خطوط تولید

صفر تا 100 خط تولید ماسک

خط تولید ماسک

آشنایی با صفر تا صد خط تولید ماسک

ماسک‌های پزشکی و بهداشتی از قدیم الایام تاکنون کاربرد داشته‌اند. از مهمترین کاربرد آنها در پیشگیری از بیماری‌های ویروسی و باکتریایی است که از طریق دهان و بینی منتقل میشوند. امروزه با بالا رفتن شاخص آلودگی هوا در کلان شهرها، انواع ماسک‌های یکبار مصرف در سنین مختلف رواج پیدا کرده است.همچنین علاوه بر آلودگی هوا، بروز خشکسالی در نقاط مختلف جهان، باعث شده انسان‌ها با مشکلاتی مانند ریزگردها مواجه شوند.

 

حتما بخوانید: صفر تا 100 خط تولید مواد ضدعفونی کننده

 

به همین دلیل بسیاری از پزشکان، بهره‌گیری از ماسک‌های یکبار مصرف را حین خروج از منزل به تمامی افراد (بخصوص بیماران قلبی، ریوی، سالمندان و کودکان) توصیه می‌کنند. به لطف ویروس کوید 19 و شایع شدن بیماری ویروسی کرونا استفاده از ماسک همگانی شده است. و تولید کنندگان ماسک بطور ناگهانی دچار رشد چند برابری فروش محصولات خود شدند. در این مقاله به صفر تا صد خط تولید ماسک خواهیم پرداخت. اگر قصد راه اندازی خط تولید ماسک را دارید. یا سرمایه‌ای دارید که نمی‌دانید در کجا و به چه منظور از آن استفاده کنید این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

گروه صنعتی سپیانی فعال در زمینه راه اندازی خطوط تولید، اجرای اتوماسیون صنعتی، تعمیر و نگهداری خطوط تولید و… از اینکه در ادامه ما را همراهی میکنید سپاسگزار است.

خط تولید ماسک پزشکی

آنچه خواهید خواند:

  • نگاه اجمالی به خط تولید ماسک
  • دستگاه‌های خط تولید ماسک
  • انواع دستگاه تولید ماسک
  • مزایای دستگاه‌های خط تولید ماسک
  • سرمایه لازم برای خرید دستگاه تولید ماسک و راه‌اندازی خط تولید ماسک
  • نتیجه گیری
  • سوالات متداول

 

نگاه اجمالی به خط تولید ماسک

خط تولید این محصول از دستگاه‌های متعدی تشکیل شده است. مهمترین این دستگاه‌ها عبارت‌اند از:

  • دستگاه‌های سیم زن
  • کش زن (بند زن)
  • دستگاه دوخت
  • دستگاه برش برش
  • دستگاه بسته بندی

کلیت کار به این صورت است که رول‌های پارچه مخصوص ماسک (که از جنس پلی پروپیلن بهداشتی است). در بخش ورودی خط تولید با قرار می‌دهند. سپس دستگاه بصورت خودکار، پارچه را در اندازه موردنظر برش می‌زند. و سپس به بخش بعدی ارسال می‌کند. سیم ماسک برای قرارگیری بهتر ماسک بر روی بینی تعبیه می‌شود.

دستگاه سیم زن وظیفه قرار دادن سیم‌هایی با روکش پلاستیکی را در قسمت بالای ماسک دارد. در مرحله پایانی دستگاه کش زن (بند زن)، بند یا کش مناسب را بر روی ماسک می‌دوزد. لازم به ذکر است که برای راه اندازی این خط تولید نیمه اتوماتیک تنها به دو یا سه نفر اپراتور نیاز است. اپراتورها هم با کمک پنل دیجیتالی که بر روی دستگاه تولید ماسک تعبیه شده، می‌توان، تنظیمات دستگاه را تغییر داد و فرآیند تولید ماسک را کنترل کنند. گفتنی است که کارگاه‌های کوچکی وجود دارند که بدون کمک دستگاه‌ها و تجهیزات اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک ماسک تولید می‌کنند. درصد بهداشتی بودن آنها به پای ماسک‌های دوخته با دستگاه تمام و نیمه اتوماتیک نمی‌رسد.

 

حما بخوانید: صفر تا 100 خط فراوری و بسته‌بندی پیاز سرخ‌شده

 

دستگاه‌های خط تولید ماسک

تولید ماسک به روش دستی نیز انجام می‌گیرد. اما برش و دوخت ماسک به روش دستی دقیق نیست. همچنین به دلیل دخالت زیاد دست‌ها در این روش، تولید ماسک دستی بهداشتی نیست. البته تولید ماسک به روش دستی بسیار زمان‌ بر می‌باشد. از دیگر معایب این روش نیاز به نیروی کار ماهر و متخصص در برش و دوخت است. تولید ماسک به روش دستی هزینه‌‌ی بالایی هم دارد. چرا که در این روش علاوه بر نیروی کار به چرخ‌‌های دوخت حرفه‌ای هم نیاز است.

بنابر دلایل مذکور استفاده از دستگاه تولید ماسک رواج یافته و کار را آسان کرده است. تولید ماسک با دستگاه‌ها به نیروی کار و چرخ‌های خیاطی حرفه‌ای کمیاب نیاز ندارد. و از همه مهمتر، تولید ماسک با دستگاه و اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک کیفیت و استاندارد ماسک‌‌ها را افزایش می‌دهد. و به خاطر عدم دخالت نیروی انسانی و دست بهداشتی‌تر است. دستگاه تولید ماسک همچنین سرعت تولید را تا حد چشمگیری افزایش می‌دهد.

 

حتما بخوانید: صفر تا 100 خط تولید لاستیک خودرو

 

انواع دستگاه تولید ماسک

انواع گوناگونی از دستگاه تولید ماسک تولید و عرضه شده‌اند. این دستگاه‌ها را بر اساس نوع کاربرد میتوان به دو دسته‌ی کلی تقسیم کرد:

1. دستگاه نیمه اتوماتیک:

در خط تولید ماسک با دستگاه نیمه‌اتوماتیک، از دستگاه‌های کش‌زن و دستگاه بدنه زن استفاده می‌‌شود. دستگاه های تولید ماسک نیمه‌اتوماتیک قابلیت تولید ۳۰۰۰ عدد ماسک سه لایه و فیلتردار در ساعت را دارد. در اینجا منظور از تولید ماسک، طی شدن کامل مراحل تولید، یعنی دوخت و کش و سیم‌گذاری و برش ماسک‌ها است.

2. دستگاه تمام اتوماتیک:

با استفاده از این دستگاه همه‌ی مراحل تولید ماسک، از برش و دوخت ماسک گرفته تا بسته‌بندی، بصورت تمام اتوماتیک و بدون دخالت دست انجام میشود. دستگاه تولید ماسک تمام اتوماتیک، ماسک‌‌ها را با استفاده از دوخت آلتراسونیک می‌دوزد. این دستگاه‌‌ها در انواع مدل‌‌ها با بدنه‌‌ی آلومینیومی طراحی و عرضه شده‌اند. از دیگر ویژگی‌های دستگاه تولید ماسک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مجهز به پنل لمسی به زبان‌‌های فارسی و انگلیسی
  • مجهز به موتور کم صدا و منبع تغذیه‌‌ی اتوماتیک

فرآیند بسته‌بندی ماسک‌ها به صورت اتوماتیک و با دستگاه جت پرینتر تکمیل می‌شود. دستگاه‌ جت پرینتر قابلیت چاپ قیمت، تاریخ تولید، انقضا و دیگر اطلاعات لازم روی بسته‌بندی را دارد. دستگاه تمام اتوماتیک ظرفیت تولید حدود ۷۰۰۰ عدد ماسک N95 در هر ساعت را دارد.

 

حتما بخوانید: راه اندازی خط تولید خوراک دام و طیور

تولید انواع ماسک

مزایای دستگاه‌های خط تولید ماسک

مزایای تهیه و استفاده از این دستگاه‌ها در خط تولید ماسک به شرح زیر است:

سرعت بالا تولید ماسک:

دستگاه تولید ماسک بسته به نوع آن، بطور میانگین میتواند در هر دقیقه حدود ۵۰ عدد ماسک تولید کند. سرعت تولید این دستگاه‌‌ها قابل تنظیم بوده و میتوان به ۱۲۰ عدد در دقیقه هم رساند.

مصرف انرژی کم:

دستگاه‌‌های خط تولید ماسک برق کمی مصرف می‌‌کنند وسازگار با محیط زیست می‌باشند.

استاندارد بودن و کیفیت بالا ماسک تولیدی:

این دستگاه‌ها ماسک‌هایی با استاندارد‌های جهانی و کیفیت بالا تولید می‌کنند. همچنین این دستگاه از قابلیت دوخت آلتراسونیک برخوردارند‌.

مزایای صنعتی:

این دستگاه‌ها تمام و نیمه اتوماتیک ظرفیت تولید بالایی دارند.

سود‌دهی بالا:

دستگاه تولید ماسک برای صنعتگران سوددهی بالایی دارد. همچنین این دستگاه‌‌ها عموما دارای گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش مانند تامین قطعات می‌باشند.

کاربرد آسان:

کار کردن با این دستگاه‌ها آسان است. و هر دستگاه تنها به یک اپراتور احتیاج دارد‌. کار کردن با دستگاه معمولا در زمان خرید و نصب توسط فروشنده و اپراتور آموزش داده می‌شود.

 

حتما بخوانید: صفر تا صد خط بسته‌‌بندی حبوبات

دستگاه تولید ماسک

سرمایه لازم برای خرید دستگاه تولید ماسک و راه‌اندازی خط تولید ماسک

خط تولید ماسک را با سرمایه‌ای معقول و اقتصادی میتوان راه‌اندازی کرد. قیمت نهایی را قطعات بکار رفته در این دستگاه‌ها، تنظیمات این دستگاه‌ها و آپشن‌هایی که دارند تعیین می‌کنند. همانطور که اشاره شد راه‌اندازی خط تولید توسط دستگاه‌های اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک صورت می‌گیرید. و هزینه راه‌اندازی خط تولید با توجه به انتخاب دستگاه تعیین میشود. هدف اصلی راه‌اندازی خطوط ماسک کم کردن تعداد نیروی انسانی در روند تولید ماسک‌هاست که این امر باعث کاهش هزینه‌های تولید و ایجاد صرفه اقتصادی برای صنعتگران خواهد شد.

از دیگر عوامل سرمایه لازم برای راه‌اندازی خط تولید ماسک میتوان به برند دستگاه‌ها و قطعات بکار رفته روی آنها و همچنین نو یا دست‌دوم بودن آنها اشاره کرد. قطعا پارامترهای دیگری هم میتوانند روی هزینه راه اندازی خط تولید اثر داشته باشد. اگر دستگاه‌های خط تولید ماسک دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشند قطعا قیمت بیشتری خواهند داشت. اما شما را از هزینه‌های مازاد تعمیر و نگهداری بی‌نیاز می‌کند. و خیال صنعتگران از لحاظ خدمات رایگان پس از فروش مانند سرویس کردن دستگاه‌ها و تعمیرات آنها در صورت خرابی آسوده خواهد بود.

 

به طور کلی هزینه راه اندازی خط تولید ماسک به عوامل زیر بستگی دارد:

  • نوع دستگاه‌ها
  • ابعاد دستگاه‌ها (به لحاظ تهیه جا و مکان برای تاسیس کارخانه و خط تولید)
  • تعداد اپراتورهای موردنیاز برای هر دستگاه
  • آپشن‌های دستگاه
  • سرعت تولید ماسک در دقیقه
  • ابعاد و محدوده امواج فراصوت
  • میزان برق مصرفی دستگاه‌ها
  • اجزای خط
  • نوع ماسک تولیدی
  • کیفیت ساخت دستگاه و برند آن

خرید دستگاه‌های وارداتی می‌تواند هزینه راه اندازی خط تولید را بصورت چشمگیر افزایش دهد. امروزه دستگاه‌های تولید ماسک داخلی در بازار موجود می‌باشند. که علاوه بر کیفیت بالا و قیمت مناسب، از گارانتی و خدمات پس از فروش هم برخوردار می‌باشند.

 

نتیجه گیری:

میتوان نتیجه گرفت که قیمت راه اندازی خط تولید ماسک نسبت به بازدهی و سودآوری بالای آن بسیار به‌صرفه می‌باشد. قیمت این دستگاه‌ها بسته به نوع و مدل‌ آن‌ها متفاوت است که می‌توانید با توجه به بودجه خود آن را تهیه نمایید. دستگاه‌‌های تولید ماسک از فلز ضد زنگ تولید شده‌‌اند. و به همین دلیل در تماس با رطوبت و هوا، از مقاومت خوبی برخوردارند و طول عمر بالایی دارند. با استفاده از دستگاه‌های تولید ماسک برش‌زن و کش‌زن اتوماتیک و… فرآیند تولید ماسک‌ها به سرعت و بصورت خودکار انجام می‌‌گیرد. ل

ازم به ذکر است که هزینه‌ راه اندازی خط تولید ماسک سه لایه از خط تولید ماسک فیلتر دار N95 کمتر است. در نتیجه خرید دستگاه تولید ماسک پزشکی سه لایه و راه اندازی خط تولید این محصول بهداشتی سوددهی بسیار زیادی به دنبال خواهد داشت.

 

حتما بخوانید: اصول مهم بسته‌بندی محصولات

 

سوالات متداول:

میزان فضای لازم برای راه اندازی خط تولید ماسک چقدر است؟

بطور معمول برای شروع کار به حداقل ۵۰ الی ۶۰ متر فضا نیاز است. اما این مقدار بسته به اندازه و تعداد دستگاه‌ها و ظرفیت تولیدی متفاوت خواهد بود.

قیمت تمام شده هر ماسک تولید شده و نرخ مصوب فروش چقدر است؟

قیمت تمام شده برای تولید هر ماسک سه لایه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان است. و نرخ مصوب فروش 500 تومان میباشد. که البته در بازار آزاد و با توجه به تقاضای بالای آن دارای قیمت بسیار بالاتری است. قیمت تمام شده برای ماسک فیلتردار نیز حدود 10 هزار تومان است. که طبق نرخ مصوب قیمت آن 15 هزار تومان است. که این مدل هم در بازار آزاد قیمت بالاتری دارد.

آیا برای راه اندازی خط تولید ماسک به کسب مجوز نیاز است؟

با توجه به شیوع کرونا و تا زمان رفع کامل این بیماری به تولید کننده مجوز فوری و موقت داده میشود. اما بعد از این اپیدمی و شیوع برای تولید ماسک در جهت مصارف پزشکی به اخذ مجوز از نهادهای مربوطه نیاز است. و مهمترین فاکتور در زمان اخذ مجوز بهداشتی بودن محیط تولیدی میباشد.

چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با خط تولید ماسک دارید. میتوانید بصورت از مشاوره رایگان متخصصین ما کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم خط تولید و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتس‌اپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *