تجهیزات, تعمیر و نگهداری

دستگاه پرکن مایعات چیست + تعمیر و نگهداری

دستگاه پرکن مایعات

دستگاه پرکن مایعات و تعمیر و نگهداری آن

در صنعت بسته‌بندی، دستگاه پرکن مایعات عمدتاً برای بسته‌بندی مواد غذایی و نوشیدنی استفاده می‌شود. با این حال، آنها همچنین ممکن است برای کالاهای مختلف دیگر استفاده شوند. دستگاه پرکن مایعات بسته به محصول ممکن است برای پر کردن یک بطری یا یک کیسه استفاده شود. دو دستگاه پرکننده مهم در صنایع غذایی یا نوشیدنی استفاده می‌شود: دستگاه پرکننده مایع و دستگاه پرکننده خمیر. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا اطلاعات لازم را در مورد دستگاه پرکن مایعات کسب کنید.

پر کن

مطالب مرتبط:

دستگاه پرکن شیر

معرفی انواع دستگاه های پرکن

دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک چیست؟

 

اهمیت دستگاه پرکن مایعات در خط مونتاژ:

دستگاه پرکن مایعات در بخش نوشیدنی، تجهیزاتی هستند که سهم قابل توجهی در خط تولید دارند. این دستگاه‌های پرکننده ممکن است برای نوشیدنی‌های مختلف بطری، از آب و آب میوه گرفته تا آبجو استفاده شوند. آنها می‌توانند بدلیل ویژگی‌های زیادشان هزینه‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

پر کردن ظروف با دست ممکن است منجر به اختلاف در مقدار مواد داخل آن شود. وقتی نوبت به بطری‌سازی می‌شود، مقدار باید دقیق باشد زیرا هنگام تحویل کالا نباید مایع تا لبه پر شود. تجهیزات اندازه‌گیری ممکن است کمک کند، اما استفاده از آنها ممکن است سرعت تولید را کمتر کند.

دستگاه های پرکننده مایعات می‌توانند تضمین کنند که هر بطری با همان مقدار محصول پر می‌شود و اینکار بدون اشتباه انجام می‌شود. آنها در چرخه ای عمل می‌کنند که در آن هر محصول بسته به حجم، وزن، سطح و سایر داده‌های ورودی توزیع می‌شود. بیش از یک سیستم تولید دستی، دستگاه‌های پرکن می‌توانند چندین ظروف را بطری کنند. سرعت آنها ممکن است با ویسکوزیته مایع، سرهای پرکننده مایع قابل اعتماد دستگاه و تنظیمات سرعت خاصی که اپراتور استفاده می‌کند متفاوت باشد. با میانگین شانزده سری پر کننده، یک دستگاه پرکن مایعات می‌تواند با ظرفیت پر کردن هزاران بطری در روز هر دو ثانیه یک بطری را پردازش کند.

اگرچه ممکن است در نگاه اول به نظر برسد که استفاده از پرکننده‌های مایع صنعتی دشوار است، اما این محصولات روش‌های عملیاتی را ارائه می‌دهند که ممکن است با تجربه آموخته و تسلط پیدا کنند. در چندین دستگاه پرکن بطری، تنها تغییرات جزئی برای رفتن از یک بطری به بطری دیگر مورد نیاز است. زمان نمایه سازی، زمان پر شدن و سرعت پمپ تنها تعدادی از گزینه‌های موجود برای دستگاه پرکن هستند.

استفاده از دستگاه پرکن مایعات در صنعت:

از آنجایی که آنها بگونه‌ای ساخته شده‌اند که برای تولید طولانی‌تر بدون فرسودگی دوام بیاورند، دستگاه‌های پرکن صنعتی برای دوام طراحی شده‌اند. این یک راه عالی برای تضمین این است که شرکت شما می‌تواند برای مدت طولانی تری به فعالیت خود ادامه دهد. نگهداری روزانه کافی و تعدادی کمک کننده ممکن است به شما در صرفه‌جویی در هزینه‌های مرتبط با زمان و انرژی کمک کند.

محصولات دستگاه های پرکن در یک نوع ظرف بسته‌بندی می‌شوند، اما دستگاه نیز باید به همان روش وصل شود. هنگامی که این تنظیمات دستگاه تغییر می‌کند، می‌توان هر محصول را بدون توجه به اندازه‌گیری، در هر مقدار مورد نیاز پر کرد. این ویژگی توقعات شرکت‌های صنعتی که خطوط تولیدی متعددی دارند و به دنبال این انعطاف‌پذیری برای پر کردن مایعات غلیظ و نازک هستند را برآورده می‌کنند.

دستگاه پرکن مایعات ممکن است با توسعه شرکت بدون نیاز به تعویض تجهیزات به روز شود. برای اکثر دستگاه‌های پرکن صنعتی، تعداد سری‌های پرکننده بین چهار تا شش است. می‌توانید این مقدار را به تدریج افزایش دهید. برخی از مدل‌ها قادر به استفاده از بیش از شانزده سری پر کننده خواهند بود.

انواع پرکن مایعات

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید خامه صبحانه

صفر تا 100 خط تولید آب معدنی و آبمیوه

 

انواع دستگاه پرکن مایعات:

نوع دستگاه پرکننده مایعات که تصمیم به خرید آن دارید در نهایت به کسب و کار شما بستگی دارد. ابتدا باید در نظر بگیرید که بطور کلی چند ظرف تولید می‌کنید، با چه نوع مایعی کار می‌کنید و چقدر سریع به آن نیاز دارید. واضح است که دستگاه‌های مختلف مایعات مختلفی را پر می‌کنند. علاوه بر این، این دستگاه‌ها از نظر سطح اتوماسیون و نحوه کار با آنها نیز متفاوت است. با در نظر گرفتن تمام این موارد، باید در مسیر درستی باشید تا دستگاهی را انتخاب کنید که برای شما و کسب و کار شما بهترین کار را دارد. اکنون، در اینجا انواع مختلف دستگاه پرکن مایعات را معرفی می‌کنیم.

دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک:

دستگاه‌های پرکن مایعات اتوماتیک یک انتخاب عالی است که مطمئناً کسب و کار شما را به سطح تولید بالاتری می‌رساند. در برخی موارد، صرف نظر از اینکه آن را برنامه‌ریزی کرده باشید یا نه، ارتقا به دستگاه پرکن مایع اتوماتیک ضروری خواهد بود. دستگاه‌های پرکن اتوماتیک مایع مجهز به سیستم نوار نقاله‌هایی هستند که ظروف را به محل مورد نظر منتقل می‌کند. این دستگاه‌ها به تنهایی و بدون نیاز به نظارت انسان عمل می‌کنند. آنها ظروف را سازماندهی می‌کنند، آنها را در امتداد قسمت پر کردن هدایت می‌کنند، آنها را پر می‌کنند و در آخر آنها را می‌فرستند تا درپوش و برچسب گذاری شوند. دستگاه‌های مایع اتوماتیک می‌توانند بدون هیچ مشکلی تا 100 ظرف در دقیقه تولید کنند.

دستگاه پرکن مایعات نیمه اتوماتیک:

در مقایسه با همتای اتوماتیک خود، دستگاه‌های پرکن مایعات نیمه اتوماتیک ممکن است به این سرعت نباشند، اما مطمئناً در مواردی که دستگاه های اتوماتیک در دسترس نیستند، کاربرد دارند. دستگاه های پرکن نیمه اتوماتیک مطمئناً بهره‌وری شما را افزایش می‌دهند. آنها همچنین مقرون بصرفه تر و در برخی شرایط ایمن تر از اتوماتیک هستند. با این حال، دستگاه های نیمه اتوماتیک قطعا در مقایسه با دستگاه های اتوماتیک بسیار کندتر هستند، زیرا آنها فقط می‌توانند 35 ظرف در دقیقه تولید کنند.

دستگاه پرکن مایعات دستی:

این ابتدایی ترین دستگاه موجود است. آنها برای مشاغل کوچکتر که سطح بهره وری آنچنان بالا نیست عالی هستند. در مقایسه با دستگاه های پرکن مایع اتوماتیک و نیمه اتوماتیک، دستگاه دستی برای کار کردن نیازی به برق ندارد. این بدان معنی است که کل فرآیند باید با دست انجام شود. علاوه بر این، دستگاه های پرکننده مایع دستی نیز به جای دو دستگاه دیگر در مواقعی که شرایط ایجاب می‌کند استفاده می‌شود. بعنوان مثال، در مکانی که برق در دسترس نیست یا ثابت می‌شود که خطر بزرگی است، یک دستگاه دستی ضروری است. در نهایت، همانطور که احتمالاً می‌توانید حدس بزنید، یک دستگاه دستی کندترین دستگاه در بین سه دستگاه است زیرا فقط 15 ظرف در دقیقه پر می‌کند.

 

دستگاه پرکن مایعات چگونه کار می‌کند؟

سیستم‌های پرکننده استاندارد یا دارای نوار نقاله‌ای هستند که همزمان چندین محصول را زیر نازل‌های پرکننده تغذیه می‌کند که در حین پر شدن بطری‌ها متوقف می‌شوند، یا یک چرخ ستاره‌ای که یک محصول را در یک زمان زیر نازل‌های پرکننده تغذیه می‌کند، اما بطری‌ها بطور مداوم در حال حرکت هستند.

هنگامی که بطری‌ها در جای خود قرار گرفتند، از سیلندرهای حجمی مبتنی بر سروو برای پر کردن مقدار مایع انتخاب شده در بطری‌ها، شیشه‌ها یا ظروف استفاده می‌شود. سیستم‌های پرکننده بسته به نیازهای تولید در قالب‌های مختلف سر موجود است.

دستگاه‌های پرکن همگی پرکننده‌های ورودی گردنی هستند؛ این بدان معناست که آنها محصول را با رفتن به گردن ظرف، ریختن مایع در داخل و سپس بیرون آمدن دوباره توزیع می‌کنند. این باعث کاهش اتلاف می‌شود. همچنین نازل‌هایی ارائه می‌شود که می‌توانند بطری را از پایین به بالا پر کنند تا مایع شما از ظرف خارج نشود.

 

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید ماست

دستگاه های خط تولید آب معدنی

اهمیت تعمیر و نگهداری خطوط تولید لبنیات

 

تعمیر و نگهداری دستگاه پرکن مایعات:

تعمیر و نگهداری دستگاه‌های پرکن مایعات شامل موارد زیر است:

  • رطوبت جداکننده آب است و هوا باید مرتباً ساطع شود.
  • اطمینان حاصل کنید که یک سوم فنجان روغن موتور به طور مداوم به روغن اضافه می‌شود.
  • فیلتر جداکننده آب و هوا باید به طور مرتب تمیز شود.
  • اطمینان حاصل کنید که به طور مرتب حلقه‌های آب بند ساینده روی پیستون‌ها را برای تغذیه و همچنین زیر سیلندر برای تخلیه تعویض کنید.
  • مواد پرکننده نباید با مواد دیگر مخلوط شوند زیرا ممکن است منجر به عدم دقت در حجم پر شدن و آسیب به دستگاه شود.
  • به منظور روشن و تمیز نگه داشتن سطح فولاد ضد زنگ دستگاه پرکن مایعات، از استفاده از ابزار تیز یا لبه سخت برای خراش دادن سطح دستگاه خودداری کنید.
  • اگر سطح آلوده است، آن را با الکل پاک کنید.

خرید تجهیزات برای شرکت شما ممکن است در ابتدا گران باشد. با این حال، بمحض اینکه تولید شروع به افزایش سرعت کند، بازگشت سرمایه خود را مشاهده خواهید کرد. اگر می‌خواهید یک خط مونتاژ مولد داشته باشید، باید تجهیزات باکیفیتی تهیه کنید که برای مدت طولانی دوام بیاورند و کارآمد باشند.

نت دستگاه پر کن

عیب یابی اولیه برای دستگاه پرکن مایعات:

دستگاه های پرکننده مایعات یکی از محبوب‌ترین تجهیزات بسته‌بندی هستند. بطور معمول، یک توضیح ساده و یک راه حل سریع برای مشکلاتی که با پرکن های مایعات ایجاد می‌شود وجود دارد.

سطح را پر نمی‌کند!

با توجه به اینکه پرکننده مایعات برای پر کردن هر بطری تا یک سطح خاص ساخته شده است، چرخه‌هایی که به این هدف نمی‌رسند می‌توانند بسرعت برای یک خط بسته‌بندی خسته کننده شوند. خوشبختانه، زمانی که دستگاه تا سطح پر نمی‌شود برخی از تنظیمات بسیار ساده تقریباً همیشه مشکل را اصلاح می‌کنند.

برای شروع بسته‌بندی باید همیشه خود دستگاه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در سطح تولید قرار دارد. اگر پرکننده بطری تراز نباشد، این خطر وجود دارد که خود پرکننده‌ها هم تراز نباشند. اگرچه به اندازه برخی از راه‌حل‌های آینده رایج نیست، اما در مواردی که تجهیزات به تازگی جابجا شده، اصلاح شده یا فقط تعمیر و نگهداری انجام شده است، دستگاهی که تراز نیست مقصر بوده است.

در همین راستا، هنگامی که تغییر از یک بطری به بطری دیگر در یک خط بسته‌بندی اتفاق می‌افتد، گاهی اوقات فاصله‌های روی هر نازل نیز باید به عنوان بخشی از تغییر تعویض شوند. همیشه ایده خوبی است که هنگام ناهمواری سطوح، اطمینان حاصل شود که فاصله‌دهنده‌های صحیحی روی هر نازل وجود دارد. بررسی سریع زمان‌های پر شدن نیز ممکن است مشکل را اصلاح کند، به‌ویژه زمانی که به یک ظرف بزرگ‌تر منتقل می‌شوید.

اگر زمان‌های پر شدن تنظیم نشود، ممکن است زمان سرریز کافی برای پر شدن سطح وجود نداشته باشد. در نهایت، اپراتورها باید یک بازرسی بصری از نازل‌ها و لوله‌ها انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که هیچ نشتی یا انسدادی وجود ندارد که بر جریان مایع تأثیر بگذارد.

سری کار نمی‌کند!

مشکل دیگری که هر از گاهی در دستگاه پرکن مایعات به وجود می‌آید، سری آن است که بنا به دلایلی بالا یا پایین نمی‌آید. در حالی که این می‌تواند یک مشکل مکانیکی باشد، اما راه حل بیشتر در یکی از دو حوزه دیگر نهفته است. خطوط هوایی که سری را کنترل می‌کنند ممکن است معمولاً پس از تغییر، جابجایی یا تعمیر دچار نشتی یا حتی قطع شوند. تمام خطوط هوایی و همچنین کمپرسور هوا را بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه اتصالات ایمن هستند و هوای فشرده به دستگاه می‌رسد.

هنگام کار با پرکننده خودکار بطری، اپراتورها همچنین باید صفحه لمسی PLC را برای تنظیمات صحیح بررسی کنند. صفحه‌های تنظیم دستی و پرکننده اغلب شامل کنترل‌هایی برای سری هستند و معمولاً باید روی روشن یا خودکار تنظیم شوند. اگر تنظیمات درست نباشند به عنوان مثال، شیرجه سر روی موقعیت شیرجه یا پایین برای تغییر تنظیم شده است دستگاه بدرستی کار نخواهد کرد. در این موارد، اپراتور فقط باید یک دکمه را لمس کند تا به تنظیمات صحیح برسد و دوباره تولید را شروع کند.

فوم اضافی در بطری‌ها وجود دارد!

در نهایت، پرکن‌های مایعات اغلب بهترین راه حل برای محصولاتی هستند که کف می‌کنند. پرکن‌های مایعات به کنترل کف کمک می‌کند و در عین حال امکان پر شدن سطح در هر بطری را فراهم می‌کند. گاه به گاه، بسته‌بندی‌ها با وضعیتی مواجه می‌شوند که حتی پس از تکمیل چرخه پر شدن، کف در بطری‌ها باقی می‌ماند.

اغلب اوقات، این نیز با یکی از دو راه حل قابل اصلاح است. اول، ممکن است یک افزایش ساده در زمان پر شدن لازم باشد تا کف از بطری‌ها سرریز شود. بسته‌بندی‌ها باید ابتدا کمی افزایش زمان پر شدن را امتحان کنند تا ببینند آیا این مشکل را اصلاح می‌کند یا خیر. در غیر این صورت، اپراتورهای پرکننده مایعات ممکن است بخواهند دوباره جداکننده‌ها را بررسی کنند تا مطمئن شوند که نازل‌ها به عمق صحیح یا دلخواه در ظروف برخورد می‌کنند و همچنین سطح پر شدن نهایی در بطری را بررسی می‌کنند.

 

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید دوغ

طراحی و راه‌اندازی خطوط تولید لبنیات

تعمیر و نگهداری خط تولید شیر طعم دار

 

جمع بندی:

بطور خلاصه، نگهداری صحیح دستگاه های پرکن، کارایی عملکرد آنها را افزایش می‌دهد و ایمنی مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که در طول فرآیند پر می‌شوند را تضمین می‌کند. به عبارت دیگر، اگر بتوانید گسترش شرکت خود را پیش بینی کنید، ابتکار عمل برای خرید این تجهیزات شما را یک قدم به موفقیت نزدیکتر می‌کند.

چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با دستگاه پرکن مایعات دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش فروشگاه و لبنیات ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *