اتوماسیون صنعتی

درآمد اتوماسیون کار صنعتی و متخصص PLC

متخصص PLC

‌اتوماسیون کار صنعتی و متخصص PLC

PLC به معنای واقعی “کنترل کننده منطق قابل برنامه ریزی” است و کامپیوتری است که دارای ریزپردازنده است. اما بدون صفحه کلید، ماوس یا مانیتور بعنوان یک کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی شناخته می‌شود. قصد داریم در مقاله امروز سپیانی شما را با ساختار PLC و روش‌های کسب درآمد از شغل متخصص PLC در ایران آشنا کنیم.

plc icon

مطالب مرتبط:

پی ال سی (PLC) چیست؟

معرفی انواع پی ال سی (PLC)

برنامه نویسی Step 7 زیمنس چیست؟

PLC چیست؟

PLC یک کنترلر کامپیوتری است که خروجی دستگاه‌ها را بر اساس برنامه نویسی کنترل می‌کند. و سیگنال‌های ورودی دستگاه‌های مورد استفاده در صنایع مختلف را نظارت می‌کند. تحت این سیستم کنترل تقریباً تمام خطوط تولید، سیستم‌های ماشینی و فرآیندها می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند.

PLC برای مقاومت در برابر شرایط محیط های صنعتی سخت مانند دماهای بسیار بالا و بسیار پایین، ارتعاشات قوی، رطوبت و سر و صدای الکتریکی طراحی شده است. زیرا در درجه اول در صنعت استفاده می‌شود و باید در شرایط صنعتی مقاومت کند. این واقعیت که این کنترل کننده فرآیند تولید را آسان می‌کند عامل دیگری است که به پذیرش گسترده PLC‌ها در بخش‌های مختلف کمک کرده است.

محبوبیت PLC را می‌توان بسادگی برنامه نویسی، سیم کشی، نصب و اصلاح آن نسبت داد. امروزه برخی افراد تصمیم می‌گیرند در صورت تمایل به شروع کار فنی، آموزش PLC را ببینند و شروع به کار کنند. این امکان وجود دارد که بسیاری از افراد ندانند برای یک کار PLC چه مهارت‌هایی لازم است یا در آینده چقدر می‌توانند درآمد داشته باشند.

اجزای PLC چیست؟

همانطور که قبلا ذکر شد PLC نوعی کامپیوتر کوچک است. این کامپیوتر دارای بخش‌های مختلفی است که با هم کار می‌کنند تا به PLC کمک کنند تا کار خوبی انجام دهد. شش بخش اصلی برای PLC وجود دارد:

  • پردازنده (یا واحد پردازش مرکزی)
  • شاسی (یا بدنه)
  • ورودی (یا خروجی)
  • توان (یا قدرت)
  • واحد برنامه‌نویسی (یا ابزار)

یک شاسی یا بدنه تمام اجزای PLC را در خود جای می‌دهد. منبع تغذیه وظیفه تامین انرژی مورد نیاز PLC را بر عهده دارد. پردازنده به مغز PLC معروف است. واحدهای ورودی و خروجی سیگنال وظیفه دریافت و ارسال سیگنال از محیط را بر عهده دارند و ابزار برنامه نویسی PLC در مسئول برنامه نویسی PLC برنامه نویسی PLC‌ها با نرم افزار تخصصی به نام C نیز قابل انجام است.

موارد استفاده PLC:

PLC و سیستم‌های جمع آوری و مانیتورینگ داده‌ها اغلب در صنعت برق و سیستم‌های اتوماسیون صنعتی مانند سیستم‌های انتقال و توزیع برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی دیگر از کاربردهای متداول PLC‌ها عملیات تبدیل متوالی قابل برنامه ریزی است. استفاده از سیستم‌ها، ابزارهای خودکار، رباتیک و نرم‌افزارهای رایانه‌ای برای واگذاری اجرای فرآیندهای صنعتی و تولیدی به ماشین‌ها بجای انسان، اتوماسیون صنعتی نامیده می‌شود. خطای انسانی در این صنعت قابل تحمل نخواهد بود.

از آنجایی که PLC یکی از بهترین مانیتورها و کنترل‌کننده‌های مورد استفاده در صنایع مختلف است، PLC نقش بسیار مهمی در اتوماسیون صنعتی ایفا می‌کند. PLC در صنایع غذایی، خودروسازی، صنعت پلاستیک و صنعت ساختمان در ایران و سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکثر انواع PLC در محیط‌های شهری استفاده می‌شوند. بعنوان مثال از آنها در کارواش ها، چراغ‌های راهنمایی و آسانسور استفاده می‌شود. یک PLC کار باید یک متخصص باشد و تجربه زیادی داشته باشد.

بازار کار متخصص plc

مطالب مرتبط:

آموزش PCS7 زیمنس

برنامه نوبسی PLC چیست؟

14 نکته مهم برنامه نویسی PLC

بازار کار PLC در ایران

بازار کار PLC در ایران فرصت بیشتری برای پیشرفت، شکوفایی و درآمد فراهم می‌کند زیرا کشورهای پیشرفته دارای فرآیندهای صنعتی گسترده‌تری هستند. با این حال، این امر PLC را از بازار کار مطلوب در ایران محروم نمی‌کند. همانطور که قبلاً گفته شد PLCها برای برنامه ریزی و نصب و کنترل طیف گسترده‌ای از فرآیندهای صنعتی و تولیدی آسان‌تر هستند.

برندهای PLC مانند دلتا و زیمنس امروزه در بسیاری از کارخانه‌ها و صنایع ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر اطلاعات زیادی در مورد آنها داشته باشید و مهارت انجام آنها را داشته باشید، می‌توانید براحتی پروژه‌های مرتبط با آنها را انجام دهید.

مانند هر شغل فنی دیگری، کار در زمینه PLC نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد. اگر می‌خواهید در بازار کار موفق باشید، باید کار خود را با مارک‌های ساده‌تر شروع کنید و در نهایت به همه انواع PLC و مارک‌های آنها تسلط پیدا کنید. شما همیشه می‌توانید موقعیت خود را در بازار PLC با بهبود مهارت‌ها و به روز رسانی اطلاعات خود حفظ کنید. برای انجام این کار، شما باید تمام دوره‌های مربوطه را در دانشکده‌های فنی از مبتدی تا پیشرفته بگذرانید و مدرک معتبر فنی و حرفه‌ای را کسب کنید.

درآمد متخصص PLC در ایران

کار در PLC در ایران با وجود اینکه کارگران ایرانی PLC حدود 80 درصد کمتر از کشورهای توسعه یافته درآمد دارند، همچنان می‌تواند یکی از پردرآمدترین مشاغل در ایران به حساب آید. این به برنامه‌های شما برای کسب درآمد از PLC بستگی دارد.

اگر می‌خواهید به تنهایی روی پروژه‌های PLC کار کنید، درآمد بیشتری خواهید داشت. اما اگر در یک شرکت کار کنید، هر ماه به میزان مشخصی حقوق دریافت خواهید کرد. راه‌های مختلفی برای کسب درآمد بین 20 تا 50 میلیون تومان در ماه از طریق PLC وجود دارد.

شغل PLC را از کجا شروع کنیم؟

هر کار فنی قبل از شروع نیاز به آموزش مناسب دارد. جوانی که می‌خواهد در این زمینه فعالیت کند می‌تواند در کلاس‌های PLC در یک آموزشگاه معتبر و خوب ثبت نام کند. تابلوهای صنعتی، هیدرولیک، پنوماتیک و سایر مفاهیم اساسی دانش ضروری برای یک متخصص PLC هستند. موضوعاتی مانند زیمنس، دلتل و دیگران. آموزش PLC شامل آموزش PLC یکپارچه و ماژولار، آموزش سیستم‌های شماره گذاری، کنترل کنتاکتور و موضوعات دیگر است که در طول دوره‌ها به کارآموزان نیز این موارد آموزش داده می‌شود.

مهارت برنامه نویسی از دیگر مهارت‌هایی است که برای ورود به این شغل و موفقیت در آن لازم است. زیرا PLC به نرم افزارهای برنامه نویسی خاصی نیاز دارد. کارآموزان با گذراندن دوره‌های مربوطه زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای گواهینامه دریافت می‌کنند که در این مرحله این تکنسین‌ها واجد شرایط استخدام می‌شوند. همه موضوعات به صورت تئوری و همچنین عملی پوشش داده می‌شوند. اما از آنجا که PLC نیاز به تجربه فردی دارد، اکثر کلاس‌ها زمان زیادی را صرف انجام کارهای عملی می‌کنند.

چگونه از طریق PLC کسب درآمد کنیم؟

پس از گذراندن تمامی آموزش‌ها و ورود به بازار کار، می‌توانید از راه‌های مختلف از طریق PLC کسب درآمد کنید. آموزش آنچه می‌دانید به دیگران یک استراتژی است که می‌تواند در هر زمینه یا حرفه‌ای اعمال شود. شما می‌توانید دروس PLC را تدریس کنید و با کار بعنوان معلم در مدارس مختلف کسب درآمد کنید.

گزینه دیگر این است که فرصت‌های شغلی را با مشاغل مختلف جستجو کنید و پس از بررسی آگهی ها، شرکتی را انتخاب کنید که به یک متخصص PLC نیاز دارد و حقوق ثابت ارائه می‌دهد. رویکرد سوم عقد قرارداد آزادانه با مشاغل مختلف و انجام پروژه‌های PLC آنهاست که اعتماد به نفس اما کمی ریسک دارد. این کار نسبت به روش‌های دیگر سود بیشتری دارد، اما یافتن پروژه‌هایی مانند آن دشوار است.

چطور وارد کار اتوماسیون شویم؟

الان زمان بسیار خوبی برای شروع یک حرفه در اتوماسیون است. از این گذشته، تقاضا برای ربات‌ها هرگز قوی‌تر نبوده است، زیرا صنایع بیشتری به دنبال اتوماسیون برای افزایش بهره‌وری و کاهش کمبود مداوم نیروی کار هستند. آمار انجمن اتوماسیون پیشرفته (A3) نشان می‌دهد که تعداد ربات‌های فروخته شده در سال 2021 نسبت به سال 2020، 28 درصد افزایش یافته است و سال 2021 را به قوی‌ترین سال تاریخ تبدیل کرده‌است. شرکت مشاوره تحقیقاتی مبتنی بر بازار و مشتری Forrester انتظار دارد افزایش تقاضا ادامه یابد.

به گفته کریگ لو کلر، نایب رئیس و تحلیلگر اصلی Forrester، کمبود جهانی کارگر حدود 35 درصد از شرکت‌ها را مجبور به سرمایه گذاری در اتوماسیون می‌کند که به طور خاص توانایی‌های کارگران تولیدی و خدماتی را افزایش می‌دهد. این داده‌ها برای جویندگان کار علاقه‌مند به حرفه‌ای در اتوماسیون، چه در عرصه تولید سنتی و چه در نقش‌های جدیدی که شروع به رشد در بخش خدمات می‌کنند خوب است.

قبل از شروع کار در اتوماسیون، مهم است که نه تنها اهداف بلکه علایق، پیشینه، استعدادها و شخصیت خود را نیز ارزیابی کنید. هیچ کمبودی در کارهای احتمالی در اتوماسیون وجود ندارد. علاوه بر مدیریت پروژه، حسابداری، پشتیبانی فنی، فروش، بازاریابی، خدمات مشتری و مشاغل سطح پایه، نقش‌های ماهر و فنی بیشتری در مهندسی، توسعه محصول و تولید وجود دارد.

brname nvisi plc

علاقه کلید کار شماست!

مانند تقریباً هر زمینه دیگری، علاقه به تجارت کلید موفقیت است همانطور که علاقه به یادگیری بیشتر در مورد این رشته و علاقه به پیشرفت است. اگر به خودرو علاقه مند هستید، می‌توانید در صنعت خودروسازی حرفه‌ای را دنبال کنید. هم تولیدکنندگان خودرو و هم تامین کنندگان خودروهای سطح 1 آنها باید اتوماسیونی را برای ساخت وسایل نقلیه و قطعات با کیفیت بالا با قیمت‌های رقابتی بخرند و به کار گیرند.

اگر الکترونیک علاقه شما را جلب می‌کند، می‌توانید صنعت نیمه هادی یا الکترونیک را در نظر بگیرید که در آن مشاغل اتوماسیون در ساخت ویفر، مونتاژ الکترونیک و تولید تجهیزات سرمایه وابسته وجود دارد. این شرکت‌ها باید از روندهای فناوری جلوتر بمانند، مالکیت معنوی را بدست آورند و چالش‌های بازار را برای مشتریان تولیدی خود مدیریت کنند و در عین حال آخرین نوآوری‌ها را در تجهیزات مورد استفاده برای تولید نیمه هادی‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی مانند تراشه‌های کامپیوتری و مدار چاپی ادغام کنند.

تخته‌ها گزینه‌ها فراوان است. اتوماسیون هر بازار عمودی را که می‌توانید به آن فکر کنید، از تجهیزات پزشکی، داروها، و کالاهای بسته‌بندی مصرفی گرفته تا لجستیک، پردازش شیمیایی، نیرو، انرژی و آب را در بر می‌گیرد. فقط انتخاب کنید.

 

حتما بخوانید:

اتوماسیون صنعتی PLC

برنامه نویسی HMI چیست؟

برنامه نویسی صنعتی چیست؟

 

آشنایی با انواع شرکت‌های اتوماسیون

هیچ تمایلی به صنعت یا بازار خاصی ندارید؟ مشکلی نیست. یک حرفه اتوماسیون را در شرکتی شروع کنید که قطعات اتوماسیون را تولید می‌کند، نرم افزار اتوماسیون می‌فروشد یا خدمات اتوماسیون ارائه می‌دهد. چنین موقعیتی احتمالاً شما را در معرض انواع صنایع مختلف قرار می‌دهد. برخی از جالب‌ترین مشاغل در این شرکت‌ها توسعه محصول و بازاریابی است. اما شما همچنین می‌توانید با یک موقعیت ابتدایی با حمل و نقل و دریافت یا بعنوان تکنسین مونتاژ شروع کنید.

اگر می‌خواهید در معرض طیف وسیعی از فناوری‌های اتوماسیون قرار بگیرید، کار خود را با یک توزیع‌کننده شروع کنید. توزیع کنندگان معمولاً محصولات و خطوط تولید غیررقابتی را خریداری می‌کنند و آنها را مستقیماً به کاربران نهایی یا سایر مشتریان مانند یکپارچه سازان سیستم یا سازندگان ماشین می‌فروشند. برخی از توزیع‌کنندگان ترجیح می‌دهند که بعنوان فروشندگان ارزش افزوده نامیده شوند. زیرا محصولات یا خدمات سفارشی‌شده، از جمله پشتیبانی فنی، ضمانت‌نامه‌ها و برنامه‌های خدماتی را عرضه می‌کنند تا ارزش محصولات شخص ثالثی را که می‌فروشند، افزایش دهند.

اگر بدنبال قرار گرفتن در معرض بازارها و فناوری‌های بیشتری هستید. ممکن است در نظر داشته باشید که حرفه خود را در زمینه اتوماسیون در یکپارچه ساز سیستم شروع کنید. یکپارچه‌سازهای سیستم در کنار هم قرار دادن اجزا و زیرسیستم‌ها برای اطمینان از عملکرد صحیح همه آنها با هم تخصص دارند.

اتوماسیون کیفیت را بهبود می‌بخشد، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و بازده عملیاتی را افزایش می‌دهد. اگر در حال شروع حرفه‌ای در اتوماسیون هستید، درک زنجیره ارزش و پیچیدگی‌های کانال فروش کسب و کار می‌تواند در طول فرآیند مصاحبه مفید باشد.

plc professionalist

استراتژی شرکت‌های اتوماسیون

در تجارت اتوماسیون، همه انواع مختلف شرکت‌های ذکر شده در بالا بطور مستقیم یا غیرمستقیم به تولیدکنندگانی که از اتوماسیون برای بهبود عملکرد خود استفاده می‌کنند، می‌فروشند. برای مثال، یک سازنده اجزای سیستم بینایی ممکن است مستقیماً به یک کاربر نهایی استراتژیک بزرگ مانند شرکت فورد موتور بفروشد. یا ممکن است بطور غیرمستقیم از طریق ماشین‌سازان و یکپارچه‌سازان سیستم که تجهیزات و راه‌حل‌های اتوماسیون را برای فورد تهیه می‌کنند یا از طریق توزیع‌کنندگانی که به کارخانه‌های کوچکتر یا دورافتاده‌تر فورد خدمات می‌دهند، به شرکت بفروشد.

بطور مشابه، یک تامین‌کننده اجزای سیستم چشم‌انداز ممکن است مستقیماً به یک سازنده تجهیزات سرمایه‌ای یا به‌طور غیرمستقیم از طریق یکپارچه‌ساز سیستم که یک زیرسیستم را برای سازنده تأمین می‌کند یا حتی از طریق یک توزیع‌کننده به‌یکپارچه‌ساز سیستم یا ماشین‌ساز بفروشد.

سبک زندگی مورد نظر خود را در ذهن داشته‌باشید:

  • آیا ساعات کاری تمام وقت را می‌خواهید؟

  • آیا شغلی را دوست دارید که شامل سفر باشد؟

  • آیا می‌خواهید هر روز به محل کار خود بروید یا این انتخاب را دارید که از راه دور کار کنید؟

  • آیا ترجیح می‌دهید در یک محیط کنترل شده با آب‌و‌هوا کار کنید یا دمای بالا یا پایین برای شما قابل قبول است؟

همه اینها عوامل مهمی هستند که باید در نظر گرفته‌شوند. بعنوان مثال، یک موقعیت فنی در یکپارچه ساز سیستم انتخاب خوبی برای کسانی است که می‌خواهند روزها یا هفته‌ها به خارج از شهر سفر کنند و کار کنند.

همچنین اندازه شرکت را در نظر داشته باشید. برخی از یکپارچه سازان سیستم فقط یک یا دو نفر را استخدام می‌کنند. چنین شرکت‌های کوچکی ممکن است نتوانند همان مزایا یا ثباتی را ارائه دهند که یک شرکت بزرگ یا یک تامین کننده قطعه می‌تواند ارائه‌دهد. اگر امنیت بیشتری را در یک شغل ترجیح می‌دهید، کار در یک سازنده یا یکی از یکپارچه سازهای سیستم بزرگتر می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

 

حتما بخوانید:

زبان های برنامه نویسی PLC

ترفند های کاربردی برنامه نویسی PLC

برنامه نویسی PLC زیمنس با زبان Ladder Logic

 

جمع بندی:

در مقاله امروز سپیانی به درآمد اتوماسیون کار صنعتی و متخصص PLC پرداختیم. مقاله را با متخصص PLC شروع کردیم و درآمد و بازار کار متخصص PLC را در ایران بررسی کردیم. در ادامه مقاله به بازار کار اتوماسیون کار صنعتی پرداختیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با اتوماسیون کار صنعتی و متخصص PLC دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید.

همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده‌و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ و نیز فرم درخواست مشاوره با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *