تجهیزات

دوربین حرارتی چیست؟ کاربرد آن

دوربین حرارتی چیست

آشنایی با دوربین حرارتی و کاربرد آن

دوربین حرارتی که با نام دوربین ترموویژن نیز شناحته میشود. در دنیا کاربردهای مختلفی دارند که یکی از مهم‌ترین آنها نوع مدار بسته آن میباشد که در مکان‌های مختلف با اهداف مختلفی بکار برده میشوند. دوربین‌های حرارتی، بر خلاف دیگر دوربین‌ها، برای تشخیص و دیدن اجسام، از گرما استفاده می‌کند. این دوربین‌ها برای دیدن به نور مرئی نیاز ندارد و گرمای اجسام و افراد را می‌بینند. از این رو قادرند در تاریکی مطلق هم، انسان‌ها و اجسام دیگر را بدرستی شناسایی کنند. اگر میخواهید بیشتر با دوربین حرارتی آشنا شوید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

حتما بخوانید:

ترموگراف چیست؟ کاربرد آن

آشنایی با انواع مختلف پروژکتور

 

آنچه خواهید خواند:

  • دوربین حراتی چیست؟
  • کاربرد دوربین حرارتی چیست؟
  • دوربین‌های حرارتی چگونه کار می‌کنند؟
  • مزایای دوربین حرارتی چیست؟
  • معایب دوربین حرارتی چیست؟

دوربین حرارتی

دوربین حراتی چیست؟

با روی کار آمدن دوربین‌های حرارتی ابعاد کاملاً جدیدی از نظارت امنیتی ارائه شد. دوربین حرارتی دستگاه‌ الکترونیکی پیشرفته‌ای است که معمولاً دارای یک نمایشگر میباشد. و در این نمایشگر میتوان تفاوت‌های انرژی گرمایی محیط و اجسام و افراد را بصورت بصری مشاهده کرد.

تکنولوژی مهم و کاربردی در این دوربین‌ها، استفاده از نوعی حسگر حساس به گرما است. این حسگر به نوع خاصی از لنز دوربین متصل میشود. و از آن میتوان در کنار تکنولوژی‌های ضبط و نمایش تصویر سازگار استفاده کرد. میتوان از این دوربین مداربسته با سیستم‌های امنیتی IP و آنالوگ هم استفاده کرد. تکنولوژی دوربین‌های حرارتی بگونه‌ای است که با هر دو درگاه آنالوگ و Ip کار می‌کنند. از همین رو آنها را یک مورد افزودنی مناسب برای سیستم امنیتی میباشند. دوربین های حرارتی با تشخیص نور مرئی و امواج قابل دید برای انسان عمل نمی‌کنند. بلکه خوب است بدانید جسمی که گرم می ‌شود از خودش نور مادون قرمز تابش می‌کند. دوربین‌های حرارتی می ‌توانند امواج مادون قرمز را دریافت و مشاهده کنند.

 

حتما بخوانید:

بانک خازنی چیست؟ کاربرد آن

مدارهای پرکاربرد در برق صنعتی

 

کاربرد دوربین حرارتی چیست؟

احتمالاً در فیلم‌های سینمایی سربازانی را دیده‌اید که از پشت دیوارها، یا در تاریکی مطلق افراد حاضر در یک اتاق را می‌بینند. در فیلمها روی تفنگ‌‌ها یا عینک سربازان، تکنولوژی پیچیده‌‌ای تعبیه شده که این امکان را به آنها می‌دهد. تصاویری که با این تکنولوژی دیده میشود معمولاً محو و شبحی شکل به رنگ قرمز و نارنجی در زمینه‌‌ای آبی دیده می شود. آن تکنولوژی پیچیده همان دوربین حرارتی است.

اما کاربرد دوربین حرارتی یا همان دوربین‌ های ترموویژن به کاربردهای نظامی ختم نمیشود و کاربرد های صنعتی و امنیتی نیز دارند. امروزه انواع دوربین‌های حرارتی در کشور‌های مختلف با اهداف مختلفی اعم از کاملاً صنعتی با کاربرد خاص و دوربین‌‌هایی با طراحی‌‌های کاربر پسند برای عموم مردم تولید و عرضه میشوند. یکی از انواع دوبین های پرکاربرد دوربین‌‌های حرارتی شکاری هستند. که در بازار‌های هدف بسیار موفق جلوه داده است. دوربین حرارتی شکاری در صنایع نظامی و تفنگ ‌های شکاری و دوربین هایی برای مستند سازی بکار می‌رود.

در واقع همه دوربین های حرارتی با توجه به خصوصیات و مشخصاتشان کاربردهایی مرتبط با ردیابی و تشخیص دارند. کاربری این دوربین‌ها عمدتا در محل هایی است که از نظر امنیتی حساسیت بالایی دارند. این دوربین به کاربران اجازه میدهد تا اطلاعات حرارتی محیط اطراف خود را حتی در تاریکی مطلق دریافت کند.

از دیگر کاربردهای دوربین‌های حرارتی کاربرد‌های مهندسی است. که معمولاً برای تشخیص نشت حرارتی در ساختمان‌ها و تاسیسات استفاده می‌شوند.

از دیگر کاربردهای دوربین‌های حرارتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوربین‌های حرارتی مورد استفاده در پهپاد‌ها
  • دوربین‌های حرارتی آتش‌یاب
  • دوربین حرارتی قابل استفاده در شناور‌ها و زیردریایی‌ها
  • دوربین حرارتی موبایل

کاربرد دوربین حرارتی

دوربین‌های حرارتی چگونه کار می‌کنند؟

بطور کلی تصویر برداری حرارتی بر مبنای مشاهده و تشخیص گرمای ساطع شده از اجسام مختلف کار میکند. یکی از راه‌های انتقال حرارت و تعادل دمایی ساطع کردن دما به شکل امواج مادون قرمز است. به نوعی همه اشیاء از خود اشعه‌های مادون قرمز ساطع می‌کنند. دوربین های حرارتی میتوانند بر حسب دمای اشیای موجود در کادر خود، آنها را ثبت کرده و تشخیص دهند. دوربین‌های حرارتی هر دما را با رنگ مخصوصی نمایش میدهند. معمولا اشیاء با دماهای پایین‌تر(سردتر) با رنگ‌هایی مثل آبی، بنفش و سبز مشخص میشوند. این در حالی‌ست که دماهای بالاتر و اجسام گرم‌تر با رنگ‌هایی مانند قرمز، نارنجی یا زرد مشخص میشوند.

در نتیجه هر چه یک شیء گرم تر باشد، اشعه‌های مادون قرمز ساطع شده از آن هم بیشتر میباشد. وظیفه دوربین‌های حرارتی این است که این تابش‌ها را تشخیص دهد و ضبط کند. و سپس آنها را به تصاویری تبدیل می‌کنند که برای چشمان انسان نیز قابل دیدن باشد.

درون دوربین های حرارتی به ازای هر پیکسل یک عدد دستگاه اندازه‌گیری کوچک به نام میکروبلومتر وجود دارد. میکروبلومترها از داخل دوربین دما را ثبت می‌کند و به هر پیکسل یک رنگ مناسب اختصاص میدهد. به همین دلیل است که بیشتر دوربین های حرارتی نسبت به تلویزیون‌ها و صفحه نمایش‌های مدرن دارای رزولوشن بسیار اندکی هستند. بهترین دوربین های حرارتی موجود در بازار رزولوشنی در حدود ۶۴۰x480 دارند.

دوربین

حتما بخوانید:

کاربرد سنسورهای نوری چیست؟

یو پی اس (UPS) چیست؟ کاربرد آن

 

مزایای دوربین حرارتی

برای دیدن به نور مرئی نیاز ندارد:

همانطور که گفتیم دوربین های حرارتی بجای نور از گرما برای تشخیص استفاده می‌کنند. فناوری دوربین حرارتی این امکان را به کاربر می‌دهند که بدون توجه به سطح نور و روشنایی، جسم متحرک را تشخیص دهد.

میتوان با اتصال به اینترنت امن، به دوربین ‌های حرارتی دسترسی داشت:

کاربران میتوانند با استفاده از اینترنت امن محیط را رصد کنند حتی اگر خارج از آن محیط باشند. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌‌های دوربین‌‌های حرارتی این است که حتی تصویر افراد را می‌توانند به خوبی ثبت کنند. در نتیجه تشخیص مجرم و سارق و جسم تحت رصد به آسانی هرچه تمام تر انجام می‌گیرد.

از لنز دوربین های حرارتی چیزی پنهان نمیشود:

این دوربین، حتی فرد پنهان شده در اطراف درختان یا بوته‌ها را تشخیص می‌دهد. زیرا حرارت بدن افراد با درخت و اشیاء دیگر متفاوت است و از این طریق قابل تشخیص خواهند بود. دوربین های حرارتی فقط منابع حرارتی در حال حرکت را تشخیص می‌دهند. و به درختان و اشیاء ثابت واکنش نشان نمی‌دهند. این ویژگی تعداد آلارم های کاذب تشخیص حرکت را کاهش می‌دهد. همانطور که گفته شد فناوری این دوربین ها از گرمائی که از یک جسم یا فرد ساطع میشود برای شناسایی آنها استفاده می‌کند. این فنآوری به کار رفته در این دوربین‌ها، برای بهره‌برداری به یک منبع نور خارجی نیاز ندارد.

سوژه‌ها را از مسافت‌های خیلی دور هم تشخیص میدهد:

به طور کلی انرژی حرارتی سریع تر از نور مرئی حرکت می ‌کند. این بدین معناست که دوربین های حرارتی می‌ توانند اجسام و افراد را از مسافت ‌های بسیار دور هم تشخیص دهند. پس در کاررد های امنیتی به کاربران فرصت بیشتری برای واکنش در مقابل متجاوزان خواهند داد. در نتیجه می ‌توان سریع به پلیس گزارش داد.

در شرایط دشوار هم میتوانند عمل می‌کنند:

علاوه بر ردیابی افراد در تاریکی مطلق، در شرایطی که فضا، کمتر از حد ایده‌آل باشد هم، این دوربین‌ها فعالیت‌ها را ثبت می‌نمایند. این گزینه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دوربین‌های حرارتی‌ صنعتی بحساب می‌آیند. زیرا این دوربین‌ها اغلب در محیط‌‌های نا‌ملایم و غیر ایده‌آل نصب شده‌اند. منظور از شرایط دشوار وجود طوفان قدرتمند یا که غلیظ و باران و… است. و در این شرایط، دوربین‌های حرارتی باز هم می توانند افراد و اشیاء را از طریق گرما تشخیص دهند.

تشخیص حیوان از انسان توسط دوربین‌های حرارتی:

این دوربین‌‌ها بسادگی با برنامه‌نویسی و کدهایی که به شبکه اصلی داده میشود. میتوانند با تجزیه و تحلیل داده‌‌ها و تصاویر، انسان را از حیوان تشخیص دهند. این ویژگی به علت وجود کارت گرافیکی بسیار قوی در دوربین های حرارتی میباشد که به شناسایی تصاویر مختلف کمک می‌‌کند. سیستم های حرارتی دوربین مداربسته IP قابل تنظیم هستند.

انواع دوربین حرارتی

معایب دوربین های حرارتی

دوربین‌های حرارتی اگرچه مزایای زیادی دارند، اما معایبی هم دارند. در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد.

شناسایی نکردن چهره افراد و تعداد آن‌ها:

یکی از بزرگترین معایب دوربین‌ های حرارتی این است که توانایی شناسایی چهره افراد را ندارد. یعنی افراد میتوانند بدون اینکه شناسایی شوند به در مقابل دوربین به راه خود ادامه دهند. از دیگر عیب های دوربین ‌های حرارتی این است که اگر دو یا چند نفر بصورت به هم چسبیده و نزدیک به هم، از جلوی دید دوربین رد شوند. دوربین نمیتواند آنها را مجزا کند و آنها را یک نفر تشخیص می‌دهد.

بی مصرف در نیروگاه‌های خورشیدی:

جالب است که بدانید این دوربین های حرارتی در جاهایی که حرارت زیادی وجود دارد بلا استفاده است. مثلا استفاده از دوربین‌های حرارتی در نیروگاه‌ های برق و خصوصا نیروگاه ‌های خورشیدی که گرمای زیادی وجود دارد کار بی نتیجه‌ای است. در اینگونه صنایع گرمای زیادی از سیم‌ های مختلف می‌گذرد ناشی از وجود برق است. در نیروگاه‌ های برق هم در شب که هوا تاریک است و هم در روز که هوا روشن است دوربین های حرارتی هشدار جسم متحرک را میدهند با اینکه این گرما ناشی از جریان برق است. پس نمیتوان از آن استفاده امنیتی کرد.

 

حتما بخوانید:

تابلو برق صنعتی چیست؟

آشنایی با انواع سیم و کابل صنعتی

 

سخن پایانی:

در این مقاله با موضوع “دوربین حرارتی چیست” با شما همراه بوده‌ایم. و کاربردها و معایب و مزایای دوربین های حرارتی را بیان کردیم. شما می‌توانید برای خرید این دوربین‌ها و گرفتن مشاوره از مشاورین ما کمک بخواهید تا بصورت رایگان شما را راهنمایی نمایند. همچنین برای خرید دوربین حرارتی میتوانید به فروشگاه های معتبر مراجعه نمایید.

البته در نظر بگیرید که تعداد فروشگاه‌ های معتبری که در راستای فروش دوربین حرارتی کار میکنند بسیار کم است. و شاید یافتن آنها برای شما آسان نباشد. یکی از راه‌های خرید این دوربین‌ها مراجعه به فروشگاه ما می‌باشد که سعی دارد با کیفیت‌ترین محصولات اوریجینال را با قیمت مناسب در اختیار خریداران عزیز قرار دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید فرم درخواست مشاوره را کامل نمایید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم. همچنین همین الان میتوانید از طریق واتس‌اپ به ما پیام دهید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *