جدا و پاکسازی می‌کند. به همین دلیل فن و سرند نیز در این دستگاه قرار دارد.

طراحی این دستگاه بر مبنای ایجاد لرزش در آن می‌باشد. پس از آن که مخزن دستگاه بوجاری به وسیله‌ی بالابر کاسه‌ای و یا نیروی انسانی پر شد. حبوبات از بالای یک ارتفاع مشخص بر روی یک سطح متصل به ویبراتور ریخته می‌شوند. در فاصله‌ی بین خروجی دستگاه و مخزن آن یک فن وجود دارد. لرزش‌هایی ایجاد میشود و از طرفی باد فن موجب می‌شود تا خاشاک و پوسته‌ها از بین حبوبات بیرون رانده‌شوند.

حبوبات باقی مانده بر روی سطح سرند به وسیله لرزانده شدن الک می‌گردند. در سرند اولیه حبوبات شن و ذرات ریز از حبوبات جدا میشوند و پاکسازی اولیه اتفاق می‌افتد. مرحله‌ی دوم سرند که دارای روزنه‌های بزرگتری نسبت به قسمت قبلی است موجب می‌شود تا هر آلودگی که از اندازه‌ی خود حبوبات مورد نظر بزرگتر باشند را پاک ساز نماید. در این بخش از کار خط بسته‌بندی حبوبات تنها آلودگی‌ها و ناخالصی‌هایی در میان حبوبات باقی می‌مانند که از لحاظ اندازه از حبوبات بزرگ‌تر باشند. در اینجا کار دستگاه بوجاری به پایان می‌رسد.

حبوباتی که تقریبا تا 80 درصد پاکسازی شده‌اند به مخازن مربوط به بالابر دوم انتقال می‌یابند. این بالابر هم دارای کاسه‌هایی است که از آن طریق حبوبات دریافتی از دستگاه بوجاری را به نوار نقاله منتقل می‌کند. این فرایند که در قسمت ماشین بوجاری رخ می‌دهد در حقیقت از اصلی‌ترین مراحل و نیازمندی‌های خط فرآوری و بسته‌بندی حبوبات است.

 

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید نوشیدنی گازدار

دستگاه‌های بسته‌بندی سبزیجات خشک

 

آشنایی با دستگاه نوار نقاله‌ی دستچین یا بازرسی

همانطور که در بخش قبل ذکر شد بعد از پایان یافتن کار دستگاه بوجاری هنوز مقادیر از سنگ و کلوخ‌های بزرگتر از اندازه‌ی حبوبات در میان آنها باقی می‌ماند. دستگاه نوار نقاله‌ی دست چین در واقع راهکاری است ساده به منظور پاکسازی دستی حبوبات. در این قدم حبوبات با عبور کردن از روی نوار نقاله بصورت دستی مورد ارزیابی قرار میگیرد و آخرین بخش از ناخالصی ها نیز در این مرحله پاک سازی میشود. لازم به ذکر است که در این مرحله به دلیل این که تنها نا خالصی‌های بزرگ باقی مانده است پاک نمودن آنها نیز بسیار ساده می‌باشد. در پایان این بخش حبوباتی با خلوص 100 در صد خواهیم داشت.

گروه صنعتی سپیانی یکی از بهترین مراکز واگذاری خطوط تولید اعم از خط فرآوری و بسته‌بندی حبوبات می‌باشد. که سابقه‌ی درخشانی در این زمینه دارد. مهندسین و مشاورین ما تخصص زیادی در خصوص مشاوره و راه اندازی خط تولید دارند. همچنین در زمینه‌ی اتوماسیون صنعتی زیمنس و اتوماسیون صنعتی plc نیز از تخصص و تجربه‌ی بالایی برخوردار هستند. برای دریافت مشاوره و تماس با مهندسین گروه صنعتی سپیانی همین الان از طریق صفحه تماس با ما اقدام نمایید.

 

آشنایی با دستگاه پالیشر

این دستگاه در حکم پولیش کردن حبوبات محسوب می‌شود. و هدف آن حذف گرد و غبار از روی حبوبات است. حبوبات تولیدی کالایی براق بوده و از نظر ظاهر بسیار جذاب می‌شوند. همین ظاهر جذاب نشان دهنده‌ی کیفیت و قابل اعتماد بودن محصول است. محصول نهایی در این بخش دارای ظاهری است که به راحتی کیفیت حبوبات مورد استفاده در خط بسته‌بندی حبوبات را نمایش می‌دهد. البته باید اضافه کرد که در این مرحله هیچ گونه آسیبی به محصول وارد نمی‌شود. اجزای تشکیل دهنده‌ی ماشین پالیش عبارتند از:

  • نمد
  • فرچه که به وسیله‌ی نیروی انسانی باید نمدار گردد.

غبار دانه‌ها به این وسیله جذب میشوند و حبوبات جلا پیدا می‌کنند.

 

حتما بخوانید: صفر تا صد خط تولید ماسک پزشکی

 

آشنایی با بالابر z

در خط فرآوری و بسته‌بندی حبوبات یک بالابر دیگر به منظور پر نمودن دستگاه مربوط به بسته‌بندی چند توزین مورد بهره برداری قرار می‌گیرد که بالا بر z نامیده می‌شود. این بالابر یک وجه تمایز مهم با بالابر کاسه‌ای دارد. و آن این است که فشار بسیار کمتری بر روی حبوبات وارد می‌کند. برای این منظور در این ماشین از یک ویبراتور استفاده شده‌است. لرزش‌هایی که توسط ویبراتور ایجاد میشوند از خرد شدن حبوبات در حین انتقال به دستگاه بعدی پیشگیری می‌کند.

 

آشنایی با دستگاه بسته‌بندی چند توزین

هدف اصلی این ماشین که در خط بسته‌بندی حبوبات، گذاشتن محصول در بسته‌های پلاستیکی است. این فرایند بسیار مشابه بسته‌بندی کردن پفک و چیپس می‌باشد. حبوبات به حالت بالشتکی درون پلاستیک های مخصوص قرار میگیرند. ماشین بسته‌بندی چند توزین در ظرفیت‌های مختلفی تولید میشود:

  • تک توزین
  • دو توزین
  • چهار توزین

تفاوت اصلی بین آنها نیز در سرعت بسته‌بندی محصول می‌باشد. دستگاه چهار توزین چهار برابر سریع تر از تک توزین عمل بسته‌بندی را انجام می‌دهد. نکته‌ی جالب توجه این است که دستگاه بسته‌بندی چند توزین دارای بخش‌های مختلفی میباشد که هر بخش هدف ویژه‌ای دارد و برای کار خاصی طراحی شده است. به عنوان مثال بخشی مسئول است تا کار تاریخ‌زدن بر روی بسته‌ها را انجام دهد. قسمت دیگر دستگاه نیز درون بسته‌بندی‌ها گاز تزریق می‌نماید.

 

حتما بخوانید:

فرایند دستگاه بسته‌بندی چیپس

دستگاه‌های بسته‌بندی قند شکسته

 

آشنایی با نوار نقاله

این مرحله آخرین بخش کار خط فرآوری و بسته‌بندی حبوبات می‌باشد. محصول نهایی بر روی یک نوار نقاله حرکت می‌کند و به کمک نیروی انسانی مورد وارسی قرار می‌گیرد. بسته‌های آماده‌ی حبوبات داخل بسته‌بندی‌های بزرگ قرار میگیرند و آماده‌ی ارسال به بازار می‌شوند.

تجهیزات حبوبات

قیمت خط فرآوری و بسته بندی حبوبات و چگونگی راه اندازی آن:

برای اطلاع از قیمت خط بسته‌بندی حبوبات در ابتدا باید میزان ظرفیت‌های مورد نظر برای شروع کار را در نظر گرفت. همچنین میتوان برای شروع کار از خرید برخی از ماشین آلات این خط نیز صرفه نظر کرد که در قیمت نهایی تاثیرگذار است. البته خرید کلیه ماشین آلات عموما با تخفیف هایی همراه است که میتواند موجب صرفه اقتصادی نیز گردد. برای راه اندازی خط نیز میتوانید از خدمات گروه صنعتی سپیانی استفاده نموده و تجربه ی بالای مهندسین این گروه خوشنام و با تجربه را به خدمت بگیرید.

 

حتما بخوانید:

آشنایی با تجهیزات وکیوم

اصول مهم بسته‌بندی محصولات

دستگاه شیرینگ پک چیست؟ کاربرد آن در بسته بندی

 

کلام آخر

خط بسته بندی حبوبات یکی از مشاغل سودآور و پرطرفدار میباشد. البته حضور یک گروه حرفه‌ای در زمینه‌ی راه اندازی خطوط تولید میتواند موفقیت در کار را برای شما تضمین کند. همین الان جهت کسب اطلاعات و راهنمایی های بیشتر با ما تماس بگیرید. همچنین میتوانید فرم درخواست مشاوره را کامل نمایید تا تکنسین‌های ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *