خطوط تولید

صفر تا 100 خط تولید ساندویچ پانل

خط تولید ساندویچ پانل

آشنایی با خط تولید ساندویچ پانل

محصول نهایی در خط تولید ساندویچ پانل به دلیل مقاوم بودن و قیمت مناسب با استقبال زیادی مواجه بوده است. گره‌های زیادی در طراحی و ساخت سوله‌ها و ساختمان‌های پیش ساخته توسط این محصول باز شده است. همچنین استفاده از ساندویچ پانل در ماشین‌های مربوط به حمل مواد غذایی باعث پیشرفت بهتر این وسایل نقلیه و مجهزتر شدن آن‌ها گردید. ماشین‌های حمل دارو نیز تحت تاثیر این متریال قرار گرفته و پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند. بطور کلی می‌توان گفت که شرایط نگهداری بوسیله‌ی این متریال بسیار آسان‌تر شده است.

همچنین در زمینه‌ی ذخیره نمودن انرژی و مصرف بهینه از آن نیز ساندویچ پنال‌ها بسیار مفید فایده هستند. از طرفی کیفیت خود این ساندویچ پانل‌ها نیز روز‌به‌روز بیشتر میشود و با پیشرفت‌های تکنولوژی تفکرات جدیدی در خصوص این متریال ها ارائه میشود و به بازار عرضه می‌گردد.

ساندویچ پانل

ترکیبات سازنده‌ی ساندویچ پانل:

این محصول کاربردی و پرمصرف از دو یا چند عنصری در حالت کلی تشکیل می‌شوند که از لحاظ عملکردی نیز شباهت بسیار زیادی با هم دارند اگرچه ممکن است از نظر ساختاری تفاوت‌های جزئی با یکدیگر داشته باشند. دو سطح فلزی و یا غیر فلزی همانند فویل و پارچه و کامپوزیت و یک حجم از جنس عایق مانند پلی استایرن پشم سنگ و مواد مشابه در ساخت این محصول نقش دارند. سطوح جداره در ساندویچ پانل نیز از آلوزینک – آلومینیوم و یا آهن ساخته می‌شود. این متریال‌ها باید به وسیله‌ی تجهیزات رول فرمینگ فرم دهی شوند. به این شیوه استقامت بیشتری پیدا می‌کنند و امکان نصب در کنار هم را خواهند یافت.

 

حتما بخوانید:

تجهیزات خط تولید لامپ LED

لوله گالوانیزه چیست؟ کاربرد آن

 

تاریخچه‌ی خط تولید ساندویچ پانل:

استفاده از این محصول برای اولین بار در سال 1930 و به منظور ساخت قطارها و هواپیماها آغاز شد. اما بعد از جنگ جهانی دوم در دیگر صنایع و بخش‌ها نیز بصورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت. امروزه پانل‌های جدید قادر هستند تا به اشکالی همچون خمیده و مسطح و منحنی مورد استفاده واقع شوند. متریال این محصولات بسیار مقاوم بوده و از نظر عایق بودن نیز در سطح مطلوبی قرار دارند.

 

حتما بخوانید:

آشنایی با ماشین‌آلات ساختمانی

ماشین آلات تولید شیشه دوجداره

 

انواع مختلف ساندویچ پانل کدام است؟

انواع مختلفی از این محصول در خط تولید ساندویچ پانل ساخته و عرضه می‌شود. این گروه‌بندی‌ها از تنوع زیادی برخوردار است. در این بخش به معرفی این گروه‌بندی‌ها تا حد ممکن خواهیم پرداخت:

1- طبقه بندی بر اساس سطح جداره:

  • ساندویچ پانل‌هایی که در دو طرف آن آهن بکار رفته است.
  • ساندویچ پانل‌هایی که در یک طرف آن آهن و یک طرف دیگر غیر آهن است.
  • ساندویچ پانل‌هایی که در طرف آن کامپوزیت کار شده‌است.
  • ساندویچ پانل‌هایی که در سطوح آن آلومینیوم کار شده‌است.
  • ساندویچ پانل‌هایی که آکوستیک هستند.

2- طبقه بندی بر اساس حجم عایق:

  • ساندویچ پانل از نوع پلی اورتان
  • ساندویچ پانل از جنس پشم سنگ
  • ساندویچ پانل از جنس پشم شیشه
  • ساندویچ پانل از جنس پلی استایرن

3- طبقه بندی بر اساس فرایند تولید در خط تولید ساندویچ پانل:

  • تولید به شیوه‌ی دستی
  • تولید به شیوه‌ی اتوماتیک

کاربرد ساندویچ پانل

روش‌های تولید ساندویچ پانل

برای تولید ساندویچ پانل محصول از دو شیوه متفاوت می‌توان استفاده نمود. در هر یک از این روش‌ها تجهیزات و دستگاه‌های بکار رفته در خط تولید ساندویچ پانل با دیگری متفاوت خواهد بود. این روش‌ها یکی شیوه‌ی پیوسته بوده و دیگری نیز ناپیوسته نام دارد.

1- روش پیوسته‌در تولید ساندویچ پانل:

به این شیوه کانتینیوز نیز گفته می‌شود. در این شیوه مواد و اجزای مختلف ساندویچ پانل را از یک سمت وارد دستگاه کرده و از سمت دیگر آن محصول آماده شده و برش خورده تحویل می‌گردد. این مواد اولیه شامل رول‌های ورق گالوانیزه و فوم‌های پلی یورتان و یا پلی استایرن بهمراه چسب است. محصول نهایی در اندازه‌های مورد نظر توسط دستگاه برش داده شده و خارج می‌شود. در این شیوه اپراتور و نیروی انسانی از نقش آفرینی کمتری برخوردار است. مواد اولیه نیز با دوز خاصی با هم ترکیب خواهند شد و این دوز در کیفیت نهایی محصول موثر است.

2- روش غیرپیوسته‌در تولید ساندویچ پانل:

این روش دیسکانتینیوز یا غیر ممتد نیز نام درد. فرایند تولید محصول نهایی بصورت مرحله‌به‌مرحله و استپ‌به‌استپ انجام می‌گردد. در واقع خطوط خط تولید در این شیوه از یکدیگر جدا بوده و هر مرحله یک بخش از فرایند تولید را بر عهده می‌گیرد. به این منظور در مرحله باید انجام کار مدیریت گردد. در نهایت نیز محصول نهایی در خط تولید ساندویچ پانل تحویل داده می‌گردد. در این شیوه متریال اولیه از جنس فوم xps و یا eps هستند. فوم‌ها به وسیله‌ی پرایمر به ورق‌ها خواهند چسبید. در این ساندویچ پانل پلی یورتان دو لایه ورق گالوانیزه و آلومینیوم دارد.

 

حتما بخوانید: آشنایی با تجهیزات آسانسور

 

مواد مصرفی در خط تولید ساندویچ پانل:

با توجه به شیوه و روش ساخت این محصول از مواد اولیه‌ی ویژه ای استفاده می‌شود که در حالت کلی شامل:

  • ورق گالوانیزه
  • پلی ال که یک نوع مایع است.
  • پلی ایزوسیانات که یک نوه مایع است.
  • موادی که به تناسب شیوه‌ی تولید متفاوت خواهد بود.

 

مراحل تولید ساندویچ پانل

برای شروع کار در ابتدا اپراتورها باید ورق‌های گالوانیزه را بر روی دستگاه فرم دهنده یا همان فرمینگ قرار داده و نصب کنند. بعد از آن فعالیت خط آغاز خواهد شد. بخش بعدی تزریق فوم نام دارد. مخازن ا بخش باید با مایع و مواد فوم پر شوند. این مخازن کمک می‌کنند تا دستگاه بتواند تزریق فوم مورد نیاز بین دو ورق را به درستی انجام دهد. مایع تزریق شده بخش قبلی طی یک پروسه شیمیایی تبدیل به فوم پلی یورتان خواهد شد. اندازه و سایز قالب‌ها در این بخش تعیین کننده‌ی عرض و ابعاد پانل و نیز نوع آن اعم از سقفی و یا دیواری بودن آن هستند. این قالب‌ها پیش از آغاز به کار خط تولید ساندویچ پانل به وسیله‌ی نیروی انسانی و با توجه به سفارش و درخواست مشتری نصب می ‌شوند.

پس از به پایان رسیدن این قدم می‌توان گفت که محصول نهایی تقریبا حاضر است. هرچند که هنوز باید دو مرحله دیگر را نیز پشت سر بگذارند. اولین مرحله‌بعد از این بخش مرحله‌ی برش خوردن یا کاتر است. ساندویچ پانل تولید شده در این بخش بصورت متصل بهم و یک سره می‌باشد که باید با توجه به سفارش مشتری برش شوند. مرحله‌ی بعدی بسته‌بندی و آماده‌سازی ساندویچ پانل برای ارسال برای مشتری است. این کار توسط دستگاهی که کولینگ محصول نیز به کمک دستگاه پک کننده انجام می‌گیرد. پس از این مرحله می‌توان از محصول حاصل استفاده نمود.

خط تولید ساندویچ پنل

گروه صنعتی سپیانی با خدماتی تخصصی برای راه‌اندازی انواع خط تولید آماده ارائه‌ی مشاوره‌های لازم در این خصوص است. این گروه با سال‌ها تجربه تخصصی در این زمینه و واردات و فروش تجهیزات مورد نیاز برای اتوماسیون صنعتی و اتوماسیون صنععتی plc و برق صنعتی در این راستا بهترین خدمات را ارائه خواهد کرد. کافی تا با مشاورین ما در گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل نمایید.

 

دستگاه‌های مورد استفاده در خط تولید ساندویچ پانل:

در خط تولید این محصول بنا بر شیوه و روش کار از تجهیزات و دستگاه‌هایی به فراخور آن استفاده می‌شود که در این بخش با بخشی از این تجهیزات و ماشین‌آلات آشنا خواهیم شد.

1- دستگاه کانتینیوز پلی یورتان:

اولین نسل از ساندویچ پانل‌ها با این دستگاه ساخته و تولید شدند. همچنین اولین نسل از دستگاه‌های این خط تولید که به کشور وارد شدند نیز همین ماشین بود. این دستگاه از چند رول گیر تشکیل شده است که در بخش ابتدایی دستگاه تعبیه شده است. البته با توجه به تعداد و سرعت رول‌گیرها انواع مختلفی از این دستگاه تعریف می‌شود. انواع معمولی‌تر آن دارای دو یا چهار عدد رول گیر است و انواع به روز تر و پیشرفته‌تر از این ماشین نیز بیشتر از 4 رول گیر دارند. بغیر از این رول‌گیرها از دو رول‌گیر دیگر با هدف نگهداشتن رول در این تجهیز استفاده‌شده‌است.

رول‌ها بعد از اینکه توسط این دستگاه دریافت و باز شدند طی اقداماتی به فرم دلخواه و مورد نظر خواهند رسید. ورقه‌های بالایی و پایینی در ساندویچ پانل توسط غلطک‌های مخصوص از بالا و زیر فشرده‌شده و به هم نزدیک می‌شوند. در بین این ورق‌ها نیز ترکیباتی از پلی ال و ایزوسیانات که دوز ویژه‌ای نیز دارند تزریق می‌نمایند.

2- دستگاه کانتینیوز پلی استایرن:

این دستگاه نسبت به نوع پلی‌یورتان بهینه‌تر و نیز بروز تر است. در این دستگاه دو رول باز کن تعبیه شدهاست که مناسب برای ورق‌های بالایی و زیری در ساندویچ پانل می‌باشد. برای فرم دهی نیز از دو ردیف غلطکاستفاده میشود. پس از آن که شکل‌دهی انجام شد صفحات ساندویچ پانل به درازای دو الی سه متر از این دستگاه موجود در خط تولید ساندویچ پانل خارج می‌شود. دستگاه این صفحات را به یکدیگر پرس می‌کند. در مرحله‌ی بعد به اندازه‌های مورد نظر برش پیدا می‌کنند. در این حالت تفاوتی در ساندویچ پانل دیواری و سقفی وجود ندارد.

 

حتما بخوانید: لرزه‌گیر چیست؟ کاربرد آن

 

مقایسه انواع مختلف ساندویچ پانل‌

در بین متریال‌های اولیه در ساخت ساندویچ پانل می‌توان به جرات گفت که بهترین نوع آن محصولاتی هستند که در خط تولیدهای اتوماتیک و با فوم پلی اورتان ساخته و تولید می‌شوند. از نظر اقتصادی نیز این گروه دارای صرفه‌ی اقتصادی بسیار زیادی هستند. محصول نهایی در خطوط اتوماتیک دارای ضریب انتقال حرارت بالا و استقامت بسیار مناسبی است. در قیاس با دیگر خطوط تولید هزینه تولید در خط تمام اتوماتیک بطور چشمگیری پایین تر بوده و همین موضع امکان ارائه نمودن قیمت بصورت رقابتی و البته به مراتب پایین‌تر نسبت به رقبا رو ایجاد می‌کند. این در حالی است که در دیگر خطوط تولیدی این محصول هزینه‌ها به آسانی مدیریت نخواهند شد.

خط تولید ساندویچ پنل22

اجزای تشکیل دهنده‌ی خط اتوماتیک ساندویچ پانل

1- کویل گیر ورق:

این دستگاه که در اندازه‌های 2 و یا 4 متری موجود است در هر خط تولید ساندویچ پانل ضروری است. ظرفیت آن چیزی در حدود 10 الی 15 تن می‌باشد و بشکل اتوشارژ نیز کار می‌کند.

2- رول فرمینگ:

تعداد این رول‌ها بستگی به نوع سفارشات دریافتی از مشتری دارد. در خط تولید که بخواهد همزمان ساندویچ پانل سقفی و دیواری تولید کند. باید در حدود 3 دستگاه رول فرمینگ در نظر گرفته‌شود.

3- سیستم برش اولیه:

از این تجهیز برای گونیا کردن استفاده می‌شود. لبه‌های ورق که بین رول فرمینگ و کویل گیر قرار دارند. عموما گیوتین چرخشی و یا ضربه‌ای دارند را با این وسیله اصلاح می‌کنند.

4- پیش گرم:

ورقه‌ها پس از اینکه توسط دستگاه فرمینگ فرم مورد را پیدا کردند باید از بخش پایینی سیستم پیش گرم ردشوند. گرمای دریافتی به آن‌ها کمک می‌کند تا برای عمل تزریق فوم حاضر شوند. این سیستم ها به دو شیوه عمل می‌کنند:

  • گرمایشی از طریق المنت برق
  • گرمایشی به کمک سوخت‌های فسیلی

5- ماشین تزریق فوم:

این دستگاه معمولا 2 و یا 4 جزئی می‌باشد. در هنگام راه‌اندازی خط تولید ساندویچ پانل باید در نظر گرفت که نوع 4 جزئی از این ماشین گران قیمت بوده و برای تهیه‌ی آن باید هزینه بیشتری را در نظر داشت. این تجهیز امکان تنظیم و کنترل نمودن دقیق مقادیر مناسب از فوم ها دارد.

6- پرس یا دبل باند:

مهم‌ترین و حساس ترین بخش از این خط تولید مربوط به این دستگاه است که باید بسیار دقیق مورد استفاده قرار گیرد. تنوع و کیفیت نهایی محصول تا اندازه‌ی زیادی به این دستگاه مربوط است. اصلی‌ترین شاخصه‌ی این دستگاه طول موثر آن است. به‌همین جهت در طول کمتر از 10 متر ساخته‌نمی‌شود.

7- سیستم خنک کاری:

این بخش از الزامات هر خط تولید نیستند اما در برخی از گریدها ممکن است به دلیل نبود این بخش در بسته‌بندی مشکلاتی به وجود آید.

حتما بخوانید: آشنایی با تاسیسات صنعتی

 

کلام آخر

خط تولید ساندویچ پانل یکی از کسب و کارهای بسیار موفق و سود ده بشمار می‌رود بشرطی که نوع اتوماتیک آن راه اندازی گردد. چرا که امکان ارائه نمودن قیمت های رقابتی در این نوع زیاد است. گروه صنعتی سپیانی ارائه کننده‌ی کلیه تجهیزات مورد نیاز در این خط با بهترین کیفیت و قیمت مناسب است. برای دریافت مشاوره و استعلام قیمت همین الان با مشاوران ما در گروه صنعتی سپیانی از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید. همچنین میتوانید با تکمیل فرم درخواست مشاوره از مشاوره متخصصین ما بهره‌مند شوید.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “صفر تا 100 خط تولید ساندویچ پانل

  1. فرهاد عرب گفت:

    با سلام و احترام
    میخواستم در رابطه با خط تولید و همچنین طراحی فضای کارخانه تولیدی ساندویچ پانل پلی اورتان مشاوره بگیرم از متخصصین مجموعه تون.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    فرهاد عرب
    شماره تماس: 09921187959

    1. admin گفت:

      درود
      مشاوران ما در اولین فرصت باهاتون تماس میگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *