تجهیزات, خطوط تولید, صنایع غذایی

دستگاه های خط تولید لبنیات

دستگاه های خط تولید لبنیات

آشنایی با دستگاه های خط تولید لبنیات

دستگاه‌ های خط تولید لبنیات از جمله تجهیزاتی هستند که برای تهیه و تولید لبنیات مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها به منظور هرچه بیشتر بهداشتی بودن فرآیند تولید و حضور حداقلی نیروی انسانی در مراحل کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. چرا که محصولات لبنی از جمله مواد غذایی پرمصرف در جامعه به شمار میروند و تاثیر مستقیم بر سلامت جامعه دارند. از طرفی تنوع محصولات نیز در این حوزه بسیار وسیع و گسترده می‌باشد. به همین دلیل با تعدد دستگاه‌ها و تجهیزات کاربردی در این بخش مواجه هستیم.

مطالب مرتبط:

کاربرد دستگاه هموژنایزر

تعمیر و نگهداری دستگاه فنل میکسر

صفر تا 100 خط تولید شیر پاستوریزه

برای شناخت بهتر و کاربرد هر دستگاه در ابتدا به مراحل و فرایند تولید محصولات لبنی خواهیم پرداخت. و در هر بخش ماشین آلات مورد استفاده را بیان می‌کنیم. لازم به ذکر است که خط تولید محصولات لبنی علاوه بر تعدد محصولات و تعداد زیاد ماشین آلات و دستگاه‌ها از جمله خطوط تولید بسیار سودآور نیز می‌باشد.

گروه صنعتی سپیانی فعال در زمینه اتوماسیون صنعتی، اتوماسیون صنعتی زیمنس، اتوماسیون صنعتی plc، تعمیر و نگهداری (نت) و… از اینکه در ادامه این مقاله ما را همراهی می‌کنید سپاسگزار است.

دستگاه خط تولید لبنیات

صنعت شیر در ایران

برای اولین بار در سال 1326 هجری خورشیدی در تهران یک کارگاه تولید شیر پاستوریزه تاسیس شد. هدف اصلی از تاسیس این کارگاه تهیه شیر به صورت بهداشتی‌تر و عرضه‌ی آن به مردم شهر تهران بود. در ابتدا بعد از جدا کردن خامه‌ی شیر آن را درون دیگ‌های بزرگی جوشانده و بعد داخل بطری‌های مورد نظر ریخته و درب آن را با چوب پنبه محکم می‌کردند. بعدها در این کارگاه علاوه بر شیر ماست و پنیر هم تولید به بازار تهران عرضه شد. این در حالی است که امروزه در کشور چیزی در حدود 5.1 میلیون تن شیر در تمام کارخانه‌های لبنی تولید و به بازار کل کشور عرضه می‌شود.

حتما بخوانید:

قیمت خط تولید لبنیات

دستگاه بوگیر لبنیات چیست؟

کولینگ تاور یا برج خنک کننده چیست؟

صنایع شیر و فرآورده‌های آن

شیر یک ماده‌ی غذایی پر ارزش به شمار میرود. در تمام دنیا بر مصرف شیر و محصولات مشتق از آن تاکید فراوانی صورت می‌گیرد. اما در عین حال این ماده مغذی محل مناسبی برای رشد و تکثیر آلودگی‌ها و میکروب می‌باشد. بنابراین یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در تهیه‌ی محصولات لبنی بهداشت و سالم سازی آن به شمار می‌رود. در فرایند دوشیدن شیر و جمع آوری آن و سپس انتقال به کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید محصولات لبنی آلودگی‌هایی به شیر وارد می‌شود. به همین دلیل در ابتدا باید از تجهیزاتی و فرآیندهایی به منظور پاک سازی شیر از آلودگی‌ها و میکروب‌ها را به کار گرفت. دستگاه های خط تولید لبنیات این امکان را دارند که شیر را پاستوریزه و استریلیزه نمایند. فراورده‌های لبنی که طرفداران زیادی نیز دارند شامل:

  • شیر پاستوریزه
  • شیر استرلیزه
  • شیر کاکائو
  • انواع ماست
  • دوغ
  • خامه
  • انواع پنیر
  • کره
  • انواع بستنی
  • شیر خشک

میباشد. در ادامه تلاش می‌کنیم به صورت مختصر به فرآیند تولید و دستگاه‌های مورد نیاز هر یک از این محصولات لبنی بپردازیم.

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید پنیر اولیه

آشنایی با افزودنی های محصولات لبنی

تفاوت پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون چیست؟

خطوط تولید فرآورده های لبنی

خط تولید لبنیات1

1- واحد دریافت شیر

این بخش اولین بخشی است که در هر خط تولید محصولات لبنی باید قرار گیرد. در این قسمت شیر خام وارد کارخانه شده و سپس به شیر و خامه استاندارد و پاستوریزه شده تبدیل میشود. این قسمت خود از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود.

1-1 خط دریافت شیر:

در این قسمت شیر به محض ورود باید از کامیون‌های حمل شیر به تانکرهای مخصوص نگهداری شیر منتقل گردد. از آنجایی که هر نوع ایجاد تنش مکانیکی برای کیفیت و سلامت شیر مضر می‌باشد. روش تخلیه ثقلی نسبت به سایر شیوه ها ایمن تر خواهد بود.

1-2 پاستوریزه کردن شیر:

در این مرحله با اعمال یک پروسه‌ی حرارتی بر روی شیر تمام باسیل سل‌ها از بین می‌روند. در این مرحله به هیچ وجه بر طعم و یا کیفیت شیر اثر منفی ایجاد نمی‌شود. این کار از طریق دستگاهی با نام پاستوریزاتور که از انواع دستگاه های خط تولید لبنیات محسوب می‌شود انجام میگیرد. باسیل سل مقاوم ترین نوع میکروب در شیر محسوب می‌شود. به همین دلیل با از بین رفتن آن سایر انواع آلودگی‌های موجود در شیر مطمئنا از بین خواهند رفت.

مطلب مرتبط: تعمیر و نگهداری پاستوریزاتور

برای نابود کردن باسیل سل باید شیر برای مدت زمان 15 الی 20 دقیقه در دمای 72 الی 75 درجه ی سانتی‌گراد قرار داده شود. در شیر علاوه بر آن که میکروارگانیسم‌های بیماری زا وجود دارند شامل برخی از انواع میکروارگانیسم هایی هم است که بر طعم و مزه شیر و سایر فرآورده‌های آن اثر سوء می‌گذارد. به همین دلیل یکی دیگر از اهداف پاستوریزه کردن شیر از بین بردن این میکروارگانیسم‌ها است.

1-3 پاستوریزه کردن خامه:

شیر و خامه از نظر فرآیند پاستوریزه کردن بسیار مشابه می‌باشند. اما چون ویسکوزیته‌ی خامه نسبت به شیر بیشتر است دمای مورد نیاز برای پاستوریزه نمودن آن نیز بیشتر است. خامه به دمایی بین 80 الی 85 درجه‌ی سانتی گراد نیاز دارد البته تنها 10 ثانیه در این زمان قرار خواهد گرفت.

1-4 مخازن شیر پاستوریزه:

بعد از پاستوریزه کردن شیر آن را به مخازن استیل انتقال می‌دهند. یکی از ویژگی‌های این مخازن قابلیت ذخیره سازی شیر و خامه با درصد چربی های مختلف است. از این مخازن است که شیر و خامه برای تبدیل شدن به سایر فرآورده های لبنی و تزریق به سایر دستگاه های خط تولید لبنیات به دیگر واحدها ارسال می‌گردد. برای تعیین میزان شیر و خامه ی ارسالی سنسورهایی را روی خط ارسال نصب می‌کنند.

حتما بخوانید:

دستگاه شیر سردکن دست دوم

اتوماسیون یا هوشمند سازی گاوداری ها

مجوزهای لازم برای ساخت خط تولید صنعتی

2- واحد شستشو

در خط تولید محصولات لبنی مراحل زیر برای شستشوی تجهیزات و دستگاه های خط تولید لبنیات به کار می‌روند:

  • پروسه آبکشی برای بازه‌ی زمانی 10 دقیقه
  • پروسه شستشو با سود 1.5 درصد در دمای 75 درجه ی سانتی‌گراد و بازه زمانی 30 دقیقه
  • پروسه آبکشی برای بازه‌ی زمانی 5 دقیقه
  • پروسه شستشو با اسید 1 درصد در دمای 70 درجه ی سانتی گراد و برای بازه‌ی زمانی 20 دقیقه
  • پروسه آبکشی در بازه‌ی زمانی 5 دقیقه

این مراحل در اغلب اوقات در ابتدای ساعات کاری انجام می‌شود.

تجهیزات لبنیات3

حتما بخوانید:

دستگاه CIP  چیست؟ کاربرد آن

قیمت دستگاه های تولید لبنیات سنتی

سوالات متداول راه اندازی خط تولید لبنیات

انواع شستشو در صنعت لبنیات کدام است؟

1- شستشوی دستی باز

2- شستشوی درجا

3- سیستم‌های کاملا اتوماتیک شستشو

گروه صنعتی سپیانی پیشرو در ارائه و عرضه‌ی انواع اتوماسیون صنعتی ارائه دهنده‌ی کلیه دستگاه های خط تولید لبنیات در کنار شما است تا بهترین تجهیزات را با کیفیت عالی و قیمت منصفانه دریافت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص همین الان با مشاورین گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید.

حتما بخوانید:

خط تولید لبنیات نیمه صنعتی

روش های پاستوریزه کردن (پاستوریزاسیون) شیر

3- شیر UHT

اعمال عملیات حرارتی به منظور تولید محصول لبنی با ماندگاری بالاتر را استریلیزاسیون گویند. طی این فرایند همه‌ی میکروارگانیسم‌ها و البته آنزیم‌هایی که به حرارت مقاومت نشان می‌دهند به صورت غیر فعال در خواهند آمد.

مطلب مرتبط: آشنایی با دستگاه ماست بندی

4- ماست

با انعقاد سازی شیر سالم شده ماست به وجود می‌آید. در تولید ماست از تخمیر لاکتیکی استفاده می‌شود.

4-1 مراحل تولید ماست:

اختلاط:

چون ماست از ترکیب مواد مختلفی در فاز های مایع و جامد تشکیل می‌شود. به همین دلیل مخلوط کردن آنها با هم از اهمیت زیادی برخوردار است. به این هدف از تجهیزی به نام تانک اختلاط بهره گرفته می‌شود.

پاستوریزاسیون:

شیر را از تانک‌ها به پاستوریزاتورهای موجود در خط تولید پمپ می‌کنند. و در این بخش پروسه‌ی حرارتی روی شیر فرایند آغاز به کار می‌کند.

بسته بندی:

این مرحله به نوع ماست تولید شده که معمولی باشد یا همزده تفاوت هایی دارد.

5- دوغ

دوغ را به دو روش می‌توان تولید نمود. مستقیما از شیر و یا بعد از تولید ماست از آن دوغ تهیه شود. در این بخش از تانک تخمیر استفاده می‌شود. و سپس به واحد پاستور برای پخت منتقل می‌گردد.

6- بستنی

ابتدا کلیه مواد مورد نیاز برای تولید بستنی که شامل شیر و خامه و سایر ترکیبات است به درون تانک هایی با فر منتقل می‌شوند. این تانک ها نیز جزو دستگاه های خط تولید لبنیات به شمار می‌روند. تانک اختلاط و تانک همزن نیز در این بخش کاربرد زیادی دارد. در انتها محصول نهایی برای فریز شدن و در نهایت بسته‌بندی به سمت فریزرها و تجهیزات بسته‌بندی منتقل می‌گردد.

تجهیزات لبنیات2

مطالب مرتبط:

صفر تا صد خط تولید بستنی

تجهیزات آزمایشگاه صنایع غذایی

دستگاه های بستنی ساز صنعتی

تجهیزات و دستگاه های خط تولید لبنیات

خط تولیدات لبنیات که به صورت کاملا اتوماتیک طراحی و راه اندازی شده باشند از مزیت های فراوانی برخوردار هستند که در ادامه به بیان این مزایا نیز می‌پردازیم. یکی از این مزیت‌ها سهولت و البته بهداشت و سلامت بیشتر فرآورده‌ها می‌باشد. این تجهیزات مورد استفاده در خط تولید لبنیات شامل:

  • پرکن اتوماتیک
  • پمپ سانتریفیوژ
  • خامه‌گیر یا سپراتور
  • دستگاه استریلیزاسیون
  • یونیت‌های کامل جهت دریافت نمودن شیر
  • پاستوریزاتور و بخش‌های تصفیه
  • دستگاه‌های فرآوری و به عمل آوردن
  • ماشین آلات مربوط به بسته‌بندی

می‌باشد.

مطالب مرتبط:

انواع دستگاه میکسر صنعتی

اصول مهم بسته بندی محصولات

سپراتور (separator) چیست؟ کاربرد آن

مزایای تجهیز کردن خط تولید لبنیات

این تجهیزات سرعت و عملکرد سیستم را افزایش می‌دهد. و در نتیجه راندمان کاری بالا رفته و میزان سودآوری نهایی نیز به نسبت آن زیاد می‌شود. از دیگر مزیت‌های استفاده از دستگاه های خط تولید لبنیات می‌توان به:

  • تجهیز بودن آن به سیستم کنترل PLC
  • بازگشت سریع سرمایه اولیه
  • برآورد شدن تمام نیازهای مربوط به خط تولید
  • تمام اتوماتیک بودن خط و کمترین میزان استفاده از نیروی انسانی
  • ظرفیت‌های مختلف و متناسب با هر خط تولید در دستگاه‌ها
  • تولید تمام انواع محصولات لبنی از ماست و شیر تا بستنی

اشاره نمود.

حتما بخوانید:

طرح توجیهی خط تولید لبنیات سنتی

آشنایی با انواع سپراتور (separator)

پی ال سی (PLC) چیست؟ کاربرد آن

در این راستا در صورت تمایل به داشتن یک خط تولید تمام اتوماتیک برای محصولات لبنی میتوان با مشاوران گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید. مهندسین و مشاورین این گروه خوشنام و با سابقه به شما در انتخاب‌های درست و دقیق کمک خواهند کرد. از دیگر خدمات ارائه شده در گروه صنعتی سپیانی می‌توان به مواردی همچون:

  • اتوماسیون های صنعتی زیمنس
  • اتوماسیون های صنعتی PLC
  • تجهیزات مرتبط با برق صنعتی
  • مشاوره و راه اندازی خط تولید

اشاره کرد. وب سایت sepyanico.com را به خاطر بسپارید!

تجهیزات لبنیات3

حتما بخوانید:

انواع دستگاه کره‌گیر صنعتی

انواع دستگاه خامه‌گیر صنعتی

راه اندازی انواع خطوط تولید صنعتی

طراحی خط تولید لبنیات

از آن جایی که خطوط تولید محصولات لبنی یک مجموعه ی منسجم و یکپارچه به شمار می‌روند. لازم است تا برنامه ریزی‌ها و طراحی‌های مربوط به خطوط تولید نیز این یک دستی را در نظر بگیرد. چرا که به همه‌ی ماشین آلات و امکانات فنی در این فرآیندها نیاز است. در این پروسه دریافت و کنترل شیر خام در ابتدا قرار دارد و سپس استاندار سازی آن باید انجام گیرد. در مرحله بعد محصولات مختلفی که با توجه به دستگاه های خط تولید لبنیات قابل تهیه و تولید هستند تهیه شده دو در آخرین مرحله از کار بسته‌بندی صورت می‌گیرد.

با پیشرفت های تکنولوژی خطوط جدید به کار رفته در کارخانه‌های تولید محصولات لبنی به شیوه‌ای مهندسی و طراحی شده اند که تمام موازین و استانداردهای لازم در آن اجرا شده و از طرفی ایمنی و کارایی بسیار بالاتری نسبت به انواع پیشین نیز داشته باشد. این دستاوردهای جدید از طریق ارتقا یافتن میزان اتوماسیون در خط تولید ممکن شده است. به این شیوه خطای انسانی و همچنین میزان مصرف انرژی به طور چشمگیری کاسته می‌گردد. به علاوه پساب کمتری نیز تولید شده و سازگاری بیشتری با حوزه‌ی محیط زیست وجود دارد.

 

خرید انواع ابزاردقیق، پنوماتیک، هیدرولیک، برق صنعتی و… از فروشگاه DRPLC

 

حتما بخوانید:

اتوماسیون خطوط تولید لبنیات

فرمول (فرمولاسیون) تولید ماست

روش های کنترل کیفیت (کنترل کیفی) شیر

کلام آخر

خطوط تولید لبنیات امروزه با توجه به پیشرفت‌های علم و تکنولوژی دست خوش تغییرات مثبت زیادی شده‌اند. دستگاه های خط تولید لبنیات به کمک آمده‌اند تا هم سرعت تولید محصولات را بالا تر ببرند و هم کیفیت نهایی آنها را افزایش دهند. این تجهیزات برای هر میزان از ظرفیت تولیدی مورد نظر قابل تنظیم و طراحی است. با توجه به گستردگی این خطوط اتوماسیون های صنعتی میتوانند کمک بسیار زیادی در بهبود همه جانبه ی فرایند کار بنمایند. میزان بالای مصرف انواع فرآورده‌های لبنی موجب شده است تا سودآوری این صنعت نیز بسیار بالا باشد. بنابراین استفاده از تجهیزات مدرن در مدت کوتاهی منجر به افزایش بیشتر تولیدات نیز می‌گردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید فرم درخواست مشاوره را کامل نمایید تا تکنسین‌های ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند. همچنین میتوانید از طریق واتس‌اپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *