اتوماسیون صنعتی

خودکار سازی یا اتوماسیون (Automation) خط تولید

اتوماسیون خط تولید

خودکار سازی یا اتوماسیون (Automation) خط تولید چیست؟

اتوماسیون خط تولید از جمله اقداماتی است که به بالا رفتن سرعت، دقت و راندمان کاری منتهی خواهد شد. همچنین از دیگر مزیت‌های خودکار سازی خط تولید کاهش هزینه‌ها است. این کاهش در هزینه‌ها به دلایل مختلفی از اتوماسیون ناشی می‌شود و برای هر تولید کننده‌ای از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین خطاهای انسانی در یک خط تولید اتوماتیک بسیار کاهش یافته و در نتیجه کالای معیوب بسیار کمتری تولید می‌شود.

مطالب مرتبط:

اتوماسیون صنعتی چیست؟

انواع اتوماسیون صنعتی کدامند؟

پروپوزال اتوماسیون صنعتی خطوط تولید

به همین خاطر است که امروزه در بسیاری از خطوط تولید و بخش‌های صنعت از سیستم‌های اتوماسیون صنعتی بهره می‌‌گیرند. به‌ویژه در حجم بالای تولید خودکار سازی دو چندان ضروری خواهد بود. در این مقاله به اهمیت و کاربرد اتوماسیون صنعتی پرداخته و مطالب مفیدی در این رابطه‌را بیان می‌کنیم.

حودکارسازی

مفهوم اتوماسیون خط تولید و خودکاری سازی:

چنانچه از سیستم‌های کنترل کننده برای کنترل مکانیکی و الکترونیکی خط تولید و ماشین آلات صنعتی استفاده گردد به آن خودکار سازی گفته می‌شود. در این پروسه از رایانه‌ها برای پایش و کنترل کردن استفاده می‌شود. این سیستم کنترل منطقی قابل برنامه‌ریزی بوده و همین موضوع بر میزان انعطاف پذیری آن‌ها اضافه خواهد کرد. نکته مهم در این بین این است که اتوماسیون در خط تولید در واقع چیزی فراتر از مکانیزه سازی می‌باشد.

در فرآیند مکانیزه کردن برای انجام بهتر کار توسط نیروی انسانی ابزار و دستگاه‌های مناسبی تهیه می‌شود. اما هدف اصلی در خودکار سازی خط تولید کاهش نیاز به دخالت است. به همین دلیل استفاده از ربات‌ها را بعنوان نماد خودکار سازی در نظر می‌گیرند. اتوماسیون در اقتصاد جهانی نقش مهمی را ایفا می‌کند. نیازهای بشر و رشد جمعیت جهان در حال افزایش است. مهندسین در تلاش هستند تا با ترکیب مباحث ریاضی و فیزیک با دستگاه‌ها و خودکار کردن فرآیندها به این نیاز پاسخی در خور داده تا تولیدات از بازار تقاضا جا نماند.

خط تولید تمام اتوماتیک به چه معنا است؟

در چنین خط تولیدی کلیه عملیات‌ها و کارها بصورت کاملا خودکار و با کمک دستگاه‌ها و تجهیزات به کار گرفته شده انجام می‌گیرد. بنابراین نیازی به حضور نیروی انسانی وجود ندارد. عمل نظارت و کنترل در این خطوط تولیدی به کمک سیستم‌های نظارتی منطقی که برنامه‌ریزی می‌شوند انجام خواهد گرفت. یکی از معروف‌ترین این سیستم‌های کنترلی plc ها هستند. از محاسن اتوماسیون خط تولید سرعت بالای کار از مراحل ابتدایی تا پایان بسته‌بندی محصول می‌باشد. همچنین دقت در کار نیز بدلیل استفاده از رایانه‌ها و ماشین آلات بجای انسان بسیار بالاتر بوده و خطای کمتری را شاهد هستیم.

خط تولید نیمه اتوماتیک به چه معنا است؟

در چنین خط تولیدی نیمه از فرآیندها به کمک دستگاه و ماشین آلات انجام می‌شود و برای نیمی دیگر به حضور نیروی انسانی نیاز است. بنابراین مهارت و تخصص نیروی انسانی در این خطوط تعیین کننده میزان عملکرد و راندمان کاری خط تولید خواهد بود. بیماری و یا نبود نیروی متخصص ضربه جدی و مشهودی را به کار وارد کرده و جایگزین کردن آن نیز کار زمان‌بری خواهد بود.

 

حتما بخوانید:

آموزش اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون خط تولید شامل چیست؟

مانیتورینگ صنعتی و کنترل خط تولید 

 

تفاوت خط تولید خودکار و نیمه‌خودکار چیست؟

حال که با اتوماسیون خط تولید و خطوط نیمه‌خودکار آشنا شدیم به سراغ تفاوت‌های بین این دو می‌رویم تا با این قیاس بتوانیم مزایا و معایب هر یک را در کنار دیگری بهتر درک کنیم. اصلی‌ترین تفاوت‌ها شامل:

1- هزینه‌های تولید:

هزینه نهایی کار تولید و بسته‌بندی در خط تولید خودکار بسیار پایین‌تر از خطوط نیمه اتوماتیک خواهد بود. دلیل آن نیز هزینه‌ی استفاده از نیروی انسانی بیشتر در خطوط نیمه اتوماتیک است. در خطوط تولید خودکار کلیه فرآیندها به‌وسیله ماشین آلات انجام گرفته و حتی کار نظارت بر دستگاه‌ها نیز بر عهده‌ی یک سیستم رایانه‌ای قرار دارد. بنابراین جز به میزان بسیار محدود و در مواقع ضروری از نیروی انسانی استفاده نخواهد شد.

2- میزان کنترل و خطا:

میزان خطا در ماشین آلات و دستگاه‌ها به ویژه وقتی با یک سیستم کنترل رایانه‌ای مانند plc کنترل شوند بسیار پایین‌تر از خطای انسانی خواهد بود. نیروی انسانی با مشکلاتی از قبیل خستگی و بیماری و عواملی از این دست درگیر است و به همین دلیل میزان خطای احتمالی در سیستم‌های نیمه اتوماتیک بیشتر می‌باشد.

3- سرعت:

یکی دیگر از تفاوت‌های بین استفاده از اتوماسیون خط تولید و خطوط نیمه‌اتوماتیک سرعت پیشرفت کار می‌باشد. با قاطعیت می‌توان گفت که سرعت در خط تمام اتوماتیک بیشتر از دیگر خطوط است. تمام فرآیندها در این نوع خطوط به کمک ماشین آلات و از طریق برنامه‌هایی که از قبل به سیستم کنترل منطقی داده شده انجام می‌گیرد. پیدا است که سرعت بیشتر به معنای تولید بیشتر خواهد بود و تولید بیشتر یعنی سود بالاتر. به همین خاطر در خطوط اتوماتیک سودآوری در خط بالاتر خواهد بود. این مزیت از قابلیت بسیار مهمی برای صنعتگران محسوب می‌شود.

4- میزان صدمات:

خودکار سازی خط تولید به منزله انجام کارها با ماشین آلات می‌باشد به‌همین خاطر دقت و تمرکز بالاتری در فرآیندها صورت می‌گیرد. نیروی انسانی هم که پیشتر درباره آن گفیتم در خطوط اتوماتیک حضور کم رنگی دارند. بنابراین صدمات انسانی و خسارات مالی در آن بسیار پایین‌تر می‌باشد.

با توجه به تفاوت‌‌های گفته شده کارآمدی و بهره‌وری در خطوط خودکار بسیار بیشتر می‌باشد. به همین دلیل بسیاری از فعالان در صنعت به سمت اتوماسیون خط تولید جذب می‌شوند. گروه صنعتی سپیانی یکی از شناخته‌ شده‌ترین شرکت‌های فعال در کشور در زمینه اتوماسیون‌های صنعتی است. برندهای مطرح دنیا همچون زیمنس و اشنایدر و جنرال الکتریک در این کمپانی عرضه می‌شوند. از دیگر خدمات مهندسین و تکنیسین‌های گروه صنعتی سپیانی مشاوره و راه اندازی خط تولید می‌باشد. خطوط تولید کاملا اتوماسیون با بهره‌وری بالا و کیفیت دستگاه‌ها و ماشین آلات تضمین شده از امتیازات خرید از گروه صنعتی سپیانی می‌باشد.

اتوماتیک کردن کارخانه

تجهیزات اتوماسیون خط تولید شامل چه مواردی هستند؟

برای اینکه کلیه عملیات‌ها در خطوط تولید به کمک ماشین آلات انجام شود و از دقت و سرعت بالای آن‌ها استفاده گردد لازم است تا از دستگاه‌ها و تجهیزات خاصی برای این منظور استفاده کرد. این تجهیزات عبارتند از:

  • ANN که به آن شبکه عصبی مصنوعی گفته می‌شود.
  • HMI که به نوعی رابط بین ماشین آلات خط و انسان ( اپراتور ) می‌باشد.
  • DCS سیستم کنترلینگ توزیع شده‌است.
  • SCADA سامانه‌ی گردآوری اطلاعات و کنترل سرپرستی داده‌ها می‌باشند.
  • PLC که کنترل کننده‌ی منطقی و قابل برنامه ریزی می‌باشد.
  • رباتیک
  • ابزارهای دقیق

هستند که به خودکار سازی خط تولید کمک می‌کنند.

 

حتما بخوانید:

اتوماسیون خطوط تولید لبنیات

معرفی تجهیزات اتوماسیون صنعتی

بهترین برند تجهیزات اتوماسیون صنعتی

 

ضرورت استفاده از اتوماسیون خط تولید چیست؟

با توجه به بازار رقابتی که بین برندهای مختلف برای دستیابی به فروش بیشتر و پیش ار آن تولید محصول با کیفیت و یکنواخت وجود دارد بهره برداری از اتوماسیون‌ها بسیار لازم و ضروری به نظر می‌رسد. استفاده از دستگاه‌هایی که توسط رایانه‌ها کنترل می‌شوند کمک می‌کند تا فرآیندها با دقت زیادی صورت گرفته و در نتیجه روندها با شباهت کامل یکی پس از دیگری طی می‌شوند. همین امر باعث تولید محصولاتی خواهد شد که از نظر ساختاری و کیفیت کاملا مشابه بوده و به اصطلاح یکسان هستند.

بنابراین مشتری به تولید انجام شده اعتماد کرده و جذب برند خواهد شد. از طرفی به کاری اتوماسیون و خودکاری سازی خط تولید هزینه‌ها را به‌طرز چشمگیری کاهش داده و همین موضوع باعث می‌شود تا بتوان قیمت گذاری‌های رقابتی برای محصولات داشت. بنابراین رشد فروش بالاتر می‌رود و در نتیجه سود آوری کار نیز بیشتر خواهد شد.

 

اجزای اصلی در خودکارسازی (اتوماسیون) در خطوط تولید کدام است؟

البته بخش‌های مختلفی در این سیستم‌ها وجود دارند که یکی مهم‌ترین آن‌ها شامل:

  • ورودی: سنسورهایی که کمیت‌های فیزیکی را به سیگنال‌هایی از جنس الکترونیک بدل می‌کنند از مهم‌ترین بخش ورودی محسوب می‌شوند.
  • پردازش: این بخش همانطور که از نامش نیز پیدا است باید داده‌های دریافت شده از بخش ورودی را مورد پایش و پردازش قرار دهد.
  • خروجی: در انتهای فرآیند عملیات باید با توجه به داده‌های ورودی و پردازش و تجزیه و تحلیل صورت گرفته بر روی آن‌ها فرامین و دستورات لازم برای انجام توسط ماشین آلات خط صادر گردد.

می‌باشند. هر یک از این بخش‌ها از اهمیت و جایگاه خاص خود برخوردار است.

 

حتما بخوانید:

اجزای اتوماسیون صنعتی کدامند؟

انجام پروژه های اتوماسیون صنعتی

8 نکته طلایی فرآیندهای اتوماسیون صنعتی

 

برای خودکار سازی خط تولید چه باید کرد؟

برای اینکه بتوان از فناوری‌های مدرن برای اتوماسیون خط تولید استفاده نمود لازم است تا در ابتدا با مجموعه‌ای که برای این کار در نظر دارید جلسه برگزار کرده و پاسخی برای پرسش‌های اصلی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود بیابید.

  1. خط تولید مورد نظر چند ورودی دارد؟
  2. ورودی‌ها شامل چه مواردی هستند؟
  3. نوع ورودی و کارکرد آن‌ها چیست؟
  4. تعداد خروجی‌ها چند تا است؟
  5. نوع این خروجی‌ها چیست؟
  6. به موتور چه فرامینی داده می‌شود؟
  7. شیوه کار دستگاه یا دستگاه‌ها چگونه است؟
  8. چه پروسه‌ای توسط دستگاه صورت می‌گیرد؟
  9. مکانیزم‌ها در دستگاه به چه صورتی است؟

بعد از این که پاسخ درستی برای این پرسش‌ها پیدا شد در مرحله بعد باید رباتیزه نمودن دستگاه‌ها را پیاده سازی نمود. همچنین استفاده از نرم افزارهای مناسب برای سیستم‌های کنترل منطقی مانند plc ها را نیز باید در نظر داشت.

 

حتما بخوانید:

مزایای اتوماسیون صنعتی چیست؟

راه اندازی انواع خطوط تولید صنعتی

بروزرسانی و نوسازی خطوط تولید صنعتی

 

اتوماسیون خط تولید چه مزیت‌هایی دارد؟

این مزایا شامل:

  • بالاتر رفتن تعداد فاکتورهای فروش به کمک بالا رفتن میزان تولیدات در خط تولید
  • عدم نیاز به تعداد زیادی نیروی انسانی
  • صرفه جویی در زمان مورد نیاز
  • تمرکز بیشتر روی فرآیندهای تولیدی
  • بالا رفتن میزان کیفیت محصول و رضایتمندی بیشتر مشتری
  • کمتر شدن میزان فعالیت کارکنان به دلیل استفاده از اتوماسیون

می‌باشد.

خط تولید اتوماتیک

حتما بخوانید:

خرید تجهیزات اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون فرآیند هوشمند (RPA) چیست؟

 

کاربردهای استفاده از اتوماسیون خط تولید چیست؟

از دیگر کاربردهای خودکار سازی خط تولید می‌توان به مواردی از قبیل:

  • بهبود ایمنی: انسان‌هادیگر نیازی به حضور در محیط‌های خطرناک و انجام کار در آن شرایط نخواهند بود.
  • افزایش تولید
  • کم شدن میزان انبار کردن موقت
  • کم شدن زمان تولید
  • تکراپذیری بالا
  • انجام کنترل کیفیت دقیق‌تر محصول
  • کم شدن میزان پسماندها و ضایعات در کار
  • تعامل بهتر با سامانه‌های بازرگانی
  • کاهش فشار کاری
  • بهره‌وری بالاتر
  • عدم استفاده از اپراتورهای انسانی در مشاغل خسته کننده و یا سنگین

 

اجرای اتوماسیون صنعتی برای خطوط تولید:

همانطور که اشاره شد استفاده از تجهیزاتی برای خودکار سازی خط تولید در دنیای امروزی به‌معنای جا نماندن از رقبا است. به‌همین خاطر بسیاری از افراد در ابتدا و در زمان شروع کار از تجهیزات و ماشین آلات اتوماسیون شده‌خریداری کرده‌و مورد استفاده قرار می‌دهند. همچنین این امکان وجود دارد که تجهیزات خطوط قدیمی‌تر که هنوز به اتوماسیون صنعتی مجهز نشده‌اند را با یک پروسه بازبینی مکانیزه و خودکار سازی نمود. برای این منظور باید به سراغ افراد متخصص و حرفه‌ای در این زمینه رفت.

گروه صنعتی سپیانی مجموعه‌ای حرفه‌ای و شناخته‌شده‌در زمینه‌ی اتوماسیون‌های صنعتی در کشور ایران است که علاوه بر فروش کلیه تجهیزات مورد نیاز از plc ها گرفته تا دستگاه‌های HMI مشاوره‌های لازم در این خصوص را نیز به صنعتگران عزیز ارائه خواهد کرد. همچنین کلیه خدمات مربوط به نگهداری و تعمیر دستگاه‌های خطوط تولید اتوماسیون شده را نیز ارائه می‌نماید. برای دریافت اطلاعات تکمیلی و استعلام از قیمت‌ها فرم درخواست مشاوره از گروه صنعتی سپیانی را پر نمایید.

مطالب مرتبط:

اچ ام آی (HMI) چیست؟

پی ال سی (PLC) چیست؟

تعمیر و نگهداری خطوط تولید

 

سخن آخر:

اتوماسیون خط تولید که از آن به نام خودکار سازی خط تولید نیز یاد می‌شود به مجموعه اقداماتی برای ماشینیزه کردن عملیات‌ها و کنترل و نظارت‌ها گفته می‌شود. در دنیای امروزه که همه چیز سرعت نظم بیشتری پیدا کرده است و میزان تولیدات نیز به تبع تقاضای زیاد در بازار و رشد جمعیت افزایش یافته بیشتر شده‌است این نیاز که باید تولیدات در هر بخشی از صنعت سرعت و البته دقت بیشتر پیدا کند از وجوه لازمه می‌باشد.

بنابراین بدون بهره‌گیری از اتوماسیون‌ها در صنعت و خطوط تولید نمی‌توان در بازار رقابت باقی ماند و سهم قابل قبولی از بازار را از آن خود نمود. همچنین میزان رشد فروش به رضایتمندی مشتری و رضایت مندی مشتری به کیفیت دثابت در محصول تولید شده مرتبط است. این زنجیره تنها به کمک اتوماسیون‌های صنعتی است که کامل خواهد شد. به این معنا که نظارت‌های رایانه‌ای و ماشینی باعث تثبیت کیفیت کالا خواهد شد. به این طریق جلب اعتماد مشتری صورت می‌گیرد. این دلایل از جمله علل محبوبیت و گسترش روز افزون اتوماسیون‌های صنعتی در دنیا است.

پیشنهاد ویژه:

گروه صنعتی سپیانی با بیش از دو دهه فعالیت در این زمینه‌توانسته بیش از 100 خط تولید صنعتی علی الخصوص خطوط تولید لبنیات را با موفقیت اتوماسیون نموده و کمکی موثر در جهت پیشرفت صنایع مختلف داشته‌باشد. جهت دریافت مشاوره رایگان هم اکنون میتوانید از طریق فرم درخواست مشاوره و نیز واتس اپ اقدام نمایید. همچنین راه‌های ارتباطی دیگر نیز در صفحه تماس با ما موجود میباشند.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *