تجهیزات, صنایع غذایی

دستگاه بسته بندی میوه خشک

بسته بندی میوه خشک

آشنایی با دستگاه بسته بندی میوه خشک

خشک کردن باز تولید و بسته‌بندی میوه‌جات خشک جزء پر سود‌ترین مشاغل امروزی محسوب می‌شود. چیپس میوه‌ای طرفداران بسیار زیادی دارد و جزء سالم ترین تنقلات لذیذ بشمار می‌آید. بدین جهت بسیار پرتقاضا است و درخواست‌های فراوانی برایش وجود دارد. جهت ورود حرفه‌ای به این بازار تنها اقلامی که نیاز است یک دستگاه میوه خشک کن و یک دستگاه بسته‌بندی میوه خشک می‌باشد. براحتی می‌توانید روزانه محصولات خود را روانه بازار کنید و بمرور برند خود را خواهید ساخت.

 

گروه صنعتی سپیانی فعال در زمینه عارضه‌یابی خطوط تولید، طراحی و راه‌اندازی خطوط تولید لبنیات و نیز تعمیر و نگهداری از اینکه در ادامه این مقاله با ما همراه هستید سپاسگزار است.

 

تعریف میوه خشک:

در اصل میتوان گفت که خشک کردن مواد غذایی یکی از شیوه‌هایی است که به منظور حفظ و نگهداری مواد غذایی برای یک بازه زمانی طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این امر مخصوصا در میوه‌ها فوق‌العاده مفید و کاربردی است. دستگاه بسته بندی میوه خشک یا چیپس میوه جهت انجام اینکار در انواع و حجم‌های گوناگون طراحی و تولید شده است.

در کل می توان گفت که میوه‌ها را به دو روش خشک می‌کنند:

نخستین و مناسب‌ترین روش به منظور خشک کردن میوه‌ها بهره‌گیری از دستگاه خشک‌کن میوه است. روش دیگری که شیوه‌ای سنتی آن است که خشک کردن میوه‌ها در زیر نور آفتاب انجام می‌پذیرد.
در دو صورت پروسه از حذف آب موجود در میوه ها رخ خواهد داد که سبب متراکم‌تر شدن میوه‌ها میگردد. اما انرژی موجود در آنها باقی می‌ماند. این پروسه سبب می‌گردد که میوه خشک شود و ماندگاری آن افزایش پیدا کند و در زمانی که فصل میوه‌ای نیست، آن میوه قابل استفاده شود.

میوه خشک

مطلب مرتبط: معرفی انواع دستگاه‌های خشک‌کن صنعتی

 

خاصیت میوه خشک:

خواص میوه خشک از نظر میزان کالری با میوه‌تازه تفاوت چندانی ندارد چرا که فقط آب موجود در آن تبخیر شده است و دیگر قادر نخواهد بود بعنوان یکی از تامین کننده‌های آب بدن عمل کند. از نظر خوش‌طعم بودن به سبب اینکه متراکم تر شده است لذیذتر شده و معده عمدتاً حجم بالایی از آن را بدون مشکل می‌پذیرد.

بنابراین انرژی، مواد مغذی و قند بیشتری بدن دریافت خواهد کرد. از لحاظ اینکه ارزیابی ارزش غذایی میوه‌خشک باید بگوییم که هر یک نصف لیوان میوه‌خشک حدوداً با یک لیوان میوه تازه خرد شده‌برابر است و مملو از مواد مغذی و ریز مغذی‌ها، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها است.

در میان انواع میوه‌های خشک می‌شود موز، خرمالو و انجیر را جزء پرکالری‌ها و کیوی جزء کم‌کالری‌ترین نوع میوه خشک‌ها محسوب می‌شود. در هر صورت هر ماده مغذی همانگونه که از فواید متعددی برخوردار است، مصرف بیش از اندازه آن زیان آور بوده و امکان دارد به بدن آسیب‌هایی را وارد کند. من جمله مضرات مصرف زیاد از حد میوه خشک، بالا رفتن قند خون و اضافه وزن خواهد شد.

 

مارکت هدف میوه خشک:

در حال‌حاضر این کسب و کار یعنی خشک کردن میوه فوق‌العاده پر رونق بوده و چیپس میوه طرفداران فراوانی در اقصی نقاط جهان پیدا کرده است. از آنجا که در کشور ما یکی از دشواری‌های بازار امروز، ترند شدن است، این مدل از محصولات نیز ترند شده است.

اما آیا منحصراً خشک کردن میوه‌ها و آنرا دست مشتری دادن کافی است؟

در پاسخ به این پرسش باید به صراحت گفت خیر، چرا که نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا، بسته‌بندی اهمیت بسزایی در تولید، تهیه و فروش یک محصول را برخوردار است، حال چنانچن این محصول یک فرآورده غذایی باشد که باید از بسته بندی شکیل‌تری برخوردار باشد و هم بهداشتی به نظر آید.

شمار متعددی از محصولات دارای کیفیت بالا وجود داشته‌اند که به دلیل فقدان بسته‌بندی مطلوب و با کیفیت گرفتار ورشکستگی شده و بازار هدف خود را از دست خواهند داد.
ما به شما توصیه می‌کنیم که حتی پیش از آنکه به تولید یک محصول فکر کنید، نخست به طراحی بسته‌بندی آن بپردازید. طراحی بسته‌بندی نیز از توسط هر کسی انجام نمیشود و بسادگی نمیتوان از آن گذشت.

 

حتما بخوانید:

اصول بسته‌بندی محصولات غذایی

دستگاه‌های بسته‌بندی سبزیجات خشک

خشک کن

گزینش دستگاه خشک کن میوه

دستگاه‌های موجود در بازار به دو دسته دستگاه‌های خشک‌کن میوه خانگی و صنعتی تقسیم‌بندی می‌گردند که هر یک از آنها با حجم های گوناگون به فروش خواهند رسید. در گزینش دستگاه عجله به خرج ندهید، نخست مشخص کنید که تا چه میزان توانایی اشباع بازار را دارید و یا اینکه چه مارکت هدفی را برای خود تعیین کرده‌اید.

آیا فروش آنلاین دارید یا اینکه تنها قصد دارید با فروشگاه‌ها کار کنید. برای اینکه تعیین کنید که قصد انتخاب چه نوع دستگاهی را دارید، قطعاً می‌بایست تعیین کرد که قصد دارید چه مقدار محصول را به فروش برسانید. به سبب اینکه ممکن است با یک مقدار هزینه کم این توانای را داشته باشید که حجم بالاتری بخرید. اما تهیه یک دستگاه جدید هزینه‌بر تر خواهد بود و احتمالاً برای شما اقتصادی بنظر نمی‌آید.

برای شما این امکان وجود دارد به منظور تهیه و راه‌اندازی خط تولید میوه خشک از صفر تا صد و همچنین خرید دستگاه بسته بندی میوه خشک همین حالا با کامل کردن فرم درخواست مشاوره از خدمات مشاوره رایگان با مهندسین و متخصصین خبره گروه صنعتی سپیانی برخوردار شوید.

 

حتما بخوانید:

معرفی انواع دستگاه های پرکن

صفر تا 100 خط تولید و بسته‌بندی خشکبار

 

مدل‌های گوناگون دستگاه بسته بندی میوه خشک

بسته‌بندی میوه خشک به اشکال گوناگون صورت می‌گیرد و عمدتاً در پاکت‌های سلفونی و یا ظروف پلاستیکی بسته‌بندی انجام می‌شود. این دستگاه‌ها نیز بصورت خودکار و هم بصورت نیمه خودکار تولید می‌شوند.

کسب و کار میوه خشک یک بازار رقابتی محسوب می‌شود. بسته بندی را می‌بایست گونه‌ای طراحی کرد که افزون بر کیفیت، دارای ظاهر شیک و جذابی باشد. فرآیند بسته‌بندی با دستگاه‌های متفاوتی صورت می‌پذیرد. هر دستگاهی با نظر به نوع عملکرد منحصربه‌فرد خود قادر است بسته‌بندی‌های گوناگونی با اشکال گوناگون انجام دهد. در ادامه با دستگاه‌های گوناگون در این زمینه بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

دستگاه پرکن

در اصل دستگاه پر کن یکی مدل‌های مختلف دستگاه‌های مناسب به منظور بسته بندی میوه خشک است. معمولا دستگاه پر کن از لحاظ کارکرد در مدل‌های خودکار، نیمه خودکار و دستی تولید می‌گردد.

 

دستگاه سیل وکیوم

دستگاه سیل جزء دستگاه‌های بسته‌بندی با کارایی بالا و پر مصرف جهت بسته بندی انواع مختلف سالاد و سبزی، فلافل و ناگت، نوشیدنی‌های متنوع، عسل و مربا و ترشی و… بشمار می‌آید. این دستگاه به نام‌های سیل وکیوم، سیل کن و سیل پک نیز معروف است. قیمت دستگاه بسته‌بندی سیل در مدل‌های خودکار، نیمه‌خودکار و دستی با نظر به سایز و اندازه ظرف و تیراژ تولید تعیین می‌شود.

به منظور بسته بندی میوه خشک در ظروف پلاستیکی، با استفاده از دستگاه سیل وکیوم، قادر خواهید بود محصولات خود را در ظرف‌های یکبار مصرف بسته بندی کنید. در این شیوه با خالی کردن هوای درون ظرف طول زمان ماندگاری محصولات افزایش پیدا کرده و از فاسد شدن آن جلوگیری بعمل خواهد آمد. در عین حال این دستگاه‌ها افزون بر تخلیه هوا، توانایی نصب مکانیزم تزریق گاز را هم دارند که این عمل مانع از اکسیده شدن محصولات خواهد شد.

دستگاه‌های بسته‌بندی میوه و سبزیجات خشک به دو گروه، تقسیم می‌گردند:

  • دستگاه‌های بسته‌بندی با وزن‌های زیر یک کیلوگرم
  • دستگاه‌های بسته‌بندی در وزن‌های بالاتر از یک کیلوگرم

که هر یک از این دستگاه‌ها بر اساس گنحایش تولید و شتاب بسته‌بندی در دقیقه به انواع گوناگونی تقسیم می‌گردند.

 

دستگاه توزین

بسته‌بندی میوه خشک در پاکت‌های سلفونی به کمک این دستگاه صورت می‌پذیرد. شیوه‌های مختلفی جهت وزن کردن محصولات به‌وسیله دستگاه‌ها وجود دارد اما دقیق ترین شیوه بهره‌گیری از دستگاه‌های توزین دار است. توزین بعنوان دستگاه بسته‌بندی میوه خشک و سایر مواد گرانولی در خطوط بسته‌بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حتما بخوانید:

دستگاه‌های بسته‌بندی قند شکسته

دستگاه شیرینگ (شیرینگ پک) چیست؟

 

دستگاه‌های بسته بندی توزین دار شامل:

دستگاه‌های بسته‌بندی تک توزین، دو توزین، چهار توزین، ده توزین، چهارده توزین) به منظور بسته‌بندی انواع مواد گرانولی، حبوبات، میوه و سبزی خشک، قند، خشکبار، نمک، شکر، برنج، چای، غلات، چیپس و پفک و پاپ کرن بشکل تمام خودکار از 20 گرم تا یک کیلوگرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه قادر به تولید بسته‌های (100-200-300-400-700-900و1000 گرمی) است.

جهت انجام پروسه بسته‌بندی در وزن‌های بالاتر از یک کیلو، دستگاه‌های کیسه یا کارتن پرکن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد با استفاده از این دستگاه قادر خواهید بود بسته‌بندی‌هایی با وزنه‌های (2-5-10-15-20-30-50) کیلوگرم تولید کنید. جهت پرکردن کیسه‌های حبوبات و برنج و… در این وزن‌ها مناسب است. لازم بذکر است که اغلب دستگاه‌های بسته‌بندی مجهز به سیستم PLC، تاچ اسکرین لمسی و منوی چهارزبانه هستند.

بسته‌بندی میوه خشک

دستگاه بسته بندی میوه خشک صنعتی

جهت بسته بندی میوه خشک صنعتی در مقادیر تولیدی بالا می‌بایست از دستگاه‌های بسته‌بندی توزین دار استفاده شود. دستگاه بسته‌بندی میوه خشک صنعتی بر پایه ارزش و اهمیت محصول قادر خواهد بود در مدل‌های دو توزین، چهار توزین، شش توزین و حتی بالاتر از آن طراحی و تولید شوند.

در نظر داشته باشید که هر چه شمار مراحل توزین افزایش یابد، شتاب بسته‌بندی دستگاه نیز افزایش پیدا خواهد کرد. یک نکتۀ جالب‌توجه این است که عمدتاً دستگاه‌های بسته‌بندی میوه خشک کاربردهای دیگری به جز بسته‌بندی میوه خشک نیز دارند و برخی اوقات می‌شود از آنها جهت بسته‌بندی سایر محصولات گرانولی مانند حبوبات، ادویه جات، قند و شکر، برنج، چای و غیره نیز بهره‌برد. در نتیجه بهتر است در هنگام سفارش دستگاه بسته‌بندی میوه خشک، نیم‌نگاهی نیز به پلن‌های آتی به منظور گسترش کسب و کار خود داشته باشید تا سرمایه گذاری شما از توجیه اقتصادی بالاتری برخوردار شود.

 

حتما بخوانید: صفر تا 100 خط تولید و بسته‌بندی حبوبات

 

دستگاه خانگی بسته‌بندی میوه خشک

اگر قصد راه‌اندازی یک کسب و کار خانگی در منزل خود یا کارگاه‌های کوچک تولیدی را دارید. قطعاً به دستگاه بسته‌بندی تولیدات خود نیز احتیاج خواهید داشت. این موضوع در مورد خشک کردن میوه جات نیز صادق است. شما بمنظور بسته‌بندی میوه‌های خشک شده در منزل قادر خواهید بود از دستگاه‌های بسته‌بندی ارزان قیمت استفاده کنید. تا بدین ترتیب قادر باشید محصولات تولیدی خود را در یک بسته‌بندی شیک و جذاب و البته با قیمت بالاتری به بازار عرضه کنید. در تکمیل پروسه تولید و بسته‌بندی میوه‌خشک احتیاج به دستگاه پرکن رومیزی، دستگاه دوخت و دستگاه وکیوم خانگی نیز پیدا خواهید کرد.

 

ظروف بسته‌بندی میوه خشک

دستگاه سیل به منظور بسته‌بندی میوه خشک، ظروف پلاستیکی یکبار مصرف در اشکال گوناگونی نظیر: گرد( دایره یا بیضی)، چهارگوش(مستطیل، مربع) مورد استفاده قرار می‌دهد. از مدل‌های مختلف دستگاه سیل می‌توان دستگاه سیل القایی و سیل حرارتی را نام برد.

 

مطلب مرتبط: صفر تا 100 خط تولید ظروف یکبار مصرف

 

جهت دریافت ماکزیمم بازدهی و خرید مناسب انواع مختلف دستگاه سیل می‌بایست شکل، ابعاد و جنس ظرف مربوطه را مد نظر قرار داد. این دستگاه افزون بر بسته‌بندی میوه خشک، سالاد الویه، مواد پروتئینی مانند سوسیس و کالباس، خیار شور و زیتون، مرغ و ماهی و غیره را بسته‌بندی کرد و جهت ماندگاری محصول تزریق گاز ازت صورت می‌گیرد. دستگاه سیل همان‌گونه که از نام آن مشخص است به شکل وکیوم عمل خواهد کرد و از انواع آن می‌توان دستگاه رومیزی و دستگاه کابینی را بر شمرد که تمایز آن با دستگاه سیل در تخلیه هوای درون ظرف است.

 

دستگاه سیل:

در اصل دستگاه سیل وکیوم با تخلیه‌ی هوای ظرف بسته بندی میوه خشک، کیفیت مواد درون بسته بندی و ماندگاری آن را حفظ خواهد کرد. و سبب تازه نگه داشتن رنگ، طعم و شکل آن می‌شود. در عین حال جهت افزایش ماندگاری چیپس میوه، از گازهای نگهدارنده نظیر co2 و n2 ازت استفاده خواهد شد. دستگاه سیل در صنایع غذایی، دارویی، شیمیایی، ماهی و میگو، رب سازی، شیر دوشی و غیره مورد بهره‌برداری واقع می‌شود.

 

مطالب مرتبط: دستگاه سیل چیست؟ کاربرد آن

 

دستگاه ساشه‌زن:

هرچند دستگاه ساشه‌زن با هدف بسته‌بندی مواد گرانولی، مایع و پودری بکار می‌رود. اما می‌توان جهت بسته‌بندی میوه خشک در وزن های کم نیز از آن استفاده کرد.

 

مطلب مرتبط: دستگاه ساشه‌زن چیست؟ کاربرد آن

 

دستگاه دوخت:

دستگاه دوخت جهت مواد خشکی نظیر حبوبات و خشکبار من جمله چیپس میوه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اساسا دستگاه دوخت پلاستیکی دستی، پدالی، ریلی و افقی به منظور انجام این کار بشکل خودکار و غیر خودکار طراحی و تولید شده‌اند. نوع دوخت در دستگاه دوخت پلاستیکی دستی با بدنه‌ای از متریال آلومینیوم، تک خط و در دستگاه‌های دوخت پلاستیک پدالی و ریلی بصورت 5 خط صورت میگیرد. متریال بدنه‌ی دستگاه دوخت پلاستیک پدالی از فولاد (آهن) و چدنی و دستگاه دوخت ریلی از فولاد رنگی و استیل ضد زنگ است.

 

پاکت بسته‌بندی میوه خشک

پاکت‌های بسته‌بندی میوه خشک با تنوع بالا در اشکال، ابعاد و رنگ‌ها در بازار موجود است که مشتریان را با سلیقه‌های متمایز جذب خود خواهد کرد. پاکت‌های بسته‌بندی هرچه از کیفیت مطلوب‌تری برخوردار باشند، محتوای محصول را به مدت طولانی‌تر از جنبه بهداشتی و تاریخ مصرف، حفظ خواهد کرد. عمدتاً از متریال‌های گوناگون مطابق با سلیقه‌ی تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کار که در حیطه صنایع گوناگون به کار مشغول هستند، انتخاب خواهند شد.

پاکت میوه خشک

ویژگی دستگاه بسته‌بندی میوه خشک:

  • دستگاه بسته‌بندی میوه خشک به شکل کاملاً اتوماتیک عمل می‌کند.
  • برق دستگاه بسته‌بندی میوه خشک تک فاز یا سه فاز می‌باشد.
  • بدنه و تجهیزات اصلی دستگاه بسته‌بندی میوه خشک از متریال استیل ضد زنگ است.
  • حالت سیستم تزریق گاز بر روی دستگاه بسته‌بندی میوه خشک وجود دارد.
  • امکان قراردادن پمپ وکیوم بر روی دستگاه بسته‌بندی میوه خشک موجود است.

 

حتما بخوانید: فرایند دستگاه بسته‌بندی چیپس

 

جمع بندی

همان گونه که حتماً تا کنون متوجه شدید، دستگاه‌های بسته‌بندی میوه خشک از اهمیت بسزایی در پروسه بسته‌بندی این قسم از محصولات برخوردار است و قادر خواهند بود ارزش افزوده و مزایای رقابتی خوبی جهت تولیدات شما به همراه داشته باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید. همچنین همین حالا میتوانید از طریق واتس‌اپ از مشاوره رایگان متخصصین ما بهره‌مند شوید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *