خطوط تولید, صنایع غذایی

خط تولید بستنی

خط تولید بستنی

صفر تا صد خط تولید بستنی

خط تولید بستی یک خط تولید بسیار پر سود می باشد. بستنی در بین تمام فراورده های لبنی از طرفداران بیشتری برخوردار است. تقریبا تمام گروه های سنی از مشتری های این فراورده لبنی محسوب میشوند. به همین دلیل بازار بسیار گسترده ای نیز دارد. این خوردنی خوشمزه حتی منحصر به فصل و زمان خاصی نیست و در تمام سال مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین راه اندازی خط تولید بستنی می توان بسیار سود ده و پر درآمد باشد. اگر شما نیز چنین ایده ای در سر دارید برای آشنایی بیشتر با ترکیبات و فرایند تولید بستنی با ما همراه شوید.

حتما بخوانید:

دستگاه های بستنی ساز صنعتی

صفر تا 100 خط تولید خامه صبحانه

سوالات متداول راه اندازی خط تولید لبنیات

 

آشنایی با انواع بستنی

برای راه اندازی یک خط تولید بستنی ابتدا باید راجع به این محصول و انواع آن بدانیم. بستنی ها بر اساس ترکیبات تشکیل دهنده به چهار گروه تقسیم بندی می شوند. این گروه ها شامل موارد زیر است:

  • بستنی که مقداری چربی نباتی دارد.
  • بستنی که تنها ار فراورده های شیر تهیه می شود.
  • بستنی با عصاره ی میوه
  • بستنی یخی که تنها از آب، شکر و مخلوط غلیظ شده میوه ها تهیه می شود.

بستنی یخی از قدیمی ترین انواع بستنی محسوب می شود که قدمت آن به ایتالیا در اوایل قرن شانزدهم بر می گردد. با اضافه کردن ترکیباتی دیگری مانند تخم مرغ و خامه طعم های جدید و متفاوت تری از آن تولید شد. در عصر حاضر بستنی هایی که تنها از فراورده ای لبنی و با افزودن مقداری چربی نباتی تولید می شوند بیشترین سهم تولید بستنی را به خود اختصاص داده اند. چیزی در حدود 80 درصد از بستنی کل جهان از این نوع می باشد. بنابراین در ادامه ی مباحث مربوط به خط تولید بستنی، به این دو نوع بستنی و روش های تولیدشان خواهیم پرداخت.

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید روغن حیوانی

معرفی انواع دستگاه‌های پاستوریزاتور

تجهیزات و دستگاه های خطوط تولید لبنیات

 

آشنایی با خط تولید بستنی

راه اندازی خط تولید بستنی

1. آماده کردن ترکیبات اولیه بستنی:

این مرحله شامل آماده سازی مواد اولیه است که در ادامه ملاحظه میکنید:

چربی: 12 درصد از حجم بستنی های شیری از چربی تشکیل می شود. این چربی می تواند چربی شیر یا چربی نباتی باشد. البته لازم به ذکر است که در برخی از کشورها استفاده از چربی نباتی در ترکیبات بستنی ممنوع است.

مواد جامد: این مواد که شامل لاکتوزها و پروتئین ها و مقادیری نمک معدنی می باشند به شکل شیر خشک بدون چربی در تهیه بستنی مورد استفاده قرار می گیرند. نسبت این مواد به چربی باید همیشه مقدار ثابتی باشد.

شکر: بستنی ها معمولا در ترکیب خود چیزی حدود 18 درصد شکر دارند. این میزان شکر به منظور شیرین کردن و تنظیم مواد جامد غیر از چربی و چربی مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا از ترکیب لاکتوز و فروکتوز به منظور شیرین کردن بستنی استفاده می شود.

ترکیبات امولسیون کننده: این مواد به پایداری بستنی در قالب یک امولیسون کمک می کنند. تخم مرغ یکی از انواع امولسیون کننده ها است. البته امروزه به دلیل قیمت بالای آن و اثر امولسیون کنندگی کمتری که دارد چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

مواد پایدار کننده: این مواد در محیط های مایع همچون آب پخش می شوند. سپس از طریق ترکیب با مولکول های مایع به آنها متصل شده و ماده پایدار کننده ای که به صورت شبکه ای است ایجاد می کنند. این مواد از حرکت آزادانه ی مولکول های مایع جلوگیری می کنند.

مواد طعم دهنده: طعم دهنده ها اغلب در مرحله ی مخلوط کردن در خط تولید بستنی به سایر مواد اضافه می شوند. البته اگر این طعم دهنده ها به صورت تکه ها بزرگ باشند بعد از مرحله ی انجماد نیز میتوان اضافه نمود.

رنگ دهنده ها: این مواد باعث ایجاد ظاهری جذاب و خوش رنگ و لعابی برای بستنی می شوند.

 

2. دریافت مواد خط تولید بستنی:

مواد خشک مورد استفاده در تولید بستنی، به دلیل مقادیر کمی که در ترکیبات بستنی دارند. منظور از مواد خشک پود کاکائو، پودر سرم شیر و امولیسون کننده ها می باشد. در حالی که شیر خشک و شکر در مقادیر زیاد تهیه می شوند.

حتما بخوانید:

صفر تا صد خط تولید پنیر

خط تولید آماده سازی شیر خشک گوساله

صفر تا صد راه اندازی خط تولید خوراک دام

 

3. توزین مواد بستنی:

این مرحله از تولید بستنی در کارخانه جایی است که تمام مواد مورد استفاده در خط تولید بستنی باید به دقت وزن شوند. در ساخت بستنی دقت میزان مقادیر ترکیبی از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که در عین گران بودن در کیفیت نهایی بستنی به شدت تاثیر گذار هستند.

 

تجهیزات خط تولید بستنی

خرید انواع تجهیزات صنعتی از فروشگاه دکتر پی ال سی

4. مخلوط نمودن ترکیبات بستنی:

یک تانکر مخصوص که به هم زن مجهز می باشد در خط تولید بستنی وجود دارد که مواد تشکیل دهنده ی بستنی در آن با یکدیگر مخلوط می شوند. مواد ابتدا از یک واحد تبادل حرارت که صفحه ای می باشد عبور کرد و گرم می شوند تا راحت تر با سایر مواد مخلوط و ترکیب شوند. در نهایت مواد با دمایی بین 10 تا 50 درجه سانتی گراد به سمت واحدی به نام پاستوریزه کننده هدایت می شوند.

5. یکنواخت سازی گویچه های چربی بستنی:

مخلوط بستنی به سمت تانکر هدایت می شوند تا در چهارمین مرحله از مراحل ساخت بستنی به واحد تبادل حرارتی برسند و در آن جا به دمایی در حدود 75 درجه سانتی گراد برسند. چربی موجود در بستنی در یک یکنواخت کننده چربی در فشار بالا همگن می شود. با انجام هموژنیزاسیون چربی یک حالت امولیسون ثابت چربی و یکنواختی در گویچه های چربی ایجاد می شود. مخلوط های همونوژلیزه دارای بافت بسیار بهتری در زمان نگهداری خواهند بود.

حتما بخوانید:

آشنایی با انواع یونیت دریافت شیر خام

سپراتور (Separator) چیست؟ کاربرد آن

 

6. پاستوریزاسیون بستنی:

عمل پاستوریزاسیون موجب می شود تا میکروب های بیماری زا در ترکیب بستنی از بین بروند و تعداد میکروب های غیر بیماری زا نیز به طور چشمگیری کاهش یابد. به این ترتیب سلامت مصرف کنندگان این خوراکی خوشمزه تضمین خواهد شد. پاستوریزاسیون علاوه بر اینکه به از بین رفتن میکروب ها منجر می شود مزایای دیگری نیز دارد.

مزایای پاستورازیسیون:

  • این عمل باعث برهم کنشی بهتر چربی ها و امولسیفایر ها می شود.
  • به آبگیری شدن هیدروکلوئیدها کمک می کند.
  • موجب غیر فعال شدن ویسکوزیته مخلوط بستنی و در نتیجه طعم بهتر آن می شود.

حتما بخوانید:

پروسس تانک یا پاتیل شیر چیست؟

تعمیر و نگهداری دستگاه پاستوریزاتور

 

7. رسیدن مخلوط:

این مرحله از خط تولید بستنی موجب می شود که چربی موجود در ترکیب به حالت بلوی شکل در بیاید و قوام بهتری پیدا کند.

حتما بخوانید:

تعمیر و نگهداری خط تولید خامه

آشنایی با افزودنی های محصولات لبنی

 

8. افزودن مواد طعم دهنده:

این ترکیبات در سه مرحله ی مختلف از خط تولید بستنی به سایر ترکیبات اضافه می شوند.

در زمان فرمولاسیون و اختلاط: پودر کاکائو و قهوه در این مرحله اضافه می شوند.

در تانک طعم دهی و پیش ار انجماد: وانیل عصاره ی میوه ها در این مرحله اضافه خواهند شد.

پیش از بسته بندی: تکه های آجیل و میوه ها در این مرحله اضافه می شوند.

انواع بستنی

9. منجمد کردن مخطوط بستنی:

این مرحله از مهم ترین مراحل تولید بستنی به شمار می رود چرا که کیفیت محصول تولید شده تا حد بسیار زیادی به کار این بخش از خط تولید بستنی وابسته است. هر چقدر کریستال های یخ ایجاد شده، کوچک تر باشند و همچنین از نظر تعداد بیشتر باشند، کیفیت بستنی افزایش پیدا میکند.

10. قالب گیری و بسته بندی:

در این قسمت از خط تولید بستنی، ترکیب نهایی در بسته های یک و نیم لیتری و یا به صورت قیفی و لیوان آماده سازی می شوند. نکته مهم در این بخش این است که انجماد برای بستنی های چوبی باید عمیق تر و شدیدتر رخ دهد زیرا برای قالب ریزی نیاز به قوام بیشتری نسبت به سایر انواع بستنی دارد.

چنانچه شما نیز مایل به راه اندازی خط تولید بستنی هستید می توانید با متخصصین و مشاوران گروه صنعتی سپیانی تماس گرفته و از خدمات این گروه با تجربه و کاربلد استفاده نمایید. گروه صنعتی سپیانی پیشرو در زمینه ی اتوماسیون صنعتی و اتوماسیون صنعتی زیمنس، آماده ی ارائه ی مشاوره برای راه اندازی خط تولید می باشد.

حتما بخوانید:

آشنایی با انواع سپراتور (separator)

صفر تا صد خط تولید رب گوجه فرنگی

صفر تا صد راه اندازی خط تولید نوشیدنی گازدار

 

کلام پایانی

راه اندازی خط تولید بستنی یک از کارهای بسیار سودآور و پر منفعت است. اما نیاز به آگاهی و تجربه ی کافی در این زمینه می باشد. زیرا نیاز به دستگا ها و تجهیزات خاصی دارد . بهترین راه برای راه اندازی یک خط تولید استفاده از تجربه و مشاوره های متخصصین در زمینه ی راه اندازی خط تولید است. بر همین اساس گروه سپیانی متشکل از تیمی متخصص و متبحر، آماده راهنمایی شما عزیزان در جهت راه اندازی خط تولید بستنی است. ما در کمترین زمان ممکن حاضر به انجام صفر تا صد کار هستیم. تنها کافی است با ما تماس بگیرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید فرم درخواست مشاوره رایگان را کامل نمایید تا متخصصین ما در کمترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند. همچنین جهت خریداری انواع تجهیزات صنعتی از جمله تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید بستنی میتوانید به فروشگاه ما مراجعه بفرمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “خط تولید بستنی

  1. محمد زاد گفت:

    اتوماسیون خط تولید بستنی انجام میدین؟
    لطفا شرایط رو توضیح بدین. ممنونم

    1. ادمین گفت:

      درود
      بله دوست عزیز اتوماسیون اغلب خطوط تولید رو انجام میدیم و زمینه تخصصی ما خطوط تولید لبنیات هست.
      جهت دریافت مشاوره رایگان از روش های فرم درخواست مشاوره، پیامرسان واتس اپ و صفحه تماس با ما اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *