خطوط تولید, صنایع غذایی

صفر تا 100 خط تولید و بسته بندی خشکبار

خط تولید خشکبار

آشنایی با خط تولید و بسته بندی خشکبار

خط تولید خشکبار از دسته‌ی ایده‌های بسیار جذاب و مناسب برای شروع یک کسب وکار می‌باشد. چرا که کشور ایران در زمینه‌ی تولیدات خشکبار در سطح قابل ملاحظه‌ای قرار دارد. خشکبار چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای خارج از کشور از طرفداران زیادی برخوردار بوده و به همین جهت این محصولات فروش بالایی را نیز به خود اختصاص داد‌ه‌اند. البته در کشور ما بخش قابل توجهی از خشکبار به صورت فله عرضه می‌شود و تعداد معدودی از برندها اقدام به بسته‌بندی کردن آنها می‌کنند.

حتما بخوانید: آشنایی با انواع خشک کن های صنعتی

همچنین این کسب و کار نیاز به فضای بسیار زیادی برای شروع و راه‌اندازی ندارد. بنابراین به راحتی و با سرمایه‌ای محدود برای شروع کار می‌توان یک خط تولید خشکبار را راه‌اندازی نمود. در ادامه به مواردی که باید در خصوص این خط تولید بدانید می‌پردازیم. گروه صنعتی سپیانی فعال در زمینه اتوماسیون صنعتی زیمنس، اتوماسیون صنعتی plc و نیز تعمیر و نگهداری خطوط تولید از اینکه در ادامه ما را همراهی میکنید سپاسگزار است.

خشکبار

خشکبار چیست؟

خشکبار که در واقع همان خشک‌بار است به تمام مواد غذایی می‌گویند که به منظور نگهداری خشک شده و سپس مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد از مغزی‌جات گرفته تا میوه‌های خشک را شامل می‌شود. انواع مختلفی از خشکبار وجود دارد که می‌توان آن‌ها را در دو گروه مختلف گروه‌بندی نمود:

  • خشکباری که ذاتا رطوبت کمی دارند.
  • خشکباری که ذاتا از رطوبت بالایی برخوردار هستند.

دسته‌ی دوم را توسط دستگاه‌های مخصوص خشک کرده و نگهداری می‌کنند. همانند برگه‌ی زردآلو هلو و مواد غذایی از این دست. در راه‌اندازی خط تولید خشکبار هر یک از این انواع را می‌توان در دستور کار قرار داده و تولید نمود.

 

حتما بخوانید:

دستگاه سیل چیست؟ انواع آن

صفر تا صد خط تولید رب گوجه‌فرنگی

 

فواید خشکبار کدام است؟

این مواد غذایی بسیار مغذی دارای مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی هستند. که بدن برای حفظ سلامت و کارایی بالای خود به آن‌ها نیاز دارد. خشکبار به واسطه‌ی مواد معدنی که در خود دارند برای یبوست و کنترل دیابت و کاهش فشار خون بسیار موثر هستند. همچنین در درمان‌ عفونت‌های پوستی و پیشگیری از بیماری آلزایمر نیز استفاده از خشکبار توصیه می‌شود. علاوه بر موارد گفته شد این مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و کلسیم و آهن می‌باشد. به همین دلیل مصرف انواع مختلف خشکبار طرفداران بسیار زیادی در ایران و دیگر نقاط جهان دارد. همین موضوع موجب می‌شود تا خط تولید خشکبار یک کسب و کار بسیار پر سود باشد.

 

حتما بخوانید:

انواع دستگاه بسته‌بندی ساشه

دستگاه شیرینگ پک چیست؟ کاربرد آن در بسته بندی

 

تجهیزات موردنیاز برای راه اندازی خط تولید خشکبار:

برای راه‌اندازی هر خط تولید نیاز به تجهیزات و ماشین‌آلاتی وجود دارد که میتواند در سرعت و دقت هر چه بیشتر کارها کمک زیادی ارئه دهند. در تولید و بسته‌بندی خشکبار نیز از دستگاه‌هایی استفاده می‌کنند.

شامل:

  • دستگاه پخت و تفت آجیل
  • دستگاه طعم زن و شور کن
  • بالابر Z
  • دستگاه پرکن توزینی
  • نوار نقاله

بعضی از این تجهیزات بکار رفته در تولید خشکبار با دستگاه‌های بکار رفته در خط تولید حبوبات مشابه هستند. به همین دلیل این دو خط تولید بسیار شباهت زیادی به یکدیگر داشته و قابلیت جایگزینی با هم را نیز دارند. که دستگاه پخت و تفت آجیل از اصلی‌ترین تجهیزات به کار رفته در این خط تولید است. در ادامه به معرفی این ماشین و شیوه‌ی کار آن خواهیم پرداخت.

تجهیزات خط تولید خشکبار

مطلب مرتبط: صفر تا صد خط فراوری و بسته‌بندی حبوبات

 

دستگاه پخت و تفت آجیل:

این ماشین به منظور آماده‌سازی محصول در خط تولید خشکبار مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای بو دادن آجیل نیز از این دستگاه بهره گرفته می‌شود. به همین دلیل به آن دستگاه شورکن هم گفته می‌شود. آجیل مورد نظر را وارد مخزن خشک کن این دستگاه کرده و پس از اینکه نم و رطوبت اضافی از آن‌ها جدا شد برای پخته شدن وارد مخزن تفت می‌شوند. در این مخزن فرآیند پخت و مزه‌دار کردن آجیل انجام می‌شود.

از انواع مختلف طعم‌ها در این مرحله می‌توان بهره گرفت اعم از نمک، آبلیمو، سرکه و گلپر که البته به شکل مایع بر روی خشکبار و آجیل ریخته شده و تحت حرارت غیر مستقیم تفت داده می‌شوند. بعد از این مرحله و زمانی که خشکبار طعم گرفته خشک شدند کلیه محصولات را سرند کرده تا نمک و مواد افزودنی دیگر که مازاد است از سطح آن‌ها جدا گردد. در پایان این مرحله محصول آماده‌ی بسته‌بندی شدن می‌باشد.

 

دستگاه تخمه‌‌پزی:

این دستگاه نیز مورد استفاده‌ی فراوانی دارد. در بسیاری از مراکز فروش خشکبار یکم دستگاه مخصوص تخمه‌پزی وجود دارد که به وسیله‌ی آن تخمه‌ی داغ را تهیه و در اختیار مشتری قرار می‌دهند. هنگام استفاده از این وسیله ابتدا مخزن تا نیمه پر کرده و سپس نسبت به تفت دادن آن اقدام می‌کنیم. به این دلیل که تخمه نسبت به سایر خشکبار و آجیل‌ها فضای کمتری را اشغال می‌نماید. اما در سایر خشکبار نمی‌توان مخزن دستگاه‌های خط تولید خشکبار را تا نیمه پر نمود.

بعد از به پایان رسیدن کار دستگاه پخت خشکبار محصول به وسیله‌ی دستگاه بالابر Z به سمت دستگاه توزین رفته تا مورد بسته‌بندی واقع شود. نوار نقاله نیز در انتهای خط تولید قرار گرفته و محصول بسته‌بندی شده برای بررسی‌های نهایی روی آن به حرکت در می‌آید. از آن جایی که مراحل تولید و بسته‌بندی کردن خشکبار شباهت زیادی به حبوبات دارد. پیشنهاد می‌شود تا مقاله‌ای با عنوان خط فرآوری و بسته‌بندی حبوبات را نیز مطالعه فرمایید.

بسته‌بندی خشکبار

حتما بخوانید:

دستگاه‌های بسته‌بندی قند شکسته

دستگاه‌های بسته‌بندی سبزیجات خشک

 

چرا خط تولید بسته‌بندی خشکبار؟

با وجودی که در کشور ما بسیاری از خشکبار به صورت فله‌ای نیز مورد خرید و فروش قرار می‌گیرند. این سوال در ذهن بسیاری تداعی می‌گردد که چرا باید خشکبار را بسته‌بندی نمود؟ بسته‌بندی کردن آجیل و خشکبار به حفظ خواص و فواید آن کمک زیادی می‌کند. به همین دلیل است که در سال‌های اخیر مردم توجه ویژه‌ای به خشکبار بسته‌بندی شده کرده و به سمت خرید این محصولات می‌روند. اما نکته‌ای که در این میان می‌تواند حائز اهمیت باشد نوع و شیوه‌ی بسته‌بندی کردن این محصولات است.

دیگر مزیت انجام بسته‌بندی خشکبار و آجیل این است که حمل و نقل آن‌ها نیز بسیار ساده‌تر می‌شود. بنابراین ارائه‌ی یک بسته‌بندی جذاب برای این محصولات می‌تواند نقش مهمی در جذب مشتری و در نتیجه فروش هر چه بیشتر محصول ایفا نماید. نکته‌ی دیگری که در مبحث بسته‌بندی خشکبار وجود دارد قیمت نهایی آن است. این بسته‌بندی نباید به شیوه‌ای باشد که موجب تفاوت فاحش بین محصول فله با آن شود. با رعایت نکات گفته شده می‌توان از طریق راه اندازی خط تولید خشکبار به سود قابل توجهی دست پیدا کرد.

 

حتما بخوانید:

دستگاه بسته‌بندی میوه خشک

اصول مهم بسته‌بندی محصولات

 

انواع بسته‌بندی خشکبار:

انتخاب نوع بسته‌بندی از اهمیت زیادی برخوردار است. این مورد با توجه به دو فاکتور اساسی مورد سنجش قرا می‌گیرد. یکی اینکه چه میزان هزینه برای تجهیزات و دستگاه‌های مورد نظر برای این منظور در نظر گرفته‌اید. دیگری اینکه بازار هدف شما برای فروش محصول نهایی چه مناطقی می‌باشد. هر چه هزینه‌ی بیشتری برای انجام این کار مد نظر داشته باشید به تبع آن بسته‌بندی نهایی نیز شکیل تر خواهد بود.

بازار هدف نیز در این خصوص بسیار مهم می‌باشد. برای ارائه‌کردن یک محصول صادراتی و یا فروش در شهر‌های بزرگ باید نوع بسته‌بندی جذاب و با کیفیت باشد. اما اگر بازار هدف برای فروش آن محدود به شهر‌های کوچک و یا روستا است بهتر است از بسته‌بندی استفاده شود که در هزینه‌ی نهایی موجب افزایش زیادی نباشد. پی نمونه‌های ساده‌تر گزینه‌ی بهتری هستند. بنابراین توصیه می‌شود که برای انتخاب نوع بسته‌بندی به رقبای خود توجه کنید. انواع مورد استفاده از بسته‌بندی‌ها در خط تولید خشکبار عبارتند از:

  • انواع نایلونی و نایلکسی بدون چاپ یا با چاپ
  • انواع جعبه‌ای و کارتونی
  • انواع سلفونی چه از نوع سوپر مارکتی و چه از نوع چیپسی
  • انواع پاکتی و کرافت
  • انواع ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف

در بین انواع مختلف گفته شده نوع نایلونی و نایلکسی که بدون چاپ باشند از ارزان‌ترین انواع بسته‌بندی‌ها به شمار می‌روند.

 

سایر موارد مورد نیاز برای بسته‌بندی خشکبار

برای اینکه بتوانید خشکبار تولیدی خود را بسته‌بندی نمایید نیاز است تا:

1- برند مخصوص به خود را ثبت کرده و کاتالوگ‌های مناسبی طراحی و چاپ نمایید.

2- دستگاه‌های موردنیاز را خریداری نمایید. (برای بسته‌بندی کردن خشکبار به منظور صادرات به دستگاه‌های خاصی در این خصوص نیاز دارید.)

3- هزینه‌های مورد نیاز برای خرید مواد اولیه یا همان خشکبار خام

4- هزینه‌های مربوط به بازاریابی برای محصول خود

5- هزینه‌های مربوط به حمل و نقل

6- هزینه‌های مرتبط با نیروی کار

 

حتما بخوانید: صفر تا صد خط تولید ظروف یکبار مصرف

 

گروه صنعتی سپیانی ارائه دهند‌ی کلیه‌ی تجهیزات مورد نیاز به منظور راه‌اندازی خط تولید خشکبار و حبوبات آماده است تا علاوه بر مشاوره‌های مورد نیاز و ارائه‌ی ماشین‌آلات بکار رفته در این خطوط اطلاعات مورد نیاز را نیز آموزش دهد. خدمات دیگر در گروه صنعتی سپیانی می‌توان به:

  • اتوماسیون صنعتی
  • اتوماسیون PLC
  • اتوماسیون زیمنس
  • تجهیزات برق صنعتی
  • مشاوره و راه‌اندازی خط تولید

اشاره نمود. برای دریافت اطلاعات و مشاوره همین الان در واتس آپ پیام دهید.

خط فراوری خشکبار

راز موفقیت در راه‌اندازی خط تولید خشکبار چیست؟

با وجود اینکه خشکبار یکی از صنایع اصلی و بزرگ کشور ایران محسوب می‌شود. در آن با رقبای بزرگی رو به رو هستید که سال‌ها است به این حرفه پرداخته‌اند. اما جای نگرانی وجود ندارد چرا که بازار خشکبار بسیار گسترده و گرم می‌باشد. بنابراین شما نیز به سرعت جای خود در این بازار نامحدود را پیدا خواهید کرد. اما موضوعی که باید به ان توجه خاص داشته باشید کیفیت نهایی محصولی است که به بازار روانه می‌کنید.

اگر محصول بی کیفیت را به دست مشتری برسانید با توجه به وجود رقبای زیاد و گزینه‌های جایگزینی بالا به سرعت از بازار خارج می‌شوید. یکی دیگر از امتیازاتی که خط تولید خشکبار دارد این است که با دریافت مجوز برای آن همزمان چندین محصول گوناگون اعم از حبوبات را نیز می‌توانید بسته‌بندی و فرآوری کنید. این امتیاز به شما بازار گسترده‌تری نیز ارائه می‌کند.

 

حتما بخوانید: فرایند دستگاه بسته‌بندی چیپس

 

نکات کلیدی در راه‌اندازی خط تولید خشکبار:

برای اینکه بتوانید در این حرفه موفق باشید بهتر است تا به موارد زیر توجه ویژه‌ای داشته باشید.

1- از آجیل و خشکبار با کیفیت استفاده کنید.

2-انتخاب یک نام مناسب و خوب می‌تواند تاثیر زیادی در موفقیت کار شما داشته باشد.

3- انتخاب یک شیوه‌ی تبلیغاتی مناسب و ایده‌های خلاقانه نیز کمک زیادی به رونق کسب و کارتان می‌کند.

4- راضی نگهداشتن مشتری‌های خود چه در این کسب و کار و چه در هر حرفه‌ای بسیار مهم است.

5- از بسته‌های کوچک محصولات خود به عنوان کار به مراکز مورد نظر برای فروش ارائه دهید.

شرکت کردن در نمایشگاه‌های سالانه نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

 

حتما بخوانید: صفر تا صد خط تولید ماسک پزشکی

 

مجوز‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی خط تولید خشکبار:

اولین و مهمترین مجوزی که به این منظور نیاز دارید مجوز بهداشت است. با دریافت این مجوز قادر هستید محصولی را به بازار عرضه کنید که از استاندارد‌های بهداشتی مورد تاییدی برخوردار است. البته در صورتی که محصول شما صادراتی باشد مجوزهای بهداشتی مورد نظر سختگیرانه‌تر نیز خواهد بود. چرا که محصولات صادراتی باید فاکتورهای مختلف بهداشتی را رعایت نمایند. پس از باید از اداره صنایع پروانه بهره‌برداری دریافت کرده و نام برند خود را ثبت کنید.

پیشنهاد می‌شود تا به منظور آشنایی بیشتر با روند کار و دریافت اطلاعات مورد نیاز با مشاورین ما در گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید. مهندسین و مشاورین ما در گروه صنعتی سپیانی با سال‌ها تجربه‌ی درخشان در خصوص راه‌اندازی خط تولید آماده‌ی ارائه‌ی راهنمایی‌های لازم به شما عزیزان هستند.

 

قیمت خط تولید خشکبار:

برای تعیین این قیمت نیاز است تا در ابتدا سطح و حجم کاری خود را مشخص نمایید. برآورد هزینه برای راه‌اندازی خط تولید در سطح خانگی و یا کارگاهی کوچک بسیار متفاوت از نوع گسترده‌‌تر و صادراتی است. همچنین برند و کیفیت تجهیزات موردنیاز نیز با یکدیگر متفاوت هستند. نوع دستگاه بسته‌بندی و حجم تولید نهایی محصول باید پیش از برآورد قیمت نهایی مشخص گردد. به این منظور بهترین روش دریافت مشاوره و تماس با متخصصین گروه سپیانی است. این خط تولید امکانه راه‌اندازی در اندازه‌های بسیار کوچک تا حجم‌های بسیار بزرگ را دارد و در تمام این سطوح نیز سودآور و کارامد می‌باشد.

 

حتما بخوانید: آشنایی با تجهیزات وکیوم

 

کلام پایانی

راه‌اندازی خط تولید خشکبار یک ایده‌ی بسیار مناسب برای شروع یک حرفه و کسب و کار است. با هر میزان سرمایه و در هر سطحی این امکان وجود دارد که با خرید تجهیزات متناسب با بودجه‌ی خود تولید خشکبار متناسب با آن را افتتاح کنید. حتی در بسیاری از مواقع به عنوان شغل دوم نیز می‌توان به تولید و راه‌اندازی کردن و بسته‌بندی خشکبار فکر کرد و بعد از گذشت مدتی با افزایش دادن بازار خود کسب و کار را نیز گسترش داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید فرم درخواست مشاوره را کامل نمایید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم. همچنین میتوانید از طریق واتس‌اپ نیز با ما تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *