ابزار دقیق

فلومتر روتامتر چیست؟

فلومتر روتامتر

آشنایی با فلومتر روتامتر

فلومتر روتامتر وسیله‌ای است که امروزه در صنعت کاربرد زیادی دارد. این فلومتر روتامتر همانند سایر انواع آن برای سنجش و اندازه گیری کردن سرعت سیالات اعم از مایع و گاز در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع فلومتر یک مجرای مخروطی شکل دارد. و یک شناور نیز درون آن تعبیه شده است. از آن جایی که فلومتر‌ها از ابزار‌های سنجش رایج هستند. و در بسیاری از بخش های صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. تلاش کرده‌ایم تا انوع مختلف آن را معرفی کنیم. در این مقاله به معرفی و شناخت روتامتر که یک نوع رایج از فلومترها است میپردازیم.

فلومتر روتامتری

فلومتر روتامتر چیست؟

این ابزار برای سنجش شدت جریان سیالاتی نظیر گازها و بخار و مایعات کاربرد دارد. این وسیله از قدیمی‌ترین و البته اصولی‌ترین انواع فلومترها برای اندازه‌گیری دبی می‌باشد. قسمت بالای این وسیله از پهنای بیشتری برخوردار است تا بتواند میزان بیشتری از جریان را برای اندازه‌گیری مهیا سازد. لوله‌ی روتامتر عمودی تعبیه شده است. زیرا نیروی گرانش نیز در جهت عمود اعمال می‌شود. در ادامه با شیوه‌ی کار این وسیله‌ی اندازه گیری آشنایی بیشتری پیدا خواهیم کرد.

 

حتما بخوانید:

فلومتر چیست؟ انواع آن

روتامتر چیست؟ کاربرد آن

تنظیم و راه اندازی انواع فلومتر

 

شیوه‌ی کار در فلومتر روتامتر چگونه است؟

روتامترها مساحت‌های متغیری دارند. لوله‌ی اندازه‌گیری مورد استفاده در آنها مخروطی شکل است و یک شناور که حرکت آزادانه‌ای به سمت داخل و خارج لوله دارد نیز در آن تعبیه شده است. لوله‌ی اندازی‌گیری عمود قرار می‌گیرد و قسمت پایینی آن کوچکتر از بخش بالایی است. سیال مورد نظر از بخش پایینی لوله وارد می‌شود و سپس از قسمت‌های کناری شناور فلومتر با سمت بالا حرکت می‌کند. در انتها سیال از بالاترین قسمت روتامتر خارج می‌شود.

اگر جریانی در سیال وجود نداشته باشد شناور در بخش انتهای لوله دوز باقی می‌ماند. اثر شناور موجب سبک شدن شناور می‌شود. البته چون شناور از تراکم بیشتری نسبت به مایع برخوردار است اثر شناور سازی به تنهایی برای بالا بردن آن کافی نخواهد بود. دهانه‌ای حلقوی مابین لوله و شناور است. هنگامی که فشار ناشی از شناور بیشتر شود ارتفاع شناور را نیز بالاتر می‌برد. به همین دلیل مساحت بین لوله و شناور نیز بیشتر خواهد شد.

عملکرد روتامتر

زمانی که نیروی‌های هیدرولیکی که به سمت بالا اعمال میشوند به لحاظ وزنی متعادل شده و در این حالت نیروی شناور کاهش می‌یابد. در واقع درطی این فرایند شناور فلومتر روتامتر به تناسب سرعت سیال مورد سنجش و نیز بخش حلقوی مابین شناور در لوله بالا و پایین می‌رود. زمانی که نیروها در هر جهت به تعادل برسند این حرکت متوقف خواهد شد. به این نکته نیز باید توجه کرد که هر موقعیت مخصوص به شناور به یک جریان خاص وابسته است نه به چگالی و ویسکوزیته‌ی سیال.

درواقع جایگاه شناور در لوله‌ی اندازه‌گیری به سرعت جریان رابطه‌ای خطی دارد. از این وسیله برای سنجش و اندازه گیری کردن سرعت جریان‌هایی استفاده کرد که در بیشترین حالت 4000 گالن در دقیقه باشند. البته نوع بای پس از این فلومتر روتامتر قادر است سرعت جریان سیالاتی را که بیشتر از 4000 گالن بر دقیقه است،  محاسبه نماید.

 

نکات مهم هنگام استفاده از روتامتر:

از روتامترها برای سایر مایعات کالیبره شده نیز میتوان استفاده نمود. به شرطی که درک صحیحی از عملیات اصلی در آنها وجود داشته باشد. دقت در این وسیله ی اندازه گیری به وسیله ی دقت در:

  • فشار
  • دما
  • کنترل جریان

در حین کالیبراسیون ابتدایی کار مشخص می‌گردد. دقت کنید که هر گونه ایجاد تغییر در وزن و تراکم شناور در خوانش جریان نیز موثر است. همچنین تغییرات به وجود آمده در مایع در فاکتورهایی مانند دما و فشار نیز می‌تواند در میزان دقت فلومتر روتامتر اثرگذار باشد. موضوع دیگری که در زمان استفاده از این نوع دبی سنج باید به آن توجه کرد موضوع کالیبره کردن است. روتامترها را باید سالانه کالیبره کرد.

 

حتما بخوانید:

فلومتر ورتکس چیست؟ کاربرد آن

فلومتر مغناطیسی چیست؟ کاربرد آن

 

کاربرد های دبی سنج روتامتر چیست؟

از آنجایی که این فلومترها از لحاظ عملکردی بسیار مطلوب هستند همچنین قیمت مناسبی دارند و نیز متریال مورد استفاده در آنها نیز از کیفیت بالایی برخوردار است. در انواع صنایع محبوب بوده و استفاده از آن نیز دارای رواج زیادی است. از جمله مواردی که فلومتر روتامتر در آنها کاربرد دارد میتوان به آنچه در ادامهع آماده اشاره کرد:

  • برای سنجش سرعت سیالات در فرآیندهایی که پردازشی هستند.
  • برای مانتیورینگ جریان گاز و آب در آزمایشگاه‌ها و کارخانه‌ها
  • برای مانیتور کردن فیلترینگ
  • برای استفاده در قسمت‌های دور افتاده و یا مکان هایی که هزینه برق در آنها بالا است. زیرا این نوع فلومتر نیازی به نیروی خارجی مانند برق برای کار کردن ندارد.

 

گروه صنعتی سپیانی در بخش فروشگاهی خود محصولاتی نظیر انواع فلومترها را در ارائه میکند. برای استعلام از قیمت محصول مورد نظر و تهیه آن میتوانید همین الان با مشاورین گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید. تجربه و تخصص مهندسین و تکنیسین های سپیانی ضمانتی برای انجام یک خرید هر چه بهتر خواهد بود.

 

استفاده از روتامتر چه مزایایی دارد؟

ویژگی‌های ساختاری و عملکرد این دبی سنج مزایایی به همراه دارد که در این بخش به آن میپردازیم.

1- این وسیله‌ی اندازه‌گیری در مناطقی که دسترسی به نیروی قدرتی همچون برق وجود ندارد قابل استفاده است زیرا تنها از طریق نیروی گرانش و خواص سیال کار میکند.

2- چنانچه سیال مورد نظر قابل اشتعال باشد بدون نگرانی میتوان از فلومتر روتامتر استفاده کرد زیرا این محصول قابل انفجار نیست.

3- این وسیله‌ی اندازه‌گیری را میتوان به لوله‌کشی های موجود به وسیله ی اتصالات لوله ای استاندارد نصب کرد. بنابراین نگرانی بابت اتصال مستقیم آن به خط لوله وجود ندارد و مانند کنتور در مسیر لوله قرار گرفته و به سنجش شدت جریان سیال میپردازد.

4- از آن جایی که روتامترها ارزان قیمت هستند هزینه‌های نهایی پروژه نیز کمتر میشود. این صرفه‌ی اقتصادی از دیگر مزایای استفاده از آن میباشد.

5- با نگاه به روتامتر براحتی میتوان تشخیص داد که آیا فیلتر بکار رفته در آن نیاز به تمیز کردن دارد یا خیر. به همین شیوه اگر مشکلی در تغییر رنگ وجود آید قابل تشخیص خواهد بود.

6- قابلیت دسترسی بالا از دیگر مزایای آنها به حساب می‌آیند. همچنین گستره‌ی اندازه گیری در آنها بسیار وسیع است.

7- مقیاس اندازه‌گیری در این وسیله خطی است. چرا که بر مبنای تغییر منطقه سرعت جریان سیال را اندازه گیری می‌کند.

8- تاثیر کاهش فشار سیال به دلیل استفاده از فلومتر روتامتر بسیار کم خواهد بود. به علاوه میزان این افت فشار در سیال نیز مقدار ثابتی است. چراکه مساحت به کمک لوله ی مخروطی به همراه سرعت جریان سیال افزایش پیدا می‌کند. به این شیوه هزینه های پمپاژ نیز کمتر خواهد شد.

 

حتما بخوانید:

فلومتر پیتوت چیست؟ کاربرد آن

فلومتر کوریولیس چیست؟ کاربرد آن

 

معایب استفاده از روتامتر چیست؟

روتامترها بعنوان ابزار سنجش سرعت جریان مایعات و سیالات در کنار ویژگی‌های مثبت و مزایای مذکور یک سری معایب و ایرادات نیز دارند. در ادامه به چندی از آنها میپردازیم.

1- به دلیل بهره گیری از جاذبه در سنجش‌های این دستگاه نیاز می‌باشد تا همیشه بصورت عمود بر سیالات مورد نظر نصب شود.

2- مقیاس‌های مطرح شده برای نتایج تنها برای سیال مورد نظر و با شرایط حاکم بر کالیبراسیون آن معنی دار است. از آن جایی که وزن سیال در این نتایج تاثیر گذار است باید دانست که گرانروی سیال و نیز شرایط دمایی نیز میتوان در نتیجه‌ی نهایی اثر بگذارد.

3- هرچند که فلومتر روتامتر نسبت به شرایط ویسکوزیته حساس نمی‌باشند. اما اپراتور پیش از اقدام به اندازه گیری کردن باید بررسی کند که روتامتر بر اساس تنظیمات خود کالیبره شده باشد.

4- این ابزار اندازه‌گیری از موادی که شفاف هستند ساخته می‌شوند. اما پیش از نصب باید از سازگاری شیمیایی آنها با سیال مورد نظر اطمینان پیدا کرد.

 

عوامل تاثیر گذار بر دقت روتامتر چیست؟

روتامترها اغلب برای یک حالت خاص از یک جریان مشخص طراحی می‌شوند. به همین دلیل بسیاری از شرایط بر روی دقت اندازه‌گیری آنها اثر گذاشته و خطاهای مازاد را ایجاد می‌کند. شرایطی مثل:

  • دما
  • فشار
  • رطوبت
  • ویسکوزته
  • نوع سیال
  • ارتعاشات
  • نصب نامناسب
  • آسیب دیدگی شناور
  • ضربان در جریان
  • بی‌ثباتی
  • شرایط ناشناخته‌ی مرجع

به شدت روی دقت اندازه گیری فلومتر روتامتر تاثیر می‌گذارند. در حالت عادی دقتی مابین 1 الی 10 درصد می‌باشد. اما چون ساز و کار بسیار ساده‌ای دارند و ارزان قیمت هم هستند در اغلب موارد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

حتما بخوانید: فلومتر اختلاف فشار چیست؟ کاربرد آن

 

در هنگام خرید یک فلومتر از نوع روتامتر به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای اینکه محصول موردنظر بیشترین تناسب با نیاز کاربر را داشته باشد بهتر است در زمان خرید سوالاتی از خود درباره روتامتر مورد نظر بپرسید. پاسخ آنها به شما در انتخاب درست کمک زیادی خواهد کرد.

1- کمترین و بیشترین میزان جریان سیالی که میتواند اندازه گیری کند چقدر است؟

2- شرایط دمایی آن در چه رنجی قرار دارد؟

3- لوله‌ی ورودی فلومتر چه سایزی دارد؟

4- نتایج به نمایش در آمده چه دقتی دارند؟

5- آیا به شیر تنظیم جریان نیاز دارید؟

6- آیا با فشار برگشتنی سر و کار دارید؟

7- بیشترین میزان از فشار در خط لوله‌ی حاوی سیال چقدر است؟

با دانستن جواب‌ها میتوانید با اطمینان بیشتری اقدام به خرید نمایید.

گروه صنعتی سپیانی بعنوان یک مرکز معتبر و خوشنام برای انجام یک خرید مطمئن و آسان در کنار شما است. همچنین این گروه خدماتی در ارتباط با اتوماسیون صنعتی، برق صنعتی، مشاوره و راه اندازی خط تولید نیز به مشتریان گرامی ارائه می‌دهد.

انواع فلومتر روتامتر

انواع فلومتر روتامتر از نظر جنس بدنه کدام‌اند؟

روتامترها از نظر مواد و متریال بکار رفته در ساخت آنها به گروه‌هایی مختلفی تقسیم می‌شوند. سه گروه اصلی از این دبی سنج‌ها با توجه به مواد سازنده‌ی آنها وجود دارد.

1- روتامتر شیشه‌ای

لوله‌ی روتامتر در این حالت از شیشه ساخته می‌شود. این شیشه اغلب از بوروسیلیکات تشکیل می‌شود. شناور در این نوع میتوان شیشه‌ای یا پلاستیکی و یا فلزی باشد. اگر شناور آن فلزی باشد از جنس فولاد ضد زنگ خواهد بود. بخش‌های مهم در یک روتامتر لوله و شناور آن می‌باشند. چرا که اندازه گیری‌ها توسط این بخش انجام می‌گیرد. ماکزیمم میزان دمایی که فلومتر روتامتر شیشه‌ای قادر به اندازه‌گیری و حفظ عملکرد خود در آن است 204 درجه ی سانتی گراد می‌باشد.

2- روتامتر فلزی

اگر فشار و دما در سیال مورد نظر بالا باشد معمولا از این نوع استفاده خواهد شد. زیرا محدوده‌ی دمایی آن از نوع فلزی بیشتر است. جنس لوله در این نوع برنج، آلومینیوم و فولاد ضد زنگ می‌باشد. از نظر عملکرد با روتامتر شیشه‌ای یکسان است. اما برای مواقعی که قصد داریم تا دبی مربوط به بخار را بسنجیم بهتر است نوع فلزی را انتخاب کنیم.

3- روتامتر پلاستیکی 

این نوع از توان ضربه پذیری بالایی برخوردارند. این ویژگی در کنار قیمت بسیار پایین آنها موجب شده است تا بیش از سایر انواع مورد استفاده قرار گیرد. جنس این نوع از روتامترها از پلی کربنات می‌باشد. البته این نوع در موقع نصب حساسیت بالایی دارد و نیاز به دقت زیادی در هنگام نصب آن است. برای سنجش دبی بخار هم مناسب می‌باشند.

 

حتما بخوانید:

فلومتر حرارتی چیست؟ کاربرد آن

فلومتر توربینی چیست؟ کاربرد آن

 

کلام آخر

فلومتر روتامتر یک وسیله‌ی سنجش بسیار ارزان قیمت و کاربردی برای تعیین دبی سیالات می‌باشد. انواع مختلفی از این محصول طراحی و به بازار عرضه شده که هر کدام با توجه به جنس و قابلیت هایی که دارد در مورد خاصی بیشتر کاربرد دارد. با وجود حساس بودن این وسیله نسبت به شرایط حاکم و دقت نسبتا پایین اما به دلیل مقاومت بالا و قیمت ارزان همچنان یک گزینه خوب برای استفاده میباشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان میتوانید فرم درخواست مشاوره را کامل نمایید تا در کمترین زمان ممکن با شما تماس بگیریم. و یا از طریق واتس اپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *