خطوط تولید, صنایع غذایی

صفر تا 100 خط تولید شیر خشک

خط تولید شیر خشک

‌‌آشنایی با خط تولید شیر خشک

سه نوع فرآیند تولید شیر خشک وجود دارد: فرآیند مرطوب، فرآیند خشک و فرآیند کامپوزیت خشک و مرطوب. فرآیندهای اختلاط خشک و مرطوب بین فرآیند مرطوب و فرآیند خشک است. تفاوت بین این سه فرآیند چیست؟ با مقاله امروز سپیانی آشنا باشید تا شما را با آنها و خط تولید شیر خشک کلی آشنا می‌کنیم.

مطالب مرتبط:

خط تولید شیر استریلیزه

خط تولید شیر خشک گوساله

صفر تا 100 خط تولید شیر پاستوریزه

1.فرآیند مرطوب:

فرآیند مرطوب به این معنی است که شیر گاو تازه مواد مغذی را اضافه کرده و مستقیماً آن را با اسپری خشک می‌کند. نه تنها هیچ پیوند میانی در خط تولید شیر خشک وجود ندارد. بلکه یک فرآیند فیلتراسیون چند کاناله را برای از بین بردن خطرات پنهان و اطمینان از تعادل انواع تغذیه شیر اتخاذ می‌کند. فناوری فرآیند مرطوب پیچیده‌تر است و به تجهیزات بیشتری نیاز دارد. تجهیزات اصلی برای شروع شیر پاک کن، هموژنایزر، ترجیحاً استریل کننده، تجهیزات غلظت، تجهیزات خشک کن، تجهیزات بسته‌بندی و برخی تجهیزات جانبی و همچنین بویلرها، تصفیه فاضلاب و غیره است.

فرآیند مرطوب به سه شرط نیاز دارد:

  • باید مرتع وجود داشته‌باشد.
  • باید شیر تازه داشته‌باشد.
  • کارخانه‌های فرآوری شیر خشک باید مورد نیاز باشد.

شیرخشک تولید شده توسط فرآیند مرطوب دارای همگنی خوب، شاخص‌های فیزیکی و شیمیایی پایدار، اجزای تغذیه‌ای متعادل، فرآیند انحلال کامل مواد مغذی مختلف شیر در شیر تازه است و می‌تواند آلودگی ثانویه شیرخشک را کاهش دهد. می‌توان از تازگی و ارزش غذایی محصول نهایی اطمینان حاصل کرد. اما شیر خشک همه شرکت‌های لبنی را نمی‌توان با تولید “مرطوب” انجام داد.

این امر عمدتاً با فاصله بین منبع شیر و کارخانه تولید تعیین می‌شود. با این حال، اگر فقط از فرآیند مرطوب در خط تولید شیر خشک استفاده کنید، برخی از مواد مغذی حساس به حرارت شیرخشک براحتی در طی خشک کردن اسپری از بین می‌روند و همچنین ممکن است بر کیفیت شیر خشک تأثیر بگذارند.

شیر خشک 2

2.فرآیند خشک:

فرآیند خشک خط تولید شیر خشک به این صورت است که پودر آب پنیر بسته‌بندی بزرگ خریداری شده را به مخزن همزن اضافه می‌کنیم، مواد مغذی مختلف اضافه شده جامد را کاملاً هم زده و مستقیماً بسته‌بندی می‌کنیم. تکنولوژی فرآیند خشک نسبتا ساده است، عمدتا میکسر، دستگاه بسته‌بندی و غیره.

اجزای مغذی مواد حساس به حرارت در فرآیند خشک (نوعی موادی که هنگام گرم شدن ناپایدار هستند و مستعد تجزیه، پلیمریزاسیون، اکسیداسیون و سایر واکنش‌های زوال هستند) براحتی اضافه می‌شوند. با این حال، همگنی محصولات لبنی تولید شده توسط فرآیند خشک بخوبی تولید شده توسط فرآیند مرطوب نیست. در مقایسه با شیر خشک تولید شده توسط فرآیند مرطوب، تفاوت‌هایی در طعم و بوی آن نیز وجود دارد.

حتما بخوانید: همه چیز درباره لاکتوز موجود در شیر

روش خشک:

روش خشک نیاز به کارگاه بالاتری دارد، معمولاً از کارگاه GMP استفاده می‌شود. به منظور اطمینان از ایمنی تولید و فرآوری شیرخشک، سایت رسمی سازمان غذا و دارو «اخطاریه کار بررسی مجوز خط تولید شیرخشک تولید شده با پودر پایه وارداتی» را صادر کرد. این قانون تصریح می‌کند که شرکت‌ها مجاز به استفاده از پودر پایه وارداتی بعنوان ماده اولیه برای تولید شیر خشک شیر خشک هستند و بنگاه‌ها باید از “تطبیق نوزاد و کودک” پیروی کنند. فرآیند خشک که در قوانین آزمون مجوز تولید شیرخشک (ویرایش 2013) مقرر شده‌است انجام می‌شود. استفاده از شیر خشک مخصوص نوزادان بسته‌بندی بزرگ وارداتی برای تولید و بسته‌بندی برای شرکت‌ها اکیدا ممنوع است. این آیین نامه موظف است هزینه و سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان شیرخشک را افزایش دهد.

فرآیند تر و خشک شیرخشک و مزایا و معایب آنها معرفی شد. بنابراین، چگونه فرآیند مورد استفاده در شیر خشک نهایی را تشخیص دهیم؟ در اینجا می‌خواهم به شما یادآوری کنم که می‌توانید آن را از لیست مواد تشکیل دهنده بسته‌بندی شیر خشک متمایز کنید: اگر اولین مورد از لیست مواد تشکیل دهنده “شیر خام گوسفند (گاو)” و “شیر گوسفند تازه” باشد، این یک فرآیند مرطوب است. اگر “شیر خشک کامل، شیر خشک بدون چربی یا شیر خشک بدون چربی” باشد، یک فرآیند خشک یا یک فرآیند اختلاط خشک و مرطوب است.

3.فناوری کامپوزیت خشک و مرطوب:

فناوری کامپوزیت خشک و مرطوب به فرآیند شیر تازه با استفاده از فناوری اختلاط خشک و اختلاط مرطوب اشاره دارد. شیر خشک را می‌توان با فرآیند اختلاط مرطوب تولید کرد. شرکت شیر آن نزدیک به نیاز منابع شیر است. می‌تواند اطمینان حاصل کند که شیر تازه یک بار آرد پاشی می‌شود و می‌تواند بسرعت به کوچکترین بسته‌بندی برای فروش تبدیل شود.

کاهش آلودگی پیوندهای میانی، اطمینان از تازگی شیرخشک، افزودن مواد مغذی مستقیماً به شیر تازه برای ایجاد یکنواختی مخلوط تغذیه‌ای، در حالی که برخی از مواد مغذی حساس به حرارت (ویتامین ها، پروبیوتیک ها) در مرحله اختلاط خشک اضافه می‌شوند تا از فعالیت آن اطمینان حاصل شود. این فرآیند نسبت به اختلاط مرطوب یا اختلاط خشک برتری دارد.

حتما بخوانید:

طرز تهیه لبنیات خانگی

طراحی و راه‌اندازی خط تولید لبنیات

انواع دستگاه پخت شیر (پروسس تانک)

بسته بندی در خط تولید شیر خشک

بیایید خط تولید شیر خشک را در نظر بگیریم که در آن فرآوری و بسته‌بندی دو نهاد به یک اندازه مهم هستند. مرحله بسته‌بندی شیر خشک در آخرین مرحله است اما بحرانی نیز می‌باشد ولی چرا؟ هدف از بخش دوم این مقاله جامع، معرفی پیشینه اساسی بسته‌بندی شیرخشک مانند اصل بسته‌بندی، مواد، سبک و اهمیت مرتبط با ماندگاری طولانی آن است.

1. بسته بندی در این خط تولید:

افزایش تقاضای شیر خشک، آبشار تقاضای بسته بندی را در زنجیره تولید بخش تولید عرضه کرده است. به همین دلیل است که استراتژی‌های اتوماسیون مختلف توسط شرکت‌ها برای دستیابی به راه‌حلی هوشمندانه‌تر، بادوام‌تر و مقرون به صرفه‌تر به کار گرفته می‌شوند. اگر واقعاً می‌خواهید محتوای غذایی کافی مصرف کنید، بسته‌بندی شیر خشک یک نیاز ثابت است. بسته‌بندی شیر خشک روشی مناسب برای نگهداری شیر خشک برای مدت طولانی‌تری است.

با ماندگاری طولانی‌تر بدون نیاز به یخچال، ذخیره‌سازی بهتر و آبشاری از مزایا را برای ارزش‌گذاری کاربر نهایی ارائه می‌دهد. علاوه بر این، به کاربر نهایی اطمینان می‌دهد که محصول از عوامل محرک برای حفظ قدرت و کارایی، به ویژه آلودگی میکروبی ایمن است.

2. چه عواملی از خوبی شیر خشک می‌کاهد؟

بسته‌بندی هر ماده غذایی برای جلوگیری از خراب شدن آن ضروری است، همچنین بسته‌بندی شیر خشک نیز برای محافظت از آن در برابر فاسد شدن مهم است. پارامترهایی مانند هجوم رطوبت که بیش از محتوای مورد نظر افزایش می‌یابد. آسیب ناشی از اکسیداسیون و واکنش‌های واکنش نوری که کیفیت محصول را کاهش می‌دهد، آن را برای بسته‌بندی شیر خشک ضروری می‌دانند. بیایید نگاهی بیندازیم که هر پارامتر چه چیزی باعث تغییر در کیفیت پودر می‌شود.

انتقال رطوبت

به منظور حفظ موثر کیفیت و ویژگی‌های شیرخشک از غلبه رطوبت و تشکیل کیک یا کلوخه، بسته‌بندی مورد توجه قرار می‌گیرد. در دمای بالا، چربی سطحی ذرات پودر به هم چسبیده و یک پل چربی تشکیل می‌دهد که باعث می‌شود ظاهر پودر توده به نظر برسد. در دمای پایین، چربی شیر به ذرات پودر متبلور تبدیل می‌شود که یک پل جزئی یا کاملاً کریستالی را تشکیل می‌دهد و در نتیجه کیک می‌شود.

اکسیداسیون

تخریب اکسیداتیو شکل اولیه آن را از طریق واکنش‌های آنزیمی و میکروبی کاهش می‌دهد. مقدار رطوبت قابل قبولی در شیرخشک وجود دارد که حد آن باید مشخص باشد. اکسیداسیون شیر خشک با وجود چربی‌های غیراشباع مرتبط است که طعم شیر را فاسد می‌کند و در عین حال بر وضعیت تغذیه‌ای تأثیر می‌گذارد و طعم آن را تغییر می‌دهد.

نور

همانطور که در مورد واکنش اکسیژن گفتیم، در مورد نور نیز همینطور است. محصولات مبتنی بر شیر معمولاً به دلیل وجود ریبوفلاوین به نور حساس هستند که یک ویتامین حساس به نور قوی است که ذرات نور را به اکسیژن منفرد تبدیل می‌کند و دوباره به تخریب اکسیداتیو کمک می‌کند. بنابراین، برای اطمینان از ایمنی و کارایی ویژگی‌ها و مزایای تغذیه‌ای شیرخشک، بسته‌بندی آن در موادی که مانعی در برابر این مشکلات ذکر شده و افزایش ماندگاری و کیفیت محصول باشد، الزامی است.

شیر خشک 4

مطالب مرتبط:

دستگاه بوگیر (دگازور) لبنیات

روش های کنترل کیفیت (کنترل کیفی) شیر

پروسس تانک یا دستگاه پخت شیر چیست؟

3. انواع بسته بندی شیر خشک چیست؟

معمولاً سبک بسته‌بندی شیرخشک به دو روش بسته‌بندی یا کنسرو کردن انجام می‌شود. هر دو نوع مزایای فردی خود را دارند و همچنین برخی از مشکلات را نیز دارند. نوع بسته‌بندی شیرخشک برند خود به بودجه شما، ترجیحات مشتری و کیفیت ماندگاری نگهدارنده‌ای که به محصول خود می‌دهید بستگی دارد. ما در مورد انواع مختلفی از سبک‌های بسته‌بندی بحث خواهیم کرد که می‌توانید آنها را انتخاب کنید:

بسته‌بندی فله 

این بسته بندی همه کاره‌ترین حالت بسته‌بندی است که به حجم صدها کیلوگرم شیرخشک اجازه می‌دهد تا در پوشش کاغذی چند لایه با روکش پلی اتیلن قرار گیرد. با توجه به مزایای فراوان آن هنوز در بسیاری از بخش‌های صنعتی برای ذخیره‌سازی استفاده می‌شود.

سطل فله‌ای 

مفهوم اساسی سطل فله‌ای کاملاً جدید است. ارزش زیادی برای بسته‌بندی مجدد و پردازش مجدد کل مواد ارائه می‌دهد. این روش بسته‌بندی جالب توجهی است زیرا هزینه‌های بیش از حد در حین جابجایی و حمل و نقل را محدود می‌کند.

انواع سطل فله‌ای به شرح زیر است:

توت بن

از آنها برای نگهداری شیر خشک با وزن 800 تا 1000 کیلوگرم استفاده می‌شود. این بسته‌بندی برای حمل و نقل عمده یعنی انتقال داخلی به ایستگاه‌های مرکزی یا حمل و نقل ایده آل است. علاوه بر این، نسبت به فولاد ضد زنگ هزینه را حدوداً به نصف کاهش می‌دهد. سطل‌های انباشته هوادار از طریق بالا بردن مستقیماً در قیف تخلیه می‌شوند.

کیف در جعبه

این مفهوم از بسته‌بندی تا حدودی از سطل زباله پیشی گرفته‌است. زیرا یک کیسه بزرگ چند لایه پلی اتیلن با شیر خشک توسط پلاستیک بافته‌شده یا تخته راه راه چند لایه محافظت می‌شود. آنها روش پر کردن و بسته‌بندی بسیار کم هزینه‌ای هستند.

بسته بندی خرده فروشی

بسته‌بندی خرده فروشی ابتدا تحت سلطه قوطی‌های فلزی است. با پیشرفت بیشتر و رقابت زیاد در بازار، تعدادی از گزینه‌های بسته‌بندی دیگر مانند کیسه در حال معرفی هستند. اجازه دهید گزینه‌های مختلف بسته‌بندی را ببینید.

بسته‌بندی قوطی

در این نوع بستگی به این دارد که چه منبعی از مواد قوطی را انتخاب کنید. قوطی‌های فلزی حفظ هوا و ماندگاری خوبی برای شیر خشک فراهم می‌کنند. معمولاً شیر خشک را می‌توان به مدت 2 تا 3 سال تقریباً در بسته‌بندی قوطی فلزی نگهداری کرد. به این ترتیب آنها همچنین می‌توانند با محافظت از شیرخشک در برابر رطوبت یا هر عامل دیگری از محافظت تغذیه ای اطمینان حاصل کنند.

بسته‌بندی شیشه‌ای 

امروزه ظروف پلاستیکی برای بسته‌بندی در خط تولید شیر خشک رایج‌تر است زیرا استراتژی بسته‌بندی پایدار را ارائه می‌دهد. یک پارچ پلاستیکی با کیفیت بالا می‌تواند دوام و استحکام را از نظر نشکن بودن ارائه دهد. آنها مواد مغذی غنی موجود در شیر خشک را بدلیل هواگیری حفظ می‌کنند و همچنین از محصول در برابر تخریب محیطی محافظت می‌کنند. وزن آن سبک‌تر است و بنابراین حمل و نقل آن راحت‌‌تر است.

بسته‌بندی Doypack

Doypack دسترسی پایدار به گزینه‌های بسته‌بندی را ارائه می‌دهد. آنها از نظر وزن سبک، قابل تنظیم هستند و بنابراین برای ذخیره‌سازی و حمل و نقل راحت هستند. آنها کیفیت محافظ و نگهدارنده‌ای را برای پودر داخل ارائه می‌دهند تا ویژگی‌های استاندارد خود را در طول عمر مفید ذخیره کند.

بسته بندی شیرخشک

حتما بخوانید:

مراحل تولید شیر پاستوریزه

دستگاه شیر سردکن دست دوم

نیازمندیهای خط تولید شیر پاستوریزه

بسته‌بندی استیک پک

بزرگترین مزیت این نوع این است که بدلیل اندازه کوچک و باریکی که دارند برای حمل و نقل و استفاده در وعده‌های تکی بسیار راحت هستند. بسته‌های استیک بدلیل استفاده آسان، ماندگاری طولانی و زیست محیطی بودن آنها برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود زیرا به مواد کمتری برای تولید و در نتیجه هدر رفتن کنترل شده‌نیاز دارد.

بسته‌بندی کیسه‌ای 

بسته‌های کیسه‌ای برای استفاده راحت هستند. بسته‌بندی‌های کوچک را می‌توان براحتی حمل و نقل کرد و همچنین می‌تواند توسط مصرف کنندگان در صورت نیاز به مقدار کمتری محصول برای یک بار استفاده با توجه به قیمت کمتری که می‌توانند با آن خریداری کنند، استفاده کنند.

بسته‌بندی بالشی 

این نوع بسته‌بندی یکی از رایج ترین انواع بسته‌بندی است که شامل یک بسته بالشی شکل است که از سه طرف مهر و موم می‌شود. بسته‌های بالش محصول قابل توجهی را ارائه می‌دهند. نمایش ظاهر براق آنها ایمنی محصول و قابلیت قفل بو را تضمین می‌کنند. می‌توان از آن برای بسته‌بندی‌های مختلف محصول استفاده کرد و بدلیل استفاده کمتر از مواد، قابلیت اطمینان هزینه را تضمین کرد.

بسته‌بندی کیسه تخت شده

چنین بسته‌بندی پایه تختی را نشان می‌دهد که می‌تواند بدون هیچ گونه حمایتی به حالت ایستاده‌بایستد. در مقایسه با سایر انواع بسته‌بندی، آنها براحتی در فضای کمی قابل تنظیم هستند و بنابراین کیسه‌های بیشتری را می‌توان در قفسه فروشگاه جای داد.

کارتن

شکی نیست که بسته‌بندی کارتن بسیار دوستانه تر از سایر انواع بسته‌بندی است. بسیاری از برندهای بین المللی کارتن را برای بسته بندی شیر خشک ترجیح می‌دهند زیرا ساده و مقرون بصرفه‌است. با این وجود، خاصیت مقاومت در برابر رطوبت به نوعی بسیار کمتر است. همچنین در طی مراحل حمل و نقل و نگهداری، مستعد آسیب له‌شدن است و حفاظت از مواد مغذی ضروری نیز بسیار کمتر است. به همین دلیل است که اغلب در بسیاری از مناطق استفاده نمی‌شود.

حتما بخوانید:

انواع تجهیزات بسته بندی 

انواع دستگاه های شیردوشی صنعتی

تعمیر و نگهداری خط تولید شیر پاستوریزه

جمع بندی:

در مقاله امروز سپیانی به صفر تا 100 خط تولید شیر خشک پرداختیم. در ابتدا به فرآیندهای مختلف در خط تولید شیر خشک پرداختیم و در ادامه انواع بسته‌بندی شیر خشک را مرور کردیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با خط تولید شیر خشک دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش فروشگاه و لبنیات ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *