برق صنعتی

دیمر الکترونیکی چیست؟

دیمر الکترونیکی

دیمر الکترونیکی و کاربردهای آن

دیمر الکترونیکی یکی از انواع مختلف و متنوع دیمر است. این تجهیزات کاربردی و موثر در تنظیم شدت نور تاثیر گذار هستند و ولتاژ لامپ و یا دیگر لوازم روشنایی را تنظیم می‌کنند. از دیمرها در بخش‌های زیادی استفاده می‌شود از صنعت و تا مصارف خانگی از خودروها تا ابزارهای صنعتی از جمله کاربردهای این تجهیزات مفید و کارا هستند.

در واقع دیمرها این قابلیت را دارند که هر ولتاژ ورودی را دریافت کرده و سپس آن را در مقادیری نزدیک به صفر تا ولتاژ دریافتی تنظیم نموده و از طریق خروجی خود منتقل کنند. به همین دلیل علاوه بر تنظیم کننده نور لامپ از این تجهیزات در کاربردهای صنعتی نیز استفاده می‌شود. با توجه گستره‌ی زیادی که استفاده از این تجهیزات دارند در این مقاله به‌معرفی بیشتر آن و شناخت دیمر الکترونیکی که یکی از انواع دیمرها محسوب می‌شود خواهیم پرداخت.

دیمر الکترونیکی

دیمر الکترونیکی چیست؟

دیمر در حقیقت ابزاری برای کنترل نمودن ولتاژ در لوازم الکتریکی است. این تجهیز قابلیت این را دارد تا ولتاژهایی با مقادیر مختلف از کمترین رنج تا حد بالایی که معادل ولتاژ ورودی است را تنظیم و ارسال نماید. بناباین از دیمر می‌توان به عنوان یک برد الکترونیکی و یا ماژولی یاد کرد که با دریافت یک سطح موثر از ولتاژ قادر به تغییر و تبدیل آن به سطح موثر دیگری است. به همین دلیل است که به‌وسیله دیمرها می‌توان سطح روشنایی و یا حتی گرمی و سردی محیط را تحت کنترل درآورد.

نکته مهمی که در خصوص دیمرهای الکترونیکی وجود دارد این است که حتما باید با المان کنترل شوند سازگار باشد در غیر این صورت ممکن در المان کنترل شونده ایجاد آسیب نماید. بنابراین دیمر را می‌توان یک برد الکترونیکی به حساب آورد که اصلی‌ترین بخش آن کلید است.
تقسیم بندی‌هایی متفاوتی برای گروه بندی کردن دیمرها وجود دارد که یکی از ساده عبارتند از:

1- دیمر ساده:

در نوع ساده توان طراحی شده معادل 200 تا 1000 در نظر گرفته‌شده‌است.

2- دیمر صنعتی:

این نوع از لحاظ عملکردی مشابه نوع قبلی است با این تفاوت از نظر توان بالاتر بوده و توانی بیشتر از 1000 دارد. چون توان مصرفی در این نوع صنعتی بالا است بنابراین برای دفع کردن حرارت حاصله باید از فن و خنک کننده استفاده گردد. به همین خاطر است که دیمرهای صنعتی از نظر حجم بزرگ‌تر از انواع ساده آن هستند. چون المان‌های مورد استفاده در این دیمر توان بیشتری دارند برد به کار رفته در آن‌ها نیز از نظر ساختاری متفاوت خواهد بود.

 

حتما بخوانید:

کنتاکتور چیست؟ کاربرد آن

مدارهای پرکاربرد برق صنعتی

 

دیمرها چگونه کار می‌کنند؟

از نظر کارکرد و شیوه عمل این تجهیزات از هر نوعی که باشند اعم از ساده یا صنعتی و یا دیمر الکترونیکی و یا مکانیکی از روش‌های مشابهی بهره می‌گیرند. در این بخش توضیح خواهیم داد که دیمرها چگونه کار می‌کنند. اساس کار دیمر بر مبنای ولتاژ خروجی است. هر دیمر از سه پایه تشکیل شده است و از این سه پایه یکی به‌منظور کنترل استفاده می‌شود. دو پایه دیگر برای انتقال دادن برق کاربرد دارند. به‌همین دلیل به شیوه سری در مدار قرار داده می‌شوند.

تغییر ولتاژ برق در دیمر به این ترتیب انجام می‌شود که یکی از پایه‌ها به ولتاژ خروجی و دیگری به‌ولتاژ ورودی متصل شده و به این ترتیب جریان برق با تغییر یافتن میزان ولتاژ ان به سمت دستگاه مصرف کننده به حرکت در خواهد آمد. نکته‌ای که در خصوص این تغییر ولتاژ باید مورد توجه قرار گیرد این است که دیمرها تنها سطح موثر ولتاژ را کاهش خواهند داد. همچنین در کارخانه‌ها و سوله‌های صنعتی برای کنترل نمودن سطح روشنایی از دیمر الکترونیکی استفاده می‌گردد.

 

دیمر دار کردن لامپ چگونه است؟

لامپ‌هایی که رشته‌ای هستند و به اصطلاح تنگستن دارند را می‌توان دیمر دار نمود. به‌ویژه استفاده از دیمر الکترونیکی در این موارد می‌تواند نتیجه کار را بهتر کند. البته اگر لامپ از نوع فوق کم مصرف باشد چون درایور دارند بنابراین دیمر دار نمی‌شوند. همچنین علاوه بر لامپ رشته‌ای المنت نیز قابلیت دیمر دار شدن را دارد. همچنین در تجهیزاتی مانند موتورهای کولر و دمنده‌ها نیز می‌توان از دیمر استفاده نمود. بنابراین در سطح وسیعی از دیمرها که دیمر الکترونیکی نیز جزوی از آن است استفاده می شود.

انواع دیمر

کاربرد دیمر چیست؟

دیمر الکترونیکی که یکی از انواع دیمرها به‌شمار می‌رود که به منظور تنظیم کردن ولتاژ ورودی و خروجی به کار برده می‌شود. در دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی در بسیاری از اوقات نیاز است تا ولتاز ورودی و خروجی ماشین تنظیم گردد. در این شرایط از دیمرها استفاده خواهیم کرد. کنترل کردن دما و حرارت در کوره ها و همچنین آبگرمکن برقی یکی دیگر از کاربردهای دیمرها به‌ویژه دیمر الکترونیکی است. روشنایی و خاموش‌های خودکار در محیط‌های کاری و خانگی از دیگر کاربردهای این تجهیزات مفید است.

اما کاربرد و کارایی دیمرها به همین جا ختم نمی‌شود در بسیاری از ابزار آلات صنعتی نیز برای در کنترل درآوردن سرعت وسیله از دیمر استفاده می‌کنند. به این ترتیب که دیمر با میزان فشار بالاتر بر روی کلید موجب به‌وجود امدن سرعت بیشتر در ابزاری مانند دیریل می‌گردد و با کم شدن میزان فشار وارده به‌کلید فعال کننده در ابزار از سرعت وسیله می‌کاهد. بهتر است برای ابزارهای الکتریکی از دیمر الکترونیکی استفاده گردد.

 

گروه صنعتی سپیانی کی یاز با سابقه‌ترین گروه‌های صنعتی در کشور است مکه در زمینه تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز در صنعت و برق صنعتی فعالیت دارد. برای دریافت استعلام موجودی محصولات و قیمت آن‌ها می‌توانید از طریق وب سایت فروشگاهی دکتر پی ال سی اقدام نمایید. همچنین اتوماسیون صنعتی و اتوماسیون زیمنس و مشاوره و راه اندازی خط تولید نیز از دیگر خدمات گروه صنعتی سپیانی بشمار می‌رود که در آن سابقه‌ی چندین ساله دارد. بنابراین می‌توانید از کیفیت تجهیزات و خدمات دریافتی اطمینان کامل داشته باشید.

 

حتما بخوانید: رله صنعتی چیست؟ انواع آن

 

انواع مختلف دیمرها:

برای گروه‌بندی دیمرها از جنبه‌های مختلفی می‌توان گروه‌بندی را انجام داد. یکی از طبقه بندی‌های آن بر اساس شیوه تنظیم آن است.

1- دیمر الکترونیکی:

دیمرهای الکترونیکی از انواع جدید این قطعات بحساب می‌آیند و از نظر ساختاری بردهای الکترونیکی بسیار ساده‌ای هستند. علاوه بر کارایی بالای این نوع از دیمرها از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون بصرفه و اقتصادی هستند. در بسیاری از کاربری‌های صنعتی و خانگی و تجاری نیز می‌توان از دیمر الکترونیکی استفاده کرد و آن را جایگزین نسل‌های قدیمی‌تر دانست.

2- دیمر مکانیکی:

این نوع از ساده‌ترین اشکال دیمر بوده و تنها با کمک گرفتن از پیچ تنظیم سطح موثر ولتاژ را تغییر می‌دهند. در لامپ‌ها و ابزارهای صنعتی که نیاز به تغییر سرعت دارند استفاده می‌شود. در زمان استفاده کردن از دیمر صنعتی دیگر نیازی به تغییر دادن سیم کشی ساختمان و محل مورد استفاده وجود ندارد. به همین جهت در ساختمان‌های قدیمی بدون آن که نیازی به دستکاری کردن سیم کشی داخلی باشد می‌توان از این نوع دیمر استفاده نمود.

3- دیمر لمسی:

این نوع از دیمرها نسبت به دیمر مکانیکی پیشرفته هستند اما همچنان نسبت به دیمر الکترونیکی ازتکنولوژی قدیمی‌تری برخوردار هستند. میزان ولتاژ در این دیمر به‌شیوه خودکار تنظیم و تغییر داده خواهد شد. دیمرهای لمسی و صفحه و نمایشگر تلفن‌های همراه مورد استفاده قرار می‌گیرند. صرفه‌جویی اقتصادی زیادی در استفاده از نوع دیمرها صورت می‌گیرد. نکته جالب توجه در خصوص دیمرهای لمسی این است که می‌توان آن‌ها به‌وسیله اینترنت و از راه دور مورد کنترل قرار داد.

4- دیمر هوشمند:

دیمر هوشمند از قیمت بالاتری نسبت به‌دیگر انواع دیمر برخوردار است. از نظر ساختار و ظاهر شباهت زیادی بین نوع هوشمند و لمسی وجود دارد با این تفاوت که نوع هوشمند در سطح بالاتری از کارای قرار دارد. کنترل نمودن نوع هوشمند علاوه بر اینترنت و اپلیکیشن به‌وسیله ریموت نیز امکان پذیر است. از این نوع از دیمرها در خانه‌های هوشمند بیشتر استفاده می‌گردد.

کلید دیمر در ابزار آلات:

همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم از دیمرها و به ویژه دیمر الکترونیکی در ابزار آلات و به منظور کنترل نمودن سرعت کار آن‌ها استفاده می‌کنند. در این بخش از مقاله حاضر درباره کلیدهای دیمردار که در این ابزار آلات وجود دارد و موجب کنترل نمودن آن‌ها می‌گردد توضیح می‌دهیم. کنترل سرعت در ابزار البته تنها به وسیله دیمر انجام نمی‌شود و در برخی از اوقات با کلید کنترل گازی این کار صورت می‌گیرد.

کلیدهای دیمردار:

در دریل و پیچ گوشتی‌های برقی از این نوع از کلیدها استفاده می‌شود. البته از نوع کلید دیم الکترونیکی بیشتر در ابزاری مانند فرز انگشتی و سنگ فرز و اره عمود استفاده می‌گردد. به دلیل سادگی در استفاده و ساختار از محبوبیت زیادی نیز برخوردار هستند. کنترل سرعت در ابزار از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که تصور کنید اره برقی را در دست گرفته‌اید تا شیی را مورد برش قرار دهید. با اتصال آن به منبع تغذیه اره برقی با بیشترین و بالاترین سطح سرعت خود آغاز به کار خواهد کرد. قطعا در چنین حالتی امکان انجام برش‌های درست و دقیق وجود ندارد. برای این مشکل بهترین راه حل استفاده از دیمرها و به‌ویژه دیمر الکترونیکی است.

انواع دیمر 22

استفاده از دیمرها چه مزایایی به همراه دارد؟

استفاده کردن از دیمرها مزیت‌های زیادی با خود به‌همراه دارد. این مزیت‌ها در انواع مختلف آن تقریبا یکسان بوده و تنها کمی شیوه دستیابی به آن متفاوت است. در این بخش به مزایای دیمرها از جمله دیمر الکترونیکی می‌پردازیم.

1- نصب ساده:

برای استفاده از دیمرها احتیاجی نیست تا سیم کشی ساختمان را دگرگون کرد و تغییری در ان ایجاد نمود. به‌همین دلیل به راحتی حتی در ساختمان‌های قدیمی که سیم کشی‌های مشکل دار دارند نیز قابل استفاده است. تنها نکته مهم در این بین دیمر پذیر بودن لامپی است که در آن از دیمر استفاده خواهد شد. در غیر این صورت این امکان وجود دارد که لامپ بسوزد.

2- صرفه جویی در میزان انرژی مصرفی:

هزینه قبوض با استفاده کردن از دیمرها بطور محسوسی کاهش خواهد یافت. این موضوع ارتباط مستقیمی به مدیریت انرژی توسط دیمرها دارد.

3- بالا رفتن میزان عمر مفید ابزار و لامپ‌ها:

از آن جایی که استفاده از دیمرها و به‌ویژه دیمر الکترونیکی موجب می‌گردد تا لامپ و ابزار بیش از اندازه داغ نشوند فرسودگی و خرابی دیرتر به سراغ آن‌ها خواهد آمد. این افزایش یافتن میزان عمر لوازم نیز از نظر اقتصادی سودمند است.

4- قیمت‌های مناسب:

دیمرها تجهیزات ارزان قیمتی هستند که در انواع مختلف در بازار وجود دارند. البته در بین آن‌ها نوع لمسی کمی از قیمت بالا برخوردار است اما نوع دیمر الکترونیکی نسبت به دیگر انواع قیمت پایین و عمر بالاتری دارد.

5- حفظ محیط زیست:

از آن جایی که برای ایجاد روشنایی انرژی زیادی در دنیای امروزی صرف می‌شود استفاده از دیمرها باعث صرفه‌جویی و در نتیجه بهبود منابع انرژی خواهد شد.

6- امکان کنترل کردن از دور:

یکی دیگر از مزیت‌های دیمرها به‌ویژه انواع لمسی و هوشمند در آن‌ها این است که می‌توان از راه دور نیز مورد کنترل قرار داد. این مزیت کارایی آن‌ها را اضافه می‌کند.

 

حتما بخوانید: تفاوت رله و کنتاکتور چیست؟

 

خرید بهترین برند دیمر:

در صنایع الکترونیک شرکت‌های زیادی در داخل و خارج از کشور اقدام به عرضه انواع مختلفی از دیمرها پرداخته‌اند. کیفیت دیمرهای تولید در برندهای گوناگون نیز متفاوت است. بنابراین بهتر است تا در زمیان خرید از مراکز معتبر اقدام به خرید کنید تا علاوه بر قیمت گذاری منصفانه از کیفیت دیمر خریداری شده نیز مطمئن باشید. برندهای داخلی نظیر پارت الکتریک و خیام الکتریک دیمرهایی تولید و عرضه کرده‌اند که از نظر کیفیت در سطح خوبی قرار داشته و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی آن است.

گروه صنعتی سپیانی با سال‌ها سابقه در زمینه‌ی فروش تجهیزات الکترونیکی و برق صنعتی آماده ارائه کلیه تجهیزات مورد نیاز کاربران خود در سرتاسر ایران است. همچنین یکی از تخصص‌های اصلی مهندسین و تکنیسین‌های گروه صنعتی سپیانی اتوماسیون‌های صنعتی و راه‌اندازی کردن خطوط تولید است. همین الان با مشاورین ما از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید ت اطلاعات تکمیلی در اختیار شما قرار داده شود.

 

سخن آخر:

یکی از انواع دیمرها، دیمر الکترونیکی است که در واقع برد ساده و در عین حال با کیفیتی دارد. از قیمت پایین‌تری نسبت به دیگر انواع دیمر برخوردار است و می‌توان از آن در کاربری‌های مختلفی اعم از تجاری و صنعتی و خانگی استفاده کرد. دیمرها موجب کاهش دادن میزان انرژی مصرفی در تجهیزات شده و این کار را از طریق ایجاد تغییرات در سطح موثر ولتاژ انجام می‌دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق فرم درخواست مشاوره با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *