خطوط تولید, صنایع غذایی

صفر تا 100 خط تولید آب معدنی و آبمیوه

خط تولید آب معدنی

صفر تا 100 خط تولید آبمیوه و آب معدنی

آبمیوه یک نوشیدنی محبوب است و فروش آبمیوه بخش قابل توجهی از صنعت نوشیدنی را تشکیل می‌دهد. آب سبزیجات و میوه‌های با کیفیت بالا فقط خوش طعم نیستند. آنها سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری هستند که برای بدن انسان مفید هستند.

آبمیوه‌ها محبوب‌ترین هستند و ایجاد آنها در مقیاس تجاری نیاز به توجه زیادی به جزئیات دارد تا اطمینان حاصل شود که محصول سالم و بهداشتی تولید می‌شود. سطوح بالای تولید آبمیوه به چیزی بیشتر از آبمیوه‌گیری خانگی نیاز دارد. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا همه چیز را درباره خط تولید آبمیوه و آب معدنی بدانید.

آب معدنی

حتما بخوانید:

دستگاه های خط تولید آب معدنی

صفر تا 100 راه اندازی خط تولید نوشیدنی گازدار

 

خط تولید آبمیوه تجاری:

بدون توجه به نوع آبمیوه‌ای که تهیه می‌کنید، فرآیند تولید آبمیوه نسبتاً استاندارد است. این فرآیند با پیش تصفیه مواد خام میوه شروع می‌شود و سپس به سمت استخراج، شفاف سازی و فیلتراسیون می‌رود. از آنجا، فرآیند تولید با همگن سازی، اکسید زدایی، غلظت و تنظیم مواد تشکیل دهنده ادامه می‌یابد. در نهایت، محصول به مراحل نهایی تولید می‌رسد: بسته‌بندی و استریل کردن، بنابراین می‌توان آن را به فروشگاه‌ها برای خرید مصرف کنندگان ارسال کرد. هر یک از این مراحل به قطعات خاصی از تجهیزات پردازش نیاز دارد.

تجهیزات خط تولید آبمیوه

این 7 قطعه از تجهیزات حیاتی برای فرآوری آبمیوه هستند:

1. خط شستشو:

اولین مرحله در خط تولید آبمیوه، ارسال مواد خام میوه به خط شستشو است. خط شستشو یک قطعه حیاتی از تجهیزات است که هر مرکزی به آن نیاز دارد. اینجاست که میوه‌ها تمیز می‌شوند تا تمام آثار کثیفی و آفت کش‌ها از بین برود و آنها را برای پردازش آماده‌کند. هنگامی که محصولات از خط شستشو عبور می‌کنند، به سمت مرحله بعدی فرآیند یعنی آسیاب ادامه پیدا می‌کنند.

2. تجهیزات آسیاب:

تجهیزات کلیدی بعدی در خط تولید آبمیوه آسیاب است. آسیاب مواد اولیه را برای فرآیند استخراج آماده می‌کند و در اندازه‌ها و ظرفیت‌های مختلف عرضه می‌شود. انتخاب آسیاب یک شرکت به نرخ فرآوری مورد نظر، میزان محصول ورودی و اندازه ذرات مورد نظر محصول نهایی زمین بستگی دارد. هنگامی که مواد اولیه از آسیاب عبور می‌کنند، یک پمپ آن را به تجهیزات استخراج منتقل می‌کند.

3. پمپ:

پمپ‌ها در طرح‌ها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و یافتن پمپ مناسب برای عملیاتی نگه داشتن خط تولید آبمیوه ضروری است. رایج ترین پمپ‌های مورد استفاده در تولید آبمیوه عبارتند از: پمپ‌های حفره‌ای و لوبی مترقی. پمپ‌های حفره‌ای پیشرونده بهتر می‌توانند با محصولاتی که حاوی ذرات بزرگتر هستند یا ویسکوزیته بالایی دارند مقابله کنند. پمپ‌های لوب برای آبمیوه‌هایی با اسیدیته بالا و سایندگی کم بهتر هستند.

به خاطر داشته باشید که پمپ‌ها فقط باید محصولات را به مرحله تولید بعدی منتقل کنند، نه اینکه کاهش سایز بیشتر را انجام دهند.

4. استخراج کننده ها:

نوع آبمیوه گیری که برای تجهیزات فرآوری آبمیوه در مقیاس کوچک انتخاب می‌کنید به نوع میوه‌هایی که در حال پردازش هستید و هدف نهایی شما بستگی دارد. برخی از کارخانه‌های فرآوری ممکن است فقط یک استخراج کننده داشته باشند و برخی دیگر ممکن است از چندین نوع برای پردازش کامل محصولات خود استفاده کنند.

انواع مختلفی از استخراج کننده‌ها وجود دارد: پرس‌های تسمه‌ای، پرس‌های پیچ، پرس‌های قفسه‌ای و پارچه‌ای و سانتریفیوژها. مانند پمپ ها، شما می‌خواهید از اندازه کاهش مناسب برای استخراج کننده خود برای عملکرد بهینه استفاده کنید.

5. مخازن مخلوط کردن:

یکی دیگر از جزئیات مهم برای خط تولید آبمیوه مخازن مخلوط کردن است. مخازن اختلاط بخش مهمی از فرآیند تولید هستند و شامل چندین ماده هستند. مخازن مخلوط کن برای اختلاط کنسانتره، تفاله میوه، مواد نگهدارنده، آب، طعم، رنگ و… هستند. مخازن در اندازه‌ها و مواد مختلف تولید می‌شوند و قیمت آنها متفاوت است.

6. پاستوریزاتور:

پاستوریزه کردن در خط تولید آبمیوه حیاتی است و این امر را به یک قطعه ضروری از تجهیزات پردازش تبدیل می‌کند. پاستوریزاتورها باکتری‌های بالقوه مضر را از بین می‌برند و اطمینان حاصل می‌کنند که آبمیوه برای مصرف بی‌خطر است. همه امکانات باید روی تجهیزات پاستوریزاسیون با کیفیت بالا ساخته شده از مواد با کیفیت که براحتی تمیز می‌شوند و باکتری‌ها را نگه نمی‌دارند سرمایه‌گذاری کنند.

7. یک سیستم زهکشی

بخش نادیده گرفته شده تجهیزات خط تولید آبمیوه سیستم‌های زهکشی است. داشتن یک سیستم زهکشی با کیفیت بالا و قابل اعتماد برای هر کارخانه فرآوری حیاتی است. زهکشی سری 10000 از FoodSafe Drains یکی از بهداشتی‌ترین سیستم‌های موجود در بازار است و دارای طراحی یکپارچه و بدون طاقچه است. این برای نصب آماده است و براحتی در تاسیسات موجود که بدنبال ارتقاء سیستم خود هستند، قابل بازسازی است.

تجهیزات خط تولید آب معدنی

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید دوغ

فرمولاسیون اختصاصی تولید دوغ طعم‌دار

 

خط تولید آب معدنی

آب بسته‌بندی شده یکی از ضروریات زندگی مدرن است. هر چه زندگی شلوغ‌تر باشد، مردم بیشتر به محصولات بهداشتی و با کیفیت نیاز دارند. بنابراین، بطری‌های آب معدنی برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای آب تمیز و نوشابه متولد شدند. در ادامه به تجهیزات تولید آب معدنی میپردازیم:

تجهیزات خط تولید آب معدنی

این قطعات از تجهیزات حیاتی برای فرآوری آب معدنی هستند:

سیستم تصفیه آب:

سرمایه‌گذاران بر اساس مقیاس تولید، منابع آبی مناسب را انتخاب می‌کنند. موسسات کوچک اغلب منبع آب لوله‌کشی را انتخاب می‌کنند. در صورت تولید در حجم زیاد، منبع آب چاه زیر زمینی را انتخاب کنید. آب‌های زیر زمینی معمولاً کیفیت پایداری دارند، برای تصفیه راحت هستند و نسبت به سایر منابع آب هزینه کمتری دارند. اگر خوش شانس باشد که یک منبع آب خوب پیدا کند، سرمایه‌گذار بعداً در هزینه‌ها و هزینه‌های زیادی صرفه‌جویی می‌کند. بهتر است یک بار منبع آب را انتخاب کنید تا اینکه سیستم را بطور مداوم حفظ و نگهداری کنید.

چهار روش و سیستم تصفیه آب پرکاربرد عبارتند از:

تصفیه آب اسمز معکوس: در این سیستم، فشار آب، آب را از یک غشای نیمه تراوا عبور می‌دهد. هنگامی که آب با فشار به سطح غشای اسمز معکوس وارد می‌شود، مواد محلول دفع می‌شوند. مولکول‌های آب از طریق مولکول غشایی توسط مولکول پخش می‌شوند و آب خالص تری را در طرف دیگر تشکیل می‌دهند.

استریلیزاسیون و فیلتراسیون آب با اشعه ماوراء بنفش: اشعه‌های خورشید حاوی طیف UV مورد استفاده در سیستم‌های تصفیه آب ماوراء بنفش هستند – (با شدت بسیار کمتر). فرکانس مورد استفاده برای از بین بردن میکروارگانیسم‌ها 254 نانومتر (nm) است. لامپ‌های UV مورد استفاده در تصفیه آب باید بالاترین انرژی UV را در این فرکانس داشته باشند.

فیلتراسیون: در این سیستم آب از یک یا چند فیلتر عبور می‌کند تا کدورت، طعم، رنگ، آهن یا بو را از بین ببرد. طرح‌های استاندارد سیستم‌های مخزن رسانه‌ای یا واحدهای کارتریج قابل جابجایی هستند. این فرآیند ممکن است شامل فیلترهای مکانیکی، جذب، خنثی‌سازی و کاتالیز/اکسیداسیون باشد.

تقطیر: آب با حرارت دادن به حالت بخار تبدیل می‌شود. بخار سرد شده و بشکل مایع متراکم می‌شود و جمع آوری می‌شود. آب مقطر با گذراندن یک یا چند چرخه تبخیر-غلظت تصفیه شده‌است و اساساً عاری از مواد جامد محلول است. با این حال، این روش بسیار پرهزینه و زمان بر است، بنابراین بطور گسترده در تولید آب معدنی استفاده نمی‌شود.

 

مطالب مرتبط:

دستگاه اسمز معکوس (RO) چیست؟

تعمیر و نگهداری دستگاه اسمز معکوس چیست؟

 

دستگاه قالب گیری دمشی بطری:

تجهیزات دمنده بطری یکی از پرکاربردترین ماشین آلات پلاستیکی تا به امروز است. دو نوع از این تجهیزات وجود دارد، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک که دارای قطعات اصلی یکسانی به شرح زیر هستند:

  • دمنده ها: انواع ماشین‌های موجود بسیار متنوع است. دو دمنده، چهار دمنده یا حتی شش دمنده وجود دارد.
  • کمپرسور فشار بالا: مقدار زیادی هوا از طریق این دستگاه وارد شده و با فشار بالا فشرده می‌شود. انرژی تولید شده توسط هوای فشرده برای باد کردن شمش پلاستیکی استفاده خواهد شد.
  • خشک کن تبرید: این نوع خشک کن در دماهای پایین کار می‌کند و برای خشک کردن و رطوبت زدایی محصولات نهایی استفاده می‌شود.
  • فیلتر هوا: هوای تمیز خشک و فیلتر می‌شود تا آلودگی و روغن از بین برود تا از کیفیت بطری اطمینان حاصل شود.
  • کولر هوا: متشکل از پره‌هایی است که باد را برای خنک کردن موتور ایجاد می‌کند.
  • قالب: عملکرد شکل دهی برای بطری تمام شده، با مقاومت بالا و مقاومت در برابر خوردگی.

دستگاه پرکن آب:

پر کردن آب در بطری‌ها فرآیندی زمان‌بر است که نیازمند رعایت معیارهای بهداشتی و ایمنی مواد غذایی است. برای شرکت‌های کوچک و متوسط، فقط استفاده از دستگاه‌های پرکن نیمه اتوماتیک با ظرفیت 150-250 بطری 500 میلی لیتر در ساعت ضروری است. ساختار استاندارد دستگاه پرکن آب شامل اجزایی مانند قاب، یونیت سر پرکننده، واحد شستشو و… است.

فرآیند پر کردن معمولاً شامل سه مرحله است:

  • مرحله 1: بطری‌های آب به لطف سیستم شستشو قبل از شرکت در فرآیند پر کردن تمیز می‌شوند. بطری‌های خالی داخل تسمه نقاله قرار می‌گیرند و با یک سیستم شیر مخصوص شسته می‌شوند.
  • مرحله 2: پس از تمیز کردن، این بطری‌ها با توجه به ظرفیت از پیش تعیین شده‌به سیستم دستگاه پرکن منتقل می‌شوند.
  • مرحله 3: مرحله نهایی این فرآیند بستن درب و نهایی کردن محصول است که شامل برچسب زدن، بسته‌بندی و قرار دادن آن در انبار می‌شود. علاوه بر این، برای اطمینان از کیفیت، محصولات قبل از تحویل به مصرف کنندگان آزمایش خواهند شد.

خط آب معدنی

دستگاه لیبل زن:

دستگاه لیبل زن اتوماتیک محبوب ترین نوع در بازار است زیرا اکثر بطری‌هایی که نیاز به برچسب زدن دارند استوانه‌ای هستند. این ساختار برچسب زدن برگردان را آسان‌تر و سریع‌تر از برچسب زدن بطری‌های مخروطی، بطری‌های مربعی یا بطری‌هایی با اشکال پیچیده می‌کند که برای جمع‌کردن فیلم پلاستیکی به ماشین برچسب‌زنی خودکار نیاز دارند.

دستگاه لیبل زن بطری‌های گرد دارای مشخصات زیر است:

  • ساختار دستگاه از آلیاژ آلومینیوم و فولاد ضد زنگ
  • سیستم نوار نقاله تغذیه محصول ورودی (میتواند با دستگاه پرکن ادغام شود) محصول را پس از برچسب زدن خارج می‌کند. این سیستم را می‌توان برای مراحل در دستگاه پیچ بطری، چاپگر تاریخ، کد چاپ QR، دستگاه بسته‌بندی کارتن و دستگاه تسمه‌زنی ترکیب کرد.
  • پرس چرخشی بطری برای برچسب زدن شامل یک موتور دوار و یک سیلندر کنترل است.
  • خوشه تغذیه خودکار برچسب از یک موتور پله‌ای و یک سنسور برای تشخیص موقعیت‌های توقف برچسب، یک سنسور محصول ورودی برای تغذیه و توقف دقیق برچسب استفاده می‌کند. سیستم کنترل هوشمند، خوشه‌های عملکرد را محاسبه و تنظیم می‌کند تا برای فرآیند برچسب‌گذاری دقیق و متوالی بطری‌های گرد، همگام شوند.
  • سیستم کنترل خطا با سنسور زمانی که بطری، بطری بدون برچسب یا برچسب پاره شده‌وجود ندارد را تشخیص می‌دهد.

 

مطالب مرتبط:

ماشین آلات لیبل زن اتوماتیک

معرفی انواع دستگاه های بسته‌بندی

 

نگهداری خط تولید آبمیوه و آب معدنی:

کسب و کار نوشابه در طول تولید محصولات بطری خود با مشکلات متعددی مواجه است. از جمله، تجهیزات تولید قدیمی و منابع مالی ناکافی، چالش‌هایی هستند که بسیاری از کسب‌وکارهای نوشیدنی، به‌ویژه آنهایی که تازه وارد بازار شده‌اند، با آن مواجه هستند.

کیفیت/سطح مدرن تجهیزات

امروزه با پیشرفت شدید صنعت، مشاهده می‌شود که ماشین آلات در مرحله تولید بطور فزاینده‌ای ارتقا و نوسازی می‌شوند. هر چه درجه نوسازی بالاتر باشد، هرچه در زمان، انرژی و هزینه‌ها به حداکثر میزان صرفه‌جویی شود، بنگاه‌های مولد بیشتری سود خواهند برد. با این حال همه کسب و کارها نمی‌توانند ماشین‌ها و تجهیزات خود را بطور منظم به روز کنند یا ارتقا دهند. ناگفته نماند بسیاری از تازه واردان در بازار به احتمال زیاد ماشین آلات قدیمی، آسیب دیده یا کم بهره‌وری را خریداری می‌کنند که بر خط تولید کلی محصول تأثیر می‌گذارد.

مشکلات مالی

برای تازه واردان به بازار، تامین مالی یکی از بزرگترین چالش‌های پیش رو است. منابع کافی برای تولید در مقیاس بزرگ وجود ندارد، بودجه کافی برای خرید ماشین آلات و تجهیزات مدرن وجود ندارد و سرمایه برای استخدام نیروی انسانی ماهر وجود ندارد بنابراین نگهداری خط تولید آبمیوه کار آسانی نیست. برای یک کسب و کار تازه تاسیس آسان نیست که در بازار ثابت بماند، بخصوص در بازاری که رقبای قوی زیادی با سهم بازار بزرگ دارد.

 

حتما بخوانید:

معرفی انواع دستگاه های پرکن

طراحی و راه اندازی خط تولید لبنیات

 

جمع بندی:

بطور خلاصه در مقاله امروز سپیانی به تجهیزات لازم در خط تولید آبمیوه و آب معدنی اشاره شده‌است. کاربرد گسترده تجهیزات مدرن به کسب و کارها کمک می‌کند تا هزینه‌ها، منابع را به حداقل و همچنین سود را به حداکثر برسانند. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با خط تولید آبمیوه و آب معدنی دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش فروشگاه و لبنیات سایت ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *