خطوط تولید

راه اندازی خط تولید خوراک دام و طیور (صفر تا صد)

خط تولید خوراک دام و طیور

صفر تا صد راه اندازی خط تولید خوراک دام و طیور

در خطوط تولید خوراک دام و طیور و طی یک چرخه که شامل چند مرحله‌ است. مواد غذایی مورد احتیاج دام با یکدیگر ترکیب و به شکل گندله (پلت) بسته‌بندی می‌گردد. یک خط تولید مجهز خوراک دام دربردارنده همه تجهیزاتی است که برای فرایند های تولید پلت از دریافت مواد اولیه، تمیز کردن، آسیاب کردن، مخلوط کردن، گندله سازی، خنک کردن و در آخر بسته‌بندی ضروری است. در حال حاضر خوراک دام نقش بسیار مهمی را در صنایع غذایی جهان ایفا می‌کند و به یکی از صنایع مهم و استراتژیک محسوب می‌شود. تامین خوراک دام دارای کیفیت بالا به منظور بهره‌بری در صنعت دام پروری مستلزم طراحی تجهیزات با کیفیت بالا و استاندارد و راه‌ اندازی خط تولید خوراک دام و طیور بر اساس استانداردهای روز دنیا است.

 

مطالب مرتبط:

قیمت مکمل خوراک دام و طیور

راه اندازی خط تولید مکمل دام و طیور

قیمت راه‌اندازی خط تولید خوراک دام و طیور

 

طراحی و راه اندازی خط تولید خوراک دام و طیور

فاکتور های متعددی وجود دارد که می‌بایست در زمان طراحی خط تولید خوراک دام و طیور باید مد نظر قرار داد. تغییراتی هر چند کوچک ممکن است سبب صرفه‌جویی عمده در خط تولید شود. در زمان چیدن تاسیسات و تجهیزات متمرکز بودن بر ایمنی ساخت، بهره‌ برداری و روند تعمیر و نگهداری (نت) از نکات حایز اهمیتی است که ما در گروه صنعتی سپیانی به آن توجه‌ای ویژه خواهیم داشت.

 

نیازمندیهای خط تولید دام و طیور

گام نخست برای حصول اطمینان از یک راه حل مؤثر و موفق تجزیه و تحلیل متمرکز بر نیاز ها، اهداف آینده است. ما در گروه صنعتی سپیانی از طریق مکالمات دقیق و تخصصی پیرامون نیاز های شما کارفرمای عزیز و نیاز های مرتبط با کارخانه خوراک دام و طیور، از یک راه‌حل مناسب که اهداف عملیاتی آینده را نیز مد نظر قرار داده حصول اطمینان خواهیم کرد. و در نهایت با ارائه یک راه‌حل جامع بهمراه آنالیز دقیق، طراحی کرده و نهایتا عملیات نصب و راه اندازی را انجام خواهیم داد. بصورت کلی از زمان مشاوره و ایده تا تحویل پروژه بدون هیچ‌گونه مشکلی در کنار شما هستیم.

گروه صنعتی سپیانی که سابقه‌ای درخشان در واردات تجهیزات از برترین برند های دنیا را دارد. با بهره‌وری از با کیفیت‌ترین تجهیزات خوراک دام و طیور، و استفاده از دانش برگزیده‌ترین مهندسین ایرانی در طراحی کارخانه خوراک دام بعد از تجزیه و تحلیل دقیق نیازها، راه‌اندازی خط تولید خوراک دام و طیور را آغاز خواهد کرد.

در انتخاب ماشین آلات خوراک دام بالاترین بهره‌وری و کیفیت در نظر گرفته خواهد شد. تامین قطعات و تعمیر و نگهداری (نت) یکی از نکاتی است که می‌بایست در انتخاب تجهیزات به آن فوق‌العاده توجه کرد. که خوشبختانه گروه سپیانی تجهیزات از برترین برندهای داخلی و خارجی را تامین خواهد کرد. ظرفیت و پتانسیل ماشین‌آلات می‌بایست متناسب با ظرفیت خط تولید در نظر گرفته شود. در عین حال مدرن بودن و سازگاری با دیگر ماشین‌آلات خطوط تولید و حداقل دور ریز مواد و استفاده بهینه از انرژی همه از مواردی است که گروه صنعتی سپیانی در طراحی خطوط تولید خوراک دام و طیور به آن توجه ویژه خواهد داشت.

 

حتما بخوانید:

بهترین برند خوراک دام و طیور چیست؟

تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی خط تولید خوراک دام و طیور

 

طرح ابتدایی خط تولید خوراک دام

در این مرحله از پروژه یک ویوی کلی از انتخاب‌ها و خواسته‌ها و احتیاجات منتج شده از جلسات تحلیل و بررسی با کارفرما، ارائه خواهیم داد. این طرح بر پایه بودجه، ظرفیت مورد نظر و محصول نهایی خطرتولید خوراک دام آماده شده است. نتیجه این مرحله در دست داشتن یک نقشه راه سازگار با موقعیت خاص و متناسب با نیازهای آینده خواهد بود که کاستن از هزینه های عملیاتی، بهینه‌سازی کیفیت و بوجود آوردن مزایای رقابتی در آن در نظر گرفته شده است. هدف گروه صنعتی سپیانی ارائه طرحی است که تجارت شما کارفرمای عزیز را بسط و گسترش دهد و به منظور دست‌یابی به چنین طرحی از برترین مهندسین ایرانی و به روزترین علوم روز دنیا بهره خواهیم برد.

 

نقشه و طرح های خطوط تولید خوراک دام

در این گام شیوه اجرای پروژه و مسائل مالی و قراردادی مورد توجه قرار خواهد گرفت و بعد از تایید نهایی طرح پیشنهادی، طرح خط تولید خوراک دام و طیور، نقشه‌ های سه بعدی فنی، جزئیات و ابعاد، مستندات الکتریکی و جزئیات شیوه انجام پروژه ارائه خواهد شد.

 

اجرای پروژه

متخصصین و مهندسین نخبه و متعهد ما مراحل انجام کار را مدیریت خواهند کرد. آنها حصول اطمینان خواهند کرد که پروژه بر اساس برنامه زمانی در مسیر به پیش برود. و همه جزییات درج شده در نقشه خط تولید خوراک دام مد نظر قرار گرفته و اجرا شده باشد. در این گام تجهیزات مطابق نقشه و با دقت بسیار و به ترتیب در محل مورد نظر نصب خواهد شد و بر اساس چک لیست هایی که از قبل تهیه شده، به منظور حصول اطمینان از عملکرد ماشین آلات و تجهیزات خط تولید خوراک دام و طیور تست خواهند شد.

 

حتما بخوانید: صفر تا صد راه اندازی خط تولید بستنی

 

مراحل راه اندازی خط تولید خوراک دام

راه اندازی خط تولید خوراک دام به روش جز به جز و مرحله به مرحل است.

آموزش های لازم به منظور کار با ماشین آلات و کنترل فرایند های تولید به پرسنل عملیاتی خط تولید داده می‌شود و در آخر خط تولید خوراک دام و طیور به طور کامل راه اندازی خواهد شد. در عین حال در این گام کاتالوگ نصب، بهره برداری و نگهداری خط تولید خوراک دام و مکانیسم کنترل و آموزش‌های های مربوطه به تعمیر و نگهداری(نت) توسط گروه صنعتی سپیانی ارائه می شود.

بعد از بهره‌وری ابتدایی تولید تجاری خوراک دام شروع خواهد شد و از این لحظه ما در گروه صنعتی سپیانی به صورت شبانه‌روزی خدمات نگهداری(نت) را عرضه خواهیم کرد. خطوط تولید خوراک دام و طیور در ظرفیت‌های گوناگون طراحی و اجرا می شود. خطوط تولید در ظرفیت های ۱ تن تا ۶۰ تن طراح‌ریزی و اجرا خواهد شد.

 

حتما بخوانید: دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خوراک دام و طیور 

 

مرحله اول:

وارد شدن مواد اولیه به کارخانه

مواد اولیه مورد نیاز به منظور تولید خوراک دام و طیور به شکل عمده و از راه یک قیف که در زیر مسیر تخیله کامیون قرار گرفته است دریافت می‌گردد. و با بهره‌وری از بالابر ها به سیلو های نگهداری انتقال داده می شود.

مرحله 1

مرحله دوم:

مرحله انبار سازی

مواد اولیه در سیلو های ویژه انبار و نگهداری خواهند شد. تا خوراک خط تولید همیشه فراهم باشد. مواد اولیه بوسیله بالابر و نوار نقاله به این سیلو ها انتقال یافت و در صورت لزوم از راه دریچه های طراحی و تعبیه شده بدین منظور، وارد خط تولید می شوند.

مرحله 2 خوراک دام و طیور

مرحله سوم:

آسیاب کردن مواد اولیه

مواد اولیه پیش از ورود به آسیاب بوسیله الک‌های مخصوص از هر نوع ضایعات فلزی و مواد خارجی پاک سازی می‌گردد. مواد دانه‌ای نظیر غلات بوسیله آسیاب‌ های چکشی و یا غلتکی آسیاب می‌گردند تا به گرانولومتری ایده‌آل برسند.

مرحله 3

مرحله چهارم:

مخلوط کردن مواد اولیه

مواد اولیه بر اساس فرمول و توسط یک قیف بخصوص و مکانیسم توزین با دوز دقیق وارد دستگاه میکسر می‌شود. و به طور کامل با یکدیگر مخلوط خواهند شد. در این مرحله مکمل‌ها نظیر انواع ویتامین به مخلوط اضافه خواهد شد.

مرحله 4

مرحله پنجم:

پلت سازی

پودر مخلوط شده بدست آمده از مرحله قبل را می توان به بازار عرضه کرد و یا به منظور گندله‌سازی به دستگاه پلیت ساز فرستاد. در این مرحله و پیش از ورود مواد به دستگاه پلت‌ساز، به مواد بخار داده می شود و در صورت نیاز روغن و دیگر افزودنی ها به آن اضافه خواهد شد. اندازه پلت‌ها براساس دام و طیور قابل تغییر است.

مرحله 5

مرحله ششم:

خنک‌کردن و غربال

مواد بدست آمده از مرحله از گندله‌سازی بسیار داغ خواهد بود. پیش از ارسال به منظور ذخیره‌سازی و یا کیسه‌زنی باید خنک شوند تا سختی مناسب را جهت ذخیره سازی داشته باشند. در این گام و با بهره بری از دستگاه خنک کننده پلت‌ها سرد و با بهره گیری از الک پلت ها از پودر خواهند شد تا محصولی یک دست بدست بیاید.

مرحله 6

مرحله هفتم:

انبارسازی پلت خوراک دام

پیش از تحویل پلت خوراک دام به مصرف‌کننده نیاز به انبار کردن آن است. محصول بدست آمده در سیلو های مخصوص نگهداری می‌شوند.

مرحله 7

مرحله هشتم:

بسته‌بندی پلت خوراک دام

در این گام پلت خوراک دام آماده است و توسط دستگاه تمام خودکار توزین و بسته بندی خواهد شد.

مرحله 8

حتما بخوانید: راه اندازی خط تولید لاستیک خودرو

 

تجهیزات خط تولید خوراک دام و طیور

خط تولید خوراک دام

تجهیزات مورد نیاز دریافت، انتقال و نگهداری

نگهداری و منتقل کردن مواد و محصولات در خط تولید کارخانه‌ها ‌ یکی از فرایندهای مهم محسوب می‌شود. در خطوط تولید خوراک دام به‌منظور منتقل شدن و جابه جایی مواد در قسمت‌های گوناگون خط تولید تجهیزات با کاربری‌ های گوناگون در اندازه‌ ها و حجم‌ های مختلف موجود است. بهره‌وری از تجهیزات پیشرفته و با کیفیت در این قسمت امکان این را فراهم خواهد کرد. که روند تولید خوراک دام را سرعت بخشد و محصول با کیفیت بهتری در اختیار قرار دهد.

 

انبارهای نگهداری

مخازن به منظور نگهداری مواد اولیه و محصول نهایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این مخازن که عمدتاً به شکل مخروطی طراحی می‌گردند دارای سطح خارجی از متریال آهن، استیل و یا ورق های گالوانیزه هستند. سطح درونی این مخازن به سبب حفظ سلامت خوراک دام از استنلس استیل تولید میشود.

 

بالابرها (الواتور)

بالابر ها یکی از تجهیزات با کارایی زیاد در صنایع خوراک دام است. الواتور یا بالابر دستگاهی به منظور انتقال مواد به شکل عمودی است. الواتورها مدل‌های گوناگونی دارند. در صنعت خوراک دام بالابرهای سطلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این الواتورها به منظور حمل مواد از سطل‌هایی که به صورت متوالی به زنجیر و یا تسمه وصل هستند استفاده می کند.

 

نقاله‌ها

نقاله ها به منظور انتقال مواد به صورت افقی و یا در یک سطح شیب‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرد، نقاله‌ها مدل‌های گوناگونی دارند. نقاله‌های تسمه‌ای از رایج‌ترین آنها است که در بسیاری از صنایع مورد بهره‌بری قرار می‌گیرد. به جز نقاله‌های تسمه‌ای، نقاله‌های مارپیچ، زنجیری نیز در خطوط تولید خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گیرند. طراحی و تولید انواع نقاله به منظور انتقال مواد از انبارهای نگهداری به خطوط تولید و انتقال آنها میان تجهیزات و دستگاه‌ها و در نهایت قسمت بسته‌بندی پلت خوراک دام توسط مهندسین و متخصصین گروه صنعتی سپیانی یک خط تولید روان و با شتاب مناسب را برای شما تضمین خواهیم کرد.

 

بارریز ها و دریچه ها

بار ریزها انواع گوناگونی دارند که وظیفه منتقل کردت مواد میان تجهیزات را عهده دار خواهند بود، بارریزها مدل‌های مختلفی دارند که باریز پروانه‌ای و بارریز مارپیچ از رایج‌ترین آنها هستند. در آخر سیلوها و مخازن نگهداری دریچه هایی به منظور کنترل خروجی مواد نصب خواهد شد این دریچه قادر است دستی و یا پنوماتیک باشد که بوسیله سیستم کنترل گردد.

 

توزیع کننده خوراک دام

اگر میزان تولید کارخانه خوراک دام بالا باشد به منظور انجام فرایند تولید باید از تعداد بیشتری ماشین آلات در هریک از مراحل استفاده شود. به منظور توزیع مواد وارد شده به خط تولید به صورت اتوماتیک و منظم از دستگاهی به نام توزیع کننده استفاده می‌کنند. این دستگاه مواد دریافتی از انبارها را به شکل متناوب میان ماشین آلات توزیع می کند. با نظر به میزان تولید و تعداد دستگاه ها امکان استفاده از توزیع کننده با خروجی های ۳،۴ و ۶ وجود دارد.

 

تجهیزات تمیز کردن و حذف گرد و غبار

مواد اولیه قبل از ورود به خطوط تولید خوراک دام و طیور باید از گرد و غبار، شن و سنگ ریزه، براده های آهن و دیگر مواد اضافی پاک‌سازی شود. این مواد افزون بر تاثیر در کیفیت خوراک دام تولیدی امکان دارد بر کارکرد تجهیزات اثر بگذارد و سبب خرابی و کم‌شدن عمر ماشین آلات شود. دستگاه های تمیزکاری شامل انواع الک ها، فیلتر های جت، گیرنده های معناطیسی و غیره هستند.

 

جت بگ فیلتر

غلات و دانه هایی که به خطوط تولید وارد می‌شوند، خوراک دام شامل ذرات گرد و غبار است. به‌ منظور جداسازی گرد و غبار از غلات و هوای محیط در صنایع و کارخانه‌ها، دستگاهی به نام جت بگ فیلتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. جت فیلتر های کیسه‌ای با جذب ذرات گرد غبار سبب کاستن میزان آلودگی هوای محیط کارخانه، بالا رفتن طول عمر تجهیزات و ماشین آلات و بالا رفتن کیفیت خوراک دام تولید شده خواهد شد. جت بگ فیلترها در ابعاد و ظرفیت‌های گوناگون طرح‌ریزی و تولید می شود.

 

مگنت خوراک دام و طیور

مگنت ها – آهنربا یکی از تجهیزات غربال و جداسازی مواد زائد در خط تولید خوراک دام محسوب می‌شوند. بعلاوه مگنت ها با بهره‌گیری از میدان مغناطیسی ذرات و ضایعات فلزی که در مواد اولیه موجود است را جدا می‌کند. قطعات فلزی موجود در مواد اولیه می تواند سبب خسارت به ماشین آلات خط تولید و کم شدن کیفیت خوراک دام تولیدی شوند.

مگنت‌ها تجهیزاتی شامل قطعات آهنربایی می‌باشند که در طول مسیر عبور مواد فله‌ای قرار دارند و قطعات فلزی نظیر میخ، منگنه، براده های آهن و غیره را به جذب خود می‌کند. مگنت‌های مخروطی، مگنت‌های آبشاری از جمله مدل‌های گوناگون مگنت هستند.

 

الک‌ها

الک‌ها از تجهیزات رایج در جداسازی اجسام زائد از مواد اولیه است. لازم بذکر است که الک‌ها در مراحل گوناگون تولید خوراک دام مورد بهره‌بری قرار می گیرد. الک ها در ابعاد و انواع گوناگون طراحی و تولید می‌شود.

 

تجهیزات اندازه‌گیری و پیمانه (بچینگ)

خوراک دام در هر کارخانه بر پایه فرمولاسیون از پیش تعیین شده تولید می‌گردد. در فرمولاسیون کارخانه مواد اولیه و مکمل‌ها باید با نسبت مشخص شده وارد خط تولید شده و باهم ترکیب شوند. به منظور دستیابی به نسبت مشخص شده از تجهیزات توزین و اندازه گیری استفاده می‌کنند.

سیستم پچینگ (پیمانه)

مواد اولیه نظیر غلات وارد سیلوها و انبارهای ویژه‌ای می‌شوند که دارای حجم معینی است. در آخر این انبارها دریچه‌های تعبیه شده که به شکل دستی و یا به صورت خودکار باز شده و مواد درون مخازن با حجم مشخص وارد خط تولید می شوند.

 

مطلب مرتبط: لودسل چیست؟ کاربرد و انواع آن

 

تجهیزات توزین

تجهیزات گوناگونی در خطوط تولید خوارک دام وجود دارد که مسئولیت توزین دقیق مواد را به عهده دارد نظیر تجهیزات توزین مایعات و روغن، یا سیستم های توزین خیلی دقیق‌تر (میکرو دوزینگ) به منظور اضافه کردن ویتامین‌ها و دیگر داروها به خوراک دام و یا سیستم توزین نهایی که در انتهای خط تولید به منظور توزین محصول نهایی و بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ماشین آلات آسیاب و خرد کردن

جهت خرد کردن غلات و مواد اولیه از تجهیزات و آسیاب های ویژه استفاده می‌گردد که در انواع و ابعادهای گوناگون طرح ریزی و تولید می‌گردد.

 

آسیاب چکشی

این آسیاب به منظور خرد کردن دانه ها از ضربه‌های پی در پی استفاده می کند. هرچه سرعت دستگاه بیشتر باشد دانه‌ها به قسمت‌های ریزتر و کوچکتر تقسیم می‌گردند. سایز ذرات به طرح، ابعاد چکش، سرعت دستگاه و نوع توری و اندازه سوراخ های توری بستگی دارد.

 

آسیاب غلطکی

آسیاب های غلتکی که مشابه آسیاب‌های قدیمی از غلتیدن قطعات بر روی هم و وارد کردن فشار به مواد سبب خورد شدن دانه‌ها و مواد اولیه می‌گردند.

 

تجهیزات مخلوط کردن

مخلوط کردن یک دست و خوب مواد با یکدیگر کلید تولید یک خوراک دام خوب است. خوراک دام در کارخانه بر اساس فرمولاسیون تولید نخواهد شد مگر آنکه مواد به درستی با یکدیگر مخلوط شوند. به منظور داشتن یک مخلوط یک نواخت احتیاج به تجهیزات با کارکرد مناسب است. در کارخانه خوارک دام از مدل‌ های گوناگون میکسر به منظور مخلوط مواد اولیه و مکمل‌ها استفاده می‌گردد.

 

فیدر میکسر

میکسرها در دو شکل عمودی و افقی در ظرفیت‌های گوناگون طراحی و تولید می‌شوند. از انواع دیگر فیدر میکسر ها می‌توان میکسرهای پدالی و ریبونی را نام برد.

 

حتما بخوانید:

طراحی و راه اندازی خط تولید لبنیات

صفر تا صد راه اندازی خط تولید پنیر

 

سخن آخر

گروه صنعتی سپیانی با بیش از دو دهه تجربه درخشان در زمینه طراحی و راه اندازی خطوط تولید، مشاوره راه اندازی خط تولید، تعمیر و نگهداری، اتوماسیون صنعتی و نیز تامین قطعات صنعتی در خدمت کسب و کار ها بوده و صاحب رزومه ای درخشان میباشد. ما در گروه صنعتی سپیانی در راستای مساعدت و یاری به گسترش صنعت خوراک دام در کشور عزیزمان ایران و با در اختیار داشتن بهترین مهندسین و متخصصین ایرانی مسلط به دانش روز دنیا سعی کرده‌ایم در کنار تولیدکنندگان عزیز نقش موثری ایفا کنیم.

مهندسین ما در گروه صنعتی سپیانی همواره در تلاش هستند که مناسب‌ترین راهکار، تکنولوژی و تجهیزات را با نظر به ویژگی‌های فیزیولوژی هر دام، سفارشی سازی کرده و یک خط تولید خوراک دام ویژه و مناسب با نیاز کارفرمایان راه اندازی کنند. ججهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *