تجهیزات

دستگاه آنالایزر سیالات و انواع آن

انالایزر سیالات

دستگاه آنالایزر سیالات:

آنالایزر سیالات در بخش بزرگی از صنعت که ارتباط مستقیمی با سیالات دارند مانند نفت و گاز و یا مواد غذایی و غیره از تجهیزات کاربردی و مهم است. برای این بخش از صنایع آنالیز کردن سیال تحت فرآیند بسیار ضروری است. این آنالیزها باید کاملا دقیق و جامع باشند. بنابراین به تجهیزات و دستگاه‌هایی نیاز است تا در این زمینه کارآمد بوده و مورد استفاده قرار گیرد.

کاربرد این دستگاه‌های آنالیز کننده‌ی سیالات با توجه به نوع سیال و اطلاعات مورد نیاز در خصوص آن متفاوت خواهد بود. همچنین پارامترهای مورد سنجش و آنالیز نیز با یکدیگر متفاوت هستند. برخی از این پارامترها شیمیایی و برخی دیگر فیزیکی هستند. بنابراین تنوع بالایی در این تجهیزات آنالیز کننده‌ی سیالات وجود دارد. در ادامه به بررسی انواع مختلف آنالایزر و کاربرد آن خواهیم پرداخت.

آنالایزر

آنالایزر سیالات چیست؟

در حالت کلی این تجهیزات برای تعیین نمودن میزان خلوص سیالات و نیز ترکیبات موجود در آن‌ها و ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی که دارند بکار می‌رود. هدف از این آنالیزها تحت کنترل در آوردن سیالات و یا پیروی کردن از یک سری قوانین و مقررات محیط زیستی می‌باشد. برای درک بهتر موضوع با یک مثال ابعاد اهمیت این آنالیزها را مشخص می‌کنیم.

در بویلرها و کوره‌ها برای اینکه احتراق واقع شود نیاز به میزان خاصی از اکسیژن است. بیشتر و کمتر می‌تواند مشکل ساز باشد. پس با کمک گرفتن از دستگاه‌های آنالایزر سیالات به این میزان دقیق دست پیدا خواهیم کرد. همچنین در بسیاری از صنایع برای حفاظت از محیط زیست لازم است که میزان خروجی گوگرد از سیستم کمتر از میزان مشخصی باشد. آنالایزرها به ما کمک خواهند کرد تا این میزان مشخص را به راحتی تعیین نموده و اعمال کنیم.

 

حتما بخوانید:

پنوماتیک چیست؟

سیستم هیدرولیک چیست؟

 

عملکرد آنالایزرها چگونه است؟

از این تجهیزات برای سنجش میزان شیمیایی و فیزیکی خواص سیالاتی استفاده می‌شود که در فرآیندهای صنعتی کاربرد دارند. از لحاظ عملکرد آن‌ها را می‌توان به دو دسته‌ی آفلاین و آنلاین طبقه بندی نمود:

آنالایزر سیالات آنلاین: از ویژگی‌های این نوع سنجش پیوسته کمیت مورد بررسی است. این نوع از آنالایزرها در جایی نزدیک به منبع و یا تولید کننده‌ی ماده‌ی مورد نظر تعبیه می‌شوند. داده‌های حاصل از این آنالیز به وسیله یک ترانسدیوسر به اتاق کنترل انتقال داده شده و سپس به وسیله اپراتور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آنالایزر سیالات آفلاین: از این نوع از آنالایزرها بیشتر در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود. چراکه قیمت و حساسیت بالایی دارند. بنابراین بهتر است در محیط‌های کنترل شده‌ای مانند آزمایشگاه مورد استفاده قرار گیرند.

 

شیوه‌ی اندازه گیری در آنالایزرها:

شیوه‌ی درست اندازه گیری در این تجهیزات از اهمیت زیادی برخوردار است. در شیوه مناسب مکان و فاصله‌ی زمانی بین نمونه‌ها باید به درستی تعیین شوند. در بسیاری از واحدهای صنعتی بسته به تعداد دستگاه‌های آنالایزر به کار رفته در سیستم اتاق مخصوصی برای این منظور در نظر گرفته می‌شود تا به طور مداوم کنترل‌های لازم روی آنالایزرها صورت گیرد و ایمنی کار بالاتر باشد. از نظر فنی آنالایزری خوب و ایده‌آل است که قادر باشد در کمترین زمان پارامتر مورد نظر را براورد کرده و گزارشات لازم را ارئه کند.

 

آنالایزر سیالات از چه بخش‌هایی ساخته‌شده‌است؟

این تجهیزات پرکاربرد از دو بخش مجزا ساخته می‌شود که در پروسه‌ی کار باید به هر دو بخش:

مناسب سازی: در نمونه مورد بررسی باید پارامترهایی از قبیل دما و دبی و فشار به دقت تنظیم شوند.

اندازه گیری اصلی: نمونه بعد از اینکه به اصطلاح مناسب سازی شد به این بخش انتقال یافته و مورد سنجش قرار می‌گیرد توجه ویژه‌ای باید مبذول نمود.

 

چه پارامترهایی را با آنالایزر اندازه‌گیری می‌کنند؟

در بسیاری از صنایع نیازمند آنالیز دقیق ویژگی‌های فیزیکی سیالات برای کنترل و نظارت روی آن‌ها هستیم. این ویژگی‌های فیزیکی عبارتند از:

  • دما
  • فشار
  • رطوبت
  • چگالی

و از طرفی ویژگی‌های شیمیایی در سیالات نیز باید مورد سنجش قرار گیرد. نداشتن اطلاعات دقیق و درست درباره پارامترهای شیمیایی سیالات می‌تواند علاوه بر خسارت‌های مالی خطرات بسیار زیادی نیز به همراه داشته باشد. این پارامترهای شیمیایی نیز عبارتند از:

  • میزان اکسیژن
  • پتانسیل کم شدن اکسیژن
  • توربیدو متری یا میزان کدورت
  • اسیدی و بازی بودن محیط و میزان آن
  • رسانایی الکتریکی
  • میزان آمونیوم و یون در سیال مورد نظر

 

حتما بخوانید:

پتانسیومتر چیست؟ کاربرد آن

سوئیچ فشار مکانیکی چیست؟ کاربرد آن

 

کاربرد آنالایزر سیالات در صنایع:

همانطور که پیشتر نیز اشاره‌کردیم در بسیاری از صنایع از نفت و گاز گرفته‌تا مواد غذایی و تصفیه آب از این تجهیزات استفاده می‌شود. بدون تجهیزات آنالایز سیالات، خطرات زیادی بصورت پیش بینی نشده به وقوع می‌پیوندد که حتی می‌تواند کار را نا ممکن سازد. صنایع وابسته به آنالایزرها عبارتند از:

  • بازیابی نمودن فلزات سنگین
  • کنترل آبکاری
  • سیستم‌های خنثی سازی
  • صنایع غذایی
  • صنعت داروسازی
  • استخر و آبگرم معدنی
  • مواد ضد عفونی کننده
  • نفت و گاز و صنعت پتروشیمی

با توجه به گستردگی کاربرد این تجهیزات طبیعتا انواع بسیار زیادی از آن نیز طراحی و ساخته شده است. هر بخش از صنایع با توجه به نیازی که به آنالیز سیالات داشته باشد می‌تواند نوع مناسب با کاربری خود را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهد. در ادامه به معرفی برخی از انواع دستگاه‌های آنالایزر سیالات خواهیم پرداخت.

کاربرد آنالایزر

انواع مختلف آنالایزر کدام است؟

با توجه به سیال مورد بررسی و همچنین پارامترهایی که باید مورد سنجش قرار بگیرند انواع گوناگونی از این تجهیزات در بازار موجود است. برخی از انواع آنالایزر سیالات عبارتند از:

 

1- آنالایزر گاز کلر:

از کلر به عنوان تصفیه کننده‌ی آب آشامیدنی استفاده می‌شود. اما این عنصر شیمیایی خطرناک بوده و تنها مجاز به استفاده‌ی مقادیر مشخصی از آن برای این منظور هستیم. در صورتی که استانداردهای لازم در این زمینه رعایت نشود ممکن است منجر به بروز مسمومیت شده و خطرات جانی نیز به همراه دارد. همچنین در واحدهای بخار و آب در کارخانه‌ها نیز سنجش میزان دقیق کلر برای حفظ محیط زیست لازم و ضروری می‌باشد.

1-1 روش آنالیز گاز کلر:

برای اینکه‌میزان کلر مورد بررسی و سنجش واقع شوداز حسگرهایی که انود آن از نقره و کاتد آن از طلا ساخته شده‌باشد استفاده‌می‌شود. الکترولیت محلول با وارد کردن ولتاژ از طریق ترانسیمتر به حسگرها قطبی شده و به‌همین دلیل یون‌های کلر از سمت کاتد به سمت آنود رانده می‌شوند. به این شیوه یک جریان الکتریکی ایجاد شده و که با اندازه کلر موجود در تناسب است. با اندازه‌گیری کردن این جریان به مقدار کلر موجود در محلول پی می‌برند.

 

2- آنالایزر اکسیژن:

آنالایزر سیالات برای سنجش این گاز دارای یک لایه متراکم و فشرده است که عمدتا در خروجی بویلرها و کوره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طریق به کم شدن میزان سوخت مصرفی کمک زیادی می‌گردد. از طرفی در فرآیند تصفیه فاضلاب با اندازه گیری کردن میزان دقیق اکسیژن می‌توان کیفیت فرآیند تصفیه را تحت کنترل داشت.

2-1 روش آنالایز گاز اکسیژن:

صفحه‌ی متراکم و فشرده شده‌ای در حسگر مورد نظر تعبیه شده است که در یک سمت توسط گاز مرجع مورد فشار قرار می‌گیرد و از سمت دیگر نیز به‌وسیله گاز نمونه مورد اعمال فشار واقع می‌شود. سپس فضای داخلی سنسور ا گرم کرده و همین گرم شدن موجب به حرکت در آمدن یون‌های اکسیژن شده تا الکترودها از آن رد شده و ایجاد اختلاف پتانسیل کنند. از طریق سنجش این میزان اختلاف پتانسیل به اندازه اکسیژن موجود می‌توان دست یافت. البته نوع دیگری از آنالایز برای اکسیژن وجود دارد که در آن به وسیله‌ی ویژگی جذب مغناطیسی که اکسیژن دارد میان آن را تعیین می‌کنند. این نوع از آنالایزر سیالات به دو مدل حرارتی و مکانیکی طبقه‌بندی می‌شوند.

کاربردهای آنالیز اکسیژن:
  • در مراکز پرورش ماهی و آبزیان
  • در مراکز دامپزشکی
  • در کشاورزی
  • در آزمایشگاه‌ها
  • در معادن
  • در صنعت غذا و دارو

ترانسفورمد

گروه صنعتی سپیانی عرضه کننده‌ی تجهیزات با کیفیت مورد نیاز در صنایع با سابقه‌ای درخشان در کنار شما است تا تمام محصولات و خدمات مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت ممکن دریافت کنید. برای استعلام از موجودی و قیمت محصولات می‌توانید به وب سایت فروشگاهی ما دکتر پی ال سی مراجعه فرمایید.

 

3- آنالایزر هیدروژن:

برای آنالیز هیدروژن اساس را بر مبنای تفاوت هدایت گرمایی آن در نظر می‌گیرند. هدایت گرمایی در گاز هیدروژن بسیار بیشتر از سایر گازها است. تجهیزات مورد نیاز برای این منظور شامل دو بخش یا اصطلاحا دو سلول جدا از هم می‌باشد. در کنار این دو سلول یک رشته‌ی مقاومتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقاومت در این رشته بر اثر تغییرات دما با تغییر مقاومت روبه‌رو می‌شود. در این مرحله یک ولتاژ ثابت را اعمال کرده و دمای سلول را تا میزان طراحی شده‌بالا می‌برند. در یکی از این دو سلول نمونه مورد نظر قرار داده می‌شود و در دیگری گاز مرجع وارد می‌کنند. هیدروژن بدلیلی ضریب هدایت بالایی که دارد با رد شدن گاز نمونه دمای رشته‌مقاومتی را پایین خواهد آورد و همین اختلاف دما معیار محاسباتی خواهد بود.

 

4- آنالایزر PH:

یکی از کاربردی ترین آنالایزر سیالات آن‌هایی هستند که ph مربوط به سیالات را مورد سنجش و اندازه‌گیری قرار می‌دهند. این پارامتر با کیفیت محصول و تطابق آن با استانداردهای محیط زیستی ارتباط مستقیمی دارد. ph به بیان اسیدی و یا بازی بودن محیط می‌پردازد.

4-1 روش آنالایز ph:

برای سنجش این پارامتر در ساده‌ترین شکل ممکن می‌توان از الکترود مرجع که غالبا از نقره ساخته‌می‌شود و یک الکترود غوطه‌ور در محلول بهره‌گرفت. همچنین نیاز به یک جداره‌ی شیشه‌ای داریم تا توانایی جداسازی کردن هیدروژن را داشته باشد. الکترود در این نوع از آنالایزر سیالات در پل نمکی قرار داده می‌شود.

به‌این ترتیب از تماس یافتن مستقیم با محلول جلوگیری می‌شود. برای ph معمولا در دستگاه‌از حسگرهای دمایی نیز استفاده می‌شود که در حالت اولیه‌در دمای 25 درجه سانتی گراد تنظیم شده‌و با افزایش یافتن دما میزان هیدروژن نیز برای جبران آن زیاد می‌گردد. یون‌های هیدروژن در دو طرف غشا جمع شده‌و همین موضوع به ایجاد اختلاف پتانسیل منجر می‌شود.

این اختلاف پتانسیل به کمک یک ولت متر مورد اندازه گیری قرار می‌گیرد. در حالتی که ph محلول و محلول مرجع یکسان باشد اختلاف پتانسیل صفر خواهد بود. مقدار ph محلول مرجع 7 بوده و اگر اختلاف پتانسیل مثبت باشد به‌این معنی است که ph نمونه بیشتر از عدد 7 محاسبه شده‌است. از الکترودها برای اندازه گیری نمونه تا 30 میکرو لیتر و با قابلیت تماس مستقیم استفاده می‌کنند.

 

5- آنالایزر رطوبت:

برای اندازه گیری کردن رطوبت در سیالات از شیوه‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. یکی از این روش‌ها نقطه شبنم نام دارد که برای محاسبه کردن میزان رطوبت موجود در گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین روش رسانایی الکتریکی شیوه‌های متداول سنجش رطوبت در جامدات به شمار می‌روند. یکی دیگر از تجهیزات آنالایزر سیالات با کمک طیف نمایی رطوبت موجود در گازها را اندازه‌گیری می‌کند که به‌وسیله یک طیف نوری و نفوذ آن به درون سیال سنجش را انجام می‌دهد.

آنالایز رطوبت چه کاربردی دارد؟

تشخیص درصدی رطوبت در مواد غذایی و گازهای تصفیه‌شده‌از مهم‌ترین کاربردهای این آنالایزر است. در یخچال‌های بزرگ و صنایع شیمیایی در سطح گسترده‌ای از این نوع آنالایزرها استفاده به عمل می‌آید.

در زمان خرید آنالایزرها باید به مواردی مانند:

  • نوع آنالایزر
  • کاربرد آنالایزر
  • کیفیت دستگاه
  • و در نهایت اصالت دستگاه

توجه نمود. با در نظر گرفتن نکات فوق می‌توانید خریدی مطمئن داشته‌باشید.

گروه صنعتی سپیانی ارائه کننده‌ی انواع دستگاه‌های آنالایزر صنعتی و محصولات مرتبط با صنایع مختلف و نیز اتوماسیون صنعتی می‌باشد. از دیگر خدمات این شرکت اتوماسیون صنعتی زیمنس و اتوماسیون صنعتی plc و برق صنعتی است. گروه صنعتی سپیانی در زمینه مشاوره و راه اندازی خط تولید نیز دارای سابقه درخشان و طولانی است. برای دریافت خدمات و محصولات مورد نیاز خود همین الان با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

 

حتما بخوانید:

معرفی انواع تجهیزات هیدرولیک

یونیت یا پاور پک هیدرولیک چیست؟

 

سخن پایانی:

آنالایزر سیالات از جمله تجهیزات مورد استفاده در صنایع به منظور اندازه‌گیری پارامترهای شیمیایی و فیزیکی مورد نیاز در سیال مورد نظر است. با توجه به گستردگی دنیای سیالات این تجهیزات نیز تنوع بالایی دارند. این تنوع بر اساس پارامتر مورد بررسی و نوع سیال متفاوت خواهد بود. برای تهیه یک آنالایزر کارآمد باید از طریق مراکز فروش معتبر و با تجربه اقدام نمایید تا خریدی ایمن و مطمئن را تجربه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق فرم درخواست مشاوره و نیز پیامرسان واتس اپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *