خطوط تولید, صنایع غذایی

صفر تا 100 خط تولید شیر پاستوریزه

خط تولید شیر

صفر تا 100 خط تولید شیر

نحوه تولید شیر در خط تولید شیر به فناوری‌های مختلف بستگی دارد – همه آنها برای کارآمدتر کردن فرآیند طراحی شده‌اند. گاوها با استفاده از فنجان‌های خلاء که به پستانک گاو وصل می‌شوند، دوشیده می‌شوند. شیر از طریق لوله‌های فولادی ضد زنگ به مخازن بزرگ یخچال فرستاده می‌شود و سپس در دمای 5 درجه سانتی گراد یا کمتر نگهداری می‌شود. ظرف 48 ساعت، شیر در تانکرها به کارخانه شیر منتقل می‌شود و در آنجا پاستوریزه و همگن می‌شود. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا با خط تولید شیر بیشتر آشنا شوید.

شیر

حتما بخوانید:

خط تولید شیر استریلیزه

صفر تا 100 خط تولید شیر خشک

طراحی و راه‌اندازی خط تولید لبنیات

مرحله 1: پرورش

گاوهای شیری معمولاً روزهای خود را با خوردن، خوابیدن و نشخوار کردن می‌گذرانند. گاوها در برخی از مزارع لبنی پرسه می‌زنند و علف تازه می‌خورند. در مزارع دیگر، آنها با غلات، یونجه، یا سیلو (علوفه حفاظت شده) تغذیه می‌شوند و تمام روز را در محله‌های نزدیک بنام عملیات تغذیه حیوانات محدود می‌مانند، که برخی از آنها هزاران حیوان را در خود جای می‌دهند.

بسیاری از گاوداری‌های بزرگ از هورمون‌های رشد و آنتی بیوتیک‌ها در طول فرآیند پرورش برای افزایش مصنوعی تولید شیر گاو و کاهش شیوع بیماری‌های عفونی در بین گاوهای خود استفاده می‌کنند. بیشتر گاوهای شیری ایالات متحده هلشتاین هستند اگرچه گاوهای جرسی و سایر نژادهای دورگه نیز استفاده می‌شوند. در سال 2019، 9336 گاو شیری در ایالات متحده وجود داشت. هر گاو بطور متوسط 23391 پوند شیر تولید می‌کرد.

مرحله 2: برداشت

شیردوشی دستی

گاو وقتی پستانش پر شد آماده‌ی دوشیدن است. کشاورز هنگام تنظیم برنامه زمان‌های شیردوشی گاو انعطاف پذیری دارد. معمولاً گاوها را در اوایل صبح و دوباره در اواخر بعد از ظهر می‌دوشند. دوشیدن گاو با دست امکان پذیر است؛ با این حال، دوشیدن یک گله کامل گاو دو بار در روز به این روش زمان و انرژی زیادی می‌خواهد. قبل از اختراع ماشین‌های شیردوشی، مردم گاوهای شیری خود را با فشار دادن ملایم روی پستانک گاو با استفاده از انگشت شست و سبابه دوشیده بودند. برخی از افراد هنوز شیردوشی را با دست ادامه می‌دهند.

شیردوشی ماشینی

گاوها معمولاً حداقل دو بار در روز دوشیده می‌شوند. زمان دوشش برای هر گاو بسته به نوع دستگاه و مقدار شیری که گاو تولید می‌کند حدود پنج دقیقه طول می‌کشد. اکثر کارخانه‌های لبنی دارای دستگاه کافی برای دوشیدن بیش از 20 گاو در یک زمان هستند. دستگاه‌های شیردوشی با ایجاد خلاء ضربانی در اطراف سرپستانک، عمل یک گوساله جوان را تقلید می‌کنند که باعث آزاد شدن شیر از پستان می‌شود.

مرحله 3: ذخیره سازی

سیلوهای نگهداری شیر در یخچال نگهداری می‌شوند و در اشکال و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. شیر معمولاً در مزرعه در دمای 39 درجه فارنهایت یا سردتر به مدت حداکثر 48 ساعت نگهداری می‌شود. کاسه‌ها و سیلوها هم زده می‌شوند تا مطمئن شوند که کل حجم سرد بماند و چربی شیر از شیر جدا نشود. پس از جمع آوری شیر، مخازن ذخیره‌سازی و لوله‌های فولادی ضد زنگ قبل از اینکه دامدار دوباره شیر بگیرد، کاملا تمیز می‌شوند.

حتما بخوانید:

آزمایشات شیمیایی لبنیات

سوالات متداول راه اندازی خط تولید لبنیات

تفاوت شیر معمولی، استریلیزه و پاستوریزه

مرحله 4: حمل و نقل

شیر هر 24 یا 48 ساعت از مزرعه جمع آوری می‌شود. تانکرهایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای بدنه‌های مخصوص فولاد ضد زنگ هستند که به شدت عایق بندی شده‌اند تا شیر را در هنگام حمل و نقل به کارخانه فرآوری سرد نگه دارند. رانندگان تانکر شیر، درجه‌بندی‌های شیر معتبر هستند که واجد شرایط ارزیابی شیر قبل از جمع‌آوری هستند. رانندگان تانکر شیر را بر اساس دما، بینایی و بویایی درجه‌بندی می‌کنند و در صورت لزوم رد می‌کنند. یک نمونه نماینده از هر تانکر مزرعه قبل از پمپ شدن به تانکر جمع آوری می‌شود. پس از جمع آوری، شیر به سایت‌های کارخانه منتقل می‌شود و قبل از پردازش در سیلوهای یخچالی نگهداری می‌شود.

مرحله 5: تست آزمایشگاهی

نمونه‌های شیر قبل از جمع آوری از مخازن مزرعه و پس از ورود به کارخانه از تانکر شیر فله گرفته‌می‌شود. سپس نمونه‌های تانکر شیر فله قبل از ورود شیر به منطقه فرآوری کارخانه از نظر آنتی بیوتیک و دما آزمایش می‌شوند. نمونه‌های شیر مزرعه از نظر چربی شیر، پروتئین، تعداد سلول‌های شیر فله و تعداد باکتری‌ها آزمایش می‌شوند. اگر شیر استانداردهای کیفی را نداشته باشد رد می‌شود. بیشتر کشاورزان بابت کیفیت و ترکیب شیر خود حقوق می‌گیرند.

فرایند خط تولید شیر

مطالب مرتبط:

دستگاه بوگیر (دگازور) لبنیات

روش های کنترل کیفیت (کنترل کیفی) شیر

پروسس تانک یا دستگاه پخت شیر چیست؟

مرحله 6: پردازش

به مرحله مورد نظر خودمان رسیدیم. حال مراحل پردازش شیر در خط تولید شیر را بررسی می‌کنیم:

پاستوریزاسیون

این روش شیر را به مدت حداقل 15 ثانیه تا دمای 72 درجه سانتیگراد گرم می‌کند، سپس بلافاصله خنک می‌شود تا هر گونه باکتری و میکروارگانیسم مضر را از بین ببرد. این امر باعث افزایش عمر مفید شیر نیز می‌شود.

همگن سازی

شیر از طریق نازل‌های ریز تحت فشار قرار می‌گیرد که بطور مساوی گلبول‌های چربی را پراکنده می‌کند. این کار جدا شدن و بالا آمدن خامه را متوقف می‌کند و باعث می‌شود شیر بافت و طعم یکدست تری داشته باشد. برخی از تولیدکنندگان برای افرادی که ترجیح می‌دهند خامه جدا شده و تا بالای بطری برود، شیر غیر هموژنه تولید می‌کنند.

فن آوری مزرعه امروزی، مدیریت گاو و روش‌های کارخانه ای اجازه می‌دهد تا قوام شیر بیشتر شود و ترکیب شیر را می‌توان برای قوام در طول سال تنظیم کرد. ترکیب شیر استاندارد شده‌است، بنابراین عناصری مانند محتوای چربی بدون توجه به فصل یا نژاد گاوی که شیر از آن می‌آید، ثابت می‌شود.

ترکیب شیر توسط استانداردهای غذایی استرالیا یعنی کد استانداردهای غذایی نیوزیلند تنظیم می‌شود. این استانداردها با استانداردهای بین المللی مطابقت دارند یعنی شیر مصرفی تقریباً در تمام کشورهای توسعه یافته‌استانداردهای بسیار مشابهی خواهد داشت. این استاندارد به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا اجزای شیر را اضافه یا خارج کنند تا ترکیب شیری را که از مزارع لبنی تهیه می‌شود، استاندارد کنند تا محصولاتی سازگار و ایمن از نظر تغذیه تولید کنند. طبق این آیین نامه، استاندارد شیر پرچرب بسته‌بندی شده‌ایجاب می‌کند که حداقل 3.2 درصد چربی و 3.0 درصد پروتئین داشته‌باشد.

جداسازی گریز از مرکز

با این کار مقدار یا تمام خامه برای تهیه شیر کم‌چرب، کم‌چرب یا بدون چربی حذف می‌شود. برای بهبود تست و بافت و افزایش مواد مغذی مانند پروتئین و کلسیم، می‌توان مواد جامد شیر بدون چربی را دوباره اضافه کرد.

حتما بخوانید:

مراحل تولید شیر پاستوریزه

دستگاه شیر سردکن دست دوم

نیازمندیهای خط تولید شیر پاستوریزه

اولترافیلتراسیون

این کار شیر را در یک غشاء تحت فشار متوسط حرکت می‌دهد، که پروتئین، گلبول‌های چربی و مقدار زیادی کمپلکس کلسیم را نگه می‌دارد. آب و لاکتوز (قند موجود در شیر) از آن عبور می‌کنند و محصولی سرشار از پروتئین و کلسیم بجا می‌گذارند. محتوای چربی را می‌توان مطابق با اولویت مصرف کننده تنظیم کرد.

اسمز معکوس

این بسیار شبیه به اولترافیلتراسیون است، اما غشاء بیشتر مواد جامد شیر را نگه می‌دارد و فقط به آب اجازه عبور می‌دهد. لاکتوز در محصول باقی می‌ماند. این قدم تاثیری روی طعم ندارد.

اولترا اسمز

این قدم ترکیبی از اولترافیلتراسیون و اسمز معکوس است، اما مواد جامد شیر را نگه می‌دارد و به آب و نمک اجازه عبور می‌دهد.

خشک کردن با اسپری

این کار آب را از شیر خارج می‌کند تا محصولات شیرخشک تولید شود. ارزش غذایی شیر در این قدم ثابت می‌ماند.

حتما بخوانید: صفر تا 100 خط تولید شیر سویا

فیلتریزاسیون

به منظور استانداردسازی شیر در تمام طول سال، برخی از تولیدکنندگان از فرآیندی به نام اولترافیلتراسیون استفاده می‌کنند که در آن فیلتر غشایی عناصر خاصی را از شیر جدا می‌کند (درست مانند توضیحات بالا). شیر از یک فیلتر بسیار ریز عبور داده می‌شود و لاکتوز (قند شیر)، ویتامین‌ها و مواد معدنی که از آن عبور می‌کنند بعنوان “تراوا” نامیده می‌شوند.

تراوا یک اصطلاح فنی است که برای تمام فرآیندهای فیلتراسیون غشایی مورد استفاده در تولید مواد غذایی و سایر صنایع کاربرد دارد. به عنوان مثال، هنگام تولید آب سیب، میوه در یک فرآیند فیلتراسیون مشابه قرار می‌گیرد که در آن آب تراوش، آب شفافی است که ما در نهایت می‌خریم و مصرف می‌کنیم.

در خط تولید شیر، کلمه “تراوا” به چیزی اضافه شده‌که قبلا بخشی از شیر نبوده اشاره نمی‌کند. این فیلتر به تولیدکنندگان شیر کمک می‌کند شیری با خواص ثابت بسازند که به آن کمک می‌کند با استانداردهای غذایی استرالیا و استانداردهای غذایی نیوزیلند مطابقت داشته باشد.

مرحله 7: بسته‌بندی

شیر در کارتن‌های کاغذی روکش دار یا بطری‌های پلاستیکی پمپ شده‌و مهر و موم می‌شود. بیشتر شیری که برای خرده فروشی در فروشگاه‌های مواد غذایی به مقصد می‌رسد در بطری‌های پلاستیکی یک گالن (3.8 لیتری) بسته‌بندی می‌شود. روی بطری‌ها یا کارتن‌ها تاریخ «تاریخ انقضا» مهر می‌شود تا اطمینان حاصل شود که خرده‌فروشان اجازه نمی‌دهند شیر بیشتر از زمانی که می‌توان با خیال راحت ذخیره کرد در قفسه‌هایشان بماند.

کارتن‌ها یا بطری‌های شیر در ظروف حمل و نقل محافظ قرار می‌گیرند و در یخچال نگهداری می‌شوند. آنها به انبارهای توزیع در تریلرهای یخچال دار حمل می‌شوند و سپس به بازارهای فردی فرستاده می‌شوند، جایی که در ویترین‌های یخچال دار نگهداری می‌شوند.

حتما بخوانید:

انواع دستگاه های شیردوشی صنعتی

دستگاه پاستوریزاتور چندکاره چیست؟

تعمیر و نگهداری خط تولید شیر پاستوریزه

مرحله 8: تمیز کردن

برای اطمینان از شرایط بهداشتی، سطوح داخلی تجهیزات فرآیند و سیستم لوله کشی یک بار در روز تمیز می‌شود. تقریباً تمام تجهیزات و لوله‌های مورد استفاده در کارخانه فرآوری و مزرعه از فولاد ضد زنگ ساخته‌شده است. سیستم‌های تمیز در محل بسیار خودکار در این تجهیزات گنجانده شده‌اند که به حلال‌ها اجازه می‌دهد تا از طریق سیستم عبور کرده و سپس تمیز شوند. این کار در زمانی بین هجوم عادی شیر از مزارع انجام می‌شود.

کنترل کیفیت

سازمان غذا و داروی فدرال مقررات شیر درجه A را منتشر می‌کند که استانداردهای بهداشتی را برای تولید شیر در اکثر ایالت‌ها و برای همه ارسال کنندگان شیر بین ایالتی تعیین می‌کند. ترکیب شیر و فرآورده‌های شیر در راهنمای کشاورزی 52 که توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده منتشر شده‌است، مشخص شده‌است. استانداردهای فدرال و ایالتی را فهرست می‌کند. آزمایش فرآورده‌های شیری شامل آزمایش‌هایی برای محتوای چربی، کل مواد جامد، کارایی پاستوریزاسیون، وجود آنتی بیوتیک‌های مورد استفاده برای کنترل بیماری گاوی و بسیاری موارد دیگر است.

خط شیر تتراپک

حتما بخوانید:

آشنایی با انواع یونیت دریافت شیر

تعمیر و نگهداری دستگاه پاستوریزاتور

آشنایی با انواع دستگاه‌های خط تولید لبنیات

تجهیزات خط تولید شیر:

این روزها از تجهیزات لبنی برای فرآوری شیر برای تهیه انواع لبنیات مانند خامه، کره، پنیر و برخی دیگر استفاده می‌شود. این تجهیزات لبنی به افزایش تولید، کاهش زمان بسته‌بندی و همچنین هزینه کاری در خط تولید شیر کمک می‌کند. این تجهیزات فعالیت‌های لبنی معروفی مانند تولید، فرآوری شیر، ذخیره سازی، پاستوریزه کردن، حمل و نقل و بسته‌بندی را انجام می‌دهند. کارخانه‌های لبنی از تجهیزاتی مانند خطوط کل فرآیند، مبدل‌های حرارتی صفحه، مبدل‌های حرارتی لوله‌ای، سیستم‌های تبخیر، تجهیزات دمای بسیار بالاتر، ظرف شیر خامه گیر، کره گیرها، مخازن شیر ذخیره سازی و میکسرها استفاده می‌کنند.

مواد اولیه برای ساخت این تجهیزات مانند صفحات فولادی ضد زنگ (SS)، ورق‌های SS، میله‌های فولادی ملایم، ورق‌های فولادی ملایم، میله‌های SS و بخش SS ضروری است. برخی از انواع تجهیزات فرآوری شیر وجود دارد که در مزارع شیری مفید هستند.

هموژنایزر لبنیات

هموژنیزاسیون فرآیند تبدیل دو مایع غیر محلول به یک اندازه به امولسیون پایدار است. این فرآیند توسط هموژنایزرهای لبنی در مزرعه لبنی استفاده می‌شود. هموژنایزرها برای اطمینان از عملکرد و انعطاف پذیری زیاد در نظر گرفته‌شده و ساخته‌شده‌اند.

جدا کننده لبنیات

جداکننده‌های لبنیات تجهیزات گریز از مرکز هستند که شیر را به خامه و شیر بدون چربی جدا می‌کنند. این جداکننده‌ها بسیار مؤثر و آسان برای استفاده هستند و همچنین راه حلی مقرون بصرفه برای چندین مزرعه لبنی ارائه می‌دهند.

مخازن لبنیات

مخازن لبنیات در انواع مختلف از جمله مخازن ذخیره‌سازی، مخازن خنک کننده، مخازن یک لایه، دو لایه و سه لایه، مخازن ایزوله، مخازن فرآیند و مخازن تخمیر موجود می‌باشد. همه این مخازن در مزرعه‌های لبنی بسیار مفید هستند.

پاستوریزاتورهای لبنیات

پاستوریزاتورها برای عملیات حرارتی شیر و فرآورده‌های لبنی و همچنین سایر محصولات غذایی مانند آبمیوه‌ها و نوشابه‌ها طراحی شده‌اند. فرآیند پاستوریزه سازی برای افزایش ایمنی شیر برای مشتری با از بین بردن باکتری‌های عامل عفونت (پاتوژن) موجود در شیر است. پاستوریزاسیون برای از بین بردن میکروارگانیسم‌های خطرناک شیر استفاده می‌شود.

علاوه بر این، این نوع از تجهیزات خط تولید شیر باعث افزایش توسعه تجهیزات فرآوری لبنیات می‌شود. علاوه بر این، تقاضا برای محصولات لبنی با محتوای چربی کم و محصولات لبنی چاه، رشد بازار را افزایش می‌دهد. رقابت پذیری و هزینه تولید شیر از عناصر کلیدی برای دامداران است.

فرایند شیر

 

فروش انواع تجهیزات برق صنعتی، ابزار دقیق، پنوماتیک، هیدرولیک، PLC و… از فروشگاه دکتر PLC

 

حتما بخوانید:

اتوماسیون خطوط تولید لبنیات

ساخت سفارشی دستگاه پاستوریزاتور

نصب و راه اندازی انواع دستگاه پاستوریزاتور لبنیات

جمع بندی

در مقاله امروز سپیانی به خط تولید شیر پرداختیم. ابتدا روند رسیدن شیر از مزرعه به مغازه را بررسی کردیم. سپس تجهیزات متفاوت خط تولید شیر را مرور کردیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با خط تولید شیر دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید.

شما عزیزان برای خرید و یا ثبت سفارش ساخت دستگاه‌های انواع خطوط تولید لبنیات و دیگر تجهیزات مرتبط و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید همین الان از طریق صفحه تماس با ما اقدام نمایید. همچنین مشاورین ما در پیامرسان واتس اپ و نیز فرم درخواست مشاوره بصورت 24/7 آماده خدمت رسانی هستند.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *