ابزار دقیق

فلومتر اختلاف فشار چیست؟ کاربرد آن

فلومتر اختلاف فشار

نحوه ی عملکرد فلومتر اختلاف فشار

پیش از آنکه به سراغ فلومتر اختلاف فشار برویم باید توجه کنیم که در بسیاری از فعالیت های صنعتی نیاز است تا جریان ها اندازی گیری شوند. صنایع مختلف به وسیله ای نیاز دارند تا این کار را برایشان انجام دهد. در واقع فلومتر به معنای جریان سنج است و جریان همان فلو می باشد. به طور کلی در صنعت اندازه گیری و مقدار سنجی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از مهم ترین اندازه گیری ها و میزان سنجی ها مربوط به جریان است که با فلومتر اندازه گیری می شود.

از گذشته تا به امروز روش ها و ابزار های مختلفی برای اندازه گیری جریان به وجود آمده است. برای انتخاب یک فلومتر مناسب باید به اندازه کافی آگاهی داشته باشید. برای انتخاب یک فلومتر باید مواردی چون: میزان دقت، نوع سیال عبور کننده، هزینه نصب و راه اندازی و سرویس و… توجه داشته باشید. به فلومتر هایی که با استفاده از وزن، جریان را می سنجند فلومتر جرمی و مس فلومتر می گویند.
فلومتر های جدید که امروزه آنها را مشاهده می کنیم از تکنولوژی های پیشرفته ای استفاده می کنند تا درصد خطا بسیار کم شود. ترمال مس، کوریالیس از این تکنولوژی ها هستند که امروزه از آنها در فلومتر ها استفاده می شود. مزیت این فلومتر ها این است که اگر با تغییر دما و فشار رو به رو شوند درصد خطای آنها افزایش پیدا نمی کند و اندازه گیری خود را به درستی انجام می دهند.

 

حتما بخوانید:

تنظیم و راه اندازی انواع فلومتر

اندازه گیری سطح مخازن با سنسور های خازنی

 

در ادامه درباره فلومتر اختلاف فشار می خوانید:

  • فلومتر ها، از گذشته تا امروز
  • فلومتر چیست؟
  • کاربرد های فلومتر اختلاف فشار
  • نحوه ی عملکرد فلومتر اختلاف فشار
  • فلومتر ها چند نوع هستند؟
  • قطعات تشکیل دهنده فلومتر های اختلاف فشار
  • ترانسمیتر چیست؟ کدام ترانسمیتر مناسب تر است؟
  • دبی یا جریان چیست؟
  • سخن پایانی

 

فلومتر ها، از گذشته تا امروز

از گذشته تا به حال افراد زیادی تلاش کرده اند که جریان ها یا همان فلو ها را اندازه گیری کنند. نخستین افرادی که تصمیم گرفتند جریان ها را اندازه گیری کنند افراد مصری بودند. مصری ها سعی داشتند بر پایه سطح رود ها، مقدار محصول های کشاورزی را بدست آورند. سال ها گذشت و مهندسین راه های آبی ابداع کردند که با استفاده از آنها آب ها را در شهر نگهداری می کردند. معمولا یک حفره در بالای این راه های آب بود که افراد می توانستند مقدار آبی را که مصرف می کنند بسنجند.
آنها در طول این راه های آب نشانه هایی قرار داده بودند که با مشاهده آنها می توانستند از میزان فشار جریان آگاه شوند. البته خوب است بدانید که قوانین گرانش که مربوط به نیوتن بود کمک بسیاری به مهندسین کرد. سال های بعد نیز مهندسین توانستند روش های جدیدی برای میزان سنجی جریان یا همان فلو اختراع کنند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی فلومتر ها هم پیشرفت بسیاری کرده اند و درصد خطای آنها نیز به حداقل رسیده است.

 

مطلب مرتبط:

فلومتر پیتوت چیست؟ کاربرد آن

فلومتر (flow meter) چیست؟ انواع آن

 

فلومتر چیست؟

برای افزایش امنیت، کمیت و کیفیت و کاهش هزینه ها نیاز است تا جریان هایی در طول تولید اندازه گیری شوند. یکی از کار هایی که در تولید دارای اهمیت بالایی است نیز همین است. وسایل و ابزار هایی که با استفاده از آنها جریان یا فلو اندازه گیری می شود را فلومتر می نامند. همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم. برای انتخاب یک فلومتر مناسب باید موارد بسیاری را مد نظر داشته باشید. برای انتخاب یک فلومتر مناسب باید به نوع و ساختمان سیال های عبور کننده، تغییرات فشار و دما، زاویه قرار گیری فلومتر، نوع و جنس فلومتر و رابط کاربری دقت کنید.

توجه داشتن به این موارد باعث می شود تا انتخاب شما یک انتخاب درست و صحیح باشد. سیال های عبور کننده در شرایط خاص دما و فشار متغیری دارند و دما و فشار آنها یکسان نیست، باید در انتخاب فلومتر و سرویس آن توجه ویژه ای به این مورد داشته باشید. البته دومین موردی که بسیار مهم است نوع ماده یا همان سیال عبور کننده است. نا گفته نماند که موقعی که فلومتر را نصب می کنید باید به جهت، مواد سازنده یا همان جنس لوله ها و استاندارد بودن و سایز آنها توجه داشته باشید. فلومتر ها نیز مانند دیگر وسایل و تجهیزات صنعتی نیاز به تعمیرات و یا سرویس پیدا می کنند پس باید توجه داشته باشید اطراف آنها فضای خالی کافی وجود داشته باشد. در هنگام تعمیرات و سرویس به این فضای خالی نیاز پیدا خواهید کرد.

انواع فلومتر اختلاف فشار

کاربرد های فلومتر اختلاف فشار

فلومتر های اختلاف فشار همانطور که از نام آنها مشخص است یکی از ضروری ترین ابزار هایی هستند که در صنایع مختلف کاربرد دارند. از فلومتر ها برای میزان سنجی ارتفاع سیال ها و میزان سنجی فشار سیال ها استفاده می شود. ممکن است برایتان سوال باشد چرا فلومتر ها اینقدر در صنعت مهم هستند؟! زیرا فلومتر ها دقت بسیار زیادی در میزان سنجی موارد گفته شده دارند و می تواند این اندازی گیری را بارها و بارها تکرار کنند. به همین سبب در صنعت از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

 

حتما بخوانید:

فلومتر حرارتی چیست؟ کاربرد آن

فلومتر توربینی چیست؟ کاربرد آن

 

خوب است بدانید امروزه یک قطعه به فلومتر ها افزوده شده است. نام این قطعه میکروپردازنده است که به میکروپراسسر نیز معروف است. این قطعه به فلومتر ها کمک می کند تا امکان تنظیم و کالیبره کردن آنها و مشاهده صفحه آنها از راه دور ممکن باشد. فلومتر های اختلاف فشار دارای دو عدد راه ورود هستند که مربوط به دو سیالی است که قصد داریم اختلاف فشار آنها را بسنجیم. خوب است بدانید که این دو راه ورود فلومتر های اختلاف فشار با علامت های مشخص شده اند. راه ورود سیال پر فشار با حرف H و راه ورود سیال کم فشار با L مشخص شده است. H به معنای سیال پرفشار (HIGH) و L به معنای سیال کم فشار (LOW) است.

 

نحوه ی عملکرد فلومتر اختلاف فشار

فلومتر های اختلاف فشار یک پایه (اساس) کار دارند که با آن توانایی میزان اختلاف فشار سنجی میسر می شود. در واقع این فلومتر ها یک مانع در راه عبور ماده ایجاد می کنند تا بتوانند میزان اختلاف فشار را بسنجند. خوب است بدانید که حدود نیمی از فلومتر هایی که در صنایع مختلف از آنها استفاده می شود همین فلومتر های اختلاف فشار هستند. فلومتر های اختلاف فشار همانند روتامتر ها نیستند که برای هر سیالی یک مدل و نوع داشته باشند.

 

مطلب مرتبط:

روتامتر چیست؟ اساس کار آن

 

فلومتر های اختلاف فشار بازه بسیار گسترده ای از سیال ها را پشتیبانی می کنند که به راحتی می توانیم با استفاده از آنها اختلاف فشار سیال های مختلفی را بسنجیم. سیال هایی که ویسکوزیته و چگالی متفاوتی دارند نیز به راحتی با فلومتر های اختلاف فشار میزان اختلاف فشار سنجی می شوند. اولین مرحله فشار سنجی قرار گرفتن مانع در راه سیال است. این عملیات باعث می شود تا یک اختلاف فشار به وجود بیاید. سپس اختلاف فشار به وجود آمده با ترنسمیتر درون فلومتر میزان سنجی می شود. سپس پای پینگ و متصل کننده ها راه فشار های قوی و فشار های ضعیف را به ترنسمیتر باز می سازند.

 

حتما بخوانید:

فلومتر روتامتر چیست؟ کاربرد آن

فلومتر ورتکس چیست؟ کاربرد آن

 

انواع فلومتر ها

فلومتر ها نیز مانند دیگر تجهیزات صنعتی انواع و مدل های مختلفی دارند. فلومتر ها معمولاً در روش اندازه گیری با یکدیگر تفاوت دارند. البته نا گفته نماند که بودجه شما و میزان دقت مورد نیاز نیز قطعاً تأثیر گذار است. انواع گوناگون فلومتر ها عبارتند از:

فلومتر الکترومغناطیسی:

از این فلومتر معمولا برای سیال هایی استفاده می شود که با هدایت شدن الکتریکی سازگاری دارند.

فلومتر تفاضلی فشار:

اساس کارکرد این فلومتر ها این است که با استفاده از افت فشار ایجاد شده جریان را میزان سنجی می کنند.

فلومتر امواج اولترا سونیکی:

این نوع فلومتر ها با استفاده از امواج و موج ها میزان فشار را می سنجند. این نوع فلومتر ها در لوله هایی که سیال از درون آنها عبور می کند قرار می گیرند و دقت آنها به شدت بالا است.

فلومتر ورتکسی:

این نوع فلومتر ها به این گونه عمل می کنند که هنگام قرار گرفتن مانع در جریان سیال گرداب هایی تشکیل می شود و بر اساس این میزان سنجی فشار صورت می گیرد.

فلومتر حرارت:

این نوع فلومتر بیشتر برای میزان سنجی جریان گاز ها کاربرد دارد.

 

انواع فلومتر فشار تفاضلی

اجزای فلومتر های اختلاف فشار

فلومتر های اختلاف فشار معمولا دارای المان های زیر در خود هستند:

  • چند مخروط
  • چند فلو نازل
  • تیوب (ونتوری و پی‌توت های یک خروجی یا چند خروجی دار)
  • اری‌فیس پلیت

 

ترانسمیتر چیست؟ ارتباط آن با فلومتر

در فلومتر ها دو مدل ترانسمیتر مشاهده می شود. این دو مدل مربوط به فلومتر های اختلاف فشار است. مدل اول ترنسمیتری است که با استفاده از روش سنتی اختلاف فشار را اندازه گیری می کند و آپشن خاصی ندارد. مدل دوم ترنسمیتری است که توانایی های ترنسمیتر سنتی را دارد و علاوه بر آن می تواند دما و فشار ثابت را بسنجد. در فلومتر هایی که از این نوع ترنسمیتر استفاده می شود می توانیم چگالی و ویسکوزیته را نیز میزان سنجی کنیم و اطلاعات بیشتری از سیال عبور کننده داشته باشیم.

 

مطلب مرتبط:

ترانسمیتر چیست؟ کاربرد آن

تفاوت ترانسمیر و ترانسدیوسر

فلومتر کوریولیس چیست؟ مزایا و معایب آن

 

دبی یا جریان چیست؟

در انتخاب فلومتر همانطور که در بالا خواندید نیاز به رعایت نکاتی است. یکی دیگر از این نکات این است که باید در انتخاب فلومتر به یکا های آن نیز توجه داشته باشید. در فعالیت های صنعتی و صنایع گوناگون تراکم ماده، تغییرات فشاری و دمایی، ویسکوزیته و چگالی دارای اهمیت بسیار زیادی هستند که بر روی ماده تأثیر بسیاری دارند. اگر در میزان سنجی جریان حباب به وجود آید، عملیات میزان سنجی دچار خطای بسیاری می شود. در این هنگام باید عملیات هواگیری اجرا شود تا کار میزان سنجی دچار خطا نشود. اگر به این نکته نیز توجه نکنید هم سنجش شما دچار خطا خواهد شد و هم هزینه هایی که پرداخت کرده اید هدر خواهد رفت.

 

حتما بخوانید:

فلومتر مغناطیسی چیست؟ کاربرد آن

عملکرد لول گیج مغناطیسی و کاربرد آن

 

سخن پایانی

گروه صنعتی سپیانی با داشتن بیش از دو دهه تجربه و انجام مطالعات فراوان و نیز با توجه به نیاز بازار و مشتریان، بر آن شد تا با گسترش دپارتمان طراحی و ساخت ماشین آلات صنعتی و راه اندازی خطوط تولید در خدمت صنایع مختلف باشد و خدمتی گسترده تر را پیش روی اهداف خود قرار دهد. از این رو راه اندازی واحد طراحی، ساخت و راه اندازی کلیه خطوط تولید در صنایع مختلف را در دستور کار خود قرار داد. علاوه بر این اولین طراح و سازنده دستگاه پانچ در ایران بوده و مجهزترین دستگاه های مورد نیاز خط تولید را نیز به صورت همزمان طراحی کرده است.

اگر قصد راه اندازی خط تولید و مشاوره در این حوزه را دارید می توانید به گروه صنعتی سپیانی مراجعه کنید و از خدماتی که به شما ارائه می دهند بهره مند شوید. گروه صنعتی سپیانی یکی از پر افتخار ترین گروه های تولید کننده لوازم و تجهیزات صنعتی است و با استفاده از تکنولوژی روز، دستگاه های مورد نیاز یک خط تولید را طراحی و تولید می کند. خوب است بدانید گروه صنعتی سپیانی با همکاری مهندسین و مشاوران مجرب و با سابقه توانایی طراحی و ساخت خط های تولید اختصاصی را دارد و این کار را با توجه به هدف و نیاز مشتری خود انجام می دهد. همچنین میتوانید جهت خرید انواع تجهیزات اتوماسیون صنعتی به سایت فروشگاهی ما مراجعه کنید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *