اتوماسیون صنعتی, تجهیزات

ربات پلتایزینگ و انواع آن

ربات پلتایزینگ

آشنایی با ربات پلتایزینگ و کاربرد آن

ربات پلتایزینگ یکی از تکنولوژی‌های مخصوص به اتوماسیون صنعتی است که برای تسریع در فرآیند پلت کردن در بخش‌های مختلف موردد استفاده قرار می‌گیرد. این تجهیزات امروزه مورد توجه زیادی قرار گرفته‌اند و بسرعت فراگیر می‌شوند. استفاده از آن‌ها همانند دیگر دستگاه‌های اتوماسیونی موجب تسریع در کار و افزایش دقت خواهد شد. در نتیجه راندمان فرآیندها نیز بالاتر رفته و موجب بهره‌دهی بیشتر خواهد شد. چرا که انجان عملیات چیدن و روی هم گذاشتن اجسام در مقیاس زیاد و حجیم کار بسیار دشواری است که اگر بصورت سنتی و دستی و انجام شود زمان بر و هزینه بر بوده و خطرات زیادی نیز در پی خواهد داشت. بنابراین برای اتوماسیون کردن پروسه و بالا بردن کیفیت کار بهترین گزینه استفاده از ربات پلتایزینگ خواهد بود.

 

مطلب مرتبط: معرفی انواع ربات‌های صنعتی

پالتایزر

منظور از پلترایزر چیست؟

برای درک بهتر از کار ربات‌های مخصوص پلت کردن باید در ابتدا درباره‌ی عمل پالتایزر کردن بدانیم. عملیات مرتب سازی، انبار کردن و انتقال بسته‌های پالت شده روی یکدیگر را پلتایزینگ می‌گویند. این عمل معمولا در انتهای هر خط تولید به‌کار می‌رود. علاوه بر این که سرعت و دقت در انجام اتوماسیون این عمل بیشتر می‌شود بلکه بارهای بیشتری نیز همزمان جابه‌جا خواهند شد. پیشینه اتوماسیون در این زمینه نیز به سال 1950 میلادی باز می‌گردد که ماشین‌های ردیف کننده ساخته و استفاده شدند. با پیشرفت علم به ویژه در شاخه‌ی رباتیک و برنامه نویسی این بخش از اتوماسیون‌های صنعتی رونق بیشتری پیدا کرد.

انواع مختلفی از پلتایزر:

برای انجام عمل پلت کردن از 4 نوع تجهیز استفاده می‌شود:

  •  ربات پلتایزینگ
  • دستگاه سطح پایین
  • دستگاه سطح بالا
  • دستگاه در خط

دستگاه‌های پالتایزر لایه‌ای:

این تجهیزات بیشترین ظرفیت را دارند و از نظر کیفیت نیز پالت‌های بهتری می‌سازند. ترتیب کار کردن در آن ها نیز بصورت خطی و یا ردیف به ردیف می‌باشد. البته اگر نیاز به‌سرعت بیشتری در فرآیند کار باشد از شیوه خطی استفاده خواهد شد. با این وجود از نظر سرعت نسبت به انواع دیگر کندتر هستند. از این دستگاه‌ها بیشتر در مواقعی استفاده می‌شود که نیاز به انعطاف بیشتر در فرآیند پالت کردن بوده و پیچیدگی‌هایی در خصوص ابعاد و الگو پالت وجود دارد. این ربات‌ها دارای انواعی اعم از:

  •  مفصلی
  • دکارتی
  • اسکارا
  • پیوند

بوده و هر یک نیز توانایی‌ها و قابلیت‌های زیادی دارند. البته تجهیزاتی با نام استرچ پالت نیز وجود دارد که در واقع مکمل‌هایی برای دستگاه پلتایزر محسوب می‌شوند. این تجهیز با سلفون پیچ کردن محصول از ریزش آن جلوگیری می‌کند. البته علاوه بر پالت کردن که به کمک ربات پلتایزینگ انجام می‌شود از تجهیزات دیگری برای عکس عمل پالتایزر نیز در صنایع و خطوط تولید استفاده می شود به نام دی پالتایزر که در ادامه معرفی خواهیم کرد.

 

حتما بخوانید:

ربات دلتا چیست؟ کاربرد آن

ربات اسکارا چیست؟ کاربرد آن

 

دستگاه دی پالتایزر:

از این وسیله برای باز نمودن بسته‌ها و انتقال مواد اولیه به خط تولید برای شروع فرایند استفاده می‌شود. بعنوان مثال در خطوطی که دستگاه پرکن مایعات وجود دارد پیش از مخازن نیاز به یک دستگاه دی پالتایزر است تا مخازن را پر کرده و یا در خط تولید رب گوجه بسته‌بندی و پالت گوجه‌ها باز کرده و آن را روی نوار نقاله قرار داده تا فرآیند تولید آغاز شود.

 

ربات پالتایزینگ چیست؟

شاید در وهله اول فرآیند پالت چینی آسان به نظر آید اما همین کار اگر به شیوه سنتی و دستی انجام گیرد علاوه بر دشواری هزینه‌های بسیار زیادی نیز در پی خواهد داشت. در شیوه‌های مدرن امروزی برای پالت کردن و چیدمان از تکنولوژی‌هایی مانند انواع مختلفی از ربات پالتایزینگ بهره گرفته شده است. در واقع برای قرار دادن و چیدمان محصولات بر روی پالت و سپس حمل و نقل کردن آن‌ها از ربات و تکنولوژِی کمک گرفته می‌شود. از آن جایی که ربات‌ها قادر هستند تا در حجم بالا یک یا چند پالت را بطور همزمان بلند کرده و جابه‌جا کنند سرعت در کار بسیار افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین بعد از اینکه محصولات را از روی نوار نقاله بر می‌دارد بصورت چند لایه روی هم پالت می‌کند. این ربات‌ها تاثیر شگرفی در روند کار دارند.

 

حتما بخوانید: آشنایی با انواع بالابر های صنعتی

 

ربات پلتایزینگ و ویژگی‌های فنی آن:

این نوع از ربات از دسته‌ی ربات‌های پرکاربرد در انواع صنایع و خطوط تولید بشمار می‌رود. یکی از ویژگی‌هایی که موجب حضور پر تعداد این ربات‌ها در صنایع شده است تطابق آسان آن‌ها با انواع الگوها و محصولات مختلف است. در پروسه‌های حجیم بسته‌بندی کردن این تجهیزات بسیار اثر بخش و تاثیرگذار خواهند بود. درنظر داشته باشید که سیستم‌های قدیمی از پالت‌گذاری اتوماتیک بسیار فضا گیر بوده و بخش زیادی از فضای کارخانه را به‌خود اختصاص می‌دهند.

علاوه بر آن از میزان کافی انعطاف پذیری نیز برخوردار نیستند. به همین جهت بهترین اقدام جایگزین کردن آن‌ها با نسل جدیدتر یعنی ربات پلتایزینگ می‌باشد. این ربات‌ها موجب شده‌اند تا بتوان کارهای دستی زیادی را بشکل اتوماتیک انجام داد و بزرگ‌ترین وجه تمایز آن‌ها با سایر انواع اتوماتیک در کنترل بهتر و بیشتر در انجام پالت نمودن و چینش است. از دیگر ویژگی‌هایی که موجب برتری این ربات‌های پلاتایزر با سایرشیوه‌های قدیمی می‌شود امکان برنامه‌نویسی آسان آن‌ها است که موجب کارایی بیشتر در این تجهیزات اتوماسیون شده است. جعبه‌هایی که از اندازه‌های گوناگون و متفاوتی برخوردارند و باید با الگوهای خاصی چینش شوند به راحتی با انواع ربات پلتایزینگ قابل حمل و چینش و جابه‌جایی هستند.

پلتایزینگ 22

بیشتر افراد زمانی که صحبت از این ربات‌ها به‌میان می‌آید اجسام بسیار بزرگ و غول پیکری را تجسم می‌کنند که در حال جایه‌جایی بسته‌های بزرگ است. بنابراین این ذهنیت غلط ایجاد می‌شود که تنها برای حمل اجسام بزرگ کاربرد دارند درحالیکه این تصور کاملا اشتباه است. درخصوص ربات‌های مورد استفاده برای پالت نمودن محصولات کاربرد مهم دیگری نیز وجود دارد که کمتر به چشم می‌آید و آن چینش اجسام است. این ربات‌ها قادرند تا اجسام را نه تنها در کنار هم بلکه در سطوح متفاوت از هم نیز چینش کرده و مرتب کنند. این ویژگی در بسیاری از صنایع و کاربری‌ها مورد نیاز است.

 

انواع مختلف ربات پلتایزینگ کدام است؟

هر رباتی که امکان بلند کردن و جابه‌جایی اجسام را داشته باشد بعنوان پلتایزینگ شناخته شده و به کار می‌رود. هر بازوی ربات این امکان را دارد که برای پالت کردن به طور جداگانه استفاده شود. بنابراین گستردگی زیادی در این خصوص وجود دارد. در این بین برخی از انواع این ربات‌ها تناسب بیشتری با پروسه پالت کردن دارند. در انتخاب یک ربات پلتایزینگ باید به نکاتی مانند ماهیت عملیات چینش و ترتیب فرآیند دقت نمود. همچنین سطح توانایی ربات نیز در انتخاب بسیار اثر گذار خواهد بود. با این شرایط انواع این رابت‌ها اعم از:

1- ربات‌های صنعتی 6 محوره:

از این دست ربات‌ها برای کاربری‌های مختلفی از جوشکاری تا پرینت‌های سه بعدی استفاده می‌شود. تنوع مدل بسیار زیاد موجب این گستره بالای کاربرد شده است. در خصوص عملیات پلتایزینگ به کمک افکتورهای مناسب می‌توان از این ربات‌ها استفاده کرد. همچنین اگر نیاز به تغییر کاربری در آینده وجود داشته باشد این ربات‌های شش محوره امکان تغییر کاربری داشته و برای این منظور مناسب هستند.

2- ربات‌های کوبات:

این گروه در بین انواع مختلف ربات پلتایزینگ از محبوبیت بیشتری برخوردار است. از نظر ابعاد نیز نسبت به بقیه کوچکتر می‌باشد. اگرچه پی لود و سرعت آن‌ها پایین‌تر است اما بدلیل ایمنی بالا در سطح وسیعی استفاده می‌شوند چرا که در کنار اپراتور با ضریب اطمینان بالا کار خواهند کرد. در مواقعی که حجم کمتری از محصولات برای چینش وجود داشته باشد و البته بخواهید بدون نیروی انسانی انجام گیرد استفاده از یک ربات کوبات بشدت توصیه می‌شود.

3- ربات‌های ویژه پلتایزینگ:

بهترین تجهیزات اتوماسیونی برای پالت‌گذاری استفاده از این گروه از ربات‌ها است. این گروه از ربات‌ها دارای تنها 4 محور بوده و از نظر ابعاد بزرگ و حجیم هستند. توانایی پی‌لود و ریچ بالایی نسبت به‌دیگر انواع دارند. این نوع ربات پلتایزینگ دارای اکچویتورهای زانویی برای ثابت نگه‌داشتن آن است که همین امر توانایی حمل نمودن بارهای سنگین‌تر را برای ربات فراهم می‌کند. این افزایش قدرت به‌هیچ وجه موجب کاهش سرعت نمی‌شود. در این نوع از کوپلیک‌های محور استفاده می‌کنند. در این نوع ربات پی لود می‌تواند تا چند صد کیلو هم افزایش یابد.

گروه صنعتی سپیانی یکی از موفق ترین شرکت‌ها در کشور در زمینه‌ی کاری اتوماسیون صنعتی و برق صنعتی است که می‌توانید تمام تجهیزات مورد نیاز خود اعم از انواع ربات‌های پلتایزینگ را تهیه نمایید. همچنین از دیگر تخصص‌های مهندسین گروه صنعتی سپیانی ارائه مشاوره و راه اندازی خط تولید لبنیات می‌باشد. همین الان با ما مشاورین ما تماس حاصل نمایید.

 

ربات پلتایزینگ چه مزیت‌هایی دارد؟

از جمله مزیت‌های این دست از ربات‌های مورد استفاده در اتوماسیون صنعتی می‌توان به‌مواردی همچون:

  • برنامه‌نویسی آسان
  • سهولت در استفاده
  • کاهش خسارات وارده به‌محصولات
  • کاهش یافتن هزینه
  • کاهش یافتن زمان مورد نیاز برای پروسه
  • امکان کار با محصولات متنوع

می‌باشد. درخصوص برنامه‌نویسی این نوع ربات باید اشاره کرد که:

برای کارایی حداکثری باید برنامه‌ای دقیق و کامل تهیه و تدوین شود. برای اینکه نگرانی از این بایت وجود نداشته باشد پیشنهاد می‌شود تا با گروه‌های متخصص و کاربلد همکاری نمایید. ما در گروه صنعتی سپیانی متخصصین و مهندسین توانمندی در این خصوص داریم که می‌تواند نیاز شما را برآورده سازد. همین الان در واتس‌آپ با ما در تماس باشید.

پلتایزینگ 33

حتما بخوانید: انواع برندهای ربات های صنعتی

 

نکات مهم در زمان انتخاب یک ربات پلتایزینگ:

با توجه به کارایی این دست از ربات‌ها شرکت‌های زیادی در سطح جهان اقدام به طراحی، ساخت و فروش انواع مختلفی از آن نموده‌اند. از شرکت ایساکو تا فامکو و کمپانیabb تا سایر شرکت‌های بزرگ و فعال در زمینه تجهیزات مربوط به اتوماسیون صنعتی در این خصوص محصولات با کیفیت و کارایی را به بازار ارائه کرده‌اند. همین تنوع بالا موجب شده‌تا در زمان انتخاب کمی دچار سردرگی شوید. پس لازم است تا نکاتی را در نظر بگیرید تا انتخاب درستی در بین انواع مختلف این ربات‌های صنعتی داشته باشید.

یک:

تعداد محورهای ربات: به یاد داشته باشید که الزاما هر چه تعداد بازوهای ربات بیشتر باشد به معنای توانمندتر بودن آن نیست. تعداد این محورها رابطه مستقیمی دارد با نیاز و کاربری ربات. بنابراین با توجه به نیاز خود اقدام به تهیه ربات با تعداد بازوهای مورد نیاز نمایید و نه بیشتر.

دو:

مورد بعدی که در زمان خرید ربات پلتایزینگ باید مورد توجه قرار گیرد میزان باری است که ربات قادر به حمل و بلند کردن آن است. گستره‌ی این وزن از 2 تا چند صد کیلو متغیر بوده و شما باید با توجه به نیاز و کاربری مورد نظر اقدام به خرید ربات نمایید.

سه:

محدوده‌‌ی کاری ربات نیز از موارد دیگری است که باید بطور ویژه در زمان خرید مورد توجه قرار گیرد. در واقع باید به حد فاصلی که بین دو نقطه کارکرد ربات وجود دارد توجه نمود. حداکثر میزان این فاصله باید با نیاز شما در تناسب کامل باشد.

چهار:

شکل و خاصیت و اندازه‌ی محصولی که قرار است توسط ربات جایه‌جا و پالت بندی شود نیز در انتخاب نوع آن تاثیر گذار خواهد بود.

پنج:

سرعت کار ربات پلتایزینگ نیز باید با کاربرد و کاربری در نظر گرفته شده در تناسب کامل باشد تا نیاز شما را به طور کامل تامین نماید. کند بودن بیش از اندازه نسبت به نیاز موجب بلا استفاده‌گی در ربات خواهد شد.

 

حتما بخوانید:

انواع ربات های جوشکاری

انواع ربات جابجا کننده مواد و انواع آن

 

سخن پایانی:

امروزه استفاده از اتوماسیون‌های صنعتی در بخش‌های مختلف موجب رونق و تسهیل امور شده است. ربات پلتایزینگ نیز یکی از انواع این تجهیزات است که علاوه بر سهولت، ایمنی و سرعت در کار را نیز بالا برده و کمک زیادی به افزایش راندمان کاری خواهد کرد. به‌همین جهت مدل‌ها و طرح‌های مختلفی از این ربات‌ها توسط شرکت‌های مختلفی در جهان ساخته شده‌اند که برای هر کاربری طراحی و سپس عرضه گردیده‌اند.

یکی از بهترین راهکارهای خرید یک سیستم اتوماسیون ایده‌آل مشاوره و خرید از مراکز و گروه‌های معتبر و متخصص است تا علاوه بر اطمینان از کیفیت کالا و سیستم اتوماسیون خریداری شده مشاوره‌های مورد نیاز را نیز دریافت کرده و خریدی کاملا متناسب با نیاز خود را انجام داد. گروه صنعتی سپیانی از شرکت‌های شناخته شد در این خصوص در کشور بوده که می‌توانید با اطمینان کامل اقدام به خرید کلیه تجهیزات و محصولات مورد نیاز خود نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق صفحه تماس با ما و نیز  فرم درخواست مشاوره با ما در ارتباط باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *