خطوط تولید

صفر تا 100 خط تولید لاستیک خودرو

خط تولید لایستیک خودرو

 نگاهی به خط تولید لاستیک خودرو

تولید تایر از پیچیدگی‌ های ویژه‌ای برخوردار است. خط تولید لاستیک خودرو یا تایر در سالن‌ های وسیعی قرار دارد که طول بعضی از آنها به یک کیلومتر هم می‌‌رسد. این صنعت جزو صنایع عظیم و بزرگ طبقه‌بندی می‌گردد. به سرمایه‌گذاری کلانی نیازمند است. در این مطلب به بررسی و بازبینی خط تولید لاستیک خودرو بیشتر خواهیم پرداخت. گروه صنعتی سپیانی از اینکه ما را تا انتهای این مطلب همراهی خواهید کرد از شما سپاس‌گزار است.

 

حتما بخوانید:

تعمیر و نگهداری دستگاه بنبوری

صفر تا صد خط تولید ماسک پزشکی

 

تایر به انگلیسی Tire یا لاستیک خودرو به قسمتی از بدنه یک خودرو یا سایر وسیله نقلیه که به‌صورت حلقه بر دور چرخ اتومبیل قرار گرفته‌اند، گفته می‌شود. تایر ها به‌منظور حفاظت از چرخ و کارکرد بهتر خودرو هنگامی که چرخ خودرو در تماس با زمین است طراحی شده‌اند. تایرها دارای آج‌هایی بر روی خود هستند. آج‌ها این امکان را به وجود می‌آورند که کشش بیشتری در سطح تایر ایجاد شود و در عین‌ حال از ساییدگی زود هنگام تایر جلوگیری به عمل خواهد آورد. تایر، نواری از متریال لاستیک یا فلز است که دور چرخ قرار خواهد گرفت و سبب تقویت آن می‌گردد، از لرزش آن جلوگیری کرده و سبب اصطکاک چرخ و جاده می‌شود.

انواع لاستیک

گذشته تایر (لاستیک خودرو)

در قرن نوزدهم گاری‌ها و درشکه‌ها به‌ منظور حرکت بر روی زمین‌های سخت و سنگی به چرخ‌ های محکم نیاز داشتند. برای این کار از چوب یا فلز استفاده می‌شد که از استحکام زیادی برخوردار بودند اما به همان اندازه سواری خشک و خشنی داشتند. به همین دلیل لاستیک به‌ عنوان ماده‌ ی جانشین، برای پوشاندن چرخ‌ های درشکه‌ ها در نظر گرفته شد. اما این ماده تنها در دمای طبیعی از مقاومت و چسبندگی مناسب برخوردار بود و در هوای گرم فوق‌العاده نرم و هنگام سرما خشک و شکننده می‌شد.

اما در سال ۱۸۳۹ شخصی بنام «چارلز گودیر» با اختراع یک فرایند بنام ولکانیزاسیون (که در آن لاستیک به‌وسیله گوگرد و حرارت بالا مقاوم‌تر می‌شد)، لاستیک‌ های با دوام‌تری تولید کرد که بعد از تغییر شکل یا خم شدن به حالت اولیه خود بازمی‌گشتند. این اختراع تا مقدار زیادی به پیشرفت لاستیک‌ها کمک کرد.

 

حتما بخوانید:

بلبرینگ چیست؟ انواع و کاربرد

تجهیزات خط تولید لاستیک (بچ اف، دوپلکس، غلطک، پرس)

 

اولین لاستیک‌های بادی

در میانة دهه ۱۸۸۰ اروپاییان گرایش اروپاییان به دوچرخه بیشتر شد و استفاده از آن افزایش پیدا کرد. چرخ دوچرخه‌ ها در آن زمان از جنس چوب بود که به‌ وسیله لاستیک‌های توپر پوشیده شده بود اما این لاستیک‌ها به‌اندازه کافی راحت نبودند. و در شرایطی که سواری طولانی‌ می‌شد سبب خستگی می‌شدند. افزون بر این با به‌روزتر دوچرخه‌ها و امکان افزایش سرعت آن‌ها، مردم به دنبال راحتی بیشتر در استفاده از این وسیله بودند. در سال ۱۹۴۵ لاستیک بادی به‌وسیله فردی بنام «رابرت تامسون» اختراع‌شده بود اما در سال ۱۸۸۸ فردی بنام «جان دانلوپ» به سبب اشتیاق پسر جوانش برای داشتن یک دوچرخه راحت‌تر، اولین لاستیک‌های بادی عملی و کاربردی را اختراع کرده و بر روی دوچرخه نصب کرد.

 

لاستیک‌هایی با قابلیت جداشدن

لاستیک‌های ابتدایی دائماً روی چرخ‌ها نصب می‌گردیدند و قابلیت جداشدن را نداشتند. در زمانی که لاستیک‌های بادی اختراع شدند مشکل جدی‌تر شد چرا که تعمیر لاستیک‌های بادی چسبیده به چرخ‌کار بسیار دشواری بود. در سال ۱۸۹۰ فردی بریتانیایی بنام «ادوارد میشلن» اولین لاستیک بادی قابل جداشدن را اختراع و با نصب آن بر روی دوچرخه در سال ۱۸۹۱، آن را به ثبت رساند.

 

حتما بخوانید:

خط بازیافت تایر (لاستیک خودرو)

آشنایی با انواع گیربکس و کاربرد آنها

 

لاستیک‌های قرن بیست و یکم

در حال حاضر در قرن بیست و یکم ابداعات فراوانی در زمینه لاستیک خودرو رخ‌داده است. یکی از این ابداعات سیستم نمایشگر باد تایرها یا TPMS است که به‌عنوان یک آپشن استاندارد در همه خودروهای امروزی که در ایالات متحده ارائه و نصب می‌گردد. این سیستم میزان باد هریک از لاستیک‌های خودرو را به راننده نشان خواهد داد و در صورت کم‌شدن بیش‌ازحد باد به راننده آلارم می‌دهد.

 

حتما بخوانید:

اهمیت تعمیر و نگهداری خطوط تولید

 

انواع مدل های لاستیک خودرو

تایرها از لحاظ مکانیزم ساخت کلاً به دو نوع اصلی تقسیم می‌گردند:

  • تایرهای بایاس
  • تایرهای رادیال

تایرهای بایاس

در این مدل از تایرها ادامه نخ‌های لایه با خط مرکزی تایر زاویه مورب خواهد ساخت و قرار گرفتن لایه‌ها بر روی همدیگر به شکل ضربدری است. نخ لایه‌ها از جنس نایلون کار شده‌ است و در بدنه تایر به‌جز در قسمت طوقه‌ها از سیم فولادی استفاده نمی‌شود.

تایرهای رادیال

در تایر رادیال ادامه نخ‌های لایه با خط مرکزی تایر زاویه‌ای در حدود ۹۰ درجه می‌سازد و به‌ عبارت‌دیگر ادامه نخ‌ها در جهت شعاعی قرار گرفته است. جنس نخ لایه‌ها معمولاً از ریون یا پلی‌استر است در تایرهای رادیال به‌منظور به‌وجودآوردن پایداری حرکتی از لایه‌ هایی به عرض عاج و زاویه مورب نسبت به خط مرکزی تایر با نام کمربند یا بلت استفاده خواهد شد. الیاف مصرفی در کمربند از جنس نخ یا سیم فولادی هستند.
در شرایطی که کمربند نخی باشد تایر را رادیال نخی و درصورتی‌که سیمی باشد تایر را رادیال سیمی (استیل بلت) می‌گویند. تایرهای رادیال به سبب مزیت‌های به‌خصوصی که نسبت به تایر‌های بایاس دارند در این سال‌ها به‌مرور جانشین نوع بایاس شده است.

 

خط تولید لاستیک خودرو

خط تولید لاستیک

تجهیزات مورداستفاده خط تولید لاستیک خودرو

این خط تولید با بهره‌وری از تکنولوژی رادیال، تایرها را به شیوه نخی و سیمی تولید می‌کند. تایر های تولید شده به‌منظور استفاده در سرعت‌های بالاتر، با استفاده از تجهیزات مدرن، با مقاومت بالاتری تولید می‌شوند. گروه صنعتی سپیانی با سابقه‌ای درخشان در راه‌ اندازی خطوط تولید کارخانه‌ها با در اختیار داشتن کادری از بهترین متخصصین و مهندسین ایرانی آماده همکاری با تولیدکنندگان و همراهی در همه مراحل تولید است.

تجهیزات و ماشین‌آلات، خط تولید لاستیک خودرو عبارت‌اند از:

  • بچ اف
  • دوپلکس
  • بانک خازن
  • کلندر پرس پخت
  • بنبوری در تناژ گوناگون
  • غلتک در همه سایزها
  • دستگاه بسته‌بندی

تجهیزا خط تولید تایر

گام نخست

روند به هم آمیختن مواد و تهیه آمیزه لاستیکی یا کامپاند. در این گام مواد اولیه در دستگاه مخلوط‌ کن یا بنبوری با هم مخلوط شده و انواع آمیزه‌ های لاستیکی ساخته می‌شوند. مواد مورد استفاده در آمیزه لاستیکی عبارتند از:

  • کائوچوها «طبیعی یا مصنوعی»
  • دوده‌ ها
  • روغن‌ها و مواد شیمیایی

از آمیزه‌های لاستیکی در بخش‌ های گوناگون یک تایر استفاده خواهد شد و از جایی که هر بخش از یک تایر دارای خواص فیزیکی و مکانیکی متفاوتی است. بنابراین ضروری خواهد بود که ترکیبات گوناگونی از آمیزه‌های لاستیکی تهیه بشود.

 

گام دوم

روند تولید و آماده‌سازی اجزاء تایر در قسمت‌های مختلفی صورت می‌گیرد. تولید ترد، دیواره‌ها، نوارهای لاستیکی سرشانه و هامپ در قسمت اکسترودر، ساخت لایه‌ها (جزء عمده منجید تایر) در قسمت‌ های کلندر و برش لایه و ساخت آستر داخلی در گام کلندر، تولید بلت سیمی روی دستگاه استیلاستیک و تولید بید یا طوقه در قسمت بیدسازی انجام می‌پذیرد.

 

گام سوم

روند تولید و مونتاژ تایر برخلاف تایرهای سبک از جمله سواری بایاس که در یک مرحله تولید خواهند شد، تولید تایرهای رادیال سیمی سواری عمدتاً در دو گام صورت می‌گیرد. در گام اول منجید تایر حاوی لایه‌ها، بید و دیواره‌ ها آماده خواهد شد و بعد از آن در گام دوم بلت سیمی و ترد به آن اضافه خواهد شد. در تایر های سنگین بایاس و در شماری از کارخانه‌های تولید لاستیک خودرو، شماری از لایه‌ها راروی ماشینی به نام بندسازی روی‌هم قرار داده خواهد شد و پیش از مهیاکردن بندها، آنها به ماشین تایرسازی منتقل خواهند شد. با مونتاژ بندها بر روی‌هم و افزودن بید و ترد در ماشین تایرسازی عملاً تیرباری تولید خواهد شد.

 

گام چهارم خط تولید لاستیک خودرو

روند پخت تایر آخرین گام از تولید تایر است. تایر در این مرحله به شکل نهائی یعنی چنبره در خواهد آمد. خواص مکانیکی_دینامیکی موردنیاز را کسب خواهد کرد. گام پخت را ولکانیزاسیون نیز می نامند. بنابراین در این گام تایر با بهره‌بری از عوامل پخت که در زمان مخلوط کردن آمیزه‌ های لاستیکی به آن اضافه شده است. پس از واقع‌شدن در پرس پخت شکل نهایی را به خود خواهد گرفت.

تولید تایر برخلاف بیشتر فرایند های صنایع شیمیایی، روندی غیر مداوم و یا “پیمانه‌ای” است. در این روند مقداری از مواد نیمه‌ساخته در روندهای پیمان‌ های غیرمستمر ساخته میشود. در روند های بعدی با هم تلفیق می‌شوند تا خوراک روندهای مستمر و مداوم بعدی را آماده کنند. از این گام به بعد مجدداً مواد نیمه‌ساخته به‌دست‌آمده به عناصر جدا و منقطع از هم تبدیل خواهند شد. که طی یک سری روندهای دشوار و کند از جمله تایرسازی و پخت، به تایر تبدیل می‌گردند. این صنعت، همان گونه که پیش‌ از این نیز اشاره شد، صنعتی متکی بر نیروی انسانی بوده و بر خلاف صنایع شیمیایی که اغلب به طور کامل خودکار هستند. از سطح اتوماسیون چندان بالائی برخوردار نیست.

و به همین سبب نیز بهره‌بری از ظرفیت‌ها یا به کلام بهتر ضریب بالای استفاده از ماشین‌آلات در آن بسیار دارای اهمیت است. با نظر به رقابت فراوان در این صنعت، تولیدکنندگان لاستیک خودرو افزون بر تکیه به مقیاس اقتصادی تولید، در یکی دو دهه اخیر بر ارتقای بهره‌بری تأکید بسیار داشته‌اند. همگام این اقدامات تایرسازان بزرگ بین‌المللی در پی پژوهش‌ های فراوان در سال‌های اخیر روند سنتی و اولیه ساخت تایر را نیز متحول کرده و در این زمینه نوآوری‌ها جدیدی را در صنعت طرح نموده‌اند.

 

حتما بخوانید:

بیرینگ چیست؟ کاربرد آن

رولبرینگ چیست؟ انواع و کاربرد آن

 

خط تولید لاستیک خودرو – گام پخت

در انتها تایر های ساخته شده مطابق با استاندارد های خاص مورد امتحان قرار خواهند گرفت. این آزمایش‌ها به شرح زیر هستند:

  1. آزمون دوام
  2. آزمون ایکس ری x-ray
  3. آزمون صدا و ارتعاش
  4. تست کنترل فرمان
  5. آزمون مصرف سوخت

 

خط تولید لاستیک خودرو – تست تایر

قبل از هر چیزی ابتدا با مراحل ساخت روکش تایر نیز آشنا شویم، لاستیک‌های خودرو مستعمل در این خط تولید دوباره روکش گذاری خواهند شد، در ادامه با این شیوه آشنا بیشتری پیدا خواهید کرد:

 

  1. انواع مختلف تکنولوژی روکش لاستیک خودرو
  2. بازبینی منجید
  3. بافینگ
  4. باف دستی و تعمیرات لاستیک خودرو
  5. سمنت زنی
  6. پر کن

 

ساخت

از این گام به بعد روند کاری روکش گرم و سرد از یکدیگر متمایز میشوند:

  1. روکش گرم
  2. روکش سرد
  3. پخت روکش گرم
  4. پخت روکش سرد

 

بازرسی و کنترل نهایی

بعد از اینکه مرحله پخت به پایان رسید. تایر ها باز دیگر توسط بخش کنترل مورد بررسی قرار میگیرند. سپس بعد از تأیید نهایی اقدام به تریم کاری و انتقال به انبار محصول می‌شود.

 

حتما بخوانید:

انواع اورینگ و پکینگ و کاربرد آنها

صفر تا صد راه اندازی خط تولید خوراک دام

 

سخن آخر

گروه صنعتی سپیانی با گروهی از تکنسین های متبحر در خدمت صنایع متفاوت میباشد. ما در زمینه اتوماسیون صنعتی، مشاوره راه اندازی خطوط تولید، اتوماسیون صنعتی plc، اتوماسیون صنعتی زیمنس، تعمیر و نگهداری خطوط تولید و نیز تامین قطعات فعالیت میکنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید تجهیزات صنعتی به سایت فروشگاهی ما مراجعه بفرمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *